Landsbygdsidyll i södra England

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Med buss, ångtåg och båt till Cambridge, Canterbury och Brighton

Bussresa

Följ med Albatros på den här bussresan till England via Dover – Calais, och upplev klassiska engelska badorter, halmtäckta hus, ståtliga katedraler, anrika pubar och tvättäkta småstadscharm. Här finns intressant arkitektur, välbevarade korsvirkeshus och en fängslande historia. 

Vi besöker en av världens mest berömda trädgårdar, Sissinghurst Castle Garden, 
vars prunkande blomsterprakt och rafflande historia bjuder på så mycket mer än blotta ögat kan se. Vi strosar genom universitetsstaden Cambridge, utforskar ärkebiskopens säte Canterbury med sin katedral och tar en avstickare till badorten Brighton. 

Dessutom kan vi se fram emot att åka med ett klassiskt ångtåg och ta en båttur genom vattenvägarna i The Broads. Livsrytmen är lugn och rofylld på den här härliga bussresan med trevliga medresenärer och mycket tradition – faktiskt lite som att resa i en brittisk TV-serie, men på riktigt.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor, Bussresa

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta EUR, GBP

Dagsprogram 9 dagar
Dag 1
Sydsverige / Danmark – Mellersta Tyskland. Genom norra Tyskland
Dag 2
Mellersta Tyskland - Eastbourne. Vi välkomnas till England av Dovers vita klippor
Dag 3
Engelska sydkusten. Sissinghurst Castle Garden och den historiska byn Battle utanför Hastings
Dag 4
Engelska sydkusten. Brighton, även kallat ”London by the Sea”
Dag 5
Eastbourne – Cambridge – Great Yarmouth. Besök i universitetsstaden Cambridge
Dag 6
Norfolk. Båttur i nationalparken The Broads och med klassiskt ångtåg genom Bure Valley
Dag 7
Great Yarmouth – Canterbury. Besök i Canterbury i grevskapet Kent, Englands andliga huvudstad
Dag 8
Canterbury – Mellersta Tyskland. Under Engelska kanalen via Eurotunneln och genom Belgien
Dag 9
Mellersta Tyskland – Sydsverige / Danmark. Hemåt igen genom Tyskland

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Sydsverige / Danmark – Mellersta Tyskland. Genom norra Tyskland

Ner genom Tyskland går vår färd och vi finner oss snabbt tillrätta i vår bekväma långfärdsbuss. Snart lär vi känna våra reskamrater och stämningen är förväntansfull. Vi passerar den stora tyska staden Hamburg som är en så pass viktig tysk stad med nästan två miljoner invånare så att Hamburg är en egen förbundsstat i förbundsrepubliken Tyskland. Ju längre söderut vi kommer desto grönare blir det runt omkring oss, till och med när vi kommer till Ruhrområdet. Ruhr är en biflod till Rhen som har fått ge namn till Ruhrområdet. Från att ha varit hela Tysklands kolgruva och Europas mest tätbefolkade industriområde har Ruhrområdet nu blivit ett av de mest centrala kulturlandskapen på hela kontinenten. Med storstäderna Bochum, Dortmund, Duisburg, Essen och Oberhausen och de många andra städerna bildar Ruhrområdet en unik urban miljö, full av överraskningar och kolröken har nu skingrats. Snart är vi framme vid vårt trevliga övernattningshotell i trakten av Wuppertal som väntar med mat och sköna sängar.

Dag 2
Mellersta Tyskland - Eastbourne. Vi välkomnas till England av Dovers vita klippor
Vackra utsikter

Vi fortsätter vår resa mot England och passerar på vägen Belgien och detta land är inte större än att vi snabbare än vi anar snart är inne i Frankrike. Nu är vi strax framme vid Engelska kanalen och i hamnstaden Calais väntar en färja på oss. Det tar ungefär en och en halv timme att komma över till den brittiska sidan och det är med båt man ska anlända till England. Dovers vita klippor som välkomnar oss är sannerligen en imponerande syn när vi närmar oss land. Färden går nu västerut, stundtals längs den engelska sydkusten och tidigt på kvällen är vi framme vid staden Eastbourne i grevskapet East Sussex som kommer att bli vårt hem i tre nätter.  Från Eastbourne kommer både komikern Eddie Izzard och premiärministern Theresa May. Staden utvecklades till en fashionabel engelsk badort på 1800-talet och stämningen är klassiskt viktoriansk med en liten skvätt av medelhavskänsla. Staden är liten nog för att man ska kunna ta sig fram till fots överallt, men stor nog för att kunna erbjuda ett rikt utbud av kultur, shopping och nöjen för att inte tala om pubar och tesalonger. Eastbourne har också en åtta km lång strandpromenad och alldeles i närheten finns de berömda kalkstensklipporna South Downs med Beachy Head och Seven Sisters. Här kommer vi att trivas!

