Shangri-La Expressen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Upplev fantastisk natur och kultur i Tibet, Transtibetanska järnvägen genom dramatiska landskap över det tibetanska höglandet och Chongqing

Den här resan har sin utgångspunkt i den centrala delen av västra Kina. Här besöker vi bland annat de berömda pandorna i bergsorten Chongqing, som ligger med utsikt över Yangtze-floden. Strax därefter fortsätter vi till Tibets huvudstad Lhasa, där vårt äventyr i den buddistiska världen börjar. Med storslagna tibetanska kloster och uråldriga monument, fantastisk natur med heliga berg, djupa dalar och vackra sjöar får vi en unik inblick i den tibetanska världen med allt vad den innehåller av kultur, rökelse och mystik. Överallt vajar de tibetanska böneflaggorna för vinden, nomaderna driver sina jakar och får genom landskapet, och borta i horisonten skymtar de omgivande höga bergen. Vi sätter punkt för vår odyssé med en fantastisk tågresa med världens högst belägna järnväg när vi stiger ombord på Transtibetanska järnvägen, även kallad för Shangri-La-expressen.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Yuan

Dagsprogram 11 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm - Chongqing
Dag 2
Ankomst till Chongqing. Chongqing Zoo, den gamla stadsdelen och tid till avkoppling
Dag 3
Chongqing. Flyg till Lhasa, avkoppling och middag
Dag 4
Lhasa. Potala-palatset, Jokhang-templet och Barkhor
Dag 5
Lhasa. Norbulinka-palatset, Sera-klostret och Lhasa museum
Dag 6
Lhasa. Utflykt till Yamdrok-sjön med fantastisk natur
Dag 7
Lhasa. Utflykt till Ganden-klostret
Dag 8
Lhasa. Ombordstigning på Shangri-La-expressen. Världens högsta tågstation – Tanggula-passet 5 072 meter över havet. Naturreservatet Kekexili
Dag 9
Shangri-La-expressen. Golmud 2 802 meter över havet, Xining, Lanzhou 1 600 meter över havet,
Dag 10
Ankomst till Chongqing. Chongqings rådhus, linbana över Yangtze-floden, gågatan Jiefangbei och avskedsmiddag
Dag 11
Hemresa och hemkomst

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm - Chongqing

Tidig eftermiddag sätter vi oss till rätta på flyget som ska ta oss till andra sidan jorden. Vi mellanlandar på vägen till Chongqing.

Dag 2
Ankomst till Chongqing. Chongqing Zoo, den gamla stadsdelen och tid till avkoppling
Chongqing zoo har ett av världens största bestånd av pandor

Vi landar i bergsorten Chongqing i västra Sichuan-provinsen. Staden är högt belägen på ett klippformat bergsparti där Jialing-floden utmynnar i Yangtze-floden. Livet på de branta gatorna skiljer sig på en väsentlig punkt från övriga Kina, det finns nästan inga cyklar! Det krävs nämligen lite mer än två cykelhjul för att ta sig uppför de branta gatorna, och stadens mopedfabriker har bråda dagar. Chongqing med omnejd är hemvist åt över 25 miljoner människor. Staden är kontrastfylld med höga skyskrapor och dyra shoppingstråk i centrum, samtidigt som många varor fortfarande bärs av kulier upp och ner för de branta gatorna.

När vi är klara på flygplatsen besöker vi stadens berömda zoo, som rymmer ett av världens största bestånd av pandor. Därnäst besöker vi Chongqings gamla stadsdel, som under de senaste åren restaurerats av pengastarka kineser. Vi går på upptäcktsfärd längs de många charmiga gatorna innan vi beger oss till hotellet för en välförtjänt vila.

