Expeditionskryssning till världens största Nationalpark

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Följ med på en polarkryssning med Ocean Atlantic bland isberg, glaciärlandskap och isbjörnar och besök fast mark vid expeditionshyddor i Grönlands nationalpark.

Följ med till ett av världens vackraste, vildaste och mest orörda naturområden under en Albatroskryssning av expeditionsliknande karaktär. Vi rör oss långt bort från de vanliga turiststråken och besöker platser dit endast expeditioner och forskare vanligtvis hittar. Här får vi uppleva orörda arktiska islandskap och har goda möjligheter att få syn på både isbjörn, val och myskoxe.

Vi reser med det eminenta expeditionsfartyget Ocean Atlantic. Fartyget är byggt för att kunna röra sig i polarförhållanden vilket gör att vi kan ta oss fram nästan överallt. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig från traditionella kryssningar. Vi besöker Grönlands fantastiska och orörda nationalpark som är världens största och som endast bebos av arktiska djur – och Siriuspatrullen! Vi försöker göra så många landstigningar, båtturer med zodiakbåtar och kortare vandringar från kusten som möjligt.

Vi reser i september månad när packisen är som minst och möjligheterna att uppleva området som störst. Dessutom är möjligheterna att se norrskenet som störst just nu eftersom nätterna återigen är mörka. Väder- och isförhållanden dikterar ofta kursen, men oavsett vart vi beger oss kommer varje landstigning att vara både unik och vacker.

Efter tio fantastiska dagar mönstrar vi av i Reykjavik och flyger tillbaka till Sverige.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Albatros aktiv

  • Reseledare Svensk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta ISK, DKK

Dagsprogram 10 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm – Keflavik. Ombordstigning i Reykjavík
Dag 2
På havet mot Grönland
Dag 3
Ittoqqortoormiit, Grönlands mest isolerade ort
Dag 4–6
Grönlands nationalpark
Dag 7–8
Söderut längs Blossevillekusten
Dag 9
Till havs mot Reykjavík över Danmarkssundet
Dag 10
Ankomst till Reykjavik och flyg till Stockholm

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Keflavik. Ombordstigning i Reykjavík

Vi flyger till Island och landar i Keflavik som ligger längst ut på Reykjanes-halvön. Vi kör de cirka 50 kilometrarna till hamnen i Reykjavik där vårt fartyg väntar på oss. När vi har stigit ombord på Ocean Atlantic blir vi anvisade till våra hytter och får en säkerhetsgenomgång, och medan vi avnjuter vår första middag ombord lämnar vi Reykjavik med siktet inställt på Grönland.

Dag 2
På havet mot Grönland
Kanske en val i sikte?

Albatros expeditionsledare kommer under dagen att hålla föredrag om östra Grönlands natur och kultur, och från däck kan vi från fartygets läsida följa havsfåglarna som svävar ovanför oss.

På natten har vi möjlighet att se norrskenet! Den här tiden på året bjuder på världens största naturbiograf: norra halvklotets stjärnhimmel där det dansande norrskenet utgör mittpunkten. Eftersom det kan bli lite kallt när mörkret har lagt sig är det bra att klä sig varmt – och sedan är det bara att luta sig tillbaka och rikta blicken uppåt.

Dag 3
Ittoqqortoormiit, Grönlands mest isolerade ort

Om vädret tillåter landstiger vi tidigt på morgonen vid Cape Brewster på sydsidan av världens största fjord, Scoresbysund. Vi korsar fjorden och räknar med att vara framme vid inuitsamhället Ittoqqortoormiit (Scoresbysund) på morgonen.

Ittoqqortoormiit ligger på norra sidan om mynningen till fjordsystemet Scoresbysund, och grundstenen till kolonin lades år 1924. Ittoggortoormiit är i princip nordöstra Grönlands enda riktiga ort och är utgångspunkt för många expeditioner till nationalparken på norra och östra Grönland. I dag bor det cirka 500 personer på orten varav de flesta är ättlingar till de ursprungliga kolonialisterna. Utanför husen hänger skinn från säl, myskoxe och isbjörn på tork, och överallt står slädhundar och väntar på att isen ska bli säker nog för höstens första slädjakter. Ittoqqortoormiit är en av Grönlands mest isolerade orter och man vet aldrig när de två enda fraktfartygen anländer med sina varor, något som givetvis sätter en speciell prägel på samhället.

Albatros har etablerat en god kontakt med lokalinvånarna, som gärna visar upp sin ort. Vi respekterar naturligtvis invånarnas privatliv och går inte in i ett hus utan att ha blivit inbjudna. Orten har ett litet postkontor varifrån den som vill kan skicka en liten hälsning hem till Sverige.

Efter besöket på orten fortsätter vi längs den söndertrasade kusten i Liverpool Land och anländer så småningom till Kap Brown och mynningen till Kong Oscar Fjord. Vi befinner oss nu i nationalparken som upprättades år 1974 och utökades 1988. Med en yta på nästan en miljon kvadratkilometer är den världens största nationalpark och det största skyddade landområdet i världen. Det finns inga fasta bosättningar i nationalparken men fram till mitten av 1800-talet fanns det spridda inuitboplatser i Grönlands nordöstra hörn.

Dag 4–6
Grönlands nationalpark

Kommande dagars program beror helt på väder- och isförhållanden. Rutt och landstigningar avgörs av kaptenen och expeditionsledaren och meddelas kvällen innan. I nedanstående text hittar vi ett antal spännande platser som vi strävar efter att besöka. Nationalparken på nordöstra Grönland är så rik på naturupplevelser och berättelser om expeditioner och fångstmän att oavsett var vi går i land väntar stora upplevelser på oss varenda dag. Längs kusterna hittar vi de gamla fångsthyddorna och vi möts av ett vackert skådespel av fjordar, snötäckta fjäll, små och stora öar och ett rikt djurliv.

När vi har rört oss in i Kong Oscar Fjord reser vi längs den imponerande 1 300 meter höga klippväggen Bastionen innan vi ska besöka Ellas ö. Ön är en av kryssningens många vackra höjdpunkter som gör det självklart för oss varför den danske geologen och polarforskaren Lauge Koch, även kallad för Kungen av nordöstra Grönland, anlade sitt huvudkvarter här strax innan andra världskriget. I dag har Siriuspatrullen och fångstkompaniet Nanok sin sommarbas på Ellas ö i Lauge Kochs gamla huvudstation Ørnereden.

Vi fortsätter norrut och passerar vackra Marias ö där tyskarna hade ett läger under andra världskriget. Tyskarnas försök att få fotfäste längs kusten är en av nordöstra Grönlands mest spännande berättelser som vi får höra mer om ombord. Vi passerar Ruths ö och hoppas på att kunna landstiga i Blomsterbukten på Ymers ö. Från den lilla Varghytten har vi en formidabel utsikt över det karakteristiska platta berget, Teufelsschloss. Fjällväggarna reser sig 1 000 meter upp över fjorden och de färgsprakande skiftningarna vittnar om dramatiska geologiska omvälvningar på den tiden då Grönland och Norge var en kontinent för mellan 600 och 700 miljoner år sedan.

Vi befinner oss nu djupt inne i den smala och ringlande Kejser Franz Joseph Fjord som sträcker sig över 200 kilometer från inlandsisen och ut på öppet hav på Arktiska oceanen. Vi passerar den mäktiga och kalvande Waltershausen-glaciären innan vi beger oss in i Moskusokse Fjord där vi räknar med att kunna gå i land vid fångsthyddan Hoelsbu.

På halvön Hold with Hope ligger stationen Myggbukta, en tidigare norsk valfångsplats och radio- och metereologstation. Stationen var centrum för den norska ockupationen på östra Grönland då Hallvard Devold 1931 proklamerade Eirik Raudes Land som norskt territorium. Ockupationen fick stöd av kung Haakon och den norska regeringen. När domstolen i Haag fastställde att hela Grönland tillhör Danmark avbröts ockupationen i april 1933.

Vi rör oss nu i den yttre skärgården och reser söderut längs Geographical Society ö och Trail ö. Vi räknar med att kunna landstiga på den norra delen av Jameson Land i Carlsberg Fjord, ett område som är känt för sitt stora bestånd av isbjörnar.

Dag 7–8
Söderut längs Blossevillekusten

Under kryssningens sista dagar reser vi längs den vilda och dramatiska Blossevillekusten som sträcker sig 500 kilometer från Kap Brewster till östra Grönlands stora fjord, Kangerlussuaq. Den tidens segelfartyg kunde inte ta sig in till Blossevillekusten på grund av kastvindar från de tusentals meter höga fjällen och packisen som ofta låg tätt hela året. I dag har packisens omfattning minskat och Ocean Atlantic är ett robust fartyg med hög isklass, och vi försöker ta oss i land vid Kap Brewster söder om Scoresbysund och i närheten av fjorden Kangerlussuaq, som tidigare var boplats för fångarna från orten Tasiilaq flera kilometer söderut.

Dag 9
Till havs mot Reykjavík över Danmarkssundet

Med de enorma glaciärerna som bakgrundskuliss beger vi oss tillbaka till Island och Reykjavik. Expeditionsteamet kryddar dagen till havs med spännande föredrag, och vi hoppas givetvis att vi får syn på både valar och sjöfåglar från övre däck.

Vi navigerar oss fram över Danmarkssundet med siktet inställt på Island och Reykjavik.

Dag 10
Ankomst till Reykjavik och flyg till Stockholm

Under natten har kaptenen styrt fartyget hela vägen tillbaka till Reykjavik, och vi kommer fram dit på morgonen. Efter frukost ombord är det dags att säga farväl till Ocean Atlantic och dess besättning innan vi tar oss till flygplatsen för att påbörja vår resa hem till Stockholm.

Prisinformation

Tillägg för enkelhytt

Tillägg för Kat. G: 13.998,- Fullbokad
Tillägg för kat. D: 28.998,-

Tillägg för uppgradering av hytt

Pris för Kat. C: 4.098 pr pers.
Pris för Kat. B: 24.998 pr pers.
Pris för Kat. A: 30.498 pr. pers.
Pris för Premium Suite: 33.998 pr. pers.
Pris för Kat. E: –5.000 pr.pers

3-personshytter

Tillägg för Kat. B 12.498 pr pers.

Barnrabatt 2-15 år

50 % av grundpriset vid minimum 2 betalande vuxna

Priset inkluderar
  • Skandinavisk- och engelsktalande expeditionsteam
  • Flyg Stockholm-Keflavik (Reykjavik)-Stockholm
  • Transport och alla utflykter och zodiakbåtturer under kryssningen enligt program
  • 10 dagars / 9 nätters kryssning med Ocean Atlantic i delad extern dubbelhytt med fönsterglugg (kategori D) med dusch/toalett.
  • Hamnnära utflykter i besöksorterna med expeditionsguider
  • Informationsmöten och föredrag med expeditionsteamet
  • Helpension på hela kryssningen.
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 7 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt
  • Eventuella måltider före och efter kryssningen i Reykjavik
  • Eventuella extra utflykter och arrangemang
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten.
  • Dricks till fartygspersonalen, lokalguider – vi rekommenderar 14 USD per person och dag.
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter.
  • Administrationsavgift per faktura utgår med 130 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Om hytterna

Ocean Atlantic är inrett i sex externa hyttkategorier, samtliga med egen dusch och toalett.

Premium Suite 35 m2
Tvårumssviter med dubbelsäng (eller två enkelsängar), soffgrupp, bord och stol samt stort fönster och rymligt badrum. Extern svit.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19–24 m2  
Extern svit, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och stort fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20–23 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, sittgrupp, rymligt badrum och fönster med begränsad utsikt. Möjlighet till en extra sängplats
Belägen på Hudson däck 7 och Magellan däck 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12–13 m2
Extern hytt, två enkelsängar, badrum och fönster.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11–12 m2
Extern hytt, dubbelsäng eller två enkelsängar, fönsterglugg och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Kat. G: Standard Cabin
Extern enkelhytt, enkelsäng och badrum.
Belägen på Columbus däck 4.

Cat. F: Large Inside Triple Cabin 18–21 m2
Intern trippelhytt. Dubbelsäng eller två enkelsängar och en utfällbar (bäddsoffa) enkelsäng och badrum.
Belägen på Marco Polo däck 5.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 100 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Vädret på Nordatlanten/Nordöstgrönland

Resan genomförs tidigt på hösten och vi kan förvänta oss temperaturer på mellan 15 och ner till 5 grader. Samtidigt kan vädret vara väldigt ombytligt. Ena ögonblicket kan det vara strålande sol och kavlugnt vatten och nästa kan vågorna gå höga och regnet vräka ner. Väder-, vind- och strömmar kan göra att vi måste göra justeringar/ändringar i resans program och rutt.

Expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagare innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.

Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden. Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.

Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjligt och även glaciärer och fågelfjäll och därefter stiger vi i gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett litet bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resorna är expeditioner vilket innebär att vi inte kan förutse aktuell resas alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Resan omfattas av Albatros resevillkor som vi förutsätter att deltagarna har tagit del av.

Rutten kan förändras beroende på väder och vind, som kan skifta ganska snabbt i de här trakterna, och därför planeras den här kryssningen så att man kan snabbt kan lägga om planerna. Isens tjocklek och djurlivet påverkar också var vi kan gå i land. Men naturen är också vår medspelare när vi bara är inställda på det. Därför planeras resan i så stor mån som möjligt med ”lös kant”, vilket innebär att våra resenärer bör därför vara inställda på ev. avvikelser i den planerade rutten.

-Søren Rasmussen, Albatros grundare

Resor till nordöstra Grönland

Det finns otroligt få turister på nordöstra Grönland. Hela vår planerade rutt har ingen organiserad form av turism, och endast få andra fartyg rör sig just här. Därför är vi helt beroende av Albatros egna erfarenheter och de nya erfarenheter vi skaffar oss längs vägen. Expeditionsledaren lägger i samråd med fartygets kapten upp rutter och dagsprogram längs vägen för att se till att vi får ut så mycket som möjligt av resan efter aktuella förhållanden – och möjligheten att få syn på valar och andra arktiska djur. Viktiga delar av resan är själva kryssningen och landgångar med våra zodiakbåtar. Fartyget rör sig så nära alla sevärdheter som möjligt som bland annat glaciärer och fågelfjäll. Efter det hoppar vi ner i våra zodiakbåtar för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar och isberg. Hur mycket tid vi tillbringar på land skiftar från kryssning till kryssning. Allt beror på vädret samt tids- och avståndsmässiga begränsningar. Vi kan ha dagar då vi inte kan landstiga en enda gång och så kommer det dagar där vi kan landstiga flera gånger. Fartygsmatroserna hjälper till med ombordstigningen och expeditionsteamet är certifierade att köra zodiakbåtarna.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Vem får delta?
För att få vara med på resan måste du vara fullt rörlig och kunna färdas i kuperad terräng utan hjälp, och dessutom ska du vilja uppleva naturen på dess egna villkor. Personer under 18 år måste resa i sällskap av och bo med målsman över 18 år.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder
Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare. Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor
Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Pass och passinformation till Albatros Travel

På grund av de skärpta säkerhetsreglerna vid flygresor kan flygbolaget kräva att få se ditt pass. Dessutom kräver rederiet att samtliga gäster i förväg har angett sina passuppgifter (passnummer och förfallodag, födelseort och födelseplats). Vi ber därför att du skickar med en passkopia till Albatros direkt efter en eventuell resebokning. I samband med incheckning på fartyget överlämnas pass eller annan giltig legitimation och förvaras fram till kryssningens slut.

Ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum från resmålet. Det här kravet gäller för alla våra resor, även om ett enskilt land kräver kortare giltighet. Som researrangör har vi ett giltighetskrav på 6 månader för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan ha ändrats mellan bokningen av resan och avresan.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Uppdelning i grupper

Observera att expeditionsdeltagarna ofta delas upp i grupper när vi befinner oss på land. Dels eftersom det på flera platser råder restriktioner om hur många gäster som får befinna sig på land åt gången, dels av säkerhetsskäl med tanke på isbjörnar med mera.

Ge en hjälpande hand ...

På den här kryssningen rör vi oss ibland på öppet hav och vi kan inte undvika viss sjögång. Se därför till att hela tiden ta stöd av de räcken och handtag som finns längs alla korridorer och väggar på fartyget.

Vid ombordstigning i en zodiakbåt är det viktigt att hela tiden ha en hand fri så att man med ett så kallat sjömansgrepp snabbt kan ledas säkert på plats av en av sjömännen.

Båda dessa regler gås igenom noggrant vid det först informationsmötet ombord.

Tips inför packningen

En fartygskryssning till Nordöstgrönland på sensommaren kräver en väldigt varierande klädsel. På land kan temperaturen uppnå 12 grader men ute på havet kan den sjunka till runt 5 grader, trots att solen skiner. Då krävs det varma och vattentäta kläder, mössa och vantar.

Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor är att rekommendera. Långkalsonger samt tunna regnbyxor till zodiakbåtarna är också bra att ha med sig.

Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten och perfekta för promenader i städerna. Ombord på Ocean Atlantic finns ett stort urval av gummistövlar för utlåning. De är praktiska att ha vid landstigningarna från gummibåtarna. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska resekläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Ta gärna med en kikare. Handdukar behöver ej medtas.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Fartygets besättning

Utöver Albatros expeditionsteam finns två besättningsteam ombord, som arbetar tillsammans för att göra din resa till en helt unik upplevelse. Skeppets kapten, styrmän och matroser har ansvaret för drift och navigation samt sköter arbetet på däck. Intendenten och hotellstaben har ansvar för hytterna, sviterna och maten och de gör sitt yttersta för att tillmötesgå dina behov ombord, och se till att du har en behaglig resa. Bägge besättningsteam är engelsktalande.

Reseledare och internationella gäster ombord

Vi gör dig uppmärksam på att det utöver skandinaviska gäster också finns internationella gäster med på kryssningen. Därför består vårt expeditionsteam av både skandinaviska och engelsktalande expeditionsguider som arbetar med alla gästerna. Föredrag och informationsmöten kommer som utgångspunkt hållas på engelska. När vi går i land i grupper kommer det om möjligt tas hänsyn till nationalitet och språk.

Mer om Grönland

Här kan du läsa mer om Grönland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Du kan bland annat läsa om klimat och väder, tidsskillnader, dricks och visumregler.

Handen på hjärtat

Information

Alla utflykter och landgångar är beroende av att väder-, hav-, och isförhållanden är sådana att fartyget kan ta sig in i de olika områdena. Zodiakbåtar och kajaker ska kunna manövrera under lämpliga förhållanden för att garantera säkerheten för våra passagerare och besättning.

Ocean Atlantic har trevliga gemensamma ytor som bland annat bastu/wellness, restaurang, bar och ett bibliotek, där man kan tillbringa sin fritid, även i hårt väder.  Vårt fartyg är bemannat med experter på olika områden som kommer hålla föredrag under resans gång om allt från biologi till is, geologi och djurliv.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor