Expeditionskryssning till Nordvästpassagen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Från västra Grönland till arktiska Kanada - kryssa i Roald Amundsens kölvatten genom den legendariska Nordvästpassagen

Sedan slutet av 1400-talet har en rad upptäcktsresanden gång på gång gett sig ut i sökandet efter den mytomspunna sjövägen genom arktiska Kanada.

Roald Amundsen var den förste som erövrade den svårbesegrade Nordvästpassagen – och nu kan du följa i polarforskarens kölvatten med Albatros. 

Från västra Grönland korsar vi Davissundet västerut mot inuiternas land på Baffin Island i Kanada. Här har inuiterna levt utmed kusten i flera tusen år och vi avlägger besök vid flera av dessa avsides belägna bosättningar.  Vi utforskar det dramatiska och vilda arktiska Kanada omkring Baffin och Ellesmere Island och färgstarka små orter på nordvästra Grönland.  

Vi kryssar genom iskalla vattenvägar, förbi isberg och skyhöga klippor, häpnar över den vidsträckta, orörda vildmarken och spanar efter isbjörnar, knölvalar och grönlandsvalar. 

Den här kryssningen är som ingen annan och den tar oss till ett område som endast ett fåtal är förunnande att få uppleva. Kanske du är en av dem? 

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Albatros aktiv, Expeditionskryssning

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Vi korsar polcirklen söderut
Dag 2 På havet mot Qikiqtarjuaq, Baffin. Vi korsar Davissundet
Dag 3 Qikiqtarjuaq, Baffin. Besök hos inuiter och på spaning efter Grönlandsvalar
Dag 4 Isabella Island och Iqualirtuuqs nationalreservat
Dag 5 Sam Ford-fjorden och de imponerande klipporna
Dag 6 Pond Inlet, Baffin. Besök i inuitorten Mittimatalik och kryssning genom Eclipse-sundet
Dag 7 På havet mot Qaanaaq. Porten till Nordvästpassagen; Lancastersundet
Dag 8 Qaanaaq, Grönland
Dag 9 På havet över Melville-bukten
Dag 10 Upernavik – porten till nordvästra Grönland
Dag 11 Uummannaq. Stadsvandring i en av Grönlands vackrast belägna städer
Dag 12 Isbergens huvudstad, Ilulissat. Möjlighet för båttur eller flightseeing till Isfjorden (extrautflykt)
Dag 13 På havet mot Kangerlussuaq
Dag 14 Kangerlussuaq och hemresa

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic byggdes 1985 i Polen och är det perfekta expeditionsfartyget till farvattnen runt Antarktis och Arktis! Med isklass 1B, vilket innebär brytning av upp till 50 cm nyis, kraftiga motorer och stabilisatorer, hör Ocean Atlantic till ett av de starkaste fartygen i området. Fartyget renoverades 2017 och med en längd på 140 meter och bredd på 21 meter finns det gott om plats på de olika däcken med flera fördragssalar, barer och observationsplattformar. Restaurangen serverar 4-stjärnig internationell mat och det är naturligtvis helpension på fartyget. De breda fönsterna på Erickson-däcket ger dig möjlighet att njuta av utsikten över de smala, isfyllda fjordarna med sina branta bergsväggar och glaciärfronter som speglar sig i havsytan. Fartyget har plats till 198 passagerare som bor i utsides hytter med eget badrum. Alla landstigningar genomförs i samlad trupp med fartygets 20 zodiac-båtar.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
53 998:–
Stockholm
Fullbokad
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Vi korsar polcirklen söderut
Färgstarka Grönland

Vi flyger från Stockholm via Köpenhamn till Grönland. Efter knappt 6 timmar på flyget landar vi i Kangerlussuaq på förmiddagen lokal grönländsk tid, dvs. minus 4 timmar i förhållande till svensk tid. Kangerlussuaq är den största av Grönlands internationella flygplatser för civil trafik. Här bor permanent ca 4–500 invånare och här ligger Albatros Arctic Circles huvudkontor, hotell och souvenirbutik, endast 100 meter från flygplatsbyggnaden.
Det var amerikanerna som byggde flygplatsen under andra världskriget. Under namnet Bluie West Eight etablerades 1942 en stor flygbas vid slutet av den 160 km långa Søndre Strømfjord. Flygbasen var strategiskt viktig och fungerade även som radarstation, men den teknologiska utvecklingen gjorde att den fick allt mindre betydelse, och 1992 överlämnade amerikanerna byggnader och faciliteter till Grönlands hemstyre. 

Efter ankomst har vi arrangerat en utflykt till den platsen som vi kallar Renglaciären som står som en isvägg – på visa ställen upp till 60 meter – och bildar en tydlig kontrast mellan land och is. Namnet kommer från de renar som man kan se här. Även utan renar är det en fin upplevelse att vara här, både vad gäller motiv till kameran och det lugn som infinner sig när man är mitt ute i den orörda naturen. 

Turen till en av områdets mest sevärdiga glaciärer genomförs i en fyrhjulsdriven tundrabuss som är som gjord till terrängen och grusvägen. På väg hit håller vi utkik efter renar och myskoxar medan guiden berättar om området och dess historia.  

Efter utflykten åker vi till restaurang Roklubben där vi ska äta en sen lunch. Sedan fortsätter vi till hamnen, ca 12 km väster om flygplatsen, för att gå ombord på vårt fartyg, M/S Ocean Atlantic. Vi tar zodiac-båtar i små grupper ut till fartyget som ligger ett par hundra meter ut i fjorden.  

Ombord på fartyget får vi våra hytter, säkerhetsprocedurerna genomgås och medan vi njuter av middagen i restaurangen stävar fartyget ut på vår kryssning genom den cirka 160 kilometer långa fjorden. Kangerlussuaq ligger nära polcirkeln som vi korsar på vår väg genom fjorden.

Dag 2
På havet mot Qikiqtarjuaq, Baffin. Vi korsar Davissundet

Fartyget har under natten stävat söder- och västerut och vi har lagt Kangerlussuaqs fjord bakom oss. Vi använder dagen ombord till att beundra den fantastiska utsikten över Davissundet och hoppas på att få se valar på vår väg mot Kanada. Den här första hela dagen lär vi känna vårt fartyg lite bättre. Vårt expeditionsteam står för aktiviteter och föredrag under dagen och ser till att det inte blir tråkigt! 

Klimatet utmed Baffins östkust präglas av den sydgående polarhavsströmmen som innebär att det är lite kallare här än utmed västra Grönland. Men havet är fullt av liv och sannolikheten är stor att vi se valar och sälar här. 

Från bryggan håller besättningen utsikt över de isberg som flyter utmed ”Isbergssundet” från de stora glaciärerna i Grönland och arktiska Kanada.  

Dag 3
Qikiqtarjuaq, Baffin. Besök hos inuiter och på spaning efter Grönlandsvalar

Arktiska Kanada kallas för Nunavut och den östra regionen med bl.a. Baffin, Devon och Ellesmere Island kallas Qikiqtaaluk-regionen. Regionen täcker en yta på ca 1 miljon km2 (motsvarar hälften av Grönland). Det är ett landskap som har sin helt egen skönhet, nästan helt blottad på grönska. I klart väder kan man se flera hundra kilometer av glaciärskapta landskap.  

Under natten närmar vi oss Cape Dyer, där USA har etablerat en av deras många DEW- stationer (Distant Early Warning) som omringar den arktiska amerikanska kontinenten. Cape Dyer är i sig själv den 800 meter höga klippkanten som signalerar land utanför Davis-sundet.  

Precis som den grönländska motsvarigheten Qeqertarsuaq, betyder Qikiqtarjuaq ”den stora ön”. Orten har runt 600 invånare på en ö utanför Baffins östkust. Området är känt för de många valarna och även Grönlandsvalen finns här. Grönlandsvalen finns endast i arktiska vatten och därför är det lite extra speciell känsla att observera just den.  

