Expedition Nordatlanten, äkta arktisk äventyr!

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Res med Albatros eget nya fartyg Ocean Albatros på öhopp i Nordatlanten och Arktis.

Albatros’ skib

Det finns få platser i världen som är mer storslagna och orörda än de arktiska öarna i Nordatlanten. Och det finns knappast något fartyg som är bättre lämpat för den här typen av resa än det nybyggda fartyget Ocean Albatros. Efter ombordstigning i Aberdeen navigerar vi norrut mot vårt första stopp vid den mysiga fiskeorten Lerwick på Shetlandsöarna. Vi fortsätter upp genom Nordatlanten och ankommer till Färöarna och besöker en av världens minsta huvudstäder Torshavn. Härifrån rör vi oss norrut mot den gåtfulla och isolerade ön Jan Mayen och dess 2 277 meter höga vulkan Beerenberg. Tillsammans med flyttfåglarna reser vi under den tidiga sommaren i 24 timmars dagsljus, fram tills dess att vi når de snötäckta bergen på Spetsbergen, Svalbards största ö. Vi letar efter valar längs Svalbards kust och sen fortsätter vi längre in i Kongsfjorden mot Ny-Ålesund. Väder- och isförhållanden dikterar ofta kursen men oavsett vart vi färdas kommer varje landstigning vara unik och sagolikt vacker.

Efter 10 fantastiska dagar avmönstrar vi i Longyearbyen och flyger mot Sverige.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Expeditionskryssning

  • Reseledare Skandinavisktalende rejseledere og engelsktalende ekspeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta GBP, DKK, NOK

Dagsprogram 10 dagar
Dag 1
Flyg till Aberdeen. Ombordstigning i Aberdeen
Dag 2
Shetlandsöarna med hamn- och fiskeorten Lerwick. Möjlighet för utflykt till Clickimin Broch
Dag 3
Färöarna. Tórshavn. Djupa fjordar och branta berg. Utflykt till Kirkjubøur (tillköp)
Dag 4
Till havs mot Jan Mayen, på utkik efter havsfåglar, delfiner och valar
Dag 5
Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar vid foten av vulkanen Beerenberg
Dag 6
Svalbard i sikte. Kontinentalsockeln med goda chanser att se valar
Dag 7
Kongsfjorden och Ny Ålesund
Dag 8
Amsterdamön och valfångststationen vid Smeerenburg
Dag 9
Prins Karls Forland. Valrossar vid Poolepynten
Dag 10
Longyearbyen och hemresa till Stockholm (via Oslo)

Ocean Albatros

Det revolutionerande och eleganta fartyget Ocean Albatros har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med den stabilitet och komfort som finns på större kryssningsfartyg. Det finns plats för upp till 189 passagerare ombord och den genomarbetade designen skapar en intim atmosfär tillsammans med fantastisk personlig service från fartygets personal. Det är lätt att ta sig runt ombord och du slipper stora människosamlingar och köer. På Ocean Albatros kombineras komforten från större fartyg med modern lyx och bekvämlighet.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg till Aberdeen. Ombordstigning i Aberdeen
Ocean Albatros

Vår resa börjar i Aberdeen i nordöstra Skottland där vårt kryssningsfartyg Ocean Albatros väntar på oss. På eftermiddagen stiger vi ombord och anvisas till våra hytter. Efter en obligatorisk säkerhetsgenomgång lämnar vi hamnen och glider ut genom floden Dees mynning och ut mot Nordsjön.

Dag 2
Shetlandsöarna med hamn- och fiskeorten Lerwick. Möjlighet för utflykt till Clickimin Broch

Tidigt på morgonen får vi Shetlandsöarna i sikte. Vi startar med att långsamt kryssa förbi den lilla ön Noss, vars branta kuster utgörs av ett imponerande fågelberg som sjuder av aktivitet under våren, bland annat sulor, skarvar och lunnefåglar. 

Efter att ha rundat nord om Noss och den större grannön Bressay anlöper vi Lerwick på Shetlandsöarnas ”Main Land”. Öriket Shetland består av mer än 100 öar och skär, varav endast 15 är bebodda året runt. Öarna utgör den nordligaste delen av det brittiska kungadömet ca 300 km norr om det skotska fastlandet.  Detta “centrala” läge i Nordatlanten har genom tiderna först många sjömän till öarna och det skandinaviska arvet lyser fortfarande igenom i både dialekter, namn på platser och folklore. 

Öarnas mest talrika invånare är de över 330 000 fåren. Sedan kommer de många fåglarna, så de 24 000 människorna verkar som ganska få när man jämför. 

Dagens utflykt är en kort busstur på huvudön. Här ska vi bl.a. njuta av utsikten över den mysiga staden Scalloway med Scalloway Castle - och besöka Clickimin Broch, som är ett enastående exempel på arkitekturen under brons- och järnåldern.  I Lerwick har vi lite tid på egen hand, där det är möjligt att bekanta sig med Fort Charlotte som byggdes år 1665. Här kan man njuta av den fina utsikten över den gamla stadsdelen innan vi tidigt på eftermiddagen går ombord på vårt fartyg och sätter kurs mot Färöarna. 

(Dagens utflykt till Clickimin Broch på Shetland är en del av utflyktspaketet och ingår inte resans pris.  Läs mer under prisinformation).

Dag 3
Färöarna. Tórshavn. Djupa fjordar och branta berg. Utflykt till Kirkjubøur (tillköp)

Efter frukost anländer vi till Tórshavn, en av världens minsta huvudstäder. Härifrån styrs det lilla riket av 18 utspridda öar som utgör Färöarna. Tórshavn är centrerad runt det charmiga gräsbeklädda parlamentet på Tinganes och staden håller på att bli en hektisk och modern stad med butiker, caféer och hela tre trafikljus!
Idag kan man följa med på en bussutflykt där vi blickar tillbaka i historien. Vi lämnar huvudstaden och beger oss över bergen söderut. Eftersom klimatet på Färöarna är känt för att vara omväxlande är det inte osannolikt att vi kommer att färdas både genom regn och dimma. Om vi väntar en liten stund är det inte heller osannolikt att det klarnar upp igen. Vi kommer fram till Kirkjubøur, den viktigaste historiska platsen på öarna. 

Kirkjubøur var under medeltiden biskopssäte på Färöarna och även dess kulturcenter. Vi besöker ruinerna av den imponerande Magnus-katedralen och St. Olav-kyrkan, Färöarnas enda kvarvarande medeltidskyrka. När vi har kommit tillbaka till vår Havn, som Tórshavn ofta kallas, kan den som vill ta en avkopplande promenad genom det gamla citadellet vid hamnen. 

(Dagens utflykt till Kirkjubøur är en del av utflyktspaketet och ingår inte i resans pris. Läs mer under prisinformation).

Dag 4
Till havs mot Jan Mayen, på utkik efter havsfåglar, delfiner och valar

På vår kryssning kommer du att kunna ta del av inspirerande och lärorika föredrag av våra erfarna expeditionsguider och arktiskt djurliv och klimat, upptäcktsfärder och geologi. Du kan också ge dig ut på däck för att fånga en glimt av flyttfåglarna som elegant svävar nära fartyg och reling, och förhoppningsvis några valar.

Dag 5
Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar vid foten av vulkanen Beerenberg
Jan Mayen - den lilla norska vulkanön

Mitt i Norska havet i norra Atlanten ligger den gåtfulla vulkanön Jan Mayen. Ön ligger nära den mittatlantiska ryggen som är grunden till dess vulkaniska existens. Ön är inte bara gåtfull på grund av sitt isolerade läge, men även eftersom dimma och moln täcker Jan Mayen en stor del av året. 

