Albatros kryssning till Antarktis - den sjunde kontinenten

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Expeditionskryssning till Antarktis med Albatros eget kryssningsfartyg Ocean Atlantic

Det spelar faktiskt ingen roll var du har varit tidigare. Antarktis kan inte jämföras med någon annan plats på jorden. En oändlig vit vildmark som pingviner, sälar och valar kallar sitt hem. Ända sedan de första upptäcktsresande tävlade om att komma först till Sydpolen har Antarktis varit ett resmål för de mest äventyrliga.

På den här specialresan med Albatros eget fartyg Ocean Atlantic, kombinerar vi den bekväma kryssningsresan med expeditionsresans fantastiska landstigningar på Sydshetlandsöarna och själva Antarktishalvön. Vi har gott om tid på oss och kommer att ta oss söder om polcirkeln, där havsytan bryts av valarnas karakteristiska utblåst och knölvalarnas ojämna fenor.

Kryssningen leds av Albatros internationella expeditionsteam. När vi inte beger oss ut på utflykter vankas spännande föredrag, och den erfarna besättningen ser till att den här resan på alla sätt blir en oförglömlig upplevelse.

Här kan du läsa mer om (på danska) hur det är att vara med på Albatros expeditionskryssning: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Expeditionskryssning

  • Reseledare

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Argentinsk peso

Dagsprogram 15 dagar
Dag 1
Avresa Stockholm
Dag 2
Buenos Aires
Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia
Dag 4
Tierra del Fuego Nationalpark, ombordstigning
Dag 5–6
På väg till Antarktis. Kryssning genom Drakesundet
Dag 7
Ankomst Sydshetlandsöarna
Dag 8–10
Antarktiska halvön
Dag 11–12
Kryssning genom Drakesundet
Dag 13
Ankomst Ushuaia. Flyg till Buenos Aires
Dag 14
Flyg Buenos Aires - Stockholm
Dag 15
Hemkomst

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Eftersom väderförhållandena har inverkan på resans program är det svårt att beskriva resan i detalj. Den antarktiska högsommaren bjuder ofta på sol och blå himmel med ett fantastiskt ljus. Vi ska ta oss igenom Drakesundet, som är ett av jordens mest ogästvänliga farvatten. Väder och vind kan därför påverka dagsprogrammet.

Dag 1
Avresa Stockholm

Vi sätter oss på planet i Stockholm och påbörjar vår resa till Buenos Aires.

Dag 2
Buenos Aires
Stadstur i färgglada Buenos Aires

Ankomst på morgonen och transport till ett bra, centralt beläget hotell. På eftermiddagen ger vi oss ut på stadsrundtur i det eleganta och historiska Buenos Aires, som av många anses vara Sydamerikas svar på Paris. 

Utflykten varar cirka 3 timmar och inkluderar några av Buenos Aires mest kända sevärdheter. Vi börjar vid Plaza de Mayo, där vi verkligen kan förnimma historiens vingslag. I slutet av torget tronar presidentpalatset som inte helt oväntat kallas för Casa Rosada, det rosa huset, eftersom murverket har en framträdande rosa färg. Det var från balkongen här i presidentpalatset som Eva Perón, i folkmun kallad för Evita, höll sina tal till sina trofasta anhängare bland den utbredda fattiga befolkningen. Det var även här på Plaza De Mayo som en grupp mödrar (kända som ”Las Madres de Plaza de Mayo”) till barn och ungdomar som försvunnit under den argentinska militärjuntan kända som mellan åren 1977-2006 träffades en gång i veckan för att demonstrera i syfte att få veta sanningen om sina försvunna barn.

Vi besöker även stadens mest färgsprakande och charmiga stadsdel, La Boca, som är ett av stadens äldsta kvarter. På 1800-talet blev La Boca hemvist åt tusentals italienska och spanska immigranter som sökte lyckan i den argentinska huvudstaden. Gatan El Caminito är känd för sina färgglada hus och det är även här i arbetarkvarteret La Boca som sportklubben Boca Juniors håller till. Även om ett stort antal framstående argentinska fotbollsspelare har spelat för klubben genom årens lopp är det Diego Maradona som, mer än någon annan, har gjort klubben känd över hela världen.