Dag 3
Chongqing. Flyg till Lhasa, avkoppling och middag
Äventyret fortsätter när vi fortsätter till Lhasa!
Pigga och utvilade är vi nu redo för fler äventyr. Efter frukost kör vi till flygplatsen där vi tar flyget vidare till Tibets huvudstad, Lhasa. Vid ankomsten till Lhasa hämtas vi och körs till vårt hotell i traditionell tibetansk stil i stadens centrala del. Vi befinner oss nu 3 600 meter över havet, och tar det lugnt den första dagen för att hinna vänja oss vid den tunna luften i Lhasa. Vi har alltså inte planerat in några aktiviteter den här dagen. Reseledaren står givetvis till tjänst, och så fort du beger dig utanför hotellet känner du den speciella stämningen som råder här i Tibets och Dalai Lamornas spirituella huvudstad. I Lhasa kommer vi under de kommande dagarna följa i pilgrimernas fotspår och givetvis strosar vi runt och insuper den smittande heliga atmosfären och doften av flimrande smörlampor som förgyller staden. På kvällen samlas vi för att inta vår första tibetanska middag.
Dag 4
Lhasa. Potala-palatset, Jokhang-templet och Barkhor
Det vackra Potala-palatset

Idag ska vi besöka Lhasas största sevärdhet och ett av världens absoluta underverk, Potala-palatset som ligger på toppen av Marpo Ri (det röda berget). Det kolossala palatset grundades år 1690 som regeringssäte för Dalai Lama. Med sina 13 våningar tar palatset andan ur de flesta. Det sägs att palatset rymmer 1 000 rum, 10 000 altare och 20 000 statyer och figurer i ädelmetall. Men bara lugn, vi kommer inte att titta på samtliga. Vi besöker den femte Dalai Lamans gravmålning som är en 14 meter hög chörten (klockformad buddistisk helgedom, även kallad för stupa) som är täckt med 3 700 kilo guld, pärlor och allsköns ädelstenar. Vi besöker även den nuvarande Dalai Lamans (den fjortonde i raden) residens. Vi ser både hans praktfullt utsmyckade audiensgemak och de mer privata salarna. Från taket under de gyllene pagoderna kan vi blicka ut över hela Lhasa, dalen och de ändlösa bergen. Potala är en unik kulturpärla som mirakulöst undkom kulturrevolutionens katastrofala ödeläggelse tack vare att den dåvarande kinesiske utrikesministern Zhou Enlais ingrep personligen. Så sägs det i alla fall. År 1980 öppnades palatset återigen för allmänheten, och år 1995 renoverades det för fyra miljoner amerikanska dollar, något som den kinesiska regeringen gärna skryter om.

Efter lunch besöker vi Jokhang-templet mitt i gamla Lhasa. Här står pilgrimerna varje dag, året runt, i lång kö för att möta sina gudar. Templet grundades av kung Songtsen Gambo år 650, vilket gör det till Tibets äldsta tempel. Det byggdes för att rymma statyn över Jowo Rinpoche (Sakyamuni), den historiska buddhan. På senare år har man lyckligtvis återigen berett plats för det religiösa livet, speciellt på det formella planet. Men trots att det kinesiska undertryckandet var riktigt illa år 1990, fortsatte pilgrimerna att strömma till det gamla templet. Idag fokuserar vi på att följa med de fromma och hängivna individerna in i templet och dess många kapell. Vi kommer att stöta på människor från alla delar av landet. Vi möter dem med bönesnurran i ena handen och oljelampan i den andra. Ödmjuka och fulla av förväntan möter de sina gudar och gudinnor, och mantrat Om mani padme Hum som är en hyllning till Buddha och betyder Juvelen i lotusblomman, flyter i en strid ström över deras läppar. I det gamla templet träder vi in i en dold och mystisk värld som endast är upplyst av stora smörlampor. Förgyllda avbilder av Buddha, stående jättestatyer i sidenkläder, mystiska väsen med tjurhuvuden, guden med elva huvuden och tusen armar blandas i en salig röra med tibetanska pilgrimer. Dofterna förstärker känslan av en avlägsen tid. 

Trots den allvarliga stämningen är det inte svårt att komma i kontakt med tibetanerna, de är stolta över sin kultur och visar gärna upp den. Vi besöker det närliggande Barkhor, ett av Lhasas mest välbevarade områden som sträcker sig runt templets traditionella meditationsgata. Här vandrar pilgrimer och andra fromma runt templet timme ut och timme in. Som solens gång runt jorden kretsar de runt det gamla templet med det ordnade rummet (templet) till höger och det oordnade rummet (vardagslivet) till vänster. De hänger sig åt böner, snurrar sina bönesnurror och en del av dem faller dramatiskt ner på marken vart tredje steg. Kvinnorna är klädda i färgstarka kläder och smycken gjorda av turkoser, koraller och bärnsten. Männen bär ofta en tung kofta med ärmar ner till knäna, ett rött band i det flätade och upprullade håret och en silverbelagd dolk i sidan. I Barkhor lever man på det allra förnämsta av sätt, och här flockas pilgrimerna för att bekräfta de starka traditionerna för Buddha Dharman.

Dag 5
Lhasa. Norbulinka-palatset, Sera-klostret och Lhasa museum
Sera-klostret är hemvist för ca 400 munkar

Efter frukost besöker vi Norbulinka (Juvelparken). Parken byggdes på 1700-talet och användes som sommarresidens för olika Dalai Lamor. Bakom höga murar finns en vackert anlagd trädgård med fontäner, och palatset är framför allt känt för sina vackra fresker som berättar om Buddha Shakyamunis liv, samt de viktigaste buddhistiska händelserna i Tibet. Den fjortonde Dalai Lamans arbetsrum ser ungefär likadant ut som det gjorde när han var tvungen att fly in i exil år 1959.

Senare beger vi oss strax utanför staden till Sera-klostret. Sera ligger vid foten av bergen, och det stora komplexet är byggt som en mindre stad som rymde 5 500 munkar på 1400-talet. Idag lever det cirka 400 munkar här, med rykte om sig att vara tämligen politiskt militanta. I slutet av 1950-talet var munkarna aktiva i upproret mot kineserna - ett uppror som drev den nuvarande fjortonde Dalai Laman på flykt till Indien. En av Sera-klostrets viktigaste skatter finns i Sera Ji och består av en skräckinjagande beskyddare som kallas för Tamdrin (Hayagriva i sanskrit) vilket kan översättas till ”den hästhuvade”. Förenklat är Tamdrin en outtröttlig bekämpare av det onda och beskyddare av det goda, och pilgrimerna står ofta i långa rader för att tillbe denna gud. Vi besöker givetvis även debatträdgården, där munkarna tränar sig i retorik och logik. Debatterna har en karaktär av en tävling, eftersom varje nytt argument belönas av kraftiga applåder.

Vi avslutar dagen med ett besök i Lhasa museum, Tibets första moderna museum. Här får vi lära oss mer om Tibets långa och spännande kulturhistoria.

Dag 6
Lhasa. Utflykt till Yamdrok-sjön med fantastisk natur
Yamdrok-sjön är känd som den turkosfärgade skorpionen
Idag ska vi besöka den vackra turkosa sjön Yamdrok, som ligger knappt 100 kilometer från Lhasa. Vi lämnar Lhasa och kör mot staden Gyantse sydväst om Lhasa. Vi tar oss upp för de många serpentinvägarna till Gamta-passet där vi har en sagolik utsikt över sjön Yamdrok Tso - den turkosfärgade skorpionen, en av Tibets många heliga sjöar. Bakom det blänkande vattnet reser sig enorma snötäckta bergstoppar på över 7 000 meter. Vi kör cirka en timme längs den vackra sjön, och däremellan stannar vi för att titta lite på en av de små trevliga orterna vid sjöns stränder. På ängarna runt sjön betar ofta getter och får. Vi kör tillbaka till Lhasa och ägnar resten av dagen åt egna äventyr och avkoppling.
Dag 7
Lhasa. Utflykt till Ganden-klostret
Ganden-klostret blev jämnat med marken under kulturrevolutionen
Ganden-klostret ligger cirka 60 kilometer från Lhasa, och uppfördes år 1409 på toppen av ett litet berg med en fantastisk utsikt över dalar, byar och berg. Det tillhör Gelupga-orden, även kallad för gulhattarna eller de reformerade. Tillsammans med Sera och Drepung var dessa tre jätteinstitutioner garanter för regeringen. De var alla klosteruniversitet som i hög grad sysslade med politik. Det är ett vanligt antagande att cirka 6 000 kloster och helgedomar plundrades och jämnades med marken under den kinesiska kulturrevolutionen. Ganden var ett av dem. Från och med mitten av 1980-talet har man jobbat med att återuppbygga det stora komplexet, mest baserat på frivillig, lokal arbetskraft. Idag lever det cirka 300 munkar här. Vi kör tillbaka till Lhasa där vi kan roa oss med egna aktiviteter under resten av dagen.
Dag 8
Lhasa. Ombordstigning på Shangri-La-expressen. Världens högsta tågstation – Tanggula-passet 5 072 meter över havet. Naturreservatet Kekexili
Alla ombord Shangri-La Ekspressen!

Efter frukost beger vi oss till järnvägsstationen och stiger ombord på Shangri-La-expressen som tar oss 2 199 kilometer över det tibetanska höglandet från Tibets huvudstad, Lhasa, genom Qinghai-provinsen och tillbaka till Chongqing. Nu börjar en enastående tågresa över den tibetanska högplatån genom Kinas mest storslagna och dramatiska landskap, som vi dessutom kan njuta av från första parkett. Järnvägen invigdes och togs i bruk för första gången den 1 juli 2006, och dess ingenjörsarbete kan jämföras med Kinesiska muren och De tre ravinernas damm vid Yangtze-floden. Efter Lhasa börjar vår tågresa genom den flacka och frodiga platån. Här ser vi tibetanska böneflaggor vaja för vinden och nomader driva sina jaker och får. Borta i horisonten skymtar de höga bergen som kräver inte mindre än tre lok när etappen mot Tanggula-passet påbörjas. Banan är anlagd på permafrost och ska passera en höjd på 5 072 meter, vilket gör Tanggula-passet till resans högsta punkt. Här fungerar Kunlun-bergskedjan som en avskärmning på ena sidan Himalayabergen tronar upp sig på andra sidan. Vi får inte lov att lämna tåget på världens högst belägna järnvägsstation, men kan njuta av utsikten från våra kupéer, medan vi funderar över varför man har valt att bygga en station just här, i ett så öde område.

Senare passerar vi djupa alpliknande dalar och bergsökenlandskap, och kör genom naturreservatet Kekexili. Reservatet etablerades år 1995, och de 230 djurarterna har hela 45 000 kvadratkilometer att vältra sig på. Det finns goda möjligheter för oss att se jakflockar, och inte minst den tibetanska antilopen, som även kallas för Chiru. Tyvärr är antilopens päls upphov till en omfattande tjuvjakt. Ullen som utvinns från djurets innersta päls kallas för Shahoosh, och anses som den finaste i sitt slag. Eftersom det är förbjudet att jaga antilopen smugglas ullen över Himalayabergen till Kashmir i Indien, där den bearbetas och vävs till sjalar, som senare smugglas vidare från Indien till västvärlden. När vi kör genom Kekexili stannar tåget vid olika stationer, men varierande längd på varje uppehåll. Vi äter middag i tågets restaurangvagn innan vi kryper till kojs. 

Dag 9
Shangri-La-expressen. Golmud 2 802 meter över havet, Xining, Lanzhou 1 600 meter över havet,
Det fantastiskt vackra landskapet på vår väg

Vid midnatt anländer tåget till Golmud som framför allt är en stad som lever på gruvdrift och oljeutvinning, och landskapet runt staden påminner mest om ett månlandskap. Vi befinner oss nu i den öde provinsen Qinghai på den tibetanska högplatån. Provinsen är en av Kinas största, men tyvärr även en av de fattigaste. Provinsen är inte så känd bland västlänningar, och har i många år framstått som en kinesisk version av Sibirien. Förutom att man faktiskt kan jämföra de två landområdena rent naturmässigt, har både Qinghai-provinsen och Sibirien helt saknat uppmärksamhet från sina respektive huvudstäder, vilket ofta har lett till ökad korruption och kriminalitet. Provinsen förtjänar bättre än så: Qinghai-provinsen utgår bland annat från tre av Asiens mäktigaste floder, Gula floden (Huang He), Yangtze (Chang Jiang) och Mekong-floden. Samtidigt är den födelseplats för några av Tibets största andliga ledare, med Dalai Lama som den mest kända.

I slutet av förmiddagen passerar vi staden Xining, Qinghai-provinsens huvudstad och den största staden på den tibetanska högplatån, och på eftermiddagen når vi Lanzhou, huvudstad i Gansu-provinsen i centrala Nordkina. Staden ligger i slutet av Hexi-korridoren där Sidenvägen i flera tusen år har förbundit Kina med resten av världen. Försvaret av korridoren mot Centralasiens vilda horder var en ständig källa till oro för olika kejsare i Kina. Idag ligger det en gång så utsatta området tryggt mitt i Kina, även om dagens kulturförhållanden fortfarande bär spår av Sidenvägens turbulenta historia. Dessutom är staden den första stora staden längs Gula floden, som alltså har sitt ursprung i västra Qinghai-provinsen. Härifrån svänger floden norrut mot Mongoliet, genom Centralkinas lössplatå, där floden får sin karakteristiskt gula färg av platåns gula jord. Floden mynnar ut i Östkinesiska havet. Sent på kvällen kommer vi fram till Xian i centrala Kina. Den gamla kejsarstaden är belägen i den centrala Shaanxi-provinsen, i hjärtat av den kinesiska kulturens rötter. Idag är staden förmodligen mest känd för 1900-talets största arkeologiska fynd, terrakottaarmén, som vaktar den förste kejsaren Qins grav. Vi vaggas till sömn av tågets gungande rörelser, allt medan vi tillryggalägger den sista sträckan innan vi kommer fram till Chongqing nästa morgon.

Dag 10
Ankomst till Chongqing. Chongqings rådhus, linbana över Yangtze-floden, gågatan Jiefangbei och avskedsmiddag
Stadsrundtur i Chongqing
Vid ankomsten till Chongqing på morgonen har en vacker och upplevelserik tågresa från Världens tak kommit till sitt slut. Det är inte många som kan skryta med att de har rest med Shangri-La-expressen över den tibetanska högplatån, och vi som har varit med på resan har all rätt att känna oss stolta. Efter ankomsten till Chongqing ska vi se mer av staden, och ger oss ut på en stadsrundtur. Vi börjar med att köra till ett av stadens centrala torg där kommunen för ett par år sedan uppförde en kopia av Himmelstemplet i Peking. Det imponerande byggnadsverket används idag som rådhus och på dagarna sjuder det stora torget framför byggnaden av liv. Staden är väldigt kontrastfylld med höga skyskrapor och de dyra shoppingstråk i centrum samtidigt som många varor fortfarande bärs av kulier upp och ner för de branta gatorna. Vi besöker stadens lokala stråk, gågatan Jiefangbei och tar en tur med linbanan över den berömda Yangtze-floden. På kvällen sätter vi punkt för en hänförande resa med en god avskedsmiddag innan vi reser hem följande dag.
Dag 11
Hemresa och hemkomst
Vi lämnar hotellet och kör mot flygplatsen för att sätta oss tillrätta på flyget som ska ta oss hem igen.

Prisinformation

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Inresetillstånd till Tibet
  • Flyg till Chongqing t/r, med mellanlandning
  • Inrikesflyg Chongqing – Lhasa
  • 7 hotellnätter i delat dubbelrum på hotell i Chongqing och Lhasa
  • 2 nätter på transtibetanska järnvägen från Lhasa till Chongqing i första klass. Fyrapersonerskupé med luftkonditionering
  • Utflykter enligt program
  • Frukost dagligen
  • Lunch dagligen (förutom dag 3, 8 och 9)
  • Middag dag 3 och 10
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsförsäkring, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelrum
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 40 USD per person)
  • Gruppvisum till Kina (1 198 SEK)
  • Övriga måltider och drycker
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift 150 kr per faktura (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly fra Aarhus, Aalborg eller Billund, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsutflykter och resdagar, eftersom du oftast inte har tillgång till ditt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med handduk.

Höjdsjuka

Den här resan sker på tämligen hög höjd vilket påverkar alla människor. De flesta symptom kan undvikas om man följer några enkla förhållningsregler: tar det lugnt vid ankomsten, undviker alkohol och dricker fem liter vatten och liknande vätska per dag under de första tre till fyra dagarna. Dessutom ska man vara uppmärksam på att det kan vara ganska kallt uppe bland bergen.

Läs mer om Kina

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum och mycket mer:: www.albatros.se/resmal/asien/kina/fakta 
Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Rated 2 out of 5 by from Redan från början meddelades att vi inte fick svensk guide. Jag blev väldig Vi möttes efter en lång och tröttsam flygresa av en ung kinesisk guide med svårtydd engelska som tog oss med på en lång sightseeing där han oavbrutet talade utan uppehåll och föreföll road av sina egna "roliga" skämt. Han verkade inte alls förstå att vi var mycket trötta och endast ville komma till hotellet.
Date published: 2017-10-01
Rated 2 out of 5 by from En besvikelse Resan motsvarar inte prospektet. I synnerhet tågresan, Då svenskguiden blev sjuk blev kraven på att lokalguiderna kunde kommunicera och prata bra engelska högre. Guiderna motsvarade inte dessa krav, varför utbytet av resan blev lågt. Under tågresan passerades de intressanta partierna nattetid. Dagtid reste vi enbart genom en högslätt. Standarden motsvarade inte första klass, toalettpapper handduk och frukost saknades vilket var utlovat. Detta är den enda av våra 12 resor med Albatros med klart underbetyg.
Date published: 2017-10-01
Rated 3 out of 5 by from Tibet och Kina, två olika världar i samma land En resa är aldrig precis vad programmet visar. Den här resan kräver flexibilitet och förberedelser i andra delar än vad som framgår av programmet. Dagen innan avresa meddelades vi om att vi, pga sjukdom, inte skulle komma att ha en svensk reseledare. Många knepiga situationer hade kunnat underlättas, undvikas och lösas på annat sätt än med den engelsktalande kines som sattes som guide, en roll han inte fyllde. Den höga höjden i Tibet är mer ansträngande och krävande än vad man kan föreställa sig. Läs på om höjdsjuka och kontakta vårdcentral/motsvarande för ev medicinering. Den tibetanske guiden är ett erfaret och rutinerat proffs, som generöst delar med sig av sevärdheter och vardagsliv. Tågresan med Shangri-La Expressen motsvarar inte vad programmet beskriver. 1a klass är sunkigt, ohygieniskt och smutsigt. Ta med eller köp på plats allrengöring/motsvarande så att du kan göra rent innan du använder toaletten på tåget. Toapapper behöver du självklart ha med. Ta med sidenlakan/motsvarande om du vill vara säker på att sova i rena sängkläder. Ta med handduk, för nån sån finns inte på tåget. Frukost ingår inte på tåget. Lämna kniv, sax, aerosolspray hemma om du är mån om att behålla sakerna, för det är inte tillåtet att ha med i bagaget på tåget. - Där har man ju med även resväskan i vagnen. Världens högst belägna tågstation Tanggula-passet och nationalparken Kekexili har ingen resenär hittills sett, eftersom vi passerade på natten. Bägge hittills genomförda resor har lämnat Tibet på kvällen dag 7. Vi finner det troligt att det är gängse upplägg även för framtida resor med samma program. Vi hade gärna stannat i Lhasa fler dagar och flugit tillbaka till Chongqing, tågresan sänkte upplevelsen.
Date published: 2017-10-01
Rated 5 out of 5 by from "Kanske mitt livs resa" Jag har i mitt tidigare yrke och privat rest till mer än 100 länder men aldrig upplevt det vi fick se och höra i Tibet!
Date published: 2017-09-26
Rated 3 out of 5 by from Tibet höjdpunkten på resan Det var en resa som krävde att man var flexibel för förutsättningarna ändrades många gånger. Innan resan visste vi att vi skulle vara utan svensk reseledare. Det underlättade att gruppen bestod av mycket resvana deltagare. Den lokale, engelsktalande guiden i Chongqing var glad och hjälpsam men ostrukturerad. Den lokale engelsktalande guiden i Lhasa hade lång erfarenhet och djup kunskap om buddismen och de platser, kloster såväl som palats som vi besökte. Hotellen var bra, speciellt i Chongqing medan det i Lhasa var enklare och hade svajig wifi. Trevlig personal på båda hotellen. Lhasa var höjdpunkten i dubbel bemärkelse. Man ska vara medveten om, att höjden, 3600 meter och ibland ännu högre (upp till 4900 meter), tar på krafterna. Det är fascinerande att möta lokalbefolkningen, både dess klädsel och religiositet. Tågresan var en pärs; vi hade hellre tagit två dagar till i Lhasa och flugit tillbaka till Chongqing också. Tågen har en lägre standard än vad vi är vana vid i Europa och i princip kan personalen bara kinesiska. Finnairs mat var helt ok på ditresan medan den var under all kritik på hemresan.
Date published: 2017-09-26
Rated 3 out of 5 by from Potalapalatset en höjdare - i dubbel bemärkelse! Tågresan en djupdykning. Mycket fin upplevelse att besöka Potalapalatset. Reseledarna är kunniga och bra. Tibetanerna mycket vänliga och fina människor. Resan motsvarade mina förväntningar, med undantag för tågresan. Beskrivningen av tågresan överensstämde inte med verkligheten. Passerade tyvärr de vackraste och mest intressanta vyerna i mörker. Låg hygienstandard ombord. Jag rekommenderar hela resan för den som är informerad om tågresans standard.
Date published: 2017-09-18
Rated 4 out of 5 by from Shangri-La Expressen 4-14 september 2017 - våra intryck och erfarenheter. Som helhet var resan mycket intressant och givande men stundtals fysiskt jobbig, vilket vi också hade räknat med. Den tunna luften i Lhasa tar ut sin rätt. (Vi är 77 resp. 78 år.) Alla i gruppen (den äldsta 84) klarade första dagens besök i Potala, som var det mest fysiskt krävande. Några tips: • På flyget från Chongqing (till Lhasa resp. Helsingfors) ska man lägga batterier, powerbanks och batteriladdare i handbagaget, inte i den incheckade väskan. • Ta inte med vassa föremål som kniv, sax m.m. eller aerosolburkar (hårspray o. dyl.) på resan. Du kommer att bli av med dem vid säkerhetskontrollen på järnvägsstationen i Lhasa. Vi blev av med två fina schweiziska arméknivar. (På flyget lägger man sådana saker i det incheckade bagaget, men här har man ju väskan med sig på tåget.) • Ta med handduk och toalettpapper på tågresan. • I varje tågkupé finns en termoskanna. Hett vatten kan hämtas i korridoren. Ta med egen mugg/kåsa, pulverkaffe och tepåsar (gärna hemifrån) om du vill fixa kaffe eller te. • Bunkra upp med frukt, kex, yoghurt m.m. inför tågresan. Bussen stannade till vid en supermarket på väg till stationen. Programmet i Lhasa (dag 4-7) är inte så mycket att säga om. Det motsvarade våra höga förväntningar. Däremot var tågresan från Lhasa en besvikelse. Shangri-La är en fiktiv paradisisk plats i Himalaya, och namnet skapar förväntan. Verkligheten är annorlunda. Den som på nätet råkar hitta http://www.goldeneagleluxurytrains.com/trains/shangri-la-express/ ska veta att det är INTE detta tåg som beskrivs. Vårt tåg har betydligt enklare standard. De sanitära förhållandena är, milt uttryckt, inte lyxiga. I vagnen finns tre handfat och två toaletter, varav den ena är av typ hål i golvet. Toalettpapper saknas. I programmet står att frukost ingår dagligen. Men det gör det inte på tåget. Restaurangvagnen är ett kapitel för sig. Man åker inte till Tibet för den goda matens skull. Det bör också nämnas att vi fick byta tåg på halva vägen, när vi kommit ner från högplatån. Sammanfattning: Jag har äntligen fått min dröm förverkligad, nämligen att få se Potalapalatset, i mitt tycke världens vackraste byggnad. Rekommenderar att gå dit både på dagtid och på kvällstid. Låt inte min negativa recension av tågresan avskräcka dig från att följa med på denna resa. Tågresan är bara en detalj i det hela. Och den är inte bara eländig. Dag 9 t.ex. passerar man Quinghaj-sjön, Kinas största insjö, en saltsjö som sträcker sig ända till horisonten. På kartan sid. 3 i programmet är sjön den blå fläcken nordväst om K i KINA. Järnvägen går inte spikrakt mellan Lhasa och Chongqing. /Tobba
Date published: 2017-09-17
Rated 2 out of 5 by from Farligt att erbjuda energishots och lokal höjdsjukemedicin till alla Fel att ha Patala första dagen när man fortfarande hade svårt att andas. Eftersom restaurenter med engelsspråkig personal är sällsynta borde man få en lista och karta till bra matställen.
Date published: 2017-09-17
  • y_2024, m_4, d_26, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_8
  • loc_sv_SE, sid_CNRTR21, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Liknande resor