Frågor och svar om resor och corona

Här nedan har vi samlat några av de vanligaste frågorna om resor just nu. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du självklart välkommen att kontakta oss.

Vågar jag boka en resa just nu?

Vi på Albatros Travel följer alltid de rekommendationer som UD och andra myndigheter utfärdar. Det här omfattar givetvis även rekommendationer från myndigheterna i våra destinationsländer. Albatros Travel genomför inte resor om myndigheterna uppskattar att det inte är försvarbart att resa till aktuellt land på planerat avresedatum. Om din resa ställs in på grund av detta betalar vi givetvis tillbaka dina pengar så snart som möjligt inom 14 dagar.

När du köper en resa med Albatros Travel är du skyddad av Paketreselagen och du kan känna dig trygg med att veta att vi som researrangör är registrerade hos Resegarantifonden. Dessutom erbjuder vi en trygghetsgaranti som ger dig extra flexibla villkor för ändring och avbokning av våra resor – läs mer här.

Vad kostar det att ångra ett köp?

För att skapa extra mycket trygghet för dig som väljer att köpa en resa i en oviss tid som den denna har vi, som nämnts ovan, infört en trygghetsgaranti. Trygghetsgarantin gäller i enlighet med när du bokade din resa och avresedatum. Från det att du bokar din resa och 60 dagar framåt kan du ändra dig och boka en annan resa eller få tillbaka pengarna. Här kan du läsa mer om våra villkor för trygghetsgaranti.

Det kan finnas enskilda resor som inte omfattas av garantin och då är det vanliga avbokningsregler som gäller.

Vad händer om min resa avbokas?

Om vi måste avboka din resa får du naturligtvis tillbaka pengarna inom 14 dagar.

Vad innebär det för mig om jag strax före resan smittas med COVID-19?

Vi rekommenderar alla våra gäster att köpa till Goudas avbeställningsskydd vid bokningen av resan eftersom detta ger skydd om du skulle testa positivt för COVID-19 i samband med avresa. Om du inte har tecknat ett avbeställningsskydd som omfattar COVID-19 avbokas resan enligt Albatros Travels vanliga avbokningsregler. Läs mer om Goudas försäkringsprodukter här

Måste jag ha ett vaccinationspass för att kunna resa framöver?

Redan idag kräver många länder att alla resenärer ska kunna uppvisa ett negativt COVID-19-test vid inresa. Samtidigt jobbar man på att införa ett gemensamt EU-system i form av ett digitalt vaccinationspass som på sikt kan användas vid inresa till övriga EU-länder. För alla som inte är vaccinerade räcker det sannolikt med ett negativt COVID-19-test eller ett antigentest för att kunna resa in i ett annat land. Oavsett vilket är det viktigt att du löpande följer reserekommendationerna för ditt destinationsland så att du vet vilka restriktioner som gäller före avresa. Du hittar UDs reserekommendationer här.

Vad händer om jag eller en av mina medresenärer inte har de inresedokument som krävs, exempelvis ett vaccinationspass, när vi ska resa?

Det är varje resenärs ansvar att se till att man har alla inresedokument som krävs för ett specifikt resmål. Om det inte är möjligt för en resenär att framskaffa den här typen av inresedokument före avresa avbokas resan enligt Albatros Travels allmänna avbokningsregler.

Förmodligen kommer det att räcka med ett negativt COVID-19-test för inresa till de flesta länder, men det beror på gällande inresekrav vid tiden för inresan.

Vad händer om ett land kräver vaccinationspass och jag inte har hunnit bli vaccinerad före avresa?

Om detta sker kan ett negativt COVID-19-test förmodligen ersätta vaccinationspasset vid inresa till aktuellt resmål. Däremot måste vi alltid följa de inresekrav som gäller vid given tidpunkt och därför har vi svårt för att säkert kunna veta i förväg.

Om jag redan har haft COVID-19, räcker det då att jag kan uppvisa dokumentation på detta?

Det beror helt på vad som gäller för det resmål du ska besöka vid tiden för avresan. Det kan hända att du ändå måste ta ett test för att vara säker på att du inte är smittbärande, vilket idag gäller för många länder.

Hur ser jag om inresevillkoren för mitt resmål ändras och påverkar min resa?

45 dagar före avresa får du ett mail från oss där vi informerar dig om vilka inresekrav som gäller vid tidpunkten för din resa. Därefter ombes du att själv hålla koll på eventuella nya krav och restriktioner som kan påverka din resa. Följ därför UDs rekommendationer för ditt resmål så att du håller dig uppdaterad på eventuella ändringar i inresekraven. Du hittar UDs reserekommendationer här.

Hur vet jag att ni prioriterar min säkerhet under resan?

Oavsett vart i världen du ska resa jobbar vi hela tiden för att göra din resa så säker som möjligt. Vi kräver bland annat att alla våra reseledare har gått WHOs kurs i smittbegränsning av coronaviruset och att de har ett certifikat på detta innan de reser med våra gäster.

Här kan du läsa mer om andra åtgärder vi har vidtagit för att minska spridning av coronaviruset under resan.

Hur gör jag om jag blir sjuk på resmålet och måste sitta i karantän?

Som alltid är det viktigt att du har tecknat en bra sjukförsäkring innan avresa så att du besparar både dig själv och dina medresenärer onödigt besvär. Du bör se till att försäkringen du tecknar omfattar eventuell sjukdom i COVID-19 under resan. Albatros Travel rekommenderar Goudas reseförsäkring som antingen är heltäckande eller fungerar som ett komplement till din nuvarande försäkring. Du kan läsa mer om Goudas försäkringsprodukter här.