Sven Hedins Centralasien

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

I Sven Hedins fotspår genom Kirgizistan och västra Kina

För hundra år sedan var nog Sven Hedin (1865-1952) en av de mest kända svenskarna. Han var världsberömd som etnograf och äventyrare, och hans rykte som våghals har hållit sig fram till dags dato.

Han hade en enastående förmåga att berätta om sina upplevelser i mycket välskrivna berättelser och böcker och fick många beundrare, bl.a. kung Oscar II. På den här resan besöker vi några av de spektakulära platser Hedin kom till under sina expeditioner. Det gäller främst huvudstaden i Kirgizistan, Bisjkek, som idag är en blandning av tradition och modernitet, staden Karakol och den pittoreska oasen Kashgar – som än idag är en mötesplats för karavaner från världens alla hörn, samt oasstaden Khotan och den västkinesiska provinshuvudstaden Ürümqi.

Reseledare är författaren Axel Odelberg, som bland annat har skrivit den kritikerrosade biografin om Sven Hedin, "Äventyr på riktigt".

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Kirgisisk som

Dagsprogram 16 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm - Bisjkek
Dag 2
Ankomst Bisjkek. Transfer Bisjkek – Cholpon-Ata. Issyk-Kulsjön
Dag 3
Cholpon-Ata – Karakol. Varma källor och Przewalski-museet
Dag 4
Karakol – Jeti Oghuz – Bokonbaevo. Sanatoriebesök och Det brustna hjärtat
Dag 5
Bokonbaevo. Shyrdakmattor och vidare till Naryn
Dag 6
Naryn – Kashgar via Tourugartpasset
Dag 7
Dagsutflykt på Karakoram Highway till Karakulsjön
Dag 8
Kashgar. Basarbesök och stadsutflykt
Dag 9
Kashgar – Yarkand – Khotan
Dag 10
Khotan. Han-dynastins Malikawat-ruiner och besök på jadefabrik
Dag 11
Flyg Khotan – Ürümqi. Besök på Khotans historiska museum och Hong Shan - det röda berget
Dag 12
Ürümqi – Turpan. Gaochang-ruinerna, Bezeklikgrottorna, Vindruvsdalen och Turpans historiska museum
Dag 13
Turpan – Ürümqi. Besök i underjordiskt kanalsystem, Jiaohe - en ruinstad från Tang-dynastin samt middag med dansuppvisning
Dag 14
Turpan – Bisjkek. Stadsrundtur i Bisjkek
Dag 15
Bisjkek. Tid på egen hand
Dag 16
Hemresa. Flyg Bisjkek – Stockholm

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm - Bisjkek

Vi flyger från Stockholm via Istanbul mot Kirgizistans huvudstad Bisjkek. Kirgizistan är geografiskt, naturmässigt och kulturellt en smältdegel av Mongoliet, Persien och Ryssland – med en egen nationell särprägel. Landet gränsar till Kina i öst, Tadzjikistan i söder, Uzbekistan i väst samt Kazakstan i norr.

Dag 2
Ankomst Bisjkek. Transfer Bisjkek – Cholpon-Ata. Issyk-Kulsjön
Burana-minareten

Vid ankomst kör vi till vårt hotell i Bisjkek. Efter lite frukost och ett par timmars vila packar vi bagaget och kör österut till byn Cholpon-Ata som ligger vackert beläget vid Issyk Kuls norra strand. Vi börjar följa gränsfloden mellan Kazakstan och Kirgizistan och kör i det typiska stäpplandskap som utgör den sydligaste delen av den stora Kirgiziska stäppen i norr, och faktiskt är en del av Sidenvägen.

Första stopp gör vi vid Burana-minareten, där Sidenvägens Balasagun under 900-talet utgjorde en viktig huvudstad för Kara-Khanid-dynastin. Under vår vidare färd blir terrängen allt mer kuperad och vi tar oss längs ravinen Boömskoe Ushchelie tills vi når platån Issyk-Kul. Landskapet blir gradvis mer öppet och ut breder sig grässlätter med små landsbruk och den platta stäppen med boskap och fårhjordar.

