Karibienkryssning från Miami till Bahamas

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Drömkryssning med läckra Celebrity Equinox från Miami till Puerto Rico och Bahamas. Inkl. strandhotell på Miami Beach och dricks på kryssningen

Unna dig själv en Karibienkryssning i vinter! Vi kryssar med 4,5-stjärniga Celebrity Equinox, och innan vi styr kosan ut till sjöss har  vi 2 övernattning på ett härligt strandhotell vid Miami Beach i Florida. Härifrån stävar vi ut mot Karibiska havet för att utforska Puerto Rico, St Thomas, Dominikanska Republiken och Bahamas.

På plats kan du boka våra extrautflykter om du vill uppleva allt och lite till: Vandra genom gamla stan i San Juan och utforska Bahamas huvudstad Nassau.

I priset för resan ingår all dricks på fartyget (860 kr) och en örundtur på St: Thomas.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar

  • Reseledare Svensk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta US dollar

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Köpenhamn – Miami, USA
Dag 2 Miami Beach, Florida. Tid för egna äventyr med strand, shopping, sightseeing m.m.
Dag 3 Miami och avgång på eftermiddagen
Dag 4 En avkopplande dag på havet
Dag 5 San Juan, Puerto Rico. Stadsvandring i den gamla stadsdelen med reseledaren
Dag 6 Charlotte Amalie, St. Thomas. Möjlighet för örundtur och stadsvandring i Charlotte Amalie
Dag 7 Punta Cana, Dominikanska Republiken
Dag 8 Till havs mot Bahamas
Dag 9 Nassau, Bahamas. Stadsvandring
Dag 10 Miami och hemresa
Dag 11 Hemkomst

Celebrity Equinox

Celebrity Equinox är ett fartyg i Solstice-klassen och har elegant inredning med fokus på små detaljer. Fartyget tillhör rederiet Celebrity Cruises stora fartyg med plats till 2 850 passagerare. Här finns gott om möjligheter till härliga upplevelser ombord! Vad sägs om ett svalkande dopp i poolen, en avkopplande behandling i spaet eller kanske du vill hålla dig i form i gymet? Du kan njuta av en god middag från en av fartygets restauranger, upplev en show eller sippa på en god drink medan du njuter av utsikten från  fartygets bekväma komfortable panoramalounge.
Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avreseflygplats OBS:
22 998:–
Köpenhamn
Fullbokad
OBS: Programmet med det här avresedatumet varierar något från det du har valt. Klicka på datumet för att byta till motsvarande program.
22 998:–
Stockholm
Fullbokad
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Köpenhamn – Miami, USA

Från Köpenhamn flyger vi till Miami i solskensstaten Florida. Vi hämtas på flygplatsen och reser sedan med buss till vårt hotell, som ligger i Miami Beach-området, precis vid stranden!

Dag 2
Miami Beach, Florida. Tid för egna äventyr med strand, shopping, sightseeing m.m.
Ändlösa stränder i Miami

Dagen tillbringas på egen hand. Reseledaren är naturligtvis behjälplig med förslag på aktiviteter. Med hotellpool och stranden 200 meter bort är det ytterst lockande att bara tillbringa dagen med att koppla av, bada och sola. Den som har lust kan följa med reseledaren på en tur i närområdet eller med lokaltransport in till staden.

Dag 3
Miami och avgång på eftermiddagen Avgång kl. 15:30
Vårt flytande hotell

Efter lite tid på egen hand rör vi oss mot Miamis hamn där det härliga fartyget Celebrity Equinox väntar vid kajen. Sent på eftermiddagen lämnar vi Florida och styr ut på Atlanten med kursen inställd på Karibiska havet.

Dag 4
En avkopplande dag på havet
En av restaurangerna på Celebrity Equinox

En dag till sjöss är det bästa sättet att uppleva livet ombord på ett kryssningsfartyg. Själva vistelsen ombord är nämligen en viktig del av resan, och du kan njuta av den lugna rytmen och smälta alla intryck från resan.

Du kan koppla av vid poolen, besöka gymmet eller nyttja några av de många övriga aktivitetsmöjligheterna ombord.  Du kan också njuta av utsikten, luta dig tillbaka med en god bok i en solstol på däck eller delta i det stora nöjesutbudet. Många kommer garanterat att prova fartygets olika temarestauranger och senare titta på den internationella kabarén. Någon som vill avrunda kvällen med ett besök på nattklubben?

Dag 5
San Juan, Puerto Rico. Stadsvandring i den gamla stadsdelen med reseledaren Ankomst kl. 15:30, avgång kl. 23:00
San Juan, Puerto Rico

Idag erbjuder reseledaren en liten promenad i den trevliga gamla stadsdelen i huvudstaden San Juan. Efter det finns det tid att strosa runt på egen hand (transport till och från fartyget ingår inte). Den stämningsfulla gamla stadsdelen omfattar över 500 år av kolonialhistoria, och kännetecknas av smala kullerstensgator, färgsprakande hus med vackra balkonger, små trevliga torg samt en uppsjö av kyrkor. Den äldsta delen av Vieja San Juan hittas bakom en solid stadsmur. Bakom denna gömmer sig åtskilliga monument som bär vittne om San Juans spännande historia som en av huvudstäderna för koloniseringen av den amerikanska kontinenten.

Merparten av Vieja San Juan är fantastiskt välbevarad och flera av monumenten är UNESCO-skyddade, bland annat den imponerande och välbevarade fästningen Fort San Felipe del Morro. Grundstenen för nutidens San Juan lades år 1508 då spanjoren Juan Ponce de Léon, som var med på Columbus andra resa, byggde fortet Caparra. År 1521 döptes bebyggelsen till San Juan de Bautista de Puerto Rico (efter Johannes Döparen) och efter det växte staden snabbt till följd av sin placering. Den var nämligen en av de första anhalterna för de många upptäcktsresenärerna, äventyrarna, missionärerna och erövrarna (conquistadores) från Spanien som anlände till Nya världen.

I egenskap av en av de första och största hamnstäderna i Karibien blev San Juan snart eftertraktad av andra kolonialmakter. Framför allt engelsmännen, som hoppades på att kunna utvidga sitt territorium från norra Amerika, gjorde åtskilliga försök att angripa och inta San Juan. År 1595 var det den berömde engelske havshjälten Sir Francis Drakes tur att göra ett försök. Det slutade dock med att attacken kostade Drake livet. Efter det provade både holländare och flera engelsmän att inta San Juan, men dess stolta försvarare och de enorma försvarsfästningarna mot havet lyckades driva sina angripare på flykt varje gång. Först under det spansk-amerikanska kriget år 1898 var San Juan tvungna att ge sig. Invånarna lät aldrig de främmande styrkorna inta själva staden, men efter kraftiga bombningar av San Juan och den amerikanska landstigningen i sydvästra Puerto Rico tvingades de lokala styrkorna att kapitulera. I och med Paris-traktatet samma år blev Puerto Rico en del av det snabbt expanderande United States of America. Därför kan San Juan idag stoltsera med att vara USAs äldsta stad. Efter rundturen i staden finns det möjlighet att fortsätta på egen hand. Köp lite kvällsmat eller ta en kopp kaffe på en av stadens torg eller vid hamnen, medan du njuter av folklivet och den karibiska stämningen.

Dag 6
Charlotte Amalie, St. Thomas. Möjlighet för örundtur och stadsvandring i Charlotte Amalie Ankomst kl. 08.00, avgång kl. 17.00
Charlotte Amalie, Skt. Thomas

På morgonen bevittnar vi inseglingen till St. Thomas. Dagen inkluderar en halvdagsutflykt i och runt huvudstaden Charlotte Amalie. Vi inleder dagen med en rundtur med safaribuss. Vi njuter av öns grönklädda berg och den vackra kuststräckan med klassiska karibiska Bountystränder och azurblått vatten. Vi besöker den danska kyrkogården där bland annat sjöhjälten amiral C.V. Jessen ligger begravd. Vi ska även njuta av utsikten från Drake’s Seat, som fått sitt namn efter den engelske kaparen Sir Francis Drake. När vi har bildat oss en uppfattning om den gamla kolonin kör vi tillbaka till Charlotte Amalie där vi promenerar runt i staden och tittar på de många historiska danska byggnaderna. Charlotte Amalie hette från början Taphus, vilket betyder krog på holländska, men senare döptes staden efter Christian den Vs drottning, Charlotte Amalie. Den 30 mars 1966 reste Erik Nielsen Schmidt som första guvernör Dannebrogen på Sankt Thomas. Han dog bara några månader senare och koloniseringen tog fart först år 1672 då Jørgen Iversen Dyppel tog Sankt Thomas i besittning och använde det som bas för nybildade Västindiska kompaniet. Charlotte Amalie är belägen på fyra mindre kullar, och sidogatorna slingrar sig uppför sidorna. Många av gatorna är trappgator som är byggda av dansk mursten från Sönderjylland. Den mest kända är De 99 stegen ( De 99 Trin) som i själva verket har visat sig vara 103 steg.

Gatuskyltarna i staden bär fortfarande gamla danska gatunamn som Kongens Gade, Borger Gade, Vimmelskaft Gade och Krystal Gade. Vår stadsvandring börjar vid öns äldsta byggnad, det röda Christiansfort, som påbörjades av Jørgen Iversen Dyppel år 1672. Förutom att vara stadens fästning har den tjänat som kyrka, fängelse, domstolshus, guvernörsbostad och brandstation. Idag är fortet ombildat till museum, som dock är under restauration. Framför fortet, ner mot vattnet, ligger de gamla danska gendarmkasernerna från 1874 som ett fint exempel på dansk kolonialarkitektur. Idag fungerar den som en senatsbyggnad. På torget framför byggnaden ägde förflyttningen till USA rum den 31 mars 1917. Denna dag, Transfer Day, är idag en lokal helgdag. Strax öster om fortet ligger Emancipation Garden (Frihetsparken) med statyn av Christian IX. Bakom denna ligger det gamla Grand Hotel från 1840.

Stadsrundturen fortsätter till Guvernementshuset, Frederikskirken och sedan med en vandring uppför De 99 (103) stegen till Crown House, där Peter von Scholten bodde under sin tid som vicekommendant i Charlotte Amalie. Därefter promenerar vi längs huvudgatan, Dronningens Gade, som löper parallellt med hamnfronten. Mellan hamnfronten och Dronningens Gade, som idag heter Main Street, hittar vi gamla danska varu- och handelshus, bland annat apotekare A. H Risses som idag är en butik. De flesta butikerna har endast ett våningsplan och är uppdelade i stora välvda rum. Efter vår stadsvandring finns det lite tid i Charlotte Amalie på egen hand. St. Thomas är en tullfri zon och bland annat alkohol, makeup, parfym och smycken hittas till priser som ligger långt under de svenska.

Dag 7
Punta Cana, Dominikanska Republiken Ankomst kl. 07.00, avgång kl. 17.00
Punta Cana, Dominikanska republiken

Namnet Dominikanska Republiken klingar nog exotiskt och lite fjärran i många nordbors öron. Däremot har det för länge sedan gått upp för både kanadensare och amerikaner att Dominikanska Republiken, och i synnerhet Punta Cana, har fått status som det främsta tropiska paradiset av en anledning. Idag lägger vårt fartyg till på den östra spetsen av ön Hispanola, som delas mellan Dominikanska Republiken och Haiti. Den är Karibiens näststörsta ö efter Kuba, och är som tagen ur en av Bountyreklam med kilometerlånga kritvita sandstränder flankerade av kokospalmer. Därtill ett klimat som de flesta i Norden hungrar efter 6 till 8 månader om året - varje dag. Den bästa rekommendationen är att avnjuta dagen på stranden med en dopp i det blå och en avkopplande solsäng under ett parasoll eller med solhatten på, medan du låter den ljumma brisen svalka dig. 

Dag 8
Till havs mot Bahamas
Hamnen i Nassau, Bahamas

Fartyget ändrar kurs och börjar röra sig mot Bahamas. Men vårt äventyr är inte slut här. Vi får en härligt avkopplande dag på havet och kan njuta alla kryssningens fördelar: med god mat, ett besök på teatern eller en härlig livekonsert. Eller varför inte titta på en film uppe på däck eller shoppa i den tullfria butiksarkaden?

Dag 9
Nassau, Bahamas. Stadsvandring Ankomst kl. 09.00, avgång kl. 18.00
Välkommen till Bahamas!

Bahamas är de västindiska öarnas nordligaste utpost mot Atlanten. Det var på Bahamasön San Salvador som Columbus för första gången satte ner sin fot i Den nya världen. Öarna var däremot inte populära hos de nya kolonialherrarna. Kanalerna hade låg vattennivå och var svåra att passera (kallas för bajamar på spanska) mellan korallreven, och de låga öarna utan dricksvatten eller mineraler var inte speciellt attraktiva. Därför annekterades Bahamas först av engelska pirater, och fram till år 1973 var öarna under engelskt styre.

Vi lägger till på ön New Providence i Bahamas huvudstad Nassau. Nassau är fotgängarnas stad, kompakt och överskådlig. Följ med Albatros reseledare på en promenad längs Bay Street vid hamnfronten och titta in i en av de många parfymeri- och juvelerarbutikerna. Gatan sjuder av liv, inte minst om besöket sammanfaller med en av de många paraderna och mässingsorkesterföreställningarna som även de föredrar att hålla till på Bay Street. Nassau var tidigare starkt befäst, och många av forten kan besökas än idag. Fincastle Fort på Bennet’s Hill har en strålande utsikt över hela New Providence-ön och Paradise Island. Sistnämnda är tämligen dominerad av Atlantis Hotel, ett hotell med 2 000 rum med inomhusgolfbanor, kasino och mycket mer.

Till lunchen (ingår inte i resans pris) är facotiren conch (uttalas ”konk”: havssniglar, som kan ätas råa, stekta, ångade eller friterade. Allt i en kryddig vitlökssås.

Dag 10
Miami och hemresa Ankomst kl. 07.00
Art deco i Miami

De morgonpigga kan följa inseglingen till Miami. Utcheckning sker under avslappnade former, och efter landstigning kör vi till flygplatsen i Miami där flyget hem väntar efter vår semester i tropikerna.

Dag 11
Hemkomst

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt
Tillägg för invändig enkelhytt (kat. 10): 11 998 kr
Tillägg för uppgradering av hytt

Dubbelhytt

  • Tillägg för balkonghytt kat. 1C  4 698 kr

Enkelhyttt

  • Tillägg för enkelhytt med balkong kat. 1C 20 998 kr
Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Flyg Köpenhamn — Miami t/r med mellanlandning
  • Utflykt på St. Thomas
  • Transport enligt program
  • 2 hotellnätter på Hilton Cabana Miami Beach i delat dubbelrum (med frukost)
  • 7 dagars kryssning med Celebrity Equinox i delad invändig dubbelhytt, kat. 10
  • Helpension på fartyget
  • Kaffe, te och isvatten på kryssningsfartyget
  • Dricks på kryssningsfartyget (från 860 kr per pers.)
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extrautflykter
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider på land
  • Drycker
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna med cirka 20 USD per person)
  • Personliga förnödenheter
  • Avgift för inreseregistreringi USA (ESTA, ca 14 USD)
  • Administrationsavgift 150 kronor per faktura (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

 

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Före avresa

Pass

Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från hemresedatum. Barn – oavsett ålder – ska ha eget pass. Det är inte tillräckligt att de står i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av ditt pass till Albatros Travel senast 14 dagar efter din resebokning. Tänk på att namnet på biljetten ska stå exakt som det står i passet. Om inte namnet på biljetten är stavat exakt likadant som i ditt pass kan du bli nekad inresa i USA och då måste du själva stå för din egen hemresa.

I USA råder inte visumplikt för svenska medborgare eller övriga EU-medborgare vid vistelser upp till 90 dagar, men du ska fylla i tullhandlingar ombord på flyget. Vid inresa får du automatiskt 90 dagars vistelse om du har en giltig returbiljett.

ESTA - inresetillstånd till USA

Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.

Det gör du genom att klicka här:  https://esta.cbp.dhs.gov

Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, ca. 14 dollar, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.

 

 

Krav om visum om du har besökt Irak, Iran, Syrien och Sudan

Om du som svensk medborgare har rest till Irak, Iran, Syrien eller Sudan efter den 1 mars 2011, kan du inte längre resa in i USA på ESTA-godkännande. Du ska istället ansöka om visum hos den amerikanska ambassaden i Stockholm. Detsamma gäller medborgare med dubbelt medborgarskap i antingen Irak, Iran, Syrien eller Sudan.

Du kan läsa mer på den amerikanska ambassadens hemsida https://se.usembassy.gov/

Elektronisk utrustning/mobila enheter i handbagaget

Säkerhetskrav vid flygresor till USA

Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.

Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre.

Vi hänvisar till British Airways hemsida för mer information:

http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Information om resan

Hur är hytterna?

Det finns flera olika hyttkategorier med allt från trevliga, rymliga interna hytter till pampiga sviter med egen balkong. Gemensamt för alla är att de har egen dusch och toalett och god förvarings- och sittplats, enkelsäng eller dubbelsäng.  Dessutom är samtliga hytter utrustade med kylskåp och hårtork. Om du vill boka en svit ombeds du att kontakta Albatros Travel.

Balkonghytt

Kategori 1C, däck 6. Extern hytt med privat balkong Hytterna har ett stort panoramafönster och två enkelsängar eller dubbelsäng.

Invändig hytt

Kategori 10, däck 3. Invändig hytt med två enkelsängar.

 

 

Bagage

Om du vill låsa din resväska ska du använda ett TSA-lås. Bagaget kontrolleras av The Transportation Security Administration på flyget från och till USA. De har en huvudnyckel som kan öppna alla TSA-lås. Om du har låst väskan med ett annat lås förbehåller de sig rätten att bryta upp låset. Detta gäller även inbyggda lås i väskan. TSA-lås kan köpas i de flesta väskbutiker och finns både som hänglås och väskrem.

Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med egen handduk på resan.

 

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Om dina resmål

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, vaccinationer och annat:

Karibien: www.albatros.se/resmal/karibien

USA: www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen innan avresa, eller vid ankomst till destination. På avreseinformationen framgår det vad som gäller för din specifika resa.

På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.

Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet.
Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Anslutning med inrikesflyg

Om du bokar anslutningstransport, rekommenderar vi att du har minst 2,5 timmar mellan byte av anslutning och flygresan med oss. Boka gärna en ombokningsbar biljett, så att du kan boka om vid en eventuell tidtabelländring/flygförsening.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för detta. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Placering i bussen

Albatros erbjuder inte fasta platser på bussen, och det går därför inte att köpa en viss plats före avresa. Genom att inte erbjuda köp av bestämda platser riskerar man inte att tidpunkten för köpet av resan avgör vilken plats på bussen man får tillgång till. Däremot kan man under resans gång kommer överens om att göra rockader så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Liknande resor

19USCOC03PSE1701