Kryssning till Antarktis och South Geogiaöarna

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Unik resa med Albatros eget nybyggda expeditionsfartyg Ocean Victory

Albatros’ skib

Albatros har genomfört många kryssningar och expeditioner till Antarktis när det är sommar på det södra halvklotet. Under den här tiden är vädret stabilt och lägger ett förmildrande ljus över de annars så karga kusterna, och sälar, pingviner och havsfåglar är aktiva och arbetar hårt för att föra släktet vidare innan isen isolerar hela kontinenten på nytt. På denna specialresa med Albatros eget nybyggda 5-stjärniga fartyg Ocean Victory, det perfekta expeditionsfartyget för farvattnen vid Antarktis, kombinerar vi en bekväm kryssningsupplevelse med expeditionsresans fantastiska landgångar på den sjunde kontinenten. Vi går i land på den norra delen av South Shetlands-öarna och på den antarktiska halvön där vi hittar stora bestånd av valar och sälar. Havsytan bryts ofta av valarnas karakteristiska utblåsning, och kort efter ser vi hur knölvalens trubbiga fena slår över vattnet.

Under denna unika kryssning följer vi i kölvattnet av den berömde upptäcktsresanden Ernest Shackleton genom att kasta ankar utanför Elephant Island och navigera oss fram mot South Georgiaöarna. Här upplever vi ett av världens absolut största naturliga underverk. Vi besöker även forskningsstationen, Shackletons grav och ser spåren efter den omfattande valfångsten som är en del av öarnas historia.

Under resans sista del besöker vi Falklandsöarna. Här studerar vi öarnas krigshistoria, ett särpräglat djurliv och engelsk arkitektur mitt i södra Atlanten.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Expeditionskryssning

  • Reseledare Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Argentinska pesos, brittiska pund GBP

Dagsprogram
Dag 1 Avresa Stockholm
Dag 2 Ankomst till Buenos Aires, incheckning på hotell, stadsrundtur och middag
Dag 3 Buenos Aires – Ushuaia, incheckning på hotell, stadsrundtur
Dag 4 Tierra del Fuego nationalpark, ombordstigning
Dag 5–6 På väg till Antarktis. Beaglekanalen och Draksundet.
Dag 7–10 Antarktiska halvön med King George Island, Brown Bluff och Shackletons Elephant Island
Dag 11–12 Till havs mot South Georgia. Den antarktiska konvergenszonen.
Dag 13–16 South Georgiaöarna. Vild natur och ett rikt djurliv mitt ute i södra Atlanten
Dag 17–18 Till havs mot Falklandsöarna
Dag 19 Port Stanley, Falklandsöarna. Tid på egen hand i huvudstaden och möjlighet till en jeeputflykt runt ön.
Dag 20 Falklandsöarna. West Falklands enastående kustlinje
Dag 21 Till havs och genom Beaglekanalen mot Ushuaia
Dag 22 Ushuaia – flyg till Buenos Aires, middag, introduktion till argentinskt vin och tangoföreställning
Dag 23 Hemresa Buenos Aires – Stockholm
Dag 24 Hemkomst till Stockholm

Ocean Victory

Revolutionerande och eleganta Ocean Victory har alla fördelar med ett litet expeditionsfartyg i kombination med samma stabilitet och komfort vi hittar på stora kryssningsfartyg. Det finns plats för högst 189 passagerare ombord, och den genomarbetade designen bildar en intim atmosfär som tillsammans med den personliga servicen från fartygspersonalen bjuder på en oförglömlig upplevelse. På Ocean Victory kombineras komforten från större fartyg med modern lyx och bekvämlighet. 

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
139 998:–
Stockholm
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Avresa Stockholm

Flyg från Köpenhamn till Buenos Aires. Efter byte i Europa fortsätter vi till Buenos Aires.

Dag 2
Ankomst till Buenos Aires, incheckning på hotell, stadsrundtur och middag

Vi anländer på morgonen och transporteras till ett bra hotell i stadskärnan. På eftermiddagen är det dags för en stadsrundtur i eleganta och historiska Buenos Aires, som av många anses vara Sydamerikas svar på Paris. Utflykten varar i cirka tre timmar och omfattar några av Buenos Aires mest intressanta sevärdheter. Vi inleder på Plaza de Mayo framför det rosa presidentpalatset där vi känner historiens vingslag. Det var från balkongen i presidentpalatset som Eva Perón, i folkmun kallad för Evita, höll sina tal till sina trofasta anhängare bland landets många fattiga. Det var även på Plaza de Mayo som en grupp mammor till barn och ungdomar som försvunnit under den argentinska militärjuntan (kända som Las Madres de Plaza de Mayo) under åren 1977 till 2006 träffades en gång i veckan för att demonstrera sig fram till sanningen om sina försvunna barn.