Längs vägen står aprikosträd och mullbärsträd med sina skeva kronor. Här och var ligger små muslimska gravplatser och snart anas en turkos skärva i horisonten – den stora bergssjön Issyk-Kul som med ett djup på över 650 meter är världens näst största bergssjö. Sen eftermiddag ankommer vi till Cholpon-Ata och blir inkvarterade på ett bekvämt gästhus med en underbar utsikt över berg och aprikoslundar.

Dag 3
Cholpon-Ata – Karakol. Varma källor och Przewalski-museet
Issyk-Kulsjön

Vi fortsätter vår resa vidare österut och stannar till vid en av områdets varma källor. Det varma svavel- och mineralfyllda vattnet från jordens inre, som sägs ha läkande effekt, blir lett ner i små bassänger. Även om lufttemperaturen vid denna årstid inte direkt inbjuder till bad, lockar det 43 gradiga och kristallklara vattnet – så kom ihåg badkläder! Välmående efter badet fortsätter vi vidare till Przewalski-museet som visar många av de alster som den ryska upptäckaren Nikolai Mikhailovich Przewalski tog med sig från sina expeditioner i västra Kina. Efter museibesöket inkvarteras vi på vårt hotell i Karakol. 

Dag 4
Karakol – Jeti Oghuz – Bokonbaevo. Sanatoriebesök och Det brustna hjärtat
Den lilla landsbyn Jeti Oguz vid de röda sandstensklipporna

Vi lämnar Karakol och besöker den lilla landsbyn Jeti Oghuz, mest känd för den lite märkliga ås av röda sandstensklippor som reser sig bakom samhället. En av formationerna är känd som Razbitoye Serdtse – på svenska ”brustet hjärta”. Vi besöker också ett berömt sanatorium, där självständighetsförklaringen mellan Ryssland och Kirgizistan blev underskriven 1991. Idag används sanatoriet framförallt för behandling av reumatiska sjukdomar.

Efter vårt besök kör vi längs Issyk-Kuls sydsida till den lilla byn Bokonbaevo, där vi inkvarteras i våra jurtor. Platsen är vackert belägen vid sjön i en gammal aprikoslund, och trots att jurtorna är nybyggda är de gjorde enligt traditionell nomadstil. Det är ganska spartanskt, men soluppvärmda duschar och uppvärmda jurtor gör trots allt vår vistelse mer komfortabel.

Dag 5
Bokonbaevo. Shyrdakmattor och vidare till Naryn
Vackra handgjorda mattor

Efter frukost tar vi en närmare titt på Bokonbaevo. Byns hus är en verkstad där lokala kvinnor tovar ull på traditionellt kirgisiskt vis. Vi får möjligheten att följa processen från ull till filt, t ex. Shyrdakmattor, och platsen ger en bra inblick i hantverket som är skyddat som UNESCO världsarv. Vill man, finns det även en möjlighet att köpa en färdiggjord produkt. Efter vårt besök kör vi vidare till Naryn och när vi ankommer efter vår färd på ca fem timmar äter vi en god middag på hotellet, byns gästhus, och förbereder oss på nästa morgons avresa till gränsen mellan Kirgizistan och Kina.  

Dag 6
Naryn – Kashgar via Tourugartpasset
Staden Kashgar i provinsen Xinjiang

Efter en tidig frukost tar vi oss nu mot den kinesiska gränsen. Under tidig förmiddag når vi gränsen, genomför en lite besvärlig passage genom alla gräns- och tullformaliteter, och möter upp vår kinesiska buss innan vi tar oss mot vårt slutmål Kashgar. Den nyligen restaurerade vägen är behaglig att färdas på vilket gör färden (180 km) ner mot Kashgar mer bekväm.  Kashgar (Kashi) är en viktig oas-stad och mötesplats för handelskaravener från världens alla hörn. Staden ligger högt (1289 meter över havet) och förses av vatten från Kashgarfloden. Staden blev ett kinesiskt protektorat under 000-talet f.Kr. och blev kallat för Shule under Han- och Tang-dynastierna. Vi tar med oss matsäck till lunch och äter middag vid ankomst till Kashgar.