Vår tur går vidare till stadsdelen Palermo, stadens gröna oas, där vi njuter av den vackra, storslagna parkanläggningen och minnesmärken som ger oss en inblick i landets brokiga historia.  Vi fortsätter till stadsdelen Recoleta som är ett av stadens mest fashionabla bostadsområden med eleganta, franskinspirerade hus. Det är även i Recoleta som vi hittar den pampiga kyrkogården som rymmer gravplatserna över stadens förnäma familjer inklusive Evita Person, som ligger begravd på en familjegravplats under namnet Duarte.

På kvällen äter vi en gemensam välkomstmiddag och smakar på de lokala vinerna.

Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia
Argentina kallar Ushuaia för världens sydligaste stad

På morgonen flyger vi söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Det stämde säkert fram till några år sedan, då Puerto Williams på den sydliga, chilenska sidan av Beaglekanalen växte från att vara några få hus till en riktig stad med mer än 1 000 invånare. Även Ushuaia har expanderat en hel del under de senare åren, och idag har staden cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i Nordnorge, med snötäckta bergstoppar och branta bergssidor som försvinner ner i den iskalla oceanen. 

Vi anländer till Ushuaia på eftermiddagen och går på en stadsrundtur där vi bland annat kan njuta av en vacker panoramautsikt över Ushuaiabukten och Beaglekanalen. Längs med stadens huvudgata, Avanida San Martin, finns butiker och historiska byggnader som det gamla pionjärshuset och det gamla fängelset som nu är ett museum. Efter stadsrundvandringen åker vi till vårt hotell där vi ska bor för natten.

Dag 4
Tierra del Fuego Nationalpark, ombordstigning
Albatros i Drakesundet

Efter frukosten åker vi på utflykt till Tierra del Fuego Nationalpark, som ligger i det argentinska Eldlandet och bjuder på en fantastisk och dramatisk natur, med berg och stora skogsområden. I parken finns det 20 olika däggdjursarter och 90 stycken fågelarter. De fågelintresserade kan glädjas över möjligheten att få se magellanspettar, magellangäss eller de mäktiga kondorna, som kan ses sväva över bergstopparna. 

Senare sätter vi kurs mot Ushuaias hamn, där vårt fartyg Ocean Atlantic väntar. Efter vi har gått ombord och fått en säkerhetsgenomgång sätter fartyget kurs mot den vita, sjunde kontinenten.

Dag 5–6
På väg till Antarktis. Kryssning genom Drakesundet
På Sydshetlandsöarna

Under kvällen har fartyget rört sig genom Beaglekanalen och ut i Drakesundet. Vid den här årstiden är Beaglekanalen ovanligt vacker med solen som skimrar i de sju enorma isplatåerna som vältrar sig ut i havet tillsammans med kaskader av smältvatten. På norra sidan av sundet ser vi det argentinska Eldlandet, Tierra del Fuego, och på den södra sidan ser vi den chilenska ön Isla Navarino.

Tidigt den andra dagen på vår färd åker vi genom det berömda Drakesundet. Här möts det kalla vattnet från Antarktis med det varma havsvattnet från Atlanten. Havet är otroligt näringsrikt och i farvattnet går det att se olika valarter som bland annat sillval och knölval samt timglasdelfiner. Här finns det mängder av fåglar och inte minst olika albatrossarter, bland annat vandringsalbatross och svartbrynad albatross. Dessutom kan man få se sydlig jättestormfågel, sydstormsvalor och andra havsfåglar. Drakesundet var tidigare porten mellan det kända och det okända: den oöverstigliga barriären där man stöter på de första isbergen. Det här är ett av världens mest oroliga farvatten med vilda stormar och höga vågor. Under dagen kan vi från kommandobryggan njuta av den friska vinden, havsfåglarna och eventuellt grupper av valar. Den bästa platsen att iaktta de stora havsfåglarna är längst bak där fåglarna följer fartygets akter och utnyttjar vindskillnaderna mellan lä och lovart.

Det är även dags för oss att göra oss redo för att uppleva Antarktis, och vi får veta mer under föredragen ombord, där vi bland annat lär oss vad vi ska göra om vi hamnar mitt i en pingvinkoloni. Vi får även tips från fartygets professionella fotograf om hur vi tar de bästa bilderna.

Dag 7
Ankomst Sydshetlandsöarna
Tid för att utforska den sjunde kontinenten!