Dag 3
Engelska sydkusten. Sissinghurst Castle Garden och den historiska byn Battle utanför Hastings
Charmiga gator i Battle

Idag ska vi beundra en av världens mest kända trädgårdar, nämligen Sissinghurst Castle Garden i grevskapet Kent, en dröm för alla som vill inreda trädgårdsrum med växter i harmoniska färgskalor. Trädgårdarna vid Sissinghurst skapades av författarinnan Vita Sackville-West och hennes man diplomaten Harold Nicolson, som köpte slottet 1930. Det var då rejält förfallet och flera av byggnaderna låg i ruiner. Parken med de vackra trädgårdsrummen var deras gemensamma projekt, där Vita stod för växtvalet och Harold för de strikta ramarna, och varje trädgårdsrum har sin egen karaktär. Som trädgårdens självklara centrum ståtar det gamla tornet, en märklig rest av vad som en gång varit. Vita älskade det extravaganta och lyxiga, men tyckte lika mycket om det enkla och robusta. I rabatterna trängs allt från exotiska granatäppelträd och magnolior till vanlig nattviol och hassel. Planritningen är strikt arkitektonisk och vart man än vänder sig finns något som fångar blicken. När vi sett oss på mätta på all skönhet väntar en historisk upplevelse utöver det vanliga. Slaget vid Hastings utspelades den 14 oktober 1066 tio km ovanför Hastings vid den lilla mysiga byn Battle och dit beger vi oss. Slaget var Vilhelm Erövrarens och normandernas första stora seger i erövringen av England. Det anglosaxiska England gick snart under. Normanderna segrade och Vilhelm lade under sig både England och Wales. Efter att ha tagit oss en titt på byn Battle och ruinerna av kyrkan där den saxiske kungen Harald Godwinson sägs ha stupat besöker vi också den moderna staden Hastings nere vid den Engelska kanalen.

Dag 4
Engelska sydkusten. Brighton, även kallat ”London by the Sea”
Klassisk bild från Brighton

Idag åker vi åt andra hållet till staden Brighton som brukar kallas London by the Sea, den kanske mest kända badorten på den engelska sydkusten. Brightons klapperstenstrand sträcker sig genom hela staden och fortsätter miltals åt båda hållen. Bara några kilometer österut reser sig vita klippor precis som i Dover. Nöjesstaden Brighton har under flera århundraden utvecklats till en populär mötesplats för samhällets välbeställda för här möttes adel och kungligheter. Royal Pavilion är den mest kända sevärdheten och byggdes av arkitekten John Nash för att vara en fashionabel strandvilla för prinsregenten, som senare blev kung George IV. 

Det är en anmärkningsvärd byggnad, ett överdådigt lustslott i indisk stil med interiörer som inspirerats av palats i Fjärran östern. Det finns inte många byggnader som är ståtligare än denna. I centrum kan vi strosa runt i pampiga regencykvarter eller i området The Lanes vars trånga men färgglada gränder visar upp en spännande samling av små butiker, pubar, trevliga serveringar och antikaffärer. Vi passar också på att besöka The Palace Pier, den skamlöst pråliga piren som uppfördes 1899 i senviktoriansk stil, numera överlastad med spådamer, spelapparater och tivoliattraktioner. 

Det var också i Brighton som ABBA vann Eurovisionsschlagern 1974 med låten Waterloo. Den nyaste attraktionen på stranden i Brighton är ett 162 meter högt utsiktstorn sponsrat av British Airways med utsikt åt alla håll och som invigdes 2016.

Dag 5
Eastbourne – Cambridge – Great Yarmouth. Besök i universitetsstaden Cambridge
I charmiga Cambridge

Nu är det dags för oss att lämna den engelska sydkusten och bege oss mot Nordsjökusten. Vi passerar Londons östra utkanter längs den yttre ringleden London Orbital som är den största i världen av sitt slag. Den bildar en nästan 200 km lång ring kring London, men vi åker naturligtvis bara på en del av ringen. Nu är vi mitt i hjärtat av England, ett av de fyra länderna som tillsammans med Skottland, Wales och Nordirland bildar Storbritannien. Det engelska språket är nu världens i särklass viktigaste språk och dominerar i princip all internationell kommunikation. Efter att ha utvecklats under nästan ett årtusende på de brittiska öarna, spreds engelskan över stora delar av världen av sjömän, soldater och missionärer i det brittiska imperiet. Snart är vi framme vid universitetsstaden Cambridge norr om London som ligger där floden Cam gör en rejäl krök kring den medeltida stadskärnan. Enligt traditionen grundades Cambridge University redan på 1200-talet och är antagligen tillsammans med Oxford världens främsta lärosäte. Universitetet i Cambridge har producerat fler nobelpris än någon annan akademisk institution. Det brittiska prinsparet William och Kate är för övrigt hertig och hertiginna av just Cambridge. Efter besöket i Cambridge far vi vidare ut mot östkusten och dagens mål är Great Yarmouth, en kuststad vid mynningen av floden Yare i grevskapet Norfolk. Här ska vi bo i två nätter på ett trevligt välbeläget engelskt hotell.

Dag 6
Norfolk. Båttur i nationalparken The Broads och med klassiskt ångtåg genom Bure Valley
Södra Englands vackra landskap

Vi vaknar upp i Great Yarmouth vid Nordsjökusten som har varit en badort sedan mitten av 1700-talet och är Norfolk Broads öppning mot havet. Till skillnad från de mer kända badorterna vid Engelska kanalen lockar Great Yarmouth främst till sig inhemsk turism, vilket gör att atmosfären känns genuint engelsk. Huvudgatan Marine Parade eller The Golden Mile som den också kallas, med stora breda trottoarer, sträcker sig en engelsk mil mellan de två pirerna och lämpar sig väl för en trevlig promenad. 

Idag ska vi göra en utflykt till nationalparken The Broads som är en labyrint av sju seglingsbara floder och 63 små sjöar i området mellan staden Norfolk och kusten. De små sjöarna kallas The Broads. Här har man färdats på vattenvägarna sedan romartiden och vi gör tillsammans en båttur på cirka en och en halv timme. Resan går genom ett flackt landskap med våtmarker omgivna av små byar där tiden tycks ha stått stilla med väderkvarnar och stugor med halmtak. Håll ögonen öppna efter uttrar, kungsfiskare och tornugglor, djurlivet här längs de glittrande vattenvägarna är rikt och mångfaldigt. I den lilla staden Wroxham som är huvudort i området blir det sedan tid för lite shopping och lunch, kanske fish and chips? På eftermiddagen tar vi ett gammalt tåg med ånglok från Wroxham genom Bure Valley till Aylsham. Den smalspåriga järnvägen öppnade på 1800-talet och hade passagerartrafik fram till 1952. 

Efter en innehållsrik dag ute på den engelska landsbygden begår vi oss åter tillbaka mot kusten för en avkopplande kväll i Great Yarmouth med autentiska pubar och populära fisk- och skaldjursrestauranger.

Dag 7
Great Yarmouth – Canterbury. Besök i Canterbury i grevskapet Kent, Englands andliga huvudstad
Katedralen i Canterbury

Nu kör vi söderut igen och passerar grevskapet Suffolk samt städerna Ipswich och Chelmsford. Dagens mål är Canterbury i grevskapet Kent, Englands andliga huvudstad och en av Englands äldsta städer fylld av pittoreska gator, förnäma butiker inhysta i gamla korsvirkeshus och raffinerade restauranger. Staden har med stolthet bevarat sina medeltida attraktioner och har en mycket speciell brittisk charm. Canterbury är säte för ärkebiskopen sedan sent 500-tal då den ursprungliga katedralen uppfördes, en katedral som nu är vida känd och som inte helt överraskande återfinns på världsarvslistan. Den förste biskopen, som då naturligtvis representerade den katolska kyrkan och Rom, var Augustine av Canterbury, som år 596 skickades till England av påven Gregorius den Store för att kristna saxarna. År 1170 mördades ärkebiskopen Thomas Becket i katedralen under pågående mässa, vilket ledde till att den snabbt blev ett viktigt vallfärdsmål för pilgrimer som förevigades genom Geoffrey Chaucers berömda bok Canterbury Tales. Boken som innehåller 24 berättelser på vers betraktas som en milstolpe i den engelskspråkiga litteraturen. Sedan kung Henrik VIII av England bröt med Rom och katolicismen har ärkebiskopen av Canterbury utsetts av den engelska och sedermera brittiska monarken. Efter besöket i historiska Canterbury beger vi genom det grönskande Kent oss till vårt hotell strax utanför Canterbury där en god middag väntar oss.

Dag 8
Canterbury – Mellersta Tyskland. Under Engelska kanalen via Eurotunneln och genom Belgien
Charmiga engelska hus

Det är nu dags att lämna England och grevskapet Kent bakom oss och vi beger oss ner mot den Engelska kanalen för att med hjälp av Eurotunneln ta oss tillbaka till kontinenten, som när dimman ligger tät av britterna har ansetts som isolerad. Kontinentens ständigt återkommande isolering upphörde dock 1994 då tunneln invigdes. Redan tidigt 1800-tal diskuterades emellertid en tunnel under kanalen men tekniska och säkerhetspolitiska skäl satte stopp för alla projekt. Under sent 1800-tal betraktades projektet som tekniskt möjligt då man sneglade på teknik använd i Alperna vid tunnelbyggen och teknik från tunnelbanebyggen i London, men krig och lågkonjunkturer gjorde att tunneln dröjde. Tunneln är nu 50 km lång mellan Folkestone och Calais, varav 39 km går under vattnet. Det är en järnvägstunnel med speciella tåg som fraktar andra typer av fordon. Väl iland i franska Calais är vi snart i Belgien. Belgien har två stora folkgrupper, flamländare och valloner, och splittringen mellan dem har präglat hela landets moderna historia. I Vallonien, som utgör landets södra hälft, talar man franska. Flamländarna bor i Flandern i norr och talar nederländska, fast språket här kallas flamländska. Det finns också en liten grupp tysktalande och tyska är landets tredje officiella språk. Det lilla landet Belgien spelar stor roll internationellt med både EU:s och Natos högkvarter förlagda till huvudstaden Bryssel. Snart är vi tillbaka igen i Tyskland och nu är det inte långt kvar till vårt övernattningshotell i trakten av Wuppertal. Här väntar en god middag på oss.

Dag 9
Mellersta Tyskland – Sydsverige / Danmark. Hemåt igen genom Tyskland

På morgonen checkar vi ut efter frukosten och beger oss norrut genom Tyskland genom ett kuperat och grönt landskap. Tysklands moderna historia präglas av andra världskriget som medförde att landet efter krigsslutet 1945 delades upp i Västtyskland och Östtyskland. Österrike, som hade införlivats 1938, blev åter självständigt och Tyskland förlorade stora landområden främst i öst som annekterades av andra länder, främst Polen som liksom försköts västerut. Den 3 oktober 1990 återförenades landet genom att Östtyskland delades upp i delstater som uppgick i det som kallats Västtyskland, egentligen Förbundsrepubliken Tyskland. Vi fortsätter norrut och ser landskapen skifta karaktär utanför bussfönstren. Tillsammans med din reseledare och dina medresenärer blir det många upplevelser och skratt längs med vägen. I norra Tyskland stannar vi för lunch och på kvällen är vi hemma igen, fyllda av nya intryck och upplevelser från vår resa till England. Vi säger farväl till varandra och hoppas att snart ses igen, kanske på en annan resa med Albatros.

Bussresa

Vi vet att bussresor är en populär resform. Du ska bara ta plats och det enda du ska göra är att ha semester. Albatros kunniga reseledare ser till att upplevelserna kommer till dig i bästa Albatros-stil. Det enda du ska göra är att luta dig tillbaka och njuta av resan i lugn och ro. Semestern börjar helt enkelt när du går ombord på bussen. 

Hur är bussarna?

Vi färdas i moderna bussar som är 4-stjärniga och som lever upp till de Europeiska Miljönormerna Euro 6.

Alla bussar har:

Justerbara säten, fotstöd, bord/klappbord, klimatanläggning, minikök, "nöd-toalett, hatthyllor, läslampor, musikanläggning, TV, och 220v-uttag. Alla bussarna är rökfria.

Platsreservation

På bussresor med Albatros har du möjlighet att välja din favoritplats redan vid bokning.

Var vill du sitta i bussen? Vänligen kontakta Albatros för platsreservation.

Rad 1,2,7,8 och 9 kostar 100 kr att reservera för hela resan. 
Rad 3 till 6 och 10 till 14 kostar 75 kr att reservera för hela resan.

Om du inte vill reservera en plats får du din fasta plats vid ombordstigning.
Vänligen uppmärksamma att platsresverationen inte gäller i eventuella transferbusser.

Här kan du se platsöversikt i bussen: https://documents.albatros-travel.com/se/BUS_52PAX_ABCD-seating_SE.jpg

Se upphämtningsplatser och tider under "Inför din resa".

Prisinformation

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Bussrundresa enligt program 
  • Åtta nätter i delat dubbelrum (enkelrum mot pristillägg)
  • Åtta frukostar
  • Tre middagar (dag 1, 7 och 8)
  • Utflykter enligt program
  • Entré till Sissinghurst Castle Gardens
  • Båttur på The Broads
  • Resa med ångtåg
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/Komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extraarrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Drycker
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kr (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under priset inkluderar

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Upphämtningsplatser

Påstigningsplatser och påstigningstider

Ange uppsamlingsplats i kommentarsfältet på din resebokning.

Kalmar, Rasta Kalmar kl.: 03:40
Söderåkra, Preem kl.: 04:00
Karlskrona, Angöringen kl.: 04:40
Ronneby, OK/Q(, Rönneby Väst kl.: 05:00
Karlshamn, Circle K, Karlshamn Nord E22 kl.: 05:20
Sölvesborg, Blekingeporten kl.: 05:50
Kristiansstad, Circle K (Carlssons Taverna) kl.: 06:20
Hörby, Tanka,  Slagtoftavägen kl.: 06:55
Lund, Ingo, Södra Vägen 1 kl.: 07:25
Malmö, Bussparkeringen Malmö Arena, Hyllie Kl.: 08:00

Hemkomstplatser och hemkomsttider

Malmö, Bussparkeringen Malmö Arena, Hyllie Kl.: 19:30
Lund, Ingo, Södra Vägen 1 kl.: 19:45
Hörby, Tanka, Slagtoftavägen kl.: 20:15
Kristiansstad, Circle K (Carlssons Taverna) kl.: 20:45
Sölvesborg, Blekingeporten kl.: 21:15
Karlshamn, Circle K, Karlshamn Nord E22 kl.: 21:40
Ronneby, OK/Q(, Rönneby Väst kl.: 22:05
Karlskrona, Angöringen kl.: 22:30
Söderåkra, Preem kl.: 23:10
Kalmar, Rasta Kalmar kl.: 23:30

Hotell

Vi bor på följande hotell:

Citrus Hotel, Eastbourne

Nära havet och centralt beläget med ca fem minuters promenad till Eastbourne Pier ligger detta charmiga trestjärniga brittiska badortshotell. Inredningen är modern och minimalistisk, alla rum är rökfria, har plattskärms-tv och gratis wifi. I närheten finns restauranger, butiker, pubar och barer samt ett konstgalleri, en teater och ett livbåtsmuseum. Hotellet serverar engelsk frukost och har också en loungebar med bra sortiment. På hotellet kan du också förströ dig med såväl bordtennis som biljard. 
https://www.citrushoteleastbourne.co.uk/

Comfort Hotel, Great Yarmouth

Hotellet är trestjärnigt och byggt i brittisk stil. Det ligger mycket centralt bara några minuters promenad från havet och nöjesutbudet på Wellington Pier. På bekvämt gångavstånd finns också butiker, restauranger och pubar, stadens kasino och akvarieanläggningen Sea Life. Alla rum har kabel-TV, skrivbord samt kaffe- och tekokare. Rummen är luftkonditionerade, individuellt inredda och har gratis wifi. I den populära hotellrestaurangen Below Decks serveras en rejäl engelsk frukost. Det finns även en bar för drycker och snacks. Personalen är känd för att vara rar och hjälpsam och uppskattar gäster från utlandet. 
https://www.comfortgreatyarmouth.co.uk/en-us

Holiday Inn Express, Canterbury

Enkelt men välskött och modernt trestjärnigt övernattningshotell med 89 rum beläget ca 6 km utanför Canterbury. På hotellet finns bar och lounge samt en restaurang där vi tillsammans äter kvällens middag. Rummen är ljusa och färgglada med te- och kaffekokare och satellit-tv. Hotellet serverar till frukost en buffet med varma inslag. Gratis wifi är tillgänglig på hela hotellet.
https://www.hiexpress.com/hotels/gb/en/canterbury/

Handen på hjärtat

Engelska kanalen

Ibland kan det hända att vi på grund av oförutsedda händelser som till exempel tidtabellsändringar, trasiga färjor eller överbokning från rederiernas sida får åka en annan färjeförbindelse. Det kan även hända att passagen av samma anledning ändras från färja till tunnel eller tvärsom.

Om bussresan

England ligger ganska långt borta så det blir en bit att åka. Från Malmö blir det ca 70 mil per dag under resans första och sista dag. På alla våra bussresor gör vi dock pauser med jämna mellanrum, normalt efter ca två till tre timmars färd. Vi stannar alltid för lunchuppehåll under resdagarna om det inte ges tillfälle att äta lunch i samband med en färjeöverfart. De bekvämligheter som finns i våra långfärdsbussar gör resan behaglig på alla sätt och vis. Ombord finns också en reseledare som guidar längs med vägen och olika typer av landskap passerar hela tiden förbi utanför bussens stora fönster. Stämningen ombord brukar bli mycket god och man får verkligen tillfälle att lära känna sina reskamrater på en bussresa.

Information om resan

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsutflykter och resdagar, eftersom du oftast inte har tillgång till ditt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med handduk.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 25 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Elektricitet

Svenska stickkontakter kan normalt sett bara användas i Storbritannien med en adapter som man kan köpa antingen hemma eller i Storbritannien. På vissa hotell kan man dock använda sig av uttaget i badrummet som är tänkt till rakapparater, men vi rekommenderar att man tar med sig en adapter på resan.

Mer om England

Här kan du läsa mer om England: www.albatros-travel.se/resmal/europa/england

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Rated 4 out of 5 by from Toppar och dalar Ett tydligt första försök att ordna en intressant bussresa. Dålig planering av matraster under nedresan, vilket skapade irritation hos vissa resenärer. Störande och onödig musik i bussen. Numera har alla med sig sin musik i lurar. Vi saknade ett nytryckt program och deltagarlista. Trots gemensam middag första kvällen skedde ingen presentation av deltagarna, vilket påverkade sammanhållningen under resten av resan. Jobbig första dag med lång bussresa. Trevlig vistelse i Eastbourne. Vårt rum var okay medan vissa råkade sämre ut. Sissinghurst - mycket intressant - gärna mer tid där, liksom Battle. Stoppet i Hastings var onödigt. Brighton - mycket intressant med duktig lokal guide. Royal Pavillion likaså - besöket borde ingå i resan pris (alternativ: ett inträdespaket för flera inträden under resan). Beachy Head - klart sevärt. Information om möjligheten att vandra tillbaka till Eastbourne kunde ha lämnats. Cambridge - klart intressant trots brist på lokal guide. Inträde till Kings College Church borde ingå. Trevligt boende i Great Yarmouth. Jättetrevligt med båtturen i The Broads. Varför inte ett besök i en "vattenträdgård" i området? Samma väg söderut som på uppresan. Varför? Canterbury - mycket intressant. Mer tid där! Onödig väntan på bokat tåg i Folkstone. Bra med förbeställd middagsrast på hemresan - inte så tröttande resa. Trots våra negativa synpunkter var helhetsintrycket positivt. Det finns utrymme för förbättringar främst i form av bättre planering. Vi är klart intresserade av bussresor i framtiden.
Date published: 2019-09-19
Rated 1 out of 5 by from Bottennapp för Lantlig idyll i Sydöstra England Vi har åkt med Albatross tidigare och varit mycket nöjda. Denna resa var ett bottennapp för Albatross! Kommentarer, fördelar och nackdelar och tips inför nästa resa Vi resenärer kände oss som försöksobjekt under stora delar av resan. Det var inte det vi betalade för. Guiden borde haft större kännedom om de orter vi åkte till och igenom. De flesta av resenärerna är vana resenärer och vi var eniga om att försöksobjekt ville vi inte vara. Guiden borde ha fått åka runt i resans ”fotspår” en gång för att lägga upp informationen till deltagarna. Broschyr om resan Den broschyr som gick att läsa på nätet och som berättade om resan, var mycket svulstig, anger vad vi kommer att tycka som resenärer med många värdeladdade ord och uttryck och lämpar sig bäst som en skoluppsats i fri skrivning, inte som en faktabroschyr om en resa. Exempel, fler exempel finns, men nedanstående borde visa vad vi menar: Sid 5: Ner genom Tyskland går vår färd och vi finner oss snabbt tillrätta i vår bekväma långfärdsbuss. Snart lär vi känna våra reskamrater och stämningen är förväntansfull. Sid 6: (första stycket) Här kommer vi att trivas! Sid 8: The Golden mile… lämpar sig väl för en trevlig promenad. Sid 9: Andra stycket: Efter en innehållsrik dag ute på den engelska landsbygden … för en avkopplande kväll i Great Yarmouth med autentiska pubar och … Själva resandet - Vi anser att bussresan må vara miljövänlig, men alldeles för lång vad gäller tiden i Sverige, Nederländerna, Tyskland, Belgien och Frankrike. I princip åtgår fyra resdagar p.g.a. detta. För flera i resegruppen till och med sex resdagar genom att man ansåg sig nödsakad att ta till också en övernattning på hotell både direkt före och direkt efter gruppresans start och slut. Bussarna var bekväma. - På hemresan till startpunkten, Kalmar, fick vi ingen möjlighet till toalettbesök eller fika efter Rödby, kl 16.45 till 23.30. Chauffören som körde oss från Lund meddelade att inga stoppställen fanns förrän i Kalmar. - På resan ner genom de olika europeiska länderna, spelade guiden musik i högtalarna, musik som dock inte föll alla i smaken. Det var blues, jazz, klassisk musik etc. Flera ville läsa eller sova och kunde inte koncentrera sig med musiken ovanför sätena i högtalarna; påpekande till guiden gav inget resultat. Det är inte guidens egen musiksmak som ska råda för hela sällskapet. Om musik nödvändigtvis ska ljuda i bussen, borde det kunna vara musik anpassad till resan och de orter vi kommer till eller åker förbi. Normalt sett bör det även vara korta musikstycken eftersom vald musik kanske inte faller alla i smaken eller är passande just då. - Vi hade en svensk chaufför som körde bussen hela resan. Det innebar att chaufförens arbetstider, vilotider styrde vår resa. Två till tre timmars körning och sedan vila för chauffören. Duktig chaufför. - Färjeturen över Kanalen var trevlig, liksom resan i Eurotunneln. - Första stopp i England var Eastbourne. Men exakt adress till hotell Citrus hade inte lämnats till chaufför/guide eller de hade inte tagit reda på adressen och vi passagerare kände oss oroliga att vi inte skulle hitta hotellet. Likadant gällde adressen till hotell Wyndham Garden i Düsseldorf, där guide och chaufför hade olika adresser till hotellet. - Guiden borde ha haft tillgång till en telefon eller Ipad som var uppkopplad till Internet. Om guiden själv inte vill bekosta detta, borde Albatross förse guiden med en sådan telefon. Stora vinster under resan då adresser kunnat kontrolleras, frågor från resenärerna kunnat besvaras och ny information snabbt kunde ha hittats om de ställen vi åkte förbi eller besökte. - Vi efterlyser också utdelning av kartor avseende de orter vi stannade till på. Det kan gälla Eastbourne, Hastings, Brighton, Cambridge bland annat. Resenärerna fick ofta gå själva på dessa orter och med karta kunde ett mervärde ha getts till alla. Under stadspromenaden i Brighton frågade vi lokalguiden om hon hade kartor med sig, men hon tog för givet att den svenska guiden hade sådana och redan delat ut till resenärerna. I Canterbury fanns också risk att flera resenärer kunnat komma ifrån sällskapet, när de besökte den offentliga toaletten vid bussterminalen; hade kartor delats ut hade eventuella ”bortfallsproblem” kunnat elimineras. De hade själva kunnat hitta till katedralen; guiden hade också lätt kunnat visa oss andra dit med karta i hand. - Det var svårt för chauffören att hitta parkering för bussen; gällde speciellt i Hastings där alla resenärer fick åka med bussen för att söka parkering. Det tog en god stund, kanske en halvtimme till 45 minuter och slutligen parkerade chauffören på ett ställe som var olagligt. - Den svulstiga broschyren påpekar gång på gång hur trevligt vi passagerare kommer att få. Om resenärerna hade fått gemensamt bord vid de gemensamma middagarna hade kontakter lättare kunnat tas och ” vi kunnat snabbt få lära känna våra reskamrater”. - Vi förstår att hotellen i England har lägre standard än svenska, men sängar med gemensam bädd för oss var inte lyckat. Mycket smala King-size-bäddar fanns t.ex. i Great Yarmouth. Vuxna och speciellt äldre vill ha Twin beds! På flera av hotellen gungade dessutom sängarna så fort ens resepartner rörde på sig vilket så klart innebar störd sömn eller att man blev väckt. - Hotel Citrus i Eastbourne: hissen gick sönder och en av resenärerna blev fast i hissen. Det larmnummer som angavs i hissen hade upphört. Receptionisten blev den som med skruvmejsel fick ta ut den instängda resenären. Den extra hiss som fanns för personalen hade varit trasig sedan länge, enligt personalen på hotellet. Den mycket omtalade trädgården Sissinghurst var ett bottennapp – fel årstid att lägga in det besöket. Allt nästan var utblommat och det gröna i form av gräsmattorna dominerade. Ändra tid för resan om Sissinghurst ska vara med. Krav borde ställas på de hotell Albatros anlitar genom att i upphandlingen kräva att säkerhet vad gäller utrymningsvägar, hissar etc. ska vara uppfyllda. De engelska charmiga hotellen kan bli en dödsfälla vid brand om utrymningen inte fungerar. - Katedralen i Canterbury skulle ha gratis inträde enligt guiden. När vi kom fram till katedralen, visade det sig att inträdet var 12,50 brittiska pund, en icke oväsentlig summa jämfört med gratis inträde. Vägen till katedralen hade kunnat gå smidigare om guiden hade haft en karta. Visst kan man fråga sig fram efter vägen, men det hade vi som enskilda också kunnat göra. Vi trodde guiden hade ett sådant uppdrag, eftersom vi skulle gå i samlad grupp? - När vi skulle åka med the Shuttle i Eurotunneln, startade resan från hotellet så tidigt att vi inte fick varm frukost, för att vi skulle hinna med the Shuttle. Väl framme kl 07.45 fick vi veta att biljett var beställd till kl 11.06 – en väntan på drygt 3 timmar på Euroterminalen. En onödig väntan ansåg vi resenärer. - Ångtågsfärden (i samband med båtturen på the Broads) kan gott slopas en annan resa. Vi åkte oftast i ett dike, tyckte vi det kändes som. Ingen utsikt med Lantlig idyll! Det var ett tåg som mest liknande ett tåg för barn, mycket lågt i tak. - Frukostarna var i regel bra på de olika hotellen. - Guiden var duktig på information under den del av resan som gick på det europiska fastlandet, dvs rena transportsträckan i Frankrike, Belgien, Tyskland och Nederländerna. Hon ordnade trevliga tävlingar, bjöd på lässtunder av svenska krönikor, gauffres, kitkat mm fick vi smaka. Men det var Lantidyllen i Sydöstra England vi betalat för att få information om.
Date published: 2019-09-16
Rated 1 out of 5 by from förväntad trevlig resa förväntningar ej infriade
Date published: 2019-09-16
Rated 1 out of 5 by from Tyvärr blev det en enda lång och jobbig transportresa. Engelsk landsbygdsidyll lät som något mjukt fint, vackert och njutbar resa. Men icke sa Nicke. Vi visste från början att första dagens 70 mil + resan hemifrån till anslutningen skulle bli dryg. I Tyskland fick vi ett bra hotell och bra mat som stod serverad när vi kom fram. Nästa dag blev upp i ottan och avfärd med buss till Calais. Överfull båt med stirriga människor och så anlände vi Dover och de fina vita klipporna. Sevärt! Sedan var det dags igen - lång transport och på små smala vägar mot Eastbourne där vi skulle bo i tre nätter. Vad såg vi på vägen? Jo, höga träd kantade hela vägen och någon landsbygdsidyll såg vi inte här. Så skulle vi checka in på hotell Citrus. Jag vill hellre kalla det för Hostel. Rummet vi fick var ostädat och fönstret fullt av fågelbajs. Ingen trevlig utsikt. Vi krävde ett nytt rum och fick det - precis lika ostädat. Ett hotell som inte har restaurang eller ens en vettig bar kallar jag inte hotell. Vi övervägde mycket starkt att hyra in oss på ett annat hotell och skicka notan till Albatros! Efter en lång dags resa är det nästan oförskämt att det inte finns inbokat en middag för resenärerna. Vi blev hänvisade att på egen hand i en helt okänd ort leta upp en egen restaurang. Usch så dåligt! Nästa dag blev dock lite sovmorgon och tur var väl det. Vi åkte till Brighton och skulle se den berömda piren. Det gjorde vi och att vandra runt i staden. Vi var en dag i Hastings och skulle se och lära allt om det berömda slaget 1066. De flesta resenärerna var så trötta så vi satte oss på de bänkar som fanns lediga och vilade i solskenet. En av dagarna var vi även i Sissinghurst Castle Garden - en världsberömd trädgård. Men men men - att besöka en trädgård när allt blommat ut på våren är väl att slå världsrekord i dumhet. Reseberättelsen talade om prunkande blomsterprakt. Det var en ren utopi! 5:te dagen åkte vi buss igen till Cambridge för att se den berömda universitetsstaden. Vi fick själva betala inträde till det vi ville se. Här fick vi relativt god tid på att gå runt. Tack för det. Great Yaumouth blev nästa anhalt nära kusten efter ännu en bussresa genom landskapet. Här tog vi in på ett hotell där betjäningen var fin med att man hämtade vårt bagage och bar upp det till våra rum. Efteråt förstod vi det eftersom trappan upp var nästan lite livsfarlig för oss gamlingar. Rummet var ok och Great Yarmouth med the Golden Mile - sandstranden - var en lite mysig ort. 6:e dagen åkte vi till Norfolk - här skulle vi hinna med en Båttur i nationalparken. Det var en uppskattad och mycket trevlig båttur. Sedan skulle vi åka The Broads och med klassiskt ångtåg genom Bure Valley. Detta måste ju ändå vara ett skämt. Här satt vi som vi som i ett Legotåg för småbarn och skvalpade runt i kupén. Det enda vi såg under nästan 45 minuter var banvallen som stack upp över våra huvuden. Egentligen helt otroligt att lägga tid på detta minitåg. Dag 7 åkte buss till Canterbury och övernattade på ett riktigt bra hotell. Här blev vi serverade middag. Upp tidigt nästa dag för att åka över till fastlandet genom Eurotunneln. Det blev en spännande upplevelse. Och så en lång transport igen till Tyskland där vi tog in på samma hotell som vi anlände till på nerfarten. Upp tidigt igen och så ställde chauffören upp med att fixa en middag åt oss på hemvägen - annars hade vi mer eller mindre varit utan middag denna dag ...också.
Date published: 2019-09-14
Rated 1 out of 5 by from Stor besvikelse Jag har aldrig tidigare rest med Albatros. Däremot har jag hört andras positiva omdömen, och inte minst av det skälet blev resan en stor besvikelse. Den "landsbygdsidyll" som utlovades såg vi inte mycket av. Eastbourne bjuder inte på sådan, inte heller Norfolk. Transportsträckorna var långa och tiden knapp för "idyllen". Att trafiken i England - så även i Tyskland - ofta är ett hinder för framkomst torde inte vara en överraskning för någon, men reseledarens prioritering var att till varje pris hinna med alla punkter i programmet, utan någon som helst flexibilitet eller hänsyn till deltagarnas trivsel och välbefinnande. På grund av detta fick vi 40 minuter i Battle - en plats som verkligen kunde ägnas mer tid - för att sedan hasta till Hastings. Här visade det sig vara omöjligt att hitta p-plats och chauffören fick ägna lång tid att bara köra runt innan vi kunde släppas av. Det innebar 45 minuter i Hastings - och vad hinner man på det? I stället hade vi kunnat åka tillbaka till Eastbourne där vi iaf hade kunnat få en timma på oss innan affärerna i stan stänger kl 18. Resans höjdpunkt var båtfärden på The Broads, men turen med ångtåget var ett bottennapp. Ett tåg i mini-format, lämpat kanske för småbarn! Vi fick krypa ihop på minimalt och obekvämt utrymme och skumpa fram i 45 minuter. Utsikten var i det närmaste obefintlig och det var som att åka i ett dike. Sista dagen i England var en katastrof. Med motiveringen att det var bråttom för att hinna med tåget under/över Kanalen, var vi tvungna att stiga upp kl 05.30 och äta frukost kl 06. Det var bara det att den lagade frukosten - som vi hade betalat för! - inte serverades förrän 06.30 så vi fick hålla till godo med bröd, marmelad, kaffe/te. En medresernär som är diabetiker och därför måste äta ordentligt, väntade förgäves på någon lagad mat. Den sattes fram 06.45. Medresenären fick av reseledaren veta att hon hade hunnit äta! Det tog en knapp halvtimma från hotellet till Folkestone. När vi kom tid fick vi veta att överfarten var bokad till klockan 11.06! Men reseledaren hade HOPPATS att vi skulle kunna komma iväg tidigare!!! Vi fick alltså tillbringa flera timmar helt i onödan i terminalen. Vi hade lätt kunnat äta den lagade frukosten och sluppit stress och irritation. En halvtimmas senare avresa hade betytt mycket och eftersom det går fyra tåg i timman hade man ju ändå kunnat chansa på tidigare avgång. Redan på resan till England funderade många av oss på hur det egentligen stod till med planeringen. Till 99, 9 procent var i alla pensionärer, resvana och med krav på komfort. Men någon tid för lunch fanns t ex inte. Reseledaren uppmanade oss iofs att köpa något på färjan från Rødby - som avgick vid 10.30 - men det är för tidigt för lunch och de smörgåsar o dyl som finns på färjan är både dyra och inte särskilt aptitliga/mättande. Och att klara sig på smörgås från mycket tidig morgon till ganska sen kväll är inte OK. På hemvägen kunde vi, tack vare chauffören, sätta oss vid dukat lunchbord i Tyskland. Det bestående intrycket av min resa är stressen från en punkt till en annan och att kalla detta för "engelsk landsbygdsidyll" är en grov och missvisande överdrift. Reseledaren varken kunde eller ville rätta sig efter de faktiska omständigheterna och när vi hade synpunkter fick vi mer än en gång veta att hon bara "följde instruktionerna". Om man nu ska arrangera en resa i idyllisk engelsk landsbygd, med trevliga byar, mysiga pubar etc - varför då inte begränsa den geografiskt till exempelvis Kent och något närliggande county? Just i Kent - och längs sydkusten - finns ju mycket att njuta av. Hotellstandarden var dålig men kompenserades i viss mån av trevlig personal. Dock var vi många som sade oss ha varit beredda att betala några tusenlappar mer för bättre standard. Vi fick heller ingen information om vad som skulle hända tex nästa dag eller hur långa körsträckorna var.
Date published: 2019-09-10
  • y_2024, m_4, d_19, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_5
  • loc_sv_SE, sid_GBBUS01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Liknande resor