80 grader norr – Albatros kryssning till Thule och Hans Ö

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

100 år efter Knud Rasmussens stora expedition från Thule till Stilla havet beger vi oss till Thule och norr om Grönland till Hans ö så långt storisen tillåter.

Med sin position 80 grader norrut och mitt i smala Kennedy Kanal i Nares Sund intar den lilla Hans ö en strategisk position mellan Grönland och Kanada. År 2010 nådde Albatros expeditionsfartyg Ocean Nova fram till den otillgängliga ön, och för den första och hittills enda gången satta danska resenärer foten på den lilla obebodda ön. Nu gör vi ett nytt försök! Farvattnet är det sista stoppet innan Nordpolen, och även om Albatros Atlantic har en hög isklass kan det vara svårt för fartyget att navigera fram genom packisen. Därför finns det inte några garantier för att vi når hela vägen fram.

Albatros expeditionsfartyg avseglar från Kangerlussuaq på västra Grönland, styr kosan mot Diskobukten, och därifrån fortsätter vi norrut. Vi korsar Melvillebukten och fortsätter upp genom det smala farvattnet mellan Grönland och Kanada förbi öarna Crozier och Franklin. Vi vill främst av allt njuta av den storslagna polarnaturen och den klassiska inuitkulturen, men om packisen är öppen upprepar vi succén och försöker gå i land på Hans ö, som för övrigt heter Tartupaluk på grönländska. 

Efter vår utflykt i norr besöker vi Qaanaaq, Grönlands nordligast belägna ort och Knud Rasmussens Thulestation vid Dundas. Fartyget fortsätter längs västkusten till Upernavik, Uummannaq och Ilulissat innan vi återvänder till Kangerlussuaq efter en extraordinär expeditionsresa som omfattar massor av arktisk natur och dess fascinerande invånare.

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som lämpar sig speciellt väl för polarförhållanden där is i kombination med en begränsad infrastruktur och otillgänglig ödemark ger resor av en mer krävande art. I de här trakterna är vädrets makter väldigt oförutsägbara och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttplanen bör därför ses mer som ett önskemål än en fastställd rutt, och kommer förmodligen att ändras under resans gång. Kryssningen ställer inga specifika krav på deltagarna, men förutsätter att du är frisk och rörlig.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Albatros aktiv, Expeditionskryssning

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Vi korsar polcirklen söderut
Dag 2 Sisimiut. Stadsvandring och möjlighet till vandring
Dag 3 Qeqertarsuaq på Diskoön. Mys med ”kaffemik”.
Dag 4 På havet över Melville-bukten
Dag 5 På havet genom Nares sund
Dag 6 Hans Ø - landning 80 ° norr
Dag 7 Qaanaaq, Grönland
Dag 8 Knud Rasmussens Thulestation
Dag 9 Över Melville Bay till byn Kullorsuaq
Dag 10 Upernavik – porten till nordöstra Grönland
Dag 11 Uummannaq. Stadsvandring i en av Grönlands vackrast belägna städer
Dag 12 Isbergens huvudstad, Ilulissat. Möjlighet för båttur eller flightseeing till Isfjorden (extrautflykt)
Dag 13 Sarfannguit, stadsvandring. Segling mot Kangerlussuaq
Dag 14 Kangerlussuaq och hemresa

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic byggdes 1985 i Polen och är det perfekta expeditionsfartyget till farvattnen runt Antarktis och Arktis! Med isklass 1B, vilket innebär brytning av upp till 50 cm nyis, kraftiga motorer och stabilisatorer, hör Ocean Atlantic till ett av de starkaste fartygen i området. Fartyget renoverades 2017 och med en längd på 140 meter och bredd på 21 meter finns det gott om plats på de olika däcken med flera fördragssalar, barer och observationsplattformar. Restaurangen serverar 4-stjärnig internationell mat och det är naturligtvis helpension på fartyget. De breda fönsterna på Erickson-däcket ger dig möjlighet att njuta av utsikten över de smala, isfyllda fjordarna med sina branta bergsväggar och glaciärfronter som speglar sig i havsytan. Fartyget har plats till 198 passagerare som bor i utsides hytter med eget badrum. Alla landstigningar genomförs i samlad trupp med fartygets 20 zodiac-båtar.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Vi korsar polcirklen söderut

Vi flyger från Stockholm via Köpenhamn till Grönland. Efter knappt 6 timmar på flyget landar vi i Kangerlussuaq på förmiddagen lokal grönländsk tid, dvs. minus 4 timmar i förhållande till svensk tid. Kangerlussuaq är den största av Grönlands internationella flygplatser för civil trafik. Här bor permanent ca 4–500 invånare och här ligger Albatros Arctic Circles huvudkontor, hotell och souvenirbutik, endast 100 meter från flygplatsbyggnaden.

