Östersjöns guldkust

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Längs Östersjöns kust - från Riga i norr till Gdansk i söder

Östersjöns kust har genom historien varit platsen för både blomstrande handelsstäder och krigsdrabbade ruiner. Idag kan man resa längs med kusten och genom de städer som under årtionden doldes av järnridån. Trots kommunismens fall är det inte många som har besökt Kuriska näset, Klaipeda och Kaliningrad och därför är denna resa en fantastisk möjlighet att uppleva dessa spännande platser.

Vi börjar i Riga i Lettland och avslutar i Gdansk i Polen. Vi åker längs med de vita sandstränderna som är ett kännetecken för den lettiska, litauiska, ryska och polska kusten. På vägen besöker vi Lettlands kända badort Jurmala, vi utforskar domkyrkan i ryska Kaliningrad, strosar genom polska Gdansk och i Kuriska näset i Litauen lär vi oss mer om bärnsten – Östersjöregionens dyrbaraste handelsvara – Östersjöns guld.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta EUR, RUB, PLN

Dagsprogram
Dag 1 Flyg till Riga, Lettland. Stadsrundtur i Riga och incheckning på hotell i Jurmala. Välkomstmiddag
Dag 2 Jurmala. Spaupplevelser och besök på friluftsmuseum
Dag 3 Jurmala – Liepaja. ”Nordens Venedig”, Kuldiga, medeltidsstämning, vattenfall och bärnstensjakt
Dag 4 Liepaja. Stadsrundtur, Karosta-fängelset och verkstad för konsthantverkare
Dag 5 Liepaja - Klaipeda – Nida. Färja till Kuriska näset, fiskeorten Nida, sanddyner och utsiktspunkter
Dag 6 Nida – Kaliningrad. Kuriska näset – Kaliningrad, Ryssland. Bärnstensmuseet, gränsövergång, Epha-sanddynan och den dansande skogen
Dag 7 Kaliningrad. Stadsrundtur med besök i lägenhetsmuseet Altes Haus, Immanuel Kants grav och ubåtsmuseet
Dag 8 Kaliningrad – Gdansk. Medeltidsborgen Malbork och lokal lunch
Dag 9 Gdansk. Stadsvandring, tid på egen hand och hemresa

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
14 998:–
Stockholm
15 498:–
Stockholm
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg till Riga, Lettland. Stadsrundtur i Riga och incheckning på hotell i Jurmala. Välkomstmiddag
Jugendstil i Riga

Efter vi har landat på Rigas flygplats åker vi in till staden som delas av floden Daugava. I närheten av flygplatsen finns det nya, moderna områden med stora shoppingcenter. Detta följs utav områden med traditionella lettiska trähus, några i förfall och några renoverade. Efter att arkitekturen under lång tid dominerats av moderna byggnader har nu de gamla trähusen fått en renässans.

Riga grundades 1201 av den tyska biskopen Albert von Buxhoevden och var strategiskt placerad för Svärdsriddarordens korståg mot hedningarna i norr. Riga utvecklades snabbt till att bli en viktig handelsstad mellan Ryssland och Västeuropa. 1621 erövrade Sverige staden, och Riga utvecklades till att bli den rikaste staden i det svenska riket. Sverige förlorade senare området till Ryssland och Riga var en del av både det ryska imperiet och av Sovjetunionen fram till landets självständighet den 21 augusti 1991. 

Innan vi korsar floden ser vi det nya nationalbiblioteket, en stor modern byggnad, som tidigare användes som Rigas huvudkvarter för EU-ordförandeskapet under ett halvår 2015. Vi kommer fram till Rigas gamla stadsdel och ser domkyrkan och Peterskyrkans torn. Riga är Baltikums största stad och en storstad med nästan en miljon invånare. Här finns ett stort centrum med breda boulevarder, stora parker och gator med mängder av butiker. 

Utanför den gamla staden ligger områden med jugendbyggnader. Riga är rikt på byggnader i jugendstil och har hela 750 stycken sådana längs med de stora boulevarderna som sträcker sig från stadens slottsområde. År 1698, när Riga ingick i det svenska riket, byggdes den svenska porten som en del av stadsmuren. Stadens gamla försvarsverk tittar fram lite här och där, och kruttornet var också en del av det.

Under eftermiddagen sätter vi kurs mot kusten och spaorten Jurmala, där vi checkar in på ett av stadens spahotell. 

(Middag ingår.)

Dag 2
Jurmala. Spaupplevelser och besök på friluftsmuseum

Under 1900-talet bestod Jurmala av flera små fiskebyar. Det förändrades snabbt 1877 då järnvägen kom. Varje fiskarby fick sin egen station, och varje varm sommardag strömmade det badsugna storstadsbor från Riga till ständerna. Därför blev byarna kände som ”Rigas Jurmala” vilket betyder ”Rigas kust” på lettiska. Jurmala expanderade snabbt med nya gator och imponerande tornhus av trä, sommarhus för Rigas elit. 

Under sovjettiden var Jurmala Sovjetunionens baltiska riviera, och efter att Lettland blev en del av Sovjetunionen 1940 tillföll många av de vackra villorna nationen. Några av dem revs för att ge plats till massiva betonghotell, men en stor del av det gamla Jurmala bevarades. 

Jurmalas trevliga, avslappnade stämning beror till stor del på den omgivande naturen, den friska luften och de vajande träden. De stora, vita sandstränderna gör att det ibland känns som man har hamnat på Hawaii. 
Vi går på upptäcktsfärd med reseledaren och avslutar vår förmiddagstur med ett besök på Jurmalas friluftsmuseum, där vi lär oss mer om stadens fiskarhistoria och ser byggnader och redskap från tiden innan badturisterna kom till staden. 

(Frukost ingår.)

Dag 3
Jurmala – Liepaja. ”Nordens Venedig”, Kuldiga, medeltidsstämning, vattenfall och bärnstensjakt

På morgonen lämnar vi Jurmala och beger oss västerut mot Kuldiga som är en välbevarad arkitektonisk pärla i fantastiska naturomgivningar. Kuldigas smeknamn är Nordens Venedig, och staden är en enastående blandning av kanaler och historiska barockbyggnader, vilket har bidragit till att sätta staden på UNESCOs lista för världskulturarv. 

Vid Ventaflodens bredd har man en vacker utsikt över Ventas Rumba och den vackra bron från 1800-talet. Ventas Rumba är Europas bredaste vattenfall och beskrivs ibland som ett mini-Niagarafall. Vattenfallet är cirka 100-110 meter brett och 1,8-2 meter högt. Den gamla bron, där man har en perfekt utsikt över vattenfallet, är Europas längsta av sin sort och är hela 164 meter. 
Efter besöket i Kuldiga fortsätter vi ut till kusten och till fiskestaden Pavilosta, en genuin pärla på Östersjöns västliga kust. 

Här ligger de gamla fiskarhusen och här följer vi med en riktig bärnstensjägare, som ska visa oss hur man hittar bärnsten. Här längs med Östersjöns kust tror man att bärnsten kan användas på flera sätt, både som dekoration och botemedel. Bärnsten kan användas istället för teblad, man kan göra snaps på bärnsten och har man bärnsten i fickan överförs kraften från stenen till bäraren.

För att hitta bärnsten ska vi gå längs med vattenbrynet. Kruxet är att det ofta är svårt att veta om det man hittar är bärnsten, en vanlig sten eller en bit fosfor från andra världskriget. Fosfor liknar bärnsten, men kan reagera kemiskt då det kommer i kontakt med huden. Kom därför ihåg att för säkerhets skull ta med en plastpåse för att lägga bärnstenen du hittar i. Vår guide hjälper oss sedan självklart att kontrollera våra fynd. 

På eftermiddagen kommer vi fram till Liepaja, där det finns många fina gamla träbyggnader som bara väntar på få ett värdigt ändamål. Det vore synd om de gamla husens charm renoverades bort, men det vore lika synd om de bara skulle stå och förfalla.

(Frukost och lunch ingår)

Dag 4
Liepaja. Stadsrundtur, Karosta-fängelset och verkstad för konsthantverkare

Liepaja är en allt igenom unik hamnort som under många århundrade har dragit till sig många olika nationaliteter. I stadens gamla stadsdel hittar man fortfarande många av de gamla traditionella lettiska trähusen, och utanför stadskärnan tronar de karakteristiska sovjetblocken tillsammans med nybyggda lägenhetskomplex och shoppingcenter. I Liepaja hittar man dessutom de vackraste stränderna i Lettland.  

Dagen bjuder på en orienterande stadsvandring genom Liepaja som är Lettlands tredje största stad som 
grundades av den livoniska orden på 1400-talet. Det var dock inte förrän tsar Alexander III byggde ut hamnen till flottan i slutet av 1800-talet som staden började utvecklas. Under många år fick industriorten sin plats på kartan som hemvist för den första baltiska flottan av ryska ubåtar, men efter andra världskriget besatte Sovjet det som fortfarande var kvar av den bombade staden och förvandlade den till en strategisk militärbas. 

Sedan åker vi ut ur staden för att besöka fängelset Karosta som byggdes för över 100 år sedan. Detta är det enda militärfängelset i Europa som är öppet för turister och det är för övrigt ett fängelse som ingen har lyckats fly ifrån. Den amerikanska reality-serie Ghost Hunters International har dessutom utnämnt Karosta till den mest hemsökta platsen i världen, men vi är modiga och vågar oss på ett fängelsebesök. 

Liepajas Karosta byggdes i början av 1900-talet. Marinsoldater som deltog i revolutionen 1905 avsonade deras straff här. Senare användes byggnaden som fängelse för både den sovjetiska och lettiska flottan och så sent som 1997 ristade lettiska interner in teckningar och slagord på väggarna här. den gemensamma nämnaren för alla som satt här var att förhållandena var eländiga och idag är det svårt att föreställa sig hur illa det faktiskt var. Besöket här ger en bra inblick i det förtryck som präglade det lettiska samhället under 18- och 1900-talet.  

Vi äter lunch i närheten av Karosta innan vi vi beger oss tillbaka mot Liepaja. På hemvägen ska vi besöka ett litet konstnärskollektiv.  I en av stadens gamla trähus framställs traditionellt konsthantverk som har utvecklas sig under många århundraden.  Här hittar vi en konsthantverkare som har specialiserat sig på att göra smycken av bärnsten, en annan som gör egna doftljus, en tredje som gör graverade broscher och ringer och en fjärde som väver tyg. Allt görs enligt metoder som för länge sedan gått förlorade i resten av Europa. Verkstäderna är öppna så vi kan i lugn och ro gå runt och titta och ställa frågor.

Kvällen är öronmärkt till upplevelser på egen hand. 

(Frukost och lunch ingår.)

Dag 5
Liepaja - Klaipeda – Nida. Färja till Kuriska näset, fiskeorten Nida, sanddyner och utsiktspunkter
Fiskehus i Nida, Litauen

Det har blivit dags att ta farväl med Liepaja och vi korsar snart gränsen till Litauen, där det första stoppet är staden Klaipeda. 

Klaipeda, eller Memel, som tyskarna kallade staden från 1250 till 1918 då de härskade här. Då de första korsriddarna kom hit fanns här bara en tom kuststräcka. Riddarna blev inbjudna att komma hit av fursten av Masovien som ville att de skulle angripa de hedniska baltiska stammarna och därför byggdes här borgen Memelburg. Memel är det tyska namnet för floden Njemen. Invånarna som bodde här trodde felaktigt att det var här utloppet var som förbinder Kuriska sjön med Östersjön. Tyska hantverkare slog sig ned omkring borgen, till stor del på grund av medlemskapet i Hanseförbundet. Idag kan man se tydliga spår av svunna tiders rikedom, trots att stora delar av staden förstördes under andra världskriget. Centrum är dock fint återuppbyggt och det känns nästan som man är tillbaka till stormaktstiden när man strosar längs kullerstensgatorna. 

Vi fortsätter till färjeläget och åker med den lilla bilfärjan till Kuriska näset. Det tar bara 5 minuter att ta sig till detta naturområde som är med på Unescos lista över världsarv. Kuriska näset är mellan 500 meter och 4 kilometer brett och kan verkligen kallas för Östersjöns pärla. Näset består av ett stort antal vindblåsta sanddyner som omges av Kuriska sjön på ena sidan och Östersjön på andra sidan. 

Sanddynorna uppstod delvis på grund av att invånarna fällde träden för att bygga hus och båtar. Det var dansken Søren Bjørn, plantageinspektör i Danzig (dåtidens Gdansk) som såg till att träfällandet stoppades och att tallar planterades. Vi njuter av det fantastiska landskapet och kommer fram till den lilla trevliga staden Nida, där vi ska övernatta.  

(Frukost och middag ingår.)

Dag 6
Nida – Kaliningrad. Kuriska näset – Kaliningrad, Ryssland. Bärnstensmuseet, gränsövergång, Epha-sanddynan och den dansande skogen

På morgonen tar vi en promenad till utsiktspunkten där vi har utsikten över exklaven Kaliningrad.

Vi ska naturligtvis besöka stadens trevlig bärnstensmuseum, där vi kan se vad bärnsten har betytt för hela Östersjöregionen. Bärnstensutställningen bjuder på enorma bärnstensbitar, vissa har till och med små insekter. Dessutom finns här smycken i bärnsten och ett och annat sovjetföremål i bärnsten. 

Sedan har det blivit dags att är det dags att säga hejdå till Litauen och vi korsar gränsen till Ryssland. Vi åker tidigt eftersom gränsformaliteterna kan ta sin lilla tid. Var därför förberedd med en portion tålamod för en så smidig upplevelse som möjligt.

Från gränsen mellan Litauen och den ryska exklaven är det bara 100 kilometer till staden Kaliningrad. Kaliningrad Oblast ligger mellan Litauen och Polen och har alltså ingen landförbindelse med Ryssland. Det är dock en del av Ryssland på grund av geopolitiska intressen, särskilt på grund av det strategiska läget i Europa och mot Östersjön.

Innan vi kommer så långt ska vi först besöka sanddynan Epha och den dansande skogen. Den dansande skogen är en granskog som är känd för sina besynnerliga träd som snor sig runt i olika former – ringar, hjärtan och invecklade spiraler. Ingen vet varför träden har utvecklat sig på det viset, men en av teorierna är att det kan vara larver i träden eller sandens rörelser.  

Vi kommer fram till Kaliningrad sent under dagen och äter en välförtjänt middag på vårt hotell. 

(Frukost och middag ingår.)

Dag 7
Kaliningrad. Stadsrundtur med besök i lägenhetsmuseet Altes Haus, Immanuel Kants grav och ubåtsmuseet

Historiskt tillhörde Kaliningrad Oblast Tyskland i sju århundranden. Under denna tid hette området inte Kaliningrad utan Königsberg. Men under 1920- och 1930-talet förlorade Tyskland Königsberg efter upprättelsen av den ”polska korridoren”, som gav Polen handelsfördelar med fristäder som bland annat Gdansk.

Under andra världskriget övertog Sovjetunionen området efter Joseph Stalins invasion i Polen. De följande åren uppmanade Stalin både USA och Storbritannien att precisera vad deras planer var för Königsberg efter kriget. Stalin ville att Kaliningrad skulle användas som sovjetisk hamn och på så sätt försvaga Tysklands makt. Detta stöttades av USAs president Truman, som var villig att låta Sovjetunionen kontrollera Kaliningrad. Så blev det, och sedan kalla kriget använder Ryssland Kaliningrad som en militärbas. Det är i Kaliningrad det finns Iskandermissiler som kan nå Warszawa och Köpenhamn på mindre än 3 minuter.

Kaliningrad jämnades med marken under andra världskriget och staden präglas av dålig återuppbyggnad, så det känns nästan som att åka igenom en del av Sovjetunionen.

Vår reseledare tar oss med genom historien, och vi ska bland annat besöka museet Altes Haus, där vi kan se hur livet såg ut för den övervägande tyska befolkningen som bodde här på 1800-talet. 
 
Vi ska dessutom till filosofen Immanuel Kants grav, som är begravd vid stadens stora domkyrka. 

Efter lunchen ska vi till det maritima museet där man komma ombord på den enda museums-ubåten från efterkrigstiden i Ryssland. 

Resten av dagen är på egen hand i den ryska exklaven. 

(Frukost och lunch ingår.)

Dag 8
Kaliningrad – Gdansk. Medeltidsborgen Malbork och lokal lunch

Vi lämnar nu Kaliningrad för att åka till Malbork i Polen. Först ska vi dock ta oss igenom gränskontrollen och upprepa gårdagens procedur. 

Efter att ha passerat gränsen kör vi i cirka en och en halv timme tills vi kommer fram till staden Malbork, där vi ska besöka Europas största medeltidsborg med samma namn. Den byggdes 1274 av Tyska orden och är än idag ett imponerande byggnadsverk med mur och vallgrav som sedan 1997 varit Unesco-listat.
Fram till 1626 hade ingen armé kunnat inta borgen förrän den svenska armén gjorde sitt intåg under fälttåget i Preussen.

Efter vi har besökt borgen åker vi vidare till en av Polens pärlor: Gdansk. Gdansk har som resten av Polen haft en dramatisk historia. Staden har varit tysk, ingått i polsk-litauiska samväldet, varit preussisk och ingått i det tyska kejsarriket. Under mellankrigsåren var det en fristad och det var inte förrän efter andra världskriget som staden blev polsk igen. Detta visar på hur viktig staden varit med sitt läge vid Wislaflodens mynning i Baltiska havet. Detta är viktiga vattenvägar där stora mängder lantbruksprodukter och andra kommersiella varor fraktas. Idag ligger flodmynningen längre åt öst. 

Den gamla stadsdelen har byggts så som den såg ut innan kriget, då den blev fullständigt förstörd. Vi börjar vårt besök i Gdansk med att lära oss mer om historian på Solidaritetsmuseet. Museet byggdes där Leninvarvet var. Det öppnade den 31 augusti 2014 på årsdagen för Gdansk-avtalet, som var resultatet av varvsarbetarnas kamp för den fria fackföreningen Solidaritet. Detta var en kamp som enligt många blev startskottet för kommunismens fall i Östeuropa. En av grundarna till Solidaritet och Polens tidigare president, Lech Walesa, deltog i öppningsceremonin. 

Dag 9
Gdansk. Stadsvandring, tid på egen hand och hemresa
Gdansk ligger vackert vid Wisla-floden

Vi utforskar Gdansk till fots.  Vi ska naturligtvis besöka Mariakyrkan, den storslagna domkyrkan i Gdansk. Den romersk-katolska kyrkan från 1343 sägs vara byggd av fler stenar än någon annan kyrka i hela världen.  Den som vill ta trappan upp till tornets topp och njuta av den fantastiska utsikten över Gdansk. 

Vår vandring tar oss även till gågatan Dlugi Targ, vilket kan kännas som att ta ett steg rakt in i medeltiden. Här hittar man bland annat det lätt igenkännliga springvattnet med en staty av Neptun i mitten – en bromsskulptur som som går tillbaka till 1600-talet.  Vi går bland annat på Kungsgatan, hamnfronten,  rådhuset och kommer förbi Uphagens hus och mycket mer. 

Resten av dagen är öronmärkt till upplevelser på egen hånd innan vi ska ut till flygplatsen för att bege oss hem igen. 

(Frukost ingår.)

Prisinformation

Resans pris

Från 14 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelrum
1 698:–
Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Flyg Stockholm-Riga och Gdansk-Stockholm direktflyg 
  • 8 nätter på bra turistklasshotell (i delat dubbelrum. Enkelrum mot tillägg)
  • Halvpension (frukost alla dagar, 5 x lunch och  3 x middag)
  • Utflykter och entréer enligt program
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd på grund av sjukdom, 6% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring eller komplement till hemförsäkringen
  • Eventuella extra arrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Drycker
  • Dricks till lokalguider och chaufförer (räkna ca 50 €)
  • E-visum till Kaliningrad 0 kr
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift: 150 kr (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämns under “Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

E-visum till Kaliningrad

Från och med 1 oktober 2019 behöver man inte ha ett fysiskt visum med på resor och vistelser i Kaliningrad. Istället ansöker man om ett gratis e-visum som ska kunna visas upp vid inresa. 

För att ansöka om e-visum ska man fylla i ett online-formulär (på engelska) och när e-visumet har blivit godkänt (inom ca 4 arbetsdagar) ska det skrivas ut och tas med på resan. Tänk på att e-visum ska sökas tidigast 20 dagar före avresa och senast 5 dagar före avresa. Vi rekommenderar dock att man söker allra senast 8 dagar före avresa.
 
Du kan läsa mer och ansöka om e-visum (till Kaliningrad) genom att klicka på den här länken:
http://electronic-visa.kdmid.ru/klgd_home_en.html

OBS: Detta e-visum gäller endast för Kaliningradregionen. 
 
Vänligen uppmärksamma att Albatros inte kan hållas ansvarig om visum saknas vid avresa. Om du inte är svensk medborgare är det viktigt att du tar reda på vilka regler som gäller för dig.

Vädret

Den baltiska östkusten har kustklimat, vilket innebär att vädret påminner om vädret vi har här hemma. I maj till oktober är genomsnittstemperaturen vanligtvis mellan 10 och 20 grader om dagen och runt 0 till 15 grader på natten. Det är inte omöjligt att det regnar, så ett tips är att ta med ett litet paraply. 

Besök i ortodoxa kyrkor

I ryskortodoxa kyrkor är det vanligt att kvinnor täcker håret med en sjal. Det kan därför vara en bra idé att ta med en sjal på utflykterna. Män däremot bör inte bära huvudklädnad i kyrkorna.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 16 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Läs mer om

Handen på hjärtat

Information

Vi har valt att i programmet ha med flera vandringar och promenader, och många av stadsrundturerna görs till fots, då bussen helt enkelt inte kommer fram på de smala kullerstensgatorna. Glöm därför inte att ta med bekväma skor.

Allmän information

En trygg reseupplevelse

Vi vill så gärna att du ska känna dig trygg som Albatrosresenär, både när du bokar din resa och när du iväg på din resa med Albatros – även i värld med coronavirus. Därför har vi tagit fram en rad åtgärder för att minska risken för smitta samtidigt som du kan ge dig ut i världen. Våra åtgärder omfattar bland annat följande:

  • Alla reseledare är certifierade i WHO:s riktlinjer för begränsning av smitta
  • Extra höga krav till våra samarbetspartner när det gäller rengöring
  • Vi informerar alla våra resedeltagare om reseförsäkring och minimering av smitta

Läs om alla våra åtgärder här

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

21LVRTR06CSE0809