Dag 4
Isabella Island och Iqualirtuuqs nationalreservat

Vi fortsätter utmed Baffin Islands östkust med kurs mot Isabella-bukten som är ett fredat område för Grönlandsvalen. Så om vi mot förmodan inte skulle ha sett den än har vi goda chanser just här. Hundratals valar samlas och äter upp sig under sommarmånaderna. 

Området Ninginganiq vid Isabella-bukten har sedan 2010 fungerat som ett nationellt skyddat naturreservat. Det är ett viktigt område för både havsdäggdjur och havsfåglar, inte bara Grönlandsvalen. Ordet "Ninginganiq" på grönländska kan översätta mer eller mindre till ”platsen där dimman är”. Vi hoppas naturligtvis på att undvika just dimma när vi stävar in i bukten och håller utkik efter de många djuren.  

Dag 5
Sam Ford-fjorden och de imponerande klipporna

Majestätiska bergssidor bryter havsytan utmed sidorna på Sam Ford-fjorden. Den stora volymen på dessa lodrätta klippor är imponerande. Vi är dock inte här för att klättra her utan för att njuta av fjordens naturliga skönhet och spanar efter sälar och narvalar som håller till i det mörka vattnet.  Den isolerade fjorden har skapats av glaciärer och några av klipporna går upp till 1500 meter över havsytan. Medan vi navigerar in och ut ur det här otroliga fjordområdet hoppas vi naturligtvis på att få se några av de många av de många flyttfåglar som besöker området varje år. 

Dag 6
Pond Inlet, Baffin. Besök i inuitorten Mittimatalik och kryssning genom Eclipse-sundet

Orten Pond Inlet heter på det lokala inuit-språket Mittimatalik och har drygt 1600 invånare varav de flesta är inuiter. Vi promenerar genom orten och tar en titt på arkitektur och levnadssätt här i det isolerade norra Kanada.  Senare kan vi jämföra med bosättningar och samhällen på vår färd utmed Grönlands kust. 

Det arktiska klimatet gör sommaren kort, men det kommer ändå besökare som precis som vi kommer för att uppleva de spektakulära vyerna över bergen, glaciärerna och isbergen som glider förbi.  

Efter besöket återvänder vi till fartyget för att äta lunch medan vi navigerar norrut genom Eclipse-sundet som skiljer Baffin Island och Bylot Island åt.

Dag 7
På havet mot Qaanaaq. Porten till Nordvästpassagen; Lancastersundet
Knölvalen blir ungefär 15 meter lång

Den här dagens kryssning är speciellt beroende av väder och vin runt Lancaster-sundet. Planen är att resa en bit in genom mynningen av passagen och vidare norrut. Själva idéen om en genväg mellan Stilla havet och Atlanten från nordvästra Amerika genom fjordsystemen är flera hundra år gammal, och det är först i senare tid man åtminstone preliminärt har lagt idén på hyllan.  Orsaken är de stora kostnaderna som det medför att genomföra resan. Ett par enskilda isbrytare från Kanadas norra oljefält är de enda som tar den rutten. Efterhand som den arktiska isen smälter allt mer är det möjligt att mer kommersiell drift blir möjlig hela vägen här i norr.  

Under dagen kryssar vi utmed Devons östra kust. Devon är världens största obebodda ö. Vi fortsätter norrut och kan navigera utmed Ellesmere Island. Inuiternas folkvandring till Grönland kommer via Ellesmere Island och Smithsundet. Vår färd viker av österut och vi söker oss mot Grönlands västra kust – vi tar farväl av de kanadensiska farvattnen. Smithsundet och Kennedy-kanalen har ganska starka strömmar som blir en slags trakt för havsis och isberg från det stora arktiska området mot norr. 

Dag 8
Qaanaaq, Grönland
Varma kläder kan behövas på Grönland

Det är en kort rutt vidare mot Qaanaaq, som vi förväntar att besöka tidigt på morgonen. Det är områdets största stad och har under många år varit föremål för bryderier om ansvarsplacering.  by Orten grundades 1953 när amerikanerna byggde basen vid den ursprungliga orten, Uummannaq, och tvångsflyttade befolkningen. Här finns i dag en landningsbana som två gånger i veckan tar emot Air Greenland’s Dash-7. Vi besöker orten och vårt expeditionsteam visar runt. 

När vi lämnar Qaanaaq, passerar vi den amerikanska Thule-basen från behörigt håll (det är inte möjligt att besöka en aktiv bas). Kryssningen tar oss under natten eller nästa dag förbi Meteorite Island där den stora Kap York- meteoriten landade.

Dag 9
På havet över Melville-bukten

Vi kryssar utmed Grönlands västkust och ombord på fartyget hålls inspirerande och lärorika föredrag om arktiskt djurliv och klimat, upptäcktsresor och geologi. Du kan även gå ut på däck för att spana efter djurlivet – valar, myskoxar och harar, och det är heller inte otänkbart att vi kan få syn på en isbjörn i fjordarna.  

Melville-bukten är ett spännande och historiskt område att passera. Bukten var förr i tiden ganska isolerad, eftersom havsisen höll hela året och de många kalvande glaciärerna konstant levererade ny is.

Nattetid finns det en liten chans att se norrsken, eftersom nätterna tilltar och vi rör oss mot södra Grönland. Den här perioden världens största biograf: det norra halvklotets stjärnhimmel med det dansande norrskenet som huvudrollsinnehavare. Det kan vara lite kyligt, så ta en varm tröja på dig innan du går ut på däck och fäster blicken på himlavalvet. 

Dag 10
Upernavik – porten till nordvästra Grönland

Vi styr kosan mot Upernavik, som även kallas porten till nordvästra Grönland.  Vi håller utkik efter de stora valarna som inte sällan passerar dessa farvatten. Vi får sällskap av den lilla stormfågeln som växlar mellan lä och lovart för att få fart och dynamik på dess flygtur bakom fartyget. Upernavik ligger på en ö med samma namn i den södra delen av Upernavik Isfjord. Upernavik betyder Vårplatsen, vilket hänvisar till att det var hit man kom på våren när isen bröt upp, dels för att handla och dels för att fiska och bedriva fångst på öppet hav. Staden ligger på öns söndra del, där havet vanligtvis är lugnt, oavsett väder. Vad gäller det industriella är Upernavik en blandning av gammal fångstkultur och högteknologisk fiskeindustri där den traditionella hundsläden och den moderna snöskotern samsas bredvid varandra. Själva staden grundades år 1772 som dansk kolonialstation, men områdets historia går, precis som resten av Västgrönland, cirka 4 500 år tillbaka i tiden. Då reste jägare och samlare längst kusterna av Alaska, Kanada och slutligen Grönland. Vi besöker bland annat det lilla spännande museet som är världens nordligast belägna friluftsmuseum. 

Vi lämnar Upernavik på kvällen och passerar Svartenhuk-halvöns mörka klippor medan vi spanar ut över havet efter milda jättarna som de här farvattnen är kända för. 

Dag 11
Uummannaq. Stadsvandring i en av Grönlands vackrast belägna städer
Vi ger oss ut på utflykt i zodiac-båtar

På förmiddagen befinner vi oss 590 kilometer norr om polcirkeln (70° nord) i ett av Grönlands vackraste och mest solrika områden. Vi har kommit till Uummannaq. Inseglingen mot Uummannaq är en upplevelse i världsklass och bör avnjutas från däck, oavsett vilken tid på dygnet det är. Staden ligger på en 12 km² stor ö med en utsikt som domineras av det imponerande 1 175 meter höga hjärtformade fjället, som staden uppkallades efter. Staden erbjuder en imponerande utsikt över Storöns 1 000 meter höga klippor till Nuussuaqhalvöns snötäckta tinnar i söder, ut över fjorden, där stora isberg i alla former och storlekar majestätiskt flyter förbi i långsam takt, styrda av aktuella vindar och strömmar. Hela fem aktiva glaciärer i slutet av fjorden ser till att det finns massor av isberg att titta på.

1758 var Uummannaq en koloni inne på Nuussuaqs fastland, men redan 1763 flyttade staden ut på ön där sälfångsten var mer lönsam. Vi tar en promenad genom ortens branta backar och ser bland annat ett gammalt torvhus som användes så sent som för några årtionden sen.  

Det var i Uummannaq-distriktet på Nussuaq-halvön vid Qilakitsoq (”där himlen hänger lågt”), man hittade de berömda Qilakitsoq-mumierna. Sex kvinnor och två barn tros ha drunknat i en båtolycka och sedan ha begravts i en torr och kylig klippgrotta för 600-700 år sedan. Mumierna förvaras nu i Nuuk.

Vi tillbringar ett par timmar i orten som med sitt med sitt stabila arktiska klimat med 2 000 soltimmar och bara 100 millimeter nederbörd per år, med all rätt kan kalla sig för Grönlands riviera.

Dag 12
Isbergens huvudstad, Ilulissat. Möjlighet för båttur eller flightseeing till Isfjorden (extrautflykt)
I den frodiga Sermermiutdalen

Den här morgonen har vi anlänt till Ilulissat. Ilulissat är grönländska för isberg och stadens smeknamn är med all rätt isbergens huvudstad. I Diskobukten, strax utanför Ilulissats kust, tronar de gigantiska isbergen. De kommer från Isfjorden, cirka en halvtimmes promenad söder om Ilulissat, och de föds 32 kilometer längre in i fjorden av den enorma Sermeq Kujalleq-glaciären, som med en bredd på 10 kilometer och tjocklek på 1 000 meter är den mest produktiva ismassan utanför Antarktis. Där de flesta andra ismassor endast kalvar med en hastighet på cirka en meter per dygn, kalvar Ilulissat ismassa med en hastighet på 25 meter. Det här innebär i praktiken att ismassan producerar över tio procent av alla Grönlands isberg, vilket motsvarar 20 miljoner to per dygn. Allt det här har bidragit till att Isfjorden har tagits upp på UNESCOs världsarvslista.
 

I de över 250 år som har gått sedan Ilulissats grundande har staden vuxit och är idag Grönlands tredje största med över 4 500 invånare. Det är en väldigt levande och trevlig stad med ett förhållandevis stort utbud av kulturattraktioner. Det var i Ilulissat som polarforskaren Knud Rasmussen föddes, såväl som hans gode vän, den eminente hundkusken Jørgen Brønlund som deltog i och omkom under Danmarksexpeditionen.
Idag har du möjlighet att delta i våra två spännande tillköpsutflykter eller så kan du utforska Ilulissat på egen hand. Vi erbjuder även en vandring längs Isfjorden där vi återigen besöker Sermermiutslätten, men går längre längs Isfjorden för att uppleva den fantastiska naturen i dagsljus (cirka 10,5 kilometer).

Du har också möjlighet för att följa med på en spännande båtutflykt till Isfjorden (varar cirka 2,5 timmar), där vi upplever det fantastiska is-scenariot på nära håll.  Båtturen bjuder på en upplevelse utöver det vanliga och bjuder på en naturupplevelse du sent ska glömma. Kom ihåg varma kläder!

(Utflykten till Isfjorden ingår inte i resans pris, men ska bokas separat. Se under Prisinformation).

Der er finns dessutom möjlighet att flyga över Isfjorden. Denna extrautflykt kan bokas hemifrån (2021-priset per person är 3 598 kr).

Sent under eftermiddagen stävar vi ut i Diskobukten på vår färd söderut. Innan vi tar farväl av isbergen som har följt oss de senaste dagarna hoppas vi att möta knölvalarna som håller hus utanför Aasiaat. Knölvalarna bjuder ofta på en fantastisk show med både rygg- och stjärtfenor till allmän beskådan, och ibland hoppar de i vattnet.  

Dag 13
På havet mot Kangerlussuaq

Fartyget har under natten fortsatt söderut och vi har lagt Diskobugten bakom oss. Vi använder den sista dagen ombord till att beundra den fantastiska utsikten mot Grönlands västkust och hoppas på att möta valar på vår väg mot Søndre Strømfjords mynning. Som vanligt kan du som vanligt delta i aktiviteter som vårt expeditionsteam har arrangerat. Vi njuter av en avskedsdrink tillsammans med kaptenen och ser höjdpunkterna från resa genom vår professionelle fotografs skarpa lins. 

I övrigt kopplar vi av och smälter alla intryck och restaurangens goda mat

Dag 14
Kangerlussuaq och hemresa
Myskoxar lever på den arktiska tundran

Under morgonen kommer vi fram till Kangerlussuaq. Efter frukost ombord är det dags att ta farväl av Ocean Atlantic med besättning innan det är dags att åka till flygplatsen och flyga hem igen.  

Båttur mellan isbergen i Ilulissat

Det finns möjlighet att delta i en spännande båttur till isbergen vid Ilulissat. Utflykten ska bokas och betalas senast 45 dagar före avresa.

Utflykten leds av en guide från vår lokala agentur.

Pris: 848 kr per person 

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!

På denne 40 minutters flyvetur vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat. Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet, og med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge – og måske endda hvaler!

Pris: kr. 2 598,- pr. person

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg för Kat. D: 24 998 kr FULLBOKAT
  • Tillägg för Kat. G: 16 998 kr
Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under Information om resan. 

  • Pris för Kat. C: 3 998 kr per person FULLBOKAT
  • Pris för Kat. B: 32 998 kr per person
  • Pris för Kat. A: 40 998 kr per person
  • Pris för Premium Suite: 46 998 kr per person FULLBOKAT
3 persons-hytt
  • Tillägg för Kat. B: 11 998 kr per person 
Barnrabatt 2-15 år

50 % på priset vid minst 2 betalande vuxna i samma hytt (endast möjligt i kategori B). Max 4 personer, därav 2 barn som delar på utdragbar säng. 

Fartyget är inte anpassat för barn och har inte heller faciliteter såsom barnsäng eller barnstol. Detta får man själv ta med. Kontakta oss om ni önskar att resa med barn. 

Prisen inkluderar
  • Skandinavisk-talande och engelsktalande expeditionsteam på kryssningen
  • Flyg Stockholm-Kangerlussuaq (via Köpenhamn) t/r
  • Transport till och från flygplatserna
  • 14 dagars/13 nätters kryssning med aktiviteter och utflykter enligt program
  • Boende i delad dubbelhytt med hyttglugg (kategori D) med badrum
  • Helpension på hela kryssningen
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider i Kangerlussuaq efter kryssningen
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten
  • Dricks till fartygspersonalen. Vi rekommenderar cirka USD 14 per person och dag
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Särskilt utflyktspaket
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar"

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Ocean Atlantic har 8 hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Utvändig svit. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B)
Utsides hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Belägen på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Utsides hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.
 
Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Utsides hytt, två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.
 
Standard Cabin – kat. E
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin – kat. F
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin – kat. G
Utsides enkelhytt, enkelsäng och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Väder och vind

Väder-, vind- och strömförhållanden kan medföra att det förekommer justeringar/ändringar i program och båtrutt.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 50 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder

Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare.
Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor

Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Vad är en expeditionskryssning?

En expeditionskryssning skiljer sig på många sätt från vanliga turistresor och kryssningar. Expeditionsledaren lägger i samråd med fartygets kapten upp rutten och dagsprogrammet längs vägen. På det viset säkerställer man största möjliga behållning av resan efter aktuella förhållanden. Många inslag är oförutsägbara och ruttbeskrivningen och programmet ska ses som ett mål medan vind, is och strömmar oundvikligen kommer att medföra ändringar i programmet. Större eller mindre förseningar kan förekomma alternativt måste vi förkorta vistelsen på en av destinationerna. En expeditionskryssning är en reseform där själva båtresan och fartygets många aktiviteter och faciliteter utgör en väsentlig del. Det går inte att kompensera för eventuella ändringar i resplanen. 

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Båtarna körs av Albatros Expeditions certifierade expeditionsteam. Fartyget rör sig så nära små städer, hamnar, sevärdheter och naturområden som möjligt och den sista sträckan in till land görs med gummibåt. Ombordstigning i zodiakbåtarna görs från en solid plattform på fartygets ena sida. Fartygets matroser hjälper till med ombordstigningen. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. 

Resan lyder under Albatros allmänna villkor som alla deltagare förväntas känna till. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten. 

Pass och passupplysningar till Albatros

För att kunna utfärda flygbiljetter behöver vi passupplysningar för samtliga resenärer, senast 14 dagar efter bokning av resan. Upplysningarna kan skrivas in elektroniskt via https://pas.albatros-travel.org/se/. Om du skickar in dina passupplysningar med posten är det viktigt att du anger fakturanummer, avresedatum och resans namn. Om du får ett nytt pass från och med den tid då du har skickat in dina passupplysningar till oss (till och med avresedatum), så är mycket viktigt att du genast skickar in upplysningarna i ditt nya pass.

Mer om Grönland

Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål:

www.albatros.se/resmal/europa/gronland

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

En hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord. 

Särskilda säkerhetsregler

1. Informera reseledaren om du vill gå i land på egen hand.
2. Gå inte in i ett hus eller en byggnad om du inte uttryckligen är inbjuden.
3. Gå inte själv i obebodda områden, se till att du alltid ser gruppen och kom ihåg att vädret kan skifta plötsligt och försämra sikten.
4. Håll säkerhetsavstånd till djur och fåglar (minst fem meter).
5. Håll koll på klockan och när fartyget avgår igen. Se till att din klocka visar samma tid som fartyget.
6. Notera alltid på påmönstringstavlan när du lämnar båten och när du kommer tillbaka ombord.

Klädsel

En kryssning längs Grönlands och Canadas kust kräver en ganska varierande klädsel. På mellersta Grönland kan vi på land förvänta oss temperaturer på upp till 5-10 grader. Men på havet krävs varma och vattentäta kläder, mössa och vantar. Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor som kan kombineras med ylleunderställ samt vattenavvisande och vindtäta överdragsbyxor. Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten, för promenader i de olika orterna och för flygresan hem. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska reskläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter. Du behöver inte ta med handduk. Ta gärna med en kikare. Du missar mycket om du inte har en.

Skydd mot myggor och insekter

Vi rekommenderar att du tar med myggbalsam, eftersom det är myggsäsong på Grönland i juni och juli och knotten kommer i augusti. Oftast finns inte myggen och knotten inne i orterna, men kan ändå förekomma där också. Om du ska ge dig ut på vandring i naturen rekommenderar vi att du tar med ett myggnät som skyddar hela huvudet.

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

Fartygets besättning

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Allmän information

En trygg reseupplevelse

Vi vill så gärna att du ska känna dig trygg som Albatrosresenär, både när du bokar din resa och när du iväg på din resa med Albatros – även i värld med coronavirus. Därför har vi tagit fram en rad åtgärder för att minska risken för smitta samtidigt som du kan ge dig ut i världen. Våra åtgärder omfattar bland annat följande:

  • Alla reseledare är certifierade i WHO:s riktlinjer för begränsning av smitta
  • Extra höga krav till våra samarbetspartner när det gäller rengöring
  • Vi informerar alla våra resedeltagare om reseförsäkring och minimering av smitta

Läs om alla våra åtgärder här

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

21GLCSC13ASE3108