Den stora tågresan till Italien

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Upplev Florens, Rom och Venedig

TÅGRESA

Följ med på en gammaldags klassisk tågresa till vackra Italien och de tre städer som är diamanterna i den romerska skattkistan:
Renässansens Florens, humanismens vagga, bjuder på konstskatter som Michelangelos David och Paradisets portar. Den eviga staden Rom dit alla vägar bär, som var en världsmetropol redan för 2000 år sedan. Här finns också ett myllrande folkliv, eleganta butiker och livliga espressobarer med omisskännlig italiensk stämning. Nummer tre i detta pärlband av städer är den sjunkande skönheten Venedig, lagunens drottning. Markusplatsen med Dogepalatset imponerar och fascinerar. Förgyllda och pärlemorskimrande palats från stadens storhetstid ligger inklämda sida vid sida längs med Canal Grande. 

Tågresan till och från Italien är en lisa för själen i denna tid av brådska och vyerna när vi under dagtid åker tåg genom såväl de schweiziska som de österrikiska alperna kommer att bli minnen för livet.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor, Tågresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta EUR, CHF

Dagsprogram 12 dagar
Dag 1
Tåg Stockholm – Köpenhamn. Incheckning på hotell.  
Dag 2
Köpenhamn – Hamburg – Mannheim.  Middag på kvällen
Dag 3
Mannheim – Milano – Florens. Genom underbara schweiziska alplandskap via Lugano och Milano till renässansens Florens
Dag 4
Florens. Stadspromenad bland sevärdheterna i fantastiska Florens. Eftermiddagen fri för egna upptäcktsfärder
Dag 5
Från Florens till Rom. Gemensam italiensk middag och utflykt på kvällen till Spanska Trappan och Fontana di Trevi
Dag 6
Rom. Stadspromenad i Roms antika stadskärna med många klassiska sevärdheter längs med vår väg.
Dag 7
Rom. Dag på egen hand. 
Dag 8
Från Rom till Venedig. Kvällstur till Piazzale Roma, Rialtobron och Markusplatsen med gemensam middag inne i Venedig
Dag 9
Venedig. Stadspromenad inne i hjärtat av lagunernas Venedig. Eftermiddagen fri för egna aktiviteter.
Dag 10
Via Verona och Sydtyrolen genom den österrikiska alpvärlden in i Bayern och via München till Nürnberg
Dag 11
Nürnberg – Hamburg. Norrut genom ett kuperat Tyskland till hamnstaden och metropolen Hamburg. Gemensam middag på kvällen
Dag 12
Hamburg – Köpenhamn – Stockholm. Hem igen till Sverige via Danmark

Hotell

Hotel Donatello

Charmigt italienskt trestjärnigt hotell med gamla anor och ett perfekt läge i Florens historiska delar, med promenadavstånd till de flesta av stadens många sevärdheter.  Hotellet stammar från mitten av 1800-talet och har 62 rum, frukostmatsal och bar samt en liten trädgård.  På rummen finns TV, deponeringsmöjligheter, tillgång till internet samt luftkonditionering under högsäsong. Hotellet ligger 900 meter från Florens centralstation Santa Maria Novella.

https://hoteldonatellofirenze.com/

Hotel Regio

Trestjärniga Hotel Regio med 73 rum ingår i hotellkedjan Raeli och ligger mycket centralt beläget ca 450 meter från centralstationen Roma Termini och det är nära till bussar och tunnelbana. Det är bara två hållplatser med tunnelbana till Colosseum. Hotellet har en avkopplande lounge och luftkonditionerade rum med platt-TV och deponeringsfack. En daglig frukostbuffé serveras i matsalen i markplan. Gratis wifi finns att tillgå.  

http://raelihotels.it/en/raeli-hotels/hotel-regio

Leonardo Royal Hotel

Leonardo Royal Hotel ligger på fastlandet i stadsdelen Mestre ca 400 meter från järnvägsstationen Venezia Mestre. Hotellet är fyrstjärnigt, nytt och fräscht och bjuder på luftkonditionerade rum med platt-tv och alla sedvanliga faciliteter. Hotellet har fitnessavdelning, restaurang och en frukostmatsal som serverar frukostbuffet. Med regionaltåg tar man sig på tio minuter ut i lagunen till järnvägsstationen Venezia Santa Lucia mitt inne i det historiska Venedig. 

