Om flygresan

När Albatros sätter ihop en resa gör vi det med både innehåll, komfort och pris i åtanke

Vi väljer flygbolag efter deras standard, säkerhet, förbindelser och självklart efter bästa pris. De äldre och etablerade bolagen har under de senaste åren upplevt en betydlig prispress från lågprisbolagen vilket har medfört en anpassning av serviceutbudet ombord för att kunna matcha priserna. Var därför förberedd på en mer slimmad serviceupplevelse jämfört med för några år sedan, nästan oavsett vilket flygbolag du ska resa med.

Här kan du se en lista över flygbolag

Albatros använder sig av gruppbiljetter, vilket betyder att vi har möjlighet att få ett bra pris även långt innan avresa. Gruppbiljetten är inte lika flexibel som en vanlig biljett och det kan därför finnas begränsningar eller avgifter för platsval, ändring av avreseflygplats eller uppgradering.

Önskar du resa från en annan flygplats än den som resan utgår ifrån finns det alltid möjlighet att fråga om möjligheten för att ändra detta. Du ska förvänta dig ett tilläggspris från 998 kr per person. Det är nästan alltid möjligt att köpa Albatros resor utan flyg om man skulle önska det. Vill du förskjuta din hemresa med en eller två dagar kan vi allt som oftast hjälpa till, men vi ber dig kontakta våra resekonsulenter för ytterligare information.

Du kan även läsa mer om möjligheterna för att förlänga din resa här.

Bagage
Du kan på de olika flygbolagens hemsidor se hur mycket bagage samt handbagage du får ha med dig på din resa. Var uppmärksam på att det, om resan görs med mellanlandning eller flera flygbolag, kan förekomma olika bagageregler. Resor med inrikesflyg har oftast mindre tillåtet bagage än längre flygningar. På några av våra långtidssemestrar är det möjligt att ta med två väskor incheckat bagage per person.

I dina avresedokument som du mottar senast en vecka innan avresa står det specifikt hur mycket bagage du kan ta med på din resa. Överskrider ditt bagage flygbolagets regler kommer du att debiteras en avgift på flygplatsen.

Rullstol/rullator
På de flesta av våra resor har vi utflykter där man ska gå kortare eller längre sträckor. Om du har behov av rullstol eller rullator på din resa är det viktigt att du meddelar oss. Ring gärna och prata med våra resekonsulenter som kan vägleda dig om resans innehåll.

Har du behov av assistans på flygplatsen, ber vi dig ta kontakt med oss så att detta kan beställas hos flygbolaget. Tar du med en egen rullstol är det viktigt att du meddelar oss vikt samt mått på den.

Mat/specialmat
På flygningar inom Europa är måltider ombord oftast inte inkluderade. På längre resor är måltider inkluderade och flertalet flygbolag inkluderar även drycker. För att se vad som erbjuds på din resa hänvisar vi till flygbolagets hemsida.

Har du behov av specialmat på din resa ber vi dig upplysa oss om detta vid beställningen av din resa eller senast 45 dagar innan avresa. Var uppmärksam på att de flesta flygbolag har förbestämda menyer och därför endast kan ta emot begränsade önskningar och inte kan kombinera flera specialmåltider. De vanligaste specialmåltiderna är: Vegetarisk, Vegan, Glutenfri, Laktosfri, Diabetes och Fläskfri.

Bagagelappar
Albatros rekommenderar att du alltid märker ditt incheckade bagage samt handbagage.

Platsval på flygresan: Om du har specifika önskningar om att sitta vid fönstret eller vid mittgången, ber vi dig att meddela oss senast 45 dagar innan avresa. Vi vidaresänder din önskan till flygbolaget men vi kan dessvärre inte garantera att din önskan blir uppfylld.

Många flygbolag fördelar sittplatserna i flyget veckan innan avresa. Detta betyder att man inte kan bli tilldelad en speciell plats vid incheckningen. Sittplatser bredvid varandra kan inte heller garanteras.

Albatros använder sig av gruppbiljetter, vilket betyder att vi har möjlighet att få ett bra pris för dig som resenär, men det innebär även att man inte obehindrat kan köpa specifika platser direkt hos flygbolaget. Önskar du sitta på en bestämd plats kan du be oss att utfärda din flygbiljett individuellt (till en extra kostnad av 798 kr per person) vilket ger dig möjlighet att välja sittplats hos flygbolaget. Observera att flygbolagets kostnad för den specifika platsen tillkommer och att inte alla flygbolag erbjuder denna möjlighet.

Uppgradering
Det finns möjlighet att uppgradera din flygresa så att du t ex. får mer komfort eller andra fördelar på din flygresa. Vilka serviceklasser och fördelar som erbjuds är olika beroende av flygbolag, men normalt sett erbjuds uppgradering till premium ekonomi, business eller förstaklass. Du kan läsa mer om vilka serviceklasser som finns tillgängliga på flygbolagets hemsida.

En uppgradering är endast möjlig i mån av plats på den aktuella avgången, vilket innebär att vi dessvärre inte kan garantera att din önskan blir uppfylld. Så snart vi mottagit besked från flygbolaget om din önskan kan uppfyllas kontaktar vi dig med pris samt villkor. Accepterar du pris samt villkor skickar vi en ny reviderad faktura med den slutgiltiga bekräftelsen av din uppgradering.

Var uppmärksam på att särskilda regler för betalning gäller vid uppgraderingar, vilket innebär att du normalt sett ska betala inom 48 timmar. På gruppresor finns det också begränsningar som gör att du inte kan ändra namn, datum, rutt eller destination.

En uppgradering till mellanklass (t ex. premium ekonomi) kostar normalt sett 15 000-35 000 kr per person i tillägg, medan en uppgradering till businessklass går på 39 000-70 000 kr per person i tillägg. Priset varierar dock betydligt mellan de olika flygbolagen och vi kan först ge ett bekräftat pris när både plats är bekräftad av det specifika flygbolaget.

Önskar du göra en uppgradering av din flygresa ber vi dig kontakta oss via telefon eller email.

Bonusprogram
Om du är medlem i det aktuella flygbolagets bonusprogram kan du vid din beställning av resan, eller senast 45 dagar innan avresa meddela oss ditt medlemsnummer. Vi upplyser flygbolaget men rekommenderar ändå att du visar ditt medlemskort vid incheckning.