Det stora Alaskaäventyret

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

En veckas kryssning kombinerat med rundresa i den stora nordamerikanska vildmarken

Alaska. Bara namnet framkallar inre bilder av guldgrävare, glaciärer och grisslybjörnar. På den här storslagna resan genom USA:s största delstat fokuserar vi på äventyr, men vi reser naturligtvis betydligt mer bekvämt än på guldgrävartiden. 

Vi upplever både de enastående naturscenerierna till sjöss och på land när vi ger oss ut på upptäcktsfärder i vildmarken. Den första delen av resan är med kryssningsfartyget Celebrity Millennium, som säkert tar oss mellan de tusentals öarna i Alaskas Inside Passage.

Vi passerar dramatiska islandskap och stiftar bekantskap med guldgrävarstäder, nationalparker, totempålar och ett djurliv utan dess like. Här finns gott om möjligheteter att se älgar, björnar, vithövdade havsörnar och valar som rofyllt glider fram genom vattnet.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor, Kryssningar

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikanska dollar

Dagsprogram 16 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm – Vancouver, Kanada. Incheckning på hotell
Dag 2
Vancouver och ombordstigning
Dag 3
The Inside Passage, Alaska. Naturskön tur längs båtleden
Dag 4
Ketchikan, Alaska. Totempålarnas huvudstad
Dag 5
Icy Strait Point, Alaska. Fiskesamhället i ödemarken
Dag 6
Juneau, Alaska. Den lilla delstatshuvudstaden vid isberget
Dag 7
Skagway, Alaska. Guldgrävare och guldfeber
Dag 8
Hubbardglaciären, Alaska. Båttur vid Alaskas längsta isflod
Dag 9
Seward – Talkeetna. Kryssningen avslutas. Exit-glaciären, med kabinbana till Mount Alyeskas topp och bergsbestigarbyn Talkeetna. 387 kilometer
Dag 10
Talkeetna–Denali nationalpark. Tågresa med Alaska Railroad Gold Star genom vildmarken. 245 km
Dag 11
Denali nationalpark. Vild tundra och djursafari
Dag 12
Denali – Fairbanks. Med hjulångare längs Chenafloden, indianby och introduktion till de små bushflygplanen. 200 km
Dag 13
Fairbanks. Stadsrundtur med universitetet, Santa Claus House och fågelreservatet.
Dag 14
Fairbanks – Anchorage. Flyg till Anchorage, Nordamerikas mest trafikerade flygplats för vattenflygplan samt den historiska stadskärnan. 580 km (med flyg)
Dag 15
Tid på egen hand och hemresa
Dag 16
Ankomst till Stockholm

Celebrity Millennium

Celebrity Millennium är ett av rederiets Celebrity Cruises mellanstora fartyg med plats till 2 000 passagerare

Ombord på det eleganta fartyget kan du njuta av bekvämligheter som pool, spa, gym, kasino och det helt nya konceptet Celebrity iLounge, där du kan använda dig av iMac-datorer med internetanslutning dygnet runt. Här kan du även delta på så kallade iLearn-kurser, där du kan lära dig mer om det senaste inom fotografi och film.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Vancouver, Kanada. Incheckning på hotell

Vi lyfter från Stockholm och flyger till Vancouver i den kanadensiska provinsen British Columbia. Efter ankomsten blir vi hämtade på flygplatsen och åker till vårt hotell i Vancouver, där vi kan vila ut efter resan.

Dag 2
Vancouver och ombordstigning Avsegling kl. 16.30
Vancouvers vackra skyline

Under förmiddagen blir vi hämtade med buss vid hotellet och ger oss ut på sightseeing i Vancouver. Det är få städer på den amerikanska kontinenten som är så vackert belägna som Vancouver. Vi har god tid på oss att få en bild av staden under rundturen med reseledaren. Höjdpunkterna är Stanley Park, Chinatown, den mysiga gamla stadsdelen Gastown med sina viktorianska byggnader, Queen Elizabeth Park och English Bay-stränderna.

Vancouver ligger precis som San Fransisco i ett kuperat område som tillsammans med de många broarna bjuder på en härlig utsikt över havet, de små vikarna och själva staden. Få andra kanadensiska städer har ett sådant utbud av sevärdheter och attraktioner. Staden erbjuder utmärkta shoppingmöjligheter. Här finns bland annat ett stort urval av butiker med fritidsutrustning och fritidskläder. Under eftermiddagen åker vi ner till hamnen där vårt fina fartyg som ska ta oss till Alaska ligger för kaj. Vi går ombord och njuter av den vackra utseglingen från Vancouver innan vi äter vår första middag ombord.

Dag 3
The Inside Passage, Alaska. Naturskön tur längs båtleden

The Inside Passage, som lokalinvånarna även kallar The Panhandle, är en båtled som går genom den sydöstra delen av Alaska. Det är ett smalt område av staten Alaska, där öar, fastland, kustsamhällen och berg möts. Leden sträcker sig från den kanadensiska gränsen i söder till Juneaubuktens mynning och Skagway i norr.

Öarna på den västra sidan av området ger bra skydd mot Stilla havets ibland hårda väder, och hamnstäder som exempelvis Ketchikan ligger mer eller mindre i lä, vilket gör att man slipper den höga sjögång som kan ge sjösjuka.

Regionens djurliv är rikt – i synnerhet i havet – och det finns många vackra naturscenerier.  Alaska kännetecknas i allmänhet av en enastående natur. Så passa på att gå upp på däck och ta gärna med en kikare, för det finns inte många platser där en dag på havet bjuder på sådana upplevelser.

Dag 4
Ketchikan, Alaska. Totempålarnas huvudstad Ankomst kl. 7.00, avsegling kl. 15.00
På besök i Ketchikan

För inte så länge sedan var den lilla staden Ketchikan en lika ruff som exotisk skärningspunkt mellan olika kulturer. Många kom hit för att tjäna stora pengar på skogshuggning i Alaskas enorma skogsområden. Men på bara 15 år har staden förvandlats till ett turistcentrum och fått kanterna avslipade. Nu är det mest av allt stadens charm och områdets natur som lockar besökarna.

Under sommarhalvåret tornar de vita kryssningsfartygen upp sig över Ketchikan som nyuppförda, moderna byggnader längs med gågatan Front Street. När gångbryggorna sänks ned strömmar passagerarna ut i den lilla staden för att bara några timmar senare lämna de vindlande gatorna bakom sig igen.

Turisterna besöker ofta museet South Alaska Discovery Center, som ger en bild av områdets spännande natur och kultur. Här får de en introduktion till nationalskogen Tongass, där människor har levt i samspel med naturen i tusentals år.

Ketchikan har också ett stort antal totempålar. Runt om i staden finns det fler än 80 stycken, så du lär inte behöva gå många steg innan du får syn på en.

I dag gäller det att komma ihåg regnrocken, för Ketchikan är en av världens blötaste platser och den årliga nederbördsmängden kan mätas i meter.

Dag 5
Icy Strait Point, Alaska. Fiskesamhället i ödemarken Ankomst kl. 10.00, avsegling kl. 20.00
Om vi tur får vi syn på knölvalar eller späckhuggare i vattnet

Vid kryssningshamnen Icy Strait Point ligger Hoonah, som är tlingit-indianernas största bosättning i Alaska. Här har generationer av invånare levt vid havet, som har varit rikt på knölvalar och späckhuggare, havsuttrar, hälleflundror och stillahavslax. Fortfarande brukar man kunna se valar från kusten här. I Hoonah kan man besöka stadens konservfabrik som skapat livsförutsättningarna för många av invånarna under flera decennier.

Fabriken grundades 1930 och har restaurerats så att vi som besökare kan få en inblick i livet här och därmed i Alaskas historia. En annan möjlighet är att ta en helikoptertur över landskapet eller att ge sig ut på vandring i naturen och spana efter några av områdets många djur. Man kan också välja att bara ta det lugnt på en lokal restaurang och provsmaka platsens specialiteter. Reseledaren kommer gärna med förslag på aktiviteter och hjälper till med bokningar.

Dag 6
Juneau, Alaska. Den lilla delstatshuvudstaden vid isberget Ankomst kl. 7.00, avsegling kl. 20.30
Nu har vi kommit fram till Juneau

Området vid Juneau har nästan allt det som Alaska kan erbjuda: spektakulär natur, ett fantastiskt djurliv samt kilometer efter kilometer av orörd ödemark långt borta från de små isolerade kustsamhällen som betraktas som städer i Alaska. Denna stat, som ligger åtskilt från övriga USA, köptes från Ryssland år 1867. Priset var 7,2 miljoner dollar.

Juneau är Alaskas huvudstad och här bor nästan hälften av sydöstra Alaskas 75 000 invånare. Staden grundades 1880 och blev huvudstad 1906. Den hette först Harrisburg och därefter Rockwell, men fick 1881 namnet Juneau efter en guldgrävare. Det är den enda amerikanska delstatshuvudstad som saknar vägförbindelse till de övriga delstatshuvudstäderna i USA. Men av och till förs det diskussioner om att anlägga en väg genom ödemarken, så att Juneau får vägförbindelse till det övriga USA. Det skulle bli en mycket lång och kostsam vägsträcka. 

Staden lever olika liv om sommaren och om vintern. Under sommaren flockas turisterna här för att uppleva storstaden i ödemarken. Då har lokalinvånarna fullt upp med att se till så att besökarna får en så trivsam vistelse som möjligt. Under vintern ligger fokus mer på politiken, både på lokal och nationell nivå. Och året om har invånarna möjlighet att slå sig lösa i den enorma utomhuslekplats som naturen erbjuder. Här handlar det framför allt om trekking, jakt och fiske.

Juneau är beläget alldeles intill det enorma isberget med samma namn. Här finns det fler än 40 stora och 100 mindre glaciärer, och bara några få kilometer från centrum ligger Mendenhall-glaciären, som nog är Alaskas mest lättillgängliga glaciär. Här kan man komma alldeles nära glaciären och det är en upplevelse som man inte bör missa.

Kusten här är dessutom otroligt rik på djurliv. Här finns det till exempel 700 kg tunga brunbjörnar och 20 m långa knölvalar. Den varma japanska strömmen, som värmer upp vattnet längs kusten, för också med sig miljontals laxar varje år. Hit kommer de för att leka i ett oändligt antal mindre vattendrag.

Dag 7
Skagway, Alaska. Guldgrävare och guldfeber Ankomst kl. 7.00, avsegling kl. 16.00

Innan guldfebern slog till 1897 var Skagway och spökstaden Dyea bara några kilometer därifrån små avkrokar mitt ute i den oändliga vildmarken. Det var först när kaptenen, affärsmannen och gruvarbetaren William Moore kom till Skagwayflodens mynning 1887 som utvecklingen började ta våldsam fart.

Moore ansåg att floden skulle vara en lämplig transportväg till potentiella guldfyndigheter i ödemarken, så han såg till att bygga en timmerstuga, ett sågverk och ett varv. Men när guldfebern kom till Skagway 1897 växte staden så snabbt att Moores planer kom att förkastas. Han blev i det närmaste utslängd från staden av lantmätaren Frank Reid, som senare skulle komma att spela en framträdande roll i Skagways dramatiska historia.

Under guldfebern, som rasade under perioden 1897–1898, beräknas mer än 80 000 människor ha passerat Skagway, som på alla sätt levde upp till epitetet Vilda västern. En av dem som kom hit var Jefferson Randolph Smith, den mest beryktade förbrytaren i Alaskas historia. Han förde med sig en mängd våldsförbrytare och bedragare och har gett upphov till hundratals historier. Även om kanske inte alla är sanna, så stämmer det faktiskt att han startade en telegrafstation så att guldgrävarna skulle kunna skicka hem sina pengar – problemet var bara att detta var långt innan Skagway fått en egen telegraflinje!

Till sist fick invånarna nog och ovannämnde Frank Reid gav sig in i en eldstrid med Smith, som slutade med att Smith dödades. Reid dog fyra dagar senare av sina skottsår. De ligger båda begravda på kyrkogården Gold Rush Cemetery alldeles utanför staden.

I dag är det betydligt mer fridfullt här, men många besökare vill gärna uppleva historiens vingslag genom att ge sig ut i ingenmansland i ödemarken. Det kan du också prova på! Det absolut vackraste och bästa alternativet är att ta en tur med järnvägen White Pass and Yukon Railway upp i bergen till den kanadensiska gränsen och tillbaka.

Denna tur, som arrangeras av fartyget, kan bokas och betalas ombord på fartyget. Om du är intresserad bör du se till att boka så fort som möjligt efter ombordstigningen, eftersom biljetterna kan ta slut ganska fort. Vår reseledare hjälper självklart gärna till med det praktiska.

Dag 8
Hubbardglaciären, Alaska. Båttur vid Alaskas längsta isflod Naturskön båttur kl. 7.00 – kl. 11.00
Hubbardglaciären

I dag kan vi njuta av den spännande båtturen förbi Hubbardglaciären som är Nordamerikas längsta isflod. Detta är dessutom Alaskas mest aktiva glaciär och har därför fått smeknamnet ”den galopperande glaciären”. Två hela gånger har dess rörelser resulterat i att det bildats en tillfällig naturlig fördämning, som skurit av Russellfjorden från Disenchantment Bay. Det enorma vattentryck som sakta byggts upp från fjorden har då lett till att isfördämningen till slut exploderat, vilket resulterat i rena ishelvetet.

Under båtturen kommer vi alldeles nära glaciären. Om vi har tur ser vi fågelliv och sälar som vilar på de små isbergen som vi passerar. Vi kan också få syn på havsuttrar som leker i vattnet, brunbjörnar som letar efter föda och kringströvande älgar och hjortar. Det gäller bara att vara lite uppmärksam.

Glaciärens källa ligger på berget Mount Logan djupt inne i Alaska och på väg till havet hörs höga brakljud när glaciären kalvar nya isberg till liv och drar fram över landskapet. Det är en enastående skönhet med fenomenala blå nyanser, som syns även på långt håll. Men särskilt imponerande blir det när vårt fartyg närmar sig glaciärväggen som tornar upp sig alldeles intill. När en 100 meter hög isvägg passerar är det lätt att känna sig liten, även om man står på däcket till ett stort kryssningsfartyg.

Det är just därför som ett kryssningsfartyg är bästa sättet att uppleva Hubbardglaciären, med de snötäckta bergen som en svårslagen Hollywoodkuliss.

Observera att det inte är möjligt att gå i land här.

Dag 9
Seward – Talkeetna. Kryssningen avslutas. Exit-glaciären, med kabinbana till Mount Alyeskas topp och bergsbestigarbyn Talkeetna. 387 kilometer Ankomst kl. 5.00

I dag kommer vi fram till den pittoreska hamnstaden Seward, som marknadsför sig med mottot ”Alaska börjar här”. Även om det kanske är lite överord stämmer det att Seward är porten till nationalparken Kenai Fjords, en verklig guldgruva av rik natur.

Nu är det dags för oss att lämna vårt fartyg och vi fortsätter i stället vår färd genom Alaska på land. Vi blir hämtade med buss på kajen och åker därifrån till Exit-glaciären, där vi får komma alldeles nära den kalla isen. Detta är för övrigt den enda glaciär i nationalparken som går att nå med motorfordon.

Vi fortsätter mot berget Mount Alyeska. Aleut-ordet ”Aleyska” betyder ”det stora landet” och det är definitivt inte någon underdrift.

Vi åker upp till bergets topp med kabinbana. Om vi har vädrets makter med oss får vi en fantastisk utsikt över floden Turnagain Arm och den frodiga regnskogen nedanför.

I slutet av dagen kommer vi till Talkeetna, basstation för bergsbestigare som vill mäta sina krafter med Mount McKinley, som är Alaskas – och hela Nordamerikas – högsta berg. Berget är hela 6 168 meter högt, vilket är betydligt mer än de högsta bergstopparna i Europa. Toppen här är alltid täckt av ett tjockt snölager.

Vi väljer emellertid att hålla oss på lite avstånd och nöjer oss med att beundra berget från vår mysiga bergsbestigarby 106 meter över havet, där vi också övernattar.

Dag 10
Talkeetna–Denali nationalpark. Tågresa med Alaska Railroad Gold Star genom vildmarken. 245 km
I Denali nationalpark

På morgonen blir vi hämtade på vårt hotell och åker till tågstationen i Talkeetna, som knappt är mycket mer än en plattform. Men om stationen är oansenlig så är den tågtur som vi ska ge oss ut på i dag desto mer imponerande.

Vi stiger ombord i panoramavagnarna och kan nu se fram emot knappt fyra timmars fantastiskt vacker tågresa genom Alaskas imponerande natur. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta av naturen, medan tåget glider framåt som om vi var upptäcktsresande från en svunnen tid.

Mitt på eftermiddagen kommer vi fram till porten till Denali nationalpark, där spetsiga granitklippor och snöklädda toppar tornar upp sig ovanför oss. Det är en fantastisk syn och många klippor påminner om förstenade jättar.

Horisonten domineras återigen av Nordamerikas högsta berg, Mount McKinley. Vi passar på att njuta av utsikten och förbereder oss inför morgondagens upplevelser i nationalparken. Första gången som Mount McKinley bestegs var i juni 1913.

Vi går in på besökscentret, där vi får veta mer om nationalparkens natur och historia. Därefter fortsätter vi till vårt hotell och checkar in.

Dag 11
Denali nationalpark. Vild tundra och djursafari

Det är inte bara Mount McKinley som gör Denali nationalpark så spektakulär. Parken är också hemvist för 37 olika däggdjursarter, som omfattar alltifrån lodjur, murmeldjur och amerikanska snöfår till rävar och snöskoharar. Här finns dessutom cirka 130 olika fågelarter, bland annat den imponerande kungsörnen.

Men det är framför allt fyra djur som står i fokus här: älgen, cariboun (nordamerikanska underarter av renen), vargen och brunbjörnen eller grizzlybjörnen.

Vi åker på heldagsutflykt ut på den vilda tundran och här gäller det att ha ögonen med sig. Om du är uppmärksam har du goda chanser att se åtminstone ett par av nationalparkens ”Big Four”.

Vi övernattar återigen vid ingången till nationalparken och vilar ut så att vi är redo för ännu fler Alaskaäventyr.

Dag 12
Denali – Fairbanks. Med hjulångare längs Chenafloden, indianby och introduktion till de små bushflygplanen. 200 km

På morgonen lämnar vi Denali-området och sätter kurs mot Alaskas inland och Fairbanks. Detta är Alaskas näst största stad och härifrån kommer man djupare in i vildmarken.

När vi har kommit fram vid middagstid ska vi ta en avkopplande tur med hjulångare på Chenafloden. Flodens källa ligger i bergskedjan White Mountains, cirka 160 km från Fairbanks, och det är en härlig upplevelse att sakta röra sig framåt på den stilla floden medan skovelhjulet arbetar där bak. Här får man verkligen en känsla av hur det måste ha varit för guldgrävarna att åka ut i ödemarken mot det okända.

Under vår tur gör vi ett stopp i en indianby och får även se hur bushflygplanen fungerar. De här små flygplanen är livsviktiga för att transportera människor och varor till avsides belägna områden i Alaska. I ett område som är så enormt stort och som nästan helt saknar landbaserad infrastruktur bidrar de här flygplanen till att binda samman de små bosättningarna ute i ödemarken. Vi får veta mer om utmaningarna och transporterna, men flyger inte med den här gången.

Vi övernattar i Fairbanks och är redo att ta oss en närmare titt på staden under morgondagen.

Dag 13
Fairbanks. Stadsrundtur med universitetet, Santa Claus House och fågelreservatet.

Att Fairbanks är en såpass stor stad beror bland annat på järnvägen, motorvägen, universitetet, militärbaserna och oljeledningen The Trans-Alaska Pipeline. Oljeledningen byggdes 1974–1977 som en reaktion på oljekrisen 1973, då oljepriset steg kraftigt i USA och resten av världen. Det blev uppenbart att om man ville bli mer oberoende av oljepriset på världsmarknaden måste man också se till att bli betydligt mer självförsörjande.

Vi åker på en spännande stadsrundtur där vi bland annat ska se

Creamer's Field. Det är ett 800 hektar stort fågelreservat, som har ett intressant besökscenter. Vi tar också en sväng förbi Santa Claus House, där man köpa amerikanska juldekorationer året runt. Vid University of Alaska ser vi Museum of the North. Museet skildrar bland annat guldgrävartiden och här finns statens största guldutställning. Museet har också en utställning om The Trans-Alaskan Pipeline.

Dag 14
Fairbanks – Anchorage. Flyg till Anchorage, Nordamerikas mest trafikerade flygplats för vattenflygplan samt den historiska stadskärnan. 580 km (med flyg)

Efter frukosten är det dags att lämna Fairbanks. Vi blir hämtade med buss och åker till flygplatsen där vårt jetflygplan till Anchorage väntar.

När vi har kommit fram dit åker vi på stadsrundtur och kommer bland annat förbi Lake Hood, som är Nordamerikas mest trafikerade flygplats – för vattenflygplan. Härifrån lyfter och landar en tillsynes oändlig ström av flygplan från norr, söder, öst och väst, alla med människor och varor som ska till/från Anchorage. Det är fantastiskt att se med vilken lätthet de rör sig och du kan ju bara tänka dig hur många flygplan som behövs för att frakta alla ton varje dag.

Vi ska även till Anchorages historiska stadskärna, där vi får höra om det förödande jordskalvet 1964, som jämnade det mesta av staden med marken.

På kvällen äter vi en mysig avskedsmiddag innan vårt stora Alaskaäventyr är definitivt slut.

Dag 15
Tid på egen hand och hemresa

Vi äter frukost i lugn och ro och har nu också tid att gå runt lite i Anchorage på egen hand innan det är dags för hemresa. Strax efter lunch åker vi ut till flygplatsen.

Dag 16
Ankomst till Stockholm

Vi landar i Sverige med mängder av semesterminnen i bagaget.

Prisinformation

Tillägg för enkelrum
Invändig enkelhytt kr. 14.998,-
Tilläg för uppgradering av hytt

Läs mer om hyttkategorierna under Information om resan.

Tillägg för uppgradering av hytt

  • Tillägg för utvändig dubbelhytt  4 098 kr
  • Tillägg för utvändig dubbelhytt med balkong 8 998 kr

Tillägg för uppgradering av enkelhytt

  • Tillägg för utvändig enkelhytt 22 498 kr
  • Tilläg för utvändig enkelthytt med balkong  32 498 kr
Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Flyg Stockholm – Vancouver och Anchorage – Stockholm med mellanlandning
  • Informationsmöten och föredrag av reseledare
  • En natt på turistklasshotell i Vancouver i delat dubbelrum
  • Åtta dagars kryssning med Celebrity Millennium (4½*) i delad invändig dubbelhytt
  • Sex nätter på hotell (4*) i Alaska i delat dubbelrum
  • Utflykter och entréer enligt program
  • Helpension på kryssningsfartyget, frukost övriga dagar
  • Kaffe, te och isvatten på kryssningsfartyget
  • Dricks på kryssningsfartyget (motsvarar cirka 740 kr per person)
  • Flyg Fairbanks – Anchorage
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd vid sjukdom, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring eller komplement till hemförsäkringen
  • Eventuella extra utflykter
  • Tillägg för utvändig hytt eller balkonghytt
  • Tillägg för enkelrum/enkelhytt
  • Övriga måltider
  • Drycker
  • Dricks till lokala chaufförer, guider samt städpersonal på hotellet (beräkna ca 4 USD per person och natt)
  • Avgift för inreseregistrering till USA (ESTA cirka 14 USD)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift 150 kr per faktura (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Dryckespaket på kryssningen

Om du uppgraderar till en utvändig hytt eller en högre hyttkategori, får du dryckespaketet Classic under hela kryssningen. Paketet har ett värde på cirka 365 SEK per person och dygn och inkluderar utvalda alkoholfria drycker, öl, vin (per glas), cocktails och husets spritdrycker – du väljer själv. Här kan du se en detaljerad dryckeslista: https://secure.celebritycruises.com/celebrity/media/celebrity/shared_assets/pdf/Classic-Premium-Bev-Pckgs.pdf

Bagage

Det är en god idé att ta med en liten ryggsäck eller väska på dagsturer/utflykter och resdagar då du kanske inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen.

Hur är hytterna ombord på kryssningsfartyget?

Det finns olika hyttkategorier– från fina, rymliga invändiga hytter till lyxiga sviter med egen balkong. Gemensamt för alla är att de naturligtvis har eget bad och toalett och vältilltagen sittplats och förvaringsutrymmen, enkelsängar eller dubbelsäng. Dessutom är alla hytter utrustade med minibar (mot betalning) och hårtork. För att beställa en svit, kontakta Albatros Travel.

Balkonghytt

Kategori 2B, däck 6. Utvändig hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort fönster från golv till tak och två enkelsängar eller dubbelsäng.

Utvändig hytt med fönster

Kategori 07, däck 2. Utvändig hytt med fönster och två enkelsängar eller dubbelsäng.

Invändig hytt

Kategori 10, däck 3. Två enkelsängar eller dubbelsäng.

Före avresa

Pass
Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från hemresedatum. Barn – oavsett ålder – ska ha eget pass. Det är inte tillräckligt att de står i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av ditt pass till Albatros Travel senast 14 dagar efter din resebokning. Tänk på att namnet på biljetten ska stå exakt som det står i passet. Om inte namnet på biljetten är stavat exakt likadant som i ditt pass kan du bli nekad inresa i USA och då måste du själva stå för din egen hemresa.

ESTA – inresetillstånd till USA
Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.

Det gör du genom att klicka här:  https://esta.cbp.dhs.gov

Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, ca. 14 dollar, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.

eTA - inresetillstånd till Kanada
Från 15 mars 2016 måste alla som reser till Kanada ha ett så kallad eTA-godkännande för inresa till Kanada. Du fyller i din ansökan på internet och kostar 7 kanadiska dollar. Läs om hur du får eTA-godkännande här:

www.albatros-travel.se/resmal/nordamerika/kanada/visum

Elektronisk utrustning/mobila enheter

Viktig information om din flygresa
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.

Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre.

Vi hänvisar till British Airways hemsida för mer information:

http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Mer om dina resmål

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Rated 5 out of 5 by from Fantastiska naturupplevelse, bekvämt boende Välkomponerat reseprogram, en blandning av fantastiska naturupplevelser och bekvämt boende. En engagerad, omtänksam, påläst och kunnig reseledare. Hans personlighet och stora erfarenhet höjde resan till något alldeles speciellt.
Date published: 2016-09-12
Rated 5 out of 5 by from En trevlig resa med många intressanta inslag En otrolig naturupplevelse som kryddades av en väldigt kunnig och trevlig reseledare
Date published: 2016-09-05
Rated 5 out of 5 by from Omfattande resa I Alaska ville jag komma till Juneau och Faibanks. Detta var den enda resa jag kunde hitta som omfattade båda dessa önskemål.
Date published: 2016-09-03
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_3
  • loc_sv_SE, sid_CAROC02, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Liknande resor