Dag 7
Dagsutflykt på Karakoram Highway till Karakulsjön
Vacker utsikt över Karakul-sjön

Vi gör en dagsutflykt till den kinesiska delen av Pamir-bergskedjan och vi kör ca 4 timmar på den berömda och högst belägna asfalterade internationella vägen i världen. Den förbinder Kina med Pakistan genom Karakoram-bergskedjan och genom Khunjerabpasset där den når 4693 m öh. Vilket gör den till den högst belägna asfalterade väg som korsar en gräns.

Motorvägen, som förbinder Nordpakistan med den gamla Sidenvägen, är omkring 1200 km lång och går från Kashgar i den kinesiska Xinjiang-regionen till Havelian i Abbottabad-distriktet i Pakistan. Vid Karakulsjön (3500 m öh.) ges en spektakulär utsikt mot berömda berg som Muztagh Ata (7546 m öh) och Kongur (7719 m öh.), de högsta topparna på den kinesiska sidan, i den västliga delen av Kunlun-bergskedjan. Berget Muztagh Ata försökte Sven Hedin flertalet gånger bestiga på yak-oxe, dessvärre förgäves. Det blev faktiskt först bestiget så sent som 1958. Vi övernattar i Kashgar på samma hotell som föregående natt.

Dag 8
Kashgar. Basarbesök och stadsutflykt
Färgglada moskén Id Kah i staden Kashgar

Kashgar ligger ca 3700 km från Changan (Xi’an), vilket tillbaka i tiden motsvarade ett års resa. I Kashgar möttes den sydliga Sidenvägen (med oas-städerna Yarkand och Khotan) runt Taklamakan-öken med den nordliga grenen (med Kuqa och Turpan). Härifrån utgick också en tredje Sidenväg, som via Tashkurgan och Khunjerabpasset sträckte sig in i Indien och Pakistan. En fjärde rutt gick över Tien-Shans Terek och Torugartpasset upp till Fergana och vidare genom Tasjkent och Samarkand över Oxusfloden till Merv (Mary). Här var den sammankopplad med den sydligare rutten från Balkh.

Kashgar var således en viktig handelsknutpunkt på Sidenvägen. Staden är berömd för sina marknader, där söndagsmarknaden är mest känd, men flertalet andra marknader imponerar med sina färgrika bodar och massor av varor. Kashgar har också en ytterst livligt boskapsmarknad, där det kryllar av får, boskap, hästar och kameler. Djuren är till salu för högsta pris så det förhandlas över högt och lågt medan djuren får sig en grundlig undersökning. Kashgars andra sevärdheter innefattar Kinas största moské, Id Kah Moskén (Aidiga Qingshen Si), och Yusuf Hashs mausoleum. Vi tar en promenad genom Kashgars handelsgator och det finns gott om möjligheter för inköp på egen hand. Vi övernattar på hotell i Kashgar.

Dag 9
Kashgar – Yarkand – Khotan
Välkommen till Yarkand!

Idag väntar en spännande dagstur (520 km) genom öknen. Vi kör mot den sydliga grenen av Sidenvägen och följer faktiskt den samma rutten som Marco Polo gjorde. Vi stannar i Yarkand och upplever den gamla stadsdelen med sina vackra hus, som tyvärr är hotade av rivning och en allt för våldsam sanering. Yarkand var ursprungligen större än Kashgar, till följd av sin geografiska belägenhet och handelsvägen till Indien via Leh i Ladakh, ett viktigt handelscenter. Sidenvägskaravaner förde med sig siden, te, guld, ädelstenar, päls mm. Och ull från Yarkand ansågs ha en ypperlig kvalitet. Staden Khotan ligger på en öst till västgående bergssluttning, som mot söder sluttar upp mot det höga Kunlunberget och mot nord mot Taklimakan-öknen, den näst största öknen i världen. Vi övernattar på hotell.

