Ombord på vårt eget expeditionsfartyg Ocean Atlantic rör vi oss från Svalbard via Jan Mayen och Grönland till Island! Följ med på årets stora arktiska öhoppning
Det finns få platser i världen som är mer storslagna och orörda än de arktiska öarna i Nordatlanten. Och det finns knappast något fartyg som är bättre lämpat för den här typen av resa än Ocean Atlantic.
När vi har klivit ombord på vårt fartyg i Longyearbyen reser vi i 24 timmars dagsljus norrut längs Svalbards största ö, Spetsbergen. Vi besöker Ny Ålesund i Kongsfjorden och valfångststationen vid Smeerenburg. Härifrån fortsätter expeditionen via packisen mot den gåtfulla och isolerade ön Jan Mayen och dess 2 277 meter höga vulkan Beerenberg. Nästa punkt på programmet är Grönlands östkust med inuitsamhällen och världens längsta fjord vid Scoresby sund. Väder- och isförhållanden avgör kursen men oavsett vart vi reser kommer varje landstigning att vara unik och sagolikt vacker.
Efter 13 fantastiska dagar mönstrar vi av i Reykjavik och flyger hem till Sverige igen.
-
Typ Kryssningar , Albatros aktiv, Expeditionskryssning
-
Reseledare Skandinavisk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta ISK, NOK, DKK
- Dag 1
- Flyg Sverige – Oslo
- Dag 2
- Flyg Oslo – Longyearbyen, Svalbard och ankomst till fartyget
- Dag 3
- Kongsfjorden, Ny Ålesund och Lilliehöökbreen
- Dag 4
- Ytre Norskøya, Amsterdamøya och valfångststationen vid Smeerenburg
- Dag 5
- Längs packisen mot 80 grader nord
- Dag 6–7
- På havet mot Jan Mayen på utkik efter havsfågel, delfin och val
- Dag 8
- Jan Mayen. Landstigning med zodiakbåtar vid foten av vulkanen Beerenberg
- Dag 9
- Till havs mot Grönland med besök i inuitsamhället Ittoqqortoormiit
- Dag 10
- Kangertittivaq (Scoresby Sund), världens längsta fjord
- Dag 11
- Båtresa längs Blosseville-kusten med höga berg och otillgängliga fjordar
- Dag 12
- På havet mot Island över Danmarkssundet
- Dag 13
- Reykjavik och hemresa Sverige
Dagsprogram
OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.
Avresa från Sverige och ankomst till Oslo.
På kvällen checkar vi in på ett trevligt mellanklasshotell. Kvällen disponeras fritt.
Staden grundades år 1906 som Longyear City av den amerikanske entreprenören John Longyear som bedrev gruvdrift på Svalbard. Longyearbyen är i dag Svalbards administrativa centrum och säte för ögruppens högsta myndighet Sysselmannen. Orten ligger på Adventfjordens sydvästra sida. Adventfjorden är en sidofjord till den 100 kilometer långa Isfjorden på Spetsbergens västra sida, och är omgärdad av berg både i inlandet och på fjordens andra sida. Här tronar det karakteristiska Hiorthfjellet majestätiskt.
Redan år 1916 övertogs Longyearbyen av ett norsk kolbolag, och gruvdriften har präglat området sedan dess. I dag har orten cirka 2 000 invånare, huvudsakligen norrmän, och den tidigare så dominerande gruvdriften är inte längre ortens huvudsysselsättning. I dag är Longyearbyens invånare mest upptagna med forskning, undervisning och den lilla turism som finns i området. Om man är förvirrad över skillnaden mellan Spetsbergen och Svalbard är det bra att veta att ögruppen döptes till Svalbard redan i de isländska sagorna år 1194. Spetsbergen var det namn som Willem Barentsz år 1956 gav öarna till följd av det karakteristiska landskapet med dess spetsiga berg. Namnet hängde med hela vägen fram till första världskriget. I dag är Spetsbergen namnet på den största av öarna i ögruppen, vars samlingsnamn är Svalbard.
Efter ankomsten ger vi oss ut på en kort rundtur i Longyearbyen. Här introduceras vi för ortens fascinerande historia och nutida verkan som huvudstad på Svalbard, som kan anses som den nordligast belägna ”riktiga” orten i världen.
Efter vårt besök i Longyearbyen kör vi till hamnen och checkar in på fartyget. När vi har inkvarterat oss i våra hytter informerar expeditionsledaren om kryssningen, fartygets dagliga och säkerhetsmässiga rutiner samt säkerhetsutrustning.
Efter det inleder vi vår båtresa ut genom Adventfjorden och Isfjorden och sätter kurs norrut längs Prins Karls Forland. Kanske får vi redan nu syn på de första valarna på vår väg ut genom Isfjorden.
Efter vår båtresa genom den ljusa natten med midnattssol längs Prins Karls Forland och Forlandets nationalpark, som omfattar hela ön, kommer vi på morgonen fram till nordspetsen Fuglehuken där det imponerande Fuglehuksfjället reser sig nästan 600 meter upp över havet. På näset nedanför finns en liten fyr som bidrar till att markera inseglingen till Kongsfjorden och Ny Ålesund. Själva fjället är en viktig ynglingsplats för spetsbergsgrisslan och tretåig mås.
Om vädret tillåter ska vi göra vår första landstigning. Denna sker med hjälp av solida och sjödugliga zodiakgummibåtar som ligger redo för användning på fartygsdäcket. På den södra stranden ska vi besöka Ny Ålesund som är en av världens nordligast belägna orter tillika stolta innehavare av världens nordligast belägna posthus och museum. Detta är ett väldigt tufft läge för en ort, men samtidigt är Ny Ålesund en intressant plats med mycket atmosfär. Orten var en gång i tiden Amundsens och Nobiles sista stopp innan flygningen med luftskepp över Nordpolen, och Kings Bay Kull Company bedrev gruvdrift här fram till 1962, då en stor gruvolycka tvingade den norska regeringen att avgå. Ny Ålesund är i dag ett internationellt center för arktisk forskning, och varje sommar är cirka 100 forskare från olika delar av världen fullt upptagna med att undersöka allt från mikrobiologi till det arktiska klimatet.
Framför allt tundran utanför orten är väldigt vacker, och de vilda renarna tar sig nära stadsgränsen i sitt sökande efter föda. I och runt Ny Ålesund ynglar många bramgäss som vallar runt sina gässlingar i staden. Det går även att se havstärna och fjällripa, som är den enda landfågel som övervintrar på Svalbard. Ripan är en rolig syn när den spankulerar runt med sina
Härifrån tar fartyget oss med till botten av fjordsystemet, till Lilliehöökfjorden med den stora och ytterst aktiva Lilliehöökbreen. Vi avrundar dagen med att röra oss mellan större och mindre isberg som glaciären kastar ut i fjorden, givetvis på ett säkert avstånd från ismassan.
Från Lilliehöök lämnar vi fjordarna och styr kosan mot Svalbards norra del.
På morgonen planerar vi att göra en landstigning på ön Ytre Norskøya. Platsen är känd för resterna av en gammal valfångststation där valfångarna använde öns berg som utsiktsplats. I dag ser vi tydliga spår av alla valfångstår och konsekvenserna av det farliga arbetet. Vi äter lunch med en fantastisk utsikt över glaciärklädda fjäll på vår väg längs Danskøya. I Smeerenburgfjorden planerar vi att gå i land på Amsterdamøya där vi hittar orten Smeerenburg grundades för 400 år sedan av holländska valfångare. Svalbards nordvästra hörn upptäcktes först av holländaren Willem Barentsz, och man anlade en bebyggelse med upp till 200 invånare på sommaren. Smeerenburg, som betyder fettstaden, anlades på en flack sandudde. Hit släpade man de infångade grönlandsvalarna, och den värdefulla valoljan koktes i stora kar tillverkade av sibirisk drivved. Detta finns det fortfarande spår av i dag. Platsen används dessutom ofta av valrossar som kliver upp på land. På fjordens motsatta sida kan vi se knubbsälar som vilar på stora stenar i en skyddad vik vid Virgohamna. Här kan vi inte landstiga, men vi kan se resterna av den olycksdrabbade August Andrées station varifrån han försökte nå Nordpolen med luftballong.
På kvällen sätter vi kurs mot packisen.
Den första dagen är vikt åt att resa längs packisen i jakt på framför allt isbjörnar. Merparten av Svalbards stora bestånd av detta kanske mest ikoniska av alla arktiska djur, följer packisens kant norrut under den arktiska sommaren. Det beror på att många sälar som är det viktigaste bytet gärna samlas här, varav den vanligaste är den stora remsälen. Exakt hur långt norrut och österut vi kan röra oss beror helt på dagens väder- och isförhållanden, varav sistnämnda även beror på hur kall vintern har varit.
Eventuellt hinner vi även med en zodiakkryssning längs iskanten medan vi rör oss norrut.
Vi navigerar oss fram över Grönlandshavet och Norska havet med kursen inställd på Jan Mayen.
Under kryssningen kan du ta del av inspirerande och lärorika föreläsningar som hålls av våra erfarna expeditionsguider. Du får lära dig mer om djurliv och klimat, upptäcktsresor och geologi. Du kan även gå ut på däck för att studera havsfåglarna som elegant svävar nära fartyget och relingen, och kanske kan du få syn på en val eller två. Fartygets lilla butik, presentationer, filmvisningar eller kanske ett spel är andra trevliga alternativ.
Mitt i Norska havet i norra Atlanten finns den gåtfulla vulkanön Jan Mayen. Den ligger nära den mittatlantiska ryggen som är grunden till vulkanens existens. Öns mystik ligger inte bara i dess isolerade läge, utan även i dimman och skyarna som täcker Jan Mayen en stor del av året.
Jan Mayen tillhör Norge, och berget Beerenberg är en av de högsta av Norges 300 toppar med över 2 000 över havet. Ön har endast 18 invånare som sköter den meteorologiska stationen som är en del av det norska försvaret. Vi försöker ta oss iland på öns smalaste del, antingen från söder eller norr, beroende på aktuell vind och bränningar. Det vulkaniska ursprunget gör sig påmint överallt med aska, lavaströmmar och det glaciärklädda Beerenberg högt över våra huvuden.
Efter en behaglig promenad på den smala landtungan transporteras vi tillbaka till Ocean Atlantic i zodiakbåtarna, och fortsätter sedan vår resa västerut.
Vi räknar med att komma fram till inuitsamhället Ittoqqortoormiit som även kallas för Scoresby sund, på eftermiddagen. Ittoqqortoormiit ligger på den norra sidan av mynningen till fjordsystemet Scoresby sund, och själva grundstenen till kolonin lades år 1924. Ittoqqortoormiit är den enda riktiga orten på nordöstra Grönland, och är utgångspunkt för många expeditioner till nationalparken på norra och södra Grönland. I dag har orten cirka 400 invånare, samtliga ättlingar till de ursprungliga kolonialisterna. Utanför många av husen hänger säl-, myskox- och isbjörnsskinn på tork, och överallt står slädhundarna och väntar på att isen ska bli säker nog för vårens första slädjakter.
Efter vårt besök i Ittoqqortoormiit beger vi oss in i själva fjorden där vi hoppas att vi ska kunna gå i land under morgondagen. Expeditionsteamet berättar gärna mer om rutt och möjligheter ombord.
Beroende på vind-, is- och väderförhållanden anordnar vi en landstigning och upplever en del av det sagolika landskapet på nära håll. Den långa fjorden är hemvist för den vackraste och mest dramatiska natur Grönland kan uppbringa. De safirblå isbergen vaggar i vattnet framför de karga bergen och klipporna, och bildar en unik visuell kuliss.
Scoresby sund omfattas egentligen sv flera mindre fjordar och den stora huvudfjorden. Huvudfjorden är cirka 110 kilometer lång och den längsta förgreningen av huvudfjorden i förbindelse med huvudfjorden är cirka 348 kilometer lång, vilket gör den till världens längsta.
Sognefjorden i Norge som är känd för att vara världens näst längsta fjord, är i jämförelse 205 kilometer lång. Hela fjordsystemet Scoresby sund täcker en yta på cirka 38 000 kvadratkilometer.
Kustlinjen från Scoresby sund längs Blosseville-kusten utgör en imponerande syn. De 2-3 000 meter höga fjällen tronar över havsytan som ofta fylls av drivis från Norra ishavet. Den här kuststräckan har varit otillgänglig för både inuiter och europeiska valfångare, som genom tiderna har försökt att bosätta sig här. Det var först år 1899 som en liten grupp tuffa danskar (bland annat en ung Ejnar Mikkelsen) ledda av kapten Amdrupat, lyckades kartlägga den cirka 900 kilometer farliga och outforskade sträckan från Tasiilaq till Ittoqqortoormiit i inte mindre än en roddbåt.
Båtresan längs östra Grönland avgörs i mångt och mycket av väder, vind, is och strömförhållanden. På senare år har det varit betydligt mindre is runt Grönland än tidigare, och nordöstra Grönland har varit helt fritt från is hela vägen upp till Danmarkshavn under större delen av september. Dessa förhållanden har möjliggjort några unika expeditioner, men vi har även fått uppleva hur en storm eller ihållande vind på ganska kort tid har pressat ihop isen till en ogenomtränglig barriär längs kusten. Det här är villkoren, men även en del av charmen, som vi måste leva med under en expedition, även på denna.
Under båtresan längs Grönlands östkust har du möjlighet att lyssna på inspirerande och lärorika föreläsningar som hålls av våra erfarna expeditionsguider. Vi lär oss mer om det arktiska djurlivet och klimatet, upptäcktsresor, geologi och inte minst om norrskenet och alla lokala myter förknippade med det gåtfulla gröna ljuset. Du kan även gå ut på däck för att speja efter djurlivet med allt från valar, myskoxar och harar. Det kan även finnas en och annan isbjörn i fjordarna.
Den sista dagen kan den som vill delta i de aktiviteter som planerats av vårt expeditionsteam. Föreläsningar, film eller kanske ett spel är trevliga alternativ en dag till havs.
Vi tillbringar dagen med att korsa Danmarksundet. Här har vi chans att se valflockar och havsfåglar, framför allt vid de stora fiskebankarna på Islands nordvästra rundning. De första sjömilen kan präglas av stora isberg som transporteras söderut av polarströmmen, från de produktiva glaciärerna i norr. Här har man kunnat observera blåval, sillval och inte minst den väldigt karakteristiska knölvalen som är lätt att känna igen på de vita utväxterna på kroppen.
För övrigt ägnar vi oss åt att smälta både intryck och den goda maten från fartygsrestaurangen.
Under natten har kaptenen styrt fartyget mot Reykjavik dit vi anländer på morgonen. Efter frukost ombord är det dags att säga farväl till Ocean Atlantic och dess besättning innan färden fortsätter till flygplatsen och vidare hem till Sverige.
Prisinformation
- Tillägg för uppgradering av hytt
-
Läs mer om hytterna under Information om resan.
- Pris för Kat. C: 3 498 kr per person
- Pris för Kat. B: 26 998 kr per person
- Pris för Kat. A: 33 998 kr per person
- Pris för Premium Suite: 41 998 kr per person
- Tillägg för enkelhytt
-
- Tillägg för Kat. G: 11 998 kr
- Tillägg för Kat. D: 19 998 kr
- 3 persons-hytt
-
- Tillägg för Kat. B: 8 998 kr per person
- Barnrabatt 2-15 år
-
50 % på priset vid minst 2 betalande vuxna i samma hytt (endast möjligt i kategori B). Max 4 personer, därav 2 barn som delar på utdragbar säng.
- Priset inkluderar
-
- Skandinavisk-talande och engelsktalande expeditionsteam på kryssningen
- Flyg Stockholm-Longyearbyen(via Oslo) och Reykjavik-Stockholm
- Transport till och från flygplatserna
- 12 dagars/11 nätters kryssning med aktiviteter och utflykter enligt program
- Boende i delad dubbelhytt med hyttglugg (kategori D) med badrum
- Boende i ett trevligt medelklasshotell i Oslo
- Frukost dag 2
- Stadstur i Longyearbyen på ankomstdagen
- Helpension på hela kryssningen
- Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
- Informationsmöten och föredrag ombord
- Skatter och avgifter
- Priset inkluderar inte
-
- Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
- Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
- Tillägg för enkelhytt
- Eventuella måltider i Oslo och Longyearbyen innan kryssningen och Reykjavik efter kryssningen
- Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten
- Dricks till fartygspersonalen. Vi rekommenderar cirka USD 14 per person och dag
- Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter
- Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
- Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar"
Inför din resa
Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.
Information om resan
Deltagarantal
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 50 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Om hytterna
Ocean Atlantic är inrett i åtta externa hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.
Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Extern svit.
Belägen på Marco Polo däck 5.
Kat. A: Panorama Window Suite 19-24 m2
Extern svit, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.
Kat. B: Panorama Window Cabin 20-23 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Möjlighet till en extra sängplats
Belägen på Hudson däck 7 och Magellan däck 8.
Kat. C: Standard Cabin Window 12-13 m2
Extern hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.
Kat. D: Standard Cabin Window 11-12 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.
Standard Cabin – kat. E
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.
Standard Cabin – kat. F
Insides hytt med dubbelsäng eller två enkelsängar och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.
Kat. G: Standard Cabin
Extern enkelhytt, enkelsäng och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.
Väder och vind
Väder-, vind- och strömförhållanden kan medföra att det förekommer justeringar/ändringar i program och båtrutt.
Expeditionskryssning
Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagare innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.
Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.
Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.
En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord på gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.
Resan omfattas av Albatros resevillkor som vi förutsätter att deltagarna har tagit del av.
Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten.
Viktiga regler vid landstigningar och utflykter
När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.
Vem får delta?
För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.
Ej lämplig för personer med rörelsehinder
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.
Särskilda hälsovillkor
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.
Pass och passinformation till Albatros Travel
På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). Vi ber därför att du skickar med en passkopia till Albatros direkt efter en eventuell resebokning. I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut.
Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.
Tips inför packningen
En fartygskryssning på Nordatlanten på våren kräver en väldigt varierande klädsel. På land kan temperaturen uppnå 15 grader men ute på Nordatlanten kan den sjunka till runt 5 grader, trots att solen kan skina dygnet runt. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.
Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till zodiakbåtarna är också bra att ha med sig.
Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Atlantic finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna. På den här kryssningen krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.
Ta gärna med en kikare. Handdukar behöver ej medtas.
Ge en hjälpande hand ...
På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget.
Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen.
Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord.
Sjösjukemedel
Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.
Fartygets besättning
Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, suiterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.
Reseledare och internationella gäster ombord
Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.
Mer om Grönland
Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål:
www.albatros.se/resmal/europa/gronland
Viktiga regler vid landstigningar och utflykter
När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.
Särskilda säkerhetsregler
1. Informera reseledaren om du vill gå i land på egen hand.
2. Gå inte in i ett hus eller en byggnad om du inte uttryckligen är inbjuden.
3. Gå inte själv i obebodda områden, se till att du alltid ser gruppen och kom ihåg att vädret kan skifta plötsligt och försämra sikten.
4. Håll säkerhetsavstånd till djur och fåglar (minst fem meter).
5. Håll koll på klockan och när fartyget avgår igen. Se till att din klocka visar samma tid som fartyget.
6. Notera alltid på påmönstringstavlan när du lämnar båten och när du kommer tillbaka ombord.
Skydd mot myggor och insekter
Vi rekommenderar att du tar med myggbalsam, eftersom det är myggsäsong på Grönland i juni och juli och knotten kommer i augusti. Oftast finns inte myggen och knotten inne i orterna, men kan ändå förekomma där också. Om du ska ge dig ut på vandring i naturen rekommenderar vi att du tar med ett myggnät som skyddar hela huvudet.
Solkräm
Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.
Allmän information
Hälsokrav för att kunna delta på resan
Reseförsäkring
Gouda Reseförsäkring
Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning.
Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.
Albatros Travels reseledare och guider
Dricks
Tillägg för enkelrum och –hytt
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa.
Pass
Resa med barn/minderåriga
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.
Placering ombord på flyget
Placering i bussen
På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.
Service ombord på flyget
När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.
Önskemål om specialkost
På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.
Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.
Förbehåll/ändringar
Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar.
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.
Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.