https://www.leonardo-hotels.com/leonardo-royal-hotel-venice-mestre?utm_source=gmb&utm_medium=link_site_gmb&utm_campaign=leonardo-royal-hotel-venice-mestre

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Tåg Stockholm – Köpenhamn. Incheckning på hotell.   Stockholm – Köpenhamn, ca 5 timmars tågresa, oftast utan byten.

 Från Stockholms Central tar vi tåget söderut mot Köpenhamn via Malmö, en tågresa som nuförtiden bara tar drygt fem timmar. Vi färdas genom vackra Södermanland och de mörka skogarna i Kolmården i hög hastighet och passerar snart Norrköping och Linköping i Östergötland. Sträckan mellan huvudstaden Stockholm och Malmö i söder är en av de viktigaste järnvägssträckorna i Sverige och öppnades upp för trafik redan på 1860-talet. Det var dock sent i förhållande till många andra europeiska länder och det var långt ifrån självklart att man skulle satsa på denna nymodighet i bondelandet Sverige. Genom hela Småland går vår färd och vi passerar järnvägsmetropolerna Nässjö och Hässleholm.

Efter Malmö återstår bara Öresundsbron och på eftermiddagen glider vi in vid Huvudbangården från 1911 mitt inne i Köpenhamn. Efter incheckning på ett centralt beläget hotell finns det tid att utforska den stolta danska huvudstaden. Följ gärna med reseledaren på en promenad på gågatan Ströget från Rådhusplatsen till Kongens Nytorv nere vid Nyhavn med gott om restauranger och kaféer. Ströget blev en gågata redan 1962 och tävlar om att vara både Europas äldsta och längsta gågata.

Dag 2
Köpenhamn – Hamburg – Mannheim.  Middag på kvällen Ca 10 timmars tågresa med i regel ett byte.
Med tåg genom Europa

På morgonen beger vi oss tillbaka till Huvudbangården för att ta tåget till Hamburg. Genom det platta danska landskapet går nu färden över att antal danska öar. Mellan Köpenhamn och Hamburg tar det ungefär fem timmar och snart är vi framme vid ännu en stor järnvägsstation, nämligen Hamburg Hauptbahnhof. Stationen är Europas näst mest trafikerade järnvägsstation efter Gare du Nord i Paris, men alla spår ligger här tätt samlade så det är enkelt att byta tåg. Nu bär det av söderut genom ett landskap som påminner mycket om det danska men snart blir det mer kuperat. Tyskland har inte bara ett stort motorvägsnät utan också ett mycket väl utbyggt järnvägsnät som omfattar omkring 850 000 km järnvägsspår. Persontrafiken i Tyskland körs av det statliga Deutsche Bahn (DB) som bildades efter en sammanslagning mellan före detta östtyska Deutsche Reichsbahn och västtyska Deutsche Bundesbahn. Natten ska vi tillbringa på ett centralt beläget hotell i Mannheim som är en stad i den tyska delstaten Baden-Württemberg. Den är belägen i delstatens nordvästra hörn, vid floden Neckars utflöde i Rhen. Staden har lite över 300 000 invånare och är en universitetsstad. Mannheim har också Tysklands näst största flodhamn med stor båttrafik på de båda floderna Neckar och Rhen. På hotellet väntar en gemensam middag och sedan väntar en god natts sömn. 

Dag 3
Mannheim – Milano – Florens. Genom underbara schweiziska alplandskap via Lugano och Milano till renässansens Florens Ca 9 timmars tågresa med i regel ett byte.
Fantastiskt vackra Florens

Vi fortsätter söderut längs med floden Rhen i riktning mot Schweiz. Rhen är en av Europas längsta och viktigaste floder och utgör ibland gräns mellan Tyskland och Frankrike. Vi håller oss dock på den tyska sidan men snart är vi inne i Schweiz och passerar den stora staden Basel, den tredje största staden i Schweiz vid gränsen till både Tyskland och Frankrike. Schweiz innebär Alper och snart är vi mitt inne i den fantastiska alpvärlden och passerar den underbart vackra Vierwaldstättersee. De schweiziska Alperna ska med fördel upplevas med tåg. Schweiz är ett av världens rikaste länder, men rikedomen gäller även den gudomligt vackra naturen. Det är stundtals så vackert så det känns som om man befinner sig mitt i ett vykort. Höga berg och djupa dalar kantar vår resväg och färden går också genom långa tunnlar byggda med schweizisk precision. Vi passerar regionen Ticino med staden Lugano och den bedårande Luganosjön och sedan är vi inne i Italien och framme i den stora staden Milano i regionen Lombardiet som är en ekonomiskt mycket välmående del av Italien. Här byter vi tåg och nu är det bara två timmar med snabbtåg kvar till dagens mål, den vackra staden Florens i det sköna Toscana där vi ska bo i två nätter.

Dag 4
Florens. Stadspromenad bland sevärdheterna i fantastiska Florens. Eftermiddagen fri för egna upptäcktsfärder
Ät på en lokal Trattoria i Florens!

Vi bor på ett centralt hotell mitt inne i Florens, en av de vackraste städerna i hela världen. Florens var renässansens och humanismens vagga och här utvecklades en upplysningstradition, där stadslivet hade stor betydelse för vetenskap, konst och arkitektur. Bankirfamiljen Medici kom till makten i Florens 1434 då Cosimo den äldre blev utnämnd till gran maestro. Staden blomstrade som aldrig förr och ett enormt ekonomiskt välstånd skapades. Familjen fick stort politiskt inflytande under de kommande århundradena mycket tack vare sin bank, som var den största i Europa. På förmiddagen gör vi en rundtur tillsammans i staden som är som en stor festlig salong där man vandrar från mästerverk till mästerverk. Spåren efter det förflutna är många och imponerande. Vi får tillsammans med en lokalguide se bland annat Palazzo Vecchio, Kampanilen, Baptisteriet och den stora Domen. I Uffiziegallerierna sitter de konststuderande och skissar. Över floden Arno går guldsmedernas bro Ponte Vecchio. Njut av konstskatter som Michelangelos David och Paradisets portar. Njut också av den goda maten såsom florentinsk bruschetta, som är små bitar av toskanskt bröd fyllt med olika såser, puréer eller grönsakssalsor. In Vino Veritas, i vinet finns sanningen. När man är i Florens bör naturligtvis det toskanska vinet från närliggande Chianti provsmakas.  

Dag 5
Från Florens till Rom. Gemensam italiensk middag och utflykt på kvällen till Spanska Trappan och Fontana di Trevi Ca 2 timmars tågresa med snabbtåg, oftast utan byten
Den fantastiska Fontana di Trevi

 Vi lämnar Florens bakom oss och tar ett nytt och fräscht tåg för vidare färd söderut mot Rom, resans huvudmål. Ett högkvalitativt järnvägsnät och en matchande transportinfrastruktur har gjort tåg till ett av de mest populära sätten att resa i Italien. Färden går genom ett vackert toskanskt kuperat landskap där sluttningarna stundtals är fyllda av vinrankor som bär på druvorna som blir till de så berömda italienska vinerna. Efter en relativt kort färd är vi tidigt på eftermiddagen fram i Rom där vi glider in på Stazione di Roma Termini,  sedan den 23 december 2006 dedicerad åt påven Johannes Paulus II. Det är den största järnvägsstationen i Rom och i Italien. Den äldsta Stazione Termini nära Diocletianus termer byggdes 1862 och revs på 1930-talet för att ge utrymme åt en vidsträckt öppen plats, av den fascistiska regimen avsedd som paradplats. Den har i stället blivit ett centrum för stadens busstrafik. En ny stationsbyggnad påbörjades på södra sidan av Piazzale dei Cinquecento, men arbetet avbröts under andra världskriget och den stora hallen fullbordades först 1950. På ett central beläget hotell checkar vi in oss för tre nätter och sedan är det bara att njuta av allt som den eviga staden Rom har att erbjuda. På kvällen ger vi oss ut med reseledaren och besöker den gamla stadskärnan som gör sig bäst när det skymmer. Tillsammans njuter vi inledningsvis av en italiensk middag på en lokal restaurang i genuin miljö. Sedan tar vi en titt på Fontänen Fontana di Trevi som är ett mycket populärt turistmål och det finns olika teorier om vilken effekten blir av att kasta mynt i fontänen och hur många mynt man ska kasta. Fontana di Trevi förekommer i Federico Fellinis film La Dolce Vita där Anita Ekberg tar sitt berömda bad i fontänen. Spanska trappan är en imponerande trappkonstruktion vid Pizza di Spagna och fungerar under kvällstid tillsammans med torget nedanför nästan som en informell utomhusteater där det alltid är ett vimlande folkliv som man inte vill missa. 

Dag 6
Rom. Stadspromenad i Roms antika stadskärna med många klassiska sevärdheter längs med vår väg.
Pantheon byggdes på 100 talet

På dagen visar Rom upp ett helt annat ansikte och i dag tar vi tillsammans en titt på detta antika arv som denna strålande civilisation lämnat bakom sig. Vi gör en omfattande halvdags stadspromenad tillsammans med en kunnig lokalguide. Vi ser de klassiska sevärdheterna såsom till exempel det antika Forum Romanum, torget som var den offentliga platsen för politiska möten, handel och religiösa ceremonier. Vi beser också Pantheon, ett tempel vid Piazza della Rotonda som under antiken var en helgedom åt alla gudar, men som sedan 600-talet fungerat som en kyrka. Vi missar inte heller nationalmonumentet som stod färdigt 1911 uppfört till kund Vittorio Emanuels II:s ära och som i folkmun lite föraktfullt kallas för Skrivmaskinen då det påminner om en gammaldags skrivmaskin. Alla vägar bär till Rom och nu är vi här i den stad som var navet i det stora romerska imperiet. Uttrycket kommer antagligen av det väl utbyggda vägnätet som skapades på den italienska halvön under romarrikets storhetstid. Romerska riket, romarriket, romerska civilisationen eller antikens Rom var en kulturell, militär och politisk enhet som utgick från staden Rom och så småningom kom att dominera hela medelhavsområdet och stora delar av Europa. Den romerska kulturen anses vara en av dem som spelat störst roll i världshistorien. Genom historien har Rom vuxit fram på sju kullar. Länder och kontinenter har fått sina lagar och sin tro från Rom och vi är på plats för att utforska det antika arvet. 

Dag 7
Rom. Dag på egen hand. 
Vackra vyer över Rom

En dag helt mitt i resan utan tider att passa och vårt centralt belägna hotell är den perfekta utgångspunkten för att utforska det antika arvet eller bara njuta av tillvaron.
 
Idag finns inga tider att passa och alla kan lägga upp dagen efter egna intressen. En del kanske vill besöka Vatikanmuseet med Michelangelos mästerverk i Sixtinska kapellet eller förundras över Peterskyrkan, den katolska kyrkans nav. Andra kanske vill ta en närmare titt på Colosseum vars historia är fylld med allt från gladiatorspel till sjöslag. I dag finns det tid att utforska Rom på egen hand.  Med våra kort reser vi fritt med allmänna kommunikationsmedel. Besök livliga och klassiskt romerska Trastevere som ligger på andra sidan floden Tibern eller bege er till antikens svar på Formel-1-banan Circo Massimo där man under antikens dagar anordnade stora hästkapplöpningar. Villa Borghese erbjuder en trevlig oas i solen och Roms många mindre kända kyrkor och museer väntar med öppna dörrar och portar. På de många uteserveringarna serveras pasta, risotto, små antipasti och kanske en tallrik grillad bläckfisk. Överallt kan man sitta ner med ett glas vin från något av Italiens alla vindistrikt och bara njuta av folklivet, kanske på det livliga torget Campo dei Fiori.   Rom är en stad att betrakta och beundra. Den som vill kan också passa på att botanisera bland utbudet på den eleganta shoppinggatan Via del Corso. Från höjden vid Gianocolo, bakom kvarteret Trastevere, hittar vi en av de absolut vackraste utsiktsplatserna över hela Rom. Här finns också en staty över nationalhjälten Guiseppe Garibaldi.

Dag 8
Från Rom till Venedig. Kvällstur till Piazzale Roma, Rialtobron och Markusplatsen med gemensam middag inne i Venedig Ca 4 timmars tågresa med snabbtåg, oftast utan byten
De karaktäristiska kanalerna i Venedig

Vår tid i den eviga staden är inte evighetslång. Det är nu dags att ta tåget norrut. Vi ska också korsa den italienska halvön från Rom som ligger vid floden Tibern nära Medelhavskusten i väster till Venedig som ligger vid Adriatiska havet i öster. På vår väg korsar vi den stora bergskedjan Apenninerna som sträcker sig från Ligurien i norr genom Toscana och Umbrien och vidare söderut och bildar därmed ryggraden för hela den italienska stövelformade halvön. På eftermiddagen är vi framme vid Mestre som är en stad i regionen Veneto i nordöstra Italien. Mestre är en förstad till Venedig belägen på fastlandet. Det är endast bron Ponte Della Libertà som förbinder Mestre med Venedig. I Mestre checkar vi in oss på ett välskött hotell där vi ska bo i två nätter. Från Mestre går det lokaltrafik över bron in till centrala Venedig där de så berömda kanalerna tar vid. Här är det ett gytter av kanaler och trånga gränder i en enda röra där nutidens puls förenas med tusenårig historia. Redan på sen eftermiddag ger vi oss in i detta gytter tillsammans med vår reseledare och följer till fots skyltarna från Piazzale Roma mot Marcusplatsen. Venedig är en labyrint, men att gå vilse i Venedigs smala, slingrande gränder med trappor varje gång man ska korsa en liten kanal är en upplevelse som ingen annan. När du besöker Venedig bör du tänka på att det tar tid att ta sig från A till B, men det ger dig också möjligheten att uppleva desto mer. Tillsammans äter vi en god italiensk middag inne i den labyrint av gränder och kanaler som utgör Venedig.

Dag 9
Venedig. Stadspromenad inne i hjärtat av lagunernas Venedig. Eftermiddagen fri för egna aktiviteter.
Rialto-bron i Venedig

Nu har vi hela dagen på oss att utforska denna så unika stad och under förmiddagen gör vi det tillsammans med en kunnig lokalguide. Känslan av att trampa historisk mark är påtaglig vid Markusplatsen då byggnadsverk som Dogepalatset, Kampanilen och Markuskyrkan imponerar. Det är otroligt att en stad byggd på pålar i ett träsk lyckades skapa ett sådant välstånd att allt detta kunde byggas. Välståndet kom från handeln då Venedig under århundraden var knutpunkten för handeln mellan Europa och Orienten och inte minst handeln med kryddor blev oerhört viktig och inkomstbringande. Venetianarna var duktiga på att spela ut närliggande stormakter mot varandra och fick i princip nästan monopol på denna handel. Förgyllda och pärlemorskimrande palats från stadens storhetstid ligger nu inklämda sida vid sida.  Glänsande svartlackerade gondoler glider fram i stora mängder på de alltid närvarande kanalerna som finns överallt. Venedig kan förvisso betraktas som en turistfälla med tiotusentals turister som kommer varje dag för ett kort besök, men i de trånga mörka gränderna hänger fortfarande tvätt på tork mellan husen högt upp i luften. Priserna på Markusplatsen är hutlösa, men på kvällen blir åtminstone atmosfären annorlunda när de flesta av turisterna lämnat staden och åkt vidare. Under skymningstid förvandlas ofta himlen över lagunen till en fantastisk rosa uppenbarelse som man minns länge. 

Dag 10
Via Verona och Sydtyrolen genom den österrikiska alpvärlden in i Bayern och via München till Nürnberg Venedig – Verona – München - Nürnberg Ca 9 timmars tågresa med i regel två byten
Vackra italienska alperna

På morgonen tar vi tåget västerut till närliggande Verona, en gammal kulturstad som ligger där floden Adige gör en stor krök. Staden var tidigt en viktig knutpunkt i det romerska vägnätet då den låg där två vägar möttes, den nord-sydliga vägen genom Alperna och den öst-västliga vägen över Po-slätten. Verona är kanske mest berömd för att vara skådeplatsen för Shakespeares pjäs Romeo och Julia, men staden är också känd för den vackra och välbevarade romerska amfiteatern Arena di Verona. Nu färdas vi norrut genom italienska Sydtyrolen, ett vackert och trevligt område som är en finstämd komposition av italiensk charm och österrikiskt gemyt. Regionen kännetecknas av de majestätiska Dolomiterna och frodiga gröna dalar beströdda med charmiga trähus byggda i typiska tyrolerstil. Snart är vi inne i Österrike som vi korsar genom ett gudabenådat vackert alplandskap som inte lämnar någon oberörd. Bayerns förnäma huvudstad München är platsen för nästa tågbyte, en stad förknippad med sitt öl och sin oktoberfest. När vi nu åker genom Bayern kantas vår väg inte längre av vinodlingar utan av humleodlingar. Humleplantorna strävar högre upp i luften än vinrankorna och växer kring metallvajrar som är uppspända högt upp i luften mellan tjocka trästolpar. Natten ska vi tillbringa på ett centralt beläget hotell i Nürnberg, en stad som kanske mest är känd från Nürnbergrättegångarna, men som har en gemytlig stadskärna med vackra historiska byggnader. 

Dag 11
Nürnberg – Hamburg. Norrut genom ett kuperat Tyskland till hamnstaden och metropolen Hamburg. Gemensam middag på kvällen Ca 6 timmars tågresa, oftast utan byten

 Efter en stärkande frukost är det återigen dags att bege oss till stationen och dagens tågresa som kommer att ta oss norrut genom ett inledningsvis kuperat Tyskland. På vår väg passerar vi många kända tyska städer. Würzburg ligger i den tyska provinsen Franken vid floden Main och här klättar återigen vinrankor uppför sluttningarna. Kassel ligger i Hessen och är mest känd för den stora konstutställningen Documenta som hålls här vart femte år och visar upp populär samtidskonst. Redan på eftermiddagen är vi framme vid Hamburg, dagens slutmål och Tysklands näst största stad efter huvudstaden Berlin.  Vi checkar in på ett välskött tysk hotell på gångavstånd från Hauptbahnhof och sedan ligger staden för våra fötter. Hamburg är en stad med kosmopolitisk atmosfär och internationellt tempo, parisisk flärd kombinerad med hanseatisk gedigenhet. Mycket har hänt i Hamburgs historia. Från att delvis ha legat i ruiner efter andra världskriget är Hamburg i dag en ledande handelsstad med en gigantisk frihamn. Handeln och sjöfarten har i alla tider satt sin prägel på staden och det märks på det gigantiska utbudet av affärer och varuhus. På kvällen äter vi en sista gemensam middag tillsammans på en trevlig restaurang. 

Dag 12
Hamburg – Köpenhamn – Stockholm. Hem igen till Sverige via Danmark Ca 10 timmars tågresa, med i regel ett byte

Vi lämnar Hamburg bakom oss och åker norrut genom regionen Schleswig Holstein som är Tysklands nordligaste förbundsland. Schleswig eller Sönderjylland tillhörde länge Danmark och gränsen mellan Danmark och Tyskland har stundtals varit omtvistad och justerats. Snart är vi i alla fall i Danmark, vårt närmaste grannland i söder. Så nära med ändå lite annorlunda på ett spännande sätt.  Danmark består av över 400 namngivna öar och oavsett var i Danmark man än befinner sig har man aldrig längre än fem mil till havet. Sverige och Danmark har mycket gemensamt rent historiskt. År 1397 bildades Kalmarunionen av drottning Margareta I och hennes fosterson Erik av Pommern. Detta försök att ena Norden i ett enda sammanhållet rike föll inte väl ut, då unionen var måttligt populär framförallt i Sverige, som också lämnade den i och med Gustav Vasas trontillträde på 1500-talet. I mitten av 1600-talet förlorade Danmark sin östra landsdel bestående av Skåne, Halland och Bleking till den nya stormakten Sverige. Från Kalmarunionens bildande fram till 1814 ingick också Norge i det danska väldet. Efter 1814 blev de norska områdena Färöarna, Grönland och Island officiellt danska. Tillbaka i nutiden passerar vi Köpenhamn, åker över Öresundsbron från 2000 och under Malmö i Citytunneln från 2010 och på kvällen är vi hemma igen i Stockholm efter hela 12 dagar med tåg genom Europa. På återseende!

Prisinformation

Tillägg för enkelrum

4.998,-

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Rundresa med tåg i andra klass
  • Platsbiljetter i andra klass
  • Tillägg för snabbtåg på vissa sträckor
  • 11 nätter i delat dubbelrum (Enkelrum mot pristillägg)
  • 11 frukostar
  • 4 middagar (dag 2, 5, 8 och 11)
  • Utflykter enligt program
  • Lokaltrafik i Rom
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/Komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extraarrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Måltidsdrycker
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kr (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under priset inkluderar

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 18 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Praktisk information

Vi reser med hjälp av interrailkort som fungerar som biljett. Interrailkortet kompletteras med platsbiljetter. Tågtidtabellerna justeras ett antal gånger per år och olika länder har olika brytpunkter för tidtabellsjusteringar. Biljetterna skickas ut ca en månad före avresa med rekommenderad post. Det är därför mycket viktigt att verkligen ange korrekt adress när man gör sin bokning.

Interrail-korten som vi använder på din resa gäller för tio dagars tågresa, men vi åker bara tåg under nio dagar, inklusive den dagen vi åker regionaltåg över bron mellan Venedig Mestre på fastlandet och Venedig Santa Lucia ute på ön. 
 

Påstigning sker i Stockholm eller Göteborg ca kl 07.30 eller på annan ort enligt nedan. Platsbiljetter med exakta tider kommer drygt en månad före avresan. Vänligen ange påstigningsort i kommentarsfältet vid bokning. 

Stockholm C
Norrköping
Linköping
Göteborg
Halmstad
Kalmar
Växjö
Karlskrona
Köpenhamn

Europas tågväsende är inte digitaliserat så e-biljetter finns ännu inte. Tågbiljetter till tågen ute i Europa skrivs ut på särskilt säkerhetspapper och platsbiljetterna är liksom de personliga interrail-korten värdehandlingar. Om man tappar eller blir bestulen på sina färdhandlingar så får man själv stå för de kostnader som uppstår och vända sig till sitt försäkringsbolag för eventuell ersättning. 

På resorna bor vi på hotell nära stationerna, i regel på bra trestjärniga hotell. Hotellen vi har valt ligger ofta bara ett par hundra meter från stationerna och aldrig längre bort än en kilometer så att man kan gå mellan stationerna och hotellen. Det är därför viktigt att resa lätt, med en mindre resväska med hjul som är enkel att dra och lätt att manövrera, kanske kombinerat med en mindre ryggsäck. Utflykterna genomförs alltid till fots eller med lokaltrafik i form av bussar, spårvagnar och tunnelbana. Vi hyr inte in några bussar på våra tågresor. 
 
Under resdagarna åker vi när det är möjligt direkttåg från punkt A till B. Ibland måste vi byta tåg en gång per dag, ibland måste vi byta två gånger. På de längre sträckorna har vi alltid platsbiljetter, ibland måste vi resa kortare sträckor med regionaltåg som ej har platsbiljetter. På vissa tåg finns kafévagnar där man kan handla enklare mat och dryck. Tiden för tågbyten är i normalfallet väl tilltagen så att man hinner köpa något att äta på plats eller att ta med som matsäck. Men man måste vara kry och rask för ibland kan det bli bråttom i samband med något tågbyte. Ibland har man mer tid så att man hinner gå ut ur stationen och ta en titt på staden där tågbytet sker. 
 
Man måste vara i god fysisk form om man ska följa med på våra tågresor. Grupperna är små på drygt 20 personer och med en reseledare per grupp. Det finns ingen personal som hjälper till med bagaget så det måste man klara helt på egen hand. Ibland blir en grupp utspridd över ett tåg även om målsättningen är att få platsbiljetter som gör att gruppen sitter väl samlad, men man måste själv kunna hålla reda på var man ska gå av och var man ska byta tåg. Reseledaren informerar naturligtvis om detta när tillfälle ges och man har tillgång till resplan med tidtabell. 

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsutflykter och resdagar, eftersom du oftast inte har tillgång till ditt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med handduk.

Hoteller

Hotel Best Western Hebron, ***+, Köpenhamn
Ca 300 meter från Huvudbangården.
https://www.hebron.dk/en/

InterCity Hotel, ****, Mannheim
Ca 200 meter från Centralstationen
 
https://www.intercityhotel.com/hotels/alle-hotels/deutschland/mannheim/intercityhotel-mannheim
 
InterCity Hotel, ***+, Nürnberg
Ca 200 meter från Centralstationen.
 
https://www.intercityhotel.com/hotels/alle-hotels/deutschland/nuernbjerg/intercityhotel-nuernbjerg

Motel One Alster, ***+,  Hamburg
Ca 900 meter från Hamburg Hauptbahnhof
https://www.motel-one.com/en/hotels/hamburg/hotel-hamburg-alster/

På avresan den 11 september bor vi på alternativt hotell i Hamburg på hemvägen. 

Läs mer om

Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål: 
www.albatros.se/resmal/europa/italien

Handen på hjärtat

Information

Att resa med tåg är en historisk reseform som är mer aktuell nu än någonsin. Det handlar om gårdagens resor som kanske också är framtidens resor. 
 
Vi har valt att göra några tågresor som skiljer sig ganska mycket från våra vanliga resor. Tågresor är miljövänliga, men de kan inte konkurrera med flyget vad gäller snabbhet. Det går långsamt att åka tåg. Tåget kan inte heller tävla med flyget när det gäller pris, det är dyrare att åka tåg och den extra tid som tas i anspråk kostar också pengar för man måste äta och man måste bo.
 
Men att åka tåg är en reseupplevelse utöver det vanliga. Man sitter bekvämt och man har rörelseutrymme om man behöver sträcka på benen. Man reser så att själen hinner med och ser hela tiden olika landskap och miljöer passera revy utanför tågets fönster. Det är ett gammaldags sätt att resa som väcker nostalgi, särskilt om man var ute och tågluffade för ett antal år sedan. Det finns tid att läsa böcker eller en tysk dagstidning när vi reser genom Tyskland, det finns tid att samtala med medresenärer och att filosofera över livet. 
 
På dessa tågresor har vi valt att inte använda nattåg utan att åka tåg på dagarna och bo på hotell på nätterna. De nattåg som numera finns i Europa är ytterst få. Sovkupéerna för två personer är också ytterst få på varje nattåg och de flesta måste försöka sova i liggvagnskupéer med plats för sex personer. Vuxna människor av idag har ofta svårt att uppskatta att dela boende med okända människor och man vill gärna ha bekväm tillgång till egen dusch och toalett. Gemensamma besök på allmänna badinrättningar känns inte så lockande. Vi har därför valt att bo på hotell på nätterna så att man får en standard som man är van vid och så att man utvilad till både kropp och själ kan njuta av nästa resdag. 
 
Att resa med våra tågresor är att resa på riktigt, men resorna är speciella och passar inte alla. Tågresan är inte bara en transport utan en integrerad och värdefull del av den totala reseupplevelsen. Eller som Karin Boye diktade: ”Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd.”

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor