Kryssning till Antarktis och South Georgia öarna

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Unik resa med Albatros eget nybyggda expeditionsfartyg Ocean Victory

Albatros’ fartyg

Albatros har genomfört många kryssningar och expeditioner till Antarktis när det är sommar på det södra halvklotet. Under den här tiden är vädret stabilt och lägger ett förmildrande ljus över de annars så karga kusterna, och sälar, pingviner och havsfåglar är aktiva och arbetar hårt för att föra släktet vidare innan isen isolerar hela kontinenten på nytt. På denna specialresa med Albatros eget nybyggda 5-stjärniga fartyg Ocean Victory, det perfekta expeditionsfartyget för farvattnen vid Antarktis, kombinerar vi en bekväm kryssningsupplevelse med expeditionsresans fantastiska landgångar på den sjunde kontinenten. Vi går i land på den norra delen av South Shetlands-öarna och på den antarktiska halvön där vi hittar stora bestånd av valar och sälar. Havsytan bryts ofta av valarnas karakteristiska utblåsning, och kort efter ser vi hur knölvalens trubbiga fena slår över vattnet.

Under denna unika kryssning följer vi i kölvattnet av den berömde upptäcktsresanden Ernest Shackleton genom att kasta ankar utanför Elephant Island och navigera oss fram mot South Georgiaöarna. Här upplever vi ett av världens absolut största naturliga underverk. Vi besöker även forskningsstationen, Shackletons grav och ser spåren efter den omfattande valfångsten som är en del av öarnas historia.

Under resans sista del besöker vi Falklandsöarna. Här studerar vi öarnas krigshistoria, ett särpräglat djurliv och engelsk arkitektur mitt i södra Atlanten.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Expeditionskryssning

  • Reseledare Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Argentinska pesos, brittiska pund GBP

Dagsprogram 24 dagar
Dag 1
Avresa Stockholm
Dag 2
Ankomst till Buenos Aires, incheckning på hotell, stadsrundtur och middag
Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia, incheckning på hotell, stadsrundtur
Dag 4
Tierra del Fuego nationalpark, ombordstigning
Dag 5–6
På väg till Antarktis. Beaglekanalen och Draksundet
Dag 7–10
Antarktiska halvön med King George Island, Brown Bluff och Shackletons Elephant Island
Dag 11–12
Till havs mot South Georgia. Den antarktiska konvergenszonen
Dag 13–16
South Georgiaöarna. Vild natur och ett rikt djurliv mitt ute i södra Atlanten
Dag 17–18
Till havs mot Falklandsöarna
Dag 19
Port Stanley, Falklandsöarna. Tid på egen hand i huvudstaden och möjlighet till en jeeputflykt runt ön
Dag 20
Falklandsöarna. West Falklands enastående kustlinje
Dag 21
Till havs och genom Beaglekanalen mot Ushuaia
Dag 22
Ushuaia – flyg till Buenos Aires, middag, introduktion till argentinskt vin och tangoföreställning
Dag 23
Hemresa Buenos Aires – Stockholm
Dag 24
Hemkomst till Stockholm

Ocean Victory

Revolutionerande och eleganta Ocean Victory har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med samma stabilitet och komfort vi hittar på stora kryssningsfartyg. Det finns plats för högst 189 passagerare ombord, och den genomarbetade designen bildar en intim atmosfär som tillsammans med den personliga servicen från fartygspersonalen bjuder på en oförglömlig upplevelse. På Ocean Victory kombineras komforten från större fartyg med modern lyx och bekvämlighet. 

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Avresa Stockholm

Flyg från Köpenhamn till Buenos Aires. Efter byte i Europa fortsätter vi till Buenos Aires.

Dag 2
Ankomst till Buenos Aires, incheckning på hotell, stadsrundtur och middag

Vi anländer på morgonen och transporteras till ett bra hotell i stadskärnan. På eftermiddagen är det dags för en stadsrundtur i eleganta och historiska Buenos Aires, som av många anses vara Sydamerikas svar på Paris. Utflykten varar i cirka tre timmar och omfattar några av Buenos Aires mest intressanta sevärdheter. Vi inleder på Plaza de Mayo framför det rosa presidentpalatset där vi känner historiens vingslag. Det var från balkongen i presidentpalatset som Eva Perón, i folkmun kallad för Evita, höll sina tal till sina trofasta anhängare bland landets många fattiga. Det var även på Plaza de Mayo som en grupp mammor till barn och ungdomar som försvunnit under den argentinska militärjuntan (kända som Las Madres de Plaza de Mayo) under åren 1977 till 2006 träffades en gång i veckan för att demonstrera sig fram till sanningen om sina försvunna barn.