Jan Mayen tillhör Norge, och berget Beerenberg är en av de högre av Norges 300 toppar, och når över 2 000 meter över havet. Ön är endast bebodd av 18 personer som vaktar metereologstationen och ingår i det norska försvaret. Vi ska försöka ta oss i land på den smalaste delen av ön, från antingen söder eller norr, beroende på den aktuella vindriktningen och bränningarna. Det vulkaniska ursprunget syns överallt med askblock, lavaströmmar och glaciärklädda Beerenberg högt över våra huvuden.

Efter en trevlig promenad på den smala landtungan tar våra zodiakbåtar oss tillbaka till skeppet så att vi kan fortsätta vår resa norrut.

Dag 6
Svalbard i sikte. Kontinentalsockeln med goda chanser att se valar

Föredrag, film och kanske något spel står på programmet denna dag till havs.

Vi närmar oss Svalbard och får den största ön, Spetsbergen, i sikte på eftermiddagen. Här kan vi få syn på flera olika valarter när vi närmar oss ögruppen och rör oss in över kontinentalsockeln. 

Under dagen och natten, beger vi oss längs Svalbards kust mot norr.

Exakt hur långt mot norr/norrväst vi kommer är beroende på en kombination av vädersituationen och isförhållandena de nästa dagarna och hur kall vintern har varit. Vi har dock alla år haft spännande stopp med unik natur och dramatisk historia.

Dag 7
Kongsfjorden och Ny Ålesund
Ny Ålesund är en av världens nordligaste byar

Efter båtturen i den ljusa natten med midnattssol längs Prins Karls Forland och Forlandet nationalpark som omfattar hela ön, kommer vi på morgonen fram till nordspetsen, Fuglehuken, där det imponerande Fuglehuksberget reser sig nästan 600 meter över havet. På näset nedanför finns en liten fyr som är med och markerar inseglingen till Kongsfjorden och Ny-Ålesund. Själva berget är en viktig ynglingsplats för spetsbergsgrissla och tretåig mås.

Om vädret tillåter ska vi göra kryssningens första landstigning som görs från solida och sjösäkra zodiakgummibåtar som ligger redo för användning på fartygsdäcket. Efter besöket vid Fuglehuken flyter vi in i Kongsfjorden som är omgiven av 1 000 meter höga fjäll, och där de stora glaciärerna Kongsbreen och Kronebreen kalvar. Här kan man ofta se vitval och vågval och vi hoppas att vi har turen med oss även i år. På den sydliga bredden besöker vi Ny-Ålesund som är en av världens nordligaste städer tillika stolt innehavare av världens nordligaste belägna postkontor och museum. Detta är en otroligt tuff belägenhet för en stad, men Ny-Ålesund sjuder av atmosfär och är väldigt intressant. Staden var på sin tid Amundsens och Nobiles sista stopp innan flygningen med luftskepp över Nordpolen, och Kings Bay Kull Company bedrev gruvdrift här fram till år 1962 då en gruvolycka tvingade den norska regeringen att avgå. Ny-Ålesund är idag internationellt centrum för arktisk forskning och varje sommar har cirka 100 vetenskapsmän av flera olika nationaliteter fullt upp med att undersöka allt från mikrobiologi till det arktiska klimatet. 

Tundran utanför staden är otroligt vacker. De vilda renarna tar sig väldigt nära stadsgränsen i sin jakt på mat. I och runt Ny-Ålesund ynglar många bramgäss som vallar runt sina gässlingar i staden. Det går även att se havstärna, och fjällripa, som är den enda landfågeln som övervintrar på Svalbard. Ripan utgör en rolig syn när den spankulerar runt med sina långa ”stövlar” av vita fjädrar. Vi ska bege oss utanför stadens isbjörnsgräns som är tydligt markerad med skyltar. Här har vi sällskap av reseledarna de hundra meterna till Amundsen-expeditionens luftballongsmast. 

Härifrån reser vi till slutet av fjordsystemet till Lillienhöökfjorden med den stora och väldigt aktiva Lilienhöökbreen. Här avslutar vi dagen med att segla mellan de många större och mindre isbergen som glaciären kastar ut i fjorden, naturligtvis på säkert avstånd.

Från Lilliehöök kryssar vi ut ur fjordarna och sätter kurs mot den norra delen av  Svalbard.

Dag 8
Amsterdamön och valfångststationen vid Smeerenburg

På morgonen planerar vi att gå i land på ön Ytre Norskøya. Platsen är känd för att man här kan hitta det som finns kvar av en gammal valfångar-station, där valfångarna använde berget på ön som en utkikspunkt. Vi kommer se tydliga spår efter de många åren med valfångst och konsekvenserna av det farliga arbetet.  
Vi äter lunch en fantastisk utsikt mot glaciärklädda berg på vår väg längs Danskön. I Smeerenburgfjorden planerar vi att gå i land på Amsterdamøya där staden Smeerenburg anlades av holländska valfångare för 400 år sedan. Svalbards nordvästra hörn upptäcktes först av holländaren Willem Barentsz och här anlades en bebyggelse där upp emot 200 personer vistades på sommaren. Smeerenburg, som betyder fettstaden, anlades på en flack sandudde. Här släpades de tillfångatagna grönlandsvalarna in och den värdefulla valoljan kokades med hjälp av stora mängder sibirisk drivved i stora kar som det finns spår av än idag. Platsen har dessutom ofta använts som uppgångsplats för valrossar. På motsatt sida av fjorden har vi möjlighet att se knubbsäl som vilar på stora stenar i en skyddad vik vid Virgohamna. Vi kan inte gå iland här men kan ändå se resterna av den otursdrabbade hjälten August Andrées station, varifrån han försökte nå Nordpolen i en luftballong. Under kvällen sätter vi kurs mot nordöst.

Dag 9
Prins Karls Forland. Valrossar vid Poolepynten

Under natten har vi kommit fram till Forlandssundet som skiljer Prins Karls Forland och Spetsbergen åt. Vårt mål är att besöka Poolepynten där en större flock valrossar håller till. De stora djuren visar gärna upp deras morrhår och långa betar. 

Efter besöket navigerar vi söderut igen för att stäva in i Isfjorden. Vi har satt kurs mot Longyearbyen, men hoppas att vi får se några sista glimt av Svalbards fantastiska natur och djurliv på vägen.

Dag 10
Longyearbyen och hemresa till Stockholm (via Oslo)
Välkommen!

Tidigt på morgonen lägger vi till vid Longyearbyen som är Svalbards ”huvudstad”. Staden grundades först under namnet Longyear City år 1906 av den amerikanske entreprenören John Longyear, som bedrev gruvdrift på Svalbard. Longyearbyen är idag Svalbards administrativa centrum och huvudsäte för ögruppens översta myndighet, Sysselmannen. Staden ligger på Adventsfjordens sydvästsida, en sidofjord till den 100 kilometer långa Isfjorden på Spetsbergens västsida. Den är omgiven av berg både i utmarken och på fjordens andra sida där det karakteristiska Hiorthberget tronar majestätiskt. Redan år 1916 övertogs Longyearbyen av ett norskt kolkompani och området har präglats av gruvdrift ända fram till våra dagar. Idag har staden cirka 2 000 invånare, huvudsakligen norrmän, och den tidigare så dominerande gruvdriften är inte längre stadens huvudaktivitet. Longyearbyens invånare sysslar idag huvudsakligen med forskning, undervisning och den modesta turismen som finns i området. Den som förvirras av användandet av Spetsbergen och Svalbard ska veta att ögruppen döptes till Svalbard redan i de isländska sagorna år 1194, och att Spetsbergen var Willem Barentsz namn på öarna år 1596 på grund av det karakteristiska landskapet med karga och spetsiga berg. Namnet hängde med fram till efter första världskriget. Spetsbergen är idag namnet på den största av öarna i ögruppen, som har fått samlingsnamnet Svalbard. 
Beroende på när vi flyger har vi möjligtvis lite tid i staden innan vi kör ut mot flygplatsen där vårt flyg väntar på oss. Hemresa är med mellanlandning i Oslo.

Utflyktspaket

Vi erbjuder ett utflyktspaket med upplevelser som är typiska för de platser som vi besöker. Utflyktspaketet ska köpas till hemifrån. 

Utflyktspaketet inkluderar utflykter till: 

Dag 2: Shetland; Utflykt med ett besök vid järnåldersresidensen Clickimin Broch som är en av öns mest intressanta sevärdheter. Clickimin Broch är en extremt välbevarad befästning med underbar utsikt ut mot havet.
Vi utforskar områdets vackra ombyggda stenhus och murar, några av dom är upp till 5 meter höga.

Dag 3: Färöarna; Bussutflykt från Tórshavn till vackra Kirkjubøur, som under medeltiden var biskopens bas på Färöarna, och också öns obestridda kulturcentrum.
Här besöker vi ruinerna av den imponerande Magnuskatedralen byggd på 1300-talet, oavsett om den aldrig blev färdig eller bara föll ihop med tiden är inte helt bevisad. Idag finns åtminstone bara den 1 ½ meter tjocka ytterväggen kvar.
Nästa stopp är vid den vackra St. Olav kyrkan. Kyrkan, byggd av stenblock, som är vitkalkad, är från 1100-talet och är den enda kvarvarande medeltida kyrkan på Färöarna.
En av kyrkans skatter är figuren av Jesus Kristus från tiden mellan 1450- och 1500-talet.

Utflykterna leds av Albatros Expeditions team med internationella och skandinaviska reseledare samt lokala engelsktalande guider. 

Pris per person: 1 248:- kr

St. Olav-kyrkan 

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg för Kat. C: 34.998,-
  • Tillägg för kat. G: 8.498,-
Tillägg för uppgradering av hytt
  • Pris för Kat. E: 2.698 pr pers.
  • Pris för Kat. C: 6.498 pr pers.
  • Pris för Kat. B: 10.998 pr pers.
  • Pris för Kat. A: 30.998 pr. pers.
  • Pris för Premium Suite: 42.998 pr. pers.
Priset inkluderar
  • Skandinavisk- och engelsktalande expeditionsteam
  • Flyg Stockholm-Aberdeen / Longyearbyen-Stockholm (via Oslo)
  • Transport och alla utflykter och zodiakbåtturer under kryssningen enligt program
  • 10 dagars / 9 nätters kryssning med Ocean Albatros i delad extern dubbelhytt med fönsterglugg (kategori D) med dusch/toalett.
  • Hamnnära utflykter i besöksorterna med expeditionsguider
  • Informationsmöten och föredrag med expeditionsteamet
  • Helpension på hela kryssningen.
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 7 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider före och efter kryssningen i Aberdeen respektive Longyearbyen
  • Eventuella extra utflykter och arrangemang
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten.
  • Dricks till fartygspersonalen, lokalguider – vi rekommenderar 14 USD per person och dag.
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter.
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 130 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Handen på hjärtat

Information

Alla utflykter och landgångar är beroende av att väder- , hav-, och isförhållanden är sådana att fartyget kan komma in till områdena. Zodiacer och kajaker ska kunna manövrera under lämpliga förhållanden för att garantera säkerheten för våra passagerare och personal. 

Ocean Albatros har trevliga gemensamma områden, bl.a. bastu/wellness, restaurang, bar och ett bibliotek, där man kan tillbringa sin fritid, även i hårt väder.  Vårt fartyg är bemannat med experter på olika områden som kommer hålla föredrag under resans gång om allt från biologi till is, geologi och djurliv.

Upplysningar om resan

Om hytterna

Det finns sammanlagt 95 passagerarhytter och sviter på fartyget. Det är både utvändiga hytter, balkonghytter och sviter med havsutsikt. Hytterna har två enkelsängar eller en dubbelsäng. Det finns dessutom ett fåtal enkel- och trippelhytter ombord. Alla hytter har eget bad och egen toalett och individuell klimatkontroll. Det finns också hårtork och tv.

Premiumsviten 45 m2 – Kat. PS Den största av alla hytterna ombord Ocean Albatros är Premiumsviten. Denna tvårumshytt har dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt balkong och rymligt badrum. Placerad på däck 4. Denna kategori finns på begäran. Vänligen hänvänd er till Albatros Travel för pris.

Juniorsvit 42 m2 - Kat.A De 4 juniorsviterna ombord Ocean Albatros har en fantastisk utsikt från sitt läge högt upp på fartyget på däck 7. Sviterna har en dubbelsäng eller två enkelsängar, liggsoffa, sittområde, rymligt badrum samt privat balkong. Hytten tar upp till 3 personer. Placerad på däck 7.

Balkongsvit 28 m2 – Kat. B Ocean Albatros har 6 balkongsviter ombord belägna på däck 4 och däck 6. Sviterna har dubbelsäng eller två enkelsängar samt badrum och privat balkong. Balkongsviterna är för 2 personer.

Balkonghytt 24 m2 – Kat C. Denna hyttkategori är den vanligaste ombord. Belägna på däck 4 och 6, alla balkonghytter har dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och privat balkong. Hälften av hytterna har en liggsoffa vliket gör det möjligt att ha ett barn i hytten. Om man önskar 2 hytter med dörr emellan kan det efterfrågas i denna kategori.

Standardhytt med fönsterglugg 22 m2 – Kat D. Standardhytterna på Ocean Albatros. Hytterna är perfekta för dem som önskar en bekväm bas. Standardhytterna har 2 enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Belägna på däck 3 och 4.

Standardhytt med fransk balkong 16 m2 – Kat. E. Standardhytterna med fransk balkong ligger alla högt upp på fartyget på däck 7. Hytten har dubbelsäng.

Trepersonershytt med fönsterglugg 22 m2 – Kat. F Standard trepersonershytt på Ocean Albatros. Hytterna är perfekta för dem som önskar en bekväm bas för upp till 3 personer. Standardhytterna har samtliga 2 enkelsängar, 1 liggsoffa, fönsterglugg och badrum. Belägna på däck 3.

Standard enkelhytt med fönsterglugg 18 m2 – Kat. G Standard enkelhytter ombord är placerade på däck 3. De ligger nära fartygets mudroom (ung. groventré) och med nära tillgång till Zodiac-plattformarna varifrån man kliver på och av fartyget.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 100 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Vädret på Nordatlanten

Resan genomförs sent på våren och vi kan förvänta oss temperaturer på 15 grader i Skottland och ner till kanske 5 grader på Svalbard. Samtidigt kan vädret vara väldigt ombytligt. Ena ögonblicket kan det vara strålande sol och kavlugnt vatten och nästa kan vågorna gå höga och regnet vräka ner.

Expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagare innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.
En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Resan omfattas av Albatros resevillkor som vi förutsätter att deltagarna har tagit del av. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten.

-Søren Rasmussen, Albatros grundare

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Vem får delta?
För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Pass och passinformation till Albatros Travel

På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). Vi ber därför att du skickar med en passkopia till Albatros direkt efter en eventuell resebokning. I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut. 

Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Ge en hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen.

Tips inför packningen

En fartygskryssning på Nordatlanten på våren kräver en väldigt varierande klädsel. På land kan temperaturen uppnå 15 grader men ute på Nordatlanten kan den sjunka till runt 5 grader, trots att solen kan skina dygnet runt. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.

Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till zodiakbåtarna är också bra att ha med sig. 

Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Albatros finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Ta gärna med en kikare. Handdukar behöver ej medtas.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Fartygets besättning

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor