Albatros stora kryssning till Antarktis - den sjunde kontinenten

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Expeditionskryssning till Antarktis med Albatros eget kryssningsfartyg Ocean Atlantic. Resan börjar och avslutas i Buenos Aires

Det spelar faktiskt ingen roll var du har varit tidigare. Antarktis kan inte jämföras med någon annan plats på jorden. En oändlig vit vildmark som pingviner, sälar och valar kallar sitt hem. Ända sedan de första upptäcktsresande tävlade om att komma först till Sydpolen har Antarktis varit ett resmål för de mest äventyrliga.

På den här specialresan med Albatros eget fartyg Ocean Atlantic, kombinerar vi den bekväma kryssningsresan med expeditionsresans fantastiska landstigningar på Sydshetlandsöarna och själva Antarktishalvön. Havsytan bryts med jämna mellanrum av valarnas karakteristiska utblåst och kort därfefter kan man se knölvalens ojämna fena.

Kryssningen leds av Albatros internationella expeditionsteam. När vi inte beger oss ut på utflykter vankas spännande föredrag, och den erfarna besättningen ser till att den här resan på alla sätt blir en oförglömlig upplevelse.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresa, Kryssning, ,

  • Reseledare Engelsktalande expeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Argentinska pesos

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Buenos Aires
Dag 2 Ankomst Buenos Aires. Stadsrundtur och välkomstmiddag
Dag 3 Flyg Buenos Aires – Ushuaia. Ombordstigning på Ocean Atlantic
Dag 4–5 På väg till Antarktis. Kryssning genom Drakesundet
Dag 6–7 Ankomst Sydshetlandsöarna
Dag 8–9 Antarktiska halvön
Dag 10–11 Kryssning genom Drakesundet
Dag 12 Ankomst Ushuaia. Tierra del Fuego. Flyg till Buenos Aires
Dag 13 Flyg Buenos Aires - Stockholm
Dag 14 Hemkomst

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic byggdes 1985 och är det perfekta expeditionsfartyget för farvattnet vid Antarktis. Med isklassificering 1B, som gör det möjligt att bryta genom upp till 50 cm nyis, manöverförmåga, kraftiga maskiner och stabilisatorer är Ocean Atlantic ett av de mest robusta fartygen som trafikerar polarområdena. Fartyget renoverades 2017 och med en längd på 140 meter och en bredd på 21 meter finns det gott om plats på de många däcken med flera föreläsningssalar, bar och observationsplattform. Restaurangen serverar 4-stjärnigt internationellt kök, och det är naturligtvis helpension ombord. De breda fönstren på Erickson-däcket ger möjlighet att njuta av de smala isfyllda fjordarna med branta fjällväggar och glaciärfronter som avspeglar sig i vattenytan. Fartyget har plats för 198 passagerare, samtliga inkvarterade i externa hytter med egen dusch och toalett. Samtliga landstigningar görs från fartygets 20 zodiacbåtar.
Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avreseflygplats OBS:
71 998:–
Stockholm
74 998:–
Stockholm
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Buenos Aires

Vi sätter oss på planet i Stockholm, och efter mellanlandning och byte i Frankfurt fortsätter vi till Buenos Aires.

Dag 2
Ankomst Buenos Aires. Stadsrundtur och välkomstmiddag
Stadsrundtur i färgstarka Buenos Aires

Ankomst på morgonen och transport till ett bra, centralt beläget hotell. På eftermiddagen ger vi oss ut på stadsrundtur i det eleganta och historiska Buenos Aires, som av många anses vara Sydamerikas svar på Paris. Utflykten varar cirka 3 timmar och inkluderar de mest intressanta sevärdheterna i Buenos Aires.

Vi börjar vid Plaza de Mayo (Majtorget), där man verkligen känner historiens vingslag. Vid den ena sidan av torget tronar presidentpalatset, som inte utan anledning kallas Casa Rosada, “rosa huset”, eftersom fasaden har en markant rosa färg. Det var från balkongen i presidentpalatset som Eva Perón – i folkmun känd som Evita – höll tal till sina trofasta anhängare bland landets många fattiga.  Och det var också på Plaza de Mayo, som “Las Madres de Plaza de Mayo” – en grupp mammor till barn som försvann under den argentinska militärjuntan under åren 1977-2006 möttes en gång i veckan och demonstrerade för att få fram sanningen om deras försvunna barn.

Vi besöker även den charmiga stadsdelen La Boca, som är ett av stadens äldsta kvarter. På 1800-talet blev La Boca hemvist för tusentals italienska och spanska immigranter som sökte lyckan i den argentinska huvudstaden.  Gatan “El Caminito” är känd för sina färgstarka hus och det är även här i arbetarkvarteret La Boca som sportklubben Boca Juniors håller hus. Även om en lång rad kända argentinska fotbollsspelare har spelat för klubben genom åren så är det framförallt Diego Maradona som har gjort klubben världskänd.

I stadsdelen Palermo – stadens gröna andningshål – njuter vi av de vackra, storslagna parkanläggningarna och minnesmärkena som ger oss en inblick i landets brokiga historia. Vi åker vidare till stadsdelen Recoleta, som är ett av stadens mest fashionabla villakvarter med eleganta, franskinspirerade hus. Det är också i Recoleta som vi hittar en pompös kyrkogård med gravar för alla stadens förnäma familjer, även Evita Peron, som ligger i familjegraven under namnet Duarte.

