När vikingarna upptäckte Amerika

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

En polarkryssning i vikingen Leif Erikssons kölvatten – från Grönland till Newfoundland och Nova Scotia

Från Erik den Rödes Grönland till Leif Erikssons Nordamerika – följ med på en kryssning av sällan skådat slag ombord på Albatros eget fartyg, Ocean Atlantic. På Grönland häpnar vi över de mäktiga glaciärerna som sträcker sig hela vägen ner i havet, håller utkik efter knölvalar i vattnet och ser Erik den Rödes boplats Brattahlíð.

Sedan stävar vi ut i kölvattnet på Erik den Rödes berömde son, Leif Eriksson, tills vi kommer fram till resans kanske största höjdpunkt; L’Anse aux Meadows eller Vinland som vikingarna kallade det. Här på Newfoundland välkomnas vi av lunnefåglar på branta klippor, isberg som guppar i vattnet och den färgstarka staden St John’s.

Kryssningen avrundas på vilda, vackra Nova Scotia med besök i Halifax, som för evigt kommer att förknippas med Titanics tragiska slut.

Här kan du läsa mer om (på danska) hur det är att vara med på Albatros expeditionskryssning: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Expeditionskryssning

  • Reseledare Skandinavisktalande reseledare och engelsktalande expeditionsteam

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta Danska kronor, amerikanska dollar, euro och kanadensiska dollar

Dagsprogram 14 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Utflykt till Renglaciären och ombordstigning på Ocean Atlantic
Dag 2
Evighetsfjorden
Dag 3
Nuuk
Dag 4
Arsuk fjord, Ivittuut
Dag 5
Södra Grönland. Erik den Röde Brattahlíð
Dag 6–7
På havet genom Davis sundet
Dag 8
Newfoundland. St. Anthony och L’Anse aux Meadows
Dag 9–10
Newfoundland. St. John’s
Dag 11
Saint Pierre och Miquelon
Dag 12
Nova Scotia. Louisbourg
Dag 13
Halifax, stadsrundtur och hemresa
Dag 14
Ankomst till Stockholm

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Kangerlussuaq, Grönland. Utflykt till Renglaciären och ombordstigning på Ocean Atlantic

Vi flyger direkt till Grönland. Efter vi har landat åker vi på vår första spännande utflykt till Renglaciären, som på vissa ställen är upp till 60 meter hög och är en klar kontrast mellan land och is. Efter detta är det dags för lunch och sedan åker vi de cirka 12 kilometrarna till hamnen väster om flygplatsen där vårt kryssningsfartyg Ocean Atlantic väntar. 

Zodiac-gummibåtar tar oss ut till fartyget som ligger cirka en kilometer ut i fjorden, beroende på om det är högvatten eller lågvatten. Det delas ut flytvästar i hamnen och besättningen hjälper till med ombordstigningen. Ombordstigningen på Ocean Atlantic sker via en trappa på sidan av fartyget. Väl ombord tilldelas vi våra hytter och säkerheten ombord gås igenom. Sedan njuter vi av middagen i restaurangen samtidigt som fartyget ger sig ut genom den 160 kilometer långa fjorden. 

Dag 2
Evighetsfjorden

Tidigt på morgonen kommer vi fram till skärgården utanför ett av västra Grönlands mest spektakulära områden, nämligen Evighetsfjorden. Vi åker långt in i fjorden och upplever på nära håll detta fantastiska och unika område, där de mäktiga glaciärerna från Sockertoppen sträcker sig hela vägen ner i havet. Bergen här har i många år varit platsen för flera internationella bergsbestigningsexpeditioner. Vi åker genom Hamborgersund och passerar staden Maniitsoq/Sockertoppen. Passande nog betyder ”maniitsoq” ”ojämnt”, ett beskrivande namn för ett av de mest ojämna och kuperade områdena i den västra delen av Grönland.
 

Dag 3
Nuuk

Då vi kryssar in mot Nuuk är chansen stor att vi får syn på stadens nästan permanenta bestånd av puckelvalar. En av världens minsta huvudstäder är i grönländska mått mätt en riktig storstad – hela 18 000 människor bor här, nästan en tredjedel av landets befolkning. Området har före inuiterna varit bebott av Saqquq-kulturens folk ända sedan år 2200 f.Kr. Från år 1000 till 1350 kom nordborna med Erik den Röde i spetsen och bosatte sig i den södra delen av Grönland och i Nuukområdet. Under samma tidsperiod kom medlemmar av den så kallade Thule-kulturen, inuit-föräldrarna till dagens grönländare. Dessa ”neo-eskimåer” var mycket bättre rustade för att överleva i den hårda arktiska naturen än nordborna, som försvann omkring år 1350. Inte långt efter började européerna återigen närma sig den grönländska kusen. Holländska, baskiska och skotska valfångare började komma till landet runt 1600-talet. 

Grönlands moderna historia började 1721, då den norska missionären Hans Egede grundade den första helårsbemannade kolonin och handelsstationen nära Nuuk. Egentligen kom Egede till Grönland för att omvända de katolska nordborna till protestanter, men då han kom dit upptäckte han att nordborna mystiskt hade försvunnit. Man vet faktiskt inte än idag hur det kom sig. 

Nuuk blev centrum för utbildning redan 1847, då lärarministeriet placerades här. År 1908 skildes handeln och administrationen officiellt åt och Nuuk blev platsen för södra Grönlands landsråd. Detta fortsatte fram till efter andra världskriget, då staden blev administrativt, handelsmässigt och politiskt centrum för hela landet. 

1979 blev landstinget placerat här och staden fick äntligen status som landets huvudstad. Grönlands vackra nationalmuseum ligger i den gamla kolonihamnen, och här finns förutom en samling av inuitföremål de berömda kvinno- och barnmumierna från Qilaqitsoq vid Uummannaq.

Dag 4
Arsuk fjord, Ivittuut
Färgglada nationaldräkter

På förmiddagen ankommer vi till Arsuk fjord, där infarten präglas av det markanta 1418 meter höga fjället Kuunnaat. Arsuk var tills för några år sedan en av Grönlands rikaste områden. Här bodde många skeppare och matroser som tjänade sin dagslön på torskfisket. Men då temperaturen i Davis sundet sjönk med en grad försvann fisken söderut. 

Lite längre in i fjorden ligger Ivittuut, kryolitens huvudstad. Lokala inuiter observerade en speciell sorts sten som inte kunde ses med blotta ögat då den var i vattnet. Den var därför väldigt lämplig för fiske, och den första geologen i området gav den namnet ”issten”, eller kryolit. Det skulle senare visa sig att kryolit fick ett större användningsområde än så, eftersom materialet var nödvändigt för aluminiumproduktionen i Amerika och Europa. Brytningen av kryolit tog därför fart på allvar i slutet på 1800-talet. 

Malmen skeppades till Köpenhamn, där Kryolitsällskapet Øresund hade sina fabriker. Eftersom kryolit inte fanns tillgängligt på andra platser i världen blev Ivittuut en strategiskt viktig plats. Under andra världskriget, då kontakten mellan Danmark och Grönland skars av, skeppades kryolit till Amerika. Detta fick en stor betydelse för landets utveckling mot självstyre och självständighet från Danmark. Detta är också en av anledningarna till att amerikanarna upprättade baser på södra Grönland. 

Dag 5
Södra Grönland. Erik den Röde Brattahlíð

Tidigt på morgonen ankommer vi till Eriksfjorden, som på grönländska heter Tunulliarfik. Vi kastar ankare utanför Erik den Rödes bostad Brattahlíð, där byn Qassiarssuk idag ligger. Här ser vi bland annat en rekonstruktion av Tjodhildurs kyrka, som var den första kyrkan på den nordamerikanska kontinenten. Det finns även andra ruiner efter nordborna, som mystiskt förvann på 1400-talet. Här känner vi verkligen historiens vingslag och funderar på varför nordborna egentligen försvann så plötsligt från Grönland. Det var från Brattahlíð Erik och Tjodhildurs son Leif Eriksson runt år 1000 seglade västerut och upptäckte Baffin Island, Labradorkusten och Newfoundland, innan han återvände till Grönland. 

På eftermiddagen åker vi vidare ut ur Eriksfjorden och förbi Qooroq Isfjord. Vi lämnar nu Grönland för att ta oss genom Davis sundet och med siktet inställt på Kanada. 

Dag 6–7
På havet genom Davis sundet
Albatros eget skepp, Ocean Atlantic

Vi tillbringar nu ett par dagar på havet då fartyget håller en lite sydligare kurs mot Vinland än den som Leif Eriksson hade. Under tiden finns det alla möjligheter att ha behaglig och trevlig resa. Du kan till exempel koppla av i biblioteket, deltaga i något av alla föredrag som Albatros expeditionsledare anordnar eller hålla utkik efter sjöfåglar och valar på vår färd mot sydväst. Grönlands västkust gynnas av Golfströmmens milda vatten, men längs med Labradorkusten och Baffin Island löper en kall havsström och besättningen på bryggan håller ständigt utkik efter isberg i det kyliga landskapet. 

Dag 8
Newfoundland. St. Anthony och L’Anse aux Meadows

Vi har nått fram till Strait of Belle Isle mellan Labrador och Newfoundlands nordligaste punkt. Det var här Leif Eriksson och hans folk ankom runt år 1000 efter att ha seglat längs “Helluland” (Baffin Island) och “Markland” (Labrador), innan de nådde fram till det frodiga området som Leif kallade för Vinland. Här övervintrade han innan han seglade tillbaka till Grönland. Han följdes av sina bröder Thorvald och Thorfinn, som tog med sig kvinnor och husdjur och stannade kvar i området i åratal. En möjlig anledning till detta var att de utforskade kusten ned till St. Lawrenceviken och Nova Scotia. Vinland fanns med på en karta från medeltiden, och många forskare har letat efter arkeologiska bevis på att bosättningen verkligen skedde här. Det blev den entusiastiska norska arkeologen Helge Ingestad och hans fru Anne Stine Ingestad som 1962 hittade bevis på att Leif den lyckosamme upptäckte Amerika. Flera bostadshus samt eldstäder med mera har gjort L’Anse aux Meadows till en av de viktigaste arkeologiska platserna i världen och naturligtvis är den även med på UNESCOs världskulturarvslista. 

Tilläggningsmöjligheterna nära L'Anse aux Meadows är få, så vi åker vidare några mil söderut till St. Anthony där vi går iland. Staden har cirka 4 300 invånare och kan knappast beskrivas som vacker. Vi åker med buss cirka 40 kilometer norrut till L'Anse aux Meadows, där vi bland annat ska se rekonstruktioner av vikingahus i samma stil som Erik den Rödes bostad vid Qassiarsuk på Grönland. 

Vi återvänder till fartyget och fortsätter vår resa nedåt längs med Newfoundlands östkust. 

Dag 9–10
Newfoundland. St. John’s

På kvällen kommer vi fram till St. John’s, Nordamerikas östligaste punkt. Den strategiska placeringen har i århundranden lockat äventyrare, handelsfolk, sjörövare och inte minst sjöfarare som la grunden för stadens framgång. 1497 kom den italienska sjöfararen och upptäcktsresaren Giovanni Caboto (också känd som John Cabot) hit och la grunden för den första permanenta bebyggelsen i Nordamerika. Vi lägger till för natten och tillbringar hela nästa dag i staden. 

St. John osar av charm. Förutom sin långa, spännande historia bjuder staden på enastående arkitektur samt kultur-och naturupplevelser. I stadskärnans smala gränder finns en värld av museer, gallerier, historiska byggnader, parker, restauranger, pubar och trevliga butiker. St. John’s är en av de äldsta handelsstäderna i Nordamerika. En av stadens största sevärdheter är Singal Hill med vacker utsikt över den gamla historiska hamnstaden. Redan 1704 hissades flaggan på Signal Hill då skeppen kom, oavsett om det var vän eller fiende som närmade sig. I århundranden var utsiktsplatsen en öm punkt vid militära strider. En annan attraktion i St. John’s är Cape Spear. I Newfoundland-folkmun kallades Cape Spear för ”den västliga världens fjärran öster”, för precis här befinner man sig på Nordamerikas allra mest östra punkt. Förutom ett fantastiskt landskap ligger även Newfoundlands äldsta fyrtorn här. 

Dag 11
Saint Pierre och Miquelon

Utanför Newfoundlands sydkust ligger de små öarna Saint Pierre och Miquelon, som är ett självstyrande franskt territorium. Miquelon är den största av de två öarna men är trots detta nästan helt obebodd. Områdets 6 000 invånare bor på den lilla ön Saint Pierre, vars största bredd endast är 8 kilometer. Invånarna här talar franska, har franskt pass och använder euro, trots att deras närmaste franska grannar i Brest bor 3 800 kilometer bort. Öarna har genom århundrandena skiftat mellan att tillhöra England och Frankrike innan de slutligen blev franska år 1816. 

Vi åker in till hamnen i Saint Pierre och strosar runt på gatorna i byn. 

Dag 12
Nova Scotia. Louisbourg

Vi färdas 150 sjömil innan vi är framme vid Nova Scotia’s kust. Ön var ursprungligen befolkad av Mi’kmaq-indianerna innan britterna anlade en hamn här 1605. Senare kom skottarna, inte minst på grund av de vackra kusterna längs med Cape Breton-ön, som enkelt kan föra tankarna till Skottland. 

Under dagens ilandstigning fokuserar vi på den franska historian i området. Vi har nått fram till den vackra naturhamnen vid staden Louisbourg och ska besöka den franska fästningen Fort Louisbourg på andra sidan bukten. Även här utspelade sig strider mellan England och Frankrike om makten i den östra delen av Kanada, och fästningen skriftade ägare flera gånger under 1700-talet. 

1920 blev de förfallna resterna av den franska fästningen ombyggda till sitt ursprungliga utseende från 1740-talet. Platsen är nu en kanadensisk nationalpark och ett populärt utflyktsmål. Ofta utspelar sig här historiska teaterstycken med krigsscener och vardagliga händelser från 1800-talet. 

Senare åker vi vidare med vårt fartyg längs med sydkusten, som är en glest befolkad del av ön, och når nästa morgon fram till vår slutdestination, Halifax.

Dag 13
Halifax, stadsrundtur och hemresa

Ocean Atlantic lägger ankar i en av Kanadas mest trafikerade hamnstäder, och efter frukosten säger vi farväl till besättningen. 

Halifax är huvudstad i Nova Scotia, en av Kanadas maritima provinser. Från att staden grundades 1749 och fram till 1905 hade Halifax en av de största brittiska flottbaserna utanför England. För att kunna försvara Halifax byggde de brittiska myndigheterna flera fästningar omkring denna strategiskt viktiga hamn. Trots att citadellet aldrig angreps bemannade den brittiska armen och kanadensiska styrkor det nuvarande citadellet fram till 1906 samt under båda världskrigen.  

Halifax är en av Kanadas viktigaste immigrationshamnar och för mer än 1,5 miljoner invandrare var staden det första intrycket av det stora landet. Titanics förlisning 1912 är också en väsentlig del av Halifax historia. Tre fartyg från staden hjälpte till med att rädda överlevande och döda från katastrofen, och en stor del av offren begravdes på stadens kyrkogårdar. En av dessa var en okänd person vid namn J. Dawson, som långt senare blev berömd efter att skådepelaren Leonardo DiCaprio spelat rollen som honom i den kända filmen med samma namn som fartyget. 

Vi ska på stadsrundtur med buss där vi kommer att besöka den gamla fästningen, The Citadel. Fästningen byggdes 1749, främst för att hålla fransmännen borta. Efter stadsrundturen är det busstransport till flygplatsen och vi påbörjar resan hem till Stockholm. 

Dag 14
Ankomst till Stockholm

Vi landar i Stockholm mitt på dagen efter en fantastisk resa som gett oss många fina minnen. 

Prisinformation

Tillägg för uppgradering av hytt

Pris för Kat. C:. 3 998 kr per pers.
Pris för Kat. B: 25 998 kr per pers.
Pris för Kat A: 32 798 kr per pers.
Pris för Premium Suite: 37 698 kr per pers.

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för Kat. G: 14 998 kr
Tillägg för Kat. D: 22 298 kr

Barnrabatt 2-15 år

50 % av grundpriset vid minst 2 betalande vuxna i samma hytt (endast möjligt i kategori Premium Suite, A, B och F) Max 4 personer varav 2 barn som delar utdragssäng. Fartyget är inte inrett för barn och har inte utrustning som barnsäng och barnstol. Detta tar man själv med.

Kontakta oss om ni vill resa med barn.

3-personershytt

Tillägg för Kat. B: 8 198 kr per pers.

Priset inkluderar
  • Skandinavisktalande reseledare och engelsktalande expeditionsteam  
  • Flyg Stockholm – Kangerlussuaq
  • Transport till och från flygplatsen 
  • Renglaciären inklusive lunch dag 1 
  • Stadsrundtur med buss i Nuuk 
  • Stadsrundvandring i St. John’s 
  • Kustnära guidade vandringar i Ivittuut och Qassiarsuk
  • Utflykt med buss från St. Antony till L’Anse aux Meadows
  • Entré i Fort Louisbourg, Nova Scotia
  • Stadsrundtur med buss i Halifax
  • Informationsmöten och föredrag med reseledarna
  • 12 nätter/13 dagars kryssning med Ocean Atlantic i delad utvändig dubbelhytt kategori D med eget badrum
  • 1 natt på flyg mot Stockholm 
  • Helpension på kryssningsfartyget
  • Kaffe, te och isvatten på kryssningsfartyget
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt och uppgradering av hytt
  • Tillköpsutflykter och extra evenemang
  • Eventuella måltider och drycker på land
  • Dryck utöver kaffe, te och isvatten på kryssningsfartyget
  • Dricks till besättningen på Ocean Diamond (cirka 13,5 USD per dag och deltagare)
  • Personliga förnödenheter
  • Expeditionsavgift 150 kr. per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Hytter
Ocean Atlantic har 8 hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Utvändig svit. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – kat A
Dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster. Belägen på Marco Polo däck 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – kat B)
Utsides hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Belägen på Magellan däck 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – kat C
Utsides hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – kat D
Utsides hytt, två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Standard Cabin – kat. G
Utsides enkelhytt, enkelsäng och badrum. Belägen på Columbus däck 4.

Väder och vind

Väder-, vind- och strömförhållanden kan medföra att det förekommer justeringar/ändringar i program och båtrutt.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 50 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare.

Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter. Du behöver inte ta med handduk. Ta gärna med en kikare. Du missar mycket om du inte har en.

Pass och passupplysningar till Albatros

För att kunna utfärda flygbiljetter behöver vi passupplysningar för samtliga resenärer, senast 14 dagar efter bokning av resan. Upplysningarna kan skrivas in elektroniskt via https://pas.albatros-travel.org/se/. Om du skickar in dina passupplysningar med posten är det viktigt att du anger fakturanummer, avresedatum och resans namn. Om du får ett nytt pass från och med den tid då du har skickat in dina passupplysningar till oss (till och med avresedatum), så är mycket viktigt att du genast skickar in upplysningarna i ditt nya pass.

Mer om Grönland

Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål:

www.albatros.se/resmal/europa/gronland

Om att resa på Grönland

Vad är en polarkryssning?

En polarkryssning skiljer sig avsevärt från vanliga turistresor och kryssningar eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Många inslag är oförutsägbara och ruttbeskrivningen och programmet ska ses som ett mål medan vind, is och strömmar oundvikligen kommer att medföra ändringar i programmet. Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Och möjlighet att se valar eller andra arktiska djur.


En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Fartyget går så nära orter, sevärdheter, glaciärer och fågelberg som möjligt, och zodiacbåtarna äntras från en solid trappa på sidan av fartyget, och det är även här man sedan kliver ombord på fartyget igen. Fartygets matroser hjälper till med ombordstigningen och både de och Albatros expeditionsteam är certifierade att köra zodiacbåtarna.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Särskilda säkerhetsregler

1. Informera reseledaren om du vill gå i land på egen hand.
2. Gå inte in i ett hus eller en byggnad om du inte uttryckligen är inbjuden.
3. Gå inte själv i obebodda områden, se till att du alltid ser gruppen och kom ihåg att vädret kan skifta plötsligt och försämra sikten.
4. Håll säkerhetsavstånd till djur och fåglar (minst fem meter).
5. Håll koll på klockan och när fartyget avgår igen. Se till att din klocka visar samma tid som fartyget.
6. Notera alltid på påmönstringstavlan när du lämnar båten och när du kommer tillbaka ombord.

Klädsel

En kryssning längs Grönlands kust kräver en ganska varierande klädsel. På mellersta Grönland kan vi på land förvänta oss temperaturer på upp till 5-10 grader. Men på havet krävs varma och vattentäta kläder, mössa och vantar. Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor som kan kombineras med ylleunderställ samt vattenavvisande och vindtäta överdragsbyxor. Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten, för promenader i de olika orterna och för flygresan hem. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska reskläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Skydd mot myggor och insekter

Vi rekommenderar att du tar med myggbalsam, eftersom det är myggsäsong på Grönland i juni och juli och knotten kommer i augusti. Oftast finns inte myggen och knotten inne i orterna, men kan ändå förekomma där också. Om du ska ge dig ut på vandring i naturen rekommenderar vi att du tar med ett myggnät som skyddar hela huvudet.

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Rated 5 out of 5 by from En fantastisk och innehållsrik resa i storslagen natur Resan innehöll det mesta som man kan önska sig - Grönlands storslagna natur, det intressanta Newfoundland och St Pierre, 10 st professionella guider som höll många lärorika föredrag, ett varierat och välplanerat reseprogram, mycket bra service och mat på fartyget. Bra idé att följa vikingarnas spår från Grönland till Vinland. Bra med dagliga briefingar, och en föredömlig bildserie och resebeskrivning efter hemkomst om resans olika delar. Vi är mycket glada att ha haft möjligheten att göra denna resa.
Date published: 2019-10-20
Rated 4 out of 5 by from En spännande annorlunda resa Bra resa trots att man var avskild från omvärlden större delen av resan i avsaknad av uppkoppling.
Date published: 2019-10-02
Rated 5 out of 5 by from God blandning av natur och kultur Det intressantaste med resan var själva kombinationen Grönland-Kanada, dvs. att både uppleva Sydvästgrönland med dess vikingabakgrund, och därefter få en känsla av Leif Erikssons resa till den kanadensiska kusten och bosättningen i L'Anse aux Meadows. En extra bonus var den fördjupade kunskapen om de fransk-brittiska konflikterna i området under 1700-talet, samt de mycket välgjorda naturföredragen.
Date published: 2019-09-23
Rated 5 out of 5 by from Intressant och berikande resa. Resan var omväxlande och väl genomförd. Trevliga och kunniga reseledare och föreläsare.
Date published: 2019-09-23
Rated 4 out of 5 by from En spännande resa av det lite uddare slaget. En lång båtresa med intressanta stopp på en utmärkt båt. Kunniga engagerade reseledare. Allt fungerade.
Date published: 2019-09-22
  • y_2024, m_4, d_19, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_5
  • loc_sv_SE, sid_GLCSC08, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Liknande resor