Dag 10
Khotan. Han-dynastins Malikawat-ruiner och besök på jadefabrik
Förädling av den vita jaden

Staden Khotan är känd för sina mattor, siden och vit jade. Den vita jaden finns i floden Yulongkax där den hämtas och då tillgången inte är stor är priset högt. Den är genomskinlig och ser blöt ut, men när man rör vid den känns den hård och kall. Khotan är också berömt för sin Aidilis-siden som är mjuk och lätt och därmed lämplig åt sommarkläder. Under dagen avlägger vi besök hos de små verksamheter och fabriker som framställer papper, mattor, väver silke och arbetar med jade. Som avrundning på dagen besöker vi Malikawat-ruinerna från Han-dynastin. Ruinerna ligger i ett fascinerande ökenlandskap med praktfull utsikt mot de fjärran Kunlunbergen som utgör gränsen mot Tibet, och på vägen åker förbi små landsbyar och ostliknande landskap där håligheter i marken grävts i jakten på jade. Under äter vi lunch hos en lokal familj.

Dag 11
Flyg Khotan – Ürümqi. Besök på Khotans historiska museum och Hong Shan - det röda berget
Folk samlas för att utöva Tai Chi

Efter frukost besöker vi Khotans historiska museum, som rymmer några av de berömda och unika samt välbevarade mumier som funnits i öknen, och under eftermiddagen flyger vid till Västkinas provinshuvudstad Ürümqi. När vi lämnar flygplatsen upplever vi folktätheten i världens folkrikaste land. Det är ett myller av motorcyklister, personbilar, bussar och lastbilar, och man kan ana de många folkslagen bland arkitektur, på torg, gator och färgrika basarer.

Ürümqi är en modern stad i rasande utveckling, och är nästan överväldigande och oöverskådlig. I Ürümqi besöker vi det berömda Museum of Xinjiang Uigur Autonomous Region, ett otroligt intressant museum med en fin utställning som visar nationaldräkter och levnadsvanor hos befolkningen i området i och omkring den nordvästra delen av Kina, samt sex av de berömda mumier som regionen är känd för. Det extremt torra klimatet i Taklimakanöken har i mer än 1500 år bevarat kropparna i ett otroligt bra skick. Avslutningsvis tar vi i oss upp till Hong Shan – det röda berget (en sandstenshöjd), som idag är omgivet av bebyggelse men som än idag är ett bra sätt att få en överblick över staden och är en liten oas i storstaden där livet har sin stilla gång.

Dag 12
Ürümqi – Turpan. Gaochang-ruinerna, Bezeklikgrottorna, Vindruvsdalen och Turpans historiska museum
Gaochang-ruinerna

Vi kör direkt på morgonen till oas-staden Turpan som ligger under havsnivå (ca 155 m) och är en av världens lägst belägna städer, vilket också gör staden till den varmaste i Kina. På sommaren når temperaturen upp mot 45-50 °C, men vi besöker området under den mest behagliga årstiden när staden är lugnare och färre turistgrupper är här. Vi tar oss bl.a. till ruinerna av Gaochang, staden som fram till ödeläggelsen under 1300-talet var en viktig stad längs med Sidenvägen. Ruinerna sträcker sig över ett område på 2 km² och staden var uppdelad i tre stadsdelar. Den yttre, den inre samt slottsstaden – vilket liknar strukturen av Zi’an under Tang-dynastin. Under deras storhetstid hade staden omkring 30 000 invånare och 3000 munkar. Ruinerna av ett stort tempel i stadens sydliga hörn täcker ett område av 10 000 m² och resterna av porten, innergården, det stora altaret, nischer samt torn är intakta. Det sägs att templet var den plats där munken Xuan Zang predikade i en månad efter inbjudan av kund Qu Wentai. Platsen med namnet ”Kehanbao” menar man var Qu Wentais palats. Ruinerna av Gaochang blev 1961 betecknade som ett kulturellt minnesmärke under statens beskydd. Naturligtvis besöker vi också Bezeklikgrottorna (Buddha Caves), där Sven Hedin skar ut figurer ur klipporna – dåtiden förhållande till minnesmärken var sannerligen annorlunda då mot nu! På vägen passerar vi de nakna röda sandstensbergen som vid solnedgång lyser i intensivt rött. Grottorna, från ca 400-1100-talet, är huggna i den lodrätta sandstensklippan, och namnen Bezklik betyder i Uygur ”vackert dekorerade hus”. Många av grottorna har blivit återuppbyggda eller restaurerade. Idag är 77 av grottorna tillgängliga, i alla olika storlekar. På väggarna och i taken kan man se intressanta målningar och skrifter, många är dessvärre defekta. Väggmålningarna avspeglar livet och kulturen för det lokala folk som levde i Huihe Gaochang-perioden. Inskriptionerna på bilderna är på kinesiska, huihe och persiska – och har ett stort historiskt värde. Grottorna ligger även i ett fantastisk vacker och spännande landskap.

Vid lunchtid fortsätter vi till vindruvsdalen som är en grön oas vid foten av de röda sandstensbergen. Här odlas stora mängder av söta vindruvor och meloner. Turpan-vindruvorna kan spåras 2000 år tillbaka i tiden och med åren blivit den största vinodlingen i Kina. Vi fortsätter till Imi Tower Mosque och Turpans historiska museum är vår näst sista punkt denna dag. Vi återvänder till staden sent på eftermiddagen och efter middagen finns det möjlighet att uppleva stämningen när de lokala kineserna dansar traditionell dans på stadens torg. Man kan även kika förbi stadens nattmarknad och testa någon delikatess på ett av de otaliga gatustånden. Vi övernattar på hotell.

Dag 13
Turpan – Ürümqi. Besök i underjordiskt kanalsystem, Jiaohe - en ruinstad från Tang-dynastin samt middag med dansuppvisning
Ruinstaden Jiaohe från Tang-dynastin

Idag har vi dagen till att utforska detta spännande område – vi besöker bl.a. ett underjordiskt kanalsystem, som transporterar vatten från avlägsna brunnar (så kallade karezer) för odling av låglandets torra och karga landskap. Kanalsystemet är över 1500 år gammalt! Härefter besöker vi Jiaohe, en ruinstad från Tang-dynastin. Middagen intas vid en festlig bankett ackompanjerat av en härlig show med duktiga dansare och sångare. Har vi krafter över gör vi sedan ett litet besök på nattbasaren. Vi övernattar på hotell.

Dag 14
Turpan – Bisjkek. Stadsrundtur i Bisjkek
Moskén i Bisjkek

Under förmiddagen återvänder vi till Bisjkek, den bästa och enklaste utgångspunkten för vår hemresa. Vid ankomst till Bisjkek tar vi oss till vårt gästhus och resten av eftermiddagen gör vi en kort stadsrundtur.

Dag 15
Bisjkek. Tid på egen hand
Kanske ett besök på basaren kan fresta?

Dagen idag kan du gestalta precis som du vill ha den: Basarbesök, eller kanske ännu bättre – en lättare vandringstur i nationalparken Ala Archa? Reseledaren kommer gärna med förslag till aktiviteter.

På kvällen äter vi avskedsmiddag tillsammans och låter resans alla intryck sjunka in.

Dag 16
Hemresa. Flyg Bisjkek – Stockholm
I dag går vi upp tidigt och styr kursen mot flygplatsen i Bisjkek. Vi flyger via Istanbul mot Stockholm och ankommer samma dag (tack vare tidsskillnaden).

Prisinformation

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Flyg Stockholm – Bisjkek t/r med mellanlandning
  • Inrikesflygning Khotan-Ürümqi, samt Ürümqi-Bisjkek
  • Utflykter enligt program
  • 1 övernattning i jurta
  • Boende i delat dubbelrum på gästhus och hotell
  • Helpension (förutom middag dag 3 och 14)
  • Te och mineralvatten ingår i samtliga måltider
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsförsäkring, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extra arrangemang
  • Gruppvisum till Kina 1498 kr
  • Drycker
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 50 USD)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift 150 kr per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Middag dag 3 och 14 i Bisjkek
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 16 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Transport och boende

Vi flyger via Istanbul till Bisjkek i Kirgizistan med Turkish Airlines. Härifrån färdas vi med buss genom Kirgizistan och Kina, samt använder oss av inrikesflyg på sträckan Ürümqi-Bisjkek samt Khotan-Ürümqi.

Med hänsyn till enkelrum kan det arrangeras undantaget vid övernattning jurtor, där vi normalt övernattar 4-6 personer beroende av storlek på jurtan.

Bagage

Av bekvämlighetsskäl rekommenderar vi att du minimerar ditt bagage och packar allt i en stor sportväska eller en mjuk stor väska. Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsutflykter och resdagar, eftersom du oftast inte har tillgång till ditt bagage förrän på kvällen igen.

Klimat

Somrarna i Taklimakan är några av de varmaste på jordklotet, och därför har vi valt att besöka området under hösten eller våren då klimatet är mer behagligt. I dalarna kan september bjuda på varma dagar, men i de kirgisiska bergen är det höst och temperatur därefter. Det blir naturligtvis kallare ju högre vi tar oss upp i bergen, och här kan nätterna vara kyliga. Vädret i bergen kan vara oförutsägbart och skifta snabbt, men oftast är vädret stabilt och bjuder på kristallklara höstdagar med närmast oändlig sikt.

Klädsel

Varma, vind- och vattentäta kläder med lager-på-lager-principen. Det yttersta lagret ska vara både vatten- och vindtätt, exempelvis en bra regnjacka med varmt fleecefoder. Ta även med en varm tröja i ull eller fleece och en bomullsskjorta eller t-shirt. Det innersta lagret kan bestå av vanliga eller svettransporterande underkläder. Packa lättare kläder för besöket i Ürümqi då det kan vara varmt där, men även bra promenadskor, mössa och vantar (då det kan bli kyligt uppe i bergen).

Ta gärna med

Handduk och badkläder inför besöket vi de varma källorna. 1 toalettpappersrulle per person (man kan inte förvänta sig att det finns toalettpapper på alla toaletter), våtservetter, handsprit och kikare.

Vandring och fysisk form

Under den här resan kommer vi att vandra en del. Det är viktigt att de som deltar på resan är i allmänt god fysisk form och kan röra sig utan hjälp. Många gator kan vara isiga och hala. Ojämna stenar och hål i vägbeläggningen gör framfarten något besvärlig, och den här resan är därför inte lämpad för personer som har svårt för att gå eller använder rullator eller rullstol.

Höjdsjuka

Resan företas delvis på högre höjd, men borde inte påverka oss. Vi vänjer oss gradvis vid den höga höjden, och vi börjar i Bisjkek som bara ligger 800 meter över havet. De flesta symptom kan undvikas om man följer några enkla förhållningsregler: tar det lugnt vid ankomsten, undviker alkohol och dricker mycket vatten och liknande vätska per dag under de första tre till fyra dagarna.

Läs mer om Kirgizistan

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum etc:

www.albatros.se/resmal/asien/kirgizistan

 

 

Handen på hjärtat

Sven Hedin och politik

Vår resa i Sven Hedins fotspår är en historisk rundresa genom Centralasien med fokus på Sven Hedins upptäckter. På sin tid firades han som en stor hjälte och satt i både Svenska Akademien och Vetenskapsakademien. På den här resan får våra gäster veta mer om Sven Hedins liv; ögonblicket då han som 15-åring beslöt sig för att bli upptäckare, hans reseäventyr i Centralasien, hur han hyllades som en folkhjälte då han återvände från sina expeditioner, hans möten med många av den tidens kejsare, kungar och politiska ledare.  Men de får också veta mer om hur Sven Hedin vurmade för Hitler, som han kallade ”en av historiens största ledare någonsin”.

För att citera författaren Axel Odelberg (som för övrigt är reseledare på avgången i september) :  ”Sven Hedin var mannen som hittade rätt i geografin men gick vilse i politiken.”

Med andra ord är det här inte en resa där vi hyllar nazismen eller Sven Hedin, utan en historisk resa där våra gäster får lära sig mer om Sven Hedin  – på både gott ont – och där vi reser i hans fotspår genom en historiskt sett mycket intressant del av världen.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Rated 4 out of 5 by from Spännande länder med många upplevelser utöver det vanliga Blev en innehållsrik och spännande resa trots att vi inte kom till Kina som var avsikten. Skickligt av Albatros att kunna få ihop en rundresa i Kazakstan på så kort tid. Tack vara alla medresenärers tålamod, positivitet och humor blev resan så bra och rolig. Bra ordnade utflykter och härliga promenader i bergen efter var och ens förmåga. Alla kunde hänga med på sina villkor. Att solen sken hela tiden bidrog naturligtvis till de fina upplevelserna.
Date published: 2018-10-17
Rated 5 out of 5 by from Storslagen och lärorik natur- och kulturupplevelse Inför resan var förväntningarna högt ställda, ändå överträffades de med råge. Ett högintressant område, kunniga, engagerade, trygga och inspirerande reseledare, och ett välplanerat och varierat program är en oslagbar kombination. Även de uiguriska guiderna var kunniga och sympatiska, men tyvärr försedda med munkavle vad gäller aktuell politik i regionen. Frågetecken kring ständiga pass- och poliskontroller, hög polisnärvaro...
Date published: 2017-10-03
Rated 3 out of 5 by from tråkigt och väl mastigt program i Kina, mer varierat i Kirgystan. bra utflyktsprogram i Kirgystan,men dåligt utflyktsprogram i Kina.
Date published: 2017-09-25
Rated 5 out of 5 by from En intressant resa späckad med varierat innehåll Intressant att besöka flera av de platser Sven Hedin beskrivit i sina böcker.
Date published: 2017-09-25
Rated 4 out of 5 by from En något annorlunda resa Det var en spännande men jobbig resa. Axel var med sina oomtvistade kunskaper om Hedin en reseledare som dessutom var engagerad och med humor och värme ledde sin flock.
Date published: 2017-09-22
Rated 4 out of 5 by from En resa med starka intryck. Det var en mycket intressant resa med en så kunnig reseledare. Lokalguiderna var bra. Att börja och avsluta i Kirgizistan var bra. Kanske lite mer tid för shopping.
Date published: 2017-09-21
Rated 3 out of 5 by from En ovanlig resa lång och varm Vackra vyer och stora öknar gamla städer långa dagar
Date published: 2017-09-20
Rated 5 out of 5 by from En magisk resa i överdådig natur och vänliga människor Det har nu gått ett par veckor efter hemkomsten vilket har behövts för att smälta dessa fantastiska landskap och upplevelser i Hedins Centralasien. Resandet var intensivt med många kilometer per dag. Vi reste mycket snabbare än vad Sven Hedin ens kunde föreställa sig. Våra bussförare "kamelförare" rattade oss säkert och professionellt både i Kirgizistan och Kina. Vår guide i Kirgizistan var utomordentlig och bjöd på sig själv, så även de kinesiska guiderna. Någon av dem hade en något svårförståelig engelska men efter ett tag förstod vi även henne. Glad var hon också. Vår reseledare var fantastisk, en lyhörd och ödmjuk norrman som dessutom talade ryska. När vår reseledare högläste ur Sven Hedins texter (hur många reseledare gör det?) så kunde man (jag) känna att vi (jag), hade anlänt med kameler via ett bergspass, att vi satt i ett tält i en oas och utanför rasade snöstormen. Att vi rest på asfalterade vägar och att vi befann oss på 30-våningshotell i en storstad fanns inte på kartan! Magiskt! Det kan vara bra att ha ett visst tålamod. Vår gränspassering vid Torugartpasset till Kina tog ca 8 timmar. Tull- och viseringspersonal tar långa lunch- och middagsraster och det är många check-points. Men solen sken! Vid gränspasset finns varken toaletter eller någonstans att köpa vatten, te eller annat. Tålamodet kan även behövas inne i Xinjiang. Mycket militär och polis överallt. En mycket fantastisk och intressant resa som förutom att resa i Sven Hedins spår manar till eftertanke. Storslagen natur. Vi var ömsomt omgivna av höga, snöiga bergkedjor ömsomt av stenig och sandig öken. En och annan härfågel visade sig också. Skulle jag önska något utöver det program vi hade var att vi hade fått ytterligare en övernattning i jurtalägret. En rekommendation: packa inte batterier i incheckat bagage, framför allt inte Litiumbatterier. I Xinjiang fungerar nästan aldrig internet. Ladda ner en app som kringgår detta om ni behöver kolla mail mm. Albatros bör upplysa om detta anser jag.
Date published: 2017-06-05
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_11
  • loc_sv_SE, sid_KGRTR04, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Liknande resor