1000 strandsatta Albatros-gäster hemma igen

Efter 10 hektiska dagar och 24 timmars arbetsdagar har det nu lyckats att få hem de sista 1000 resenärerna till Skandinavien igen.

Tyvärr har vi fortfarande en grupp i Sydamerika, som det har varit fullständigt omöjligt att evakuera, och som vi nu därför har lämnat över till UD:s och försäkringsbolagens ansvar.

När de nordiska utrikesdepartementen en efter en kom ut med avrådan från resor till hela världen under helgen 13–15 mars, visste vi först inte riktigt vad det innebar. Särskilt den danske utrikesministern tog i allt vad tygen höll och fick det att låta som om alla resenärer skulle evakueras omedelbart. Men det visade sig under helgen att det innebar att våra resenärer skulle ta sig hem i lugn och ro och resa hem som planerat.

Men det visade sig redan under helgen att fler och fler flygplatser stängdes och flygbolagen stängde ner olika rutter. Allt fler länder började stänga ner sina gränser. Vi gick därför igång med att se till att få hem våra resenärer. Ibland hade vi tur och kunde omboka en hel grupp på en gång, andra gånger var det helt omöjligt. I vissa fall kändes det som om vi var tvungna att dammsuga hela världsmarknaden på platser och bara ta första bästa plats. Inte så sällan dök det upp fler problem före hemkomsten – folk satt helt plötsligt fast någon annanstans och skulle ha hotell och nya biljetter. Några resenärer fick till sist en lång och besvärlig hemresa och Albatros medarbetare i flygteamet fick svarta ringar under ögonen.

Nu kan vi luta oss tillbaka en kort stund och vara glada över att vi har fått så många gäster välbehållna hem.

Coronakrisen har utlöst en dominoeffekt som inte är så enkel att hantera, eftersom researrangörerna har betalt så mycket på förhand, till bland annat hotell och flygbolag, som de inte omedelbart har möjlighet att betala tillbaka till oss. Och hotellen och flygbolagen har i sin tur utgifter som de inte kan få tillbaka direkt. Och så fortsätter bollen rulla. Och med en pandemi som innebär att alla resenärer ska hem från samtliga destinationer i hela världen – eller avboka sina resor till hela världen - handlar det om så stora belopp och så många som påverkas att det har varit nödvändigt med en hjälpande hand från regeringens sida för att undvika konkurser, som t.ex. med SAS.

Efter över 30 år i branschen skattar vi oss på Albatros lyckliga över att ha så kunniga reseledare, som under extremt svåra omständigheter har fått våra gäster säkert hem från sina destinationer. Dessutom har vi en otroligt rutinerad stab på kontoret som jag är säker på kommer att leda Albatros säkert genom krisen.

Även om ingen idag kan säga hur morgondagen kommer att se ut.

I Köpenhamn har vi just nu en del att göra med att omboka inställda resor. Och som ni kanske har läst i dagspress och sett på tv, så arbetar i princip alla i Danmark hemifrån, även vi som normalt sett jobbar på Albatros kontor. Dessutom är alla danska skolor stängda, så många av medarbetarna på kontoret ska jonglera arbete med hemundervisning av skolbarn, eller kanske man till och med har flera barn i olika åldrar som kräver uppmärksamhet. Och får oss som har haft den stora glädjen att få både barn och barnbarn, så vet vi ju att en 3-årings önskemål ser helt annorlunda ut än en 10-årings…!

Så om du har frågor eller funderingar ber vi er om att tålamod med och förståelse för att det kanske ibland tar lite längre tid än vanligt. Vi lovar att vi ska komma fram till just din resa också.

Vänliga hälsningar
Søren Rasmussen, ägare och grundare