Expeditionskryssning från Skottland till Svalbard

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Följ med på en nordatlantisk öhopping med vårt eget fartyg Ocean Atlantic, från Skottland till Svalbard med stopp på Orkney, Shetland, Färöarna och Jan Mayen.

Från Skottlands vårgröna öar reser vi mot midnattssolen på denna extraordinära expeditionskryssning över Nordatlanten. På vår rutt mot Svalbard besöker vi Orkney- och Shetlandsöarna, Färöarna och den spektakulära vulkanön Jan Mayen vars snötäckta toppar reser sig över 2000 meter över havet. Vi följer flyttfåglarna på deras väg mot de arktiska häckningsplatserna och de följer oss.

Innan vi når fram till kryssningens slutmål i Longyearbyen tar vi oss iland med fartygets zodiakbåtar i Spetsbergens södra fjord, Hornsund och Bellsund. Har vi tur möter vi även isbjörnar under deras jakt på sälar på fjordisen! 

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar

  • Reseledare Skandinavisktalande reseledare och engelsktalande expeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta

Dagsprogram
Dag 1 Flyg till Aberdeen. Ombordstigning i Aberdeen
Dag 2 Orkneyöarna med historiska Kirkwall. Möjlighet att besöka Skara Brae (tillköp)
Dag 3 Shetlandsöarna. Utflykt på huvudön och fiskeorten Lerwich (tillköp)
Dag 4 Färöarna. Tórshavn och Nordatlanten. Djupa fjordar och branta berg. Utflykt till Kirkjubøur (tillköp)
Dag 5 Till havs mot Jan Mayen, på utkik efter havsfåglar, delfiner och valar
Dag 6 Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar
Dag 7 Till havs på väg mot Svalbard
Dag 8 Svalbard i sikte. Båtresa förbi Sørkapp längs sydostkusten
Dag 9 Edgeøya. Båttur längs iskanten i zodiakbåtar
Dag 10 Hornsund och Hornsundbreen
Dag 11 Bellsund med Vårsolsbukten och Calypsobyen
Dag 12 Longyearbyen och hemresa

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic byggdes 1985 i Polen och är det perfekta expeditionsfartyget till farvattnen runt Antarktis! Med isklass 1B, vilket innebär brytning av upp till 50 cm nyis, kraftiga motorer och stabilisatorer, hör Ocean Atlantic till ett av de starkaste fartygen i området. Fartyget renoverades 2017 och med en längd på 140 meter och bredd på 21 meter finns det gott om plats på de olika däcken med flera fördragssalar, barer och observationsplattformar. Restaurangen serverar 4-stjärnig internationell mat och det är naturligtvis helpension på fartyget. De breda fönsterna på Erickson-däcket ger dig möjlighet att njuta av utsikten över de smala, isfyllda fjordarna med sina branta bergsväggar och glaciärfronter som speglar sig i havsytan. Fartyget har plats till 198 passagerare som bor i utsides hytter med eget badrum. Alla landstigningar genomförs i samlad trupp med fartygets 20 zodiac-båtar.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Avresedatum

Klicka på "Boka" för att se lediga rum
Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
OBS: Programmet med det här avresedatumet varierar något från det du har valt. Klicka på datumet för att byta till motsvarande program.
29 998:–
Köpenhamn
Fullbokad
29 998:–
Stockholm
På förfrågan
Klicka på ett datum för att se tillhörande program
Klicka på "Boka" för att se lediga rum

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg till Aberdeen. Ombordstigning i Aberdeen

Vår resa börjar i Aberdeen i nordöstra Skottland där vårt kryssningsfartyg Ocean Atlantic väntar på oss. På eftermiddagen stiger vi ombord och anvisas till våra hytter. Efter en obligatorisk säkerhetsgenomgång lämnar vi hamnen och glider ut genom floden Dees mynning och ut mot Nordsjön.

Dag 2
Orkneyöarna med historiska Kirkwall. Möjlighet att besöka Skara Brae (tillköp)

Under natten har vi tagit oss ut mellan de Yttre och Inre Hebriderna och vi kommer fram till staden Kirkwall på de vindpinade Orkneyöarna utanför det skotska fastlandet. Orkney är fornnordiska för sälöarna, och i likhet med de andra Nordatlantiska öarna har Orkney en rik vikingahistoria. Men Orkneys historia går faktiskt ännu längre tillbaka i tiden, till en av Europas äldsta civilisationer. Skara Brae, Nordeuropas svar på Pompeji, låg gömt i nästan 5 000 år innan en väldig storm blottade den uråldriga bebyggelsen. De tio envåningshusen står nästan inflyttningsklara, fullt möblerade och med full sanitet, allt utfört i sten. Platsen finns upptagen på UNESCOs kulturvärldsarvslista tillsammans med flera andra kulturminnen på Orkney.

Efter ankomsten till Kirkwall kan den som vill besöka den gamla platsen Skara Brae med buss på en kort utflykt. När vi är tillbaka i Kirkwall tar vi oss till Highland Park, Skottlands nordligast belägna destilleri. Vid fyra olika tillfällen har de gyllene dropparna utnämnts till världens bästa. Vi får en exklusiv rundvisning på det legendariska destilleriet och får även möjlighet att smaka på de kända dropparna.

(Dagens utflykt är en del av ett särskilt utflyktspaket och ingår inte i resans pris. Läs mer under prisinformation).

Eftermiddagen i Kirkwall tillbringas på egen hand och den som vill kan besöka den imponerande St. Magnus-katedralen samt de sagolika ruinerna efter Bishop’s och Earl’s Palace innan vi på kvällen går ombord på fartyget och tar oss norrut mot Shetlandsöarna och Lerwich.

Dag 3
Shetlandsöarna. Utflykt på huvudön och fiskeorten Lerwich (tillköp)

Tidigt på morgonen ankommer vi till Shetlandsöarna. Vi inleder med att långsamt passera den östligt belägna ön Noss, vars branta kuster utgörs av ett imponerande fågelberg som på våren sjuder av aktivitet. Här finns det bland annat gott om havssula, tejster och tretåig mås men även skarv, lunnefågel, sillgrissla, tordmule och stormfågel.

När vi har rundat Noss och den större grannön Bressay anländer vi till Lerwick på Shetlandsöarnas största ö Mainland under morgonen. Öriket Shetland består av över 100 öar och skär varav endast 15 är bebodda året runt. Öarna utgör den nordligaste delen av det brittiska kungadömet cirka 300 kilometer norr om det skotska fastlandet. Det centrala läget i Nordatlanten har genom tiderna lett många sjöresenärer till öarna och det skandinaviska arvet lyser fortfarande igenom i såväl dialekter och folklore som i ortsnamn. Shetlandsöarna är otroligt rika på djurliv, med bland annat över 330 000 får – faktiskt kan antalet människor tyckas få i jämförelse, då antalet fasta invånare endast uppgår till 24 000!

På förmiddagen ger vi oss ut på en kort busstur runt huvudön. Här ska vi bland annat besöka Clickimin Broch som är ett enastående exempel på arkitekturen under brons- och järnåldern. Vi tittar sedan närmare på Fort Charlotte som byggdes år 1665. Från fortets skyttevärn har vi en fin utsikt över den gamla stadsdelen och hamnen i Lerwick. 

(Utflykten på Shetland är en del av utflyktspaketet och ingår inte i resans pris. Läs mer under prisinformation).
Innan vi åter stiger ombord och fortsätter vår kryssning norrut, finns det tid att på egen hand utforska Lerwick.

Dag 4
Färöarna. Tórshavn och Nordatlanten. Djupa fjordar och branta berg. Utflykt till Kirkjubøur (tillköp)

Efter frukost anländer vi till Tórshavn, en av världens minsta huvudstäder.  Härifrån styrs det lilla riket av 18 utspridda öar som utgör Färöarna. Tórshavn är centrerad runt det charmiga gräsbeklädda parlamentet på Tinganes och staden håller på att bli en hektisk och modern stad med butiker, caféer och hela tre trafikljus!

Idag kan man följa med på en bussutflykt där vi blickar tillbaka i historien. Vi lämnar huvudstaden och beger oss över bergen söderut. Eftersom klimatet på Färöarna är känt för att vara omväxlande är det inte osannolikt att vi kommer att färdas både genom regn och dimma. Om vi väntar en liten stund är det inte heller osannolikt att det klarnar upp igen. Vi kommer fram till Kirkjubøur, den viktigaste historiska platsen på öarna. Kirkjubøur var under medeltiden biskopssäte på Färöarna och även dess kulturcenter. Vi besöker ruinerna av den imponerande Magnus-katedralen och St. Olav-kyrkan, Färöarnas enda kvarvarande medeltidskyrka. När vi har kommit tillbaka till vår Havn, som Tórshavn ofta kallas, kan den som vill ta en avkopplande promenad genom det gamla citadellet vid hamnen. 

(Dagens utflykt till Kirkjubøur är en del av utflyktspaketet och ingår inte i resans pris. Läs mer under prisinformation).

Dag 5
Till havs mot Jan Mayen, på utkik efter havsfåglar, delfiner och valar

Idag tillbringar vi dagen ombord. Lyssna till ett föredrag med våra erfarna expeditionsledare, se en film om arktisk natur eller gå ut på däck för att fånga en glimt av flyttfåglarna som elegant svävar nära fartyg och reling, och förhoppningsvis några valar.

Dag 6
Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar

Mitt i Norska havet i norra Atlanten ligger den gåtfulla vulkanön Jan Mayen. Ön är en del av den mittatlantiska ryggen, vid sprickbildningen i kontinentalplattorna – grunden till öns existens. Ön är inte bara gåtfull på grund av sitt isolerade läge, men även eftersom dimma och skyar täcker Jan Mayen en stor del av året. 

Jan Mayen tillhör Norge, och berget Beerenberg är ett av de högsta bland Norges 300 toppar som når över 2 000 meter. Ön är endast bebodd av 18 personer som vaktar metereologstationen och ingår i det norska försvaret. Vi ska försöka ta oss i land på den smalaste delen av ön, från antingen söder eller norr, beroende av aktuell vindriktning och bränningar. Det vulkaniska ursprunget syns överallt med både kratrar och lavaströmmar.

Efter en trevlig promenad på den smala landtungan tar våra zodiakbåtar oss tillbaka till fartyget så att vi kan fortsätta vår resa norrut.

Dag 7
Till havs på väg mot Svalbard

Under vår dag till havs finns det bl.a. möjlighet att lyssna på föredrag, se film och spela spel.

Dag 8
Svalbard i sikte. Båtresa förbi Sørkapp längs sydostkusten

Vi närmar oss Svalbard och får den största ön, Spetsbergen, i sikte på eftermiddagen.

Vår rutt för de kommande två dagarna beror väldigt mycket på vädret. Områdets olika istyper, exempelvis packisen från Polarhavet, glaciäris från kalvande ismassor och fjordarnas vinteris har tillsammans med vädret och havet inflytande på kaptenens och expeditionsledarens beslut om vilken rutt vi ska ta. Med en isklass på 1B kan vårt fartyg ta sig väldigt nära iskanten där chansen att se isbjörnar jaga efter sälar är som allra störst. 
 

Dag 9
Edgeøya. Båttur längs iskanten i zodiakbåtar

Vi fortsätter så långt öster och norr mot Edgeøya som isen tillåter i vår jakt på djurliv. Sälar som ligger på isen, fåglar på väg ut till havs för att söka efter föda och förhoppningsvis isbjörn.

Dag 10
Hornsund och Hornsundbreen

Vi har återvänt till Spetsbergens västkust och hoppas på att få komma in i Hornsund, som är öns sydligast belägna fjord. Västkusten gynnas av det varmare vattnet som kommer från Atlanten och vinterisen borde ha hunnit smälta, åtminstone längs den yttre kusten. 

Hornsund kallas ofta för Svalbard i ett nötskal på grund av de varierande och dramatiska landskapen och det rika djurlivet. Vi kommer att försöka landstiga i Gåshamna där man hittar rester av gamla fångshytter, ryska bosättningar och späckkokare.

Dag 11
Bellsund med Vårsolsbukten och Calypsobyen

Bellsund har Svalbards rikaste kolresurser och Svea Gruva långt in i fjorden var tidigare ett av de största samhällena på ön, men priserna sjönk och idag är kolgruvan nedlagd.

Vi stannar i fjordens mynning och gör landstigningar i Vårsolsbukten. Här består den största attraktionen av fågelfjäll med alkekungen, Svalbards vanligaste fågel. Tundran och gräset under klipporna är rikligt gödslat av hundratusentals alkekungar och Svalbards rendjur älskar att beta här. Vi går längs stranden och ser resterna efter tidiga industriella, och tuffa, tider.

Vid lunch reser vi över fjorden längs den 4 kilometer långa (och rätt snäva) Akseløya. Vi gör en landstigning med zodiakbåt i Calypsobyen i Recherche-fjorden. Här utvann man kol i början av 1900-talet men verksamheten uppnådde aldrig full produktion. Idag bjuder Calypsobyen på en spännande landstigning som ger oss en inblick i neoindustrialismen. Den som vill kan gå en promenad på tundran bakom byggnaderna.
 

Dag 12
Longyearbyen och hemresa

Tidigt på morgonen har fartyget anlänt till Longyearbyen, resans slutdestination. Efter frukost lämnar vi vår fartygsbesättning och Ocean Atlantic och går ombord på de väntande bussarna som ska ta oss ut till flygplatsen inför vår återresa.

Utflyktspaket

Vi har tagit fram ett utflyktspaket med ett antal utflykter som är klassiska för de platser vi besöker. Paketet ska beställas hemifrån.

Utflyktspaketet inkluderar utflykter i/till:
Orkney Island: Bussresa från Kirkwall till Churchill Barriers, Italian Chapel och forntidsstaden Skara Brae. 
Shetland Island: Bussutflykt från Lerwich till huvudön på Clickimin Broch och Fort Charlotte.
Färöarna: Bussutflykt från Tórshavn till vackra Kirkjubøur med besök i den imponerande Magnus-katedralen och St. Olav-kyrkan. 

Utflykterna leds av Albatros expeditionsteam med internationella och skandinaviska reseledare samt lokala engelsktalande guider. 

Pris: 2798 kr

Prisinformation

Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hyttkategorierna under Prakiskt information


Pris för Kat. C: 4 498 kr per person
Pris för Kat. B: 25.498 kr per person
Pris för Kat. A: 29.498 kr per person
Pris för Premium Suite: 38.998 kr per person

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för Kat. G: 8 398 kr

Hytt för tre personer

Tillägg för Kat. B: 6 998 kr per person

Barnrabatt 2-15 år

50% av grundpriset vid minimum 2 fullt betalande vuxna i samma hytt (endast möjligt i kategori B). Max. 4 personer varav 2 barn som delar extrasäng. Observera att fartyget inte är inriktat till barn, eller har faciliteter som barnsäng eller barnstol. Detta tas med på egen hand vid behov.

Vänligen kontakta oss om ni önskar att följa med på denna resa med barn.

Priset inkluderar
  • Skandinavisk reseledare och engelsktalande expeditionsteam
  • Flyg till Aberdeen samt från Longyearbyen
  • Transport, utflykter och zodiakbåtturer under kryssningen enligt program
  • 12 dagars/11 nätters kryssning med Ocean Atlantic i delad extern dubbelhytt med fönsterglugg (kategori D) med dusch/toalett.
  • Hamnnära utflykter i besöksorterna med expeditionsguider
  • Informationsmöten och föredrag med expeditionsteamet
  • Helpension under hela kryssningen
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring 
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider före och efter kryssningen i Aberdeen respektive Longyearbyen 
  • Eventuella extra utflykter och arrangemang
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten.
  • Dricks till fartygspersonalen, lokalguider – vi rekommenderar 14 USD per person och dag.
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter.
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Separat utflyktspaket
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Ocean Atlantic har fem hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och stort fönster. Beläget på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittyta, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Beläget på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Vädret på Nordatlanten

Resan genomförs sent på våren och vi kan förvänta oss temperaturer runt 15 grader på Skottland och eventuellt ner till 5 grader på Svalbard. Samtidigt kan vädret vara väldigt ombytligt. Ena ögonblicket kan det vara strålande sol och kavlugnt vatten och nästa kan vågorna gå höga och regnet vräka ner. 

Koncept för expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden.  Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden.  Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjlighet och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord i gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett välsorterat bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resan sker i expeditionsform vilket innebär att vi inte kan förutse den aktuella resans alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder

Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare.

Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor

Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Pass och passupplysningar till Albatros

För att kunna utfärda flygbiljetter behöver vi passupplysningar för samtliga resenärer, senast 14 dagar efter bokning av resan. Upplysningarna kan skrivas in elektroniskt via https://pas.albatros-travel.org/se/. Om du skickar in dina passupplysningar med posten är det viktigt att du anger fakturanummer, avresedatum och resans namn. Om du får ett nytt pass från och med den tid då du har skickat in dina passupplysningar till oss (till och med avresedatum), så är mycket viktigt att du genast skickar in upplysningarna i ditt nya pass.

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Tips inför packningen

En fartygskryssning på Nordatlanten på våren kräver en väldigt varierande klädsel. På land kan temperaturen uppnå 15 grader men ute på Nordatlanten kan den sjunka till runt 5 grader, trots att solen kan skina dygnet runt. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.

Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till zodiakbåtarna är också bra att ha med sig. 

Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Atlantic finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Ta gärna med en kikare. Handdukar behöver ej medtas.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter är även ett alternativ. Tänk dock på att sjösjuketabletter kan ha en tröttande effekt.

Språket ombord

Gästerna och Albatros reseledare på denna kryssning är både från Skandinavien och länder utanför Skandinavien. All information ombord ges därför på engelska. Informationsmöten och föreläsningar genomförs även på skandinaviska. 

Handen på hjärtat

En hjälpande hand

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord. 

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter gruppen reseledaren på en av bussens första uppsamlingsplatser. I avreseinformationen framgår det vad som gäller för din specifika resa.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.
 

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros bussresor kan du reservera en specifik plats i bussen, varav några platser reservas mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn.

På våra resor med flyg genomförs transporten på destinationen ofta med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte köpa en specifik plats i förväg.  Däremot kan man under resans gång kommer överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
 

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Liknande resor

19GBCSC02ASE2905