På kvällen äter vi en gemensam välkomstmiddag och smakar på de lokala vinerna.

Dag 3
Flyg Buenos Aires – Ushuaia. Ombordstigning på Ocean Atlantic
Ushuaia
På morgonen flyger vi söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Det stämmer säkert, för även om Chile gör anspråk på samma beteckning för all liten bebyggelse med ännu sydligare position, kan de inte göra anspråk på beteckningen stad. Ushuaia har expanderat en hel del under de senare åren, och idag har staden cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i Nordnorge, med snötäckta bergstoppar och branta bergssidor som försvinner ner i den iskalla oceanen. Vi anländer på eftermiddagen och får en liten stadsrundtur innan vi går ombord på vårt fartyg Ocean Atlantic.
Dag 4–5
På väg till Antarktis. Kryssning genom Drakesundet
Under natten har fartyget rört sig genom Beaglekanalen och ut i Drakesundet. Vid den här årstiden är Beaglekanalen ovanligt vacker med solen som skimrar i de sju enorma isplatåerna som vältrar sig ut i havet tillsammans med kaskader av smältvatten. Det vackra islandskapet bryts av de spännande sydboksträden som har anpassat sig efter södra Patagoniens klimat. I Drakesundet möts det kalla vattnet från Antarktis med det varma havsvattnet från Atlanten. Havet är otroligt näringsrikt och i farvattnet går det att se olika valarter som bland annat späckhuggare och sydkapare samt delfiner. Här finns det mängder av fåglar och inte minst olika albatrossarter, bland annat kungsalbatross. Dessutom sydlig jättestormfågel, sydstormsvalor och andra havsfåglar. Drakesundet var tidigare porten mellan det kända och det okända: den oöverstigliga barriären där man stöter på de första isbergen. Det här är ett av världens mest oroliga farvatten med vilda stormar och höga vågor. Från kommandobryggan kan vi njuta av den friska vinden, havsfåglarna och eventuellt grupper av valar. Den bästa platsen att iaktta de stora havsfåglarna är längst bak där fåglarna följer fartygets akter och utnyttjar vindskillnaderna mellan lä och lovart.
Dag 6–7
Ankomst Sydshetlandsöarna
Strandhugg på Sydshetlandsöarna

Programmet för de kommande dagarna beror på många olika faktorer, och varje dag lägger expeditionsledaren tillsammans med fartygets kapten upp den slutgiltiga rutten, och bestämmer var vi ska stiga i land. Resplanen skulle mycket väl kunna se ut så här: Vår första dag i Antarktis skulle kunna innebära en landstigning vid Hannah Point på Sydshetlandsöarna. Som så många av våra landstigningsplatser är Hannah Point ruvningsplats för pingviner, speciellt åsne- och hakremspingvinen. På sensommaren har ungarna vuxit till sig och har börjat röra sig bort från sina reden för att undersöka sin närmiljö. Det finns goda möjligheter att stöta på sjöelefanter som ligger och latar sig på stranden.

Vi fortsätter söderut mot Deception Island. Om möjligt stannar vi vid Bailey Head på öns utsida som utgörs av en slumrande vulkankedja. Vädret, och framför allt vinden, är en avgörande faktor som styr var vi kan gå i land. Samtliga landstigningar sker från gummibåtar, oftast direkt på stranden, och därför är vi beroende av hur nära land fartyget kan komma, och hur höga bränningarna är. Vid höga bränningar kan vi eventuellt hitta en ny landstigningsplats. Deception Island har en enorm koloni av hakremspingviner. Rutinerade vandrare kan gå över vulkankraterns kant (några timmar) och man kan ta sig ända in i jättevulkanen vars kedja öppnas ut mot havet och bildar en naturlig hamn som tidigare användes som valfångststation. Från den slumrande vulkanens djupa inre strömmar sköna varma källor vilket gör att det går att bada på Antarktis. Under utflykten finns det goda möjligheter att se många spännande fåglar som brokpetrell, antarktistärna, kelptrut, slidnäbb, sydpolslabb, antarktislabb, havslöpare med mera.

Dag 8–9
Antarktiska halvön
Upplev den vita kontinenten!

När vi fortsätter söderut kommer fartyget fram till fastlandet på Antarktiska halvön. Här skulle vi bland annat kunna landstiga på den lilla branta ön Cuverville där vi ofta ser pälssäl, weddelsäl och sjöleopard mellan isblocken i det storslagna landskapet prytt med gråbruna klippor och glaciärer. Här finns även kolonier av åsnepingviner och ett rikt fågelliv som bland annat består av silvertärna och antarktistärna. Fartyget glider in i det spektakulära Gerlachersundet mellan halvön och Anvers Island där knölvalar ofta observeras. Kanalen navigerades för första gången av den belgiske polarforskaren Adrien de Gerlache år 1888 ombord på S/S Belgica. I slutet av kanalen ligger Port Lockroy, den första permanenta engelska stationen på Antarktis. Stugan renoverades 1996 och på sommaren bemannas den av tre personer. Här finns stora kolonier av bland annat adéliepingviner och den vackra antarktisskarven.

Vi fortsätter ned längs med halvön till Half Moon Island och Paradisviken, och längs vägen konsulterar vi med andra skepp i området, olika stationer och barometern för att hitta de bästa landstigningsplatserna. Vi kommer med största sannolikhet att få se weddellsälar, krabbätarsälar och pälssälar på flera platser, och med lite tur kan vi även stöta på sjöleoparder. Landstigningen sker som vi tidigare nämnt från stora, säkra gummibåtar (zodiacbåtar) och vi kommer att upptäcka att vi vid ett flertal tillfällen måste ta en omväg runt sälar, pingviner och sjöelefanter som inte är rädda för sin fredliga publik. Vi passerar storslagna landskap där vi kryssar mellan isflak och kalvande isberg. Vi stiger med största sannolikhet i land vid kolonier med tre klassiska pingvinarter: Hakrem, åsne- och adéliepingvin som oftast är i sällskap av andra arter. Vid den här tidpunkten är ungarna så stora att de snart klarar sig själva genom den kommande vintern.

Fågellivet består huvudsakligen av labbar, tärnor, kelptrutar, antarktisskarvar, sydliga jättestormfåglar, slidnäbbar och antarktispetreller medan de stora albatrossfåglarna håller sig på behörigt avstånd från land. Vi besöker även en eller flera av forskningsstationerna samt sjöelefanter på Deception Island som ligger längs vår rutt. Vi är framför allt intresserade av stationen i Paradisviken där programmet kan bjuda på en zodiackryssning mellan enorma lodräta isväggar och stora isflak med avslappnade sälar. Naturens storhet med det våldsamma islandskapet är i sig självt en av resans höjdpunkter, och förhoppningsvis får vi uppleva den fantastiska färgorgien när vädret skiftar och solen vandrar över det molnfria himlavalvet. Vi reser genom Lemairekanalen, en av Antarktiska halvöns vackraste platser där höga klippor reser sig lodrätt ur ett oftast spegelblankt vatten, och ett stort antal glaciärer kalvar. Vi kommer fram till Petermann ö där en stor skarvkoloni och adéliepingviner. Under vår kryssning norrut passerar vi Neumayerkanalen och Gerlachersundet och når så småningom fram till Melchioröarna där vi hoppas kunna besöka den argentinska basen, La Base Melchior.  En underbar avslutning på en oförglömlig resa innan fartyget återigen rör sig ut i Drakesundet

Dag 10–11
Kryssning genom Drakesundet
Vi lämnar den “Vita kontinenten” och stävar ut genom Drakesundet
Med fören norrut beger Ocean Atlantic sig ut i Drakesundet som fått sitt namn efter den engelske sjöfararen Sir Francis Drake. För engelsmännen var han en hjälte och för spanjorerna en grym pirat eftersom han gjorde livet surt för de spanska silvertransporterna från den nya världen. Fartyget har lämnat ”den vita kontinenten” och återvänder tillbaka genom ett av jordklotets mest stormdrabbade områden. Om vädret tillåter passerar vi nära Kap Horn, och därefter ger vi oss in i Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins berömda fartyg på kryssningen till bland annat Galapagosöarna. Den som går upp tidigt på morgonen kan följa inseglingen som bjuder på ett rikt djurliv. Delfinerna brukar följa fartyget och på de små öarna i kanalen ligger hundratals pälssälar omgivna av magellanskarvar och kelptrutar.
Dag 12
Ankomst Ushuaia. Tierra del Fuego. Flyg till Buenos Aires

Landstigning i Ushuaia på morgonen. Väl framme åker vi på utflykt till Tierra del Fuego nationalpark, i det argentinska Eldlandet, som bjuder på fantastisk och dramatisk natur med vattenfall, glaciärer, berg och stora skogar. Parken är hem för 20 däggdjursarter och 90 fågelarter, och om vi har tur, möter vi guanacos, som är nära kopplade till lama. 

Under eftermiddagen är det avresa mot Buenos Aires, och efter ca 5 timmar flygning över Patagoniens slätter landar vi återigen i Buenos Aires inrikesterminal Jorge Newbery. Inkvartering på samma hotell som på utresan.

Dag 13
Flyg Buenos Aires - Stockholm
Transport till Buenos Aires internationella flygplats och flyg tillbaka till Europa och Stockholm med en kort mellanlandning på vägen.
Dag 14
Hemkomst

Kajaktur vid Antarktis

Upplev den antarktiska kustlinjen från kajaken. Stillheten och naturens skönhet i samspel framstår i all sin prakt när vi sakta glider genom vattnet och möts av pampiga isberg, pingviner och sälar. Om vi har tur simmar valarna runt våra kajaker. I paketet ingår flera båtturer och säljs därför som ett helt paket. Vi är ytterst beroende av vädret på Antarktis och eftersom säkerheten går före allt annat kommer vi på daglig basis att bestämma om vi kan sjösätta kajakerna eller inte. Vårt kajakteam kommer däremot försöka skapa så många utflykter som möjligt under resans gång. Det finns ett begränsat antal kajaker under den här expeditionen till Antarktis, och tidigare erfarenhet är ett krav.

På kajakturerna medföljer en kajakexpert samt en extra säkerhetsguide i zodiacbåt i närheten. Det här garanterar en trygg och säker återfärd till fartyget om vädret ändrar sig.

Det kommer högst finnas plats för 14 personer. All utrustning, guider och instruktioner ställs till förfogande från Albatros och ingår i paketpriset.

Pris per person: 7 598 kr

Vandring med snöskor på Antarktis

Upplev den sjunde kontinenten på samma sätt som de stora upptäcktsresenärerna gjorde en gång i tiden. Vi vandrar till noga utvalda natursköna platser som inte är tillgängliga på något annat sätt, och får även möjlighet att fotografera landskap och dramatiska naturscener. När snön blir för djup tar vi på oss snöskorna och tar även eventuellt med oss skidstavar och går över snön. Våra vandringsexperter kommer tillsammans med expeditionsledaren att välja rutter som ger en spännande och annorlunda upplevelse. Snöskor och stavar ställs till förfogande av Albatros.

Pris per person: 1 798 kr

Prisinformation

Resans pris

Från 71 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelhytt
• Tillägg för utsides enkelhytt med hyttglugg, kat. D:  55 998 kr
Tillägg för enkelrum
• Tillägg för enkelrum i Buenos Aires: 1 648 kr
Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hyttkategorierna under Information om resan.

  • Tillägg för utsides hytt kat. C: 4 998 kr per person
  • Tillägg för utsides hytt med med skymd sikt kat. B: 8 998kr per person
  • Tillägg för utsides hytt kat. A:  12 998 kr per person
  • Tillägg för Premium Suite: 22 998 kr per person
Priset inkluderar
  • Engelsktalande expeditionsledare ombord på fartyget
  • Engelsktalande föredragshållare på fartyget
  • Flyg Stockholm-Buenos Aires t/r
  • Flyg Buenos Aires – Ushuaia t/r
  • Transport och utflykter enligt program
  • 2 övernattningar på hotell i delat dubbelrum i Buenos Aires
  • 9 nätter på kryssning med Ocean Atlantic i delad dubbelhytt kat. D
  • Halvdagssightseeing i Buenos Aires
  • Välkomst- och avskedsmiddag i Buenos Aires
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Helpension, kaffe och te ombord på fartyget
  • Alla zodiakturer och utflykter under kryssningen. Kajakutflykter kan köpas till.
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Dricks (räkna med cirka 14 USD per person och dag)
  • Drycker utöver kaffe och te ombord på fartyget
  • Övriga måltider
  • Administrationsavgift 150 kronor per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Personliga förnödenheter
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
Upplev mer
Kajakutflykt vid Antarktis: 7 598 kr.
Snöskor och vandring på Antarktis: 1 798 kr

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Koncept för expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Om fartyget

Ocean Atlantic byggdes 1985 och är det perfekta expeditionsfartyget för farvattnet vid Antarktis. Med isklassificering 1B, som gör det möjligt att bryta genom upp till 50 cm nyis, manöverförmåga, kraftiga maskiner och stabilisatorer är Ocean Atlantic ett av de mest robusta fartygen som trafikerar polarområdena. Fartyget renoverades mellan 2016 och 2017 och med en längd på 140 meter och en bredd på 21 meter finns det gott om plats på de många däcken med flera föreläsningssalar, bar och observationsplattform och till och med en uppvärmd pool. Restaurangen serverar 4-stjärnigt internationellt kök, och det är naturligtvis full förplägning längs vägen. De breda fönstren på Erickson-däcket ger möjlighet att njuta av de smala isfyllda fjordarna med branta fjällväggar och glaciärfronter som avspeglar sig i vattenytan. Fartyget har plats för 198 passagerare, samtliga inkvarterade i externa hytter med egen dusch och toalett. Det kommer dessutom att finnas enskilda interna hytter med egen dusch och toalett. Samtliga landgångar görs från fartygets 20 zodiacbåtar.

Hytter
Ocean Atlantic är inrett i fem hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och stort fönster. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Beläget på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Klimat

Klimatet på Antarktis kan snabbt skifta från strålande sol till en häftig snöstorm. Medeltemperaturen mellan november och mars ligger på -5 till +5 grader. Mer eller mindre starka vindar kan förekomma, och det innebär att du måste vara förberedd på en del sjögång, Under resperioden är vädret ofta soligt med hög blå himmel, men som tidigare nämnts är vädret svårt att förutse. I Ushuaia och på Tierra del Guego (Eldlandet) ligger temperaturerna på mellan 10 och 20 grader. Även här kan en (väldigt) frisk vind blåsa. Buenos Aires å andra sidan är väldigt varmt med en medeltemperatur på 25 till 35 grader.

Visum

Inga visumkrav för svenska medborgare. Om du inte är svensk medborgare är det ditt ansvar att kontakta respektive ambassad. Enligt internationell överenskommelse har man infört besökstillstånd till Antarktis. Tillståndet ges av de argentinska myndigheterna, och det enda kravet är att man känner till reglerna för besök på Antarktis, och att man har skrivit under på att man kommer att följa dem. Mer information om dessa ges på fartyget. 

Pass

Giltigt pass tas med. Ditt pass måste vara giltigt minst sex månader efter utresedatum från Argentina. Ditt namn, som du anger vid bokningen av resan, ska vara exakt det samma som i passet eftersom namnet i resedokumenten självklart inte får avvika från det i passet.

Skicka vänligen in en kopia av ditt pass till Albatros senast 14 dagar efter bokning.

Valuta

Den argentinska valutan heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Peson var tidigare bunden till dollarn, men inte nu längre. Detta har medfört stora prisras på i stort sett allt i Argentina. Standardvalutan ombord på fartyget är euro.

Dricks

Dricks till fartygsbesättningen och lokala guider på landstigningsarrangemangen ingår inte i resans pris. Fartygsbesättningen för allt för att vi ska känna oss välkomna och så att vi får största möjliga utbyte av resan, Det förväntas någon form av dricks, vanligtvis 14 USD per deltagare och dag i kontanter.

Mat och dryck

Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i restaurangen. Vin och öl kan köpas i baren. Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.

Bagage

Begränsas av flygbolagets restriktioner på inrikessträckor: 1 st bagage à max 20 kg. Försök att begränsa ditt bagage eftersom det inte finns så mycket plats i hytterna. Bagage kan förvaras på hotellet i Buenos Aires. Fartygsbesättningen hjälper till att bära ombord bagaget. Namn och adress ska alltid framgå tydligt på bagaget och före avresa kommer du att få en speciell namnetikett som ska märkas med hyttnummer så att personalen snabbt kan identifiera resväskan och lämna den i rätt hytt. Det rekommenderas att du även lägger en lapp med namn och adress överst i resväskan eftersom den utvändiga märkningen kan trilla av.

Tidsskillnad

Buenos Aires är 4 timmar efter svensk tid.

Elektricitet

Strömstyrkan ombord är 220V.

Reseledare och gäster ombord

Under den här kryssningen med Ocean Atlantic finns det både svenska, danska och norska och andra internationella gäster med på resan. 

Albatros har ett internationellt expeditionsteam med ombord  som  är engelsktalande. Föredragen ombord på kryssningen kommer att hållas på engelska.  När vi går i land i samlad trupp kommer guiderna att tala engelska.

Före avresa

Hälsointyg

Eftersom fartyget uteslutande trafikerar de två polarområdena ställs det krav på att deltagarna skickar ett hälsointyg före avresa. Detta skickas innan avresa.

Försäkringar

På den här resan behöver deltagarna ha en reseförsäkring som bland annat omfattar ledsagning av sjukvårdare vid eventuell hemtransport. Försäkringen kan tecknas via Albatros Travel/Gouda eller ett annat reseförsäkringsbolag. Se utskickat hälsointyg.

Guide till besökare

Låt Antarktis förbli som det är

1991 antog Antarktisförbundets länder ett protokoll om miljöskydd. I det här protokollet betecknas hela kontinenten som naturreservat. Antarktis är det största vildmarksområdet på jorden, och är än så länge i stort sett orört. Hittills har det inte påverkats nämnvärt av människans mer eller mindre lyckade aktiviteter. Hjälp gärna till så att det förblir på det viset!

  • Kasta inte avfall på marken, varken på land eller i havet. Inte heller cigaretter.
  • Skada inte byggnader oavsett om dessa är bebodda eller historiska. Skydda Antarktis flora och fauna.
  • Håll minst 5 meters säkerhetsavstånd fåglar och 15 meter till sälar. Kom ihåg att plötsliga och våldsamma rörelser skrämmer och stressar djuren, så rör dig alltid långsamt och lugnt. Stör dem inte, det här är deras hem. Den antarktiska sommaren är kort och fåglarna och djuren har inte så lång period för parning, bygga näste, rova, kläcka ut sin föda, mata sin avkomma med mera. Om du kommer för tätt inpå djuren riskerar du att bli den som förstörde deras upplevelse det året. Gå aldrig så nära djuren att de börjar ändra sitt beteende, speciellt inte efter ruvningstiden och när ungarna är riktigt små. Djuren/fåglarna får naturligtvis varken matas eller röras.
  • Tala med dämpad ton så att du inte stör djurlivet, eventuella invånare eller andra besökare.
  • Matvaror får inte under några omständigheter tas med vid landstigningar.
  • Följ de anvisningar som expeditionsledaren ger vid varje landstigning. Se till att alltid ha gruppen inom synhåll och kom ihåg att sikten snabbt kan försämras.
  • Ta inte med dig något från de platser vi besöker, varken växter, stenar, ben eller annat, och lämna inget annat än fotspår.
  • Gå aldrig på den strandremsa som befinner sig mellan vattenkanten och sälar/sjölejon som ligger på stranden. Djurens väg till havet ska alltid vara fri.
  • Var försiktig med växter. Se dig för där du går. Trampa inte på växterna, och inte heller på mossa eller lava. Växterna får under inga omständigheter plockas.
  • Stör inte pågående vetenskaplig forskning, installationer eller instrument i samband med detta.
  • Var förberedd på dåligt och skiftande väder Se till att din utrustning och dina kläder kan leva upp till de antarktiska förhållandena. Ha alltid i åtanke att den antarktiska miljön är ogästvänlig, oförutsägbar och potentiellt farlig.
  • Känn dina begränsningar och sätt alltid säkerheten främst.
Vad ska jag packa?

Klädsel ombord

Klädseln ombord på fartyget är väldigt avslappnad och i äkta expeditionsanda. Det här är inte en lyxkryssning i Karibien med kostym och långklänning. Vi kommer med största sannolikhet se många jeans och stickade tröjor.

Antarktis och Tierra del Fuego/Eldlandet

Kom ihåg att luft är ett alldeles utmärkts isoleringsmaterial när den stängs in mellan flera lager kläder. Du har störst möjlighet att hålla värmen med flera tunna lager kläder än med ett eller två lager tjocka kläder. Det gör det även lättare för dig att anpassa din klädsel till det skiftande vädret. Och som tidigare nämnts skiftar vädret snabbt och plötsligt. Resenärer som tycker om vintersporter kan ta med sig sina sportkläder, men kom ihåg att du inte är lika aktiv här som när du sportar, och att du kan behöva några extra isolerande lager.

Vantar, strumpor och sockor

Många föredrar ullvantar innanför vattenavvisande överdragshandskar, eventuellt med gummiklädsel på undersidan, vilket get ett bättre grepp på isbelagda ytor. Fotografer föredrar tunna fingervantar i tjocka handskar eller vantar, eftersom du på det viset kan undvika stelfrusna fingrar. Skidhandskar är perfekt. Strumpor eller varma sockor i ullfrotté eller polypropen. Gärna knästrumpor och hellre två tunna par än ett tjockt par.

Gummistövlar

Högskaftade gummistövlar är en absolut nödvändighet när du går i land. Ocean Atlantic har bra och tåliga stövlar för alla deltagare. Ange därför skostorlek när du bokar resan! Även om personalen som betjänar gummibåtarna tar sig nära land och dessutom ger en hjälpande hand vid landstigning, är det nästan oundvikligt att någon gång behöva kliva ut i den låga bränningen. Förutom att gummistövlarna håller vattnet borta i samband med landstigning är de enkla att rengöra efter ett besök i en pingvinkoloni, då du ofta vadar runt i exkrement som kan förstöra ett par snygga vandringskängor.

Skor

Kraftiga motionsskor eller liknande samt vardagsskor med bra sula räcker mer än väl. Om du har svaga anklar kan du eventuellt ta med ett par vandringskängor med tjocka sulor inför promenaderna, för övrigt räcker det med bra träningsskor och gummistövlar. Ta inte med nya skor.

Jacka

En pålitlig vind- och vattentät jacka med luva är väldigt viktigt, kanske till och med det viktigaste plagget på en resa till Antarktis. Jackan behöver inte vara tjock. Många Antarktisresenärer föredrar att använda en ofodrad jacka i goretex med en tröja (fleece) undertill. På denna resa kommer ni motta en Albatrosjacka i goretex som passar för resan. Ytterligare information om jackan och storlekar kommer sändas ut innan avresa.

Byxor

Vattentäta överdragsbyxor är absolut nödvändigt. Antingen i goretex eller vanliga regnbyxor. Byxorna måste vara robusta och inte allt för obekväma att gå i. Därutöver bekväma och varma byxor under överdragsbyxorna, och naturligtvis långkalsonger, gärna i ullfrotté. Det är inte säkert att du kommer att behöva allt det här, men det är mycket bättre att vara på den säkra sidan.

Tröja

Ull är varmast. Även vid fuktigt väder. Fleece är nästan lika varmt, men torkar snabbare. Hellre en tunn och en tjock tröja än en väldigt tjock tröja.

Halsduk

En bra halsduk eller en rund halsduk är absolut nödvändigt när det blåser.

Mössa

Är absolut nödvändigt eftersom en stor del av värmeförlusten från kroppen sker från huvudet. Mössan bör vara vatten- och vindtät och gå ner över öronen. Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.

Annan utrustning

Solglasögon och solkräm
På Antarktis är UV-strålarna betydligt starkare än vi är vana vid. Solglasögon av hög kvalitet och med UV-skydd är ett absolut måste. Om du är glasögonbärare bör du prata med din optiker först så att du kan ta med dig extra solglasögon! Kom även ihåg att ta med en solkräm med hög solskyddsfaktor.

Kikare
Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gånger förstoring och en lins med en diameter på minst 30 mm.

Kamera
Större kameror bör medtas i en vattentät ryggsäck. Axelväskor är besvärliga att släpa runt på, och du kan räkna med skum som sprutar upp från vattnet. Ta med många reservbatterier och film. Liten ryggsäck, helst med vattentät yta, för personliga ägodelar under vandringarna. Föremålen kan även tas med i en plastpåse i ryggsäcken.

Plastpåsar
Ta med åtskilliga Plastpåsar är väldigt praktiska när du behöver sära på smutsiga och våta kläder och rena och torra.

Medicinlåda

  • Plåster och kompresser
  • Våtservetter
  • Näsdroppar
  • Huvudvärkstabletter (helst febernedsättande)
  • Immodium eller motsvarande
  • Egen medicin
  • Sjösjuketabletter, sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Åksjuketabletter som alternativ. Konsultera din läkare och testa medicinen före avresa för att veta hur det påverkar dig.

Böcker
Förvänta dig inte att hitta engelskspråkiga böcker i någon större utsträckning i Argentina. Ombord på fartyget finns det ett litet bibliotek, men igen försäljning av böcker. Det bästa är om du tar med dig det du vill läsa hemifrån.                                                                                                                                                                                           

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan.

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning.

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen innan avresa, eller vid ankomst till destination. På avreseinformationen framgår det vad som gäller för din specifika resa.

På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.

Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet.

Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.

Tillägget framgår av vårt material på respektive resa.

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.

USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Anslutning med inrikesflyg

Om du bokar anslutningstransport, rekommenderar vi att du har minst 2,5 timmar mellan byte av anslutning och flygresan med oss. Boka gärna en ombokningsbar biljett, så att du kan boka om vid en eventuell tidtabelländring/flygförsening.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.

Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för detta. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Placering i bussen

Albatros erbjuder inte fasta platser på bussen, och det går därför inte att köpa en viss plats före avresa. Genom att inte erbjuda köp av bestämda platser riskerar man inte att tidpunkten för köpet av resan avgör vilken plats på bussen man får tillgång till. Däremot kan man under resans gång kommer överens om att göra rockader så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar.

Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.

Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Förläng din resa

2 dagar i Buenos Aires

Typ Reseförlängning
Längd 2 dagar
Pris 3 998:–

Dag 13 Buenos Aires. Pampas, gauchos och läcker ranchlunch

Den argentinska Pampas sträcker ut sig i en radie av nästan 1 000 kilometer från Buenos Aires. Det stora slättområdet har genom många århundraden varit hemvist för sina legendariska argentinska cowboys, de så kallade gauchos. Och med den frodiga jorden och Pampas-korna – vars kött är bland det möraste i världen – utgör Pampas nerven i den argentinska ekonomin.  På dagens utflykt går du i gauchornas fotspår och sätter kurs mot Pampas, där du ska besöka en estancia, som är en stor, argentinsk ranch. Här äter du en traditionell asado-lunch med grillat kött och empanadas – små halvmåneformade, fyllda bröd. På estancian kan du även njuta av en folkloreshow med traditionell argentinsk musik och dans. Efter en avkopplande dag på gården återvänder du till Buenos Aires.

Övernattning i Buenos Aires.

Dag 14 Buenos Aires. Tid på egen hand, vinprovning och tangoshow med middag

Den största delen av dagen är på egen hand i Buenos Aires. Sent på eftermiddagen är det provsmakning av härliga argentinska viner tillsammans med en professionell sommelier, som delar med sig av sina kunskaper. Sedan väntar en tangoshow under kvällens middag. Kan man tänka sig mer bättre omgivningar för en kväll i tangons tecken än just här i tangons hemstad? Dansen – med sin raffinerade mix av nostalgi, drama, elegans och sensualitet – har sitt ursprung i immigrantmiljön i Buenos Aires-kvarteret San Telmo sent på 1800-talet och även om tangon till att börja med ansågs vara allt annat än rumsren, tog det inte lång tid innan det övre borgerskapet tog tangon till sig. 

Övernattning i Buenos Aires.

Dag 15 Hemresa

Dag 16 Hemkomst

Bilder
Klicka på bilderna för att förstora dem
Hotell
På reseförlängningen använder vi oss av  3-4*-stjärniga hotell av god kvalitet och som ligger centralt i förhållande till de sevärdheter vi ska besöka.
Priset inkluderar
  • 2 nätter med frukost på hotell i Buenos Aires i delat dubbelrum
  • Utflykter enligt program
  • Halvpension
  • Engelsktalande lokalguide
Priset inkluderar inte
  • Enkelrumstillägg  998 kr

5 dagar med Iguazú-fallen och Rio de Janeiro

Typ Reseförlängning
Längd 5 dagar
Pris 16 798:–

Dag 13 Buenos Aires – Puerto Iguazú

Den här morgonen flyger du till Puerto Iguazú, som ligger i Argentina. Vi korsar gränsen till Brasilien och fortsätter till den lilla orten Foz do Iguaçú, där vi ska övernatta.

Dag 14 Iguazú-fallen på den argentinska sidan

I dag ska vi besöka den argentinska sidan av vattenfallen.  Vi kör över gränsen och börjar resan vid det nya besökscentret. Härifrån åker vi med ett litet tåg nästan hela vägen ut till det största fallet, Garganta del Diablo – ”Djävulens gap”. Från slutstationen går vi på gångbroar ut till den delen av vattenfallen som är mest imponerande. Vi fortsätter på stigar och broar på den över tre kilometer långa och storslagna promenaden runt vattenfallen.

Skogarna vid vattenfallet har ett enastående växt- och djurliv med sällsynta orkidéer, talrika fågelarter och stora ödlor. Senare fortsätter vår utflykt på fina stigar och leder där de imponerande vattenfallen kan betraktas från olika håll.

Övernattning i Foz do Iguaçú.

Dag 15 Iguazú-fallen på den brasilianska sidan och flyg till Rio de Janeiro

Vi upplever den brasilianska sidan av vattenfallen med utsikt över floden.  Vi går ut på en gångbro som för oss ut i mitten av vattenfallet med en fantastisk utsikt över ”Djävulens gap”. Här bildas så mycket vattenånga att man behöver ha regnkläder på sig.

Längre fram har vi förhoppningsvis tur och ser en av de små busiga näsbjörnarna som håller till i området medan vi njuter av utsikten över de ofattligt vackra vattenfallen på den argentinska sidan.

Sedan åker vi ut till flygplatsen och flyger till Rio de Janeiro. I Brasilien påstår man hårdnackat att Gud använde hela två av sina sex dagar på att skapa Rio som ligger så vackert med sin enorma naturhamn, omgärdat av gröna klippor, det stora havet och de långa stränderna. Rio är en av de mest populära städerna i världen; solen, samban, de vackra omgivningarna och en livsglad befolkning garanterar dig en enastående upplevelse.

 

Övernattning i Rio de Janeiro.

Dag 16 Rio de Janiero. Corcovado-berget, Kristusstatyn och besök i favela

Efter frukost åker vi på utflykt till stadens landmärke, det grönskande Corcovadoberget med den imponerande Kristusstatyn på toppen. Berget ligger nästan 700 meter över havet och ger en imponerande utsikt över staden. Förutom att njuta av den fantastiska utsikten över hela Rio de Janeiro kan vi också se fram emot att stå vid ett av världens sju nya underverk, som den fantastiska Kristusstatyn tillhör.

Brasiliens favelor (fattiga kvarter) har existerat sedan slutet av 1800-talet, då hemlösa soldater etablerade sig i utkanten av storstäderna. De moderna favelorna skapades på 1970-talet, då många människor flyttade in till storstäderna från de mindre byarna och behövde någonstans att bo. 6% av befolkningen bor idag i favelor och under dagen får du en unik inblick i många brasilianares liv när du besöker en av Brasiliens största favelor och en lokal guide visar runt och berättar som hur de sociala och politiska förhållandena i landet och favelan. Man har gått igång med olika tilltag för som ska stärka sammanhållningen och öka livskvaliteten – bland annat hittar vi många av Rios bästa sambaskolor här.

Övernattning i Rio.

Dag 17 Rio de Janeiro. Sockertoppen och hemresa

På dagens program står en fin tur i linbana upp på den stora granitklippan Sockertoppen som tronar över den stora Guanabarabukten, som mynnar ut i Atlanten.  Härifrån njuter vi av den fantastiska utsikten över stadens skyline, de långa stränderna och de grönklädda bergen med vattenfall och regnskog. Här uppifrån blir det tydligt varför Rio anses vara en av världens vackraste städer.

Nu har det blivit dags att bege sig till flygplatsen för att flyga hem igen.

Dag 18 Hemkomst

Bilder
Klicka på bilderna för att förstora dem
Hotell
På förlängningen använder vi oss av  3-4*-stjärniga hotell av god kvalitet som ligger centralt i förhållande till de sevärdheter vi ska besöka.
Priset inkluderar
  • 2 nätter med frukost i delat dubbelrum på hotell i Foz do Iguaçú
  • 2 nätter med frukost i delat dubbelrum på hotell i Rio De Janeiro
  • Utflykter enligt program
  • Engelsktalande lokalguide
Priset inkluderar inte
  • Tillägg för enkelrum 2 998 kr
Rated 4 out of 5 by from En gång i livet. * Hotellet i Boueno Aires var dåligt, lång ifrån 4 stjärnigt. * Väntan i Ushuaia var alldeles för lång, rundturen helt okej. * Båten: Hytten ok, men lite sliten. Toapappershållaren hängde löst på väggen så även en av handdukshållarna. * Tråkigt att Wi-fi: var så dyr, bör ingå. * Luckan som stängdes över ventilen vid hög sjö fungerade inte den stängde inte helt så skulle något hända blev hytten snabbt vattenfylld. Hytt nr 457. * Det borde finnas så kallade slingerlister på bordsytorna och garderobshyllorna. * Bättre förhandsinformation avseende jackan vi erhöll och stövlarna vi fick låna, t ex ni behöver inte medtaga varm jacka samt inga stövlar eftersom de vi har är fodrade. * Kängor vet jag inte när man behöver använda så de kan man lämna hemma. * Middagarna uppfyllde inte kraven på en 4-stjärnig restaurang. * Dricksen till personalen bör ingå i resans pris. * Det har ju varit en fantastisk upplevelse att vara med på en sådan här resa. All personal ombord var mycket trevlig och tillmötesgående. Guiderna var mycket professionella vid aktersnurran och pulpeten.
Date published: 2018-02-04
Rated 5 out of 5 by from En magisk resa. Expeditionsledaren och guiderna var mycket duktiga och engagerade. Bra föreläsningar och briefing.
Date published: 2018-02-05
Rated 5 out of 5 by from En fullkomligt magisk upplevelse. En fantastisk resa med professionella och engagerade reseledare och guider. Hela expeditionsteamet är väl värt beröm och expeditionsledaren gjorde allt för att vi skulle få ut så mycket som möjligt av resan. Landstigningarna och zodiak-turerna var de verkliga höjdpunkterna.
Date published: 2018-02-06
Rated 5 out of 5 by from Perfekt arrangerad resa Jag njöt av utmärkt reseledning - Elke - samt alla fina föredrag.Landstigningarna var upplevelser som alltid kommer att finnas i minnet
Date published: 2018-02-12
Rated 5 out of 5 by from Antarktis-en resa för livet! Suveränt upplägg! Enormt vackra vyer! Fenomenalt proffsiga guider! En livsresa!
Date published: 2018-02-10
  • y_2018, m_2, d_20, h_20
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_2.0.7
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_5
  • loc_sv_SE, sid_ARCSC01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Omdöme av resan

Här kan du se omdömen från andra gäster som har varit på resan. Vi hoppas att du kan använda dig av vad de har skrivit; bra förslag, ris och ros, och att du kan skapa dig en bild av vad som väntar dig på resan – så att du kan välja den resa som känns rätt för dig. Alla omdömen hanteras av ett externt företag som är din garant för omdömenas trovärdighet. Läs mer här 

Tänk på att flygbolag, flygrutt, hotell, reseledare och/eller resrutten kan variera från avgång till avgång och därmed kan en och samma resa skilja sig lite åt när det gäller ovanstående. 

Du kan även ställa frågor som handlar om själva resan eller läsa vad andra har frågat om.  De andra gästernas omdömen kommer efter avsnittet med frågor och svar.

Liknande resor

18ARCSC01KSE2611