Vi besöker även stadens mest färgsprakande och charmiga stadsdel La Boca som är ett av stadens äldsta kvarter. På 1800-talet sökte sig tusentals italienska och spanska immigranter på jakt efter lyckan i den argentinska huvudstaden till La Boca. Gatan El Caminito är känd för sina färgsprakande hus och det är här, i arbetarkvarteret La Coba, som sportklubben Boca Juniors håller till. Även om ett stort antal argentinska fotbollsnamn genom åren har spelat för klubben var det nationalhjälten Diego Maradona som slutligen satte klubben på världskartan. Utflykten fortsätter till stadsdelen Palermo som är stadens gröna andningshål. Här njuter vi av de vackra, storslagna parkanläggningarna och minnesmärkena som ger oss en inblick i landets brokiga historia. Vi fortsätter till stadsdelen Recoleta där vi hittar ett av stadens mest fashionabla bostadsområden med eleganta och franskinspirerade hus. Det är i Recoleta vi hittar den pampiga kyrkogården som innehåller gravarna efter stadens mest framstående familjer inklusive Evita Peron, som vilar i sin familjegrav under namnet Duarte. På kvällen bjuder vi på välkomstmiddag och smakar på det lokala vinet.

Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia, incheckning på hotell, stadsrundtur

På morgonen tar vi flyget söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Benämningen stämde fram till för några år sedan då Puerto Williams på den södra chilenska sidan av Beaglekanalen växte från några få hus till en vanlig stad med över 1 000 invånare. Även Ushuaia har expanderat våldsamt på senare år, och staden har idag cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i norra Norge med snötäckta bergstoppar och branta klippor som försvinner ner i den iskalla oceanen.

När vi har kommit fram till Ushuaia ger vi oss ut på en stadsrundtur under vilken vi bland annat kan avnjuta en vacker panoramautsikt över Ushuaia Bay och Beaglekanalen. På stadens huvudgata, Avanida San Martin, hittar vi butiker, historiska byggnader som det gamla pionjärhuset och det gamla fängelset som idag har omvandlats till museum. Efter stadsrundturen körs vi till hotellet där vi tillbringar en natt.

Dag 4
Tierra del Fuego nationalpark, ombordstigning

Efter frukost beger vi oss till Tierra del Fuego nationalpark som ligger i det argentinska Eldslandet. Området bjuder på en fantastisk och dramatisk natur med berg och stora skogsområden. Parken är hem för 20 olika däggdjursarter och 90 fågelarter. Den fågelintresserade kan låta sig imponeras av magellanspetten, magellangåsen och den mäktiga kondoren som ibland ses sväva över bergstopparna.

Vi styr kosan mot Ushuaias hamn där vårt fartyg Ocean Victory väntar. Efter ombordstigning och genomgång av säkerheten är det dags att vända blicken mot den sjunde kontinenten.

Dag 5–6
På väg till Antarktis. Beaglekanalen och Draksundet

Under kvällen har fartyget rört sig över Beaglekanalen och ut i Draksundet. Vid den här tiden på året är Beaglekanalen ovanligt vacker och bergen på båda sidor färgas röda i den tidiga höstsolen. Norra sidan av sundet utgörs av argentinska Tierra del Gueco och sydsidan av den chilenska ön Isla Navarino.

Tidigt på morgonen under kryssningens andra dag rör vi oss ut i det berömda Draksundet som fått sitt namn efter den engelske sjöfararen Sir Francis Drake. För engelsmännen var han en hjälte och för spanjorerna en grym pirat som gjorde livet surt för de spanska silvertransporterna från den nya världen. Här i sundet möter det kalla vattnet från Antarktis det varma vattnet från Atlanten. Havet här är otroligt näringsrikt och i farvattnet finns det alla möjligheter att se olika typer av valar som exempelvis fenval, knölval och timglasdelfin. Vi har även möjlighet att se spännande havsfåglar som bland annat vattenalbatros och svartbrynt albatross men även den enorma stormfågeln och stormsvalor. Draksundet var tidigare den enorma porten mellan det kända och det okända, den oöverstigliga barriären där man stöter på de första isbergen. Under hela dagen kan vi från däck njuta av den friska vinden och havsfåglarna. Den bästa platsen att iaktta de stora havsfåglarna är från bakre däck eftersom de följer fartygets akter och utnyttjar vindskillnaderna från lä till lovart. Vi ska även börja förbereda oss för vår ankomst till Antarktis där vi ska lyssna till föredrag, får information om hur vi ska bete oss när vi plötsligt befinner oss omringade av pingviner, och vi får tips av fartygets egen proffsfotograf på hur vi tar de absolut bästa bilderna.

Dag 7–10
Antarktiska halvön med King George Island, Brown Bluff och Shackletons Elephant Island

De kommande dagarnas program styrs av många olika faktorer, och expeditionsledaren samarbetar dagligen med fartygskaptenen för att kunna lägga upp den bästa rutten och välja var vi ska landstiga. Besättningen på kommandobryggan kontrollerar tillsammans med Albatros expeditionsledare de senaste is- och väderförhållandena för att hitta de bästa landstigningsplatserna under givna omständigheter. Landstigningarna sker som vi tidigare nämnt från stora och säkra zodiakbåtar. Vi kommer förmodligen även att behöva ta en omväg runt sälar och pingviner som inte är ett dugg blyga för oss fredliga åskådare. Vi passerar storslagna landskap och kryssar oss fram mellan isflak och kalvande isberg.

Vår första ankomstplats på Antarktis brukar vara den största av öarna bland South Shetlandsöarna, King George Island. Precis som på många av våra andra landstigningsplatser hittar vi pingvinkolonier av framför allt åsnepingvinen (Gentoo Penguin) och hakremspingvinen (Chinstrap Penguin) och med lite tur kan vi få syn på dem. Vi har även goda möjligheter att få syn på sjöelefanterna som vilar sig uppe på land.

Vi fortsätter till den antarktiska halvön där vi planerar att besöka kontinenten vid den särpräglade och istäckta vulkanen Brown Bluff. Vulkanen imponerar med sin roströda basaltväggar som tornar upp sig över det stora vulkanområdet. Vi håller utkik efter valar, fåglar och inte minst de vackra kejsarpingvinerna som håller sig på isflaken under hela livet. Larsen Ice Shelf är uppkallad efter den norske kaptenen Carl Anton Larson som år 1903 förliste med sitt fartyg Antarctic men hade turen att bli räddad. År 2017 bröt ett stort isstycke sig loss från Larsen och förminskade därmed hela iskåpan med hela tolv procent. Det stora isberget (världens största när det bröts) fick namnet A68 och rör sig långsamt tillsammans med andra stora isblock genom ishavet på väg ut mot Atlanten längs det så kallade Isbergens sund. Merparten av de enorma flacka isbergen har brutit sig loss från Ronne-Filchner-iskåpan. Denna är något större än Larsen och ligger något längre söderut.

Vår nästa landstigning sker förmodligen på Paulet Island vid den enorma kolonin med Adelie-pingviner. Här kan vi även se resten av Nordenskiold-expeditionen. Vi förväntar oss också att stöta på samma pingviner när vi navigerar nära de namnkunniga Danger Islands. Här finns enorma kolonier av den här pingvinsorten.

Härifrån fortsätter vi österut över Weddellhavet. Härifrån passerar vi Elephant Island där den berömda Shackletonexpeditionen övervintrade under en räddningsbåt efter att deras träskepp brutits sönder av isen. Det var härifrån som Shackleton seglade över 1 000 kilometer i en öppen båt till South Georgia för att hämta hjälp till sina män. Stranden på Elephant Island har kallats för en av de tio svåraste small-craft-landings-platserna, och vi försöker inte landstiga! Däremot gör vi samma resa till South Georgiaöarna!

Som alltid är det vind- och väderförhållanden som avgör vilka landstigningar vi kan göra och ovanstående upplägg kan ses som ett önskescenario. Det händer ofta att vi måste ersätta en planerad landstigning med en annan.

Dag 11–12
Till havs mot South Georgia. Den antarktiska konvergenszonen

Vi ska återigen bege oss över den antarktiska konvergensen där de antarktiska vattenmassorna möter varmare subantarktiska vatten. Själva positionen på frontzonen varierar från år till år (och ofta under året) och därför är det svårt att veta när den kan korsas. Något vi däremot vet är att det marina livet under oss är väldigt produktivt och framför allt den antarktiska krillen som hittas just här. Det lilla kräftdjuret är en av grundpelarna till det antarktiska ekosystemet.

Det är inte helt ovanligt att stöta på enorma flacka isberg under den första delen av turen.

Föredrag, film och kanske även spel är några av aktiviteterna du kan roa dig med under dagarna till havs.

Dag 13–16
South Georgiaöarna. Vild natur och ett rikt djurliv mitt ute i södra Atlanten
En glad sälunge.. Välkommen till Antarktis!

Efter några dagar till havs är det nästan lite av en unik upplevelse att återigen sikta land. Och inte vilket land som helst! Vi talar om en av jordens mest otillgängliga platser – South Georgiaöarna myllrar av liv och här finns pingviner, havsfåglar, sjölejon och sälar som alla utnyttjar denna oas mitt ute på det öppna havet. Vi tillbringar de kommande dagarna med att utforska nordkusten där vi försöker ta oss i land från en av områdets många fjordar. Vi hoppas självklart att vi får syn på några av kungspingvinskolonierna som finns på öarna.

Den gamla tidens valfångare använde sig av sammas skyddande fjordar och vi har planerat in en landstigning vid den gamla valfångststationen Grytviken. Staden grundades av Larsen som även är anledningen till namnet Larsen Ice Shelf. Den norske upptäcktsresanden behövde en säker station till sitt argentinska valfångsbolag. Det fanns som mest 300 anställda på orten och som mest fångades hundratals valar. Idag är både orten och valfångsstationen övergivna och det enda liv som finns är The South Georgia Museum som öppnas för turister varje sommarsäsong. Utanför orten hittar vi viloplatsen för Ernest Shackleton på den övergivna stationens kyrkogård. Grytviken (som är ett svenskt namn) fick sitt namn av den svenske arkeologen Johan Gunnar Andersson, och är ett talande namn för den runda viken. Ortens museum bemannas och håller öppet under sommarsäsongen mellan januari och mars.

Dag 17–18
Till havs mot Falklandsöarna

Lyssna på ett inspirerande och lärorikt föredrag om det arktiska djurlivet och klimatet, upptäcktsresor och geologi med vår erfarna expeditionsbesättning. Vi visar även filmer om den arktiska naturen. Du kan även ta dig ut på däck och hålla utkik efter flyttfåglarna som elegant svävar nära fartyget och relingen. Och förhoppningsvis även en och annan val!

Dag 19
Port Stanley, Falklandsöarna. Tid på egen hand i huvudstaden och möjlighet till en jeeputflykt runt ön

Falklandsöarna, eller Las Malvinas som argentinarna fortfarande kallar dem, är en väldigt isolerad ögrupp som bebos av ättlingar till engelska utvandrare. Ända sedan britterna tog öarna i besittning år 1833 har Argentina protesterat och konflikten om öarnas egentliga hemmavarande har förblivit olöst. Senast år 1982 invaderade Argentina öarna, vilket blev den utlösande faktorn till Falklandskriget. Öborna livnärde sig tidigare på valfångst och tranor men idag består huvudsysselsättningen av fåruppfödning och service till skeppsfarten.

De fjärran belägna öarna i Atlantens södra del är rena rama zoologiska trädgården och på grund av att området är fridlyst har viltbeståndet inte samma rädsla för människor. Här går det att komma ganska nära de enorma sjöelefanterna, pälssälarna och de stora och vackra kungspingvinerna samt ett myller av enorma stormfåglar som exempelvis albatrossen.

Huvudstaden Port Stanley är en charmig liten ort med trähus, små välskötta trädgårdar, pubar, en äkta engelsk katedral och ett briljant litet museum. Vi gör landstigningen med hjälp av tenderbåtar som tar oss från fartyget och in till Port Stanleys hamn.

Dagens Albatrosutflykt lägger fokus på Falklandsöarnas rika fågelliv, och vi har allierat oss med en lokal fåruppfödare som tar oss med ut på sin mark och bort till kusten för att bland annat visa oss klipphopparpingviner. På utflykten får vi en förklaring till Falklandsöarnas djurliv. Utflykten görs med fyrhjulsdrivna jeepar och vi får på många sätt en unik upplevelse som är få förunnat. Tänk på att vi kan göra kortare promenader i terrängen och att det är viktigt att ha bra promenadskor eller vandringskängor. Och kom ihåg regnkläderna! (Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Särskilt utflyktspaket kan köpas till, läs mer senare i programmet).

Vi lämnar Port Stanley på kvällen och reser norr om öarna och mot vår nästa landstigning.

Dag 20
Falklandsöarna. West Falklands enastående kustlinje
Åsnepingvinen är den snabbaste simmaren bland alla pingviner

Vi rör oss längs den idylliska norra delen av West Falklands, och allt efter väder och vind planerar vi olika landstigningar i de små vikarna. West Falklands befolkning är utspridd över området och vi hittar många små lantbruk och byar. Denna västra ö är känd för sin ojämna och kulliga terräng och tämligen enastående kustlinje. Djurlivet i området består bland annat av klipphopparpingviner, skarv och en hel del andra sjöfåglar.

De två huvudöarna West och East Falklands förbinds av en färja och orterna är förbundna av vanliga vägar.

Dag 21
Till havs och genom Beaglekanalen mot Ushuaia
På Ocean Victory finns det plats för 189 passagerare!

Vi rör oss skarpt sydvästerut med kurs mot Ushuaia. Tillbringa gärna den här sista dagen med att koppla av, njuta av den friska Atlantluften och gå på upptäcktsfärd på fartyget där föredrag, spa-behandlingar och härliga måltider är några av alla de frestande aktiviteter du kan företa dig.

Sen kväll eller natt passerar vi återigen genom Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins berömda fartyg under kryssningen till bland annat Galapagosöarna. Den kvällspigga kan följa inseglingen som bjuder på flera olika djur och fåglar. Delfiner håller gärna fartyget sällskap, och på de små öarna i kanalen latar sig hundratals pälssälar omgivna av magellanskarv och tångmåsar.

Dag 22
Ushuaia – flyg till Buenos Aires, middag, introduktion till argentinskt vin och tangoföreställning

På morgonen kommer vi fram till Ushuaia och från hamnen transporteras vi med buss till flygplatsen. Sedan väntar en cirka fem timmar lång flygning över Patagoniens slätter till Buenos Aires inrikesflygplats Jorge Newbery. När vi har checkat in på vårt hotell kan vi tillbringa eftermiddagen på egen hand. På kvällen ska vi fira av Argentina med middag, vinprovning och tangoföreställning.

Dag 23
Hemresa Buenos Aires – Stockholm

Transport till Buenos Aires internationella flygplats varifrån vi flyger tillbaka till Europa med slutdestination Stockholm, med en mellanlandning.

Dag 24
Hemkomst till Stockholm

Halvdagsutflykt till East Falkland med fyrhjulsdrivna jeepar

Denna Albatros-utflykt har fokus på Falklandsöarnas rika fågelliv. Vi har ett samarbete med en lokal fårägare som tar oss ut på sina ägor och ner till kusten för att bl.a. se pingviner. På turen får vi höra historian bakom djurlivet på Falklandsöarna. Turen görs i fyrhjulsdrivna jeepar och vi får en helt unik upplevelse som är få förunnat. Var uppmärksam på att det i samband med turen kan bli aktuellt med kortare promenader i terrängen, så det är viktigt att ha goda skor eller vandringsstövlar. Och kom ihåg regnkläder!

Pris: 1198,- pr. person

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg for G 31.998 .-
  • Tillägg for C 103.998 .-
Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under information om resan.

  • Tillägg för utvändig hytt kat. E: 4 498 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. C: 15 998 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. B2: 31 998 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. A: 95 998 kr per person
Priset inkluderar
  • Flyg Stockholm-Buenos Aires t/r samt flyg Buenos Aires – Ushuaia t/r
  • Transport och utflykter enligt program
  • 2 övernattningar på hotell med frukost i delat dubbelrum i Buenos Aires
  • Halvdagssightseeing i Buenos Aires
  • Välkomst- och avskedsmiddag i Buenos Aires
  • 1 övernattning på hotell med frukost i delat dubbelrum i Ushuaia
  • 18 nätter på kryssning med Ocean Victory i delad dubbelhytt kat. D
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Helpension, kaffe och te ombord på fartyget
  • Alla zodiakturer och utflykter under kryssningen. Kajakutflykter, utflykt i Port Stanley och vandringsturer kan köpas till.
  • Engelsktalande expeditionsledare ombord på fartyget
  • Engelsktalande föredragshållare på fartyget
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsförsäkring, 7% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt eller uppgradering av hytt
  • Dricks till fartygets personal (räkna med cirka 14 USD per person och dag)
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 13 USD per person och dag och cirka 16-26 USD extra per person vid köp av utflyktspaket)
  • Vid flygning via USA krävs ESTA (USD 21,- per person)
  • Drycker utöver kaffe och te ombord på fartyget
  • Måltider utöver frukost och en middag i Buenos Aires
  • Kajakutflykter kan köpas ombord.
  • Extra utflykt i Port Stanley (Falklandsöarna dag 19)
  • Förlängning i Buenos Aires eller Argentina – Brasilien
  • Administrationsavgift 150 kronor per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Personliga förnödenheter
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagerantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Koncept för expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Om fartyget

Ocean Victory har totalt 93 rymliga och komfortabla passagerarhytter, alla med havsutsikt. De flesta hytterna har en egen balkong. Det finns två restauranger, ett spa med uppvärmd pool, två spabad, gym-område, en Albatros Nordic Bar och en föredragslounge ombord. Detta fartyg tillmötesgår verkligen alla önskningar en modern resenär på expeditionskryssning kan ha!

Ocean Victory är 105 meter långt, har 93 utvändiga hytter. Fartyget är byggt efter de senaste internationella säkerhetsreglerna (Solas 2012) och har den högsta isklassen (1A) samt de senaste zero speed stabilisatorerna, som tillsammans med den unika X-bogen innebär att fartyget går lugnt i vattnet jämfört med äldre fartyg. Fartyget är certifierat i ”comfort class” vilket innebär att det opererar med lägsta möjliga ljudnivå och med den minsta möjliga vibrationsnivån som finns i branschen.

Hytterna

Totalt finns det 93 passagerarhytter-och sviter ombord. Det finns utvändiga hytter, utvändiga hytter med balkong och havsutsikt samt sviter. Alla dubbelhytter har två enkelsängar eller en dubbelsäng. Dessutom finns det några få enkelhytter och trebäddshytter ombord. Alla hytter har eget badrum och egen temperaturreglering. Det finns hårtork och tv.

Premiumsviten, 45 m2 - Kategori PS
Den största av alla hytterna ombord på Ocean Victory är Premium Sviten. Denna tvåbäddssvit har dubbelsäng (eller två enkelsängar) sällskapsyta, bord och stolar samt balkong och ett rymligt badrum. Sviten ligger på Baring däck, däck 4. Denna kategori är på förfrågan, vänligen vänd er till Albatros för pris.

Juniorsvit, 42 m2 - Kategori A
De fyra juniorsviterna ombord på Ocean Victory har en fantastisk utsikt tack vare deras läge på övre hyttdäck, däck 7. Sviterna har en dubbelsäng eller två enkelsängar, bäddsoffa, sällskapsyta, rymligt badrum samt egen balkong. Sviterna är för max 3 personer.  

Balkongsvit, 28 m2 - Kategori B
De fyra balkongsviterna på Ocean Victory ligger på Bering & James Cook däck, däck 4 och 6. Sviterna har dubbelsäng eller två enkelsängar, bäddsoffa samt sällskapsyta, badrum och egen balkong. Sviterna har plats för 2 personer.

Balkonghytt, ca. 24 m2 - Kategori C
Detta är den vanligaste hyttkategorin på fartyget som ligger på Bering & James Cook däck, däck 4 och 6. Balkonghytterna har dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och egen balkong. Hälften av hytterna har en bäddsoffa vilket gör att det är möjligt för ett barn att bo i hytten. Önskar man att boka två hytter med en dörr mellan kan detta förfrågas för denna kategori.

Standardhytt med fönsterglugg, ca. 22 m2 - Kategori D
Standardhytterna på Ocean Victory ligger nära Mudroom (fartygets grovingång) och har en smidig tillgång till zodiac-plattformen, från vilken man går av och ombord fartyget. Hytterna är perfekta för dem som önskar en trevlig bas. Standardhytterna har två enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Hytterna ligger på Berlach & Bering däck. Belägen på däck 3 och 4. OBS: endast en av hytterna ligger på däck 4.

Standardenkelhytt med fönsterglugg, ca. 18 m2 - Kategori G
Standardenkelhytterna ligger på Gerlach däck, däck 3. Precis som med standardhytterna (Kat. D) ligger de nära (fartygets grovingång) med smidig tillgång till zodiac-plattformen, från vilken vi går av och ombord på fartyget.

Standardhytt med fransk balkong, ca. 16 m2 - Kategori E
Standardhytterna med fransk balkong ligger högt upp på fartyget på Amundsen däck, däck 7. Hytterna har dubbelsäng, panoramafönster samt badrum med badkar.

Klimat

Klimatet på Antarktis kan snabbt skifta från strålande sol till en häftig snöstorm. Medeltemperaturen mellan november och mars ligger på -5 till +5 grader. Mer eller mindre starka vindar kan förekomma, och det innebär att du måste vara förberedd på en del sjögång. Under reseperioden är vädret ofta soligt med hög blå himmel, men som tidigare nämnts är vädret svårt att förutse. I Ushuaia och på Tierra del Guego (Eldlandet) ligger temperaturerna på mellan 10 och 20 grader. Även här kan en (väldigt) frisk vind blåsa. Buenos Aires å andra sidan är väldigt varmt med en medeltemperatur på 25 till 35 grader.

Visum

Inga visumkrav för svenska medborgare. Om du inte är svensk medborgare är det ditt ansvar att kontakta respektive ambassad. Enligt internationell överenskommelse har man infört besökstillstånd till Antarktis. Tillståndet ges av de argentinska myndigheterna, och det enda kravet är att man känner till reglerna för besök på Antarktis, och att man har skrivit under på att man kommer att följa dem. Mer information om dessa ges på fartyget.

Pass

Giltigt pass tas med. Ditt pass måste vara giltigt minst sex månader efter utresedatum från Argentina. Ditt namn, som du anger vid bokningen av resan, ska vara exakt det samma som i passet eftersom namnet i resedokumenten självklart inte får avvika från det i passet.

Skicka vänligen in en kopia av ditt pass till Albatros senast 14 dagar efter bokning.

Valuta

Den argentinska valutan heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Peson var tidigare bunden till dollarn, men inte nu längre. Detta har medfört stora prisras på i stort sett allt i Argentina. Standardvalutan ombord på fartyget är euro.

Dricks

Dricks till fartygsbesättningen och lokala guider på landstigningsarrangemangen ingår inte i resans pris. Fartygsbesättningen för allt för att vi ska känna oss välkomna och så att vi får största möjliga utbyte av resan, Det förväntas någon form av dricks, vanligtvis 14 USD per deltagare och dag i kontanter.

Mat och dryck

Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i restaurangen. Vin och öl kan köpas i baren. Det finns flera restauranger ombord. Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.

Bagage

Begränsas av flygbolagets restriktioner på inrikessträckor: 1 st bagage à max 20 kg. Försök att begränsa ditt bagage eftersom det inte finns så mycket plats i hytterna. Bagage kan förvaras på hotellet i Buenos Aires. Fartygsbesättningen hjälper till att bära ombord bagaget. Namn och adress ska alltid framgå tydligt på bagaget och före avresa kommer du att få en speciell namnetikett som ska märkas med hyttnummer så att personalen snabbt kan identifiera resväskan och lämna den i rätt hytt. Det rekommenderas att du även lägger en lapp med namn och adress överst i resväskan eftersom den utvändiga märkningen kan trilla av.

Tidsskillnad

Buenos Aires är 4 timmar efter svensk tid.

Elektricitet

Strömstyrkan ombord är 220V.

Före avresa

Hälsoschema

Vänligen fyll i schemat på nedanstående länk senast 2 månader före avresa. Schemat innehåller hälsoupplysningar som är nödvändiga för att vårt team ombord ska kunna agera korrekt om det skulle visa sig vara nödvändigt.   
 
Det kan t.ex. handla om nedsatt hörsel, kroniska sjukdomar eller allergier. Det här schemat har ingenting att göra med det schema som försäkringsbolagen ofta ber resenärer över 70 år att fylla i.

Försäkring

På denna resa krävs det att deltagarna har en reseförsäkring som bl.a. täcker eventuell hemtransport. Vi rekommenderar att man tecknar en reseförsäkring hos Gouda, då denna infriar alla nämnda krav.
Var uppmärksam på att reseförsäkringen skall omfatta följande situationer:
Hemtransport om det skulle krävas
I anledning av akut behov av sjuktransport från fartyget måste försäkringen täcka ett belopp på minst USD 200.000
Förvärring av kroniska sjukdomar som kräver behandling under resan
OBS: Vid kroniska sjukdomar måste man alltid inhämta ett förhandsgodkännande från försäkringssällskapet före avresa.

COVID-19

För att delta i denna resa krävs det att man är fullt vaccinerad mot COVID-19 innan avresa. Deltagare måste vara färdigvaccinerade senast 14 dagar innan ankomst till Argentina med ett av dessa vaccinfabrikat: Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Sinopharm, Casino, Sputnik, Johnson & Johnson.

Kom också ihåg att er försäkring måste också täcka: Sjukhusvistelse och isolering, antingen om man själv har blivit smittad eller varit i närkontakt med en smittad, samt sjukdom och död föranlett av COVID-19.

Packningslista

Klädsel ombord
Klädseln ombord på fartyget är väldigt avslappnad och i äkta expeditionsanda. Det här är inte en lyxkryssning i Karibien med kostym och långklänning. Vi kommer med största sannolikhet se många jeans och stickade tröjor.

Antarktis och Tierra del Fuego/Eldlandet
Kom ihåg att luft är ett alldeles utmärkts isoleringsmaterial när den stängs in mellan flera lager kläder. Du har störst möjlighet att hålla värmen med flera tunna lager kläder än med ett eller två lager tjocka kläder. Det gör det även lättare för dig att anpassa din klädsel till det skiftande vädret. Och som tidigare nämnts skiftar vädret snabbt och plötsligt. Resenärer som tycker om vintersporter kan ta med sig sina sportkläder, men kom ihåg att du inte är lika aktiv här som när du sportar vanligtvis, och att du kan behöva några extra isolerande lager.

Vantar, strumpor och sockor
Många föredrar ullvantar innanför vattenavvisande överdragshandskar, eventuellt med gummiklädsel på undersidan, vilket get ett bättre grepp på isbelagda ytor. Fotografer föredrar tunna fingervantar i tjocka handskar eller vantar, eftersom du på det viset kan undvika stelfrusna fingrar. Skidhandskar är perfekt. Strumpor eller varma sockor i ullfrotté eller polypropen. Gärna knästrumpor och hellre två tunna par än ett tjockt par.

Gummistövlar
Högskaftade gummistövlar är en absolut nödvändighet när du går i land. Ocean Victory har bra och tåliga stövlar för alla deltagare. Ange därför skostorlek när du bokar resan! Även om personalen som betjänar gummibåtarna tar sig nära land och dessutom ger en hjälpande hand vid landstigning, är det nästan oundvikligt att någon gång behöva kliva ut i den låga bränningen. Förutom att gummistövlarna håller vattnet borta i samband med landstigning är de enkla att rengöra efter ett besök i en pingvinkoloni, då du ofta vadar runt i exkrement som kan förstöra ett par snygga vandringskängor.

Skor
Kraftiga motionsskor eller liknande samt vardagsskor med bra sula räcker mer än väl. Om du har svaga anklar kan du eventuellt ta med ett par vandringskängor med tjocka sulor inför promenaderna, för övrigt räcker det med bra träningsskor och gummistövlar. Ta inte med nya skor.

Jacka
En pålitlig vind- och vattentät jacka med luva är väldigt viktigt, kanske till och med det viktigaste plagget på en resa till Antarktis. Jackan behöver inte vara tjock. Många Antarktisresenärer föredrar att använda en ofodrad jacka i goretex med en tröja (fleece) undertill. På denna kryssning får ni en Albatros-jacka som täcker alla behov. Mer information om jackan samt storleksangivelse skickas innan avresa.

Byxor
Vattentäta överdragsbyxor är absolut nödvändigt. Antingen i goretex eller vanliga regnbyxor. Byxorna måste vara robusta och inte allt för obekväma att gå i. Därutöver bekväma och varma byxor under överdragsbyxorna, och naturligtvis långkalsonger, gärna i ullfrotté. Det är inte säkert att du kommer att behöva allt det här, men det är mycket bättre att vara på den säkra sidan.

Tröja
Ull är varmast. Även vid fuktigt väder. Fleece är nästan lika varmt, men torkar snabbare. Hellre en tunn och en tjock tröja än en väldigt tjock tröja.

Halsduk
En bra halsduk eller en rundstickad halsduk är absolut nödvändigt när det blåser.

Mössa
Är absolut nödvändigt eftersom en stor del av värmeförlusten från kroppen sker från huvudet. Mössan bör vara vatten- och vindtät och gå ner över öronen. Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.

Annan utrustning

Solglasögon och solkräm
På Antarktis är UV-strålarna betydligt starkare än vi är vana vid. Solglasögon av hög kvalitet och med UV-skydd är ett absolut måste. Om du är glasögonbärare bör du prata med din optiker först så att du kan ta med dig extra solglasögon! Kom även ihåg att ta med en solkräm med hög solskyddsfaktor.

Kikare
Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gånger förstoring och en lins med en diameter på minst 30 mm. En bra kikare kan köpas för under 800 kr.

Kamera
Större kameror bör medtas i en vattentät ryggsäck. Axelväskor är besvärliga att släpa runt på, och du kan räkna med skum som sprutar upp från vattnet. Ta med många reservbatterier och film. Liten ryggsäck, helst med vattentät yta, för personliga ägodelar under vandringarna. Föremålen kan även tas med i en plastpåse i ryggsäcken.

Plastpåsar
Ta med åtskilliga Plastpåsar är väldigt praktiska när du behöver sära på smutsiga och våta kläder och rena och torra.

Medicinlåda

  • Plåster och kompresser
  • Våtservetter
  • Näsdroppar
  • Myggspray
  • Huvudvärkstabletter (helst febernedsättande)
  • Immodium eller motsvarande
  • Egen medicin
  • Sjösjuketabletter, sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Åksjuketabletter som alternativ. Konsultera din läkare och testa medicinen före avresa för att veta hur det påverkar dig.


Böcker
Förvänta dig inte att hitta engelskspråkiga böcker i någon större utsträckning i Argentina. Ombord på fartyget finns det ett litet bibliotek, men ingen försäljning av böcker. Det bästa är om du tar med dig det du vill läsa hemifrån.   

Guide till besökare. Låt Antarktis förbli som det är

1991 antog Antarktisförbundets länder ett protokoll om miljöskydd. I det här protokollet betecknas hela kontinenten som naturreservat. Antarktis är det största vildmarksområdet på jorden, och är än så länge i stort sett orört. Hittills har det inte påverkats nämnvärt av människans mer eller mindre lyckade aktiviteter. Hjälp gärna till så att det förblir på det viset!

  • Kasta inte avfall på marken, varken på land eller i havet. Inte heller cigaretter.
  • Förorena inte sjöar och vattendrag.
  • Skriv inte på stenar och byggnader. Skada inte byggnader oavsett om dessa är bebodda eller historiska. Skydda Antarktis flora och fauna.
  • Håll minst 5 meters säkerhetsavstånd fåglar och 15 meter till sälar. Kom ihåg att plötsliga och våldsamma rörelser skrämmer och stressar djuren, så rör dig alltid långsamt och lugnt. Stör dem inte, det här är deras hem. Den antarktiska sommaren är kort och fåglarna och djuren har inte så lång period för parning, bygga näste, rova, kläcka ut sin föda, mata sin avkomma med mera. Om du kommer för tätt inpå djuren riskerar du att bli den som förstörde deras upplevelse det året. Gå aldrig så nära djuren att de börjar ändra sitt beteende, speciellt inte efter ruvningstiden och när ungarna är riktigt små. Djuren/fåglarna får naturligtvis varken matas eller röras.
  • Tala med dämpad ton så att du inte stör djurlivet, eventuella invånare eller andra besökare.
  • Matvaror får inte under några omständigheter tas med vid landstigningar.
  • Följ de anvisningar som expeditionsledaren ger vid varje landstigning. Se till att alltid ha gruppen inom synhåll och kom ihåg att sikten snabbt kan försämras.
  • Ta inte med dig något från de platser vi besöker, varken växter, stenar, ben eller annat, och lämna inget annat än fotspår.
  • Gå aldrig på den strandremsa som befinner sig mellan vattenkanten och sälar/sjölejon som ligger på stranden. Djurens väg till havet ska alltid vara fri.
  • Skada inte de historiska minnesmärkena och flytta inte på delar av dem.
  • Var försiktig med växter. Se dig för där du går. Trampa inte på växterna, och inte heller på mossa eller lava. Växterna får under inga omständigheter plockas.
  • Stör inte pågående vetenskaplig forskning, installationer eller instrument i samband med detta.
  • Var förberedd på dåligt och skiftande väder. Se till att din utrustning och dina kläder kan leva upp till de antarktiska förhållandena. Ha alltid i åtanke att den antarktiska miljön är ogästvänlig, oförutsägbar och potentiellt farlig.
  • Motordrivna fordon och båtar används endast då djurlivet inte störs. Respektera de skyddade områdena. Vissa områden i Antarktis har speciell reservatstatus på grund av det unika natur-och djurlivet.
  • Gå inte ut på stora snöfjäll och glaciärer då det är stor risk att falla ner i djupa sprickor.
  • Använd inte nödutrustningen annat än i nödsituationer. Blir du tvungen att använda utrustningen måste närmaste station eller myndighet informeras.
  • Följ de lokala reglerna och de regler vi informeras om.
  • Ta brandrisken på allvar och respektera rökförbudet, speciellt i byggnader. Brandrisken är väldigt hög på grund av den extremt torra miljön.
  • Känn dina begränsningar och sätt alltid säkerheten främst. Var förberedd på dåligt och mycket skiftande väder. Se till att din utrustning och dina kläder lever upp till de arktiska kraven. Kom ihåg att den antarktiska miljön är ogästvänlig, outforskad och potentiellt farlig.
Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor