Drömkryssning genom Suezkanalen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Lyxkryssning från Dubai till Rom kryddad med upplevelser i Grekland och Italien

Vi rör oss i Persiska viken, över Röda havet och genom Medelhavet på denna storslagna odyssé genom Suezkanalen. Efter att den utvidgades under hösten 2015 har den mer än någonsin satt sig själv på kartan som en av världens mäktigaste sjövägar.

Följ med på en sagolik kryssning där några av världens mest imponerande byggnadsverk från senare tid blandas med arabiska oaser, civilisationens vagga i Grekland och pampig italiensk renässans. Boka vårt utflyktspaket och upplev allt den här resan har att bjuda på: Se Dubais skyskrapor, kryssa genom Musandams fjordar, häpna över världsarvet Petra, känn dig som en grekisk gud i Akropolis och flanera genom Neapels vindlande gränder.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor, Kryssningar

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta AED, USD, EUR

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Dubai
Dag 2 Dubai. Stadsrundtur med Burj Al Arab – Palmen – Burj Khalifa – Souk Madinat och ombordstigning
Dag 3 Khasab, Oman. Möjlighet till utflykt med dhow-båtar runt Musandam-fjordarna
Dag 4 Muskat, Oman. Möjlighet att göra en utflykt till Grand Mosque, vackra palats och marknaden Muttrah Souk
Dag 5–10 På havet mot Suezkanalen
Dag 11 Aqaba, Jordanien. Möjlighet till utflykt till världsarvet Petra med vacker kultur och arkitektur
Dag 12–13 Genomsegling av Suezkanalen
Dag 14 Rhodos, Grekland. Tid för egna äventyr bland olivlundar och vita sandstränder
Dag 15 Aten (Pireus) Grekland. Stadsrundtur med Akropolis, nationalarkeologiska museet
Dag 16 Till havs mot Neapel
Dag 17 Neapel, Italien. Äventyr på egen hand
Dag 18 Rom (Civitavecchia) – flyg till Stockholm

Jewel of the Seas

Det finns alla möjligheter att njuta av livet ombord på det härliga fartyget Jewel of the Seas, där det finns något för varje tycke och smak. Här finns läckra restauranger, teater med kvällsunderhållning, biograf, spa, taxfree-butiker och goda möjligheter att koppla av i en av fartygets bubbelpooler eller i en av 16 barer, lounger och caféer där vällagat kaffe och kylda drinkar väntar. Fartyget byggdes år 2004 och har plats för 2 139 passagerare fördelade på 13 däck. 
Läs mer om fartyget och annan praktisk information här:

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
25 998:–
Stockholm
Fullbokad
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Dubai

Vi lyfter från Stockholm och flyger till Dubai i sydöst. Efter ankomsten hämtas vid med buss och åker till vårt hotell där vi vilar ut och gör oss redo för att kasta oss ut i upplevelserna imorgon.

Dag 2
Dubai. Stadsrundtur med Burj Al Arab – Palmen – Burj Khalifa – Souk Madinat och ombordstigning Avgång kl. 17.00
Dubai är känt för sina skyskrapor

Vi inleder dagens kulturella program med en rundtur i Dubai. Rundturen slutar vid kryssningshamnen där vårt fartyg väntar.

Dubai är huvudstad i shejkdömet Dubai, den näststörsta av de sju emiraten, som tillsammans utgör Förenade Arabemiraten. Dubai är trots allt väldigt litet.

I motsats till vad många tror är det moderna Dubais ekonomiska framgångar inte primärt resultatet av deras oljeproduktion utan via handeln. När handeln på allvar började gå om pärldykningens betydelse för den lokala ekonomin började handelsflottans traditionella båtar, de så kallade dhowerna, att segla hela vägen till Kina. Här hämtade de siden och porslin till de mellanöstliga och europeiska marknaderna. 

Idag är Dubais handelsmän globala storhandlare vars tillgångar mäts i uppförandet av den ena science fiction-liknande skyskrapan efter den andra, sida vid sida med de gamla vackra moskéerna, fästningarna och vindtornen. 

För förstagångsbesökaren bjuder Dubai på överraskning efter överraskning. Bland de största och mest kända hypermoderna projekten kan nämnas ”The World” som består av över 300 konstgjorda öar som tillsammans är utformade som en världskarta. Eller den 321 meter höga och gigantiska skyskrapan Burj Al Arab, formad som ett jättesegel. Byggnaden är ett hotell som är klassat som världens bästa. Hotellet har endast sviter: Den minsta är på 170 kvadratmeter och den största är 780 kvadratmeter. Även Palm Island-projektet är unikt med sina tre konstgjorda öriken som sträcker sig ut i Persiska viken likt enorma palmer, den ena större än den andra. 
Idag ska vi både se det nya Dubai-kvarteret Jumeirah med bland annat världens högsta byggnad, Burj Khalifa (828 meter) och Burj Al Arab. Vi fortsätter ut till Palmen och Dubais Venedig Souk Madinat, som är en exklusiv marknad. Här finns det tid att shoppa lite och även möjlighet att köpa en förfriskning.

Efter stadsrundturen fortsätter vi till fartyget där det kommer att finnas möjlighet att äta lunch när vi kommer ombord. 

Lite senare kan vi njuta av vår båtresa när vi styr kosan mot Hormuzsundet och Oman.

Dag 3
Khasab, Oman. Möjlighet till utflykt med dhow-båtar runt Musandam-fjordarna Ankomst kl. 08.00, avgång kl. 18.00
Khasab kallas ibland "Arabiens Norge"

Idag kommer vi fram till staden Khasab, en liten enklav i Oman. Här möts vi av ett sagolikt, öde, fjordliknande bergslandskap, azurblått hav och gröna palmer. Khasab byggdes av portugiserna på 1600-talet för att försörja de portugisiska fartygen som seglade genom Hormuzsundet med dadlar och vatten. Idag är Khasab primärt en semesterstad dit omanierna reser för att njuta av de vackra omgivningarna. 

Om du har köpt utflyktspaketet kommer du inte hinna vistas så mycket på land innan vi ska ge oss ut på en spektakulär och spännande kryssning. Vi ska utforska den dolda skönheten hos Musandams fjordar i dhow-båtar som är Omans traditionella båtar. Förutom att njuta av de vackra omgivningarna på den stämningsfulla båten går det att snorkla bland fiskar och simma i det azurblå havet, och om vi har tur kan vi även få se delfiner i det klara vattnet. Vi stannar till vid de historiska öarna Telegraph Island och Seebi Island. Under utflykten får vi även se små trevliga fiskeorter. Fartyget förser oss med dryck, handdukar, snorklingsutrustning och räddningsväst, så det är bara att luta sig tillbaka bland kuddarna och njuta av båtturen.

Dag 4
Muskat, Oman. Möjlighet att göra en utflykt till Grand Mosque, vackra palats och marknaden Muttrah Souk Ankomst kl. 08.00, avgång kl. 18.00
Hamnpromenaden i Muskat

Muskat är huvudstad i Oman och en av de äldsta städerna i Mellanöstern. Muskat är huvudstad i Oman och är en av Mellanösterns äldsta städer. Staden kan dateras hela vägen tillbaka till 100-talet. Staden var en gång i tiden handelscentrum mellan södra Arabien och Grekland och Rom, i stort sett hela Medelhavet. Den första främling som anlände till Oman i modern tid var portugisen Vasco da Gama på hans väg till Indien. Portugiserna erövrade området första gången år 1507 och regerade ända fram till 1600-talet. Stadens tre fort kommer från denna period och byggdes runt 1550.

Mutrah-fortet tronar på en kulle medan forten Jalali och Mirani nästan vaktar ingången till Muskat. Idag används alla forten av polisen och militären, och allmänheten har inte något tillträde. År 1649 besegrade Sultan Bin Saif portugiserna och drev dem österut till Goa i Indien.

I kölvattnet av interna strider och uppror övertogs Muskat under en kort period av perserna år 1737. År 1803 attackerade wahabiterna från Saudiarabien Oman men angreppet slogs tillbaka och sultanatet bestod. Huvudstaden har en alldeles speciell charm tack vare sin ursprungliga atmosfär. De centrala distrikten är Muskat, Mutrah och Ruwi. Muskat är det gamla hamnområdet där sultanernas huvudpalats är beläget. Här ligger även det lyxiga Al-Alam-palatset som är omgärdat av fantastiska trädgårdar, och stormoskén som är en symbol för landets återfödsel.

På dagens arrangerade utflykt lämnar vi hamnen Mina Qaboos och kör till Grand Mosque för att se den storslagna och unika moskén inifrån. Här kan man se en av världens största handvävda mattor och den näststörsta ljuskronan i världen. En alldeles makalös upplevelse. Vi passerar Al-Alam-palatset, ett av Sultan Qaboos vackra palats, och fortsätter till museet Bait Al Zubair som har en utställning om Oman-kulturen. Utställningen öppnade år 1998. Vi fortsätter till marknaden Muttrah Souk som ligger mellan storslagna varuhus. Här hinner vi göra några inköp och kanske göra några fynd. Turen fortsätter till Mirani- och Jalali-forten som ligger varje sida om det vackra Al-Alam-palatset. Forten byggdes av portugiserna på 1500-talet och är strategiskt placerat ute vid Persiska viken och Indiska Oceanen. Efter den kulturella utflykten återvänder vi till vårt trevliga fartyg och stävar ut mot Aqaba och den storslagna Suezkanalen.
 
(Dagens utflykt är inte inkluderad i resans pris. Se under priser vad gäller tillköp av särskilt utflyktspaket).

Dag 5–10
På havet mot Suezkanalen

Vi njuter återigen av kryssningslivet. Om du vill kan du avnjuta en gourmetmiddag i en av fartygets läckra specialrestauranger (mot extra betalning) eller besöka, bion eller diskoteket. Den som vill kan även träna på gymmet eller powershoppa i tax free-butikerna. Det finns något för varje smak.

Dag 11
Aqaba, Jordanien. Möjlighet till utflykt till världsarvet Petra med vacker kultur och arkitektur Ankomst kl. 07.00, avgång kl. 19.00

Vi kommer fram till Jordaniens enda hamnstad, Aqaba. Området är känt för sina vackra badstränder och glimrande snorklingsmöjligheter, och här är det i allra högsta grad läge att tillbringa en dag på stranden vid Röda havet. En byggnad värd att notera i Aqaba är Mameluckfortet som ursprungligen var en korsfararborg. Borgen är byggd som en stor fyrkant, flankerad av halvrunda torn, och den byggdes upp igen av mameluckerna på 1500-talet. Färska utgrävningar har också avslöjat att det en gång låg en hamn och en stadsmur, torn, byggnader, en moské, trädgårdar och badhus här. Museet rymmer en samling konstverk som bland annat keramik och mynt från området.

Det går inte att besöka Jordanien utan att ha sett huvudstaden i det gamla nabatéiska riket. Därför är dagens utflyktsalternativ en tur till Unesco-bevarade Petra. Bortom handelsrutterna, bortglömd av omvärlden i över 700 år, mystiskt och imponerande anlagd och självklart med en fantastiskt rik historia som går 9 000 år tillbaka i tiden. Petras civilisation spåras allts väldigt långt tillbaka, men det var inte förrän på 500-talet f.Kr. då nabatéerna bosatte sig i området, som Petra började formas till den stad vi får uppleva idag. Staden anlades under hela 1 000 år av olika stormakter. Därför stammar lämningarna både från nabatéerna, romarna och grekerna. De rosenröda uthuggna byggnaderna är kända för sin raffinerade kultur och vackra arkitektur, och idag förstår vi varför staden är upptagen på UNESCOs världskulturarvslista. 

Petra är idag väldigt intakt med tanke på stadens höga ålder. Det beror på att Petra aldrig riktigt utsattes för några våldsamma angrepp samt att klimatet är relativt milt och torrt. Petra täcker ett enormt stort område, och den som vill hinna se allt behöver tillbringa minst fyra dagar på platsen. Vi har bara en dag på oss, men vi kommer i maklig takt att uppleva de största sevärdheterna av denna bit kulturarv.

(Dagens utflykt är inte inkluderad i resans pris. Se under priser vad gäller tillköp av särskilt utflyktspaket).

Dag 12–13
Genomsegling av Suezkanalen Dag 12 kl. 23.00 till dag 13 kl. 13.00
Suezkanalen skiljer Afrika från Asien

Suezkanalen är en konstgjord vattenväg som förbinder Port Said vid Medelhavet med Suez vid Röda havet. Kanalen skiljer den afrikanska kontinenten från Asien, och är med sina 169 kilometer den kortaste sjövägen mellan Europa och länderna vid Indiska oceanen och västra Stilla havet. Av den anledningen är kanalen även en av världens mest trafikerade båtrutter. 

Suezkanalen invigdes för allmänheten vid en pampig ceremoni den 17 november 1869. Det tog tio år att gräva ut den, men arbetet stördes av politiska stridigheter, brist på arbetskraft och till och med kolerautbrott som spred död runt sig. Den moderna Suezkanalen är i verkligheten endast den senaste av en rad vattenvägar i Egypten som skapats av människan. Redan på 1200-talet f.v.t., under farao Sethos I och dennes son Ramses II hade man grävt ut en kanal som förband Nilen med Timsahsjön, och därifrån vidare söderut till Röda havet. Denna fylldes senare med sand och under perserkungen Dareios I, som runt 500 f.v.t. regerade i Egypten, grävdes en ny kanal ut. Kung Ptolemaios II förbättrade kanalen runt 270 f.v.t. men ett par århundraden senare vår den återigen fylld med sand. Kanalen löpte en gång i tiden från väst till öst.  
 
Tanken om en kanal från Medelhavet till Röda havet, alltså i nord-sydlig riktning, går hela vägen tillbaka till kalifen harun al-Rashid som härskade på 800-talet. När Napoleaon Bonaparte i spetsen för en fransk här hade erövrat Egypten år 1798 övervägde fransmännen att gräva ut en kanal, men lantmätarna mätte helt fel eftersom Röda havet var minst tio meter högre än Medelhavet.
 
Suezkanalen, ritad av den franske ingenjören Ferdinand de Lesseps, betecknades som ett monument över utbytet av Egypten. Den grävdes ut mellan 1859 och 1869 när Frankrike och Storbritannien tävlade om att dominera Egypten. Under en finanskris på 1870-talet blev den dåvarande härskaren i Egypten, Khediv Ismail, tvingad att sälja sina aktier i Suezkanalen. De köptes upp av Storbritannien som år 1882 ockuperade Egypten. Kanalen var under brittisk kontroll fram till år 1956. Det året nationaliserade Egyptens president Nasser kanalen. Resultatet blev ett kortlivat krig då Storbritannien, Frankrike och Israel deltog mot Egypten, men FN och USA tvingade igenom fred och kanalen förblev egyptisk. Kanalen har även varit skådeplats för de senare krigen år 1967 och 1973. 

Under den egyptiske presidenten al-Sisi började man år 2014 gräva ut en ny kanal längs den gamla. Det var däremot bara en kortare sträcka på 72 kilometer, men den nya kanalen har gjort det möjligt att korta ner båtturen från 20 till 11 timmar. Den nya kanalen, som det endast tog ett år att gräva, är Egyptens stolthet! 
I samband med invigningen av Suezkanalen år 1869 hade den franske bildhuggaren Frédéric-Auguste Bartholdi föreslagit att man skulle sätta upp en enorm kvinnostaty på 93 meter vid ingången från Medelhavet. Det skedde aldrig i Egypten men kan kunde inte släppa tanken. År 1886 avtäcktes en enorm kvinnostaty av Bartholdi i New York. Det är statyn som idag går under namnet Frihetsgudinnan. 

När fartyget närmar sig den egyptiska hamnstaden Port Said närmar vi oss en av världens mest spektakulära vyer: fartyg efter fartyg som väntar på att få passera genom kanalen och båt efter båt som rör sig ut på Medelhavet efter passagen från Röda havet.
Det går inte heller att undvika att bli förtrollad av Port Saids massiva uppsjö av kontorsbyggnader, skyhöga företagskomplex och bostadskomplex som ursprungligen uppfördes som läger för de män som arbetade på Suezkanalen.

I slutet av 1800-talet blev Port Said omvandlad till en stor hamn och alla sjöfartsnationer med självrespekt har ett konsulat här. Port Said är än idag en viktig mellanstation för de största fartygen som passerar genom kanalen, men den viktorianska arkitekturen i stadens centrum kan även avslöja en blomstrande kolonialhistorik.

Dag 14
Rhodos, Grekland. Tid för egna äventyr bland olivlundar och vita sandstränder Ankomst kl. 10.00, avgång kl. 18.00
Rhodos är en av de största grekiska öarna

Rhodos är en av de vackraste grekiska öarna med pampiga vita sandstränder, små vitkalkade landsorter omgivna av vinodlingar och olivlundar. Under många år har den varit en favoritsemesterort för både charterturister och ensamma resenärer som har hittat ett litet paradis här. Ön är själva definitionen på grekisk kultur, retsina, och souvlaki, och man känner av bouzoukins fylliga klang. Att välja en gudomlig patriot var en allvarlig sak för grekerna, och många grekiska städer valde gudar eller gudinnor som Atena eller Zeus. Men här valde Rhodos folk Helios, den grekiske solguden, vilket inte är så underligt med tanke på att ön har över 300 solskensdagar per år.

Rhodos är mycket mer än bara ett semesterparadis. Ön är fylld av turbulent historia med konflikter bland grekerna, romarna, korsfararna, turkarna och italienarna. Allt detta förde med sig en stor förstörelse men även en spännande historia och fascinerande och vackra artefakter. Här hittar vi spår av romersk och bysantinsk kultur och man kan fritt välja om man vill strosa runt på egen hand och njuta av den romantiska hamnmiljön eller följa med på en av fartygets utflykter (bokas och betalas direkt ombord på fartyget).

Dag 15
Aten (Pireus) Grekland. Stadsrundtur med Akropolis, nationalarkeologiska museet Ankomst kl. 09.00, avgång kl. 19.00
Plaka-kvarteret i Aten

Kryssningsfartyget lägger till i hamnstaden Pireus som idag har vuxit ihop med miljonstaden Aten. 
Aten är den europeiska civilisationens vagga. Här hittar vi rötterna till modern demokrati och naturvetenskap. Staden var redan på antiken ett populärt resmål och än idag är de uråldriga monumenten huvudattraktionen. Atens invånarantal har vuxit kraftigt de senaste årtiondena, med nybyggen och trafik- och föroreningsproblem till följd. Historiskt sett är Aten på samma nivå som Rom och Jerusalem, och under all betong har staden givetvis sin egen charm.

Husens och lägenheternas balkonger pryds av geranier och stadens gator och torg är kantade av apelsinträd. Högröstade gatuförsäljare och färgsprakande marknader påminner om Orientens basarer medan de lätt förfallna neoklassicistiska palatsen för tankarna till en svunnen tid när Aten var känt som Medelhavets pärla.

Högt över stadens hektiska liv, på Akropolisklippan, står de vackra vita marmortemplen som vittnen till en tid då Aten visade vägen för demokratin. Förutom att rymma fascinerande gudaberättelser med Zeus och Pallas Athene i huvudrollerna var det här stora filosofer som Sokrates och hans elev Platon hade sin gång några århundraden före vår tideräkning.

Dagens Albatrosutflykt går naturligtvis till Akropolis och Parthenontemplet, men vi ska även titta närmare på den grekiska huvudstaden. Därför besöker vi även nationalarkeologiska museet med dess många skatter, Syngatmatorget och det trevliga kvarteret Plaka. Plaka är som en liten stad i staden och här bildar bladen från gamla träd baldakiner över de smala kullerstensgränderna. Området är känt för sin mat, sina butiker och sina caféer. Det är i Plaka vi pausar från våra upplevelser och äter en trevlig lunch med lokal prägel. Vi har även lite tid på egen hand innan den sista delen av det arrangerade programmet och vi återvänder till kryssningsfartyget.

(Dagens utflykt är inte inkluderad i resans pris. Speciellt utflyktspaket kan köpas till, se mer information längre ner i programmet).

Dag 16
Till havs mot Neapel

Idag kan du kasta dig över det stora nöjesutbudet ombord på fartyget. Du kan inleda med att lyssna på klassisk musik till eftermiddagsteet och pianisten som spelar evergreens medan du avnjuter en drink före middagen. Alternativt kan du besöka kvällens stora föreställning i teatersalen där fartygets big-band spelar. Det finns mycket underhållning att välja på innan vi kommer fram till Neapel.

Dag 17
Neapel, Italien. Äventyr på egen hand Ankomst kl. 09.00, avgång kl. 18.00
Neapelbukten

Vi färdas längs den italienska västkusten och kommer idag fram till Neapel. Neapelbukten var under antiken först och främst präglad av grekernas och romarnas närvaro. Redan på 700-talet f.Kr. grundade grekiska invandrare städer som Cumae och Neapolis, och det grekiska inflytandet syns idag i form av tempel och stadsplaner. Men naturligtvis är det romarna som har satt de tydligaste spåren.

Områdets helande och varma källor lade grunden till att bygga många badanstalter och kurorter. Detta tilltalade romarna som byggde fantastiska villor längs kusten. Det viktigaste naturelementet i området är Vesuvius. Vulkanen gav sig tillkänna år 79 e.Kr. genom att explodera i ett inferno av sten, aska och lera som täckte städerna Herculanum och Pompeji. Nationalmuseet i Neapel rymmer merparten av den fantastiska samlingen av arkeologiska fynd från de två städerna. 

Ge er ut på äventyr på egen hand eller följ med på en av fartygets utflykter (bokas och betalas ombord på fartyget). Reseledaren är naturligtvis behjälplig med förslag på aktiviteter för dagen.

Dag 18
Rom (Civitavecchia) – flyg till Stockholm Ankomst till Rom kl 05.00

Tidigt på morgonen anländer vi till Civitavecchia som är Roms hamnstad. Vi beger oss till flygplatsen och går ombord på flyget som ska ta oss hem igen, med bagaget fullt med härliga minnen.

Utflyktspaket

För Albatros gäster erbjuder vi ett utflyktspaket som anordnas av Albatros reseledare. Paketet ska beställas hemifrån senast 45 dagar före avresa.
• Khasab. Möjlighet till utflykt med dhow-båtar runt Musandam-fjordarna
• Muskat. Halvdagsutflykt i Muskat. Stadsrundtur i Grand Mosque, vackra palats och marknaden Muttrah Souk
• Aqaba. Halvdagsutflykt till UNESCO-bevarade Petra med vacker kultur och arkitektur
• Aten. Heldagsutflykt till Aten med Akropolis och nationalarkeologiska museet. Lunch ingår

Pris per person: 3 698 kr

Grand Mosque i Muskat

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för invändig enkelhytt kat. 2V-4V: 11 998:-

Tillägg för uppgradering av hytt

Dubbelhytt

  • Tillägg för utvändig dubbelhytt kat. 2N: 1 998:-
  • Tillägg för utvändig dubbelhytt med balkong kat. 2D-5D: 5 498:-

Enkelhytt

  • Tillägg för utvändig enkelhytt kat. 2N: 15 498:-
  • Tillägg för utvändig enkelhytt med balkong kat. 2D-5D: 22 998:-
Priset inkluderar
  • Svensk/norsk reseledare
  • Flyg Stockholm – Dubai och Rom – Stockholm
  • 1 övernattning på hotell i Dubai med frukost
  • Stadsrundtur i Dubai enligt program
  • 16 nätters kryssning med Jewel of the Seas i delad invändig dubbelhytt
  • Transport se program
  • Helpension på kryssningsfartyget.
  • Dricks på kryssningsfartyget (1 600 kronor)
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris 
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring 
  • Måltider i Dubai förutom frukost dag 2
  • Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg för uppgradering av hytt
  • Utflyktspaket 3 698 kronor per person
  • Eventuella extrautflykter
  • Eventuella måltider på land
  • Drycker
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 5 USD per person Gäster med utflyktspaket bör räkna med cirka 15 USD per person) 
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift 150 kronor per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Hur är hytterna?

Det finns flera olika hyttkategorier med allt från trevliga, rymliga interna hytter till praktfulla sviter med egen balkong. Gemensamt för alla är att de har egen dusch och toalett och god förvarings- och sittplats, enkelsäng eller dubbelsäng.  Dessutom är samtliga hytter utrustade med kylskåp och hårtork. Om du vill boka en svit ombeds du att kontakta Albatros Travel.

Insides hytt
Kategori 2V-4V, däck 2. Hytterna har två enkelsängar eller dubbelsäng. Det finns hårtork, minibar (mot betalning) luftkonditionering och naturligtvis dusch och toalett.

Utsides hytt med fönster
Kategori 2N, däck 2. Hytterna har två enkelsängar eller dubbelsäng. Det finns hårtork, minibar (mot betalning) luftkonditionering och naturligtvis dusch och toalett.

Balkonghytt
Kategori 2D-5D, däck 7. Hytterna har ett stort panoramafönster och två enkelsängar eller dubbelsäng. Det finns hårtork, minibar (mot betalning) luftkonditionering och naturligtvis dusch och toalett.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Före avresan

Pass

Passet ska vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum. Barn, oavsett ålder, ska ha ett eget pass. Det räcker inte att stå med i föräldrarnas pass. Skicka in en kopia av ditt pass till Albatros Travel senast 14 dagar efter din bokning. Tänk för övrigt på att namnet på flygbiljetten måste överensstämma med namnet som står i ditt pass. Om namnen inte överensstämmer kan följden bli att du nekas inresa och måste flyga hem för egen räkning.

I Förenade Arabemiraten och Oman råder det visumplikt för svenskar och övriga EU-medborgare för en vistelse i upp till 30 dagar.  Visum är kostnadsfritt och utfärdas vid inresan.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

20AECOC02BSE2203