Flyg med gott samvete

Vi har blivit fler som ska samsas om jordens begränsade resurser, och kanske är vi på väg mot en punkt med en gradvis global uppvärmning och klimatförändringar som kan få stora konsekvenser för hela mänskligheten. Lösningarna hittar vi varken på ett individuellt eller nationellt plan eftersom världens dominerande ekonomiska giganter Kina och USA står för merparten av de mest komplexa problemen.
 
Enskilda individer, organisationer och medier har på senare tid engagerat sig i och pekat ut enskilda frågor som exempelvis kött, matsvinn och flygning som några av de stora syndarna när det gäller växthusgasutsläppen. Även om privata initiativ inte gör någon större skillnad i det långa loppet är det fullt förståeligt att man fokuserar på det som finns i ens direkta närhet, och det i sin tur bidrar till en ökad förståelse för vår omgivning och jordens gåvor.
   
Det innebär däremot inte att vi ska ha dåligt samvete om vi exempelvis gärna fortsätter att flyga. Dels kan vi välja att flyga grönt och dels finns det inte något som tyder på att världen är redo att begränsa flygningen eftersom den är alltför viktig för både enskilda länder och världen som helhet. Det rimligaste alternativet är att vi lär oss att flyga och förflytta oss på ett mer miljöriktigt sätt.

Låt oss inleda med lite fakta. Flygindustrin står för 2 procent av det totala koldioxidutsläppet. 80 procent av alla flygningar är långdistansflygningar på över 1 500 kilometer, och dessa kan inte ersättas av andra transportmedel. Flygindustrins utsläpp utgör 12 procent av transportsektorns totala utsläpp. Du hittar aktuella siffror på: www.atag.org
  
Flygindustrin har redan kommit en bra bit på väg. Sedan 1960 har man ökat bränsleeffektiviteten med 80 procent och fyllt flygen med kunder till en beläggningsprocent på 85, med den mest effektiva kollektiva transporten i världen. I stort sett alla experimenterar med mer effektiva motorer och ett mer miljövänligt bränsle. Även om det kanske inte manifesterar sig på riktigt så är effekten den samma.

De flesta flygbolag idag erbjuder sina kunder en möjlighet att klimatkompensera genom att man betalar ett belopp som motsvarar klimatavtrycket. Pengarna går till ett projekt som neutraliserar den aktuella förbrukningen så att det totala klimatavtrycket efter en flygresa är noll. Enskilda bolag erbjuder precis som SAS att betala för sina kunders klimatavtryck oavsett om man köper sin biljett direkt hos flygbolaget eller hos en resebyrå som exempelvis Albatros. Om man söker på nätet efter klimatkompenserade projekt hittar man en uppsjö av möjligheter som man kan stödja med en högre eller lägre summa efter behag och engagemang i klimatdebatten.

Hos Finnair kan kunderna själva köpa biobränsle som motsvarar deras egen förbrukning på en resa, både med kontanter och bonuspoäng. Det holländska flygbolaget KLM bygger just nu en fabrik som ska tillverka biobränsle. De flesta moderna flygplan kan utnyttja det klimatneutrala bränslet efterhand som det produceras. Flaskhalsen är egentligen inte motvilja utan priset som är cirka tre gånger högre än för fossilt bränsle. Poängen är alltså att det redan går att flyga klimatvänligt och det är bara en fråga om tid innan både flygplan och bränsle är utvecklat så att det ligger i linje med vår tids nya miljökrav.
 
Det betyder däremot inte att vi är på väg mot en definitiv lösning, eftersom världens miljöproblem är otroligt komplexa. Den populärvetenskapliga tidskriften New Scientist (4/7 2019) refererar till en undersökning som påpekar att flygning är mer miljövänlig än exempelvis tåget när man räknar in alla faktorer som beläggning, etablering och daglig drift, och att nya tågförbindelser endast är miljömässigt positiva när de etableras och ansluts till ett samlat transportsystem som löser hela transportuppgiften.
 
Här nedan hittar du en översikt över alla flygbolag som Albatros frekvent använder sig av. Här framgår det om bolagen har klimatkompenseringsprogram och du hittar även länkar till deras webbplatser. 

Airline CO2 program Link
Lufthansa Ja https://www.lufthansa.com/us/en/carbon-offsetting
SAS Ja https://www.sasgroup.net/en/sas-co2-kompenserer-alle-eurobonus-medlemmernes-flybilletter/
Norwegian Nej https://www.norwegian.com/dk/om-os/virksomhed/corporate-responsibility/environment/
Finnair Ja https://www.finnair.com/int/gb/emissions-calculator
Qatar Nej https://www.qatarairways.com/en/about-qatar-airways/environmental-awareness.html
British Airways Ja* https://www.britishairways.com/en-us/information/about-ba/csr/corporate-responsibility
Austrian Ja https://www.austrian.com/Info/Flying/CO2offsetting.aspx?sc_lang=en&cc=US
KLM Ja* https://www.klm.com/travel/dk_da/prepare_for_travel/fly_co2_neutral/all_about_sustainable_travel/index.htm 

*Endast vid direktbokningar på deras hemsida

Albatros gör också en insats för att minska belastningen på miljö och klimat. Förutom våra utbildningsprojekt i utvecklingsländer, arbetar vi bland annat med att ge våra gäster återanvändbara flaskor istället för plastflaskor,  vi har moderniserat våra lodger och kontor, och vårt nybyggda kryssningsfartyg blir miljövänligt med hela 80% mindre CO2-utsläpp.

I september 2019 donerade Albatros 50 000 DKK till plantering av träd initiativet “Danmark planterar träd”.