Det var amerikanerna som byggde flygplatsen under andra världskriget. Under namnet Bluie West Eight etablerades 1942 en stor flygbas vid slutet av den 160 km långa Søndre Strømfjord. Flygbasen var strategiskt viktig och fungerade även som radarstation, men den teknologiska utvecklingen gjorde att den fick allt mindre betydelse, och 1992 överlämnade amerikanerna byggnader och faciliteter till Grönlands hemstyre. 

Efter ankomst har vi arrangerat en utflykt till den platsen som vi kallar Renglaciären som står som en isvägg – på visa ställen upp till 60 meter – och bildar en tydlig kontrast mellan land och is. Namnet kommer från de renar som man kan se här. Även utan renar är det en fin upplevelse att vara här, både vad gäller motiv till kameran och det lugn som infinner sig när man är mitt ute i den orörda naturen. 

Turen till en av områdets mest sevärdiga glaciärer genomförs i en fyrhjulsdriven tundrabuss som är som gjord till terrängen och grusvägen. På väg hit håller vi utkik efter renar och myskoxar medan guiden berättar om området och dess historia.  

Efter utflykten åker vi till restaurang Roklubben där vi ska äta en sen lunch. Sedan fortsätter vi till hamnen, ca 12 km väster om flygplatsen, för att gå ombord på vårt fartyg, M/S Ocean Atlantic. Vi tar zodiac-båtar i små grupper ut till fartyget som ligger ett par hundra meter ut i fjorden.  

Ombord på fartyget får vi våra hytter, säkerhetsprocedurerna genomgås och medan vi njuter av middagen i restaurangen stävar fartyget ut på vår kryssning genom den cirka 160 kilometer långa fjorden. Kangerlussuaq ligger nära polcirkeln som vi korsar på vår väg genom fjorden.

Dag 2
Sisimiut. Stadsvandring och möjlighet till vandring

Tidigt på morgonen ankommer vi till Sisimiut, och efter frukost får vi ett intryck av det moderna Grönland. Sisimiut är Grönlands nordligaste stad med en isfri hamn under vinterperioden och är också den sydligaste staden där slädhundar är tillåtna. Med drygt 5400 invånare är Sisimiut Grönlands näst största stad efter Nuuk. Människor har bott i Sisimiut-området i cirka 4500 år: Saqqaq-, Dorset- och Thule-kulturernas folk, kom alla från Kanada och levde främst på fisk, fåglar och däggdjur som valar, sälar och renar. På 1600-talet kom de första europeiska valfångarna till Sisimiut-området. De hade bara sporadisk kontakt med landets befolkning, och först efter den norska missionären Hans Egedes kolonisering av Grönland 1721 upprättades permanent kontakt mellan inuiter och européer. 1764 bildades en koloni med namnet Holsteinsborg efter greve Johan Ludvig Holstein och Sisimiuts gamla stad består av hus från kolonins första hundra år. Stadens äldsta hus är från 1725, och en av de mest markanta byggnaderna är Blå kyrkan från 1775. 

Idag är Sisimiut en viktig utbildnings- och industristad, och av fabriker kan man lyfta fram Royal Greenlands fiskfabrik, som är den största av sin art på Grönland och en av de mest moderna i världen. 

Vi åker på en spännande stadsvandring, där vi  ser det gamla kolonialområdet med museet och den vackra kyrkan, men vi tar oss också förbi stadens livliga centrum med ett stort antal moderna butiker. Efter lunch är det möjligt att delta i en vandring till Teleøen (ca 4,5 km). Mitt på eftermiddagen fortsätter vår havsresa längre norrut. Under kvällen passerar vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygderna Attu och Ikerasaarsuk samt den lilla staden Kangaatsiaq. Under natten passerar vi Aasiaat (Egedesminde), innan vi sätter kursen mot den berömda Diskoø med de karakteristiska 1000 meter höga fjällen.

Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoön. Mys med ”kaffemik”.

Under bergen på Diskoön har vi gått in i en skyddad naturhamn, som med rätta bär det danska namnet "Godhavn" och på grönländska "Qeqertarsuaq", som helt enkelt betyder "Den stora ön". Qeqertarsuaq var fram till 1950 den viktigaste staden norr om Nuuk, enbart på grund av det stora antalet val som fångats och dragits i land här. Så långt tillbaka som på 1700-talet har valfångst gett Diskoøen välstånd. Idag är ön emellertid på väg att glömmas bort med minskande arbetstillfällen och bristande förbindelser till fastlandet. Vi går genom staden till den distinkta åttkantiga kyrkan, som populärt kallas "Vår Herres bläkhus". 

Under vistelsen i Qeqertarsuaq erbjuds vi traditionell grönländsk "kaffemik" med kaffe, tårta och mys. Ett unikt tillfälle att uppleva den berömda grönländska gästfriheten på nära håll! Öns platta berg är vulkaniska och tillhör den yngsta av de grönländska geologiska formationerna. Fjällen innehåller några speciella avlagringar av rent järn och kol. Kolen utvanns från Qullissat på öns nordkust under ett antal år. När gruvan och staden stängdes av ett dansk beslut 1972 skapades en stark politisk medvetenhet bland Grönlands ungdomar. En medvetenhet som bidrog till att Grönland fick hemstyre 1979. 
Sen eftermiddag är Ocean Atlantic på väg ut i bukten igen, på väg norrut. På kvällen går fartyget väster om Diskoön, passerar Hareön och rundar tidigt på morgonen de låga klipporna vid toppen av Nuussuaq. Vi går in i Uummannaq Bay och passerar ständigt isberg, det ena mer dramatisk och distinkt än den andra.

Dag 4
På havet över Melville-bukten

Vi kryssar utmed Grönlands västkust och ombord på fartyget hålls inspirerande och lärorika föredrag om arktiskt djurliv och klimat, upptäcktsresor och geologi. Du kan även gå ut på däck för att spana efter djurlivet – valar, myskoxar och harar, och det är heller inte otänkbart att vi kan få syn på en isbjörn i fjordarna.  

Melville-bukten är ett spännande och historiskt område att passera. Bukten var förr i tiden ganska isolerad, eftersom havsisen höll hela året och de många kalvande glaciärerna konstant levererade ny is.

Nattetid finns det en liten chans att se norrsken, eftersom nätterna tilltar och vi rör oss mot södra Grönland. Den här perioden världens största biograf: det norra halvklotets stjärnhimmel med det dansande norrskenet som huvudrollsinnehavare. Det kan vara lite kyligt, så ta en varm tröja på dig innan du går ut på däck och fäster blicken på himlavalvet.

Dag 5
På havet genom Nares sund

Om isförhållandena är gynnsamma fortsätter vi norrut. Fartygets hastighet kommer att minskas och vi måste förvänta oss att vara till sjöss det mästa av tiden. Vi seglar genom Smith Sound och passerar Cape Alexander, Grönlands västligaste punkt och lite senare den lilla nedlagda fiskeplatsen Etah. Vi är nu i Nares sundet och sätter kurs direkt mot Hans Ö.

Dag 6
Hans Ø - landning 80 ° norr

Hans Ø är känd från media under flera år eftersom det ligger absolut mitt mellan Ellesmere Island i Kanada och Grönland. Avstånden till båda länderna ligger under den territoriella gränsen, så både Kanada och Grönland gör anspråk på ön enligt internationell lag. 

Det har varit ett ”flaggkrig” sedan den dåvarande grönländska ministern Tom Høyen 1984 placerade Dannebrog och en flaska snaps på ön, som sedan ersattes av den kanadensiska militären med kanadensisk whisky och deras flagga. År 2018 har regeringarna i de två länderna kommit överens om att lösa gränstvisten vid förhandlingsbordet och att bygga en väderstation på ön. Bland annat för att undersöka de distinkta isförhållandena som förekommer i Nares sunds vatten som strömmar söderut från nordpolen. 

2010 nådde Albatros Hans Ø med fartyget Ocean Nova och för första och enda gången gick en stor grupp danska resenärer på land på ön. Ett litet stenmonument till minne av expeditionen uppfördes. Vi försöker landa på Hans Ø igen, och efter vårt besök sätter kaptenen kursen igen söderut.

Dag 7
Qaanaaq, Grönland
Qaanaaq är världens näst nordligaste ort efter Longyearbyen

Det är en kort rutt vidare mot Qaanaaq, som vi förväntar att besöka tidigt på morgonen. Det är områdets största stad och har under många år varit föremål för bryderier om ansvarsplacering.  by Orten grundades 1953 när amerikanerna byggde basen vid den ursprungliga orten, Uummannaq, och tvångsflyttade befolkningen. Här finns i dag en landningsbana som två gånger i veckan tar emot Air Greenland’s Dash-7. Vi besöker orten och vårt expeditionsteam visar runt. 

När vi lämnar Qaanaaq, passerar vi den amerikanska Thule-basen från behörigt håll (det är inte möjligt att besöka en aktiv bas). Kryssningen tar oss under natten eller nästa dag förbi Meteorite Island där den stora Kap York- meteoriten landade.

Dag 8
Knud Rasmussens Thulestation
Vi ger oss ut på utflykt i zodiac-båtar

Ocean Atlantic ankrar i North Star Bay utanför den amerikanska Thulebasen. Vi går i land med fartygets zodiakbåtar vid den nedlagda bosättningen och fiskestationen Uummannaq vid foten av Dundasfjället. Det var här som Knud Rasmussen 1910 grundade sin legendariska Thulestation. Här kunde polareskimonerna för första gången sälja sina skinn och inte bara få glaspärlor och liknande som tidigare valfångare och expeditionister åt dem av med. Den viktigaste delen av stationens inkomster gick faktiskt tillbaka till samhället igen i form av de många expeditionerna (1: a till 6: e Thule-expeditionen), som Knud Rasmussen gjorde till
bland annat Peary Land och i 1921-24 längs den kanadensiska kusten till Alaska. På resorna deltog lokala Inuiter alltid på lika villkor med Knud Rasmussen och Peter Freuchen, och vem som annars deltog.

Dag 9
Över Melville Bay till byn Kullorsuaq

På eftermiddagen når vi det märkliga klipptornet, Devil's Thumb, som stiger 540 m över den platta marken. Ön är hemstad för den 400-invånare stora bosättningen Kullorsuaq. Namnet betyder naturligtvis "Den stora tummen" efter klippan, som markerar ingången till Melville Bay. Vi befinner oss fortfarande i isbjörnland och invånarna i byn jagar aktivt isbjørn. Skinnet används till de eftertraktade isbjörnsbyxorna och det goda köttet fördelas bland alla i byn. På natten finns det en chans att se norrsken, eftersom nätterna blir mörkare nu när vi har flyttat söderut längs Grönland.

många valarna och även Grönlandsvalen finns här. Grönlandsvalen finns endast i arktiska vatten och därför är det lite extra speciell känsla att observera just den.

Dag 10
Upernavik – porten till nordöstra Grönland

Upernavik betyder ”Vårplatsen”. Att vi istället kommer hit på hösten förändrar ingenting eftersom det är en väldigt trevlig liten ort. Upernavik ligger på ön med samma namn i södra delen av Upernavik Isfjord. Från början kom grönländarna hit på våren när isen började lossna. Dels för att bedriva handel, dels för att fiska och bedriva fångst ute på öppet hav.

Orten grundades år 1772 som dansk koloni, men områdets historia går, som resten av västra Grönlands, cirka 4 500 år tillbaka i tiden. Denna gång reste grupper av jägare och samlare längst Alaskas, Kanadas och Grönlands kuster. Vi besöker bland annat det lilla spännande museet som för övrigt är världens nordligaste belägna friluftsmuseum. På kyrkogården ovanför museet ligger den danske upptäcktsresenären Peter Freuchens grönländska hustru Navarana begravd.

Dag 11
Uummannaq. Stadsvandring i en av Grönlands vackrast belägna städer

På förmiddagen befinner vi oss 590 kilometer norr om polarcirkeln (70° nord) i ett av Grönlands vackraste och mest solrika områden. Vi har kommit till Uummannaq. Inseglingen mot Uummannaq är en upplevelse i världsklass och bör avnjutas från däck, oavsett vilken tid på dygnet det är. Staden ligger på en 12 km² stor ö med en utsikt som domineras av det imponerande 1 175 meter höga hjärtformade fjället, som staden uppkallades efter. Staden erbjuder en imponerande utsikt över Storöns 1 000 meter höga klippor till Nuussuaqhalvöns snötäckta tinnar i söder, ut över fjorden, där stora isberg i alla former och storlekar majestätiskt flyter förbi i långsam takt, styrda av aktuella vindar och strömmar. Hela fem aktiva glaciärer i slutet av fjorden ser till att det finns massor av isberg att titta på.

1758 var Uummannaq en koloni inne på Nuussuaqs fastland, men redan 1763 flyttade staden ut på ön där sälfångsten var mer lönsam. Vi tar en promenad genom ortens branta backar och ser bland annat ett gammalt torvhus som användes så sent som för några årtionden sen.  

Det var i Uummannaq-distriktet på Nussuaq-halvön vid Qilakitsoq (”där himlen hänger lågt”), man hittade de berömda Qilakitsoq-mumierna. Sex kvinnor och två barn tros ha drunknat i en båtolycka och sedan ha begravts i en torr och kylig klippgrotta för 600-700 år sedan. Mumierna förvaras nu i Nuuk.

Vi tillbringar ett par timmar i orten som med sitt med sitt stabila arktiska klimat med 2 000 soltimmar och bara 100 millimeter nederbörd per år, med all rätt kan kalla sig för Grönlands riviera.

Dag 12
Isbergens huvudstad, Ilulissat. Möjlighet för båttur eller flightseeing till Isfjorden (extrautflykt)
Det är bara en tiondel som synes över ytan

Den här morgonen har vi anlänt till Ilulissat. Ilulissat är grönländska för isberg och stadens smeknamn är med all rätt isbergens huvudstad. I Diskobukten, strax utanför Ilulissats kust, tronar de gigantiska isbergen. De kommer från Isfjorden, cirka en halvtimmes promenad söder om Ilulissat, och de föds 32 kilometer längre in i fjorden av den enorma Sermeq Kujalleq-glaciären, som med en bredd på 10 kilometer och tjocklek på 1 000 meter är den mest produktiva ismassan utanför Antarktis. Där de flesta andra ismassor endast kalvar med en hastighet på cirka en meter per dygn, kalvar Ilulissat ismassa med en hastighet på 25 meter. Det här innebär i praktiken att ismassan producerar över tio procent av alla Grönlands isberg, vilket motsvarar 20 miljoner to per dygn. Allt det här har bidragit till att Isfjorden har tagits upp på UNESCOs världsarvslista.

I de över 250 år som har gått sedan Ilulissats grundande har staden vuxit och är idag Grönlands tredje största med över 4 500 invånare. Det är en väldigt levande och trevlig stad med ett förhållandevis stort utbud av kulturattraktioner. Det var i Ilulissat som polarforskaren Knud Rasmussen föddes, såväl som hans gode vän, den eminente hundkusken Jørgen Brønlund som deltog i och omkom under Danmarksexpeditionen.
Idag har du möjlighet att delta i våra två spännande tillköpsutflykter eller så kan du utforska Ilulissat på egen hand. Vi erbjuder även en vandring längs Isfjorden där vi återigen besöker Sermermiutslätten, men går längre längs Isfjorden för att uppleva den fantastiska naturen i dagsljus (cirka 10,5 kilometer).

Du har också möjlighet för att följa med på en spännande båtutflykt till Isfjorden (varar cirka 2,5 timmar), där vi upplever det fantastiska is-scenariot på nära håll.  Båtturen bjuder på en upplevelse utöver det vanliga och bjuder på en naturupplevelse du sent ska glömma. Kom ihåg varma kläder!

(Utflykten till Isfjorden ingår inte i resans pris, men ska bokas separat. Se under Prisinformation).

Der er finns dessutom möjlighet att flyga över Isfjorden. Denna extrautflykt kan bokas hemifrån (2021-priset per person är 3 598 kr).

Sent under eftermiddagen stävar vi ut i Diskobukten på vår färd söderut. Innan vi tar farväl av isbergen som har följt oss de senaste dagarna hoppas vi att möta knölvalarna som håller hus utanför Aasiaat. Knölvalarna bjuder ofta på en fantastisk show med både rygg- och stjärtfenor till allmän beskådan, och ibland hoppar de i vattnet.

Dag 13
Sarfannguit, stadsvandring. Segling mot Kangerlussuaq

Fartyget har skjutit söderut under natten, och vid middagstid har vi nått byn Sarfannguit, som ligger i Sisimiut kommun. Vi har tidigare sett den "stora staden" Sisimiut och  nu får vi ett intryck av en typisk grönländsk byggd. Sarfannguit är vackert beläget med färgglada hus utspridda över en ås med utsikt över fjordarna både i söder och norr. En liten sund separerar staden och ön med samma namn från fastlandet ("Sarfannguit" betyder "små bäckplatser"). Byggden har ca. 130 invånare och det goda fisket och de utmärkta jaktmöjligheterna i det stora renområdet bakom ön gör att bosättningen är relativt välmående. 
På eftermiddagen går resan mot Kangerlussuaq.

Dag 14
Kangerlussuaq och hemresa

Under morgonen kommer vi fram till Kangerlussuaq. Efter frukost ombord är det dags att ta farväl av Ocean Atlantic med besättning innan det är dags att åka till flygplatsen och flyga hem igen.

Båttur mellan isbergen i Ilulissat

Båttur mellan isbergen i Ilulissat 

Det finns möjlighet att delta i en spännande båttur till isbergen vid Ilulissat. Utflykten ska bokas och betalas senast 45 dagar före avresa.
Utflykten leds av en guide från vår lokala agentur.

Pris: 848 kr per person

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Upplev den fängslande nordliga glaciären och den stora isfjorden Kangia, isbergens födelseplats 
Under denna 40 minuter långa utflykt får vi en fantastisk möjlighet att se den vackra naturen runt Ilulissat. Vårt bekväma flyg tar oss nära landskapet och med en garanterad fönsterplats har alla en perfekt utsikt över isen, stora och små isberg och kanske till och med valar!  

Pris: 3 598 kr per person

Prisinformation

Resans pris

Från 53 998:– kr per person i delat dubbelrum.

Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under Information om resan. 

  • Pris för Kat. C: 3 998 kr per person 
  • Pris för Kat. B: 32 998 kr per person
  • Pris för Kat. A: 40 998 kr per person
  • Pris för Premium Suite: 46 998 kr per person
Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg för Kat. D: 24 998 kr 
  • Tillägg för Kat. G: 16 998 kr
3 persons-hytt
  • Tillägg för Kat. B: 11 998 kr per person 
Barnrabatt 2-15 år

50 % på priset vid minst 2 betalande vuxna i samma hytt (endast möjligt i kategori B). Max 4 personer, därav 2 barn som delar på utdragbar säng. 

Fartyget är inte anpassat för barn och har inte heller faciliteter såsom barnsäng eller barnstol. Detta får man själv ta med. Kontakta oss om ni önskar att resa med barn. 

Prisen inkluderar
  • Skandinavisk-talande och engelsktalande expeditionsteam på kryssningen
  • Flyg Stockholm-Kangerlussuaq (via Köpenhamn) t/r
  • Transport till och från flygplatserna
  • 14 dagars/13 nätters kryssning med aktiviteter och utflykter enligt program
  • Boende i delad dubbelhytt med hyttglugg (kategori D) med badrum
  • Helpension på hela kryssningen
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider i Kangerlussuaq efter kryssningen
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten
  • Dricks till fartygspersonalen. Vi rekommenderar cirka USD 14 per person och dag
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Särskilt utflyktspaket
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar"

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Ocean Atlantic har 8 hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Utvändig svit. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B)
Utsides hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Belägen på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Utsides hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.
 
Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Utsides hytt, två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.
 
Standard Cabin – kat. E
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin – kat. F
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin – kat. G
Utsides enkelhytt, enkelsäng och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Väder och vind

Väder-, vind- och strömförhållanden kan medföra att det förekommer justeringar/ändringar i program och båtrutt.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 50 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder

Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare.
Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor

Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Vad är en expeditionskryssning?

En expeditionskryssning skiljer sig på många sätt från vanliga turistresor och kryssningar. Expeditionsledaren lägger i samråd med fartygets kapten upp rutten och dagsprogrammet längs vägen. På det viset säkerställer man största möjliga behållning av resan efter aktuella förhållanden. Många inslag är oförutsägbara och ruttbeskrivningen och programmet ska ses som ett mål medan vind, is och strömmar oundvikligen kommer att medföra ändringar i programmet. Större eller mindre förseningar kan förekomma alternativt måste vi förkorta vistelsen på en av destinationerna. En expeditionskryssning är en reseform där själva båtresan och fartygets många aktiviteter och faciliteter utgör en väsentlig del. Det går inte att kompensera för eventuella ändringar i resplanen. 

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Båtarna körs av Albatros Expeditions certifierade expeditionsteam. Fartyget rör sig så nära små städer, hamnar, sevärdheter och naturområden som möjligt och den sista sträckan in till land görs med gummibåt. Ombordstigning i zodiakbåtarna görs från en solid plattform på fartygets ena sida. Fartygets matroser hjälper till med ombordstigningen. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. 

Resan lyder under Albatros allmänna villkor som alla deltagare förväntas känna till. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten. 

Pass och passupplysningar till Albatros

För att kunna utfärda flygbiljetter behöver vi passupplysningar för samtliga resenärer, senast 14 dagar efter bokning av resan. Upplysningarna kan skrivas in elektroniskt via https://pas.albatros-travel.org/se/. Om du skickar in dina passupplysningar med posten är det viktigt att du anger fakturanummer, avresedatum och resans namn. Om du får ett nytt pass från och med den tid då du har skickat in dina passupplysningar till oss (till och med avresedatum), så är mycket viktigt att du genast skickar in upplysningarna i ditt nya pass.

Mer om Grönland

Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål:

www.albatros.se/resmal/europa/gronland

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

En hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord. 

Särskilda säkerhetsregler

1. Informera reseledaren om du vill gå i land på egen hand.
2. Gå inte in i ett hus eller en byggnad om du inte uttryckligen är inbjuden.
3. Gå inte själv i obebodda områden, se till att du alltid ser gruppen och kom ihåg att vädret kan skifta plötsligt och försämra sikten.
4. Håll säkerhetsavstånd till djur och fåglar (minst fem meter).
5. Håll koll på klockan och när fartyget avgår igen. Se till att din klocka visar samma tid som fartyget.
6. Notera alltid på påmönstringstavlan när du lämnar båten och när du kommer tillbaka ombord.

Klädsel

En kryssning längs Grönlands och Canadas kust kräver en ganska varierande klädsel. På mellersta Grönland kan vi på land förvänta oss temperaturer på upp till 5-10 grader. Men på havet krävs varma och vattentäta kläder, mössa och vantar. Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor som kan kombineras med ylleunderställ samt vattenavvisande och vindtäta överdragsbyxor. Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten, för promenader i de olika orterna och för flygresan hem. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska reskläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter. Du behöver inte ta med handduk. Ta gärna med en kikare. Du missar mycket om du inte har en.

Skydd mot myggor och insekter

Vi rekommenderar att du tar med myggbalsam, eftersom det är myggsäsong på Grönland i juni och juli och knotten kommer i augusti. Oftast finns inte myggen och knotten inne i orterna, men kan ändå förekomma där också. Om du ska ge dig ut på vandring i naturen rekommenderar vi att du tar med ett myggnät som skyddar hela huvudet.

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

Skeppets besättning

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Allmän information

En trygg reseupplevelse

Vi vill så gärna att du ska känna dig trygg som Albatrosresenär, både när du bokar din resa och när du iväg på din resa med Albatros – även i värld med coronavirus. Därför har vi tagit fram en rad åtgärder för att minska risken för smitta samtidigt som du kan ge dig ut i världen. Våra åtgärder omfattar bland annat följande:

  • Alla reseledare är certifierade i WHO:s riktlinjer för begränsning av smitta
  • Extra höga krav till våra samarbetspartner när det gäller rengöring
  • Vi informerar alla våra resedeltagare om reseförsäkring och minimering av smitta

Läs om alla våra åtgärder här

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

GLCSC14ASE