Från Island till Svalbard via vulkanön Jan Mayen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Res med Albatros eget fartyg Ocean Atlantic till de arktiska öarna i Nordatlanten

Det finns få platser i världen som är mer storslagna och orörda än de arktiska öarna i Nordatlanten. Och det finns knappast något fartyg som är bättre lämpat för den här typen av resa än Ocean Atlantic. Efter ombordstigning i Reykjavik rör vi oss norrut mot den gåtfulla och isolerade ön Jan Mayen och dess 2 277 meter höga vulkan Beerenberg. Tillsammans med flyttfåglarna reser vi under den tidiga sommaren i 24 timmars dagsljus, fram tills dess att vi når de snötäckta bergen på Spetsbergen, Svalbards största ö. Efter en kort kvällslandstigning på Svalbards kust har vi en hel dag i Svalbards ”huvudstad” Longyearbyen innan vi fortsätter längre in i Kongsfjorden mot Ny-Ålesund, till Smeerenburg och förhoppningsvis in i Hinlopen i det fjärran belägna nordöstra hörnet av Spetsbergen. Väder- och isförhållanden dikterar ofta kursen men oavsett vart vi färdas kommer varje landstigning vara unik och sagolikt vacker.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Expeditionskryssning

  • Reseledare Skandinavisk reseledare och engelsktalande expeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta USD, ISK, NOK

Dagsprogram 13 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm - Island Ombordstigning i Reykjavik
Dag 2
Till havs mot Jan Mayen, på utkik efter havsfåglar, delfiner och valar
Dag 3
Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar vid foten av vulkanen Beerenberg
Dag 4
Till havs mot Svalbard
Dag 5
Svalbard i sikte. Landstigning på sydvästkusten
Dag 6
Longyearbyen – stadsvandring och sightseeing
Dag 7
Kongsfjorden och Ny-Ålesund
Dag 8
Amsterdamøya och valfångststationen vid Smeerenburg
Dag 9
Längs packisen mot 80 grader nord
Dag 10
Andøyane och Monacoglaciären
Dag 11
Krossfjorden med Fjortende Julibukta samt Liliehöök
Dag 12
Bellsund, Vårsolsbukta och Calypsobyen
Dag 13
Longyearbyen och hemresa till Stockholm

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm - Island Ombordstigning i Reykjavik

Vi går ombord på Ocean Atlantic i Reykjavik och rör oss därefter norrut genom Danmarkssundet och sätter kurs mot den avsides belägna ön Jan Mayen.

Dag 2
Till havs mot Jan Mayen, på utkik efter havsfåglar, delfiner och valar
Longyearbyen, verdens nordligste ”storby”

På vår kryssning kommer du att kunna ta del av inspirerande och lärorika föredrag av våra erfarna expeditionsguider och arktiskt djurliv och klimat, upptäcktsfärder och geologi. Du kan också ge dig ut på däck för att fånga en glimt av flyttfåglarna som elegant svävar nära fartyg och reling, och förhoppningsvis några valar.

Dag 3
Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar vid foten av vulkanen Beerenberg
I Ny Ålesund

Mitt i Norska havet i norra Atlanten ligger den gåtfulla vulkanön Jan Mayen. Ön ligger nära den mittatlantiska ryggen som är grunden till dess vulkaniska existens. Ön är inte bara gåtfull på grund av sitt isolerade läge, men även eftersom dimma och moln täcker Jan Mayen en stor del av året. 

Jan Mayen tillhör Norge, och berget Beerenberg är en av de högre av Norges 300 toppar, och når över 2 000 meter över havet. Ön är endast bebodd av 18 personer som vaktar metereologstationen och ingår i det norska försvaret. Vi ska försöka ta oss i land på den smalaste delen av ön, från antingen söder eller norr, beroende på den aktuella vindriktningen och bränningarna. Det vulkaniska ursprunget syns överallt med askblock, lavaströmmar och glaciärklädda Beerenberg högt över våra huvuden.

Efter en trevlig promenad på den smala landtungan tar våra zodiakbåtar oss tillbaka till Ocean Atlantic så att vi kan fortsätta vår resa norrut.

Dag 4
Till havs mot Svalbard
Hollandske hvalfangere anlagde Smeerenburg for 400 år siden

Föredrag, film och kanske något spel står på programmet denna dag till havs.

Dag 5
Svalbard i sikte. Landstigning på sydvästkusten
Zodiac cruise langs iskanten

Vi närmar oss Svalbard och får den största ön, Spetsbergen, i sikte på eftermiddagen. Här kan vi få syn på flera olika valarter när vi närmar oss ögruppen och rör oss in över kontinentalsockeln. Väder och vind har en betydelse för kaptenens och expeditionsledarens beslut om rutten. Kanske kommer vi att landstiga någonstans på sydvästkusten om väder och vind tillåter.

Dag 6
Longyearbyen – stadsvandring och sightseeing
Den fuglerige ø Andøyane

Tidigt på morgonen lägger vi till vid Longyearbyen som är Svalbards ”huvudstad”. Staden grundades först under namnet Longyear City år 1906 av den amerikanske entreprenören John Longyear, som bedrev gruvdrift på Svalbard. Longyearbyen är idag Svalbards administrativa centrum och huvudsäte för ögruppens översta myndighet, Sysselmannen. Staden ligger på Adventsfjordens sydvästsida, en sidofjord till den 100 kilometer långa Isfjorden på Spetsbergens västsida. Den är omgiven av berg både i utmarken och på fjordens andra sida där det karakteristiska Hiorthberget tronar majestätiskt. Redan år 1916 övertogs Longyearbyen av ett norskt kolkompani och området har präglats av gruvdrift ända fram till våra dagar. Idag har staden cirka 2 000 invånare, huvudsakligen norrmän, och den tidigare så dominerande gruvdriften är inte längre stadens huvudaktivitet. Longyearbyens invånare sysslar idag huvudsakligen med forskning, undervisning och den modesta turismen som finns i området. Den som förvirras av användandet av Spetsbergen och Svalbard ska veta att ögruppen döptes till Svalbard redan i de isländska sagorna år 1194, och att Spetsbergen var Willem Barentsz namn på öarna år 1596 på grund av det karakteristiska landskapet med karga och spetsiga berg. Namnet hängde med fram till efter första världskriget. Spetsbergen är idag namnet på den största av öarna i ögruppen, som har fått samlingsnamnet Svalbard. 
Efter ankomsten ger vi oss ut på en kort rundtur i Longyearbyen. Här introduceras vi för stadens fascinerande historia och nutida roll som huvudstad på Svalbard, som kan anses som världens nordligast belägna ”riktiga” stad. Efter besöket i Longyearbyen kör vi till hamnen och går ombord på fartyget igen. Därefter fortsätter vi vår båttur ut genom Adventfjorden och Isfjorden och sätter kurs norrut längs Prins Karls Forland. Kanske har vi turen att se vår första val redan på vägen ut från Isfjorden

Dag 7
Kongsfjorden och Ny-Ålesund
Kælvende gletsjer

Efter båtturen i den ljusa natten med midnattssol längs Prins Karls Forland och Forlandet nationalpark som omfattar hela ön, kommer vi på morgonen fram till nordspetsen, Fuglehuken, där det imponerande Fuglehuksberget reser sig nästan 600 meter över havet. På näset nedanför finns en liten fyr som är med och markerar inseglingen till Kongsfjorden och Ny-Ålesund. Själva berget är en viktig ynglingsplats för spetsbergsgrissla och tretåig mås.
Om vädret tillåter ska vi göra kryssningens första landstigning som görs från solida och sjösäkra zodiakgummibåtar som ligger redo för användning på fartygsdäcket. Efter besöket vid Fuglehuken flyter vi in i Kongsfjorden som är omgiven av 1 000 meter höga fjäll, och där de stora glaciärerna Kongsbreen och Kronebreen kalvar. Här kan man ofta se vitval och vågval och vi hoppas att vi har turen med oss även i år. På den sydliga bredden besöker vi Ny-Ålesund som är en av världens nordligaste städer tillika stolt innehavare av världens nordligaste belägna postkontor och museum. Detta är en otroligt tuff belägenhet för en stad, men Ny-Ålesund sjuder av atmosfär och är väldigt intressant. Staden var på sin tid Amundsens och Nobiles sista stopp innan flygningen med luftskepp över Nordpolen, och Kings Bay Kull Company bedrev gruvdrift här fram till år 1962 då en gruvolycka tvingade den norska regeringen att avgå. Ny-Ålesund är idag internationellt centrum för arktisk forskning och varje sommar har cirka 100 vetenskapsmän av flera olika nationaliteter fullt upp med att undersöka allt från mikrobiologi till det arktiska klimatet. 
Tundran utanför staden är otroligt vacker. De vilda renarna tar sig väldigt nära stadsgränsen i sin jakt på mat. I och runt Ny-Ålesund ynglar många bramgäss som vallar runt sina gässlingar i staden. Det går även att se havstärna, och fjällripa, som är den enda landfågeln som övervintrar på Svalbard. Ripan utgör en rolig syn när den spankulerar runt med sina långa ”stövlar” av vita fjädrar. Vi ska bege oss utanför stadens isbjörnsgräns som är tydligt markerad med skyltar. Här har vi sällskap av reseledarna de hundra meterna till Amundsen-expeditionens luftballongsmast. 

På eftermiddagen planerar vi för landstigning vid historiska och natursköna Ny-London på Blomstrandhalvøya. Platsen är rik på historia, geologi, fågelliv och flora. År 1906 upptäcktes en förekomst av marmor som man försökt utvinna från 1911. Kvaliteten var för dålig och projektet lades ner år 1920. Idag kan vi, 100 år efteråt, se bebyggelse, järnvägsspår, kranar samt ångmaskiner som lämnats kvar. Vi tar en promenad i området som bjuder på en god variation av arktiska växter som är anpassade efter den korta och soliga växtsäsongen med temperaturer från få grader över fryspunkten. Sent på dagen styr vi kosan norrut och mot nya äventyr.

Dag 8
Amsterdamøya och valfångststationen vid Smeerenburg
De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen

Vi vaknar med en fantastisk utsikt mot glaciärklädda berg på vår väg längs Danskøya. I Smeerenburgfjorden planerar vi att gå i land på Amsterdamøya där staden Smeerenburg anlades för 400 år sedan av holländska valfångare. Svalbards nordvästra hörn upptäcktes först av holländaren Willem Barentsz och här anlades en bebyggelse där upp emot 200 personer vistades på sommaren. Smeerenburg, som betyder fettstaden, anlades på en flack sandudde. Här släpades de tillfångatagna grönlandsvalarna in och den värdefulla valoljan kokades med hjälp av stora mängder sibirisk drivved i stora kar som det finns spår av än idag. Platsen har dessutom ofta använts som uppgångsplats för valrossar. På motsatt sida av fjorden har vi möjlighet att se knubbsäl som vilar på stora stenar i en skyddad vik vid Virgohamna. Vi kan inte gå iland här men kan ändå se resterna av den otursdrabbade hjälten August Andrées station varifrån han försökte nå Nordpolen i en luftballong. På eftermiddagen planerar vi landstigning på ön Fuglesongen. Platsen är känd för att ha en stor koloni alkekungar, och vi når dit efter en kort promenad. De små alkekungarna ynglar i sprickor och hålor under de stora klippblocken, och rösterna från de tusentals fåglarna bildar en enda stor kör, som har gett platsen dess namn. Vi upplever fåglarna på nära håll och ser hur de drar till havs i stora flockar där de hittar sin föda innan de med susande vingar återvänder till klipporna. Vid foten av fågelkolonin kan man ofta se polarräv på jakt efter en munsbit. På kvällen styr vi åter kosan ut på öppet hav mot norr och nordöst och packisens kant.

Dag 9
Längs packisen mot 80 grader nord
Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906

Hela dagen är avsatt åt att resa längs packisen på vår jakt efter framför allt isbjörn. Merparten av Svalbards stora bestånd av detta kanske mest ikoniska av alla de arktiska djuren, följer packisens kant norröver i den arktiska sommaren. Det beror på att många sälar, som är isbjörnens viktigaste föda, framför allt vistas här, där den stora storsälen ofta ses. Exakt hur långt norrut och österut vi kommer beror helt på vädret och isförhållandena på dagen, men sistnämnda beror även på hur kall vintern 2018/19 har varit. Möjligtvis finns det även tid för en zodiakkryssning längs iskanten innan vi i slutet av dagen återigen beger oss söderut mot huvudön Spetsbergen.

Dag 10
Andøyane och Monacoglaciären

Under natten har vi rört oss från packisens kant norr om Svalbard och mot Woodfjorden på Spetsbergens nordkust. Woodfjorden präglas av röda sandstensfjäll som fick sin röda färg när Svalbard låg nära ekvatorn för över 400 miljoner år sedan. Beroende på vädret ger vi oss först in i Woodfjorden och därifrån vidare till Liefdefjorden. Vid fjordens mynning möts vi av den fågelrika ön Andøyane som vi räknar med att kunna köra runt med våra zodiakbåtar. Vi hoppas även att vi kan stiga i land på halvön Reinsdyrflya. 
Området kännetecknas av en mjuk böljande slätt på cirka 250 kvadratkilometer som sluttar ner mot fjorden. Vi befinner oss nu i Nordvest-Spitsbergen nationalpark. På Reinsdyrflya lever ett större bestånd renar som rör sig fritt runt hela området. När fjordarna fryser till is på vintern utökas renarnas område även till de omkringliggande öarna. Här på öarna i Liefdefjorden hittar vi ynglande ejder och kortnäbbad gås. Om vi har tur kan vi även få se den mer sällsynta kungsejdern. Den är lätt att känna igen på det färgsprakande huvudet. 
På eftermiddagen hoppas vi kunna fortsätta hela vägen till Liefdefjordens slut där den enorma och fem kilometer breda Monacoglaciären ligger. Den imponerande glaciären, som aldrig är stilla med sin kalvande glaciärfront, ligger framför de pampiga och karga bergen. Isen skiftar från kritvit till lysande turkos och vi känner av kylan från naturens egen frys. Vi planerar att bege oss ut på zodiaktur mellan isbergen på säkert avstånd från glaciärfronten. Här festar flockar av tretåig gås och havstärna på plankton som dras med av smältvattnet som rör sig uppströms. Det är i slutändan isförhållandena som avgör var vi kan segla och var vi kan sjösätta våra zodiakbåtar, framför allt norr och nordöst om Svalbard. Vi kan behöva göra några mindre ändringar i programmet längs vägen. Det finns ett antal spektakulära lokaliteter längs ögruppens västra och sydvästra kust. Här är isen inte fullt lika utbredd på grund av Golfströmmen, och denna kan besökas om programmet norrut måste kortas ner.

Dag 11
Krossfjorden med Fjortende Julibukta samt Liliehöök

På morgonen rör vi oss in i Krossfjorden på huvudön Spetsbergen där Fjortende Julibreen kalvar ner i charmiga Fjortende Julibukta. På den frodiga och gräsklädda sluttningen ser man ofta betande renar och deras kalvar. På Redingerpynten finns ett litet fågelberg där den unika lunnefågeln har sitt rede, och här kan man även se spetsbergsgrissla. Härifrån reser vi till slutet av fjordsystemet till Lilliehöökfjorden med den stora och väldigt aktiva Lilliehöök-ismassan. Här avslutar vi dagen med att segla mellan de många större och mindre isbergen som glaciären kastar ut i fjorden, naturligtvis på säkert avstånd från fronten. Från Lilliehöök beger vi oss ut från fjordarna och styr kosan mot den södra delen av Svalbard.

Dag 12
Bellsund, Vårsolsbukta och Calypsobyen

På morgonen anländer vi till Bellsund på Spetsbergens sydvästra kust där klimatet är relativt milt. Vi har hela dagen på oss att utforska sundet som är den yttre delen av ett stort fjordsystem. Området har rika kolavlagringar och djupt inne i fjorden finns den norska kolgruvan Sveagruva. Förr i tiden var Sveagruva det största gruvsamhället på ögruppen, men priserna sjunker och gruvan håller nu på att avvecklas. Tidigt på dagen landstiger vi vid Vårsolbukta där den största attraktionen är en klippvägg med stora kolonier av alkekungar. Tundran är hem åt hundratusentals fåglar som lockar till sig betande renar. Det är dags att gå en promenad längs stranden där det fortfarande finns spår kvar efter den industriella eran. Samtidigt som vi intar vår lunch ombord korsar vi Bellsund längs den smala men 4 kilometer långa Akseloya, till mynningen till Recherchefjorden i söder. Vi ska ge oss ut på en sista zodiakkryssning och går i land vid Calypsobyen. Här grävde man efter kol i början av 1900-talet men aktiviteten fick aldrig något kommersiellt genombrott. Här bjuder Calypsobyen på spår av neoindustrialismen i där alla möjligheter till lönsamhet utforskades. Under natten (eller natt förresten, solen går ju aldrig ner) har vi rört oss tillbaka mot Isfjorden och Longyearbyen.

Dag 13
Longyearbyen och hemresa till Stockholm

På morgonen går vi upp tidigt och äter en lätt frukost innan vi åker till flygplatsen där flyget hem väntar.

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt

Enkelhytt kategori D: 21 498 kr per person

Tillägg för uppgradering av hytt
  • Pris för kat. C:. 4 298 kr per pers.
  • Pris för kat. B: 27 998 kr per pers.
  • Pris för kat A: 33 998 kr per pers.
  • Pris för Premium Suite: 38 498 kr per pers.

3-personshytter

  • Pris för kat. B: 10 998 kr per pers.

 

Priset inkluderar
  • Skandinavisk reseledare och engelsktalande expeditionsteam
  • Flyg Stockholm-Keflavik / Longyearbyen-Stockholm
  • Transport och alla utflykter och zodiakbåtturer under kryssningen enligt program
  • 13 dagars / 11 nätters kryssning med Ocean Atlantic i delad extern dubbelhytt med fönsterglugg (kategori D) med dusch/toalett.
  • Hamnnära utflykter i besöksorterna med expeditionsguider
  • Informationsmöten och föredrag med expeditionsteamet
  • Helpension på hela kryssningen.
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider före och efter kryssningen i Reykjavik respektive Longyearbyen
  • Eventuella extra utflykter och arrangemang
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten.
  • Dricks till fartygspersonalen, lokalguider – vi rekommenderar 14 USD per person och dag.
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter.
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 130 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Ocean Atlantic är inrett i sex externa hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Extern svit.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19-24 m2  
Extern svit, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20-23 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Möjlighet till en extra sängplats
Belägen på Hudson däck 7 och Magellan däck 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12-13 m2
Extern hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11-12 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Kat. G: Standard Cabin
Extern enkelhytt, enkelsäng och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Vädret på Nordatlanten

Resan genomförs sent på våren och vi kan förvänta oss temperaturer på 15 grader i Skottland och ner till kanske 5 grader på Svalbard. Samtidigt kan vädret vara väldigt ombytligt. Ena ögonblicket kan det vara strålande sol och kavlugnt vatten och nästa kan vågorna gå höga och regnet vräka ner. 

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagare innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.
Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.
Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.
En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Hvem kan deltage?

Vem får delta?
För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Pass och passinformation till Albatros Travel

På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). Vi ber därför att du skickar med en passkopia till Albatros direkt efter en eventuell resebokning. I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut. 

Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.

Tips inför packningen

En fartygskryssning på Nordatlanten på våren kräver en väldigt varierande klädsel. På land kan temperaturen uppnå 15 grader men ute på Nordatlanten kan den sjunka till runt 5 grader, trots att solen kan skina dygnet runt. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.

Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till zodiakbåtarna är också bra att ha med sig. 

Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Atlantic finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Ta gärna med en kikare. Handdukar behöver ej medtas.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Språket ombord

Gästerna och Albatros reseledare på denna kryssning är både från Skandinavien och länder utanför Skandinavien. All information ombord ges därför på engelska. Informationsmöten och föreläsningar genomförs även på svenska. 

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 10 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Hånden på hjertet

Ge en hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord. 

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor