Expeditionskryssning till Patagonien och Chiles skärgård

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Följ med på en fantastisk resa med Albatros nybyggda lyxfartyg genom Beaglekanalen, runt Kap Horn, Glacier Highway och Magellansundet till Chiles skärgård

Med 5-stjärniga Ocean Victory beger vi oss till några av världens vackraste naturområden. Under denna makalösa kryssningsresa följer vi i Darwins och Magellans kölvatten och vi ledsagas av pingviner, sjölejon och jättealbatrosser genom Eldslandets isberg och glaciärlandskap. Här får vi både njuta av landskapet från vattnet och vi går i land och gör spännande utflykter till bland annat den världsberömda nationalparken Torres del Paine. En stor del av resan sker inomskärs där vi har ett bra skydd mot både väder och vind och vi färdas genom den fantastiska skärgården som bjuder på makalösa utsikter och vyer. 

Albatros nybyggda kryssningsfartyg Ocean Victory är ett expeditionsfartyg i lyxklass och ett av värdens första specialbyggda kryssningsfartyg som är utrustat med ett ytterst stabilt stäv, X-Bov, som minskar fartygets vågrörelser. Fartyget har alla tänkbara moderna bekvämligheter, högsta isklass och sjösäkerhet samt landstigningsfartyg för de mest svårframkomliga områdena.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta ARS, CLP, USD

Dagsprogram
Dag 1 Stockholm – Buenos Aires
Dag 2 Ankomst till Buenos Aires, incheckning på hotellet
Dag 3 Buenos Aires, Argentina. Stadsrundtur, middag och tangoföreställning
Dag 4 Buenos Aires – Ushuaia, Argentina. Flyg till Eldslandet, stadsrundtur och besök på Världens ände-museet
Dag 5 Ushuaia och Eldslandets nationalpark Tierra del Fuego. Ombordstigning på MV Ocean Victory och avfärd
Dag 6 Landstigning på Kap Horn, båttur förbi Kap Horn-klippan och genom Canal Murray till Beaglekanalen 
Dag 7 Båttur på Garibaldi-fjorden med utsikt över kalvande glaciärer och Monte Darwin 
Dag 8 Fort Bulnes, Chile. Naturparken Magellansundet och besök på fortet och museet
Dag 9 Genom den chilenska skärgården. Naturskön båtresa genom de labyrintlika fjordlandskapen
Dag 10 Puerto Natales, Chile. Nationalparken Torres del Paine med taggiga bergslandskap och sjön Lago Grey
Dag 11 Båttur vidare genom skärgården. Minikryssning med landstigningsbåtar genom fjordlandskapen
Dag 12 Puerto Natales, Chile. Glaciärbåttur vid Brüggen-glaciären
Dag 13 Caleta Tortel, Chile. Genom den smala Messierkanalen till fiskelägets Caleta Tortels trägator
Dag 14 Till havs mot Castro
Dag 15 Castro, Chile. UNESCO-världsarv i form av träkyrkor på ön Chiloé och Castros pålhus
Dag 16 Den fridlysta ön Isla Mocha. Vandring i nationalparkens fängslande landskap
Dag 17 Till havs mot Valparaiso
Dag 18 Valparaíso , Chile. Santiago de Chile.
Dag 19 Santiago de Chile och hemresa
Dag 20 Hemkomst

Ocean Victory

Revolutionerande och eleganta Ocean Victory har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med samma stabilitet och komfort vi hittar på stora kryssningsfartyg. Det finns plats för högst 189 passagerare ombord, och den genomarbetade designen bildar en intim atmosfär som tillsammans med den personliga servicen från fartygspersonalen bjuder på en oförglömlig upplevelse. På Ocean Victory kombineras komforten från större fartyg med modern lyx och bekvämlighet. 

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
99 998:–
Köpenhamn
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Stockholm – Buenos Aires
Dag 2
Ankomst till Buenos Aires, incheckning på hotellet

Efter ankomsten kör vi till vårt hotell där vi kan vila ut efter resan.

Dag 3
Buenos Aires, Argentina. Stadsrundtur, middag och tangoföreställning

Den här morgonen ska vi njuta av Argentinas huvudstad Buenos Aires. Vi inleder dagens stadsrundtur vid Puerto Madero, stadens gamla hamn där alla gamla packhus har totalrenoverats och omvandlats till matställen och butiker.

I den norra delen av staden besöker vi stadsdelen Palermo som är stadens gröna lunga. Här njuter vi av den vackra, storslagna parkanläggningen och minnesmärken som ger oss en inblick i landets brokiga historia.  Vi fortsätter till stadsdelen Recoleta som är ett av stadens mest fashionabla bostadsområden med eleganta, franskinspirerade hus. Det är även i Recoleta vi hittar den pampiga kyrkogården som rymmer gravplatserna över stadens förnäma familjer inklusive Evita Person, som ligger begravd på en familjegravplats under namnet Duarte. Dessutom är La Recoleta hemvist åt väldigt rika argentinare som flyr dit från sina eleganta bostäder när sommarhettan tar över. På vintern kan de fina damerna släntra upp och ner längs stadens eleganta stråk iförda päls och konstfärdiga frisyrer, ofta på väg till tesalonger för att möta sina vänner.

På kvällen ser vi en vacker tangoföreställning. Det går knappast att få en bättre bakgrundsmiljö för en kväll i tangons tecken än i dansens egen hemstad. Dansen, med en raffinerad mix av nostalgi, drama, elegans och sensualism, har sitt ursprung i det sena 1800-talets immigrantmiljö i stadsdelen San Telmo.  Även om tangon i början betraktades som allt annat än rumsren tog det inte lång tid förrän även borgerskapet tog den till sig.

Dag 4
Buenos Aires – Ushuaia, Argentina. Flyg till Eldslandet, stadsrundtur och besök på Världens ände-museet

På morgonen flyger vi söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Något som stämde fram till bara några år sedan, då Puerto Williams på den södra chilenska sidan av Beaglekanalen växte från några få hus till en regelrätt stad med över 1 000 invånare. Ushuaia har expanderat väldigt under senare år, och idag har staden cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i Nordnorge, med snötäckta bergstoppar och branta bergssidor som försvinner ner i den iskalla oceanen. 

När vi har kommit fram till Ushuaia ger vi oss ut på en stadsrundtur. Här får vi bland annat en vacker panoramautsikt över Ushuaia Bay och Beaglekanalen. På stadens huvudgata Avenida San Martin hittar vi butiker, historiska byggnader som det gamla pionjärshuset och det gamla fängelset som idag har omvandlats till ett museum. Vi strosar även runt på Museo del Fin del Mundo (Världens ände-museet) för att lära oss mer om områdets kultur och historia.  Efter stadsrundturen åker vi till vårt hotell där vi ska sova i natt.

Dag 5
Ushuaia och Eldslandets nationalpark Tierra del Fuego. Ombordstigning på MV Ocean Victory och avfärd Avfärd kl. 18.00

Efter frukost ger vi oss ut på utflykt till Tierra del Fuego nationalpark som ligger i det argentinska Eldslandet, och som bjuder på en fantastisk och dramatisk natur med berg och stora skogsområden. I parken lever 20 olika arter av däggdjur och 90 fågelarter. Den fågelintresserade kan få glädjen att f syn på både Magellansett, Magellangås och den mäktiga kondoren, som ibland syns sväva över bergstopparna.

På eftermiddagen beger vi oss till hamnen där vårt 5-stjärniga Ocean Victory väntar på oss. Efter ombordstigning gör vi oss hemmastadda i den vackra miljön och i våra hytter innan vi sammanstrålar för vår första middag ombord. 

Vi sätter kursen mot Port Williams. Härifrån fortsätter vi genom Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins fartyg. Beaglekanalen har ett rikt djurliv med massor av fåglar som skarvar, labbar och havsfåglar, pingviner och sjölejon som ligger och vilar överallt på klippskären. De gröna skogarna runt kanalen sträcker sig upp längs den låga trädgränsen där snön ligger kvar året runt. I detta bistra klimat levde den hårdnackade Yagan-stammen som Darwin beskrev. Stammen har dött ut sedan han var här för endast 180 år sedan.  

Dag 6
Landstigning på Kap Horn, båttur förbi Kap Horn-klippan och genom Canal Murray till Beaglekanalen 

Idag ska vi runda det berömda hornet, Cabo des Hornos, men det är svårt att i förväg veta hur dagen fortlöper eftersom farvattnet söder om hornet är oförutsägbart och sikten ofta är dålig. Mötet mellan Atlanten och Stilla havet är allt annat än stillsamt och fram tills att Panamakanalen invigdes år 1914 miste många sjömän livet just här.

På själva Kap Horn har man rest ett monument som föreställer en albatross till minne av alla döda sjömän. Monumentet trängs tillsammans med fyren och det lilla kapellet. Om vädrets makter vill oss väl kan vi även gå i land här. Det är inte ofta detta går och vi får helt enkelt se vad vi själva har möjlighet till.

Fartyget är väldigt stabilt under vår färd kan vi bara föreställa oss vad de gamla segelfartygen tvingades genomlida på Magellans och Darwins tid, samtidigt som vi drar en lättnadens suck över dagens moderna och säkra fartyg. Den första moderna sjömannen som rundade Kap Horn var den holländske kaptenen Willem Schouten år 1616, och med honom öppnades den farliga rutten. Däremot kan man fråga sig om lokalinvånarna själva inte var här långt innan dess.

Under eftermiddagen rör vi oss genom Canal Murray mellan Isla Navarino och Isla Hoste tillbaka till Beaglekanalen.

Dag 7
Båttur på Garibaldi-fjorden med utsikt över kalvande glaciärer och Monte Darwin 

Dagens höjdpunkt är båtfärden in i den smala och otroligt vackra Garibaldifjorden i nationalparken Alberto de Agostini. Idag är parken utnämnd till UNESCO Biosphere Reserve på grund av de makalöst höga glaciärerna som rör sig ner i fjorden från ett antal bergstoppar. Det rika växt- och djurlivet omfattar bland annat kondoren, massor av havsfåglar samt havsdäggdjur som lockas av det kalla vattnets syrerika havsströmmar och fiskstim. Det är inte helt ovanligt att man ser späckhuggare i farvattnen.  

Många glaciärer utgår från det 2 500 meter höga Mount Darwin som fick sitt namn efter Beagles kapten Robert Fitzroy för att fira skeppskamraten Charles Darwins 25-årsdag den 12 februari 1834. Bergskedjan räknas till den sydligaste delen av Anderna. Om tiden och vädret tillåter kan dagen eventuellt bjuda på en zodiakkryssning med fartygets egna landstigningsbåtar.

Sent på dagen kommer vi ut på öppet hav innan vi styr kosan mot Magellansundet och Fort Bulnes. 

Dag 8
Fort Bulnes, Chile. Naturparken Magellansundet och besök på fortet och museet

Vi har kommit fram till Eldslandet vars gräns löper längs Magellansundet, hela vägen fram till Fort Bulnes. Fortet byggdes år 1843 på de klippiga kusterna vid Punta Santa Ana på beställning av president Bulnes Prieto, för att hålla kvar kontrollen över Magellansundet och fartygen som passerade genom det. Tyvärr klarade inte kolonin i och runt fortet de bistra villkoren och efter några år av svält och sjukdom tvingades man överge det. Fortet är idag återställt till sin ursprungliga form.

Vi gör en promenad i naturparken Park Estrecho de Magallanes och besöker fortet med museet som ligger på parkens högsta punkt. Det är ett spännande arkeologiskt område och vid lunchtid fortsätter vi till Puerto Natales för att hålla tidplanen. 

Dag 9
Genom den chilenska skärgården. Naturskön båtresa genom de labyrintlika fjordlandskapen

Dagen är avsatt åt båttur på Magellansundets 600 kilometer långa och 5 till 30 kilometer breda farvatten som skiljer både Eldslandet och Sydamerikanska kontinenten och Atlanten från Chiles skärgård och Stilla havet. Här råder ett subarktiskt klimat och kusten är barsk och vegetationsfattig. Ändå har dessa kuststräckor varit hemvist för en högutvecklad och välbefolkad indiansk kultur som primärt bestod av maritima, nomadiska jägare-samlare och andra som föredrog att stanna kvar på land för att fiska och plocka skaldjur. Stammarna levde isolerade och opåverkade av den västliga civilisationen fram till runt år 1800. Då dog de snabbt ut till följd av nya sjukdomar och radikala utrotningskampanjer ledda av regeringarna i Chile och Argentina. Idag är vår samlade kunskap om de många olika folkslagen ytterst sparsam.

Ferdinand Magellan, som sundet är uppkallat efter, var en portugisisk upptäcktsresande på uppdrag av Spaniens Charles I. Han genomförde den första seglatsen genom sundet år 1520 på sin väg runt jorden. Chile annekterade sundet under president Bulnes den 23 maj 1843, och underströk Chiles makt genom att uppföra fortet vi besökte innan.

Resan går genom den smala och välskyddade delen av Magellansundet. Vi kommer fram till Magdalena Channel och passerar Cape Froward, kontinentens yttersta sydspets på Magellansundets smalaste punkt, och fortsätter upp genom Smyth Channel som påminner mycket om den så kallade Inside Passage i Alaska.

Dag 10
Puerto Natales, Chile. Nationalparken Torres del Paine med taggiga bergslandskap och sjön Lago Grey

Efter 500 kilometers sicksack-tur har vi nu rest genom ett av världens mest unika och labyrintliknande fjordsystem. Vi är framme i staden Puerto Natales, 200 kilometer inåt landet. Dagen är avsatt åt en heldagsutflykt till nationalparken Torres del Paine.

Området anses som en av de vackraste nationalparkerna i världen och dess dramatiska klippor höjer sig över området. Parkens högsta berg heter Paine Grande och ligger 2 884 m över havet. De vackraste är de tre pampiga granittornen, Torres del Paine, som ligger bredvid som ett landmärke över parken. Paine är indianska för blå och under dagens utflykt i parken förstår vi varför. Snön på bergstopparna, sjöarna och de stora glaciärerna sprider ett blåaktigt sken som bidrar till att göra parken extra fängslande. Vi kör genom parken och kommer under dagen att kunna njuta av utsikten över bergen. Ibland stannar vi för att ta en kortare promenad för att nå de bästa utsiktsplatserna. 

En av dagens höjdpunkter är den enorma Greyglaciären som är 6 kilometer bred och 30 meter hög. Glaciären börjar i Anderna och slutar i Greysjön, och är en av de största utanför polerna. Glaciären påverkas av klimatförändringarna och krymper allt mer för varje år, även om de fortfarande är en pampig syn. Om vi har tur får vi syn på guanacos som håller ett öga på oss från bergsryggarna. Guanacon är nära besläktad med lamadjuret varav båda är med i kamelfamiljen, även om de är något mindre och inte har några pucklar. Vi har också goda chanser att stöta på nanduer (Ñandú) som är för tunga för att kunna flyga. I luften svävar olika rovfåglar och ibland uppenbarar sig den mäktiga kondoren.

Dag 11
Båttur vidare genom skärgården. Minikryssning med landstigningsbåtar genom fjordlandskapen

Nu befinner vi oss i den vackra skärgården, och fartyget rör sig längs de många smala vattenvägarna som nästan alla betecknas som kanaler. Vår rutt följer kanalerna Sarmiento, Esteban, Angostura, Inocentes och sedan ut i den långa smala Canal Messier. Vart vi än vänder blicken möts vi av en makalöst vacker miljö. Spetsiga och ruggade, ofta snöklädda bergstoppar, glaciärer och massor av liv både över och under vattnet. Kanalerna har alla fått sin form och längd från de senaste istiderna, då de var fyllda med glaciärer från Anderna i östlig riktning. Efterhand som vi tränger oss in genom den 250 kilometer långa Messier börjar små landsorter och fiskeläger att dyka upp. Vi planerar våra zodiaklandstigningar längs vägen när omständigheterna tillåter.

Dag 12
Puerto Natales, Chile. Glaciärbåttur vid Brüggen-glaciären

Idag passerar vi Brüggen-glaciären som är den största utlöparen från Southern Patagonian Icefield och den längsta glaciären på södra halvklotet (utanför Antarktis). Den var tidigare känd som Pio XI Glacier och är idag cirka 66 kilometer lång och upp till 5 kilometer bred. Mellan 1945 och 1976 växte den så mycket att den skar av en stor sjö fram tills att den stabiliserades. Den hade då vuxit 10 kilometer på längden och 60 kvadratkilometer i storlek.

Vi besöker den totalt avskurna lilla staden Puerto Edén som med sina 200 invånare är belägen vid Canal Messiers flodsida. Havet är den enda inkörsporten till Edén. Staden har inte några vägar mellan hus och butiker, endast trägångar, så kallade boardwalks. Befolkningen lever primärt på fiske och skaldjur som hämtas en gång i veckan av ett kutterfartyg.  

Dag 13
Caleta Tortel, Chile. Genom den smala Messierkanalen till fiskelägets Caleta Tortels trägator

Vi kommer fram till slutet av Messierkanalen vid kusten. Här hittar vi ännu en spännande och traditionell chilensk landsort. Caleta Tortel grundades år 1555 för att utnyttja områdets cypressträd till timmertillverkning. Landsorten, som endast nåddes med fartyg fram till år 2003, har levt av trätillverkning ända fram till våra dagar. Området är sumpigt eftersom floder, smältvatten och havet rinner ihop i en mossaktig jord. Därför byggdes alla hus på pålar och vägarna är precis som i Puerto Edén byggda av cypressträ.  

Dag 14
Till havs mot Castro

Turen fortsätter längs Chiles kust och vi kan ta del av fartygets faciliteter som bjuder på allt från massage och en butik till intressanta föreläsningar om områdets natur eller kultur. Eller varför inte koppla av i ett av spa-baden på däck eller ta ett dopp i den lilla poolen. 

Dag 15
Castro, Chile. UNESCO-världsarv i form av träkyrkor på ön Chiloé och Castros pålhus

Vi har nått utkanten av Chiles Lake District och ska besöka ännu en ort byggd på pålar, Chiloé. Staden har vuxit till 42 000 invånare och har expanderat in i landskapet där man inte behöver några pålar. I Chile kallar man den för landets tredje äldsta by eftersom den har existerat som officiell stad sedan 1567. Området har dock drabbats av jordbävningar och tsunamis flera gånger, och år 1837 jämnades staden med marken. 
Det är spännande att strosa runt i staden med alla dess pålhus och även kvarteren runt centrum, Plaza de Armas med den relativt gamla kyrkan, är väl värda ett besök.

Chiles berömda träkyrkor är en av landets största kulturskatter och upptogs på UNESCOs kulturarvslista år 2000. Den första av de 16 kyrkorna på listan uppfördes på 1700-talet av jesuitmunkar med hjälp av lokala snickare. Kyrkorna är uteslutande byggda av trä utan så mycket som en enda spik.

Dag 16
Den fridlysta ön Isla Mocha. Vandring i nationalparkens fängslande landskap

Idag bär det av till ön Mocha som bara är 48 kvadratkilometer stor och hälften består av nationalpark. Från början beboddes ön av det så kallade Lafkenches-folket. Francis Drake besökte ön under sin världsomspännande resa men var tvungen att dra sig tillbaka efter att ha blivit allvarligt sårad av öns befolkning.

År 1685 tvångsförflyttade guvernören hela öns befolkning till det som idag är staden Conception. Det finns flera berättelser från 1800-talet om en gigantisk vit kaskelottval som till höll till utanför ön Mocha. Den kallades för Mocha Dick, och sägs ha inspirerat Herman Melville till boken Moby Dick.

År 2007 jämförde man kranier från den ursprungliga Mocha-befolkningen med kranier från Påskön och hittade slående likheter. Detta stödjer Thor Heyerdahls teori om förbindelsen mellan Sydamerika och de avlägsna öarna i Stilla havet.

Vi tar oss till ön med fartygets zodiakbåtar och får veta mer om nationalparken och dess lokala flora och fauna. 

Dag 17
Till havs mot Valparaiso

Idag kan vi välja på att bara vila, läsa, lyssna på föredrag och koppla av tillsammans med de övriga passagerarna och njuta av de läckra måltiderna som fartygskockarna skämmer bort oss med.

Dag 18
Valparaíso , Chile. Santiago de Chile. Ankomst kl. 07.00

Efter frukost lämnar vi Ocean Victory och vänder istället blicken mot Valparaiso som är en av Chiles äldsta städer. Staden ligger i en vik på ett antal kullar och är känd för sina gamla linbanor varav 15 används än idag. De går från hamnen upp till de gamla UNESCO-bevarade bostadsområdena. Här bodde kolonialtidens tyska och engelska handelsmän i de färgsprakande husen som lyser upp stadsbilden.

Vi ger oss ut på en orienterande stadsrundtur och styr kosan mot landets huvudstad Santiago de Chile. Innan vi kommer så långt ska vi inta vår lunch på en av Chiles många vingårdar. Här lär vi oss mer om huvudstaden. Santiago ligger i en bred dal (600 meter över havet) omgiven av de snötäckta Anderna. Den är Sydamerikas femte största stad och har cirka fem miljoner invånare. Till stadens berömda sevärdheter räknas bland annat det centrala torget, Plaza de Armas, den vackra San Francisco-kyrkan som har ett litet museum med konst från kolonialtiden, operahuset (Teatro Municipal), San Cristóbal-berget samt Santa Lucia-kullen där vi hittar ett parkområde där som är platsen där staden först grundades år 1541 av spanjoren Pedro de Valdivia.

En stor del av eftermiddagens stadsrundtur sker till fots. Efter det är det dags att checka in på hotellet för en sista natt i Sydamerika.

Dag 19
Santiago de Chile och hemresa

Idag är det dags att lämna den sydamerikanska kontinenten. Vi hämtas med buss på hotellet för avfärd till flygplatsen där flyget hem till Europa väntar.

Dag 20
Hemkomst

Prisinformation

Resans pris

Från 99 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för enkelhytt kat. G: 16 998,- kronor per person

Tillägg för uppgradering av hytt/enkelhytt
  • Tillägg för hyttkategori B: 15 998 kronor per person
  • Tillägg för hyttkategori A: 27 698 kronor per person
  • Rabatt för hyttkategori E: 10 798 kronor per person
  • Rabatt för hyttkategori D: 2 698 kronor per person
Priset inkluderar
  • Svensk reseledare

  • Flyg Stockholm - Buenos Aires, Buenos Aires - Ushuaia och Santiago de Chile - Stockholm med mellanlandning(ar)

  • 13 nätters kryssning med Ocean Victory i delad extern dubbelhytt kat. C. Se program
  • Stadsrundtur med buss och till fots i Buenos Aires, Valparaiso och Santiago de Chile
  • All nödvändig lokaltransport
  • 2 nätters vistelse med frukost i Buenos Aires på centralt beläget turistklasshotell
  • Halvdagssightseeing i Buenos Aires.
  • Tangoföreställning och middag i Buenos Aires
  • Utflykt med buss till Torres del Paine nationalpark
  • Vingårdsbesök med lunch dag 18
  • 1 övernattning med frukost i Santiago de Chile på centralt beläget turistklasshotell
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Helpension, kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Alla exkursioner, zodiakturer och utflykter under kryssningen.
  • Alla flygskatter och hamnavgifter.
  • Svensk- och engelskspråkig reseledare, expeditionsteam och föredragshållare ombord på fartyget
  • Skatter och avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring 
  • Tillägg för enkelhytt och uppgradering av hyttkategori
  • Dricks till fartygspersonalen, räkna med cirka 13,50 USD per natt
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 20 euro per person).
  • Eventuella extrautflykter och arrangemang
  • Drycker utöver kaffe och te ombord på fartyget.
  • Övriga måltider på land
  • Personliga förnödenheter
  • Expeditionsavgift 150 kr. per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Koncept för expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär. Perfekt för den som är på jakt efter unika upplevelser. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna gör att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, exkursioner, föreläsningar och zodiakbåtturer.

Resan är relativt komfortabel utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna villkor. Tänk på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden.  Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En stor del av resan består av kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på natursafari. Fartyget seglar så nära sevärdheter, fågelfjäll och glaciärer som möjligt och därefter kliver vi ner i gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Den som vill kan välja att stanna kvar på fartyget. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Om fartyget

Revolutionerande och eleganta Ocean Victory har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med samma stabilitet och komfort vi hittar på stora kryssningsfartyg. Den unika patenterade stäven, så kallad X-Bov, gör att Ocean Victory skär genom vågorna på ett mer stabilt sätt än mer konventionella kryssningsfartyg gör. Det finns plats för högst 189 passagerare ombord, och den genomarbetade designen bildar en intim atmosfär som tillsammans med den personliga servicen från fartygspersonalen bjuder på en oförglömlig upplevelse. 

Hytterna

 

Kategori A: Juniorsvit, 42 m2 
Juniorsviterna ombord på Ocean Victory har en fantastisk utsikt tack vare deras läge på övre hyttdäck. Sviterna har en dubbelsäng eller två enkelsängar, sällskapsyta, rymligt badrum med badkar samt egen balkong.

Belägen på Däck 7.

Kategori B: Familjesvit med balkong, 28 m2 
Familjesviterna på Ocean Victory har dubbelsäng eller två enkelsängar, bäddsoffa samt sällskapsyta, badrum med badkar och egen balkong. Familjesviterna har plats för tre vuxna eller två vuxna och två barn.

Belägen på Däck 4 och 6.

Kategori C: Balkonghytt, 24 m2 
Balkonghytterna har dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum med badkar och egen balkong.

Belägen på Däck 4 och 6.

Kategori D: Standardhytt, 22 m2 
Standardhytterna har två enkelsängar, fönsterglugg och badrum med badkar.

Belägen på däck 3 och 4. 

Kategori G: Standardenkelhytt, 18 m2 
Standardenkelhytt med stor enkelsäng, fönsterglugg och badrum med badkar. 

Kategori E: Standardhytt med fransk balkong, 16 m2 
Standardhytt med fransk balkong, dubbelsäng, panoramafönster samt badrum med badkar.

Belägen på Däck 7.

 

Klimat

Kryssningen äger rum i början på hösten, och i Ushuaia och den södra delen av den chilenska skärgården kan vi räkna med temperaturer på 5 till 12 grader. Eftersom kryssningen sträcker sig över 23 breddgrader eller 2 500 kilometer kan temperaturerna nå hela 25 grader eller mer i norr, och i Buenos Aires i början av resan. Dessutom råder oftast en (väldigt) frisk vind i de södra fjordarna.

Visum

Inga visumkrav för svenska medborgare. Ej svenska medborgare bör kontakta resebyrån eller respektive ambassad. 

Pass

Giltigt pass tas med. Ditt pass måste vara giltigt minst sex månader efter utresedatum från Argentina. Ditt namn, som du anger vid bokningen av resan, ska vara exakt det samma som i passet eftersom namnet i resedokumenten självklart inte får avvika från det i passet. Skicka in en elektronisk kopia av ditt pass till Albatros senast 14 dagar efter bokning. 

Valuta

Argentina: Den argentinska valutan heter pesos (Centavos). 
Chile: Den chilenska valutan heter också peso (CLP). 
Ombord på fartyget är standardvalutan amerikanska dollar.

Dricks

Enligt internationell standard i servicebranschen är det vanligt att lämna dricks till fartygsbesättningen i slutet av resan. All dricks delas lika mellan besättningen. Obligatoriskt belopp per dag och person är 13,50 USD och beloppet dras automatiskt från slutnotan på ditt kryssningskort.

Mat och dryck

Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i fartygsrestaurangen. Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.

Bagage

Försök att begränsa ditt bagage eftersom det inte finns så mycket plats i hytterna. Fartygsbesättningen hjälper till att lyfta ombord bagaget. Namn och adress ska alltid framgå tydligt på bagaget och före avresa kommer du att få en speciell namnetikett som ska användas så att personalen snabbt kan identifiera resväskan och lämna den i rätt hytt. Skriv hyttnummer så att besättningen snabbt kan identifiera resväskan och leverera den till rätt hytt. Det rekommenderas att du även lägger en lapp med namn och adress överst i resväskan eftersom den utvändiga märkningen kan trilla av.

Tidsskillnad

Buenos Aires och Ushuaia är fem timmar efter svensk tid. När klockan är 5 i Ushuaia är den 12 i Sverige. 
Chile är fem timmar efter svensk tid men byter till vintertid under kryssningens gång varpå Chile kommer att vara sex timmar efter svensk tid. 

Elektricitet

Strömstyrkan ombord är 220V.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Før afrejsen

Hälsointyg

Eftersom fartyget trafikerar isolerade områden (inte minst polarområdena) ställs det krav på att deltagarna skickar ett hälsointyg före avresa. Detta skickas vid anmälan.

Försäkringar

På den här resan behöver deltagarna ha en reseförsäkring som bland annat omfattar ledsagning av sjukvårdare vid eventuell hemtransport. Försäkringen kan tecknas via Albatros Travel/Gouda eller ett annat reseförsäkringsbolag. Se utskickat hälsointyg

Packlista

Klädsel

En kryssning längs Chiles kust kräver en ganska varierande klädsel. Som redan nämnts kan vi förvänta oss temperaturer på mellan 5 och 25 grader. Men på havet krävs varma och vattentäta kläder, mössa och vantar. Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor som kan kombineras med ylleunderställ samt vattenavvisande och vindtäta överdragsbyxor är en perfekt klädsel, inte minst när vi rör oss runt med fartygets egna zodiakbåtar. Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna samt på flyget hem. 

På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Kikare

Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gångers förstoring.

Handen på hjärtat

Någon gång ska vara den första

Någon gång ska faktiskt vara den första! Oavsett hur välplanerat programmet är och hur mycket vi än har talat med lokalinvånarna, testat olika rutter, små restauranger och ja, helt enkelt gått ända ner på detaljer som var vi ska stanna för att ta bilder kommer vi att behöva göra vissa ändringar och justeringar längs resans gång. Därför hoppas vi att våra nyfikna och beresta kunder har förståelse för att det inte alltid blir som man har trott. Å andra sidan ingår ju detta i att resa, att få uppleva hur tid uppfattas på ett helt annat sätt i ett annat land, hur servicen på en restaurang kan gå i snigelfart med mera.  Tänk på att vi kommer att ändra på det här om vi hittar passande alternativ.

Vi har valt att lägga in en del vandringar i programmet, dels eftersom delar av besöksorterna är helt isolerade utan vägförbindelse eller på grund av att bussar inte kan ta sig fram längs de smala gatorna. Ta därför med bekväma skor.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

21ARROC01ASE2703