Programmet för de kommande dagarna beror på många olika faktorer, och varje dag lägger expeditionsledaren tillsammans med fartygets kapten upp den slutgiltiga rutten, och bestämmer var vi ska stiga i land. Besättningen på kommandobryggan och expeditionsledarna hittar de bästa platserna att gå iland på genom att granska de aktuella is-och väderrapporterna. Landgångarna sker som sagt från de stora, säkra zodiac-båtarna, och det är inte ovanligt att vi måste åka en liten omväg runt pingvinerna och sälarna som simmar runt i vattnet. 

Vi passerar enastående landskap och kryssar mellan isflak och kalvande isberg. Vi kommer med all säkerhet att få se kolonier med de tre vanligaste pingvinerna: adélie-, åsne- och hakremspingvinen, som ofta är i sällskap med andra fågelarter. 

Vår första landstigning i Antarktis är typiskt på en av de nordliga öarna på Sydshetlandsöarna. Som på många av platserna där vi går iland finns här pingvinkolonier, till exempel åsnepingviner (Gentoo Penguin) och hakremspingviner (Chinstrap Penguin). Det finns även goda chanser att få syn på sjöelefanterna som vilar sig på land. 

Innan vi fortsätter mot den antarktiska halvön har vi förhoppningsvis en till ilandstigning på Sydshetlandsöarna. Det kan till exempel vara på Deception Island, en gigantisk slumrande vulkan, där Ocean Atlantic under goda väderförhållanden kan passera genom den smala öppningen ”Neptunes Bellows” och in i själva kratern. Med zodiac-båtarna kommer vi iland till Whalers Bay eller Telephone Bay, båda två tidigare valfångststationer. Några pingviner håller till vid strandens varma klippor, och här kan man även spana efter spännande fåglar som till exempel havslöpare (Oceanites oceanicus).

Dag 8–10
Antarktiska halvön
Vi lämnar den vita kontinenden och tar oss genom Drakesundet

När vi fortsätter söderut kommer fartyget fram till fastlandet på Antarktiska halvön. Fartyget glider in i det spektakulära Gerlachersundet mellan halvön och Anvers Island, där knölvalar ofta observeras. Kanalen navigerades för första gången av den belgiske polarforskaren Adrien de Gerlache år 1888 ombord på S/S Belgica. Här skulle vi bland annat kunna landstiga på den lilla branta ön Cuverville där vi ofta ser pälssäl, weddelsäl och sjöleopard mellan isblocken i det storslagna landskapet prytt med gråbruna klippor och glaciärer. Här finns även kolonier av kejsarpingviner. I slutet av kanalen ligger Port Lockroy, den första permanenta engelska stationen på Antarktis. Stugan renoverades 1996 och på sommaren bemannas den av tre personer. Detta är en av de mest populära platserna att gå iland längs med halvön, och ibland finns det inte möjlighet för oss att kasta ankare här. 

Wilhelmina Bay och Paradise Harbor är också populära platser, och längs vägen konsulterar vi med andra fartyg i området, olika stationer och barometern för att hitta de bästa landstigningsplatserna. Lemaire-kanalen, som ligger vid Gerlachersundet, kan vara en vacker avslutning på besöket på halvön. Här ser man de höga klippväggarna och de dramatiska kalvande glaciärerna som speglar sig i det klara vattnet. 

På vår sista dag i Antarktis, och innan vi åker tillbaka genom Drakesundet, besöker vi någon av de fantastiska öarna på Sydshetlandsöarna. Vi skulle till exempel kunna gå iland på Half Moon Island, med den argentinska forskningsstationen Cámara Base, eller halvön vid Yankee Harbor, som har en stor koloni av hakremspingviner. En underbar avslutning på en oförglömlig resa innan fartyget återigen rör sig ut i Drakesundet.

Dag 11–12
Kryssning genom Drakesundet
Vackra vyer i Argentina

Med fören norrut beger Ocean Atlantic sig ut i Drakesundet som fått sitt namn efter den engelske sjöfararen Sir Francis Drake. För engelsmännen var han en hjälte och för spanjorerna en grym pirat eftersom han gjorde livet surt för de spanska silvertransporterna från den nya världen. 

Fartyget har lämnat ”den vita kontinenten” och återvänder tillbaka genom ett av jordklotets mest stormdrabbade områden. Om vädret tillåter passerar vi nära Kap Horn, och därefter ger vi oss in i Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins berömda fartyg på kryssningen till bland annat Galapagosöarna. Den som går upp tidigt på morgonen kan följa inseglingen som bjuder på ett rikt djurliv. Delfinerna brukar följa fartyget och på de små öarna i kanalen ligger hundratals pälssälar omgivna av magellanskarvar och kelptrutar.

Dag 13
Ankomst Ushuaia. Flyg till Buenos Aires

Vi är framme i Ushuaia på morgonen och från hamnen får vi busstransport till flygplatsen, och efter en cirka fem timmars flygning över Patagoniens slätter landar vi återigen i Buenos Aires inrikesterminal Jorge Newbery. Efter inkvarteringen vårt hotell är eftermiddagen på egen hand. På kvällen är det dags att säga farväl till Argentina med middag, vinprovning och tangoshow.

Dag 14
Flyg Buenos Aires - Stockholm

Transport till Buenos Aires internationella flygplats och flyg tillbaka till Europa och Stockholm med en kort mellanlandning på vägen.

Dag 15
Hemkomst

Efter en händelserik resa landar vi i Stockholm.

Kajakutflykt vid Antarktis

Upplev den antarktiska kusten från en kajak. Stillheten och naturens skönhet samspelar för att göra detta till en fantastisk upplevelse, och vi glider långsamt genom vattnet och ser majestätiska isberg, pingviner och sälar. Har vi tur kan vi till och med få syn på valar som simmar runt oss.  

Utflykten inkluderar flera turer som säljs därför som ett helt paket. Vi är väldigt beroende av vädret på Antarktis, och eftersom säkerheten är högt prioriterad, kommer det att bestämmas samma dag om det är säkert att åka ut med kajakerna eller inte. Vårt kajakteam kommer självklart försöka få in så många turer som möjligt under resan. Det är ett begränsat antal kajaker på denna expedition till Antarktis, och det krävs erfarenhet av att paddla kajak.  

På kajakutflykterna kommer det vara med en kajakexpert samt en extra säkerhetsguide i en zodiac-båt. De håller sig i närheten så vi kan komma säkert tillbaka till fartyget om vädret skulle slå om. 

Det finns plats för max 14 stycken gäster. All utrustning, guider och instruktion står Albatros för. Utflykterna betalas för ombord på fartyget.  

Pris per gång och person: 2 198 kr

Snöskor och vandring på Antarktis

Upplev den sjunde kontinenten på samma sätt som de stora upptäckarna gjorde. Vi vandrar till noga utvalda natursköna platser, som annars inte är tillgängliga att ta sig till. Här får vi möjlighet att fotografera landskapet och de dramatiska scenerna. Om snön blir för djup har vi med oss snöskor och eventuellt skidstavar för att kunna vandra över snön. Våra vandringsexperter kommer tillsammans med expeditionsledaren välja ut de bästa rutterna för en spännande och annorlunda upplevelse. Snöskor och stavar tillhandahålls av Albatros. Utflykten betalas ombord på fartyget.  

Pris per person: 1 398 kr

spännande upptäcktsfärder..

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för utvändig enkelhytt med fönsterglugg kat. D: 31 698 kr

Tillägg för utvändig enkelhytt med hyttglugg kat. G: 24 998 kr

Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under information om resan

  • Tillägg för utvändig hytt kat. C: 5 998 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. B: 9 898kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. A: 14 998 kr per person
  • Tillägg för utvändig Premium Suite: 28 698 kr per person
Priset inkluderar
  • Flyg Stockholm-Buenos Aires t/r samt flyg Buenos Aires – Ushuaia t/r 
  • Transport och utflykter enligt program 
  • 2 övernattningar på hotell med frukost i delat dubbelrum i Buenos Aires 
  • Halvdagssightseeing i Buenos Aires 
  • Välkomst- och avskedsmiddag i Buenos Aires 
  • 9 nätter på kryssning med Ocean Atlantic i delad dubbelhytt kat. D 
  • Informationsmöten och föredrag ombord 
  • Helpension, kaffe och te ombord på fartyget 
  • Alla zodiakturer och utflykter under kryssningen. Kajakutflykter och vandringsturer kan köpas till. 
  • Engelsktalande expeditionsledare ombord på fartyget 
  • Engelsktalande föredragshållare på fartyget 
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsförsäkring, 6 % av resans pris 
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring 
  • Tillägg för enkelhytt eller uppgradering av hytt 
  • Dricks till fartygets personal (räkna med cirka 14 USD per person och dag) 
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 13 USD per person och dag och cirka 16-26 USD extra per person vid köp av utflyktspaket) 
  • Drycker utöver kaffe och te ombord på fartyget 
  • Måltider utöver frukost och en middag i Buenos Aires 
  • Förlängning i Buenos Aires eller Argentina – Brasilien  
  • Administrationsavgift 150 kronor per faktura (bortfaller vid onlinebokning) 
  • Personliga förnödenheter 
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
Upplev mer

Kajakutflykt vid Antarktis: 2 198 kr.
Snöskor och vandring på Antarktis: 1 398 kr

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Koncept för expeditionskryssning

Information

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Före avresa

Försäkring

Det krävs på den här resan att deltagarna täcks av en reseförsäkring som även omfattar ledsagare vid hemtransport. En sådan kan tecknas genom Albatros/Gouda eller ett annat försäkringsbolag. Se vänligen det hälsoschema som har skickats ut.  
 

Hälsoschema

Vänligen fyll i schemat på nedanstående länk senast 2 månader före avresa. Schemat innehåller hälsoupplysningar som är nödvändiga för att vårt team ombord ska kunna agera korrekt om det skulle visa sig vara nödvändigt.   
 
Det kan t.ex. handla om nedsatt hörsel, kroniska sjukdomar eller allergier. Det här schemat har ingenting att göra med det schema som försäkringsbolagen ofta ber resenärer över 70 år att fylla i. 

https://albatros-expeditions.com/participant-declaration-and-contact-information

Guide till besökare

Låt Antarktis förbli som det är

1991 antog Antarktisförbundets länder ett protokoll om miljöskydd. I det här protokollet betecknas hela kontinenten som naturreservat. Antarktis är det största vildmarksområdet på jorden, och är än så länge i stort sett orört. Hittills har det inte påverkats nämnvärt av människans mer eller mindre lyckade aktiviteter. Hjälp gärna till så att det förblir på det viset!

  • Kasta inte avfall på marken, varken på land eller i havet. Inte heller cigaretter.
  • Förorena inte sjöar och vattendrag.
  • Skriv inte på stenar och byggnader. Skada inte byggnader oavsett om dessa är bebodda eller historiska. Skydda Antarktis flora och fauna.
  • Håll minst 5 meters säkerhetsavstånd fåglar och 15 meter till sälar. Kom ihåg att plötsliga och våldsamma rörelser skrämmer och stressar djuren, så rör dig alltid långsamt och lugnt. Stör dem inte, det här är deras hem. Den antarktiska sommaren är kort och fåglarna och djuren har inte så lång period för parning, bygga näste, rova, kläcka ut sin föda, mata sin avkomma med mera. Om du kommer för tätt inpå djuren riskerar du att bli den som förstörde deras upplevelse det året. Gå aldrig så nära djuren att de börjar ändra sitt beteende, speciellt inte efter ruvningstiden och när ungarna är riktigt små. Djuren/fåglarna får naturligtvis varken matas eller röras.
  • Tala med dämpad ton så att du inte stör djurlivet, eventuella invånare eller andra besökare.
  • Matvaror får inte under några omständigheter tas med vid landstigningar.
  • Följ de anvisningar som expeditionsledaren ger vid varje landstigning. Se till att alltid ha gruppen inom synhåll och kom ihåg att sikten snabbt kan försämras.
  • Ta inte med dig något från de platser vi besöker, varken växter, stenar, ben eller annat, och lämna inget annat än fotspår.
  • Gå aldrig på den strandremsa som befinner sig mellan vattenkanten och sälar/sjölejon som ligger på stranden. Djurens väg till havet ska alltid vara fri.
  • Skada inte de historiska minnesmärkena och flytta inte på delar av dem. 
  • Var försiktig med växter. Se dig för där du går. Trampa inte på växterna, och inte heller på mossa eller lava. Växterna får under inga omständigheter plockas.
  • Stör inte pågående vetenskaplig forskning, installationer eller instrument i samband med detta.
  • Var förberedd på dåligt och skiftande väder. Se till att din utrustning och dina kläder kan leva upp till de antarktiska förhållandena. Ha alltid i åtanke att den antarktiska miljön är ogästvänlig, oförutsägbar och potentiellt farlig.
  • Motordrivna fordon och båtar används endast då djurlivet inte störs. Respektera de skyddade områdena. Vissa områden i Antarktis har speciell reservatstatus på grund av det unika natur-och djurlivet. 
  • Gå inte ut på stora snöfjäll och glaciärer då det är stor risk att falla ner i djupa sprickor. 
  • Använd inte nödutrustningen annat än i nödsituationer. Blir du tvungen att använda utrustningen måste närmaste station eller myndighet informeras. 
  • Följ de lokala reglerna och de regler vi informeras om. 
  • Ta brandrisken på allvar och respektera rökförbudet, speciellt i byggnader. Brandrisken är väldigt hög på grund av den extremt torra miljön. 
  • Känn dina begränsningar och sätt alltid säkerheten främst. Var förberedd på dåligt och mycket skiftande väder. Se till att din utrustning och dina kläder lever upp till de arktiska kraven. Kom ihåg att den antarktiska miljön är ogästvänlig, outforskad och potentiellt farlig.
Praktisk information om Antarktis

Koncept för expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Om fartyget

Ocean Atlantic byggdes 1985 och är det perfekta expeditionsfartyget för farvattnet vid Antarktis. Med isklassificering 1B, som gör det möjligt att bryta genom upp till 50 cm nyis, manöverförmåga, kraftiga maskiner och stabilisatorer är Ocean Atlantic ett av de mest robusta fartygen som trafikerar polarområdena. Fartyget renoverades mellan 2016 och 2017 och med en längd på 140 meter och en bredd på 21 meter finns det gott om plats på de många däcken med flera föreläsningssalar, bar och observationsplattform och till och med en uppvärmd pool. Restaurangen serverar 4-stjärnigt internationellt kök, och det är naturligtvis helpension längs vägen. De breda fönstren på Erickson-däcket ger möjlighet att njuta av de smala isfyllda fjordarna med branta fjällväggar och glaciärfronter som avspeglar sig i vattenytan. Fartyget har plats för 198 passagerare, samtliga inkvarterade i utvändiga hytter med egen dusch och toalett. Det finns dessutom enkla invändiga hytter med egen dusch och toalett. Samtliga landgångar görs från fartygets 20 zodiacbåtar.

Hytter
Ocean Atlantic har sex hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och stort fönster. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Beläget på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Standard Cabin 11-12 m2 – kat D
Invändig hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Klimat

Klimatet på Antarktis kan snabbt skifta från strålande sol till en häftig snöstorm. Medeltemperaturen mellan november och mars ligger på -5 till +5 grader. Mer eller mindre starka vindar kan förekomma, och det innebär att du måste vara förberedd på en del sjögång. Under reseperioden är vädret ofta soligt med hög blå himmel, men som tidigare nämnts är vädret svårt att förutse. I Ushuaia och på Tierra del Guego (Eldlandet) ligger temperaturerna på mellan 10 och 20 grader. Även här kan en (väldigt) frisk vind blåsa. Buenos Aires å andra sidan är väldigt varmt med en medeltemperatur på 25 till 35 grader.

Visum

Inga visumkrav för svenska medborgare. Om du inte är svensk medborgare är det ditt ansvar att kontakta respektive ambassad. Enligt internationell överenskommelse har man infört besökstillstånd till Antarktis. Tillståndet ges av de argentinska myndigheterna, och det enda kravet är att man känner till reglerna för besök på Antarktis, och att man har skrivit under på att man kommer att följa dem. Mer information om dessa ges på fartyget.

Pass

Giltigt pass tas med. Ditt pass måste vara giltigt minst sex månader efter utresedatum från Argentina. Ditt namn, som du anger vid bokningen av resan, ska vara exakt det samma som i passet eftersom namnet i resedokumenten självklart inte får avvika från det i passet.

Skicka vänligen in en kopia av ditt pass till Albatros senast 14 dagar efter bokning.

Valuta

Den argentinska valutan heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Peson var tidigare bunden till dollarn, men inte nu längre. Detta har medfört stora prisras på i stort sett allt i Argentina. Standardvalutan ombord på fartyget är euro.

Dricks

Dricks till fartygsbesättningen och lokala guider på landstigningsarrangemangen ingår inte i resans pris. Fartygsbesättningen för allt för att vi ska känna oss välkomna och så att vi får största möjliga utbyte av resan, Det förväntas någon form av dricks, vanligtvis 14 USD per deltagare och dag i kontanter.

Mat och dryck

Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i restaurangen. Vin och öl kan köpas i baren. Det finns flera restauranger ombord. Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.

Bagage

Begränsas av flygbolagets restriktioner på inrikessträckor: 1 st bagage à max 20 kg. Försök att begränsa ditt bagage eftersom det inte finns så mycket plats i hytterna. Bagage kan förvaras på hotellet i Buenos Aires. Fartygsbesättningen hjälper till att bära ombord bagaget. Namn och adress ska alltid framgå tydligt på bagaget och före avresa kommer du att få en speciell namnetikett som ska märkas med hyttnummer så att personalen snabbt kan identifiera resväskan och lämna den i rätt hytt. Det rekommenderas att du även lägger en lapp med namn och adress överst i resväskan eftersom den utvändiga märkningen kan trilla av.

Tidsskillnad

Buenos Aires är 4 timmar efter svensk tid.

Elektricitet

Strömstyrkan ombord är 220V.

Packa

Packningslista

Här är förslag på vad som kan vara bra att ta med sig.

Klädsel ombord

Klädseln ombord på fartyget är väldigt avslappnad och i äkta expeditionsanda. Det här är inte en lyxkryssning i Karibien med kostym och långklänning. Vi kommer med största sannolikhet se många jeans och stickade tröjor.

Antarktis och Tierra del Fuego/Eldlandet

Kom ihåg att luft är ett alldeles utmärkts isoleringsmaterial när den stängs in mellan flera lager kläder. Du har störst möjlighet att hålla värmen med flera tunna lager kläder än med ett eller två lager tjocka kläder. Det gör det även lättare för dig att anpassa din klädsel till det skiftande vädret. Och som tidigare nämnts skiftar vädret snabbt och plötsligt. Resenärer som tycker om vintersporter kan ta med sig sina sportkläder, men kom ihåg att du inte är lika aktiv här som när du sportar vanligtvis, och att du kan behöva några extra isolerande lager.

Vantar, strumpor och sockor

Många föredrar ullvantar innanför vattenavvisande överdragshandskar, eventuellt med gummiklädsel på undersidan, vilket get ett bättre grepp på isbelagda ytor. Fotografer föredrar tunna fingervantar i tjocka handskar eller vantar, eftersom du på det viset kan undvika stelfrusna fingrar. Skidhandskar är perfekt. Strumpor eller varma sockor i ullfrotté eller polypropen. Gärna knästrumpor och hellre två tunna par än ett tjockt par.

Gummistövlar

Högskaftade gummistövlar är en absolut nödvändighet när du går i land. Ocean Atlantic har bra och tåliga stövlar för alla deltagare i storlek 35-47. Även om personalen som betjänar gummibåtarna tar sig nära land och dessutom ger en hjälpande hand vid landstigning, är det nästan oundvikligt att någon gång behöva kliva ut i den låga bränningen. Förutom att gummistövlarna håller vattnet borta i samband med landstigning är de enkla att rengöra efter ett besök i en pingvinkoloni, då du ofta vadar runt i exkrement som kan förstöra ett par snygga vandringskängor.

Skor

Kraftiga motionsskor eller liknande samt vardagsskor med bra sula räcker mer än väl. Om du har svaga anklar kan du eventuellt ta med ett par vandringskängor med tjocka sulor inför promenaderna, för övrigt räcker det med bra träningsskor och gummistövlar. Ta inte med nya skor.

Jacka

En pålitlig vind- och vattentät jacka med luva är väldigt viktigt, kanske till och med det viktigaste plagget på en resa till Antarktis. Jackan behöver inte vara tjock. Många Antarktisresenärer föredrar att använda en ofodrad jacka i goretex med en tröja (fleece) undertill. Det finns möjlighet att köpa en North Face-expeditionsjacka ombord för 160 Euro. Detta pris gäller enbart vid beställning före avresa.

Byxor

Vattentäta överdragsbyxor är absolut nödvändigt. Antingen i goretex eller vanliga regnbyxor. Byxorna måste vara robusta och inte allt för obekväma att gå i. Därutöver bekväma och varma byxor under överdragsbyxorna, och naturligtvis långkalsonger, gärna i ullfrotté. Det är inte säkert att du kommer att behöva allt det här, men det är mycket bättre att vara på den säkra sidan.

Tröja

Ull är varmast. Även vid fuktigt väder. Fleece är nästan lika varmt, men torkar snabbare. Hellre en tunn och en tjock tröja än en väldigt tjock tröja.

Halsduk

En bra halsduk eller en rundstickad halsduk är absolut nödvändigt när det blåser.

Mössa

Är absolut nödvändigt eftersom en stor del av värmeförlusten från kroppen sker från huvudet. Mössan bör vara vatten- och vindtät och gå ner över öronen. Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.

Annan utrustning

Solglasögon och solkräm
På Antarktis är UV-strålarna betydligt starkare än vi är vana vid. Solglasögon av hög kvalitet och med UV-skydd är ett absolut måste. Om du är glasögonbärare bör du prata med din optiker först så att du kan ta med dig extra solglasögon! Kom även ihåg att ta med en solkräm med hög solskyddsfaktor.

Kikare
Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gånger förstoring och en lins med en diameter på minst 30 mm. En bra kikare kan köpas för under 800 kr. 

Kamera
Större kameror bör medtas i en vattentät ryggsäck. Axelväskor är besvärliga att släpa runt på, och du kan räkna med skum som sprutar upp från vattnet. Ta med många reservbatterier och film. Liten ryggsäck, helst med vattentät yta, för personliga ägodelar under vandringarna. Föremålen kan även tas med i en plastpåse i ryggsäcken.

Plastpåsar
Ta med åtskilliga Plastpåsar är väldigt praktiska när du behöver sära på smutsiga och våta kläder och rena och torra.

Medicinlåda

  • Plåster och kompresser
  • Våtservetter
  • Näsdroppar
  • Myggspray 
  • Huvudvärkstabletter (helst febernedsättande)
  • Immodium eller motsvarande
  • Egen medicin
  • Sjösjuketabletter, sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Åksjuketabletter som alternativ. Konsultera din läkare och testa medicinen före avresa för att veta hur det påverkar dig.

Böcker
Förvänta dig inte att hitta engelskspråkiga böcker i någon större utsträckning i Argentina. Ombord på fartyget finns det ett litet bibliotek, men ingen försäljning av böcker. Det bästa är om du tar med dig det du vill läsa hemifrån.

Om fartyget

Om fartyget

Ocean Atlantic byggdes 1985 och är det perfekta expeditionsfartyget för farvattnet vid Antarktis. Med isklassificering 1B, som gör det möjligt att bryta genom upp till 50 cm nyis, manöverförmåga, kraftiga maskiner och stabilisatorer är Ocean Atlantic ett av de mest robusta fartygen som trafikerar polarområdena. Fartyget renoverades mellan 2016 och 2017 och med en längd på 140 meter och en bredd på 21 meter finns det gott om plats på de många däcken med flera föreläsningssalar, bar och observationsplattform och till och med en uppvärmd pool. Restaurangen serverar 4-stjärnigt internationellt kök, och det är naturligtvis helpension längs vägen. De breda fönstren på Erickson-däcket ger möjlighet att njuta av de smala isfyllda fjordarna med branta fjällväggar och glaciärfronter som avspeglar sig i vattenytan. Fartyget har plats för 198 passagerare, samtliga inkvarterade i utvändiga hytter med egen dusch och toalett. Det finns dessutom enkla invändiga hytter med egen dusch och toalett. Samtliga landgångar görs från fartygets 20 zodiacbåtar.

Hytter

Ocean Atlantic har sex hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Några av hytterna har dessutom en bäddsoffa, och alltså plats för antingen 3 vuxna eller 2 vuxna och 2 barn. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och stort fönster. Några av hytterna har dessutom en bäddsoffa, och alltså plats för antingen 3 vuxna eller 2 vuxna och 2 barn. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Några av hytterna har dessutom en bäddsoffa, och alltså plats för antingen 3 vuxna eller 2 vuxna och 2 barn. Beläget på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor