En historisk rundresa till nygamla Warszawa, hansestaden Gdansk, de sagolika Masuriska sjöarna, Hitlers Varglya och Treblinka
Polen är ett land som är okänt för många, men med en historia och natur som tar sina besökare med storm. Här väntar storstadspuls i ståtliga Warszawa; en nygammal världsstad som verkligen har allt, historiens vingslag i Gdansk; där Lech Walesa och Solidaritetsrörelsen lade grundstenen till kommunismens fall, och sagolika Masurien med sina 2000 glittrande sjöar.
I Preussen besöker vi Hitlers Varglya, som var hans huvudkvarter under mer än 800 dagar, och vi ser bisonoxarna vandra genom den stora nationalparken Bialowieza. Dessutom ger vi oss ut med båt på den helt unika Elblag-kanalen, där vi seglar på både vatten och torra land.
-
Typ Rundresor
-
Reseledare Svensk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Zloty
- Dag 1
- Flyg Stockholm – Warszawa. Välkomstmiddag
- Dag 2
- Warszawa. Stadsvandring
- Dag 3
- Warszawa – Gdansk. Stadsvandring i Torun
- Dag 4
- Gdansk. Stadsvandring och riddarborgen Malbork
- Dag 5
- Gdansk – båttur på Elblag-kanalen – Masurien
- Dag 6
- Masurien. Utflykt till Hitlers Varglya och Swieta Lipka
- Dag 7
- Masurien – Bialowieza nationalpark
- Dag 8
- Bialystok – Treblinka – Warszawa. Hemresa
Dagsprogram
OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.
Vi flyger till Warszawa där vi ska bo de kommande två nätterna, och hugger sedan in på Polens fantastiska och omtumlande historia, hjälplöst förbunden med de nordtyska staterna, Baltikum, Ukraina, Vitryssland, Ryssland och Centraleuropa. Det finns få nationalstater i Europa som har blivit lika hårdhänt behandlade som Polen; landet växte en gång i tiden till ett jätterike för att kort därefter upplösas totalt och delas upp mellan grannländerna. Polens historia är en utbildning i realpolitik, när ett land är omringad av makter som inte tolererar konkurrens.
Vi äter middag på hotellet.
Warszawa är en av Europas modernaste huvudstäder. Den trotsar den stagnerade europeiska ekonomin och fortsätter sin tillväxt och kulturella utveckling. Trots den reaktionära högernationalismens framfart har Polens medlemskap i EU varit fördelaktigt för landets tillväxt och utveckling.
Staden uppstod som en fågel Fenix ur askorna efter andra världskriget, då den bokstavligt talat hade jämnats med marken. Sex miljoner människor hade mördats i landet, varav hälften av judiskt ursprung. Den gamla intellektuella och ekonomiskt välfungerande judiska eliten utrotades fullständigt, och idag finns det bara 4 000 judar kvar i landet. Men även icke judiska officerare, läkare, ingenjörer, akademiker och ämbetsmän mördades i stora antal. Polen byggdes upp igen från absolut ingenting.
Den gamla stadsdelen Stare Miasto runt kungaslottet har byggts upp till sitt ursprungliga förkrigsskick. Här finns tydliga tecken av sovjetiskt inflytande under kommunismen, men dagens utveckling håller på att ta över allt mer, och på senare år har man byggt och moderniserat vilt med höghus, moderna etagebostäder och stora varuhus som dyker upp överallt. Ett typiskt exempel på den stalinistiska arkitekturen är den monolitiska sovjetiska skyskrapan, kulturpalatset (palac kultury) med sitt klocktorn, som fortfarande är Warszawas högsta byggnad. Andra viktiga höjdpunkter i Warszawa är den gamla stadsdelen som myllrar av trevliga caféer, utomhusgallerier och gatukonstnärer. Dessutom är Warszawa den enda staden i EU med ett naturreservat, Jeziorko Czernikowskie, som är beläget i stadens centrum. Warszawa är inte bara berömt för sin rika historia, utan även för sitt kulturliv, som idag omfattar samtliga genrer som opera, balett, film, teater och litteratur, för att inte tala om spännande restauranger och massor av mikrobryggerier.
Vi ger oss ut på en utflykt i staden och tittar på de många sevärdheterna som kungsvägen, kungaslottet, kulturpalatset, den gamla staden, citadellet, minnesmärket över det judiska ghettot, universitetet, parkerna och mycket mer. Allt ligger på Wislaflodens vänstra strand. Floden delar staden i två delar. Vi kommer även att ha tid att på egen hand uppsöka ett café eller avnjuta en god öl.
Vi äter middag tillsammans på en lokal restaurang.
Vi sätter kurs mot nordost, där dagens första stopp är medeltidsstaden Torun i östra Pommern. Torun är vackert beläget vid Wislafloden, och har överlevt den grymma polska historien och andra världskriget utan skador. Staden har strax över 200 000 invånare, och är hemort åt självaste astronomen Nicolaus Copernicus, som föddes här år 1473.
Thorn, som staden ursprungligen hette på tyska, har utvecklats ända sedan 1200-talet då stadens nuvarande placering avgjordes av ett stort antal flodöversvämningar. Ända sedan 1525 och fram till 1945 har den varit en del av antingen det självständiga Preussen, kungariket eller kejsarriket.
Staden spelar en viktig roll för Polens historia. Man vet att området har varit bebott i minst 3 000 år, ursprungligen av slaviska stammar, men på medeltiden kom de så kallade teutoniska riddarna, även kallade för den tyska orden, hit och uppförde den första borgen runt år 1231. Efter slaget om Acre i det heliga landet sökte de europeiska riddarordnarna ny mark. Dessutom fanns det både ära och pengar att hämta i korstågen mot de vilda baltiska och slaviska stammarna.
Korsriddarna lyckades till och med stävja mongolen Djingis Khans framfart vid Legnica år 1241, vilket å ena sidan höll Schlesien och Pommern kvar i tyska händer (tysktalande) och å andra sidan förhindrade det att Polen kastades helt omkull. Den tyska orden föll sedermera i Ostpreussen i krigen mellan 1454 och 1466.
År 1569 väckte Polen ännu mer intresse, och under loppet av några få år växte det till ett enormt vidsträckt område bestående av dagens Polen, storfurstedömet Litauen med Estland och Lettland, Vitryssland och stora delar av Ukraina och Ryssland. Till kung valdes den svenske konungen Johan IIIs son Sigismund. Perioden är mer känd som Vasatiden. De krigiska svenska kungarna, som även regerade i Sverige, gick in i ett otal krig med denna stormakt och dess allierade, och freden lyste med sin frånvaro. År 1610 lyckades polackerna erövra Moskva, och tillsätta Sigismunds son Wladyslav som tsar, vilket ryssarna aldrig har lyckats glömma.
Mellan 1918 och 1939 låg Polen söder om Ostpreussen och hade en korridor ut mot Östersjön, som delade Tyskland. Torun var polskt och Gdansk var en tysk fristad och känd som Ostpreussens huvudstad under det tyska namnet Danzig.
I Torun går vi en promenad i den UNESCO-bevarade (världsarv) gamla stadsdelen, och tittar bland annat på den gotiska katedralen som tillägnats Johannes Döparen, Nicolaus Copernicus barndomshem, rådhuset som är ett av Europas vackrast smyckade, marknadsplatsen med statyn över Copernicus och de många vackra gotiska byggnaderna och kullerstensgatorna, samt promenaden längs Wislafloden. Torun är väldigt välbevarat och har det största antalet bevarade gotiska byggnader i Polen. Det finns fortfarande rester kvar efter de ursprungliga stadsmurarna och fästningarna.
Efter besöket i Torun fortsätter turen till Gdansk, eller Danzig som det även kallas. Danzig var en väldigt viktig stad under Hansatiden, och var provinshuvudstad i Preussen. Den gamla delen är återuppbyggd efter att staden nästan utplånades under de sista krigsåren, då de ryska styrkorna drev de tyska trupperna på flykt västerut.
På 1980-talet blev Gdansk känt för den ökade politiska oron i Polen, påeldad av den självständiga fackföreningen Solidaritet, där arbetarna under ledning av Lech Walesa till slut lyckades störta det kommunistiska Polen. Upproret blev grundstenen till Berlinmurens fall.
Middag på egen hand.
Dagen är tillägnad Gdansk och den närliggande riddarborgen Malbork. Gdansk har precis som övriga Polen en händelserik historia bakom sig. Först var staden tysk, sedan en del av det polsk-litauiska storriket, efter det preussiskt, och så en del av det tyska kejsarriket och fristad under Folkförbundet under mellankrigsåren, innan den återigen blev polsk efter andra världskriget. Det säger en hel del om stadens betydelse och dess belägenhet vid Wislaflodens mynning i Östersjön. Både är viktiga vattenvägar där ett stort antal lantbruksprodukter och övriga kommersiella produkter fraktades. Idag ligger flodutloppet längre österut.
Den gamla staden har byggts upp igen i stort sett samma skick som den var i före kriget. Vi ser kungsvägen, hamnen, rådhuset, Uphagens hus, hamnkranen, Mariakyrkan, Solidaritetsmuseet och det gamla Lenin-skeppsvarvet, kärnan för landets omvandling i modern tid.
År 1795 upphörde Polen att existera. Ryssland, Preussen och Österrike tog var sin del, och Preussen hade så smått börjat likna en stormakt. Den tyska Hohenzoller-släkten var både kurfurstar av det relativt lilla men extremt välbärgade Brandenburg samt hertigar av Preussen, vilket bestod av det något fattigare Ostpreussen med Pommern, Danzig och Litauen. De slog ihop de olika delarna, kallade sig kungar och utgjorde den mest betydelsefulla tyska staten.
Efter förmiddagsbesöket i Gdansk kör vi tillbaka till Malbork, där vi ska titta på riddarborgen med samma namn, ett tyskt medeltidsslott från 1274 som påminner om motsvarande riddarborgar i de baltiska länderna. Det är imponerande stort och skyddat av torn, murar och vallgrav, och UNESCO-bevarat sedan 1997.
Efter besöket i Malbork återvänder vi till Gdansk där vi ska se mer av staden.
Middag på egen hand.
Dagens största sevärdhet är det berömda ingenjörsmästerverket Elblag-kanalen, som förbinder Elblag och Ostrode över en sträcka på 82 kilometer med en höjdskillnad på 99 meter. Kanalen byggdes mellan 1848 och 1872 för att förbinda de Masuriska sjöarna med Östersjön för att främja handeln med inkommande skepp från Östersjön. Ingenjör Georg Jakob Steenke funderade ut en enkel men genial plan med de två slussarna, och dragräls där båtarna seglar in på en skinnvagn som dras av kraften från det fallande vattnet. Hela systemet fungerar fortfarande och är ett fantastiskt vittnesmål om människans uppfinningsrikedom, att människan alltid har förstått sig på att utnyttja de möjligheter som finns.
Efter vår utflykt på vatten och land fortsätter vi österut. Vi äter lunch i det Masuriska sjöområdet och övernattar i Mikolajki, som är en mindre stad som är vackert belägen mellan några av de stora sjöarna. Staden är en av få som inte förstördes under andra världskriget, och har idag status som en av de mest populära semesterorterna i det masuriska sjöområdet.
Hotellet är vackert beläget vid sjön. Vi äter middag på hotellet.
Vi skruvar tillbaka tiden till andra världskriget, med ett besök i Hitlers beryktade Wolfsschanze, eller Varglyan, som var hans huvudkvarter i över 800 dagar mellan 1940 och 1945. Det är en enorm bunkeranläggning belägen i ett sumpmarksområde, som gjorde det omöjligt att upptäcka den från luften. Först när ryssarna marscherade förbi år 1945 hittades fästningen. 40 byggnader som bestod av en administrativ del, en arbetsdel, en bostadsdel samt sju massiva betongbunkers och ytterligare 40 stålbetongbunkers. Det fanns minfält överallt, 10 kilometer taggtråd, en uppsjö av kanoner och två flygplatser i direkt anslutning.
Det var här i Varglyan som det misslyckade attentatet mot Hitler utfördes av överste von Stauffenberg den 20 juli 1944. Hitler lämnade platsen för sista gången i november 1944, och i januari 1945 sprängde tyskarna det under sin reträtt från de framryckande ryssarna. 10 meter tjocka betongbunkers försvinner emellertid inte bara så där utan vidare, och därför finns det en del kvar. Endast 18 kilometer från Varglyan finns Mauerwald, ännu en tysk bunkeranläggning där bland annat Stauffenberg vistades.
Efter det spännande besöket i Wolfsschanze återvänder vi till en riddarborg från 1300-talet, som på många sätt hade samma syfte som Varglyan. Riddarborgen Ketrzyn är vacker och välbevarad, och ligger i staden Ketrzyn, som under tyskt herradöme var ett militärt område, bättre känt under namnet Rastenburg.
Vi fortsätter härifrån 12 kilometer till den något mer fredliga Swieta Lipka (Heliga linden). Klostret med den pampiga barockkyrkan är en pilgrimskyrka där ett mirakel sägs ha ägt rum. Enligt legenden bad en dödsdömd man en bön dagen innan han skulle avrättas, varpå Jungfru Maria uppenbarade sig för honom med en träbit och en mejsel, och bad honom att göra en kopia av henne. Fången, som aldrig hade slöjdat förr, gjorde en fin statyett som fick domarna att släppa honom. Statyn fördes till en lind varifrån den flyttades ett flertal gånger till Kertrzyn. Men statyetten fortsatte att dyka upp vid linden, varpå kyrkan uppfördes av tacksamhet. Det här ska upplevas, och vi ska också lyssna till en liten konsert på den fantastiska barockorgeln, som har små figurer som rör sig.
Vi passerar ännu en riddarborg i Reszel på väg tillbaka till Mikolajki. I mån av tid ger vi oss ut på en båttur på den största sjön, Sniardwy, innan vi avrundar vår händelserika dag.
Middag på hotellet.
Vi sätter kurs österut och Bialowieza nationalpark, som är den enda orörda urskogen i Europa. Skogsområdet har sluppit undan trädfällning och röjning och andra mänskliga aktiviteter som präglar dagens skogar. Här i gränsområdet till Vitryssland ligger denna nationalpark med ett otal växter och djur, däribland några utrotningshotade djurarter som den europeiska bisonoxen, lodjur, älg, björn, varg och vildsvin. Dessa är däremot sällsynta och svåra att upptäcka, så förvänta dig inte allt för mycket. Däremot finns det ett bisonoxreservat där det går att komma nära de pampiga djuren, som fridlystes år 1929.
Vi tillbringar en stor del av dagen i parken och runt bisonoxreservatet, och hoppas att turen är på vår sida. Kom ihåg bra promenadskor och passande kläder för en eventuellt våt dag i naturen. Även kikare rekommenderas.
Vi övernattar i området i närheten av parken, och Polens största nordöstra stad Bialystok. Middag på hotellet.
Vi återvänder till Warszawa, men först ska vi bekanta oss med ännu ett mörkt kapitel i landets historia. Vi stannar vid koncentrationslägret Treblinka, där man tror att upp emot 800 000 personer, de flesta polacker och judar, avslutade sitt livs dagar. Lägret öppnade 1942, och på bara ett år mördades ett stort antal människor. Lägret finns inte längre. Efter ett fånguppror år 1943 förstörde man anläggningen för att undanröja alla bevis för efterlevande. Idag finns det ett museum till minne av alla de som tvingades sätta livet till här.
Resan fortsätter till flygplatsen med hemresa på kvällen.
Prisinformation
- Priset inkluderar
-
- Svensk reseledare
- Flyg Stockholm – Warszawa tur/retur
- Utflykter och transport enligt program
- Boende på bra hotell i delat dubbelrum
- Frukost dagligen
- Middag dag 1, dag 2, dag 5, dag 6 och dag 7
- Båttur på Elblag-Ostrode-kanalen
- Båttur på en av sjöarna i Masurien
- Skatter och avgifter
- Priset inkluderar inte
-
- Avbeställningsförsäkring, 6 % av resans pris
- Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
- Eventuella extraarrangemang
- Drycker
- Personliga förnödenheter
- Dricks, räkna med cirka 20 euro per person.
- Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
- Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
Inför din resa
Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.
Information om resan
Om resan
Polen är ett relativt prisvärt land jämfört med det stora grannlandet Tyskland. Framför allt är mat och dryck förhållandevis billigt. Infrastrukturen har de senaste åren genomgått enorma förändringar, och transporten i landet är bra och välfungerande.
Bagage
Det är en god idé att ta med en liten ryggsäck eller väska på dagsturer/utflykter och resdagar då du kanske inte ser ditt bagage igen förrän på kvällen. Det är inte nödvändigt att ta med handduk.
Ta med bra promenadskor. Vi kommer att gå på kullerstensgator och åka med äldre fartyg, samt gå runt i bisonoxreservatet. En mindre väska till regnkläder eller paraplyer rekommenderas, eftersom vädret är ungefär det samma som hemma i Sverige.
De sista 3 nätterna bor vi på hotell med stora inomhuspooler, så glöm inte att packa badkläder. För oss som hotellgäster är det gratis entré poolerna
Deltagarantal
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Mer om Polen
Allmän information
Hälsokrav för att kunna delta på resan
Reseförsäkring
Gouda Reseförsäkring
Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning.
Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.
Albatros Travels reseledare och guider
Dricks
Tillägg för enkelrum och –hytt
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa.
Pass
Resa med barn/minderåriga
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.
Placering ombord på flyget
Placering i bussen
På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.
Service ombord på flyget
När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.
Önskemål om specialkost
På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.
Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.
Förbehåll/ändringar
Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar.
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.
Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.