Klassisk tågresa till Wien och Prag

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Med tåg till klassiska Wien och sköna Prag.

TÅGRESOR

Följ med på en klassisk tågresa genom det nya Centraleuropa. Den kejserliga huvudstaden Wien, valsernas stad, visar sig alltid från sin bästa sida. Allting är storslaget i Wien, inte minst det enorma slottet Schönbrunn som kan tävla med Versailles i såväl storlek som skönhet. Prag, den gyllene staden, har många namn men symboliserar Europas hjärta och frihetens själ. Det sägs faktiskt att Prag inte bara är en stad utan ett tillstånd…! Högt ovanför floden Moldau ligger slottet med den väldiga Vituskatedralen som avtecknar sin silhuett mot himlen och långt nedanför slår Karlsbron sina medeltida valv över floden Moldau.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor, Tågresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Euro, CZK

Dagsprogram
Dag 1 Tåg Stockholm – Köpenhamn – Hamburg
Dag 2 Hamburg – Wien. Genom Tyskland förbi Hannover och Nürnberg in i Österrike och till den kejserliga huvudstaden Wien
Dag 3 Wien. Stadspromenad i Wien med Gamla staden och Museikvarteren
Dag 4 Wien. Slottet Schönbrunn med den överdådiga slottsparken. Utflykt till Pratern och Riesenrad på kvällen
Dag 5 Tåg Wien – Prag. Norrut genom Weinviertel och Mähren till den gyllene staden Prag i Böhmen. Besök vid Karlsbron på kvällen
Dag 6 Prag. Stadspromenad från Borghöjden över Karlsbron till Gamla staden och Vaclavplatsen
Dag 7 Tåg Prag – Hamburg. Genom Tyskland via Dresden och Berlin till Hamburg. Gemensam middag på kvällen
Dag 8 Hamburg – Köpenhamn – Stockholm. Hem igen till Sverige via Danmark

Hotell

Star Inn Hotel Premium, Wien

Star Inn Hotel Premium ligger bara 200 meter från Wiens nya centralstation som tidigare hette Südbahnhof.

Hotellet erbjuder moderna rum med luftkonditionering och gratis WiFi. Alla rum har platt-TV, skrivbord värdeskåp och ett kylskåp. I badrummet finns en dusch och separat toalett. En tunnelbanestation (linje U1) med förbindelser till Gamla staden innanför Ringen hittar du bara en kort promenad från hotellet liksom den yttre ringvägen Gürteln med spårvagnar. På hotellet finns en trevlig bar och flera restauranger och kaféer finns i hotellets omedelbara närhet. Till Schloss Belvedere är det 15 minuters promenad.

https://starinnhotels.com/star-inn-hotel-premium-wien-hauptbahnhof-by-quality/

Falkensteiner Hotel Maria, Prag

Falkensteiner Hotel Maria är ett fyrstjärnigt hotell med bästa tänkbara läge mitt inne i Prag bara 300 meter från centralstationen. Både tunnelbana och spårvagn finns alldeles i närheten. Gratis Wi-Fi, luftkonditionering och satellit-TV är standard. Varje rum har funktionella möbler av trä, vita väggar och stora ljudisolerade fönster samt värdeskåp. Hotellet erbjuder gratis tillgång till wellnessavdelningens faciliteter och en generös frukostbuffé. Vaclavplatsen, Nationalmuseet och Karlsbron ligger alla på bekvämt promenadavstånd. På hotellet finns en bar och i hotellrestaurangen kan gästerna njuta av traditionella tjeckiska rätter.

https://www.falkensteiner.com/hotel-maria-prag/

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
15 498:–
15 498:–
15 498:–
15 498:–
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Tåg Stockholm – Köpenhamn – Hamburg Ca 10 timmars tågresa, i regel med ett byte
Centralstationen i Prag

Från Stockholms Central tar vi tåget söderut mot Köpenhamn via Malmö, en tågresa som nuförtiden bara tar drygt fem timmar. Vi färdas genom det vackra Södermanland och de mörka skogarna i Kolmården i hög hastighet och passerar snart Norrköping och Linköping i Östergötland. Sträckan mellan huvudstaden Stockholm och Malmö i söder är en av de viktigaste järnvägssträckorna i Sverige och öppnades upp för trafik redan på 1860-talet. Det var dock sent i förhållande till många andra europeiska länder och det var långt ifrån självklart att man skulle satsa på denna nymodighet i bondelandet Sverige. Genom hela Småland går vår färd och vi passerar järnvägsmetropolerna Nässjö och Hässleholm. Efter Malmö återstår bara Öresundsbron och på eftermiddagen glider vi in vid Huvudbangården från 1911 mitt inne i Köpenhamn. Genom det platta danska landskapet går sedan färden över att antal danska öar. Mellan Köpenhamn och Hamburg tar det också ungefär fem timmar och snart är vi framme vid ännu en stor järnvägsstation, nämligen Hamburg Hauptbahnhof, den största i Europa efter Gare du Nord i Paris. På ett trevligt hotell knapp en kilometer från stationen övernattar vi.

Dag 2
Hamburg – Wien. Genom Tyskland förbi Hannover och Nürnberg in i Österrike och till den kejserliga huvudstaden Wien Ca 9 timmars tågresa, oftast utan byten
Upptäck Wien!

Nu bär det av söderut genom ett landskap som påminner mycket om det danska men snart blir det mer kuperat. Tyskland har inte bara ett stort motorvägsnät utan också ett mycket väl utbyggt järnvägsnät som omfattar omkring 850 000 km järnvägsspår. Persontrafiken i Tyskland körs av det statliga Deutsche Bahn (DB) som bildades efter en sammanslagning mellan före detta östtyska Deutsche Reichsbahn och västtyska Deutsche Bundesbahn. Vi åker genom de tyska delstaterna Niedersachsen och Hessen och förbi städerna Hannover, Göttingen och Kassel. Norra delen av Bayern heter Franken där det produceras fina tyska viner. Lite längre söderut i Bayern produceras mycket öl. Vi passerar Nürnberg, en stad som kanske mest är känd från Nürnbergrättegångarna, och snart är vi inne i Österrike. Dagens Österrike styrdes från 1200-talet av ätten Habsburg, vars rike expanderade under seklernas gång. PÅ 1800-talet bildades den österrikisk-ungerska dubbelmonarkin. Vid ett besök i Sarajevo 1914 mördades dubbelmonarkins tronföljare Franz Ferdinand, vilket blev inledningen till första världskriget. Österrike-Ungern förlorade kriget 1918 och dubbelmonarkin upplöstes i nationalstater, däribland Österrike. Snart är vi framme i huvudstaden Wien där vi checkar in på ett välskött hotell i närheten av den nya Hauptbahnhof som tills ganska nyligen hette Südbahnhof. Här ska vi bo i tre nätter.

Dag 3
Wien. Stadspromenad i Wien med Gamla staden och Museikvarteren Gemensam middag på kvällen
Den ståtliga Stephansdomen

Wien är en stad med anor och var en gång huvudstad i kejsarfamiljen Habsburgs stora rike. Idag tronar Wien på minnen från en lång och dramatisk historia där den ligger vid Donaus strand i skuggan av det mäktiga Wienerwald. På sätt och vis är staden på något sätt för stor för dagens betydligt mindre Österrike. Hela en femtedel av Österrikes befolkning bor nu i huvudstaden Wien. Nu ligger Wien för våra fötter och vi gör på förmiddagen en stadspromenad tillsammans i stadens centrala delar. DE nya museikvarteren impåonerar med sin kulturella framtoning och sitt livliga folkliv. Vi låter oss hänföras av den ståtliga Stephansdomen som är Wiens katolska domkyrka, belägen vid Stephansplatz. Kyrkan är vigd åt Sankt Stefan, som brukar kallas "den förste martyren". Wiener Staatsoper är ett av världens mest kända operahus och beläget i korsningen mellan Kärntnerstrasse och Ringstrasse. Den ursprungliga byggnaden, som invigdes 1869, utsattes för så hård kritik att en av arkitekterna, Eduard van der Nüll, tog sitt liv 1868, året före invigningen. Det mäktiga Hofburg är ett stort palats mitt inne i Wien. Slottet var under århundraden säte för kungar och kejsare av det Tysk-romerska riket och därefter säte för den österrikiske kejsaren fram till 1918. Idag är Hofburg det officiella sätet för Österrikes president. Vi gör också en rundvandring genom de små gränderna innanför Ringstrasse som omgärdar den gamla historiska stadskärnan. Eftermiddagen är fri för egna aktiviteter men på kvällen samlas vi igen för en trevlig gemensam middag i österrikisk stil.

Dag 4
Wien. Slottet Schönbrunn med den överdådiga slottsparken. Utflykt till Pratern och Riesenrad på kvällen
Vackra slottet Schönbrunn

Idag tar vi tillsammans tunnelbanan till slottet Schönbrunn, den habsburgska familjens sommarresidens, vars slottsträdgård fulländar det mästerverk som slottet är. I slottsparken ligger också världens äldsta fortfarande verksamma djurpark som öppnades för allmänheten redan 1752. De mest bekanta personligheterna som bott på slottet Schönbrunn är kejsarinnan Maria Theresia, berömd för sina många barn, och kejsarparet Franz Josef av Österrike och hans hustru Sisi. Det var även på detta slott, närmare bestämt i ena festsalen, som en femårig pojke från Salzburg, Wolfgang Amadeus Mozart, höll sin första konsert. De som så önskar kan på egen hand stanna kvar där och göra en rundvandring i Maria Theresias gemak inne i slottet eller också är eftermiddagen fri för egna aktiviteter. Strosa runt i de små vindlande gränderna i Gamla stan och njut av kafélivet där bakverken liknar konstverk. Vandra stillsamt runt i Stadsparken till tonerna av Strauss. Njut av en äkta wienerschnitzel och ett glas österrikiskt vin som blir mer och mer populärt runt om i Europa. Ta spårvagnen till Grinzing där vingårdarna har sina egna traditionella restauranger, så kallade Heuriger. I Wien växer vinrankorna nästan mitt inne i staden! På kvällen beger vi oss tillsammans till nöjesparken Pratern och åker med det stora pariserhjulet Riesenrad. Det har en höjd på 64 meter och konstruerades 1897 av den engelske ingenjören Walter Basset. Härifrån har man en underbar utsikt över Wien. Riesenrad är berömt från filmen Den tredje mannen, där Orson Welles och Joseph Cotten gjorde en åktur i detta pariserhjul. Även James Bond har åkt med Riesenrad i filmen Iskallt uppdrag från 1987. 

Dag 5
Tåg Wien – Prag. Norrut genom Weinviertel och Mähren till den gyllene staden Prag i Böhmen. Besök vid Karlsbron på kvällen Ca 4 timmars tågresa, oftast utan byten
Skymning över Prag

Efter några underbara dagar i den kejserliga huvudstaden Wien tar vi tåget mot nya äventyr. Genom vindistriktet Weinviertel åker vi mot den tjeckiska gränsen. Weinviertel är Österrikes största vindistrikt och står för nästan 30 procent av landets vinproduktion. Distriktet sträcker sig från Donau i söder till Tjeckien i norr och Manhartsberg i väst till Slovakien i öst. Avstånden är dock inte stora så snart är vi inne i Tjeckien. som ligger mitt i Europas korsning mellan gamla handelsvägar från öst till väst och från norr till söder. Efter fyra decenniers kommuniststyre utvecklades Tjeckien till en av de starkaste ekonomierna i det forna östblocket och är nu medlem i såväl Nato som EU. När Sovjetunionen började upplösas år 1989 fick Tjeckoslovakien sin frihet genom den fredliga sammetsrevolutionen. År 1993 delades Tjeckoslovakien in i två självständiga stater, Tjeckien och Slovakien. Nuvarande Tjecken består i sin tur av två delar, Mähren i söder och Böhmen i norr och mitt i Böhmen ligger Prag som är målet för dagens resa. Vi checkar in på ett hotell på gångavstånd från Prags centralstation. Redan på kvällen tar reseledaren med oss på en liten promenad till Gamla stadens torg och den sägenomspunna Karlsbron, en bro som är som ett epicentrum för allt som händer och sker i Prag.

Dag 6
Prag. Stadspromenad från Borghöjden över Karlsbron till Gamla staden och Vaclavplatsen
Prags stadskärna är fylld av charmiga, gamla byggnader

Det är en stund av fullkomlig lycka att vara i denna stad, så kände Tjajkovskij för Prag. Efter en god frukost tar vi spårvagnen upp till Hradcany på slottshöjden och utforskar borgområdet med St Vituskatedralen och kungapalatset där presidenten nu har sitt residens Vi beundrar de gamla adliga palatsen bredvid slottet liksom utsikten över floden och Gamla staden. Prag byggdes aldrig för bussar så vi vandrar genom historien ner från slottshöjden genom Mala Stranas vindlande gränder. Vi promenerar sedan över den magnifika och över 500 meter långa Karlsbron med sprudlande kommers, konstnärer, musiker och gycklare till Gamla stadens torg med Rådhuset och det kända astronomiska uret från 1400-talet, mot den berömda Vaclavplatsen. Här rullade Warszawapaktens stridsvagnar fram 1968 och här samlades människor med levande ljus och blommor under sammetsrevolutionen 1989. Tänk om staden kunde tala.  Under eftermiddagen finns det tid att utforska Prag på egen hand. Många av stadens kvarter är härliga att gå på upptäcktsfärd i och att uppleva helt i sitt eget tempo. Besök en genuin tjeckisk ölkrog och prova öl eller njut av böhmisk sekt på någon uteservering. Eller varför inte besöka något museum, här finns verkligen en uppsjö av museer, såväl traditionella som nyskapande. Möjligheterna är oändliga i denna välbesökta stad. 

Dag 7
Tåg Prag – Hamburg. Genom Tyskland via Dresden och Berlin till Hamburg. Gemensam middag på kvällen Ca 7 timmars tågresa, oftast utan byten
Tyskland är känd för sin goda öl

Genom det kuperade norra Böhmen åker vi genom det vackra landskapet i floden Labes dalgång mot den tyska gränsen. Vid gränsen byter Labe namn till Elbe och vi är inne i Sachsen. Vi passerar den fantastiskt vackra staden Dresden som brukar kallas Florens vid Elbe och snart åker vi igenom den nygamla tyska huvudstaden Berlin. Tidigt på kvällen är vi framme vid Hamburg, dagens slutmål och Tysklands näst största stad efter huvudstaden Berlin.  Vi checkar in på ett välskött tysk hotell på gångavstånd från Hauptbahnhof och sedan ligger staden för våra fötter. Hamburg är en stad med kosmopolitisk atmosfär och internationellt tempo, parisisk flärd kombinerad med hanseatisk gedigenhet. Mycket har hänt i Hamburgs historia. Från att delvis ha legat i ruiner efter andra världskriget är Hamburg i dag en ledande handelsstad med en gigantisk frihamn. Handeln och sjöfarten har i alla tider satt sin prägel på staden och det märks på det gigantiska utbudet av affärer och varuhus. På kvällen äter vi en sista gemensam middag tillsammans på en trevlig restaurang. 

Dag 8
Hamburg – Köpenhamn – Stockholm. Hem igen till Sverige via Danmark Ca 10 timmars tågresa, i regel med ett byte
Med tåget till Prag!

Vi lämnar Hamburg bakom oss och åker norrut genom regionen Schleswig Holstein som är Tysklands nordligaste förbundsland. Schleswig eller Sönderjylland tillhörde länge Danmark och gränsen mellan Danmark och Tyskland har stundtals varit omtvistad och justerats. Snart är vi i alla fall i Danmark, vårt närmaste grannland i söder. Så nära med ändå lite annorlunda på ett spännande sätt.  Danmark består av över 400 namngivna öar och oavsett var i Danmark man än befinner sig har man aldrig längre än fem mil till havet. Sverige och Danmark har mycket gemensamt rent historiskt. År 1397 bildades Kalmarunionen av drottning Margareta I och hennes fosterson Erik av Pommern. Detta försök att ena Norden i ett enda sammanhållet rike föll inte väl ut, då unionen var måttligt populär framförallt i Sverige, som också lämnade den i och med Gustav Vasas trontillträde på 1500-talet. I mitten av 1600-talet förlorade Danmark sin östra landsdel bestående av Skåne, Halland och Bleking till den nya stormakten Sverige. Från Kalmarunionens bildande fram till 1814 ingick också Norge i det danska väldet. Efter 1814 blev de norska områdena Färöarna, Grönland och Island officiellt danska. Tillbaka i nutiden passerar vi Köpenhamn, åker över Öresundsbron från 2000 och under Malmö i Citytunneln från 2010 och på kvällen är vi hemma igen i Stockholm efter en innehållsrik resa med tåg genom det nya Europa. På återseende!

Prisinformation

Resans pris

Från 15 498:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelrum

4 598:–

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Rundresa med tåg i andra klass
  • Platsbiljetter i andra klass
  • 7 nätter i delat dubbelrum (Enkelrum mot pristillägg)
  • 7 frukostar
  • 2 middagar (dag 3 och 7)
  • Utflykter enligt program
  • Entré till Riesenrad i Wien
  • Lokaltrafik i Wien 
  • Lokaltrafik i Prag
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/Komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extraarrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Måltidsdrycker
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kr (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under priset inkluderar

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 18 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris. 

Tågbiljetter

Vi reser med hjälp av interrailkort som fungerar som biljett. Interrailkortet kompletteras med platsbiljetter. Tågtidtabellerna justeras ett antal gånger per år och olika länder har olika brytpunkter för tidtabellsjusteringar. Biljetterna skickas ut ca en månad före avresa med rekommenderad post. Det är därför mycket viktigt att verkligen ange korrekt adress när man gör sin bokning.

Interrail-korten som vi använder på din resa gäller för fem dagars tågresa, vilket är det antal dagar som vi åker tåg under resan.

Påstigning sker i Stockholm eller Göteborg ca kl 07.30. Platsbiljetter med exakta tider kommer drygt en månad före avresan. Vänligen ange påstigningsort i kommentarsfältet vid bokning. 
 
Stockholm C
Norrköping
Linköping
Göteborg
Halmstad
Kalmar
Växjö
Karlskrona
Köpenhamn

Europas tågväsende är inte digitaliserat så e-biljetter finns ännu inte. Tågbiljetter till tågen ute i Europa skrivs ut på särskilt säkerhetspapper och platsbiljetterna är liksom de personliga interrail-korten värdehandlingar. Om man tappar eller blir bestulen på sina färdhandlingar så får man själv stå för de kostnader som uppstår och vända sig till sitt försäkringsbolag för eventuell ersättning. 

Hotell

På resorna bor vi på hotell nära stationerna, i regel på bra trestjärniga hotell. Hotellen vi har valt ligger ofta bara ett par hundra meter från stationerna och aldrig längre bort än en kilometer så att man kan gå mellan stationerna och hotellen. Det är därför viktigt att resa lätt, med en mindre resväska med hjul som är enkel att dra och lätt att manövrera, kanske kombinerat med en mindre ryggsäck. Utflykterna genomförs alltid till fots eller med lokaltrafik i form av bussar, spårvagnar och tunnelbana. Vi hyr inte in några bussar på våra tågresor. 
 
Under resdagarna åker vi när det är möjligt direkttåg från punkt A till B. Ibland måste vi byta tåg en gång per dag, ibland måste vi byta två gånger. På de längre sträckorna har vi alltid platsbiljetter, ibland måste vi resa kortare sträckor med regionaltåg som ej har platsbiljetter. På vissa tåg finns kafévagnar där man kan handla enklare mat och dryck. Tiden för tågbyten är i normalfallet väl tilltagen så att man hinner köpa något att äta på plats eller att ta med som matsäck. Men man måste vara kry och rask för ibland kan det bli bråttom i samband med något tågbyte. Ibland har man mer tid så att man hinner gå ut ur stationen och ta en titt på staden där tågbytet sker. 
 
Man måste vara i god fysisk form om man ska följa med på våra tågresor. Grupperna är små på drygt 20 personer och med en reseledare per grupp. Det finns ingen personal som hjälper till med bagaget så det måste man klara helt på egen hand. Ibland blir en grupp utspridd över ett tåg även om målsättningen är att få platsbiljetter som gör att gruppen sitter väl samlad, men man måste själv kunna hålla reda på var man ska gå av och var man ska byta tåg. Reseledaren informerar naturligtvis om detta när tillfälle ges och man har tillgång till resplan med tidtabell. 

Övenattningshotell

Motel One Alster, ***+,  Hamburg
Ca 900 meter från Hamburg Hauptbahnhof
https://www.motel-one.com/en/hotels/hamburg/hotel-hamburg-alster/
På avresan den 14 maj bor vi på alternativt hotell i Hamburg.

Läs mer om

Här kan du läsa mer om dina spännande resmål. 

Österrike: https://www.albatros.se/resmal/europa/osterrike
Tjeckien: https://www.albatros.se/resmal/europa/tjeckien

Handen på hjärtat

Information

Att resa med tåg är en historisk reseform som är mer aktuell nu än någonsin. Det handlar om gårdagens resor som kanske också är framtidens resor. 
 
Vi har valt att göra några tågresor som skiljer sig ganska mycket från våra vanliga resor. Tågresor är miljövänliga, men de kan inte konkurrera med flyget vad gäller snabbhet. Det går långsamt att åka tåg. Tåget kan inte heller tävla med flyget när det gäller pris, det är dyrare att åka tåg och den extra tid som tas i anspråk kostar också pengar för man måste äta och man måste bo.
 
Men att åka tåg är en reseupplevelse utöver det vanliga. Man sitter bekvämt och man har rörelseutrymme om man behöver sträcka på benen. Man reser så att själen hinner med och ser hela tiden olika landskap och miljöer passera revy utanför tågets fönster. Det är ett gammaldags sätt att resa som väcker nostalgi, särskilt om man var ute och tågluffade för ett antal år sedan. Det finns tid att läsa böcker eller en tysk dagstidning när vi reser genom Tyskland, det finns tid att samtala med medresenärer och att filosofera över livet. 
 
På dessa tågresor har vi valt att inte använda nattåg utan att åka tåg på dagarna och bo på hotell på nätterna. De nattåg som numera finns i Europa är ytterst få. Sovkupéerna för två personer är också ytterst få på varje nattåg och de flesta måste försöka sova i liggvagnskupéer med plats för sex personer. Vuxna människor av idag har ofta svårt att uppskatta att dela boende med okända människor och man vill gärna ha bekväm tillgång till egen dusch och toalett. Gemensamma besök på allmänna badinrättningar känns inte så lockande. Vi har därför valt att bo på hotell på nätterna så att man får en standard som man är van vid och så att man utvilad till både kropp och själ kan njuta av nästa resdag. 
 
Att resa med våra tågresor är att resa på riktigt, men resorna är speciella och passar inte alla. Tågresan är inte bara en transport utan en integrerad och värdefull del av den totala reseupplevelsen. Eller som Karin Boye diktade: ”Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd.”

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

20ATTRA01ASE1405