Tågresa till London och Paris

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Med tåg från Stockholm till Paris och London

TÅGRESOR

Följ med på en spännande tågresa i tidens tecken till de två mest imponerande huvudstäderna i Europa och med Eurostar under Engelska kanalen. Det typiskt brittiska kryddas med en nypa fransk finess: I kosmopolitiska London blandas det klassiskt konservativa med sista skriket och framtidens tankegångar. Jättelika shoppingstråk och små loppmarknader. Slappna av vid Covent Garden, marknadsplatsen som blivit Londons största tillhåll för gycklare och gatumusikanter. Vi fortsätter till kärlekens stad, romantiska Paris. I Paris finns konsten, kulturen och muséerna. Restaurangerna, kaféerna, maten och vinet. Boulevarderna, parkerna och de formidabla byggnadsverken. Och Paris är precis som London en världsstad som man alltid återvänder till. 

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor, Tågresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta GBP, EUR,

Dagsprogram 9 dagar
Dag 1
Stockholm – Köpenhamn – Hamburg
Dag 2
Hamburg – Köln – Bryssel – London. Via Köln och Bryssel och därefter med snabbtåget Eurostar genom Eurotunneln till London
Dag 3
London. Promenad längs med Themsen från Big Ben till Towern. Middag på kvällen
Dag 4
London. Med Docklands Light Railway genom ultramoderna Docklands till historiska Greenwich
Dag 5
London - Paris. Med snabbtåget Eurostar från kosmopolitiska London och under Engelska kanalen till romantikens Paris
Dag 6
Paris. Stadspromenad uppe på bohemernas sägenomspunna Montmartre. Middag på kvällen
Dag 7
Paris. Axe historique från La Défense via Triumfbågen och Place de la Concorde till Louvren
Dag 8
Paris – Frankfurt am Main – Hamburg. Middag på kvällen
Dag 9
Hamburg – Köpenhamn – Stockholm. Hem igen till Sverige via Danmark

Hotell

Travelodge Hotel Kings Cross Royal Scot, London

Stort engelskt trestjärnigt turisthotell i brittisk stil med små enkelt inredda rum och långa korridorer, det håller lägre klass än tyska trestjärniga hotell, men med utmärkt läge ca 900 meter från St Pancras International där Eurostar stannar. Rummen har sköna sängar och plattskärms-tv samt kaffe- och tekokare. Det är nära till Kings Cross tunnelbanestation som är en perfekt knutpunkt för olika destinationer i London. Det är också nära till många sevärdheter liksom till affärer, pubar och restauranger. På hotellet serveras engelsk frukost. 
 
https://www.travelodge.co.uk/hotels/269/London-Central-Kings-Cross-Royal-Scot-hotel?utm_source=google&utm_medium=GHA_Organic&utm_campaign=GHA_London%20Central%20Kings%20Cross%20Royal%20Scot

Hotel Ibis Gare du Nord Château Landon, Paris

Franskt trestjärnigt hotell mycket centralt beläget ca 650 meter både från Gare du Nord och Gare de l´Est. WiFi är gratis i alla utrymmen och alla rum är luftkonditionerade och har platt-TV med satellitkanaler, garderob, skrivbord samt trägolv. God service med hjälpsam personal. Rummen enkla men rena och välstädade. En frukostbuffé serveras varje dag. På hotellet finns bar och i närheten finns många restauranger och kaféer.

https://www.accorhotels.com/fr/hotel-1823-ibis-paris-gare-du-nord-chateau-landon-10eme/index.shtml?dateIn=2019-12-08&nights=1&compositions=2&stayplus=false

Motel One Hamburg Alster, Hamburg

Ett nytt och fräscht hotell med panoramautsikt över Hamburg som erbjuder ljudisolerade rum med elegant inredning och gratis Wi-Fi. De luftkonditionerade rummen har en platt-TV och eleganta lampor. Alla badrum har inredning i glas och granit. One Lounge är öppen 24 timmar om dygnet och fungerar som lobby, bar och frukostrum där frukostbuffé serveras. Hotellet ligger precis vid en tunnelbanestation och ca 900 meter från Hamburg Hauptbahnhof. 

På avgångarna 5 maj och 21 juli kan andra hotell I Hamburg komma att användas, vilket i så fall meddelas ett par veckor i förväg.

https://www.motel-one.com/en/hotels/hamburg/hotel-hamburg-alster/

Bilder

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Stockholm – Köpenhamn – Hamburg Ca 10 timmars tågresa, i regel med ett byte
En historisk reseform har blivit modern igen

Från Stockholms Central tar vi tåget söderut mot Köpenhamn via Malmö, en tågresa som nuförtiden bara tar drygt fem timmar. Vi färdas genom det vackra Södermanland och de mörka skogarna i Kolmården i hög hastighet och passerar snart Norrköping och Linköping i Östergötland. Sträckan mellan huvudstaden Stockholm och Malmö i söder är en av de viktigaste järnvägssträckorna i Sverige och öppnades upp för trafik redan på 1860-talet. Det var dock sent i förhållande till många andra europeiska länder och det var långt ifrån självklart att man skulle satsa på denna nymodighet i bondelandet Sverige. Genom hela Småland går vår färd och vi passerar järnvägsmetropolerna Nässjö och Hässleholm. Efter Malmö återstår bara Öresundsbron och på eftermiddagen glider vi in vid Huvudbangården från 1911 mitt inne i Köpenhamn. Genom det platta danska landskapet går sedan färden över att antal danska öar. Mellan Köpenhamn och Hamburg tar det också ungefär fem timmar och snart är vi framme vid ännu en stor järnvägsstation, nämligen Hamburg Hauptbahnhof, den största i Europa efter Gare du Nord i Paris. På ett trevligt hotell knapp en kilometer från stationen övernattar vi.

Dag 2
Hamburg – Köln – Bryssel – London. Via Köln och Bryssel och därefter med snabbtåget Eurostar genom Eurotunneln till London  Ca 8 timmars tågresa med snabbtåg från Bryssel, i regel med två byten
Vid Westminster Palace med Big Ben

På morgonen lämnar vi Hamburg för den här gången och tar tåget västerut till Köln i Nordrhein-Westfalen vid floden Rhen. Staden är mest känd för sin enorma gotiska katedral som ligger precis vid järnvägsstationen. Kölnerdomen var en gång världens högsta byggnad med sina två 157 meter höga torn. Staden är också känd för sitt öl som heter Kölsch och som serveras i väldigt små glas. Kanske hinner vi smaka ett litet glas när vi byter tåg? Sedan är det inte långt till Belgiens huvudstad Bryssel som är platsen för vårt nästa tågbyte. Det lilla landet Belgien spelar stor roll internationellt med både EU:s och Natos högkvarter förlagda till huvudstaden Bryssel. Belgien har två stora folkgrupper, flamländare och valloner, och splittringen mellan dem har präglat hela landets moderna historia.  Från Bryssel tar vi snabbtåget Eurostar till London genom tunneln under Engelska kanalen. Mellan de två huvudstäderna är det ca 360 km vilket tar ca två timmar. I Frankrike och Belgien går tågen med en hastighet upp till 300 km/h. Vi anländer till järnvägsstationen St. Pancras International, även känd som London St Pancras är en centralstation som ligger på Euston Road i området London Borough of Camden i centrala London. Stationen är känd för sin viktorianska arkitektur. Härifrån har vi knappt en kilometer till vårt hotell där vi ska tillbringa tre nätter.

Dag 3
London. Promenad längs med Themsen från Big Ben till Towern. Middag på kvällen

Idag ska vi tillsammans ta en promenad längs med floden Themsen, en promenad på ca 5 kilometer.  Vi börjar med att ta tunnelbanan till Big Ben vid Westminster Abbey. Big Ben är namnet på klockan i tornet Elizabeth Tower, nyligen uppkallat efter den nuvarande drottningen. Tornet hör till det gamla Westminster Palace som nu inrymmer Parlamentet. Vi vandrar över Westminster Bridge till det stora pariserhjulet London Eye som uppfördes till millenniumskiftet. Hjulet är 170 meter högt och har 32 gondoler som vardera tar 25 passagerare. Vi vandrar vidare längs med South Bank och passerar Waterloo Bridge och Nationalteatern inrymd i en modern byggnad från 1960-talet. Snart passerar vi även Blackfriars Bridge och kommer till The Globe Theatre som återuppbyggdes i gammal stil på 1990-talet. På den ursprungliga teatern från år 1599 uruppfördes flera av Shakespeares pjäser. Teatern rymde 3 000 åskådare. Den nuvarande teatern används idag åter främst till Shakespeares pjäser. Vi vandrar vidare längs med Themsens södra strand, passerar Southwark Bridge och London Bridge samt HMS Belfast, en brittisk kryssare som bland annat användes under andra världskriget och deltog i sänkningen av den tyska slagkryssaren Scharnhorst. Efter att ha passerat många broar över Themsen ska vi nu gå över den kanske mest kända bron, nämligen Tower Bridge, en klaffbro från sent 1800-tal. På andra sidan bron ligger Towern, en medeltida kunglig borg som har fungerat som kungligt palats, fästning och fängelse, särskilt för högt uppsatta fångar som prinsarna i Towern och drottning Elisabeth I. Resten av dagen är fri för egna aktiviteter beroende på intresse, men tillfälle ges nu att ta sig en närmare titt på the Tower of London. På kvällen syns vi igen för en gemensam middag.

Dag 4
London. Med Docklands Light Railway genom ultramoderna Docklands till historiska Greenwich
Maritime Museum i Greenwich

Ännu en dag i denna underbara stad. Det sägs att om man är trött på London är man trött på livet. Vi befinner oss verkligen i händelsernas centrum. Gatorna är fyllda av restauranger, affärer, muséer och pubar. Idag ska vi bege oss österut till Docklands. Idag kännetecknas Docklands av omfattande kontorsbebyggelse med flera skyskrapor, men tidigare har området utgjort kärnan av Londons hamnanläggningar, med en rad dockor som byggdes för att stänga ute tidvattnet. Vi åker med Docklands Light Railway som är ett automatiskt högbanesystem.  Systemet är inte fysiskt sammankopplat med Londons tunnelbana, utan har egna spår och vagnar. Alla tåg är datorstyrda och saknar förare. Vi åker mot Greenwich men kliver av norr om floden och tar Greenmwich Foot Tunnel under Themsen till Greenwich. Tunneln under floden som öppnade 1902 är 370 meter lång och byggdes för att arbetarna enkelt skulle kunna ta sig från bostäderna i Greenwich till hamnanläggningarna på flodens andra sida. Greenwich Foot Tunnel byggdes för att tillåta invånare från södra London att resa till jobbet i hamnen i Isle of Dogs. Tunneln är fortfarande populär och sägs användas av 1.5 miljoner människor per år. Det ingår i National Cycle Route och Thames Path. Resten av dagen är fri för egna upplevelser och upptäcktsfärder, men i Greenwich finns mycket att titta på. Cutty Sark var ett av de mest berömda klipperskeppen som seglade under Brittiska Ostindiska Kompaniet och ligger nu i en torrdocka i Greenwich. Cutty Sark blev under sin tid känd som ett av de snabbaste fartygen på haven och fraktade hem te från Kina till England snabbare än något annat fartyg på sin tid. Observatoriet i Greenwich är ett astronomiskt observatorium beläget Greenwich Park. Enligt en internationell konvention är dagens nollmeridian den som passerar genom Greenwich just vid detta observatorium. I Greenwich finns också ett kungligt palats och ett stort maritimt museum samt massvis med affärer och restauranger.

Dag 5
London - Paris. Med snabbtåget Eurostar från kosmopolitiska London och under Engelska kanalen till romantikens Paris Ca 3 timmars tågresa med snabbtåg, oftast utan byten
London Eye är 135 meter högt

Från St Pancras tar vi änne en gång Eurostar-tåget, men den här gången i riktning mot Frankrike. Det är nu dags att lämna England bakom oss och vi beger oss ner mot den Engelska kanalen genom grevskapet Kent för att med hjälp av Eurotunneln ta oss tillbaka till kontinenten, som när dimman ligger tät av britterna har ansetts som isolerad. Kontinentens ständigt återkommande isolering upphörde dock 1994 då tunneln invigdes. Redan tidigt 1800-tal diskuterades emellertid en tunnel under kanalen men tekniska och säkerhetspolitiska skäl satte stopp för alla projekt. Under sent 1800-tal betraktades projektet som tekniskt möjligt då man sneglade på teknik använd i Alperna vid tunnelbyggen och teknik från tunnelbanebyggen i London, men krig och lågkonjunkturer gjorde att tunneln dröjde. Tunneln är nu 50 km lång mellan Folkestone och Calais, varav 39 km går under vattnet. Det är bara en järnvägstunnel men som med speciella tåg hanterar även fordonstransporter. Snart är vi i Calais som är en hamnstad i det franska departementet Pas-de-Calais belägen vid Doversundet, där Engelska kanalen är som smalast. Staden och regionen var länge den viktigaste strategiska hållpunkten för England i norra Frankrike. Calais är också känd som den plats där de allierade hade lurat den tyska försvarsledningen om att en invasion skulle äga rum, fastän Normandie blev det valda området för Operation Overlord. Snart är vi framme på Gare du Nord som är en av sex stora järnvägsstationer i Paris. Med 190 miljoner resenärer om året är det den mest trafikerade i Europa och en av världens största järnvägsstationer. På gångavstånd har vi vårt nya hotell där vi nu checkar in för tre nätter.

Dag 6
Paris. Stadspromenad uppe på bohemernas sägenomspunna Montmartre. Middag på kvällen
Sacré Coeur betyder (Jesu) Heliga hjärta

Tillsammans tar vi tunnelbanan till Montmartre som vi tillsammans med en lokalguide ska utforska.  Montmartre är en stadsdel belägen på en 130 meter hög kulle i 18:e arrondissementet i norra Paris. Namnet Montmartre kommer av Mont des Martyrs, "Martyrernas berg". År 262 halshöggs här Sankt Dionysius och ärkediakonen Eleutherius. På platsen uppfördes därefter ett benediktinkloster. På klostrets plats uppfördes på 1800-talet basilikan Sacré-Cœur som reser sig vit och mäktig som en gräddbakelse. Härifrån har vi en bedårande utsikt över stadens takåsar. Förutom Sacré-Cœur märks också konstnärstorget Place du Tertre där konstnärerna sitter och målar, en del bra, andra sämre. Bland de kända konstnärer som tidigare verkat i stadsdelen märks bland andra Salvador Dalí, Claude Monet och Pablo Picasso. Stadsdelen är också känd för sin kugghjulsbana från år 1900.  Resten av dagen är fri för egna aktiviteter beroende på intresse. Paris har genom åren fått smeknamn som ljusets stad, modets huvudstad och romantikens huvudstad. Staden kan upplevas på många olika sätt och är en av de mest besökta platserna i världen. Det är inte svårt att förstå varför. Egentligen behöver man inte göra så mycket utan man kan bara sitta på ett kafé och låta tiden gå. Beställ en café crème och en croissant eller varför inte ett glas champagne? Sedan är det bara att njuta och supa in livet som pågår runt omkring. En utmärkt park att spendera ett par timmar i är Jardin de Luxembourg. Parken är stor nog för alla att hitta sin egen favoritdel. Man kan traska igenom parken och titta på statyerna eller bara sätta sig vid den stora dammen i mitten och njuta av tillvaron. Parker passar också bra ihop med en medhavd lunch, kanske i form av en nybakt baguette från ett bageri, lite god ost och kaffe i pappersmugg. På kvällen syns vi igen för en gemensam fransk middag.

Dag 7
Paris. Axe historique från La Défense via Triumfbågen och Place de la Concorde till Louvren
Glaspyramiden utanför Louvren

Idag ska vi ägna oss åt Axe historique, den historiska axeln som är en tänkt rak linje genom ett antal monument, byggnader och genomfartsleder från Grand Arche i La Défense till Louvren inne i centrala Paris, en sträcka på ca 10 km, men vi kommer omväxlande att gå och omväxlande åka tunnelbana och promenera ca 6 km. Vi börjar med att ta tunnelbanan ut till den nya triumfbågen i La Défense, Grand Arche, som uppfördes 1989 tvåhundra år efter den franska revolutionen och ritades av den danske arkitekten von Spreckelsen. Bågen är en nästan perfekt kub 108 meter bred, 112 meter djup och 110 meter hög. Vi vandrar sedan esplanaden nedåt genom futuristiska kvarter med höga skyskrapor till nästa metrostation och sedan åker vi över floden Seine till stationen Argentine. Därifrån är det inte långt till Place Charles de Gaulle som är en stor öppen plats i västra Paris där en stor mängd boulevarder och avenyer strålar samman. Mitt på platsen står den gamla Triumfbågen, Arc de Triomphe, som är en monumental valvbåge 50 meter hög och 45 meter bred. Triumfbågens uppförande skedde ursprungligen på Napoleons initiativ till minne av segern vid Austerlitz 1805, men han avsattes innan Triumfbågen hann färdigställas 1836. Vid Triumfbågen börjar Avenue des Champs-Élysées som är en del av den historiska axeln. Champs Élysées är platsen för många skådespel året runt. Bland annat firas den franska nationaldagen den 14:e juli genom att en militärparad med tillhörande fordon tar plats och marscherar på avenyn med presidenten på första parkett. Vi vandrar ner längs med avenyn och snart är vi framme vid Place de la Concorde med den berömda obelisken från Luxor i centrum. Sista delen av vår vandring går genom den sköna Tuilerieträdgården som skapades av Katarina av Medici som trädgård till palatset Tuilerierna år 1564. Snart är vi framme vid målet för vår vandring, glaspyramiden utanför slottet Louvren där nu ett av världens mest kända museer ligger. De som så önskar har nu möjlighet att på egen hand utforska detta enorma museum med hyllade konstverk av bland annat Tizian, Rafael och Leonardo da Vinci. Bland rariteterna kan nämnas Mona Lisa, Venus från Milo och Nike från Samothrake. Vill man inte fördjupa sig i konsten kan man i stället ta en båttur på floden Seine eller göra något annat. Paris är en outtömlig skattkammare som alltid bjuder på minnesvärda upplevelser.

Dag 8
Paris – Frankfurt am Main – Hamburg. Middag på kvällen Ca 8 timmars tågresa,  i regel med ett byte

Nu beger vi oss till järnvägsstationen Gare de l'Est. Som namnet antyder är det härifrån tågen går som ska österut och vi ska just österut i riktning mot Tyskland. Med ett modernt franskt snabbtåg bär det iväg genom landskapet genom regionerna Champagne och Lorraine mot den tyska gränsen. Champagne är en region som är stolt för sin vintillverkning och för sina vinodlare som har lyckats bevara och förbättra vinområdet med sin unika bubblande produkt. Lorraine eller Lothringen som det heter på tyska är en mindre känd region men med vackra städer saom Metz och Nancy. Regionen är känd för sin paj, Quiche Lorraine, med en fyllning av äggstanning och tärnat sidfläsk. Snart är vi inne i Tyskland och tidigt på kvällen är vi framme vid Hamburg, dagens slutmål och Tysklands näst största stad efter huvudstaden Berlin.  Vi checkar in på ett välskött tysk hotell på gångavstånd från Hauptbahnhof och sedan ligger staden för våra fötter. Hamburg är en stad med kosmopolitisk atmosfär och internationellt tempo, parisisk flärd kombinerad med hanseatisk gedigenhet. Mycket har hänt i Hamburgs historia. Från att delvis ha legat i ruiner efter andra världskriget är Hamburg i dag en ledande handelsstad med en gigantisk frihamn. Handeln och sjöfarten har i alla tider satt sin prägel på staden och det märks på det gigantiska utbudet av affärer och varuhus. På kvällen äter vi en sista gemensam middag tillsammans på en trevlig restaurang. 

Dag 9
Hamburg – Köpenhamn – Stockholm. Hem igen till Sverige via Danmark Ca 10 timmars tågresa, i regel med ett byte
Att resa med tåg är en upplevelse i sig

Vi lämnar Hamburg bakom oss och åker norrut genom regionen Schleswig Holstein som är Tysklands nordligaste förbundsland. Schleswig eller Sönderjylland tillhörde länge Danmark och gränsen mellan Danmark och Tyskland har stundtals varit omtvistad och justerats. Snart är vi i alla fall i Danmark, vårt närmaste grannland i söder. Så nära med ändå lite annorlunda på ett spännande sätt.  Danmark består av över 400 namngivna öar och oavsett var i Danmark man än befinner sig har man aldrig längre än fem mil till havet. Sverige och Danmark har mycket gemensamt rent historiskt. År 1397 bildades Kalmarunionen av drottning Margareta I och hennes fosterson Erik av Pommern. Detta försök att ena Norden i ett enda sammanhållet rike föll inte väl ut, då unionen var måttligt populär framförallt i Sverige, som också lämnade den i och med Gustav Vasas trontillträde på 1500-talet. I mitten av 1600-talet förlorade Danmark sin östra landsdel bestående av Skåne, Halland och Bleking till den nya stormakten Sverige. Från Kalmarunionens bildande fram till 1814 ingick också Norge i det danska väldet. Efter 1814 blev de norska områdena Färöarna, Grönland och Island officiellt danska. Tillbaka i nutiden passerar vi Köpenhamn, åker över Öresundsbron från 2000 och under Malmö i Citytunneln från 2010 och på kvällen är vi hemma igen i Stockholm efter en innehållsrik resa med tåg genom det nya Europa. På återseende!

Prisinformation

Tillägg för enkelrum

SEK 5 398,-

Priset inkluderar
  • Svensk reseledare
  • Rundresa med tåg i andra klass
  • Platsbiljetter i andra klass
  • Tillägg för snabbtåget Eurostar Bryssel – London samt London - Paris
  • 8 nätter i delat dubbelrum (Enkelrum mot pristillägg)
  • 8 frukostar
  • 3 middagar (dag 3, 6 och 8)
  • Utflykter enligt program
  • Lokaltrafik i London tre dagar
  • Lokaltrafik I Paris tre dagar
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/Komplement till hemförsäkring
  • Eventuella extraarrangemang
  • Tillägg för enkelrum
  • Måltidsdrycker
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kr (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under priset inkluderar

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 18 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris. 

Praktisk information

Vi reser med hjälp av interrailkort som fungerar som biljett. Interrailkortet kompletteras med platsbiljetter. Tågtidtabellerna justeras ett antal gånger per år och olika länder har olika brytpunkter för tidtabellsjusteringar. Biljetterna skickas ut ca en månad före avresa med rekommenderad post. Det är därför mycket viktigt att verkligen ange korrekt adress när man gör sin bokning.

Interrail-korten som vi använder på din resa gäller för fem dagars tågresa, vilket är det antal dagar som vi åker tåg under resan.

Påstigning sker i Stockholm eller Göteborg ca kl 07.30. Platsbiljetter med exakta tider kommer drygt en månad före avresan. Vänligen ange påstigningsort i kommentarsfältet vid bokning. 
 
Stockholm C
Norrköping
Linköping
Göteborg
Halmstad
Kalmar
Växjö
Karlskrona
Köpenhamn

Europas tågväsende är inte digitaliserat så e-biljetter finns ännu inte. Tågbiljetter till tågen ute i Europa skrivs ut på särskilt säkerhetspapper och platsbiljetterna är liksom de personliga interrail-korten värdehandlingar. Om man tappar eller blir bestulen på sina färdhandlingar så får man själv stå för de kostnader som uppstår och vända sig till sitt försäkringsbolag för eventuell ersättning. 
 
 
 
På resorna bor vi på hotell nära stationerna, i regel på bra trestjärniga hotell. Hotellen vi har valt ligger ofta bara ett par hundra meter från stationerna och aldrig längre bort än en kilometer så att man kan gå mellan stationerna och hotellen. Det är därför viktigt att resa lätt, med en mindre resväska med hjul som är enkel att dra och lätt att manövrera, kanske kombinerat med en mindre ryggsäck. Utflykterna genomförs alltid till fots eller med lokaltrafik i form av bussar, spårvagnar och tunnelbana. Vi hyr inte in några bussar på våra tågresor. 
 
Under resdagarna åker vi när det är möjligt direkttåg från punkt A till B. Ibland måste vi byta tåg en gång per dag, ibland måste vi byta två gånger. På de längre sträckorna har vi alltid platsbiljetter, ibland måste vi resa kortare sträckor med regionaltåg som ej har platsbiljetter. På vissa tåg finns kafévagnar där man kan handla enklare mat och dryck. Tiden för tågbyten är i normalfallet väl tilltagen så att man hinner köpa något att äta på plats eller att ta med som matsäck. Men man måste vara kry och rask för ibland kan det bli bråttom i samband med något tågbyte. Ibland har man mer tid så att man hinner gå ut ur stationen och ta en titt på staden där tågbytet sker. 
 
Man måste vara i god fysisk form om man ska följa med på våra tågresor. Grupperna är små på drygt 20 personer och med en reseledare per grupp. Det finns ingen personal som hjälper till med bagaget så det måste man klara helt på egen hand. Ibland blir en grupp utspridd över ett tåg även om målsättningen är att få platsbiljetter som gör att gruppen sitter väl samlad, men man måste själv kunna hålla reda på var man ska gå av och var man ska byta tåg. Reseledaren informerar naturligtvis om detta när tillfälle ges och man har tillgång till resplan med tidtabell. 

Bagage

Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resdagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med egen handduk på resan.

Läs mer om

Här kan du läsa mer om dina spännande resmål: 
England: https://www.albatros.se/resmal/europa/england
Frankrike: https://www.albatros.se/resmal/europa/frankrike

Brexit

Storbritannien gick 1 februari 2020 ur EU, och det så kallade Brexit har nu skett. Inresereglerna för EU-medborgare och norrmän ändras inte i 2020, och således är det inget som påverkar våra resenärer fram till 31/12 2020. Man reser fortfarande in i landet med vanligt pass och utan visum. Om det ändras 2021, uppdaterar vi naturligtvis hemsidan och informerar de kunder som bokat en resa med oss.

Handen på hjärtat

Information

Att resa med tåg är en historisk reseform som är mer aktuell nu än någonsin. Det handlar om gårdagens resor som kanske också är framtidens resor. 
 
Vi har valt att göra några tågresor som skiljer sig ganska mycket från våra vanliga resor. Tågresor är miljövänliga, men de kan inte konkurrera med flyget vad gäller snabbhet. Det går långsamt att åka tåg. Tåget kan inte heller tävla med flyget när det gäller pris, det är dyrare att åka tåg och den extra tid som tas i anspråk kostar också pengar för man måste äta och man måste bo.
 
Men att åka tåg är en reseupplevelse utöver det vanliga. Man sitter bekvämt och man har rörelseutrymme om man behöver sträcka på benen. Man reser så att själen hinner med och ser hela tiden olika landskap och miljöer passera revy utanför tågets fönster. Det är ett gammaldags sätt att resa som väcker nostalgi, särskilt om man var ute och tågluffade för ett antal år sedan. Det finns tid att läsa böcker eller en tysk dagstidning när vi reser genom Tyskland, det finns tid att samtala med medresenärer och att filosofera över livet. 
 
På dessa tågresor har vi valt att inte använda nattåg utan att åka tåg på dagarna och bo på hotell på nätterna. De nattåg som numera finns i Europa är ytterst få. Sovkupéerna för två personer är också ytterst få på varje nattåg och de flesta måste försöka sova i liggvagnskupéer med plats för sex personer. Vuxna människor av idag har ofta svårt att uppskatta att dela boende med okända människor och man vill gärna ha bekväm tillgång till egen dusch och toalett. Gemensamma besök på allmänna badinrättningar känns inte så lockande. Vi har därför valt att bo på hotell på nätterna så att man får en standard som man är van vid och så att man utvilad till både kropp och själ kan njuta av nästa resdag. 
 
Att resa med våra tågresor är att resa på riktigt, men resorna är speciella och passar inte alla. Tågresan är inte bara en transport utan en integrerad och värdefull del av den totala reseupplevelsen. Eller som Karin Boye diktade: ”Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd.”

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor