Upplev tre av Verdis mest älskade verk: Nabucco, Rigoletto och La Traviata, framförda av den fantastiska Gewandhaus-orkestern
-
Typ Rundresor, Operaresor
-
Reseledare Svensk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Euro
Dagsprogram
OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.
Resan är självklart tillägnad Giuseppe Verdi och hans stora musikverk Nabucco, Rigoletto och La Traviata men vi får även stifta bekantskap med bland annat Wagner, Grieg, Mendelsohn, Bach och Mahler. Wagner föddes i Leipzig år 1923 och Verdi i Le Roncole vid Busseto i Italien år 1913. De var samtida men hade var och en sin unika stil. De respekterade förmodligen varandra även om de inte direkt framhävde varandra.
Vi äter en god middag på hotellet.
På förmiddagen är det dags att åka tillbaka till Leipzigs flygplats för att resa hem.
Prisinformation
- Priset inkluderar
-
- Svensk reseledare
- Flyg Stockholm - Leipzig med mellanlandning
- Transport och utflykter enligt program (kollektivtrafik i Leipzig)
- 4 nätter på hotell med frukost
- 3 x operabiljetter kategori 3
- 1 middag på hotellet dag 1
- 1 middag på restaurang dag 2
- Lättare pausmåltid med ett glas vin till föreställningen La Traviata
- Ett glas vin eller annan dryck serveras i en av pauserna under Nabucco och Rigoletto
- 1 x stadsrundtur med lokal guide
- 1 x inträde till Bach-museet och Thomas-kyrkan
- 1 x inträde till Mendelssohn Haus
- Skatter och avgifter
- Priset inkluderar inte
-
• Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
• Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
• Tillägg för enkelrum
• Övriga måltider och drycker
• Dricks till lokalguide, chaufför med mera (räkna med 300 kronor per person)
• Personliga förnödenheter
• Administrattionsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
• Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
Inför din resa
Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.
Information om resan
Biljetter till operan
Vi har bra biljetter till kategori 3 = rad 8-13 (kan även vara balkongplatser). Samtliga platser har god utsikt och det finns inga dåliga platser. Vi tar allmänt färdmedel till centrum eller till operan, och vi träffas utanför operan, där det dessutom finns en hållplats. Vi har inkluderat en pausmåltid med ett glas vin till båda föreställningarna.
Hotel
Vi tar allmänt färdmedel till våra förmiddagsaktiviteter i centrum och till föreställningarna. Det finns restaurang, bar och terrass. Vid fint väder går det alldeles utmärkt att inta frukosten utomhus.
På gångavstånd från hotellet hittar vi det enorma minnesmärket Völkerschlachtdenkmal som restes år 1913 till minne av nationernas kamp mot och seger över Napoleon vid Leipzig år 1813. Detta är ett enormt stort och imponerande minnesmärke med en vacker utsikt över Leipzig från toppen.
Deltagarantal
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Bagage
Du får ta med 1 bagage på max 20 kg + handbagage (max 8 kg) per person. Handbagagets storlek får maximalt utgöra 118 cm totalt (längd x bredd x höjd = exempelvis 55 cm x 40 cm x 23 cm).
Klädsel
Maj är vanligtvis en varm månad men kan även slå om till kyligare väder, precis som i Sverige. Operan har ingen dresscode men tyskarna klär sig ofta fint när de går på teater.
Handen på hjärtat
Om hotellet
Hotel Balance är inte centralt beläget, men är populärt bland gästerna eftersom det ligger i lugna omgivningar, erbjuder en väldigt god frukost och har väldigt trevlig personal. Den inkluderade lokaltransporten gör det väldigt enkelt att ta sig fram och tillbaka och är ett bra sätt att se mer av Leipzig.
Allmän information
Hälsokrav för att kunna delta på resan
Reseförsäkring
Gouda Reseförsäkring
Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning.
Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.
Albatros Travels reseledare och guider
Dricks
Tillägg för enkelrum och –hytt
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa.
Pass
Resa med barn/minderåriga
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.
Placering ombord på flyget
Placering i bussen
På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.
Service ombord på flyget
När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.
Önskemål om specialkost
På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.
Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.
Förbehåll/ändringar
Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar.
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.
Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.