Svalbard – halvvägs till Nordpolen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Upplev isbjörnens rike under högsommaren i Arktis

I juni sjuder Svalbard av liv. Polarfaunan och -floran visar sig från sin bästa sida och midnattssolen lyser upp försommarnätterna. Fåglarna häckar, svalbardrenarna samlar ny energi efter den långa vintern och isbjörnarna kan fortfarande jaga från fjordisen som ännu inte har drivit ut till havs. 

Vi besöker Spetsbergen med forskningsorten Ny Ålesund, fortsätter mot 80:e breddgraden där vi håller utkik efter isbjörnar och sälar, och avslutar vår kryssning med hemresa från Longyearbyen; världens nordligaste ’storstad’. 

Vi kryssar med Ocean Atlantic som är det perfekta fartyget till arktiska farvatten. Fartyget har plats till 198 passagerare som bor i utsides hytter med eget badrum.  Alla landstigningar genomförs i samlad trupp med fartygets zodiac-båtar.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Expeditionskryssning

  • Reseledare Skandinavisk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norska kronor

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Oslo
Dag 2 Flyg Oslo – Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning på fartyget
Dag 3 Krossfjorden med Regnardnäset samt Lilliehöök
Dag 4 Amsterdamön och valfångststationen vid Smeerenburg
Dag 5 Alkefjällets otroliga fågelliv och arktiska ökenlandskap vid Torrelnäset
Dag 6 Längs packisen mot 80 grader nord
Dag 7 Texas Bar och Monacoglaciären
Dag 8 Kongsfjorden, Ny Ålesund och Ny London
Dag 8 Longyearbyen och hemresa

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic byggdes 1985 i Polen och är det perfekta expeditionsfartyget till farvattnen runt Antarktis och Arktis! Med isklass 1B, vilket innebär brytning av upp till 50 cm nyis, kraftiga motorer och stabilisatorer, hör Ocean Atlantic till ett av de starkaste fartygen i området. Fartyget renoverades 2017 och med en längd på 140 meter och bredd på 21 meter finns det gott om plats på de olika däcken med flera fördragssalar, barer och observationsplattformar. Restaurangen serverar 4-stjärnig internationell mat och det är naturligtvis helpension på fartyget. De breda fönsterna på Erickson-däcket ger dig möjlighet att njuta av utsikten över de smala, isfyllda fjordarna med sina branta bergsväggar och glaciärfronter som speglar sig i havsytan. Fartyget har plats till 198 passagerare som bor i utsides hytter med eget badrum. Alla landstigningar genomförs i samlad trupp med fartygets 20 zodiac-båtar.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
39 998:–
Stockholm
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Oslo

Avresa från Stockholm och ankomst till Oslo. 

Vi checkar in på ett trevligt mellanklasshotell på kvällen. Kvällen tillbringas på egen hand. 

Dag 2
Flyg Oslo – Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning på fartyget

Vi flyger från Oslo och ankommer till Longyearbyen.

Staden grundades 1906, då under namnet Longyear City, av den amerikanske entreprenören John Longyear, som bedrev gruvdrift på Svalbard. Longyearbyen är idag Svalbards administrativa centrum och huvudsäte för ögruppens högsta myndighet, Sysselmannen. Staden ligger på Adventsfjordens sydvästsida, en sidofjord till den 100 kilometer långa Isfjorden på Spetsbergens västsida. Den är omgiven av berg både i utmarken och på fjordens andra sida där det karakteristiska Hiorthberget tronar majestätiskt. 

Redan år 1916 övertogs Longyearbyen av ett norskt kolkompani och området har präglats av gruvdrift ända fram till våra dagar. Idag har staden cirka 2 000 invånare, huvudsakligen norrmän, och den tidigare så dominerande gruvdriften är inte längre stadens huvudaktivitet. Longyearbyens invånare sysslar idag huvudsakligen med forskning, undervisning och den modesta turismen som finns i området. Den som förvirras av användandet av Spetsbergen och Svalbard ska veta att om ögruppen döptes till Svalbard redan i de isländska sagorna år 1194 så var Spetsbergen Willem Barentsz namn på öarna år 1596 på grund av det karakteristiska landskapet med karga och spetsiga berg. Namnet hängde med fram till efter första världskriget. Spetsbergen är idag namnet på den största av öarna i ögruppen, som har fått samlingsnamnet Svalbard. 
Efter ankomsten ger vi oss ut på en kort rundtur i Longyearbyen. Här introduceras vi för stadens fascinerande historia och nutida roll som huvudstad på Svalbard, som kan anses som världens nordligaste belägna ”riktiga” stad.

Efter besöket i Longyearbyen kör vi till hamnen och checkar in på fartyget. När vi har anvisats till våra hytter informerar expeditionsledaren om kryssningen, fartygets dagliga och säkerhetsmässiga rutiner samt säkerhetsutrustning. Därefter inleder vi vår båttur ut genom Adventfjorden och Isfjorden och sätter kurs norrut längs Prins Karls Forland. Kanske har vi turen att se vår första val redan på väg ut från Isfjorden. 

Dag 3
Krossfjorden med Regnardnäset samt Lilliehöök
Den solida och starka Zodiakbåten

Efter båtturen i den ljusa natten med midnattssol längs Prins Karls Forland och Forlandet nationalpark som omfattar hela ön, kommer vi på morgonen fram till nordspetsen, Fuglehuken, där det imponerande Fuglehuksberget reser sig nästan 600 meter över havet.

Vi navigerar in i Krossfjorden på huvudön Spetsbergen, där den Fjortonde Juliglaciären kalvar in i Fjortonde Julibukten. På den frodiga och gräsklädda sluttningen ser man ofta betande renar och deras kalvar. På Redingerpynten finns ett litet fågelberg där den unika lunnefågeln har sitt rede, och här kan man även se spetsbergsgrissla. 

Vår resa till Svalbard ligger i mitten av arktiska sommaren, vilket är den tid på året då flyttfåglarna är mycket aktiva.  

Vi räknar med att kasta ankar utanför Möllerhamna vid Regnardnäset, eller en liknande plats. Om vädret tillåter ska vi gå i land för första gången under kryssningen i våra zodiacbåtar. Det majestätiska landskapet runt Regnardnäset i den innersta delen av Krossfjorden ger oss intryck av vad som lockade dåtidens upptäcktsresande till dessa norra breddgrader. 

Härifrån reser vi till slutet av fjordsystemet till Lillienhöökfjorden med den stora och väldigt aktiva Lilienhöökbreen. Här avslutar vi dagen med att segla mellan de många större och mindre isbergen som glaciären kastar ut i fjorden, naturligtvis på säkert avstånd.

Från Lilliehöök kryssar vi ut ur fjordarna och sätter kurs mot den norra delen av  Svalbard.

Dag 4
Amsterdamön och valfångststationen vid Smeerenburg

På morgonen planerar vi att gå i land på ön Ytre Norskøya. Platsen är känd för att man här kan hitta det som finns kvar av en gammal valfångar-station, där valfångarna använde berget på ön som en utkikspunkt. Vi kommer se tydliga spår efter de många åren med valfångst och konsekvenserna av det farliga arbetet.  
Vi äter lunch en fantastisk utsikt mot glaciärklädda berg på vår väg längs Danskön. I Smeerenburgfjorden planerar vi att gå i land på Amsterdamøya där staden Smeerenburg anlades av holländska valfångare för 400 år sedan. Svalbards nordvästra hörn upptäcktes först av holländaren Willem Barentsz och här anlades en bebyggelse där upp emot 200 personer vistades på sommaren. Smeerenburg, som betyder fettstaden, anlades på en flack sandudde. Här släpades de tillfångatagna grönlandsvalarna in och den värdefulla valoljan kokades med hjälp av stora mängder sibirisk drivved i stora kar som det finns spår av än idag. Platsen har dessutom ofta använts som uppgångsplats för valrossar. På motsatt sida av fjorden har vi möjlighet att se knubbsäl som vilar på stora stenar i en skyddad vik vid Virgohamna. Vi kan inte gå iland här men kan ändå se resterna av den otursdrabbade hjälten August Andrées station, varifrån han försökte nå Nordpolen i en luftballong. Under kvällen sätter vi kurs mot nordöst. 

Dag 5
Alkefjällets otroliga fågelliv och arktiska ökenlandskap vid Torrelnäset

På morgonen kommer vi fram och kryssar långsamt längs med det berömda Alkefjället. Om vi har tur med vädret har vi god sikt över de branta klipporna. Hela området är hemvist för en massiv koloni av polarsillgrisslor. Det är så många fåglar att det nästan inte finns en centimeter för dem att röra sig på. Under sommaren är här konstant liv och rörelse från de häckande fåglarna, både utmed klippväggarna och i havet.  

Dagens nästa stopp bjuder på ännu mer djurliv, den här gången i form av valrossar. Vi planerar nämligen att besöka Torellnäset som är hemvist för en flock som är bofasta här. De stora djuren visar gärna upp sina betar för förbipasserande. Valrossarna livnär sig bl.a. på musslor som de hittar på lågt vatten runt omkring. 
 

Dag 6
Längs packisen mot 80 grader nord
Följ med och upptäck fantastisk natur!

Hela dagen är öronmärkt åt att resa längs packisen på vår jakt efter framför allt isbjörn. Merparten av Svalbards stora bestånd av detta kanske mest ikoniska av alla de arktiska djuren, följer packisens kant norröver i den arktiska sommaren. Det beror på att många sälar, som är isbjörnens viktigaste föda, framför allt vistas här där den stora storsälen ofta ses. Exakt hur långt norrut och österut vi kommer beror helt på väder och isförhållanden på dagen, men sistnämnda beror även på hur kall vintern har varit. 

En möjlighet är även att vi kryssar till Nordaustlandet och besöker Sjuøyane i Svalbards nordligaste del. De gyllene stenöarna befinner sig ca 1000 km längre norrut än fastlandets berömda Nordkap. Om vädret tillåter kan vi gå i land och observera det spännande fågellivet på öarna. 

Möjligtvis finns det även tid för en zodiackryssning längs iskanten innan vi i slutet av dagen återigen beger oss söderut mot huvudön Spetsbergen.

På kvällen sätter vi kurs mot Liefdefjordens magiska landskap.

Dag 7
Texas Bar och Monacoglaciären

Under natten har vi rört oss från packisens kant norr om Svalbard och mot Woodfjorden på Spetsbergens nordkust. Woodfjorden präglas av röda sandstensfjäll som fick sin röda färg när Svalbard låg nära ekvatorn för över 400 miljoner år sedan. 

Beroende på vädret ger vi oss först in i Woodfjorden och därifrån vidare till Liefdefjorden. Vi är nu i Nordvest-Spitsbergen Nationalpark. På Reinsdyrflya lever en ett större antal renar som röra sig fritt i hela området. När fjordarna fryser till på vintern utvidgas renarnas område även till de omkringliggande öarna.  Här på öarna Liefdegjorden hittar vi ynglande ejder och kortnäbbad gås. Om vi har tur kan vi även få se den mer sällsynta kungsejdern, som är lätt att känna igen på det färgsprakande huvudet.

Många jägare har varit aktiva i det här området, några har till och med övervintrat och byggt små stugor. Vi hoppas på att kunna gå i land och se en stuga som heter  Texas bar från 1927. 

På eftermiddagen hoppas vi kunna fortsätta hela vägen till Liefdefjordens slut där den enorma och fem kilometer breda Monacoglaciären ligger. Den imponerande glaciären, som aldrig är still med sin kalvande glaciärfront, ligger framför de pampiga och karga bergen. Isen skiftar från kritvit till lysande turkos och vi känner av kylan från naturens egen frys. 

Vi planerar att bege oss ut på zodiactur mellan isbergen, på säkert avstånd från glaciärfronten. Här äter mängder av tretåiga gås-fåglar och havstärnor plankton som dras med av smältvattnet som rör sig uppströms. 
Det är i slutändan isförhållandena som avgör var vi kan segla och var vi kan sjösätta våra zodiacbåtar, framför allt norr och nordöst om Svalbard. Det kan bli nödvändigt att göra några mindre ändringar i programmet längs vägen. Det finns ett antal spektakulära platser längs ögruppens västra och sydvästra kust. Här är isen inte fullt lika utbredd på grund av Golfströmmens påverkan, och kuststräckan kan besökas om programmet norrut måste kortas ner.

Dag 8
Kongsfjorden, Ny Ålesund och Ny London
Staty av Roald Amundsen i Ny-Ålesund

I dag stävar vi in i Kongsfjorden som är omgiven av 1000 meter höga berg och där de stora glaciärerna Kungsglaciären och Kroneglaciären kalvar. 

Här kan man ofta se vitval och vågval och vi hoppas att vi har turen med oss även i år. På den sydliga brädden besöker vi Ny Ålesund som är en av världens nordligaste städer tillika stolt innehavare av världens nordligaste belägna postkontor och museum. Detta är en otroligt tuff belägenhet för en stad, men Ny Ålesund sjuder av atmosfär och är väldigt intressant. Staden var på sin tid Amundsens och Nobiles sista stopp innan flygningen med luftskepp över Nordpolen, och Kings Bay Kull Company bedrev gruvdrift här fram till år 1962 då en gruvolycka tvingade den norska regeringen att avgå. Ny Ålesund är idag internationellt centrum för arktisk forskning och varje sommar har cirka 100 vetenskapsmän av flera olika nationaliteter fullt upp med att undersöka allt från mikrobiologi till det arktiska klimatet.

Tundran utanför staden är otroligt vacker. De vilda renarna tar sig väldigt nära stadsgränsen i sin jakt på mat. I och runt Ny Ålesund ynglar många bramgäss som vallar runt sina gässlingar i staden. Det går även att se havstärna, och fjällripa, som är den enda landfågeln som övervintrar på Svalbard. Ripan utgör en rolig syn när den spankulerar runt med sina långa ”stövlar” av vita fjädrar. Vi ska bege oss utanför stadens isbjörnsgräns som är tydligt markerad med skyltar. 

Här följer vi med reseledarna de hundra meterna till Amundsen-expeditionens luftskeppsmast om man vill se den på lite närmre håll. 

På eftermiddagen planerar vi för landstigning vid historiska och natursköna Ny London på Blomstrandhalvøya. Platsen är rik på historia, geologi, fågelliv och flora. År 1906 upptäcktes förekomst av marmor som man försökt utvinna från 1911. Kvaliteten var däremot för dålig och projektet lades ner år 1920. Idag kan vi, 100 år efteråt, se bebyggelsen, järnvägsspår, kranar samt ångmaskiner som lämnats kvar. Vi tar en promenad i området som bjuder på en god variation av arktiska växter som är anpassade efter den korta och soliga växtsäsongen med temperaturer från få grader över fryspunkten. Sent på dagen styr vi kosan norrut och mot nya äventyr.

Under natten (men när solen inte går ner kan man lätt glömma vad som är natt och vad som är dag) kryssar vi tillbaka mot Isfjorden och Longyearbyen.

Dag 8
Longyearbyen och hemresa
Staden grundades som ’Longyear City’ 1906

Fartyget återvänder till hamnen i Longyearbyen på morgonen. Efter frukost tar vi farväl av besättningen ombord. Nu har det blivit dags att bege sig mot flygplatsen och flyget mot Oslo och sedan Stockholm.

Prisinformation

Resans pris

Från 39 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för uppgradering av hytt

Pris för kat. C:. 4 298 kr per pers.
Pris för kat. B: 27 998 kr er pers.
Pris för kat A: 33 998 kr per pers.
Pris för Premium Suite: 38 498 kr per pers.

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för kat. G: 13 998 kr
Tillägg för kat. D: 21 498 kr

Priset inkluderar
  • Engelsktalande expeditionsteam
  • Flyg Stockholm – Longyearbyen t/r (med mellemlandinger i Oslo)
  • All transport och utflykt enligt program
  • 7 nätters kryssning med Ocean Atlantic i delad utvändig hytt med hyttglugg e (kategori D) med bad/toalett
  • Boende på trevligt mellanklasshotell i  Oslo
  • Frukost dag 2
  • Stadsrundtur i Longyearbyen på ankomstdagen
  • Informationsmöten och föredrag som hålls av expeditionsteamet
  • Helpension på fartyget
  • Kaffe, te och isvatten på fartyget 
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extrautflykter och arrangemang
  • Tillägg för enkelhytt
  • Uppgradering av hyttkategori
  • Middag dag 1
  • Lunch dag 2 och dag 9
  • Andra drycker än kaffe, te och isvatten
  • Dricks till besättningen på Ocean Atlantic (ca 14 USD per dag per deltagare)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 130 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Ocean Atlantic har sex utvändiga hyttkategorier, alla med eget badrum. 

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Extern svit.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19-24 m2  
Extern svit, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20-23 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Möjlighet till en extra sängplats
Belägen på Hudson däck 7 och Magellan däck 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12-13 m2
Extern hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11-12 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Kat. G: Standard Cabin
Extern enkelhytt, enkelsäng och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 50 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Väder och vind

Väder, vind och strömmar kan medföra att det förekommer justeringar i program och rutt som vi kryssa på. 

Expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagare innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Resan omfattas av Albatros resevillkor som vi förutsätter att deltagarna har tagit del av. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten.

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder

Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor

Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Bagage

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter. Du behöver inte ta med handduk. Ta gärna med en kikare. Du missar mycket om du inte har en.

Pass och passinformation till Albatros Travel

På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). Vi ber därför att du skickar med en passkopia till Albatros direkt efter en eventuell resebokning. I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut. 

Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Tips inför packningen

En fartygskryssning på Nordatlanten på våren kräver en väldigt varierande klädsel. På land kan temperaturen uppnå 15 grader men ute på Nordatlanten kan den sjunka till runt 5 grader, trots att solen kan skina dygnet runt. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.

Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till zodiakbåtarna är också bra att ha med sig. 

Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Atlantic finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Ta gärna med en kikare. Handdukar behöver ej medtas.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.

Besättning ombord

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

En hjälpande hand

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord. 

Hånden på hjertet

Information

Alla utflykter och landgångar är beroende av att väder- , hav-, och isförhållanden är sådana att fartyget kan komma in till områdena. Zodiacer och kajaker ska kunna manövrera under lämpliga förhållanden för att garantera säkerheten för våra passagerare och personal. 

Ocean Atlantic har trevliga gemensamma områden, bl.a. bastu/wellness, restaurang, bar och ett bibliotek, där man kan tillbringa sin fritid, även i hårt väder.  Vårt fartyg är bemannat med experter på olika områden som kommer hålla föredrag under resans gång om allt från biologi till is, geologi och djurliv.

Allmän information

En trygg reseupplevelse

Vi vill så gärna att du ska känna dig trygg som Albatrosresenär, både när du bokar din resa och när du iväg på din resa med Albatros – även i värld med coronavirus. Därför har vi tagit fram en rad åtgärder för att minska risken för smitta samtidigt som du kan ge dig ut i världen. Våra åtgärder omfattar bland annat följande:

  • Alla reseledare är certifierade i WHO:s riktlinjer för begränsning av smitta
  • Extra höga krav till våra samarbetspartner när det gäller rengöring
  • Vi informerar alla våra resedeltagare om reseförsäkring och minimering av smitta

Läs om alla våra åtgärder här

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Rated 5 out of 5 by from En dröm som gått i uppfyllelse Att kunna komma så nära den orörda naturen kändes fantastiskt och att sedan ha turen att få se isbjörn och valross, val och säl samt massor av fåglar. Det kommer vi att leva på länge, länge. Kryssning är ett bekvämt sätt att bo och resa.
Date published: 2019-06-20
Rated 5 out of 5 by from Mycket upplevelserik resa Fantastiskt att uppleva naturen och djuren i dess naturliga miljö,
Date published: 2019-06-25
  • y_2020, m_8, d_9, h_16
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.10
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_sv_SE, sid_NOCSC04, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Liknande resor

21NOCSC04ASE2106