Vi besöker även stadens mest färgsprakande och charmiga stadsdel La Boca som är ett av stadens äldsta kvarter. På 1800-talet sökte sig tusentals italienska och spanska immigranter på jakt efter lyckan i den argentinska huvudstaden till La Boca. Gatan El Caminito är känd för sina färgsprakande hus och det är här, i arbetarkvarteret La Coba, som sportklubben Boca Juniors håller till. Även om ett stort antal argentinska fotbollsnamn genom åren har spelat för klubben var det nationalhjälten Diego Maradona som slutligen satte klubben på världskartan. Utflykten fortsätter till stadsdelen Palermo som är stadens gröna andningshål. Här njuter vi av de vackra, storslagna parkanläggningarna och minnesmärkena som ger oss en inblick i landets brokiga historia. Vi fortsätter till stadsdelen Recoleta där vi hittar ett av stadens mest fashionabla bostadsområden med eleganta och franskinspirerade hus. Det är i Recoleta vi hittar den pampiga kyrkogården som innehåller gravarna efter stadens mest framstående familjer inklusive Evita Peron, som vilar i sin familjegrav under namnet Duarte. På kvällen bjuder vi på välkomstmiddag och smakar på det lokala vinet.

Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia, incheckning på hotell, stadsrundtur

På morgonen tar vi flyget söderut över Pampas och Patagonien till Ushuaia, som Argentina marknadsför som världens sydligast belägna stad. Benämningen stämde fram till för några år sedan då Puerto Williams på den södra chilenska sidan av Beaglekanalen växte från några få hus till en vanlig stad med över 1 000 invånare. Även Ushuaia har expanderat våldsamt på senare år, och staden har idag cirka 57 000 invånare. Naturen påminner om den i norra Norge med snötäckta bergstoppar och branta klippor som försvinner ner i den iskalla oceanen.

När vi har kommit fram till Ushuaia ger vi oss ut på en stadsrundtur under vilken vi bland annat kan avnjuta en vacker panoramautsikt över Ushuaia Bay och Beaglekanalen. På stadens huvudgata, Avanida San Martin, hittar vi butiker, historiska byggnader som det gamla pionjärhuset och det gamla fängelset som idag har omvandlats till museum. Efter stadsrundturen körs vi till hotellet där vi tillbringar en natt.

Dag 4
Tierra del Fuego nationalpark, ombordstigning

Efter frukost beger vi oss till Tierra del Fuego nationalpark som ligger i det argentinska Eldslandet. Området bjuder på en fantastisk och dramatisk natur med berg och stora skogsområden. Parken är hem för 20 olika däggdjursarter och 90 fågelarter. Den fågelintresserade kan låta sig imponeras av magellanspetten, magellangåsen och den mäktiga kondoren som ibland ses sväva över bergstopparna. 

Vi styr kosan mot Ushuaias hamn där vårt fartyg Ocean Victory väntar. Efter ombordstigning och genomgång av säkerheten är det dags att vända blicken mot den sjunde kontinenten.

Dag 5–6
På väg till Antarktis. Beaglekanalen och Draksundet.

Under kvällen har fartyget rört sig över Beaglekanalen och ut i Draksundet. Vid den här tiden på året är Beaglekanalen ovanligt vacker och bergen på båda sidor färgas röda i den tidiga höstsolen. Norra sidan av sundet utgörs av argentinska Tierra del Gueco och sydsidan av den chilenska ön Isla Navarino. 

Tidigt på morgonen under kryssningens andra dag rör vi oss ut i det berömda Draksundet som fått sitt namn efter den engelske sjöfararen Sir Francis Drake. För engelsmännen var han en hjälte och för spanjorerna en grym pirat som gjorde livet surt för de spanska silvertransporterna från den nya världen. Här i sundet möter det kalla vattnet från Antarktis det varma vattnet från Atlanten. Havet här är otroligt näringsrikt och i farvattnet finns det alla möjligheter att se olika typer av valar som exempelvis fenval, knölval och timglasdelfin. Vi har även möjlighet att se spännande havsfåglar som bland annat vattenalbatros och svartbrynt albatross men även den enorma stormfågeln och stormsvalor. Draksundet var tidigare den enorma porten mellan det kända och det okända, den oöverstigliga barriären där man stöter på de första isbergen. Under hela dagen kan vi från däck njuta av den friska vinden och havsfåglarna. Den bästa platsen att iaktta de stora havsfåglarna är från bakre däck eftersom de följer fartygets akter och utnyttjar vindskillnaderna från lä till lovart. Vi ska även börja förbereda oss för vår ankomst till Antarktis där vi ska lyssna till föredrag, får information om hur vi ska bete oss när vi plötsligt befinner oss omringade av pingviner, och vi får tips av fartygets egen proffsfotograf på hur vi tar de absolut bästa bilderna.

Dag 7–10
Antarktiska halvön med King George Island, Brown Bluff och Shackletons Elephant Island

De kommande dagarnas program styrs av många olika faktorer, och expeditionsledaren samarbetar dagligen med fartygskaptenen för att kunna lägga upp den bästa rutten och välja var vi ska landstiga. Besättningen på kommandobryggan kontrollerar tillsammans med Albatros expeditionsledare de senaste is- och väderförhållandena för att hitta de bästa landstigningsplatserna under givna omständigheter. Landstigningarna sker som vi tidigare nämnt från stora och säkra zodiakbåtar. Vi kommer förmodligen även att behöva ta en omväg runt sälar och pingviner som inte är ett dugg blyga för oss fredliga åskådare. Vi passerar storslagna landskap och kryssar oss fram mellan isflak och kalvande isberg.

Vår första ankomstplats på Antarktis brukar vara den största av öarna bland South Shetlandsöarna, King George Island. Precis som på många av våra andra landstigningsplatser hittar vi pingvinkolonier av framför allt åsnepingvinen (Gentoo Penguin) och hakremspingvinen (Chinstrap Penguin) och med lite tur kan vi få syn på dem. Vi har även goda möjligheter att få syn på sjöelefanterna som vilar sig uppe på land.

Vi fortsätter till den antarktiska halvön där vi planerar att besöka kontinenten vid den särpräglade och istäckta vulkanen Brown Bluff. Vulkanen imponerar med sin roströda basaltväggar som tornar upp sig över det stora vulkanområdet. Vi håller utkik efter valar, fåglar och inte minst de vackra kejsarpingvinerna som håller sig på isflaken under hela livet. Larsen Ice Shelf är uppkallad efter den norske kaptenen Carl Anton Larson som år 1903 förliste med sitt fartyg Antarctic men hade turen att bli räddad. År 2017 bröt ett stort isstycke sig loss från Larsen och förminskade därmed hela iskåpan med hela tolv procent. Det stora isberget (världens största när det bröts) fick namnet A68 och rör sig långsamt tillsammans med andra stora isblock genom ishavet på väg ut mot Atlanten längs det så kallade Isbergens sund. Merparten av de enorma flacka isbergen har brutit sig loss från Ronne-Filchner-iskåpan. Denna är något större än Larsen och ligger något längre söderut. 

Vår nästa landstigning sker förmodligen på Paulet Island vid den enorma kolonin med Adelie-pingviner. Här kan vi även se resten av Nordenskiold-expeditionen. Vi förväntar oss också att stöta på samma pingviner när vi navigerar nära de namnkunniga Danger Islands. Här finns enorma kolonier av den här pingvinsorten.

Härifrån fortsätter vi österut över Weddellhavet. Härifrån passerar vi Elephant Island där den berömda Shackletonexpeditionen övervintrade under en räddningsbåt efter att deras träskepp brutits sönder av isen. Det var härifrån som Shackleton seglade över 1 000 kilometer i en öppen båt till South Georgia för att hämta hjälp till sina män. Stranden på Elephant Island har kallats för en av de tio svåraste small-craft-landings-platserna, och vi försöker inte landstiga! Däremot gör vi samma resa till South Georgiaöarna!

Som alltid är det vind- och väderförhållanden som avgör vilka landstigningar vi kan göra och ovanstående upplägg kan ses som ett önskescenario. Det händer ofta att vi måste ersätta en planerad landstigning med en annan.

Dag 11–12
Till havs mot South Georgia. Den antarktiska konvergenszonen.

Vi ska återigen bege oss över den antarktiska konvergensen där de antarktiska vattenmassorna möter varmare subantarktiska vatten. Själva positionen på frontzonen varierar från år till år (och ofta under året) och därför är det svårt att veta när den kan korsas. Något vi däremot vet är att det marina livet under oss är väldigt produktivt och framför allt den antarktiska krillen som hittas just här. Det lilla kräftdjuret är en av grundpelarna till det antarktiska ekosystemet.

Det är inte helt ovanligt att stöta på enorma flacka isberg under den första delen av turen.

Föredrag, film och kanske även spel är några av aktiviteterna du kan roa dig med under dagarna till havs.

Dag 13–16
South Georgiaöarna. Vild natur och ett rikt djurliv mitt ute i södra Atlanten
En glad sälunge.. Välkommen till Antarktis!

Efter några dagar till havs är det nästan lite av en unik upplevelse att återigen sikta land. Och inte vilket land som helst! Vi talar om en av jordens mest otillgängliga platser – South Georgiaöarna myllrar av liv och här finns pingviner, havsfåglar, sjölejon och sälar som alla utnyttjar denna oas mitt ute på det öppna havet. Vi tillbringar de kommande dagarna med att utforska nordkusten där vi försöker ta oss i land från en av områdets många fjordar. Vi hoppas självklart att vi får syn på några av kungspingvinskolonierna som finns på öarna. 

Den gamla tidens valfångare använde sig av sammas skyddande fjordar och vi har planerat in en landstigning vid den gamla valfångststationen Grytviken. Staden grundades av Larsen som även är anledningen till namnet Larsen Ice Shelf. Den norske upptäcktsresanden behövde en säker station till sitt argentinska valfångsbolag. Det fanns som mest 300 anställda på orten och som mest fångades hundratals valar. Idag är både orten och valfångsstationen övergivna och det enda liv som finns är The South Georgia Museum som öppnas för turister varje sommarsäsong. Utanför orten hittar vi viloplatsen för Ernest Shackleton på den övergivna stationens kyrkogård. Grytviken (som är ett svenskt namn) fick sitt namn av den svenske arkeologen Johan Gunnar Andersson, och är ett talande namn för den runda viken. Ortens museum bemannas och håller öppet under sommarsäsongen mellan januari och mars.

Dag 17–18
Till havs mot Falklandsöarna

Lyssna på ett inspirerande och lärorikt föredrag om det arktiska djurlivet och klimatet, upptäcktsresor och geologi med vår erfarna expeditionsbesättning. Vi visar även filmer om den arktiska naturen. Du kan även ta dig ut på däck och hålla utkik efter flyttfåglarna som elegant svävar nära fartyget och relingen. Och förhoppningsvis även en och annan val!

Dag 19
Port Stanley, Falklandsöarna. Tid på egen hand i huvudstaden och möjlighet till en jeeputflykt runt ön.

Falklandsöarna, eller Las Malvinas som argentinarna fortfarande kallar dem, är en väldigt isolerad ögrupp som bebos av ättlingar till engelska utvandrare. Ända sedan britterna tog öarna i besittning år 1833 har Argentina protesterat och konflikten om öarnas egentliga hemmavarande har förblivit olöst. Senast år 1982 invaderade Argentina öarna, vilket blev den utlösande faktorn till Falklandskriget. Öborna livnärde sig tidigare på valfångst och tranor men idag består huvudsysselsättningen av fåruppfödning och service till skeppsfarten.

De fjärran belägna öarna i Atlantens södra del är rena rama zoologiska trädgården och på grund av att området är fridlyst har viltbeståndet inte samma rädsla för människor. Här går det att komma ganska nära de enorma sjöelefanterna, pälssälarna och de stora och vackra kungspingvinerna samt ett myller av enorma stormfåglar som exempelvis albatrossen.

Huvudstaden Port Stanley är en charmig liten ort med trähus, små välskötta trädgårdar, pubar, en äkta engelsk katedral och ett briljant litet museum. Vi gör landstigningen med hjälp av tenderbåtar som tar oss från fartyget och in till Port Stanleys hamn. 

Dagens Albatrosutflykt lägger fokus på Falklandsöarnas rika fågelliv, och vi har allierat oss med en lokal fåruppfödare som tar oss med ut på sin mark och bort till kusten för att bland annat visa oss klipphopparpingviner. På utflykten får vi en förklaring till Falklandsöarnas djurliv. Utflykten görs med fyrhjulsdrivna jeepar och vi får på många sätt en unik upplevelse som är få förunnat. Tänk på att vi kan göra kortare promenader i terrängen och att det är viktigt att ha bra promenadskor eller vandringskängor. Och kom ihåg regnkläderna! (Dagens utflykt ingår inte i resans pris. Särskilt utflyktspaket kan köpas till, läs mer senare i programmet).

Vi lämnar Port Stanley på kvällen och reser norr om öarna och mot vår nästa landstigning.

Dag 20
Falklandsöarna. West Falklands enastående kustlinje
Åsnepingvinen är den snabbaste simmaren bland alla pingviner

Vi rör oss längs den idylliska norra delen av West Falklands, och allt efter väder och vind planerar vi olika landstigningar i de små vikarna. West Falklands befolkning är utspridd över området och vi hittar många små lantbruk och byar. Denna västra ö är känd för sin ojämna och kulliga terräng och tämligen enastående kustlinje. Djurlivet i området består bland annat av klipphopparpingviner, skarv och en hel del andra sjöfåglar.

De två huvudöarna West och East Falklands förbinds av en färja och orterna är förbundna av vanliga vägar.

Dag 21
Till havs och genom Beaglekanalen mot Ushuaia
På Ocean Victory finns det plats för 189 passagerare!

Vi rör oss skarpt sydvästerut med kurs mot Ushuaia. Tillbringa gärna den här sista dagen med att koppla av, njuta av den friska Atlantluften och gå på upptäcktsfärd på fartyget där föredrag, spa-behandlingar och härliga måltider är några av alla de frestande aktiviteter du kan företa dig.

Sen kväll eller natt passerar vi återigen genom Beaglekanalen som fått sitt namn efter Darwins berömda fartyg under kryssningen till bland annat Galapagosöarna. Den kvällspigga kan följa inseglingen som bjuder på flera olika djur och fåglar. Delfiner håller gärna fartyget sällskap, och på de små öarna i kanalen latar sig hundratals pälssälar omgivna av magellanskarv och tångmåsar.

Dag 22
Ushuaia – flyg till Buenos Aires, middag, introduktion till argentinskt vin och tangoföreställning

På morgonen kommer vi fram till Ushuaia och från hamnen transporteras vi med buss till flygplatsen. Sedan väntar en cirka fem timmar lång flygning över Patagoniens slätter till Buenos Aires inrikesflygplats Jorge Newbery. När vi har checkat in på vårt hotell kan vi tillbringa eftermiddagen på egen hand. På kvällen ska vi fira av Argentina med middag, vinprovning och tangoföreställning.

Dag 23
Hemresa Buenos Aires – Stockholm

Transport till Buenos Aires internationella flygplats varifrån vi flyger tillbaka till Europa med slutdestination Stockholm, med en mellanlandning.

Dag 24
Hemkomst till Stockholm

Ankomst till Köpenhamn

Halvdagsudflugt til East Falkland med 4x4 hjulede jeeps

Denne Albatros udflugt har fokus på Falklandsøernes rige fugleliv. Vi har allieret os med en lokal fåreavler som tager os ud over sine marker og hen til kysten for at se bl.a. springpingviner. På turen får vi forklaret baggrunden for dyrelivet på Falklandsøerne. Turen foregår i 4x4 hjulede jeeps. Det bliver på mange måder en helt unik oplevelse som er få forundt. Vær opmærksom på, at der i forbindelse med turen kan forekomme kortere gåture i terrænet, så det er vigtigt at have gode sko eller vandrestøvler på. Og husk regntøjet! 

Pris: 1198,- pr. person

Prisinformation

Resans pris

Från 139 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelhytt
  • Tillägg for G 33.498 .-
  • Tillägg for D 45.998 .-
  • Tillägg for E 68.998 .-
Tillägg för uppgradering av hytt

Läs mer om hytterna under information om resan.

  • Tillägg för utvändig hytt kat. E: 16 498 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. C: 21 998 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. B2: 33 998 kr per person
  • Tillägg för utvändig hytt kat. A: 69 998 kr per person
Priset inkluderar
  • Flyrejse Stockholm – Buenos Aires t/r samt Buenos Aires – Ushuaia t/r
  • Al nødvendig lokaltransport
  • 2 nætters ophold med morgenmad i Buenos Aires på centralt turistklassehotel
  • Sightseeingtur i Buenos Aires
  • Velkomst- og afskedsmiddag i Buenos Aires
  • Byrundtur i Ushuaia samt Tierra del Fuego Nationalpark
  • 1 nats ophold med morgenmad i Ushuaia
  • 18 nætters krydstogt i delt dobbeltkahyt jf. program
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension, kaffe og te om bord
  • Alle ekskursioner, Zodiacture og udflugter under krydstogt (bortset fra ekstra udflugt på Port Stanley)
  • Engelsktalende ekspeditionsteam og foredragsholdere om bord på skibet
  • Alle lufthavnsskatter og havneafgifter
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
Priset inkluderar inte
  • Drikkepenge, beregn ca. 14 USD / dag.
  • Drikkevarer udover kaffe og te om bord på skibet.
  • Kajakudflugter kan tilkøbes ombord.
  • Ekstra udflugt ved Port Stanley (Falklandsøerne dag 19)
  • Måltider udover morgenmad og velkomst- og afskedsmiddag i Buenos Aires.
  • Dansk indenrigstilslutning.
  • Ekspeditionsgebyr per faktura, kr. 130,- (bortfalder ved online-bestilling).
  • Alt ikke nævnt under »Prisen inkluderer«.

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Oplysninger om rejsen

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor hårdt vejr i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter. En ideelrejseform, hvis man er på jagt efter enestående oplevelser. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, ekskursioner, foredrag og zodiac sejlads samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt) og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiac-typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på natursafari. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Om skibet

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder, at Ocean Victory skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse. 

Kahytterne 
Kategori A: Juniorsuite, 42 m2 
Juniorsuiterne ombord på Ocean Victory har et fantastisk udsyn fra deres placering på øverste kahytsdæk. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Mulighed for trippel kahyt I denne kategori. Beliggende på Dæk 7.

Kategori B: Balkonsuite, 28 m2 
Balkonsuiterne på Ocean Victory har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Balkonsuiterne har plads til to voksne. Beliggende på Dæk 4 og 6. 

Kategori C: Balkonkahyt, 24 m2 
Balkonkahytterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon. Mulighed for trippel kahyt I denne kategori. Hvis man ønsker 2 kahytter med tilstødende døre kan dette forespørges. Beliggende på Dæk 4 og 6 

Kategori D: Standardkahyt, 22 m2 
Standardkahytterne har alle to enkeltsenge, vindue og badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 3 og 4. 

Kategori G: Standard enkeltkahyt, 18 m2 
Standard enkeltkahyt med stor enkeltseng, vindue og badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 3

Kategori E: Standardkahyt med fransk altan, 16 m2 
Standardkahyt med fransk altan, dobbeltseng, gulv-til-loft vindue samt badeværelse med badekar. Beliggende på Dæk 7.

Klima

Togtet forløber i det sydlige efterår, så vi kan forvente temperaturer på 5 til 12 grader.

Visum

Ingen visumkrav for danske statsborgere. Ikke-danske statsborgere bør kontakte bureauet eller de respektive ambassader.

Pas

Gyldigt pas medbringes. Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejse fra Argentina. Det navn, der oplyses ved rejsens bestilling, skal være præcis som navnet i passet, da navnet i rejsedokumenterne naturligvis ikke må afvige fra det i passet. ALBATROS TRAVEL SKAL BRUGE EN ELEKTRONISK KOPI AF GYLDIG PAS 14 DAGE EFTER RESERVATION.

Valuta Argentina

Den argentinske møntfod hedder pesos (ARS). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 11 DKK. Chile: Den chilenske møntfod hedder ligeledes peso (CLP). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 1 DKK. Om bord på skibet er US-dollar standardvaluta.

Drikkepenge

Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at efterlade drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Alle drikkepenge vil blive delt blandt hele besætningen. Det opkrævede beløb er 14,00 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card.

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuld pension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle diet-krav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten), men der gives ingen garantier.

Bagage

Forsøg at begrænse mængden af bagage, da der ikke er for meget plads i kahytterne. Fartøjets besætning hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydeligt navn og adresse på al bagage, og du vil før afrejse modtage et speciel navnemærke, som skal benyttes. Skriv kahytsnummer, så personalet hurtigt kan identificere kufferten og bringe den til rette kahyt. Det anbefales, at man også lægger en seddel med navn og adresse øverst i kufferten, da den udvendige mærkning kan falde af.

Tidsforskel

Buenos Aires og Ushuaia er 5 timer efter dansk tid. Når klokken er 7 i Ushuaia, er den 12 i Danmark.

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Før afrejsen

Helbredsskema

Da skibet besejler isolerede områder (ikke mindst de polare områder), stiller Albatros krav om, at deltagerne indsender et helbredsskema. Et sådant skema vil blive fremsendt inden afrejse.

Forsikring

Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af rejseforsikring med blandt andet sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. En sådan kan tegnes gennem Albatros Travel/Gouda eller andet rejseforsikringsselskab. Se det udleverede helbredsskema.

Påklædning om bord og i løbet af turen

Påklædningen om bord på skibet er meget afslappet og i rigtig “ekspeditions-ånd”. Dette er ikke et luksuskrydstogt i Caribien, hvor mørkt tøj og lange kjoler fordres. Vi vil sikkert se mange jeans og striktrøjer.

Antarktis

Husk, at luft er et udmærket isolationsmateriale, når det lukkes inde imellem flere lag tøj. Man har størst chance for at holde varmen med flere tynde lag tøj end med et eller to lag tykt tøj. Dette gør det også lettere at justere påklædningen i overensstemmelse med vejrets skiften - og som nævnt tidligere, skifter det meget og pludseligt. Rejsende, som dyrker vintersport, kan bruge deres sportstøj, men husk på, at man her er langt mindre aktiv end under sportsudøvelse, hvorfor man vil have behov for en bedre isolering.

Vanter, strømper og sokker

Mange foretrækker et par uldvanter inden i et par vandafvisende overtrækshandsker (overtræksluffer), eventuelt med et gummidække på indersiden, hvilket giver et bedre greb på isbelagte flader. Fotografer foretrækker et par fine fingervanter indeni i et par tykke handsker eller luffer, da man på den måde kan undgå stivfrosne finger. Skihandsker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker af uldfrotté eller polypropylen. Gerne knæstrømper og hellere to tynde par end ét tykt par.

Gummistøvler

Højskaftede gummistøvler er en bydende nødvendighed, når man går i land. Ocean Victory har gode solide støvler i størrelserne 35-47 til låns ombord til alle deltagere. Selvom personalet, der betjener gummibådene er behjælpelige, når man skal træde i land, så er det næsten uundgåeligt, at man indimellem træder ud i den lave brænding. Udover at gummistøvlerne holder vandet ude i forbindelse med landgangen, er de nemme at rengøre efter et besøg i en pingvinkoloni, hvor man ofte vader rundt i ekskrementer, der kan ødelægge et par lækre vandrestøvler.

Sko

En landgang foretages altid med gummistøvler, men medbring et par hverdagssko med god skridsikker sål til at færdes udendørs på skibet.

Jakke

En pålidelig vind- og vandtæt jakke med hætte er meget vigtig, måske faktisk det vigtigste beklædningsstykke på en antarktisrejse. Jakken behøver ikke at være tyk. Mange antarktisrejsende foretrækker at bruge en uforet jakke af Gore-Tex-typen med trøjer (fleece) under. På dette togt vil I modtage en Albatros jakke, som dækker alle behov. Yderligere information om jakke og størrelsesangivelse vil blive fremsendt inden afrejse.

Bukser

Vandtætte overtræksbukser er nødvendige - enten af Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Bukserne skal være robuste og ikke alt for ubehagelige at gå i. Derudover et par behagelige og varme bukser under overtræksbukserne, og naturligvis et par lange underbukser, gerne i uldfrotté. Det er ikke sikkert, man får behov for så meget, men hellere være på den sikre side.

Trøjer

Uld er varmest - selv når det er vådt. Fleece er næsten lige så varmt, men tørrer hurtigere. Hellere en tynd og en tyk bluse end én meget tyk.

Halstørklæde

Et godt halstørklæde eller en halsedisse (et rundstrikket halstørklæde) er nødvendigt, når det blæser.

Hovedbeklædning

Er absolut nødvendig, da en meget stor del af varmetabet fra kroppen sker fra hovedbunden. Huen bør være vand- og vindtæt og gå ned over ørerne. Kig de gamle gemmer igennem, inden du går ud og investerer i nyt udstyr. Der er ikke nogen krav eller forventninger om, at tøjet skal være det allernyeste og smarteste.

Solbriller og solcreme

I Antarktis er UV-strålerne betydeligt stærkere end hvad vi er vant til. Solbriller af god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighed. Bruger du briller, bør du tale med din optiker - og hav et ekstra par briller med i reserve! Husk en kraftig solcreme.

Kikkert

Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1000 kr.

Kamera

Større kameraer bør anbringes i en vandtæt rygsæk. Skuldertasker er besværlige at slæbe rundt på, og man må påregne skumsprøjt. Medbring rigeligt med reservebatterier og film. Lille dagrygsæk helst med vandtæt overflade, til personlige ting under vandreturene. Tingene kan også anbringes i en plastikpose i rygsækken.

Vandtæt rygsæk og plastikposer

Medbring en vandtæt rygsæk og adskillige plastikposer som er meget praktiske til at skille beskidt og vådt tøj fra rent og tørt.

Medicinkasse

  • Plaster og kompresser
  • Læbepomade
  • Fugtighedscreme
  • Vådservietter
  • Næsedråber
  • Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
  • Immodium eller tilsvarende
  • Personlig medicin
  • Søsygemiddel. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Konsultér din læge og afprøv midlerne inden afrejse for at vide, hvordan de påvirker dig.

Bøger

Forvent ikke at finde engelsksprogede bøger i særlig stort omfang i Argentina. Om bord på skibet findes der godt nok et lille bibliotek, men ikke noget salg af bøger. Det bedste er at medbringe relevant litteratur hjemmefra.

Vejledning for besøgende til Antarktis

Lad Antarktis forblive jomfrueligt

I 1991 vedtog Antarktisforbundets lande en protokol om miljøbeskyttelse. I dette blev hele kontinentet defineret som naturreservat. Antarktis er det største vildmarksområde på jorden, og det er endnu stort set uberørt. Hidtil er det ikke blevet påvirket nævneværdigt af menneskets mere eller mindre heldige aktiviteter. Hjælp med til at bevare det således! 

  • Kast ikke affald fra dig, hverken på land eller i havet. Heller ikke cigaretskod. 
  • Skad ikke bygninger, det være sig beboede eller historiske. Beskyt Antarktis’ flora & fauna. 
  • Hold mindst 5 meters afstand til fugle og 15 meter til sæler. Husk, at pludselige, voldsomme bevægelser forskrækker og stresser dem, så bevæg dig altid langsomt og roligt. Forstyr dem ikke, det er jo deres hjem. Den antarktiske sommer er kort, så fuglene og dyrene har kun ganske kort tid til at parre sig, bygge rede, ruge, klække, føde, made afkommet osv. Kommer du for tæt på dyrene, risikerer du at være den, der ødelagde deres forplantning dét år. Gå aldrig så tæt på dyrene, at de begynder at ændre adfærd, især ikke i rugningstiden, og når ungerne er helt små. Dyrene/fuglene må naturligvis hverken fodres eller berøres. 
  • Hold lydniveauet på et minimum for ikke at forstyrre dyrelivet, eventuelle beboere eller andre besøgende. 
  • Madvarer må under ingen omstændigheder medbringes på land. 
  • Fjern ingenting fra de steder vi besøger - hverken planter, sten, ben eller andet.
  • Gå aldrig på det stykke strand, der er mellem vandkanten og sæler/søløver, der ligger på stranden. Dyrenes vej til havet skal altid være fri.
  • Pas på planterne. Se dig for, hvor du går. Træd ikke på planterne, heller ikke på mos eller lav. Planter må naturligvis ikke fjernes.
  • Forstyr ikke igangværende videnskabelig forskning, installationer eller instrumenter i forbindelse med dette.
  • Vær forberedt på dårligt og meget skiftende vejr. Sørg for, at din udrustning og dit tøj kan leve op til de antarktiske forhold. Hav altid i tankerne, at det antarktiske miljø er ugæstfrit, uforudseeligt og potentielt farligt. 
  • Kend dine begrænsninger, og sæt altid sikkerheden først.
Hånden på hjertet
Allmän information

En trygg reseupplevelse

Vi vill så gärna att du ska känna dig trygg som Albatrosresenär, både när du bokar din resa och när du iväg på din resa med Albatros – även i värld med coronavirus. Därför har vi tagit fram en rad åtgärder för att minska risken för smitta samtidigt som du kan ge dig ut i världen. Våra åtgärder omfattar bland annat följande:

  • Alla reseledare är certifierade i WHO:s riktlinjer för begränsning av smitta
  • Extra höga krav till våra samarbetspartner när det gäller rengöring
  • Vi informerar alla våra resedeltagare om reseförsäkring och minimering av smitta

Läs om alla våra åtgärder här

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor