Ocean Diamond

– 4-stjärnigt expeditionsfartyg
– moderniserat 2004
– alla hytter och sviter ligger utvändigt och har utsikt
Det 4-stjärniga expeditionsfartyget Ocean Diamond är inrett med fina hytter och har gott om utrymme på de gemensamma ytorna, med plats för 230 passagerare.

Det finns två olika matställen på fartyget: själva restaurangen och en mindre restaurang som används vid speciella tillfällen. Fartygets kockar bjuder på utsökta matupplevelser morgon, middag och kväll med läckra internationella rätter, allt kompletterat med lokala rätter och råvaror när detta är möjligt. Ombord finns dessutom läkarmottagning, motionsrum samt tvättinrättning.

I fartygets lounge informerar expeditionsteamet om den kommande dagens program och håller även olika bildföredrag.

Bilder

Om Ocean Diamond
Moderna navigeringssystem, stabilisatorer och isförstärkta skrov (isklass 1D) betyder att fartyget utan problem kan användas till kryssningar långt upp i norr. Vid landstigningarna används zodiac-båtar. Det finns även övertäckta livräddningsbåtar på fartyget. Dessa kan med kort varsel sjösättas och har naturligtvis kapacitet för samtliga passagerare och besättningsmedlemmar. Ocean Diamond erbjuder en modern, behaglig och lyxig kryssningsmiljö både i kalla och varma farvatten, och har gott om utrymme såväl i hytter och sviter som på gemensamma ytor. Fartyget är samtidigt tillräckligt litet för att vi ska kunna uppleva kustlandskapen och sevärdheterna på nära håll.

Hur är hytterna och sviterna?
et finns totalt 113 passagerarhytter och -sviter på fartyget. Samtliga är utvändiga och har havsutsikt. Dessutom har 10 av fartygets sviter egen balkong och blev helt renoverade 2015. (Läs mer om sviterna här nedan). Samtliga hytter och sviter är utvändiga och har en dubbelsäng som i vissa fall kan göras till två separata sängar. Dessutom har de eget badrum (i vissa fall med badkar)/toalett och individuell temperaturreglering. Det finns hårtork, minibar/kylskåp, låsbar låda med nyckel, TV, dvd-spelare och telefon.

Svikategori A
Svit med privat balkong (30 m²) på däck 7. Inredd med dubbelsäng eller 2 separata sängar och soffgrupp. Skjutdörr i glas ut till privat balkong med solstol, cafébord och två stolar. Badrum med dusch och toalett.

Hyttkategori B
Utvändig hytt med fönster (17–19 m²) på däck 4. Dubbelsäng eller 2 separata sängar och fönster. Badrum med dusch och toalett. Hytterna förbinds två och två med anslutande dörrar som kan låsas.

Hyttkategori D
Utvändig hytt med fönster (17–19 m²) på däck 4, 5 och 6. Dubbelsäng eller 2 separata sängar och fönster. Badrum med dusch och toalett. På däck 5 finns det en gångyta utomhus som är tillgänglig för alla på fartyget.

Hyttkategori O
Utvändig hytt med begränsad utsikt och fönster (17–19 m²) på däck 5 och 6. Dubbelsäng eller 2 separata sängar och ett fönster. Badrum med dusch och toalett. På däck 5 finns det en gångyta utomhus som är tillgänglig för alla på fartyget.

Hyttkategori P
Utvändig hytt med hyttventil (19 m²) på däck 3. Dubbelsäng och 2 hyttventiler. Badrum med dusch och toalett.

Hyttkategori T
Utvändig hytt med hyttventil (19 m²) på däck 3. 2 separata sängar och en överkoj. 2 hyttventiler. Badrum med dusch och toalett.

Särskilda omständigheter
Till följd av rederiets regler är du som passagerare skyldig att informera Albatros Travel om sjukdomar/besvär, funktionshinder, graviditet eller andra förhållanden som kan påverka ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Lämpar sig ej för personer som har svårt att gå
Fartyget är tyvärr inte lämpligt för personer som har svårt att gå och inte kan ta sig fram själva utan hjälp. Detta handlar först och främst om säkerheten ombord, eftersom rederiet kräver att alla ska kunna gå från en båt till en annan utan hjälp från personalen eller en medpassagerare.

Av säkerhetsskäl får rullstol och gåstol/rollator inte tas ombord på fartyget, eftersom det måste vara fri passage på gångytor etc.

Förberedelse av hytten
Stewardessen kommer på morgonen/förmiddagen och ställer iordning hytterna. På kvällen förbereds sängarna inför natten.

Handdukar
Om handduken hänger på kroken förväntar stewardessen sig att den ska fortsätta att användas. Om du däremot lägger den på golvet byts den ut.

Toaletter
Toalettsystemet ombord är väldigt känsligt. Undvik att spola ned sådant som inte hör hemma i en toalett.

Temperaturkontroll
Samtliga hytter och sviter har individuell temperaturreglering.

Vatten
Kranvattnet i sviterna är drickbart. Fartyget hämtar vatten från olika hamnar och det finns dessutom möjlighet att omvandla havsvatten till dricksvatten. Det brukar finnas obegränsade mängder vatten ombord, men vi vill ändå gärna be våra gäster att vara uppmärksamma på sin vattenförbrukning.

El
Fartyget har ett elsystem med 220 volt och uttag till rakapparater med 110/220 volt i badrummen. Ta eventuellt med reseadapter.

TV och DVD
Det finns teve och dvd-spelare i samtliga sviter. Vi vill göra dig uppmärksam på att du kanske inte kan titta på TV ombord då TV-signalen är beroende av satellitförbindelsen och lokala förhållanden.

Fartygets besättning
Förutom Albatros Travels expeditionsledare och reseledare finns det två olika besättningsgrupper ombord. De arbetar tillsammans för att göra resan till en speciell och unik upplevelse. Fartygets kapten, styrmän och matroser ansvarar för drift och styrning av fartyget samt alla externa ytor. Hotellchefen och stabschefen ansvarar för sviter och mat och gör sitt allra bästa för att tillmötesgå dina behov ombord så att du får en behaglig resa.

Läkare
Det finns en läkarmottagning ombord med engelsktalande läkare. En eventuell konsultation/behandling debiteras via din fartygsräkning. Reseledaren hjälper gärna till med att översätta om det behövs.

Måltider ombord
Menyn skiftar dagligen och omfattar internationella rätter av hög standard i kombination med lokala rätter/råvaror när det finns möjlighet till det. Det finns två olika matställen på fartyget: restaurangen, som ligger på däck 3, och en mindre restaurang på däck 4, som används vid speciella tillfällen. De flesta måltider serveras i restaurangen, men om det finns möjlighet – och vädret tillåter – serveras bufféfrukost utomhus på däck.

Frukosten serveras som en kombination av buffé och bordsservering. Lunch och middag serveras vid sittande bord. Utomhuslunchen serveras som buffé.

Mattiderna kan skifta efter väder och vind, utflykter och ankomster men är som utgångspunkt följande:

Frukost: kl. 08.00-09.00
Lunch: kl. 12.30-13.30
Middag: kl. 19.30-21.00

Utöver huvudmåltiderna serveras
Kl. 06.30 Kaffe, te och lätt frukost för de morgonpigga i loungen
Kl. 16.00-17.00 Eftermiddagskaffe och kaka i loungen på däck 4

Roomservice
Det går även att få roomservice.

Kaffe och te
Kaffe och te serveras i samband med måltider och skulle du bli törstig dessemellan kan du förse dig med kaffe, te och isvatten i loungen under hela dagen

Lounge
 Loungen ligger på däck 4. Här finns gott om plats och sköna fåtöljer där man kan sitta och läsa en bok i lugn och ro. Det finns också en mindre observationslounge på översta däck med fin 180 graders utsikt.

Föredragssalen
På däck 5 ligger det en stor föredragssal, där reseledarna håller sina informationsmöten, informerar om kommande dags program och även håller olika bildföredrag. 

Barer
Det finns två olika barer ombord på fartyget: den ena ligger i anslutning till loungen på däck 4 och den andra i observationsloungen på däck 7. Under middag och landgång är barerna stängda. Det är inte tillåtet att medföra egen alkohol i barerna, restaurangen eller föredragssalen.

Bibliotek
Biblioteket ligger på däck 5. Urvalet består framförallt av engelskspråkiga böcker. Om du lånar med dig en bok till hytten ska du komma ihåg att lämna tillbaka den så att andra gäster också kan läsa den. Albatros reseledare tar dessutom med sig en boklåda med specialhandböcker som kan läsas på biblioteket.

Tvättservice
I hytten hittar du tvättformulär och tvättpåsar. Om du vill få något tvättat ombord fyller du i formuläret, lägger smutstvätten i påsen och formuläret ovanpå tvätten inne i påsen. Tvätten returneras inom 48 timmar.

Motionsrum
Motionsrummet ligger på däck 6.

Ute på däck
Ute på däck finns det gott om plats och alla ytor kan utnyttjas. Vissa områden kan vara avspärrade med rep under en kortare tidsperiod: detta måste respekteras. På soldäck finns solstolar.
Fartygets rullningar är kraftigast på övre däck och därför rekommenderar vi att man alltid håller sig i reling eller ledstänger. Var även uppmärksam på om däcket är vått – det kan vara väldigt halt.

Kommandobryggan
Kommandobryggan på Ocean Diamond är en arbetsplats och man har normalt inte tillträde till den såvida inte kaptenen anser att det passar. Ett eventuellt besök på bryggan anordnas av expeditionsledaren eller reseledarna. Stå alltid längst ut och aldrig i mitten av kommandobryggan. Kommandobryggan tar emot högst åtta gäster per gång och om styrmannen behöver arbetsro på grund av is, dålig sikt, hamningång eller annat kommer vi att be gästerna att lämna kommandobryggan. Det är inte tillåtet att medföra egen alkohol till kommandobryggan.

Hiss, trappor och dörrar
Precis som på alla fartyg ska du vara beredd på sjögång. Se alltid till att du har en hand fri för att kunna hålla fast dig och använd dig av ledstänger, speciellt vid trappor och lejdare. Var särskilt uppmärksam när du passerar dörrar; nästan samtliga har en hög kant nederst. Stoppa inte in fingrarna mellan dörren och dörrkarmen eller kanten av dörren; fartyget kan plötsligt kränga till. Det finns dessutom en hiss i mitten av fartyget.

Reception
Det finns en reception på däck 4. Receptionen hjälper till med alla praktiska frågor och gör vad de kan för att du ska trivas ombord på fartyget. Du kan bland annat skicka vykort från receptionen. Personalen i receptionen talar engelska och reseledaren hjälper naturligtvis till att översätta om det behövs.

Värdesaker
Det finns en låda som går att låsa med nyckel i varje hytt. Vänligen notera att varken Albatros Travel eller rederiet kan ansvara för värdesaker som lämnas i sviterna (inte heller i den låsta lådan) eller på andra platser ombord.

Rökning
Det är inte tillåtet att röka inne i fartyget. All rökning ska ske på anvisade platser på däck där det finns askkoppar.

Kommunikation ombord
Fartygets kommunikation baseras på satellitförbindelse med begränsad volym.  Det går att ringa från sviten (men det är väldigt dyrt och kostar minst 5 USD i minuten) och det går även att köpa internettid. Du kan antingen använda fartygets gästdator eller koppla upp din egen bärbara dator mot det trådlösa nätverket. 100 minuter kostar cirka 45 USD (2015 års priser). Internetkort kan köpas i receptionen. Vi vill understryka att om du använder mobiltelefon på fartyget går den via satellitförbindelsen och både samtal och SMS kan därför vara avsevärt mycket dyrare än när du befinner dig på land utomlands.

Kvarglömda saker
Upphittade saker lämnas i receptionen.

Batterier
Vi sorterar avfallet ombord och istället för att slänga använda batterier i soptunnan vill vi att de lämnas in i receptionen.

Räddningsväst och livbåtar
Det finns räddningsvästar i hytterna och sviterna och fartyget har övertäckta livbåtar som snabbt kan sjösättas. Information om räddningsprocedurer lämnas under det obligatoriska säkerhetsmötet i början av kryssningen.

Av- och påstigning
För att se till så att alla passagerare som har gått i land i samband med hamnbesök också har kommit ombord igen, är det viktigt att SAMTLIGA följer följande rutiner: Alla gäster ombord har ett personligt landstigningskort som registreras före landgång. När du går av fartyget tar du med dig kortet och registrerar det sedan när du är tillbaka igen. Du ansvarar själv för att vara tillbaka på fartyget i tid, vilket är en förutsättning för att tidsplanen ska kunna hållas.

Betalning ombord
Alla räkningar ombord – från bar och  telefon till tvätt med mera – samlas på en och samma räkning på ditt hytt-/svitnummer. Alla priser ombord är i USD, som är fartygets officiella valuta. Du kan alltså INTE betala med svenska kronor ombord. Räkningen betalas den sista HELA dagen ombord. Den kan betalas i kontanter eller med American Express, Visa,- eller Masterkort. Om du vill betala med kort gör vi en kopia vid resans början. Om du har frågor om räkningen ombeds du att kontakta receptionen.

Dricks
Enligt internationell standard är det kutym att ge dricks till fartygets personal. Dricksen kan ges i kontanter (rekommenderat belopp är cirka 13,5 USD om dagen) alternativt kan du ge dricks via ditt kreditkort. Detta hjälper receptionen till med. På det första informationsmötet på fartyget kommer reseledarna att informera om drickssystemet. För den goda ordningens skull vill vi gärna understryka att dricks naturligtvis är högst individuellt och frivilligt.

Reseledare och internationella gäster ombord
Under kryssningarna med Sea Explorer finns det både svenska, danska och norska gäster ombord. Därför kommer ett skandinaviskt reseledarteam med antingen danska, norska eller svenska reseledare att finnas med och hjälpas åt under kryssningen. Vissa av föredragen kommer att hållas på danska och när vi går i land i samlad trupp kommer reseledarna att tala antingen danska, norska eller svenska.

Utöver detta kan det under Albatros-kryssningar förekomma en grupp utomskandinaviska Albatros-gäster. Dessa håller separata informationsmöten och föredrag och har en egen reseledare med på fartyget.