Norra Polen - i krig och fred

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Vackra historiska städer, imponerande riddarborgar, vilda bison/visentoxar och de äventyrliga masuriska sjöområdena.

Polen - mer än något annat land i Europa en oskön blandning av historia, kultur och krig. Få andra folk har varit så hårt drabbade redan från det att landet grundades år 966 fram till Hitlers förintelse av 6 miljoner människor under andra världskriget.

Idag kan Polen också lyckligtvis bjuda på en överrasskande modern och vacker huvudstad, Warszawa, den orörda UNESCO-staden Torun, den Fria staden Danzig, samt det Masuriska sjöområdet med den enastående Elblag-kanalen som vi givetvis ska segla på.

I Preussen besöker vi också resterna av Hitlers högkvarter, Vargskansen, och njuter av naturen vid sjöarna och ser de europeiska bison/visentoxarna i den stora nationalparken Bialowieza på gränsen till Vitryssland. Slutligen minns vi offren i koncentrationslägret Treblinka.

Vi har inkluderat halvpension och reser i bra, moderna bussar och bor på fina 3-4 stjärniga hotell.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Zloty

Dagsprogram
Dag 1 Stockholm/Arlanda – Warszawa. Ankomst och stadsrundtur i den polska huvudstaden
Dag 2 Warszawa – Torun. Stadsvandring i den polska huvudstaden, samt Copernicus födelseort och de imponerande gotiska byggnaderna.
Dag 3 Torun – Malbork – Gdansk. Stadsrundtur i Torun och besök på den medeltida borgen Malbork.
Dag 4 Gdansk. Stadsrundtur i den gamla stadsdelen, Solidaritetsmuséet och tid på egen hand.
Dag 5 Gdansk – Elblag-Ostrode – Gizycko. Seglats på Elblag-kanalen och ankomst till det Masuriska sjöområdet
Dag 6 Gizycko – Vargskansen – Lipka kloster – Gizycko. Hitlers högkvarter och vallfärdskyrkan Swieta Lipka
Dag 7 Gizycko – Bialowieza Nationalpark – Bialystok. Europas äldsta urskog och visentsafari.
Dag 8 Bialystok – Treblinka – Warszawa. Koncentrationslägret Treblinka och hemresa.

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
OBS: Programmet med det här avresedatumet varierar något från det du har valt. Klicka på datumet för att byta till motsvarande program.
12 998:–
Köpenhamn
12 998:–
Stockholm
OBS: Programmet med det här avresedatumet varierar något från det du har valt. Klicka på datumet för att byta till motsvarande program.
12 998:–
Köpenhamn
12 998:–
Stockholm
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Stockholm/Arlanda – Warszawa. Ankomst och stadsrundtur i den polska huvudstaden ca. 30 km

Vi flyger till Warszawa och inkvarteras för två nätter och dyker strax ner i Polens enastående, stökiga historia, som är intimt förknippad med de nordtyska rikena, Baltikum, Ukraina, Vitryssland, Ryssland och Centraleuropa. Det finns knappast någon nationalstat i Europa som över tid blivit lika drabbat som Polen, som gick från att vara ett jätteimperium till att upplösas helt och bli absorberad av grannländerna. Polens historia är en lektion i realpolitik, ett land omgiven av stormakter som inte tolererar konkurrens.

Warszawa är en av de modernaste huvudstäderna i Europa, som trotsar den stagnerande europeiska ekonomin och fortsätter att utvecklas, ekonomiskt och kulturellt. Trots den reaktionära högernationalismens framväxt har Polens medlemskap i EU gett extra kraft åt tillväxt och utveckling.

Staden reste sig som en Fågel Fenix ur askan efter andra världskriget, bokstavligt talat bombat tillbaka till stenåldern. Sex miljoner människor, hälften av dem judar, blev mördade. Den tidigare intellektuellt och ekonomiskt ledande judiska eliten utplånades helt och idag finns endast 4000 kvar i landet. Men också icke-judiska officerare, läkare, ingenjörer, akademiker och ämbetsmän mördades i stort antal. Polen återuppbyggdes i princip från grunden. 
 
Warszawa är den enda staden i den europeiska unionen med ett naturreservat, Jeziorko Czernikowskie, beläget mitt i centrum. Warszawa är inte bara känt för sin rika historia, men också för sitt livliga kulturliv som idag innefattar alla genrer som opera, balett, film, teater och litteratur för att inte tala om spännande restauranger och talrika mikrobryggerier.

Vi ska på en tur runt i staden och se de många sevärdheterna som Kungliga Vägen, Kungliga Slottet, Kulturpalatset, den gamla stadsdelen, citadellet, minnesmärket över det judiska ghettot, universitetet, parkerna och mycket mer. Allt ligger på den västliga stranden av Wisla-floden (kallas ibland Weichsel på svenska) som delar staden i två.

VI äter middag på hotellet.

Dag 2
Warszawa – Torun. Stadsvandring i den polska huvudstaden, samt Copernicus födelseort och de imponerande gotiska byggnaderna. ca. 250 km

Vi börjar dagen med stadsvandring i den gamla stadsdelen, Stare Miasto, som är återuppbyggd som den såg ut före kriget. Det finns tydliga tecken på det sovjetiska inflytandet under kommunismen, men en ny tid är på väg att ta över och på senare år har det byggts och moderniserats så mycket att höghus, moderna flervåningshus och köpcentra dyker upp överallt.

Det är dags att ta farväl av den polska huvudstaden och efter en god, lokal lunch styr vi kosan mot nordost, där målet för dagen är den medeltida staden Torun i Östpommern. Torun ligger vackert beläget vid Wisla-floden och har överlevt den dystra polska historian och andra världskriget utan skador. Staden som har drygt 200 tusen invånare har fostrat ingen mindre än astronomen Nicolaus Copernicus som föddes här år 1473.

Thorn, som staden ursprungligen hette på tyska, har utvecklats och förändrats sedan 1200-talet, då stadens nuvarande placering fastställdes efter otaliga översvämningar från floden. Från 1525 och fram till 1945 har den varit en del av antingen det självständiga Preussen, det tyska kungariket eller kejsardömet.

Torun är mycket välbevarad och har det största antalet bevarade gotiska byggnader i Polen. Man fortfarande se rester av de ursprungliga stadsmurarna och befästningarna.

Dag 3
Torun – Malbork – Gdansk. Stadsrundtur i Torun och besök på den medeltida borgen Malbork. ca. 180 km

Vi börjar dagen med att titta närmare på Torun. Staden spelar en viktig roll i den polska historian. Man vet att området har varit bebyggt i minst 3000 år, ursprungligen av slaviska stammar, men under medeltiden kom de så kallade teutoniska riddarna, också kallad den Tyska Orden, och byggde den första borgen 1231.

Korsfararna lyckades besegra Djingis Khans framstormande mongoliska trupper vid Liegnitz 1241, vilket å ena sidan håller Schleswig och Pommern i tyska händer (tysktalande), men å andra sidan förhindrar att hela Polen blir överkört. Den Tyska Orden besegras senare i Östpreussen i krigen mellan 1454 och 1466.

År 1569 började storhetstiden för Polen som på bara några år växte till ett enormt område, bestående av nuvarande Polen, storfurstendömet Litauen med Estland och Lettland, Vitryssland och stora delar av Ukraina och Ryssland. Till kung utsågs den svenske kungen Johan den III:es son Sigismund III av Vasa och perioden är känd som ”Vasatiden”. Men de krigiska svenska kungarna som också ville regera Sverige hamnade i talrika krig med denna stormakt och dess allierade och det var inte ofta fred. År 1610 lyckades dock polackerna att erövra Moskva och sätta Sigismunds son Wladyslav till tsar, något som ryssarna aldrig verkar ha glömt.

I Torun går vi en tur i den UNESCO-fredade gamla stadsdelen (världsarv) och ser bl.a. den gotiska katedralen tillägnad Johannes Döparen, samt Nicolaus Copernicus födelsehem, och marknadsplatsen med Copernicus-stayn och de många vackra gotiska byggnaderna och kullerstensbelagda gatorna, samt promenaden längs Wisla-floden.
 
Efter besöket i Torun fortsätter turen till Gdansk – eller Danzig om man så vill. Efter år 1918 och fram till 1939 låg Polen söder om Östpreussen och hade en korridor, som delade Tyskland, ut till Östersjön. Torun var polskt medan Gdansk var en tysk fristad och känt som huvudstaden i Östpreussen under det tyska namnet Danzig.

Längs vägen gör vi ett stopp vid Malbork för att besöka riddarborgen med samma namn. Ett tyskt medeltida slott från 1274 (Den Tyska Orden) som i mångt påminner om motsvarande slott i de baltiska länderna. Det är imponerande, mycket stort och skyddat av torn, murar och vallgrav. På UNESCO:s världsarvslista sedan 1997.

Vi fortsätter mot Gdansk, där vi äter en god middag tillsammans på hotellet.

Dag 4
Gdansk. Stadsrundtur i den gamla stadsdelen, Solidaritetsmuséet och tid på egen hand. Ca. 30 km
Gdansk ligger vackert vid Wisla-floden

Gdansk eller Danzig om man så vill, var en mycket viktig stad i Preussen. Den gamla delen är återuppbyggd eftersom staden blev ödelagd under krigets sista år, då de ryska styrkorna drev tyska trupper på flykt mot väst.

Gdansk har en tumultartad historia. Först var staden tysk, sedan en del av det polsk-litauiska samväldet, preussisk, en del av det tyska riket, fristad med neutral staus under mellankrigstiden, innan staden blev polsk efter andra världskriget. Det säger en del om stadens betydelse och dess läge vid Wisla-floden som mynnar ut i Östersjön. De är båda viktiga vattenleder där stora mängder jordbruksprodukter och andra kommersiella produkter har fraktats. I dag mynnar floden ut längre österut.

År 1795 upphörde Polen att existera. Ryssland, Preussen och Österrike tog varsin del och Preussen började så smått att likna en stormakt. Den tyska släkten Hohenzoller var både kurfurstar av det relativt lilla, men mycket förmögna Brandenburg, och hertigar av Preussen, vilket var det något fattigare Ostpreussen med Pommern, Danzig och Litauen. Nu gjorde de gemensam sak och kallade sig kungar och var i realiteten det mest betydande tyska furstendömet från 1806, då det tysk-romerska riket upplöstes.

Idag ska vi se närmare på den spännande staden och vi börjar med en rundtur i den gamla staden, som blev återuppbyggd så som den såg ut före kriget. Vi ser den Kungliga Vägen, hamnen, rådhuset, Uphagens hus och Mariakyrkan.

Vi ska också titta närmare på stadens moderna historia, när vi besöker Solidaritetsmuséet och det tidigare Lenin-varvet, platsen för landets omvälvning i modern tid. På 1980-talet blev Gdansk känt för de växande oroligheterna i Polen, inspirerad av den oberoende fackföreningen Solidaritet, där arbetarna under ledning av Lech Walensa till sist störtade det kommunistiska Polen.Denna revolt blev sedan grunden för Murens fall.

Resten av eftermiddagen är avsatt till upplevelser på egen hand.

Dag 5
Gdansk – Elblag-Ostrode – Gizycko. Seglats på Elblag-kanalen och ankomst till det Masuriska sjöområdet ca. 260 km
ElblagCanal mekanisk udstyr til transport af både

Det är dags att lämna Gdansk och dagens huvudsevärdhet är det berömda ingenjörsmästerverket Elblag-kanalen som förbinder Elblag och Ostrode över en sträckning på 82 km. Kanalern byggdes mellan 1848 och 1872 för att förbinda de Masuriska sjöarna med Östersjön, i syfte att främja handeln medvinkommande fartyg från Östersjön. Ingenjören, Georg Jakob Steenke, hade en enkel men genial plan med 2 slussar och 5 bogserbåtar, där båtarna seglar in på en järnvägsvagn som dras av kraften i det fallande vattnet. Hela systemet fungerar väl och är en fantastisk historia om mänsklig uppfinningsförmåga.

Efter denna tur på vatten och land fortsätter vi österut, och äter lunch efter vägen, till det Masuriska Sjöområdet, där vi övernattar i Gizycko. Det är en mindre stad, vackert belägen mellan ett par av de stora sjöarna. Staden är en av de få som undgick ödeläggelse under andra världskriget och är i dag en av de främsta semesterorterna i det Masuriska Sjöområdet.

Vi äter middag på hotellet.

Dag 6
Gizycko – Vargskansen – Lipka kloster – Gizycko. Hitlers högkvarter och vallfärdskyrkan Swieta Lipka ca. 140 km

Idag ska vi på utflykt i området och börjar med att besöka Hitlers ökända Wolfsschanze eller Vargskansen, som var hans högkvarter i mer än 800 dagar under åren 1940-45. Det är en enorm bunker som ligger i ett sumpigt område som gör det omöjligt att upptäcka från luften. Först då ryssarna marsherade förbi 1945 upptäcktes fästningen. 40 byggnader till administration, arbete och boende, dessutom 7 massiva betongbunkrar och ytterligare 40 stål-betongbunkrar. Det var minfält överallt, 10 km taggtrådsstängsel, ett hav av luftvärnskanoner och två flygfält i omedelbar närhet. Från den öst-västliga järnvägen lades ett sidospår till Vargskansen, där material, utrustning och personal kunde transporteras fram och tillbaka.

Det var här i Vargskansen som attentatet mot Hitler den 20 juli 1944, utfört av överste von Stauffenberg, misslyckades. Hitler lämnade platsen för sista gången i november 1944 och i januari 1945 sprängde tyskarna det i sin reträtt från de avancerande ryska trupperna. Men 10 meter tjocka betongbunkrar försvinner inte utan vidare, så det finns en del rester kvar. Bara 18 km från Vargskansen ligger Mauerwald, en annan tysk bunker, där bland andra von Stauffenberg vistades. 
 
Efter ett spännandebesök i Wolfsschanze fortsätter vi till den något fredligare Swieta Lipka. Detta kloster med en magnifik barockkyrka är en vallfärdskyrka där flera mirakel sägs ha ägt rum. Legenden säger att en dödsdömd man på sin sista natt bad en bön och Jungfru Maria uppenbarade sig för honom med ett trästycke och en mejsel och bad honom göra en avbild av henne. Fången, som aldrig tidigare hade snidat figurer gjorde en fin statyett som fick domarna att frisläppa honom. Stayetten placerades vid en lind och flyttades därifrån till Ketrzyn flera gånger, men dök varje gång upp igen vid linden, så kyrkan restes av tacksamhet.
 
Vi äter lunch i området innan vi beger oss tillbaka mot Gizycko, där resten av dagen är avsatt till upplevelser på egen hand.

Dag 7
Gizycko – Bialowieza Nationalpark – Bialystok. Europas äldsta urskog och visentsafari. ca. 175 km

Vi sätter kursen österut mot Bialowieza nationalpark, som har en urskog som är den enda återstående delen av det skogsområde som en gång täckte hela europeiska låglandet. Detta skogsområdet har undvikit avskogning, röjning och andra mänskliga aktiviteter som präglar vår tids skogar.
  
Här på gränsen till Vitryssland ligger denna nationalpark rikt på plantor och djur, inklusive flera sällsynta och hotade djurarter som den europeiska bison/visenten, lodjur, älg, björn, varg och viltsvin, men de är sällsynta och svåra att se så ha inte för höga förväntningar. Det finns dock ett visentreservat, där vi kan komma tätt inpå detta magnifika djur som blev skyddat 1929. Danmark är med i ett bevarandeprojekt och har 13 visentoxar som spankulerar fredligt omrking i Almindingen på Bornholm.

Vi tillbringar en stor del av dagen i parken och omkring visentreservatet och hoppas på tur, kom ihåg bra promenadskor och passande klädsel, var beredda på regn. Ta gärna också med en kikare.

Vi äter en lokal lunch i området innan vi beger oss mot Polens största nordostliga stad, Bialystok, där vi ska övernatta. Bialystok är framförallt känt for sina utsökta väggmålningar och många vackra kyrkor. Dessutom kommer uppfinnaren av världsspråket Esperanto, Ludwigk Zamenhof, från Bialystok.

Vi inkvarterar oss på vårt hotell och resten av kvällen är avsatt till upplevelser på egen hand i denna för många okända stad.

Dag 8
Bialystok – Treblinka – Warszawa. Koncentrationslägret Treblinka och hemresa. ca. 215 km

Resan går tillbaka mot Warszawa och ytterligare ett svart kapitel i historian. Vi ska besöka det fruktansvärda utrotelselägret Treblinka, där man uppskattar att över 800 tusen människor, de allra flesta polska judar, miste livet. Lägret öppnade 1942 och på bara ett år mördades ett mycket stort antal människor. Lägret existerar inte längre, det stängdes 1943 och alla bevis på massmorden förstördes för eftervärlden. Det är idag ett minnesmärke för alla dem som miste livet och ett mycket sorgligt museum.

Turen fortsätter till flygplatsen med hemresa i slutet av dagen. Resan i det gamla Preussen och det moderna Polen har förhoppningsvis förmedlat en idé om Polens och Österjöregionens brokiga historia, även om den inte alltid är så enkel att ta till sig.

Prisinformation

Resans pris

Från 12 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelrum
2 298:–
Priset inkluderar
  • Flyg Stockholm/Arlanda – Warszawa tur/retur
  • Svensk reseledare
  • Modern buss på hela resan
  • Bra 3- och 4-stjärniga hotell
  • Halvpension: Frukost varje dag, lunch dag 2, 5, 6, 7 och 8, samt middag dag 1, 3 och 5
  • Alla nämnda entréer och aktiviteter
  • Segeltur på Elblag-Ostrode-kanalen
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring, komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extra arrangemang
  • Drycker
  • Personliga förnödenheter
  • Personlig dricks, räkna med cirka 20 euro per person
  • Administrativ avgift per faktura utgår med 130 kr (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagerantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Handen på hjärtat

Information

Polen är ett relativt billigt land jämfört med den stora grannen Tyskland. Speciellt mat och dryck är mycket prisvärda. Infrastrukturen har de senaste åren genomgått stora förändringar och transport runt om i landet är relativt bra och välfungerande. Ta med goda promenadskor, vi ska gå på kullerstensbelagda gator och segla med äldre fartyg samt vandra i visentreservatet. En mindre väska för regnkläder eller paraply kan vara bra att ta med. Vädret liknar det vi är vana vid hemifrån.

Allmän information

En trygg reseupplevelse

Vi vill så gärna att du ska känna dig trygg som Albatrosresenär, både när du bokar din resa och när du iväg på din resa med Albatros – även i värld med coronavirus. Därför har vi tagit fram en rad åtgärder för att minska risken för smitta samtidigt som du kan ge dig ut i världen. Våra åtgärder omfattar bland annat följande:

  • Alla reseledare är certifierade i WHO:s riktlinjer för begränsning av smitta
  • Extra höga krav till våra samarbetspartner när det gäller rengöring
  • Vi informerar alla våra resedeltagare om reseförsäkring och minimering av smitta

Läs om alla våra åtgärder här

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor