Den stora Grönlandsexpeditionen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Korsa polcirkeln och kryssa i kölvattnet på de första upptäcktsresandena från västra till östra Grönland

Isberg, norrsken, isbjörnar och knölvalar – Grönland bjuder på naturupplevelser så stora att det är svårt att föreställa sig.  På den här kryssningen får du chansen att uppleva några av öns mest dramatiska områden, huvudstaden Nuuk, och vi kryssar genom världens längsta fjord, förbi höga klippor och snötäckta bergstoppar. 

Vi kryssar i september månad när packisen är som minst och möjligheterna för att uppleva området är som störst.  Chanserna att få se norrsken är stora, eftersom nätterna återigen har blivit mörkare. 

Väder och vind dikterar vår rutt, men oavsett var vi går i land bjuder sköna Grönland på unika upplevelser. Vi avrundar på östra Grönland med ett besök i inuitsamhället Ittoqqortoormiit. 

Efter 13 fantastiska dagar avmönstrar vi i Islands huvudstad Reykjavik.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Albatros aktiv

  • Reseledare Skandinavisk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK/ISK

Dagsprogram 13 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Vi korsar polcirklen söderut
Dag 2
På havet mot Nuuk. Grönlands västkust
Dag 3
Grönlands huvudstad Nuuk
Dag 4
Arsukfjorden, flottbasen Grønnedal och Ivittuut
Dag 5
Prins Christians Sund, passage mellan västra och östra Grönland
Dag 6
Skjoldungen / Saqqisikuik
Dag 7
Tasiila. Landstigning med zodiacbåtar. Kulusuk
Dag 8
Östra Grönlands dramatiska kust, Kangerlussuaq och Nansen-fjorden
Dag 9
På havet mot Ittoqqortoormiit (Scoresbysund), djurliv och på spaning efter norrsken
Dag 10
Ett av Grönlands mest isolerade inuitsamhällen vid Ittoqqortoormiit (Scoresbysund)
Dag 11
Kangertittivaq (Scoresbysundsfjorden) – världens längsta fjord
Dag 12
På havet mot Island över Danmarkssundet
Dag 13
Reykjavik och hemresa

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Vi korsar polcirklen söderut

Vi flyger från Stockholm via Köpenhamn till Grönland. Efter knappt 6 timmar på flyget landar vi i Kangerlussuaq på förmiddagen lokal grönländsk tid, dvs. minus 4 timmar i förhållande till svensk tid. Kangerlussuaq är den största av Grönlands internationella flygplatser för civil trafik. Här bor permanent ca 4–500 invånare och här ligger Albatros Arctic Circles huvudkontor, hotell och souvenirbutik, endast 100 meter från flygplatsbyggnaden.
Det var amerikanerna som byggde flygplatsen under andra världskriget. Under namnet Bluie West Eight etablerades 1942 en stor flygbas vid slutet av den 160 km långa Søndre Strømfjord. Flygbasen var strategiskt viktig och fungerade även som radarstation, men den teknologiska utvecklingen gjorde att den fick allt mindre betydelse, och 1992 överlämnade amerikanerna byggnader och faciliteter till Grönlands hemstyre. 

Efter ankomst har vi arrangerat en utflykt till den platsen som vi kallar Renglaciären som står som en isvägg – på visa ställen upp till 60 meter – och bildar en tydlig kontrast mellan land och is. Namnet kommer från de renar som man kan se här. Även utan renar är det en fin upplevelse att vara här, både vad gäller motiv till kameran och det lugn som infinner sig när man är mitt ute i den orörda naturen. 
Turen till en av områdets mest sevärda glaciärer genomförs i en fyrhjulsdriven tundrabuss som är som gjord till terrängen och grusvägen. På väg hit håller vi utkik efter renar och myskoxar medan guiden berättar om området och dess historia.  

Efter utflykten åker vi till restaurang Roklubben där vi ska äta en sen lunch. Sedan fortsätter vi till hamnen, ca 12 km väster om flygplatsen, för att gå ombord på vårt fartyg, M/S Ocean Atlantic. Vi tar zodiac-båtar i små grupper ut till fartyget som ligger ett par hundra meter ut i fjorden.  

Ombord på fartyget får vi våra hytter, säkerhetsprocedurerna genomgås och medan vi njuter av middagen i restaurangen stävar fartyget ut på vår kryssning genom den cirka 160 kilometer långa fjorden. Kangerlussuaq ligger nära polcirkeln som vi korsar på vår väg genom fjorden.

Dag 2
På havet mot Nuuk. Grönlands västkust

Fartyget har rört sig söderut under natten och vi har lagt Kangerlussuaqs fjord bakom oss. Vi använder dagen ombord på att ta in den fantastiska utsikten över Grönlands västkust och hoppas på att möta valar och andra däggdjur på vår väg mot Nuuk. Den här första hela dagen på fartyget kan man också passa på att lära känna fartyget lite bättre.  Vårt expeditionsteam står för olika aktiviteter och föredrag, så det blir man andra ord knappast långtråkigt!  

Vi passerar orten Maniitsoq/Sockertoppen. Mycket passande betyder ”maniitsoq” helt enkelt ”det ojämna”, och området hör verkligen till bland de mest kuperade och ojämna områdena i västra Grönland. 

Dag 3
Grönlands huvudstad Nuuk

En av världens minsta huvudstäder är med grönländska mått mätt en mäktig storstad med över hela 18 000 invånare, vilket utgör nästan en tredjedel av landets befolkning. Precis som Sisimiut var området runt Nuuk bebott av olika Inuitkulturer från 2 500 f.Kr. Från cirka år 1000 till 1400 följde nordborna efter Erik den Röde som bosatte sig på södra Grönland i Nuuk-området. Under samma period anlände medlemmar av den så kallade Thulekulturen, inuit-förfädrar till dagens grönlänningar. Dessa ”neo-eskimåer” var mycket bättre rustade att överleva i den tuffa arktiska naturen än nordborna, som försvann helt från Grönland på 1400-talet. Inte långt efteråt började européerna återigen att visa sig längd den grönländska kusten. Holländska, baskiska och skotska valfångare kom till landet redan på 1500-talet.

Grönlands nyare historia inleddes år 1721 då den norska missionären Hans Egede grundade den första året-runt-kolonin och handelsstationen nära Nuuk.  Faktum är att Egede kom till Grönland för att omvända de katolska nordborna till lutheraner, men han kom ganska snabbt fram till att nordborna var försvunna, ett mysterium som ännu inte är löst.

Nuuk blev utbildningscentrum år 1847 då lärarseminariet placerades här. År 1908, då handel och administration officiellt skildes åt, blev Nuuk värdar för södra Grönlands landsråd, en styrelseform och ett råd som fortsatte att verka fram till andra världskriget, då staden blev administrativt, handelsmässigt och politiskt centrum för hela landet. År 1979 föll det sig naturligt att Landstinget placerades här, och staden fick sin slutgiltiga huvudstadsroll. Grönlands vackra nationalmuseum ligger i den gamla kolonialhamnen Förutom en inuitisk generalförsamling kan man även se de berömda kvinno- och barnmumierna från Qilaqitsoq vid Uummannaq.

Dag 4
Arsukfjorden, flottbasen Grønnedal och Ivittuut

Tidig förmiddag anländer vi till Arsuk-fjorden och vår insegling präglas av det 1 418 meter höga berget Kuunnaat. Arsuk var fram till för bara några år sedan en av Grönlands rikaste bygder. Här bodde många skeppare och matroser som livnärde sig på att fånga tork. Men det räckte med att temperaturen i Davidsundet sjönk en grad för att fisken skulle söka sig söderut. 

Lite längre ut i fjorden ligger Ivittuut, kryolitens huvudstad. Inuiter i trakten hade observerat och utnyttjat en speciell klippa som inte syntes under vatten. Därför var den perfekt att använda som agnar på fiskegarn och den fick av områdets första geolog namnet issten eller kryolit. Kryoliten skulle få en ännu större betydelse eftersom den visade sig vara oumbärlig i aluminiumproduktionen i USA och Europa, och man började bryta den för export i slutet av 1800-talet. Malmen skeppades till Österbro i Köpenhamn där Kryolitbolaget Öreund hade sin arbetsanläggning. Eftersom kryoliten inte fanns i motsvarande mängd någon annanstans i världen fick Ivittuut en enorm strategisk och inkomstmässig betydelse. Under andra världskriget kunde Danmark inte längre hålla kontakten med Grönland och kryoliten användes som handelsvara mot Amerika, vilket fick en enorm betydelse för landets framtida utveckling mot självstyre och oberoende av Danmark. Dessutom var det en av anledningarna till att amerikanerna upprättade militärbaser på södra Grönland.

Vi planerar att landstiga vid den numera nedlagda flottbasen i Grönnedal som anlagts av amerikanerna under andra världskriget, under namnet Blue West Seven.

Dag 5
Prins Christians Sund, passage mellan västra och östra Grönland

Rutten går inte via Kap Farvel, som är Grönlands sydligast belägna punkt. Det råder inga tvivel om att de nakna klippskären 59° 47’ Nord har ett legendariskt rykte, men den alternativa skärgårdsrutten är mycket mer spännande och självklart mindre plågad av vindar och sjögång. Vi fortsätter in genom Prins Christians sund som är en 60 kilometer lång fjord som från Davis-sundet och det gröna västra Grönland sig in genom landet till östra Grönlands glaciärspäckade fjordar. 

Sundet har branta bergssidor och många äventyrslystna kajakpaddlare har hamnat i knipa till följd av det väldigt begränsade antalet landstigningsplatser. Den gamla väderstationen Prins Christians sund som fram till för bara några år sedan bemannades av hårdnackade meteorologer, är en intressant punkt i ruttens östra del. Vi passerar Prins Christians sund tidigt på morgonen. För den morgonpigga är det spännande att följa övergången i denna kritiska passage. Även under de bästa förhållanden kan två till tre isberg ligga i vägen för genomfarten. Kommandobryggan hämtar varje dag iskartor och satellitbilder som tillsammans med officerarna är vår pålitliga utsiktspost. 

Tidigt på förmiddagen har vi tagit oss ’igenom’ Grönland ar oss under dagen ut ur och upp längs östra Grönland. Över stora sträckor når inlandsisen hela vägen ut till kusten där den bildar de stora hyllor som även finns på Antarktis.

Dag 6
Skjoldungen / Saqqisikuik

Skjoldungen har med all rätt hyllats som ett av östra Grönlands vackraste områden. Öns position är 63° norr, och är inklämd mellan smala fjordar och längst in hittar vi ett grönskande och milt klimat.

Här passerade Fridjof Nansen sensommaren 1888 under sitt sökande efter en landstigningsplats för den första inlandsiskryssningen, och han skrev: ”Skjoldungen är ett landskap som med sin vilda skönhet inte överskuggas av något annat vi har sett. På alla håll och kanter störtade kalvande is ner i vattnet”! Skjoldungen är dessutom namnet på en numera nedlagd utpost som ligger på öns sydvästra sida. Uppemot 100 personer bodde här fram till 1965, och det finns fortfarande enstaka hus kvar. Vi fortsätter till Dronning Marie Dal i områdets nordvästra hörn, för att titta närmare på den intressanta floran.

Efter Skjoldungen och Ilertakajik-fjorden upphör det alpina landskapet och härifrån kommer vi flera gånger uppleva att inlandsisen över stora sträckor når hela ut till kusten och bildar sammanhängande så kallade ”shelfs”, som man även ser i Antarktis. 

Under kvällen och natten passerar vi:
Bernstorff Isfjord: Den mest produktiva glaciären vid sjökusten och vi håller oss på avstånd i det isfyllda vattnet.  
Køge bukt: Fantastiska isberg och enastående na¬turscenerier som återigen påminner om Antarktis. Norr om Køge bukt ligger Ole Rømers ö och Dannebrog ö, och det är i det här området som Nansen 1888 började korsa inlandsisen. Men innan det hade hunnit gå en månad hade Nansen och hans män drivit med isen 475 km söderut och med möda kämpat sig tillbaka norrut utmed kusten. 

Efter Køge bukt kommer vi fram mot mer kuperade omgivningar som är mer bebodda. Orten Isortoq är den sydligaste i Ammassalik kommun och med sitt läge söder om den isfyllda Sermilik-fjorden är det ca 100 invånarna ganska isolerade. 

Dag 7
Tasiila. Landstigning med zodiacbåtar. Kulusuk

Tidigt på morgonen fortsätter vi utmed den vackra kuststräckan med höga berg och fascinerande glaciärer där stora isberg kalvar. Här rundar vi Ammassalik ö och stävar in i Kung Oskars Hamn med Polhemfjället i bakgrunden. Framför oss brer östra Grönlands största stad, tillika områdets huvudstad, Tasiilaq, ut sig.  Med 1800 invånare är det kommunens naturliga centrum som inkl. omgivningarna räknar med cirka 3 000 invånare. Även om orten är isolerad för fartygstrafik under den största delen av året har den goda möjligheter till både utbildning och hälsovård. 

Vi tillbringar förmiddagen i den lilla moderna orten. 

Den som vill kan boka en helikoptertur över glaciären i Johan Petersen-fjorden. Här flyger du förbi de majestätiska östgrönländska bergen och in i den enorma fjorden med isberg och packis. Helikoptern landar nära den vackra glaciären innan man flyger tillbaka.

Orten Kulusuk ligger på Kulusuk-öns södra spets. Med sin närhet till flygplatsen och nästan dagliga avgångar till Island är det en av de mest välbesökta orterna på Grönland. Men det är inte något som invånarna tänker mycket på. Här går livet sin stilla gång där t.ex. sälfångst är en stor del av ekonomin tillsammans med lokalt konsthantverk. Kulusuk har en egen flygplats som ligger 40 minuter till fots från orten, och som byggdes av amerikanerna 1958 som ännu en i raden av ”Bluie West”-landningsbanor. Flygplatsen och den dåvarande basen skulle bland annat ta vara på den stora DYE-radarstationen (en del av DEW-linjen - Distant Early Warning) på öns östra kust. 

I löpet av natten korsat vi återigen polcirkeln, den här gången söderifrån och norrut.  

Dag 8
Östra Grönlands dramatiska kust, Kangerlussuaq och Nansen-fjorden

Kustlinjen från Ammassalik till Scoresbysund-fjorden ger oss en försmak på några av de imponerande vyerna vi kan förvänta oss de kommande dagarna. De 2-3000 meter höga bergen tornar över havsytan ofta har drivis från Arktiska havet. Kusten har varit otillgänglig för både inuiter och de europeiska valfångarna som genom tiderna har försökt bosätta sig här. Det är inte förrän 1899 som en liten grupp hårdföra danskar lyckades kartlägga den farliga sträckan på 900 outforskade kilometrar från Tasiilaq till Ittoqqortoormiit i en inget mindre än en roddbåt.  

Vi hoppas kunna gå i land vid Kangerlussuaq. Rutten utmed östra Grönland blir till stor del bestämt av väder, vind, is och strömmar. Under senare år har det genomgående varit mycket mindre is runt Grönland än tidigare och nordöstra Grönland har varit isfritt den största delen av september hela vägen upp till Danmarkshamn. Det har möjliggjort några helt enastående expeditioner, men vi har också upplevt hur en storm eller bara ihållande blåst på ganska kort tid har pressat ihop isen till en ogenomtränglig barriär utmed kusten. Det är villkoren och även en del av charmen som vi får leva med på våra expeditioner, så även på denna. 

Dag 9
På havet mot Ittoqqortoormiit (Scoresbysund), djurliv och på spaning efter norrsken
Knölvalen blir ungefär 15 meter lång

Under den här dagen med kryssning utmed Grönlands östkust kan du se fram emot inspirerande föredrag av våra erfarna guider om den arktiska floran och faunan, klimat, upptäcktsresor och  geologi. Du kan även gå ut på däck för att spana efter valar, myskoxar och harar, och det är heller inte helt otänkbart att det kan finnas isbjörnar i fjordarna.  

På nätterna kan vi med lite tur se norrsken. Den här perioden bjuder på världens största biograf: Norra halvklotets stjärnhimmel med det dansande norrskenet i huvudrollerna. Eftersom det kan vara svalt på kvällarna lönar det sig att på sig varma kläder och sedan bara njuta av skådespelet på stjärnhimlen. Under dagen berättar expedtionsteamet mer om norrskenet och de många lokala myter om det gåtfulla gröna ljuset. 

Dag 10
Ett av Grönlands mest isolerade inuitsamhällen vid Ittoqqortoormiit (Scoresbysund)

Vi räknar med att vara framme vid inuitsamhället Ittoqqortoormiit, som på danska kallas  Scoresbysund, på morgonen. Ittoqqortoormiit ligger på den norra sidan av mynningen till fjordsystemet Scoresbysund, och grundstenen till kolonin lades 1924. Ittoqqortoormiit är den enda egentliga staden i nordöstra Grönland och utgångspunkten för många expeditioner till nationalparken i Nord- och Östgrönland. I dag bor det cirka 400 invånare i orten som alla är i nedstigande led från de ursprungliga kolonisatörerna.  Utanför många hus hänger säl-, myskoxe- och isbjörnsskinn på tork och överallt står slädhundarna och väntar på att isen blir tillräckligt tjock för årets första slädjakter. Försäljning av skinn och kött till vidareförsäljning på Grönlands västkust spelar också en viktig roll i den lokala ekonomin. Ittoqqortoormiit är en av Grönlands mest isolerade orter och det finns ingen garanti för att det kommer nya förnödenheter varje år. 

Detta sätter naturligtvis sin prägel på samhället. Albatros har etablerat en god kontakt till de lokala som därför visar oss en del av orten. Vi vill be alla Albatrosgäster om att respektera invånarnas privatliv och inte gå in i privata hus utan inbjudan. Orten har ett litet posthus om du vill skicka ett vykort.  

Efter besöket i Ittoqqortoormiit beger vi oss in själva fjorden där vi hoppas kunna gå i land under kvällen eller morgondagem. Expeditionsteamet berättar mer om rutten och möjligheter ombord.  

Dag 11
Kangertittivaq (Scoresbysundsfjorden) – världens längsta fjord

Beroende på väder, vind och is går vi i land och upplever något av detta otroligt vackra landskap på nära håll. Den långa fjorden är hemvist för den kanske mest dramatiska naturen på Grönland.  De safirblå isbergen vaggar i vattnet framför de karga klipporna - ett naturens måleri som endast är få förunnat att få uppleva.  

Scoresbysundfjorden täcker ett område av mindre fjordar och den stora huvudfjorden. Huvudfjorden är cirka 110 km, medan den längsta förgreningen av fjorden i förbindelse med huvudfjorden kommer upp på ca 348 km., vilket gör den till världens längsta  (Sognefjorden som är den näst längsta kommer upp på 205 km). Hela fjordsystemet Scoresbysund täcker ett område på drygt 38 000 km2.

På eftermiddagen tar vi farväl av Grönland när de 2-3000 meter höga bergen på Blossevillekusten försvinner på horisonten. Vi tillbringar hele dagen med att korsa Danmarkssundet. Vid den här tiden på året kan man ofta se migrerande valar och havsfåglar, särskilt vid Islands nordvästra kust. De första sjömilen är präglas ofta av isberg som förs söderut av polarströmmen från de stora glaciärerna i norr.  Här kan man ibland se blåval och inte minst den karakteristiska knölvalen som är lätt att känna igen på de vita fläckarna på fenorna.  Just nu är det så pass mörkt på nätterna att vi med lite tur kan njuta av norrskenet.  

I övrigt njuter vi av fartygets goda mat under kvällen och smälter dagens alla intryck.  

Dag 12
På havet mot Island över Danmarkssundet
Albatros kunniga reseledare

På vår sista dag kommer du kunna delta i aktiviteter som vårt expeditionsteam har planerat. Föredrag och filmer är några av de typiska möjligheter som finns när vi är ute på havet. 

Vi navigerar över Danmarkssundet med kursen satt mot Island och Reykjavik.

Dag 13
Reykjavik och hemresa

Under natten har vår kapten navigerat mot Reykjavik som vi kommer fram till på morgonen. Efter frukost ombord är det dags att ta farväl av Ocean Atlantic med besättning innan färden fortsätter med flyg mot Stockholm. 

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg för Kat. D: 19 998 kr (fullbokad)
  • Tillägg för Kat. G: 11 998 kr (fullbokad)
Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under Information om resan. 

  • Pris för Kat. C: 3 498 kr per person (fullbokad)
  • Pris för Kat. B: 26 998 kr per person
  • Pris för Kat. A: 33 998 kr per person (fullbokad)
  • Pris för Premium Suite: 41 998 kr per person
Prisen inkluderar
  • Skandinavisk-talande och engelsktalande expeditionsteam på kryssningen
  • Flyg Stockholm-Kangerlussuaq (via Köpenhamn) och Reykjavik-Stockholm 
  • Transport till och från flygplatserna
  • 13 dagars/12 nätters kryssning med aktiviteter och utflykter enligt program
  • Boende i delad dubbelhytt med hyttglugg (kategori D) med badrum
  • Helpension på hela kryssningen
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider i Reykjavik efter kryssningen
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten
  • Dricks till fartygspersonalen. Vi rekommenderar cirka USD 14 per person och dag
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Särskilt utflyktspaket
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar"

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Hytter

Ocean Atlantic har 8 hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Utvändig svit. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B)
Utsides hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Belägen på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Utsides hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.
 
Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Utsides hytt, två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.
 
Standard Cabin – kat. E
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin – kat. F
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin – kat. G
Utsides enkelhytt, enkelsäng och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Väder och vind

Väder-, vind- och strömförhållanden kan medföra att det förekommer justeringar/ändringar i program och båtrutt.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 50 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare.
Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Vad är en expeditionskryssning?

En expeditionskryssning skiljer sig på många sätt från vanliga turistresor och kryssningar. Expeditionsledaren lägger i samråd med fartygets kapten upp rutten och dagsprogrammet längs vägen. På det viset säkerställer man största möjliga behållning av resan efter aktuella förhållanden. Många inslag är oförutsägbara och ruttbeskrivningen och programmet ska ses som ett mål medan vind, is och strömmar oundvikligen kommer att medföra ändringar i programmet. Större eller mindre förseningar kan förekomma alternativt måste vi förkorta vistelsen på en av destinationerna. En expeditionskryssning är en reseform där själva båtresan och fartygets många aktiviteter och faciliteter utgör en väsentlig del. Det går inte att kompensera för eventuella ändringar i resplanen. 

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Båtarna körs av Albatros Expeditions certifierade expeditionsteam. Fartyget rör sig så nära små städer, hamnar, sevärdheter och naturområden som möjligt och den sista sträckan in till land görs med gummibåt. Ombordstigning i zodiakbåtarna görs från en solid plattform på fartygets ena sida. Fartygets matroser hjälper till med ombordstigningen. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. 

Resan lyder under Albatros allmänna villkor som alla deltagare förväntas känna till. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten. 

Pass och passupplysningar till Albatros

För att kunna utfärda flygbiljetter behöver vi passupplysningar för samtliga resenärer, senast 14 dagar efter bokning av resan. Upplysningarna kan skrivas in elektroniskt via https://pas.albatros-travel.org/se/. Om du skickar in dina passupplysningar med posten är det viktigt att du anger fakturanummer, avresedatum och resans namn. Om du får ett nytt pass från och med den tid då du har skickat in dina passupplysningar till oss (till och med avresedatum), så är mycket viktigt att du genast skickar in upplysningarna i ditt nya pass.

Mer om Grönland

Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål:

www.albatros.se/resmal/europa/gronland

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

En hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord. 

Särskilda säkerhetsregler

1. Informera reseledaren om du vill gå i land på egen hand.
2. Gå inte in i ett hus eller en byggnad om du inte uttryckligen är inbjuden.
3. Gå inte själv i obebodda områden, se till att du alltid ser gruppen och kom ihåg att vädret kan skifta plötsligt och försämra sikten.
4. Håll säkerhetsavstånd till djur och fåglar (minst fem meter).
5. Håll koll på klockan och när fartyget avgår igen. Se till att din klocka visar samma tid som fartyget.
6. Notera alltid på påmönstringstavlan när du lämnar båten och när du kommer tillbaka ombord.

Klädsel

En kryssning längs Grönlands kust kräver en ganska varierande klädsel. På mellersta Grönland kan vi på land förvänta oss temperaturer på upp till 5-10 grader. Men på havet krävs varma och vattentäta kläder, mössa och vantar. Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor som kan kombineras med ylleunderställ samt vattenavvisande och vindtäta överdragsbyxor. Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten, för promenader i de olika orterna och för flygresan hem. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska reskläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter. Du behöver inte ta med handduk. Ta gärna med en kikare. Du missar mycket om du inte har en.

Skydd mot myggor och insekter

Vi rekommenderar att du tar med myggbalsam, eftersom det är myggsäsong på Grönland i juni och juli och knotten kommer i augusti. Oftast finns inte myggen och knotten inne i orterna, men kan ändå förekomma där också. Om du ska ge dig ut på vandring i naturen rekommenderar vi att du tar med ett myggnät som skyddar hela huvudet.

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.
 

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

Fartyget besättning

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Fartygets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor