Svalbard – Isbjörnarnas rike

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Upplev sommaren i Arktis med Ocean Albatros. Solen står högt dygnet runt och utefter kusterna vimlar det av liv, när landet öppnar sig efter vinterns omfamning.

Albatros eget skepp

Upplev isbjörnarnas rike på denna Albatros-kryssning, när vi beger oss långt från gängse turiststråk och besöker platser dit det vanligtvis endast kommer expeditionsfolk och forskare. Vi färdas med Albatros eget nybyggda expeditionsfartyg, Ocean Albatros, som är utformat för att ta sig fram i isiga farvatten. I fartygets egna Zodiac-båtar gör vi många landstigningar samt kustfärder, då vi kommer nära djurliv och glaciärlandskap.

Kryssningen äger rum tidig sommar, då Svalbard sjuder av liv. Fåglarna har just anlänt till sina häckningsplatser, svalbardrenen har fullt upp med att skaffa ny energi efter en lång vinter, och isbjörnarna kan fortfarande jaga från den fjordis som ännu inte har drivit ut till havs. Vi går i land vid gamla fångststationer, besöker forskningsbyn Ny Ålesund och reser djupt in i fjordarna på norra Svalbard. Efter en tur upp i packisen på fotojakt efter björnarna avslutar vi expeditionskryssningen med hemresa från Longyearbyen, världens nordligaste ”storstad”.

Läs mer om att vara med på Albatros expeditionskryssningar: https://www.albatros.se/typ-av-resa/kryssningar/expeditionskryssningar

 

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Expeditionskryssning

  • Reseledare Engelsktalende ekspeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norska kronan

Dagsprogram 9 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm – Longyearbyen. Tid i världens nordligaste belägna ”riktiga” stad
Dag 2
Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning på fartyget och resa ut till isfjorden
Dag 3
Krossfjorden med Regnardnäset samt Lilliehöök
Dag 4
Amsterdamön och valfångststationen vid Smeerenburg
Dag 5
Alkefjällets otroliga fågelliv och arktiska ökenlandskap vid Torrelnäset
Dag 6
Längs packisen mot 80 grader nord
Dag 7
Texas Bar och Monacoglaciären
Dag 8
Kongsfjorden, Ny Ålesund och Ny London
Dag 9
Longyearbyen och hemresa

Ocean Albatros

Det revolutionerande och eleganta fartyget Ocean Albatros har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med den stabilitet och komfort som finns på större kryssningsfartyg. Det finns plats för upp till 189 passagerare ombord och den genomarbetade designen skapar en intim atmosfär tillsammans med fantastisk personlig service från fartygets personal. Det är lätt att ta sig runt ombord och du slipper stora människosamlingar och köer. På Ocean Albatros kombineras komforten från större fartyg med modern lyx och bekvämlighet.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Longyearbyen. Tid i världens nordligaste belägna ”riktiga” stad
Longyearbyen är en av världens nordligaste bebodda platser

Avresa från Stockholm, mellanlanding i Oslo och ankomst till Longyearbyen, Svalbard. 

Staden grundades 1906, då under namnet Longyear City, av den amerikanske entreprenören John Longyear, som bedrev gruvdrift på Svalbard. Longyearbyen är idag Svalbards administrativa centrum och huvudsäte för ögruppens högsta myndighet, Sysselmannen. Staden ligger på Adventsfjordens sydvästsida, en sidofjord till den 100 kilometer långa Isfjorden på Spetsbergens västsida. Den är omgiven av berg både i utmarken och på fjordens andra sida där det karakteristiska Hiorthberget tronar majestätiskt. 

Redan år 1916 övertogs Longyearbyen av ett norskt kolkompani och området har präglats av gruvdrift ända fram till våra dagar. Idag har staden cirka 2 000 invånare, huvudsakligen norrmän, och den tidigare så dominerande gruvdriften är inte längre stadens huvudaktivitet. Longyearbyens invånare sysslar idag huvudsakligen med forskning, undervisning och den modesta turismen som finns i området. Den som förvirras av användandet av Spetsbergen och Svalbard ska veta att om ögruppen döptes till Svalbard redan i de isländska sagorna år 1194 så var Spetsbergen Willem Barentsz namn på öarna år 1596 på grund av det karakteristiska landskapet med karga och spetsiga berg. Namnet hängde med fram till efter första världskriget. Spetsbergen är idag namnet på den största av öarna i ögruppen, som har fått samlingsnamnet Svalbard. 
Efter ankomsten ger vi oss ut på en kort rundtur i Longyearbyen. Här introduceras vi för stadens fascinerande historia och nutida roll som huvudstad på Svalbard, som kan anses som världens nordligaste belägna ”riktiga” stad.

Vi checkar in på ett trevligt budgetklasshotell (Coal Miners Lodge). Dagen tillbringas på egen hand. 
Läs mera om hotellet här: https://www.coalminerscabins.com/en-US

Dag 2
Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning på fartyget och resa ut till isfjorden

Efter frukost på hotellet, är det dags att utforska denna nordligt belägna stad på egen hand. Fartyget ligger antingen för ankar eller vid kaj och vi möter vårt expeditionsteam vid stadens torg, där de berättar mer om staden och vad vi bör uppleva.

Efter förmiddagen i Longyearbyen kör vi till hamnen och checkar in på fartyget. När vi har anvisats till våra hytter informerar expeditionsledaren om kryssningen, fartygets dagliga och säkerhetsmässiga rutiner samt säkerhetsutrustning. Därefter inleder vi vår båttur ut genom Adventfjorden och Isfjorden och sätter kurs norrut längs Prins Karls Forland. Kanske har vi turen att se vår första val redan på väg ut från Isfjorden. 

Programmet för de nästa dagarnas resa bör ses som en expeditionsresa. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Dag-för-dag-beskrivningen är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten.
 

Dag 3
Krossfjorden med Regnardnäset samt Lilliehöök
Den solida och starka Zodiakbåten

Efter båtturen i den ljusa natten med midnattssol längs Prins Karls Forland och Forlandet nationalpark som omfattar hela ön, kommer vi på morgonen fram till nordspetsen, Fuglehuken, där det imponerande Fuglehuksberget reser sig nästan 600 meter över havet.

Vi navigerar in i Krossfjorden på huvudön Spetsbergen, där den Fjortonde Juliglaciären kalvar in i Fjortonde Julibukten. På den frodiga och gräsklädda sluttningen ser man ofta betande renar och deras kalvar. På Redingerpynten finns ett litet fågelberg där den unika lunnefågeln har sitt rede, och här kan man även se spetsbergsgrissla. 

Vår resa till Svalbard ligger i mitten av arktiska sommaren, vilket är den tid på året då flyttfåglarna är mycket aktiva.  

Vi räknar med att kasta ankar utanför Möllerhamna vid Regnardnäset, eller en liknande plats. Om vädret tillåter ska vi gå i land för första gången under kryssningen i våra Zodiacbåtar. Det majestätiska landskapet runt Regnardnäset i den innersta delen av Krossfjorden ger oss intryck av vad som lockade dåtidens upptäcktsresande till dessa norra breddgrader. 

Härifrån reser vi till slutet av fjordsystemet till Lillienhöökfjorden med den stora och väldigt aktiva Lilienhöökbreen. Här avslutar vi dagen med att segla mellan de många större och mindre isbergen som glaciären kastar ut i fjorden, naturligtvis på säkert avstånd.

Från Lilliehöök kryssar vi ut ur fjordarna och sätter kurs mot den norra delen av  Svalbard.

Dag 4
Amsterdamön och valfångststationen vid Smeerenburg
Holländska valfångare etablerade Smeerenburg för 400 år sedan

På morgonen planerar vi att gå i land på ön Ytre Norskøya. Platsen är känd för att man här kan hitta det som finns kvar av en gammal valfångar-station, där valfångarna använde berget på ön som en utkikspunkt. Vi kommer se tydliga spår efter de många åren med valfångst och konsekvenserna av det farliga arbetet.  

Vi äter lunch en fantastisk utsikt mot glaciärklädda berg på vår väg längs Danskön. I Smeerenburgfjorden planerar vi att gå i land på Amsterdamøya där staden Smeerenburg anlades av holländska valfångare för 400 år sedan. Svalbards nordvästra hörn upptäcktes först av holländaren Willem Barentsz och här anlades en bebyggelse där upp emot 200 personer vistades på sommaren. Smeerenburg, som betyder fettstaden, anlades på en flack sandudde. Här släpades de tillfångatagna grönlandsvalarna in och den värdefulla valoljan kokades med hjälp av stora mängder sibirisk drivved i stora kar som det finns spår av än idag. Platsen har dessutom ofta använts som uppgångsplats för valrossar. På motsatt sida av fjorden har vi möjlighet att se knubbsäl som vilar på stora stenar i en skyddad vik vid Virgohamna. Vi kan inte gå iland här men kan ändå se resterna av den otursdrabbade hjälten August Andrées station, varifrån han försökte nå Nordpolen i en luftballong. 

Under kvällen sätter vi kurs mot nordöst.

Dag 5
Alkefjällets otroliga fågelliv och arktiska ökenlandskap vid Torrelnäset
Valrossar

På morgonen kommer vi fram och kryssar långsamt längs med det berömda Alkefjället. Om vi har tur med vädret har vi god sikt över de branta klipporna. Hela området är hemvist för en massiv koloni av polarsillgrisslor. Det är så många fåglar att det nästan inte finns en centimeter för dem att röra sig på. Under sommaren är här konstant liv och rörelse från de häckande fåglarna, både utmed klippväggarna och i havet.  

Dagens nästa stopp bjuder på ännu mer djurliv, den här gången i form av valrossar. Vi planerar nämligen att besöka Torellnäset som är hemvist för en flock som är bofasta här. De stora djuren visar gärna upp sina betar för förbipasserande. Valrossarna livnär sig bl.a. på musslor som de hittar på lågt vatten runt omkring. 

Dag 6
Längs packisen mot 80 grader nord
Följ med och upptäck fantastisk natur!

Hela dagen är öronmärkt åt att resa längs packisen på vår jakt efter framför allt isbjörn. Merparten av Svalbards stora bestånd av detta kanske mest ikoniska av alla de arktiska djuren, följer packisens kant norröver i den arktiska sommaren. Det beror på att många sälar, som är isbjörnens viktigaste föda, framför allt vistas här där den stora storsälen ofta ses. Exakt hur långt norrut och österut vi kommer beror helt på väder och isförhållanden på dagen, men sistnämnda beror även på hur kall vintern har varit. 

En möjlighet är även att vi kryssar till Nordaustlandet och besöker Sjuøyane i Svalbards nordligaste del. De gyllene stenöarna befinner sig ca 1000 km längre norrut än fastlandets berömda Nordkap. Om vädret tillåter kan vi gå i land och observera det spännande fågellivet på öarna. 

Möjligtvis finns det även tid för en Zodiackryssning längs iskanten innan vi i slutet av dagen återigen beger oss söderut mot huvudön Spetsbergen.

På kvällen sätter vi kurs mot Liefdefjordens magiska landskap.

OBS: Skillnader i väder och vind gör att varje år är unikt, och vi utvärderar löpande om packisens tjocklek och dess djurliv gör att den är värd ett besök. Expeditionsledaren och kaptenen finner andra spännande stopp om det blir aktuellt.

Dag 7
Texas Bar och Monacoglaciären

Under natten har vi rört oss från packisens kant norr om Svalbard och mot Woodfjorden på Spetsbergens nordkust. Woodfjorden präglas av röda sandstensfjäll som fick sin röda färg när Svalbard låg nära ekvatorn för över 400 miljoner år sedan. 

Beroende på vädret ger vi oss först in i Woodfjorden och därifrån vidare till Liefdefjorden. Vi är nu i Nordvest-Spitsbergen Nationalpark. På Reinsdyrflya lever en ett större antal renar som röra sig fritt i hela området. När fjordarna fryser till på vintern utvidgas renarnas område även till de omkringliggande öarna.  Här på öarna Liefdegjorden hittar vi ynglande ejder och kortnäbbad gås. Om vi har tur kan vi även få se den mer sällsynta kungsejdern, som är lätt att känna igen på det färgsprakande huvudet.

Många jägare har varit aktiva i det här området, några har till och med övervintrat och byggt små stugor. Vi hoppas på att kunna gå i land och se en stuga som heter  Texas bar från 1927. 

På eftermiddagen hoppas vi kunna fortsätta hela vägen till Liefdefjordens slut där den enorma och fem kilometer breda Monacoglaciären ligger. Den imponerande glaciären, som aldrig är still med sin kalvande glaciärfront, ligger framför de pampiga och karga bergen. Isen skiftar från kritvit till lysande turkos och vi känner av kylan från naturens egen frys. 

Vi planerar att bege oss ut på Zodiactur mellan isbergen, på säkert avstånd från glaciärfronten. Här äter mängder av tretåiga gås-fåglar och havstärnor plankton som dras med av smältvattnet som rör sig uppströms. 

Det är i slutändan isförhållandena som avgör var vi kan segla och var vi kan sjösätta våra Zodiacbåtar, framför allt norr och nordöst om Svalbard. Det kan bli nödvändigt att göra några mindre ändringar i programmet längs vägen. Det finns ett antal spektakulära platser längs ögruppens västra och sydvästra kust. Här är isen inte fullt lika utbredd på grund av Golfströmmens påverkan, och kuststräckan kan besökas om programmet norrut måste kortas ner.

Dag 8
Kongsfjorden, Ny Ålesund och Ny London
Staty av Roald Amundsen i Ny-Ålesund

I dag stävar vi in i Kongsfjorden som är omgiven av 1000 meter höga berg och där de stora glaciärerna Kungsglaciären och Kroneglaciären kalvar. 

Här kan man ofta se vitval och vågval och vi hoppas att vi har turen med oss även i år. På den sydliga brädden besöker vi Ny Ålesund som är en av världens nordligaste städer tillika stolt innehavare av världens nordligaste belägna postkontor och museum. Detta är en otroligt tuff belägenhet för en stad, men Ny Ålesund sjuder av atmosfär och är väldigt intressant. Staden var på sin tid Amundsens och Nobiles sista stopp innan flygningen med luftskepp över Nordpolen, och Kings Bay Kull Company bedrev gruvdrift här fram till år 1962 då en gruvolycka tvingade den norska regeringen att avgå. Ny Ålesund är idag internationellt centrum för arktisk forskning och varje sommar har cirka 100 vetenskapsmän av flera olika nationaliteter fullt upp med att undersöka allt från mikrobiologi till det arktiska klimatet.

Tundran utanför staden är otroligt vacker. De vilda renarna tar sig väldigt nära stadsgränsen i sin jakt på mat. I och runt Ny Ålesund ynglar många bramgäss som vallar runt sina gässlingar i staden. Det går även att se havstärna, och fjällripa, som är den enda landfågeln som övervintrar på Svalbard. Ripan utgör en rolig syn när den spankulerar runt med sina långa ”stövlar” av vita fjädrar. Vi ska bege oss utanför stadens isbjörnsgräns som är tydligt markerad med skyltar. 

Här följer vi med reseledarna de hundra meterna till Amundsen-expeditionens luftskeppsmast om man vill se den på lite närmre håll. 

På eftermiddagen planerar vi för landstigning vid historiska och natursköna Ny London på Blomstrandhalvøya. Platsen är rik på historia, geologi, fågelliv och flora. År 1906 upptäcktes förekomst av marmor som man försökt utvinna från 1911. Kvaliteten var däremot för dålig och projektet lades ner år 1920. Idag kan vi, 100 år efteråt, se bebyggelsen, järnvägsspår, kranar samt ångmaskiner som lämnats kvar. Vi tar en promenad i området som bjuder på en god variation av arktiska växter som är anpassade efter den korta och soliga växtsäsongen med temperaturer från få grader över fryspunkten. Sent på dagen styr vi kosan norrut och mot nya äventyr.

Under natten (men när solen inte går ner kan man lätt glömma vad som är natt och vad som är dag) kryssar vi tillbaka mot Isfjorden och Longyearbyen.

Dag 9
Longyearbyen och hemresa
Staden grundades som "Longyear City" 1906

Fartyget återvänder till hamnen i Longyearbyen på morgonen. Efter frukost tar vi farväl av besättningen ombord. Nu har det blivit dags att bege sig mot flygplatsen och flyget mot Oslo och sedan Stockholm.

Uppgradera hotell i Longyearbyen

Du kan uppgradera ditt hotell i Longyearbyen från Coal Miners Lodge (budget klass) till Radisson Blu Spitsbergen Polar (standard klass). 

Uppgradering per person i delat dubbelrum (standardrum inkl. frukost): 1200,- SEK

Tillägg för enkelrum: 2000,- SEK

Läs mer:
https://www.radissonhotels.com/en-us/hotels/radisson-blu-spitsbergen-polar

Läs mer om Coal Miners Lodge (inkl. i priset) här:
https://www.coalminerscabins.com/en-US

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg för  kat. G kr 9 998,- 
  • ​Tillägg för  kat. C kr 44 998,- 
Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under Information om resan: 

  • Tillägg för E: 2 298 :-
  • Tillägg för C: 5 998 :-
  • Tillägg för B: 11 998 :-
  • Tillägg för A: 33 998 :-
Priset inkluderar
  • Engelsktalande expeditionsteam
  • Flyg Stockholm – Longyearbyen t/r (med mellanlandningar i Oslo)
  • Transport och utflykter enligt program
  • 1 natt med boende på trevligt budgetklasshotell i Longyearbyen (bad och toalett i hallen)
  • 7 nätters kryssning med Ocean Albatros i delad utvändig hytt med hyttglugg e (kategori D) med bad/toalett
  • Frukost dag 2
  • Informationsmöten och föredrag som hålls av expeditionsteamet
  • Helpension på fartyget
  • Kaffe, te och isvatten på fartyget 
  • Skatter och avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Svensk reseledare
  • Avbeställningsskydd, 7 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extrautflykter och arrangemang
  • Tillägg för enkelhytt
  • Uppgradering av hyttkategori
  • Middag dag 1
  • Lunch dag 2 och dag 9
  • Andra drycker än kaffe, te och isvatten
  • Dricks till besättningen på Ocean Albatros (ca 14 USD per dag per deltagare)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 130 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
Ytterligare upplevelser
  • Kajaktur i Arktis: prisinformation ombord

Kajakutflykter köps ombord på fartyget

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om fartyget

Ocean Albatros har totalt 95 rymliga och komfortabla passagerarhytter, alla med havsutsikt. De flesta hytterna har en egen balkong. Det finns två restauranger, ett spa med uppvärmd pool, två spa bad, gym-område, en Albatros Nordic Bar och en föredragslounge ombord. Detta fartyg tillmötesgår verkligen alla önskningar en modern resenär på expeditionskryssning kan ha!

Det revolutionerande och stillfulla fartyget Ocean Albatros har alla fördelar som man hittar på ett litet expeditionsfartyg med den stabilitet och komfort som finns på större kryssningsfartyg. Den helt unika patenterade stäven, en så kallad X-Bov, betyder att Ocean Albatros skär genom vågorna på ett mer stabilt sätt än vad konventionella kryssningsfartyg gör. Fartyget rymmer max. 169 passagerare ombord, och den genomarbetade designen skapar en intim atmosfär, som tillsammans med den personliga servicen från fartygets personal bjuder på oförglömliga upplevelser.

Ocean Albatros är 105 meter långt, har 95 utvändiga hytter. Fartyget är byggt efter de senaste internationella säkerhetsreglerna (Solas 2012) och har den högsta isklassen (1A) samt de senaste zero speed stabilisatorerna, som tillsammans med den unika X-bogen innebär att fartyget går lugnt i vattnet jämfört med äldre fartyg. Fartyget är certifierat i ”comfort class” vilket innebär att det opererar med lägsta möjliga ljudnivå och med den minsta möjliga vibrationsnivån som finns i branschen.

Hytter och sviter

Det finns totalt 95 passagerarhytter och -sviter ombord på fartyget. Det finns utvändiga hytter, balkonghytter och sviter med havsutsikt. Hytterna har två enkelsängar eller en dubbelsäng. Dessutom finns det ett fåtal enkel- och trebäddshytter ombord. Alla hytter har eget bad och egen toalett och individuell temperaturreglering. Det finns också hårtork och tv.

Premiumsviten, 45 m2 - Kategori PS
Den största av alla hytterna ombord på Ocean Albatros är Premiumsviten. Denna tvårumssvit har dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt balkong och ett rymligt badrum. Sviten ligger på däck 4. 
Denna kategori finns på förfrågan, vänligen vänd er till Albatros för pris.

Juniorsvit, 42 m2 - Kategori A
De 4 juniorsviterna ombord på Ocean Albatros har en fantastisk utsikt tack vare läget på övre hyttdäck, däck 7. Sviterna har en dubbelsäng eller två enkelsängar, bäddsoffa, sällskapsyta, rymligt badrum samt egen balkong. Sviterna är för max 3 personer. Beläget på däck 7.

Balkongsvit, 28 m2 - Kategori B
Ocean Albatros har 6 balkongsviter på däck 4 och 6. Sviterna har dubbelsäng eller två enkelsängar, bäddsoffa samt sällskapsyta, badrum och egen balkong. Balkongsviterna har plats för 2 personer.

Balkonghytt, ca. 24 m2 - Kategori C
Detta är den vanligaste hyttkategorin på fartyget och ligger på däck 4 och 6. Balkonghytterna har dubbelsäng eller två enkelsängar, badrum och egen balkong. Hälften av hytterna har en bäddsoffa vilket gör det möjligt för ett barn att bo i hytten. Önskar man att boka två hytter med dörr mellan kan detta efterfrågas för denna kategori.

Standardhytt med fönsterglugg, ca. 22 m2 - Kategori D
Standardhytterna på Ocean Albatros. Hytterna är perfekta för dem som önskar en trevlig bas. Standardhytterna har två enkelsängar, fönsterglugg och badrum. Hytterna ligger på däck 3 och 4. 

Standardhytt med fransk balkong 16 m2 – Kat. E
Standardhytterna med fransk balkong ligger alla högt upp på fartyget, på däck 7. Hytterna har dubbelsäng och panoramafönster.

Trepersonershytt med fönsterglugg 22 m2 – Kat. F
Standard trepersonershytt på Ocean Albatros. Hytterna är perfekta för de som önskar en bekväm bas för upp till 3 personer. Standardhytterna har samtliga 2 enkelsängar, en bäddsoffa, fönsterglugg och badrum. Belägna på däck 3.

Standard enkelhytt med fönsterglugg 14 m2 – Kat. G
Standard enkelhytterna ligger på däck 3. De ligger intill fartygets mudroom (fartygets groventré) med smidig tillgång till Zodiac-plattformarna från vilka man går av och på fartyget.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 100 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Väder och vind

Väder-, vind- och strömförhållanden kan medföra att det förekommer justeringar/ändringar i program och båtrutt.

Expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagare innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Resan omfattas av Albatros resevillkor som vi förutsätter att deltagarna har tagit del av. 

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten.
-Søren Rasmussen, Albatros grundare

Vem kan delta?

För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

 Ej lämplig för personer med rörelsehinder

Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

 Särskilda hälsovillkor

Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Pass och passinformation till Albatros Travel

På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). Vi ber därför att du skickar med en passkopia till Albatros direkt efter en eventuell resebokning. I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut. 

Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.

Anslutning med inrikesflyg

Det går tyvärr inte att beställa anslutning med inrikesflyg i Sverige.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Tips inför packningen

En fartygskryssning på Nordatlanten på våren kräver en väldigt varierande klädsel. På land i Island kan temperaturen uppnå 15 grader men ute på Nordatlanten och på Svalbard kan den lätt sjunka till runt 5 grader, trots att solen kan skina dygnet runt. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.

Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till Zodiakbåtarna är också bra att ha med sig. 

Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Albatros finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna (se nedan). På den här kryssningen krävs ingen klädkod ombord. Praktiska rese kläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Ta gärna med en kikare (se mera nedanför). Handdukar behöver ej medtas.

Kolla i dina gömmor

Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Klädsel ombord

Klädseln ombord på fartyget är väldigt avslappnad och i äkta expeditionsanda. Det här är inte en lyxkryssning i Karibien med kostym och långklänning. Vi kommer med största sannolikhet se många jeans och stickade tröjor.

Lite mera om kläder och uttrustning:

Gummistövlar

Högskaftade gummistövlar är en absolut nödvändighet när du går i land. Ocean Victory/Albatros har bra och tåliga stövlar för alla deltagare. Ange därför skostorlek när du bokar resan! Även om personalen som betjänar gummibåtarna tar sig nära land och dessutom ger en hjälpande hand vid landstigning, är det nästan oundvikligt att någon gång behöva kliva ut i den låga bränningen. Förutom att gummistövlarna håller vattnet borta i samband med landstigning är de enkla att rengöra efter ett besök på land.

Jacka

En pålitlig vind- och vattentät jacka med luva är väldigt viktigt, kanske till och med det viktigaste plagget på en resa till Arktis. Jackan behöver inte vara tjock. Många Polarresenärer föredrar att använda en ofodrad jacka i goretex med en tröja (fleece) undertill.

Byxor

Vattentäta överdragsbyxor är absolut nödvändigt. Antingen i goretex eller vanliga regnbyxor. Byxorna måste vara robusta och inte allt för obekväma att gå i. Därutöver bekväma och varma byxor under överdragsbyxorna, och naturligtvis långkalsonger, gärna i ullfrotté. Det är inte säkert att du kommer att behöva allt det här, men det är mycket bättre att vara på den säkra sidan.

Halsduk

En bra halsduk eller en rundstickad halsduk är absolut nödvändigt när det blåser.

Mössa

Är absolut nödvändigt eftersom en stor del av värmeförlusten från kroppen sker från huvudet. Mössan bör vara vatten- och vindtät och gå ner över öronen. Leta genom dina gömmor innan du investerar i ny utrustning. Det råder inga som helst krav eller förväntningar på att kläder och utrustning behöver vara det allra senaste eller snyggaste.

Kikare

Ett måste om du vill titta på fåglar och valar. Helst av hög kvalitet, gärna med 8 till 10 gånger förstoring och en lins med en diameter på minst 30 mm. En bra kikare kan troligtvis inte köpas för under 800 kr. 

Kamera

Större kameror bör medtas i en vattentät ryggsäck. Axelväskor är besvärliga att släpa runt på, och du kan räkna med skum som sprutar upp från vattnet. Ta med många reservbatterier och film. Liten ryggsäck, helst med vattentät yta, för personliga ägodelar under vandringarna. Föremålen kan även tas med i en plastpåse i ryggsäcken.

Livet ombord:

Mat och dryck

Helpension ingår ombord på fartyget. Samtliga måltider serveras i restaurangerna (med undantag av 1 utomhus BBQ, om vädret tillåter). Vin och öl kan köpas i baren. Det finns 2 restauranger ombord (huvudrestaurangen och specialrestaurangen). Kockarna kommer att göra sitt bästa för att uppfylla särskilda kostbehov (informera om eventuella sådana på bokningsblanketten) men vi kan inte lämna några garantier.

Mellan landstigningar och aktiviteter har vi 3 dagliga huvudmål mat. En njutning för kropp och själ. Albatros Expeditions tar alltid hänsyn till matallergier och det finns hälsoalternativ liksom olika sorters protein.
Vårt hårt arbetande kökspersonal levererar många olika frukostalternativ, serverade som buffet, ofta med en station där ägg lagas enligt önskemål. Vid lunch bjuds det ett smörgåsbord av aptitretande valmöjligheter och du kommer säkert att ha energi för din nästa aktivitet!

När det är dags för middag, kan du välja att äta i huvudrestaurangen eller boka bord i specialrestaurangen (ombord). Din kvällmåltid serveras a la carte, med nya fräscha val dagligen och alltid med ett urval återkommande valmöjligheter. Det finns alltid ett vegetariskt alternativ och en fiskrätt. Albatros Expeditions är känd för sin läckra mat och ett urval goda viner att njuta till maten.
Ombord serveras det också te med godsaker, kakor och snacks mitt på dagen varje dag. Det finns te och vanligt kaffe att tillgå hela dagen. Specialkaffe, drinkar och cocktails finns att beställa i fartygets barer.

Elektricitet

Strömstyrkan ombord är 220V.

Fartygets besättning

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

På Albatros expeditionsresor resor möts ni av ett engelsktalande team på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av ett engelsktalande team.

Typiskt dagsprogram

Väl framme, är det dags att utforska Spetsbergen och omgivande öar. Syftet med dagarna kring Svalbard är att alla ska av fartyget så mycket som möjligt när vädret tillåter. Våra två huvudsakliga expeditionsaktiviteter är landstigning och Zodiac-kryssning. Beroende på vädret försöker vi ha två aktiviteter varje dag. Det blir vanligtvis en morgonaktivitet efter frukost och en eftermiddagsaktivitet efter lunch. Under varje aktivitet, har varje grupp vanligtvis möjlighet att göra både en landstigning och en Zodiac-kryssning (avhängigt bestämmelser och säkerhet i land). Vi försöker alltid tillgodose denna förväntan, men eftersom vädret i polarregionerna kan vara extremt oförutsägbart, ber vi alla att vara flexibla och hantera förväntningar. ”Aktiviteter” inkluderar landstigningar, Zodiac-kryssningar och fartygskryssningar. Oavsett vilken aktivitet som gäller för dagen så kommer teamet att arbeta så hårt de kan tillsammans med kapten och besättning för att gästerna ska få den bästa erfarenheten. Ibland kommer vi till ett område där landstigning inte är möjlig och då får vi en Zodiac-kryssning. Vissa områden är kända för sin samling av stora isberg, gott om vilda djur och även historiska landmärken som skeppsvrak, vilket kan vara anledningen till varför vi besöker dessa platser, även om vi vet att det bara blir en Zodiac-kryssning. När en grupp är ute i Zodiac-båtar, finns det aktiviteter ombord för den andra gruppen. Detta är förmodligen det enda tillfället då vi behöver vänta ombord, förutom om vädret så kräver. 

En ”typisk” expeditionsdag ser ut så här
***Avhängigt väder, schemaläggning och tidsåtgång.***

  • 0645: Väckning
  • 0700-0800: Frukost
  • 0830-1130: Morgonaktivitet – Landstigning och Zodiac-kryssning
  • 1230-1330: Lunch
  • 1430-1730: Eftermiddagsaktivitet – Landstigning och Zodiac-kryssning
  • 1830-1930: Kvällsmöte med Expeditionsteamet
  • 1930: Middag
  • 2100: Kvällsunderhållning och presentationer med Expeditionsteamet

Landstigningar är en mycket god möjlighet att sträcka på benen och njuta av naturen. Vårt expeditionsteam kommer att vara i land för att hålla utkik efter isbjörnar, identifiera växter och vilda djur, samt se till att våra gäster är säkra på land från potentiella faror.
Zodiac-kryssningar är perfekta för att se valar, isberg, glaciärer, valrossar och sälar som är ute och söker föda till havs. Din förare navigerar i området för att hitta vilda djur och vackra landskap. I slutet av resan, blir oftast Zodiac-kryssningarna de flestas favorit eftersom de bjuder på så många olika typer av erfarenheter. 
Fartygskryssningar: Vid dåligt väder eller om vi befinner oss i ett område där vi inte kan gå iland, kommer vi att göra vad vi kallar ’expeditionskryssning’. Det är då vi försöker flytta fartyget till en mer skyddad plats, medan vi observerar djurlivet och naturen omkring oss. När vi gör detta, uppmanar vi alla att ge sig ut på däck och njuta av sceneriet. Det är också troligt att en ur expeditionsteamet ger en presentation om djurlivet i polarområdena, historia, naturvård, med mera.
Övriga aktiviteter inkluderar vårt fartygsgym, där du kan bränna några kalorier på våra konditionscyklar och/eller löpband. De flesta av våra fartyg har också andra konditionsmaskiner och styrke-/viktmöjligheter. Många resor erbjuder kajakturer (bokas och betalas ombord) och fotoworkshopar. Ibland erbjuder vår personal också yoga-lektioner och andra fritidsaktiviteter. Våra nya fartyg har ett spa, vilket bidrar till din upplevelse ombord. Vårt bibliotek är en perfekt plats för att ta det lugnt mellan aktiviteter. Under resan kan du också njuta av en tepaus. Våra affärer ombord bjuder också på en enkel shoppingupplevelse.
Vänligen notera att vår planering och alla utomhusaktiviteter är helt avhängiga väder- och driftsförhållanden som ska garantera våra gästers säkerhet och välbefinnande. Resans rutt och landstigningar bestäms av kaptenen och expeditionsledaren, vilket kommuniceras till gästerna i regelbundna genomgångar. Albatros Expeditions reserverar sig rätten att modifiera landstigningar och platser som besöks under en resa på grund av på väder och lokala klimatförhållanden för att få en säker och njutbar erfarenhet för samtliga gäster och personal. Våra resor är av expeditionskaraktär, och schemaändringar är därför vanliga på grund av den miljö vi verkar i liksom viljan att använda alla möjligheter som finns i ett område med vilda djur.

Ge en hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget. 

Vid ombordstigning i en Zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen. 

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord.

Dricks

Dricks till fartygsbesättningen och lokala guider på arrangemangen i land ingår inte i resans pris. Fartygsbesättningen gör allt för att vi ska känna oss välkomna och så att vi får största möjliga utbyte av resan, och den internationella standarden i kryssningsbranschen och på detta fartyg är 14 USD per deltagare och dag. All dricks fördelas till hela besättningen. Det belopp som debiteras är 14,00 USD per person och dag och kommer automatiskt att sättas upp på din räkning via ditt cruise card.

Handen på hjärtat

Information

Alla utflykter och landgångar är beroende av att väder- , hav-, och isförhållanden är sådana att fartyget kan komma in till områdena. Zodiacer och kajaker ska kunna manövrera under lämpliga förhållanden för att garantera säkerheten för våra passagerare och personal. 

Ocean Albatros har trevliga gemensamma områden, bl.a. bastu/wellness, restaurang, bar och ett bibliotek, där man kan tillbringa sin fritid, även i hårt väder.  Vårt fartyg är bemannat med experter på olika områden som kommer att hålla föredrag under resans gång om allt från biologi till is, geologi och djurliv.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor