Danmark – från Skagen till Köpenhamn

En härlig resa genom Danmark där vi färdas från Jylland och Fyn till Själland

Bussresor

En upplevelserik resa genom Danmark. Vi besöker Danmarks fyra största städer, besöker ikoniska Skagen, lär oss mer om dansk ockupationshistoria i Hanstholm, ser det klassiska ”Badehotel” och åker genom vackra landskap. I norr ser vi den karga västkusten och njuter av den grönskande ön Fyn med bokskogarna som har gett inspiration till den danska nationalsången ”Der er ett yndigt land” och det sydfynska öhavet. Avslutningsvis gör vi en utflykt både på land och till sjöss – och upplever huvudstaden Köpenhamn med en kväll på Tivoli.

• Typ Rundresor, Bussresa

Dag 7
Köpenhamn – Stockholm. Besök i Gränna och Vadstena

Dag 1
Stockholm – Göteborg – Ålborg. Stadsrundtur i Göteborg och färjeöverfart  Cirka 525 kilometer
Domkyrkan i Göteborg

Idag åker vi genom Sverige från Stockholm till Göteborg via Linköping och Jönköping söder om Vättern. Göteborg har fått sitt namn efter Göta älvs utlopp i Kattegatt. Staden är idag Sveriges näststörsta stad och Skandinaviens fjärde största stad med 600 000 invånare. Handel och sjöfart har präglat Göteborg sedan staden grundades år 1621 av Kung Gustav II Adolf. Tack vare sin strategiska placering har staden i flera århundraden varit ett viktigt nav för svensk utrikeshandel, och Göteborgs hamn är landets största och viktigaste.

I Göteborg är man aldrig långt från naturen och skärgården. Staden sjuder av liv och har allt som en storstad kan erbjuda utan förlora sin småstadscharm. Det ska vara ”gött att leva” som göteborgarna själva säger, och vi ska se till att vi följer deras motto under vår vistelse. Här passar vi på att gå en stadsrundtur i centrala delarna och ser Fiskekyrkan, eller rättare sagt ”Feskekörka”, en fiskmarknad i en gammal lagerbyggnad byggd som en kyrka – en katedral för havets läckerheter. Vi ser Gustav Adolf tog, Ostindiska kompaniets hus och även den klassicistiska domkyrkan från 1815 på vår väg mot Stora teatern. Den stora domkyrkan är den tredje i raden på platsen: de två föregående blev totalförstörda av bränder. Längs vägen följer vi livet på de hektiska gatorna där vi hittar butiker och caféer, framför allt på paradgatan Avenyn, eller Kungsportsavenyn, som ofta omtalas som Sveriges Champs-Elysées. Även om den göteborgska boulevarden inte riktigt kan jämföras med den parisiska förlagan är jämförelsen inte helt tagen i luften.

Efter vi har upplevt Göteborg åker vi till färjan som ska ta oss över till Danmark och Frederikshavn. Vi äter middag ombord på båten. Överfarten tar cirka en och en halv timme. Vi kommer på kvällen fram till Frederikshavn och vårt danska äventyr kan börja! Vi åker till Nordjyllands huvudstad Ålborg där vi ska övernatta.

Danmark som land nämndes för första gången på runstenen vid Jelling, daterad till år 950. Denna anses vara ursprunget till Danmark, även om landet även nämnts i berättelser tidigare än så. Danmarks kungaätter har sedan Gorm den gamle som reste Jellingestenen vid Jelling med ett enda undantag regerat sedan mitten av 900-talet och fram till Drottning Margheretes tid, och är därmed den äldsta konungaätten i direkt nedstigande led i världen.

Ålborg ligger vid en smal sträcka av Limfjorden och staden dateras till före 1000-talet, och har även varit hemvist åt större vikingabebyggelser. Limfjorden består av bräckt vatten och var en fjord som endast hade tillgång till havet i öst fram tills några stora stormar på 1800-talet öppnade fjorden från Nordsjön, och har hållits öppen sedan dess. Idag är Limfjorden känd för sina enorma musselodlingar.

Dag 2
Ålborg. Utflykt till sandstränder, Skagen och stadsrundvandring i Ålborg Cirka 225 kilometer
Skagens vidunderliga stränder och kuststräckor

Vi vaknar upp i Ålborg, äter frukost och fortsätter sedan norrut till några av de berömda danska bad- och sandstränderna. Vi kör mot Løkken och stannar i Lindholm för ett kort stopp vid Linholms-höjden. Här låg en av Nordens största vikingabostäder och vi ser skisser över hur husen såg ut och var de stod. Härifrån fortsätter vi till Løkken och det berömda havet Jämmerbukten, en del av Nordsjön, som alltid har varit och fortfarande är ett väldigt farligt farvatten. Historien förtäljer att namnet Jämmerbukten kommer från jämrandet från drunknande sjömän som förliste i vattnet. Pirater på land lös med lyktor bland sanddynorna för att få fartygen att tro att det låg ett fartyg mellan dem själva och land vilket gjorde att fartygen lockades längre in för att till slut gå på grund mot reven. Det finns säkert ett visst korn av sanning i berättelsen, eftersom den danska västkusten var otroligt fattig och invånarna, som tillhörde samhällets bottenskikt, livnärde sig efter bästa förmåga.

Vi börjar att se populära Blokhus och åker sedan till några av de bästa danska sandstränderna, som är mest kända för att man får lov att köra på stranden. Vi fortsätter från Løkken över Hjørring till dagens slutdestination Skagen. Skagen är själva definitionen av sommar och är känt för sitt fantastiska ljus, som finns porträtterat i de vackra målningarna av de kända Skagen-konstnärerna P. S. Krøyer och Michael Ancher med flera. Skagenljuset är alldeles unikt. Detta kan dels bero på sanden och dels på att de två haven möts vid Danmarks nordligaste punkt Grenen, en sandtunga som flyttar sig både mot öst och mot väst beroende på vindar och strömmar. Här möts Nordsjön och Kattegatt under dramatiska former, och man kan stå längst ut på Grenen med en fot i varje hav.

Inne i gamla Skagen finner vi en fiskehamn där vi kan smaka på en lokal fiskspecialitet, och här finns även husen där Krøyer, Tuxen och Ancher bodde. Brøndums hotell där de ofta träffades finns fortfarande kvar idag och konstnärerna, som ofta inte hade några pengar, fick istället betala med sina målningar. Först långt senare blev samma målningar ytterst värdefulla och hett eftertraktade. Lyckligtvis kan vi se många av målningarna på Skagens museum som är väl värt ett besök.

På eftermiddagen återvänder vi till Ålborg där vi gör en stadsrundtur genom de centrala delarna. Vi passerar bland annat Kunsten, Ålborgs konstmuseum ritat av den finske arkitekten och designern Alvar Aalto som byggdes år 1972. På kullen bakom Kunsten tronar Ålborgs gamla landmärke Ålborgstornet från 1933 som byggdes till en utställning. Tornets översta utsiktsplats ligger 105 meter över Limfjorden varifrån vi har en vacker utsikt över hela Ålborg på sydsidan och Nørresundby, Limfjordens norra sida. Vi passerar hamnen med det nya Utzon Center, ritat av den danske arkitekten Jørn Utzon och hans son Kim Utzon. Jørn Utzon ritade på sin tid även Sydneys berömda och ikoniska operabyggnad. I centrala Ålborg hittar vi slottet Aalborghus från 1500-talet och Jens Bangs stenhus från 1624. Detta är en av de mest välbevarade renässansbyggnaderna från en tid då Danmarks stora byggherre Kung Christian IV satte sin prägel på Köpenhamn och landet. I denna vackra källare i Jens Bangs stenhus ligger värdshuset Duus vinkällare där många studenter har hållit till under årens lopp. Akustiken är väldigt intressant eftersom det går att höra samtalen från personer som sitter i andra delen av rummet, till följd av att ljudet följer de gamla takvalven. Bland andra sevärda byggnader hittar vi domkyrkan Budolfi kyrka som dateras hela vägen tillbaka till 1100-talet.

Middagen är idag på egen hand.

Dag 3
Ålborg – Hanstholm – Viborg – Århus. Badehotellet, den tyska försvarslinjen Atlantvolden och Viborgs domkyrka  Cirka 300 kilometer
Renässanshuset Jens Bangs hus

Vi lämnar Ålborg och åker återigen till Nordjylland, och idag beger vi oss västerut mot Hanstholm. Vi kör genom ett väldigt flackt område där man har hämtat jord från Limfjorden för användning till lantbruk. När vi är nästan halvvägs svänger vi av och fortsätter till Svinkløv, en väldigt speciell badstrand med endast ett hotell – Svinkløv Badehotel som har varit inspirationskälla till den väldigt populära danska tv-serien ”Badehotellet”. Svinkløv Badehotel är en institution i Danmark och är det längsta trähuset i landet. När det byggdes år 1925 var det ett mycket mindre hotell med endast 14 sängplatser, som utökades till 36 rum innan det brann ner till grunden år 2016. Nu är det återuppbyggt igen, och är nästan identiskt med det ursprungliga hotellet, men idag har rummen egen dusch. Hotellet är fullbokat flera år framåt i tiden, både på grund av stamgäster (som i tv-serien) och inte minst på grund av naturen runt Svinkløv och det faktum att det är helt tyst på natten eftersom det inte finns några grannar eller städer på en mils omkrets. Under återuppbyggnaden tävlade hotellchefen tillika checkskocken i det prestigefyllda kockvärldsmästerskapet Bocuse d’Or som han vann år 2019 – något som har ökat intresset från när och fjärran!

Efter detta korta fotostopp fortsätter vi längre västerut. Naturen blir mer karg och förr i tiden var tillvaron för familjerna i fiskelägena och de små bondgårdarna väldigt tuff. Vi passerar ett av de största fågelreservaten Vejlerne, ett uppdämt hörn av Limfjorden där det råder idealiska förhållanden för fågelliv. Hit kommer miljontals flyttfåglar på sin väg norr- och söderut beroende på årstid. Vi kommer fram till Danmarks största fiskehamn Hanstholm, en hamn som på 1960- och -70-talen likt fågel Fenix växte fram runt ett litet fiskeläge. Idag levereras de flesta fiskarna från Nordsjön av både danska, norska, svenska och holländska fiskebåtar i just Hanstholm. Staden drivs av fisket som står för merparten av sysselsättningen, och på kalkklippan över Havnen hittar vi den centrala delen. Beroende på klockslag äter vi en klassisk dansk rätt i form av fiskfrikadeller. Dessa kan ätas både till lunch och middag, både kalla och varma. De är vanligtvis gjorda på torsk eller annan ljus fisk som exempelvis sej, och intas tillsammans med remouladsås.

Vi ska besöka den stora bunkeranläggningen som var en del av den tyska försvarslinjen Atlantvolden som gick från nordligaste Norge till den spanska gränsen. Inseglingen från Atlanten via Nordsjön till Kattegatt var enormt viktig för tyskarna att kontrollera. De byggde därför en enorm försvarsanläggning på den danska sidan vid Hanstholm, och även på den norska sidan utanför Kristiansand. Båda är utrustade med fyra enorma kanoner som är 38 centimeter i omkrets, 19 meter långa och väger 110 ton. Kanonerna var av samma sort som tyskarnas största krigsfartyg Bismarck hade ombord, och de täckte i stort sett hela Skagerrak. Dessutom fanns det ett flertal andra kanonställningar med 17 centimeters kanoner som skulle försvara den stora och imponerande anläggningen. Vi besöker museet och tittar på några kanonställningar.

Efter vårt besök i Hanstholm kör vi söderut förbi Nationalpark Thy, förbi Thisted innan vi kör över Limfjordens största ö Mors som har ett vackert och varierande landskap. Vi är på väg till Danmarks näststörsta stad Århus, men gör först ett litet stopp i Viborg där vi ska se stadens domkyrka. Viborg är en av Danmarks äldsta städer och har alltid haft en stor betydelse som Jyllands mittpunkt. Här låg det gamla landstinget innan Köpenhamn blev huvudstad. Domkyrkan är från 1100-talet och började som en romansk katedral med Lunds domkyrka som förlaga där Nordens biskop satt. Kyrkan idag är en rekonstruktion efter en större brand.

Till sist åker vi vidare österut till Kattegatt och Århus, som är Danmarks näststörsta stad. Här hittar vi universitetssjukhuset, ett livligt centrum och knutpunkten för färjetrafiken till Själland och här finns dessutom en av Danmarks största frakthamnar.

Dag 4
Århus – Odense. Stadsrundtur i Århus, H.C. Andersens Fyn Cirka 150 kilometer
Moderna konstmuseet AROS i Århus

Idag gör vi en stadsrundtur i Århus och vi ser Arne Jacobsens och Erik Møllers ikoniska rådhustorn och besöker konstmuseet ARoS med den flerfärgade regnbågen ”Your Rainbow Panorama”, varifrån vi har en strålande utsikt över staden. En väldigt spännande och sevärd del av Århus är Den Gamle By som är ett levande museum från 1909 som ger en bild av stadslivets skiftningar under flera hundra år. Den centrala delen runt ån har de senaste åren fräschats upp rejält och både barer och restauranger på bästa gourmetmanér à la Köpenhamn har vuxit fram.

Efter lunch åker vi söderut och passerar Skanderborg och Horsens. Skanderborg är känt för Smukkese Musikfestival som är en musikfestival som anordnas i bokskogen i augusti varje år. Horsens var tidigare känt för det pompösa statsfängelset som sedan 2012 har varit scen för stora konserter med några av värdens stora musikartister. Avslutningsvis passerar vi Vejle på Vejlefjordbron som bjuder på en vacker utsikt ner över Vejle hamn och de vackra “Bølger”-husen samt Lego-familjens investeringsföretag Kirk Kapitals nya huvudkontor. Nu åker vi över lilla Bältbron och kommer fram till Danmarks näststörsta ö Fyn, där H.C. Andersen kommer ifrån. Fyn är en väldigt vacker ö, och den södra delen består av öar som även kallas för Sydfynska öhavet. Ett av världens största rederier A. P. Møller-Mærsk etablerades i Svendborg i början av 1900-talet, och växte till det som idag är ett av de två största containerrederierna i världen. Fram till 2009 hade A. P. Møller-Mærsk sitt eget skeppsvarv i Odense Fjord, innan man stängde ner sin skeppsproduktion som i många år hade varit huvudsysselsättningen för invånarna på Fyn. Idag bedrivs ett annat projekt i det gamla varvet, nu byggs och monteras de stora vindkraftverk som de senaste åren har dykt upp längs de danska kusterna. Fyn är väldigt grönt och bjuder på bra odlingsmark, bokskogar och vackra slott.

Vi övernattar i närheten av Odense och äter middag på hotellet.

Dag 5
Odense – Svendborg - Langeland – Lolland – Köpenhamn. Stadsrundvandring i Odense och H.C. Andersens hus Cirka 280 kilometer
H.C. Andersens sagolika Odense

Idag börjar vi med en stadsrundtur i Odense och besöker H.C. Andersens hus. Hans Christian Andersen föddes år 1805 i Odense under fattiga förhållanden. Pappan dog tidigt men Hans Christian var begåvad och hade möjlighet att gå i skolan. Han blev världsberömd för sina dikter men var även en ledande kulturpersonlighet under den danska guldåldern, som präglades av nationalism och försköning. Konstnärerna gjorde kullar och klippor större, människor bättre klädda och bjöd allmänt på en väldigt självförstärkande idealisering.

Vi ser stadens centrum med ån som rinner ut i Odense fjord och vidare ut i Kattegatt. Odense är Danmarks tredje största stad tillika en av de äldsta. Idag rymmer den även ett av Danmarks största universitet, Syddansk Universitet. Staden är centralt belägen på den norra delen av ön och är en knutpunkt för trafiken i öst-västlig och väst-östlig riktning.

Senare fortsätter vi söderut till Svendborg. Här startade A. P. Møller sin globala verksamhet, och idag är staden som är vackert belägen vid sydfynska öhavet välbesökt. Vi rör oss nära Egeskov slott och från Svendborg åker vi till ön Tåsinge där vi hittar Valdemar Slott. Vi fortsätter sedan till Langeland som har fått sitt namn efter längden på ön. Langeland har varit väldigt betydelsefull och här ligger stora slott som bland annat Tranekær slott. Från Langeland reser vi till Lolland och ska korsa de två sydligast belägna öarna Lolland och Falster. Åren efter andra världskriget var öarna viktiga med ett stort skeppsvarv i Nakskov och den danska sockerproduktionen blomstrade med enorma sockerrörsfält. Idag har båda industrierna i stort sett försvunnit, varven har stängt ner och sockret odlas någon annanstans. Vi fortsätter från Falster till Köpenhamn där vi ska tillbringa de två kommande nätterna.

Middag på egen hand. Det finns många bra restauranger i området.

Dag 6
Köpenhamn. Stadsrundvandring och middag på Tivoli  Cirka 30 kilometer
Tivoli ligger mitt i Köpenhamn

Vi avnjuter en god frukost innan vi ska kasta oss ut i Köpenhamn där vi tillbringar hela dagen.
Vi ger oss ut på en stadsrundtur och besöker bland annat Langelinie med Den lilla sjöjungfrun, ser den gamla fästningen kastellet, den danska kungafamiljens hem Amalienborg, Christiansborg, den gamla börsbyggnaden Børsen och mycket mer innan vi ger oss ut på kanalrundtur.

På turen runt Köpenhamns hamn ser vi bland annat operan, Christianshavns kanal och Nyhavn. Köpenhamns byggherre och den som har satt störst prägel på stadens utformning var onekligen Kung Christian IV, som regerade i 59 år fram till 1648. Han gjorde mycket för landet, men dessvärre lämnade han ett land utan pengar och många fiender efter sig, vilket fick en stor betydelse för landets utveckling.

I slutet av dagen beger vi oss till Tivoli där vi kan äta middag, se den blomstrande parken och njuta stämningen.

Om du vill prova en av de många åkattraktionerna är det bara att åka på! Tivoli i Köpenhamns centrum låg en gång i tiden utanför staden, och grundades av George Carstensen och öppnade för första gången år 1843. Om du inte har hunnit prova det danska smörrebrödet än har du alla möjligheter att göra det på Tivoli. Smörrebröd är en gammal tradition som nu har fått sin renässans.

Dag 7
Köpenhamn – Stockholm. Besök i Gränna och Vadstena Cirka 665 kilometer

Vi har ställt in kursen mot Stockholm, men på vägen genom Sverige gör vi några stopp för en trevligare resa! När vi har lämnat Öresundsbron kommer vi till Skåne, som vi snabbt lämnar för att korsa gränsen till Småland. Vårt första stopp blir vid Sveriges näststörsta sjö Vättern, där den trevliga gamla staden Gränna ligger.  Hit vallfärdar folk i tusentals för att njuta av den trevliga stämningen och köpa polkagrisar med pepparmyntsmak. Polkagrisarna har tillverkats i Gränna ända sedan 1859. Efter en trevlig vistelse i Gränna fortsätter vi till Vadstena, som är en historisk medeltidsstad med ett kloster som lät uppföras av Heliga Birgitta på 1300-talet.

På samma plats lät Gustav Vasa uppföra ett slott för att redan där mota bort söderifrån kommande angrepp mot Stockholm på 1500-talet. En vacker och ofta förbisedd pärla vid Vättern. Vi ser det gamla klostret och kyrkan innan vi fortsätter till Stockholm där vår resa avslutas.

Bussresa

Vi vet att bussresor är en populär resform. Du ska bara ta plats och det enda du ska göra är att ha semester. Albatros kunniga reseledare ser till att upplevelserna kommer till dig i bästa Albatros-stil. Det enda du ska göra är att luta dig tillbaka och njuta av resan i lugn och ro. Semestern börjar helt enkelt när du går ombord på bussen.

Hur är bussarna?

Vi färdas i moderna bussar som är 4-stjärniga och som lever upp till de Europeiska Miljönormerna Euro 6.

Alla bussar har:

Justerbara säten, fotstöd, bord/klappbord, klimatanläggning, minikök, "nöd-toalett, hatthyllor, läslampor, musikanläggning, TV, och 220v-uttag. Alla bussarna är rökfria.

Platsreservation

På bussresor med Albatros har du möjlighet att välja din favoritplats redan vid bokning.

Var vill du sitta i bussen? Vänligen kontakta Albatros för platsreservation.

Rad 1,2,7,8 och 9 kostar 100 kr att reservera för hela resan.
Rad 3 till 6 och 10 till 14 kostar 75 kr att reservera för hela resan.

Om du inte vill reservera en plats får du din fasta plats vid ombordstigning.
Vänligen uppmärksamma att platsresverationen inte gäller i eventuella transferbusser.

Här kan du se platsöversikt i bussen: https://documents.albatros-travel.com/se/BUS_52PAX_ABCD-seating_SE.jpg

Se upphämtningsplatser och tider under "Inför din resa".

• Buss under hela resan
  • 6 x frukost och 2 middagar (dag 1 och 4) varav 1 på färjan från Göteborg till Fredrikshavn
  • Färjeresa från Göteborg till Frederikshavn
  • Kanalrundtur i Köpenhamn
  • Färjeresa från Langeland till Lolland
  • Inträde till Bunkermuseet i Hanstholm, Viborgs domkyrka, Aros-museet i Århus, H.C. Andersens hus i Odense, Tivoli och Vadstena kloster
  • Lätt lunch med fiskfrikadeller i Hanstholm
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Övriga måltider och drycker
  • Bagageservice
  • Dricks
  • Tillägg för extern hytt
  • Administrationsavgift 150 kronor per faktura (bortfaller vid onlinebokning)

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsutflykter och resdagar, eftersom du oftast inte har tillgång till ditt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med handduk. Ta gärna med en kikare. Du missar mycket om du inte har en.

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 25 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Upphämtningsplatser

Information

Upphämtning i Stockholm:    07.00   Cityterminalen vid centralstationen
Hemkomst till Stockholm:     16.00   Cityterminalen vid centralstationen

Färja till Fredrikshamn från Göteborg. Avgång 18:00, ankomst Fredrikshamn 21:30 (tidig middag ombord 18:30).

Handen på hjärtat

Information

Vi kan inte hinna med allt, men den här resan är en bra blandning av Danmarks
kulturarv, historia, arkitektur, design och inte minst natur. Vi bor centralt i städerna och kan fullt ut prova det danska köket både i Ålborg, Århus och Köpenhamn.