Från Grönland till Island i Erik den Rödes kölvatten

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Expeditionskryssning från Grönland till Island

För tusen år sedan reste nordborna regelbundet mellan Island och västra Grönland. Ombord på Albatros expeditionsfartyg Ocean Atlantic rör vi oss från västra Grönland tillbaka till Island. Längs vägen besöker vi Diskobukten, isbergens huvudstad Ilulissat och den vackra Disko-ön. Under vår kryssning söderut lägger vi till vid Grönlands huvudstad Nuuk, kryolitbrottet vid Ivittuut och Erik den Rödes boplats på södra Grönland. Prins Christians sund är den dramatiska porten till östra Grönland. Här rör vi oss in till Skjoldungen innan vi korsar Danmarkssundet och till slut anländer till Reykjavik.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Kryssningar , Polarkryssningar

  • Reseledare Engelsktalande expeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta ISK, DKK

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Köpenhamn – Incheckning på hotell
Dag 2 Flyg Köpenhamn – Kangerlussuaq, Grönland. Utflykt till Renglaciären
Dag 3 Sisimiut. Stadsvandring och möjlighet till vandring
Dag 4 Qeqertarsuaq på Diskoön. Trevlig stund med kaffemik. Den kalvande glaciären Eqip Sermia
Dag 5 Ilulissat, vandring och möjlighet till båttur till den UNESCO-bevarade Isfjord (tilläggsköp)
Dag 6 Till havs mot Nuuk
Dag 7 Grönlands huvudstad Nuuk
Dag 8 Arsuk-fjorden, flottstationen Grønnedal och Ivittuut
Dag 9 Södra Grönland. Erik den Rödes Brattahlíð
Dag 10 Prins Christians Sund, passage mellan västra och östra Grönland
Dag 11 Skjoldungen/Saqqisikuik
Dag 12 Till havs mot Island
Dag 13 Ankomst till Reykjavik och hemresa

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic byggdes 1985 i Polen och är det perfekta expeditionsfartyget till farvattnen runt Antarktis och Arktis! Med isklass 1B, vilket innebär brytning av upp till 50 cm nyis, kraftiga motorer och stabilisatorer, hör Ocean Atlantic till ett av de starkaste fartygen i området. Fartyget renoverades 2017 och med en längd på 140 meter och bredd på 21 meter finns det gott om plats på de olika däcken med flera fördragssalar, barer och observationsplattformar. Restaurangen serverar 4-stjärnig internationell mat och det är naturligtvis helpension på fartyget. De breda fönsterna på Erickson-däcket ger dig möjlighet att njuta av utsikten över de smala, isfyllda fjordarna med sina branta bergsväggar och glaciärfronter som speglar sig i havsytan. Fartyget har plats till 198 passagerare som bor i utsides hytter med eget badrum. Alla landstigningar genomförs i samlad trupp med fartygets 20 zodiac-båtar.

Klicka på bilderna för att se dem i större format

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Avresedatum

Avresa Resans längd Pris Avresa från OBS:
42 998:–
Stockholm
Klicka på ett datum för att se tillhörande program

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Köpenhamn – Incheckning på hotell

Flyg från Stockholm till Köpenhamn om eftermiddagen, incheckning på hotell för övernattning.

Dag 2
Flyg Köpenhamn – Kangerlussuaq, Grönland. Utflykt till Renglaciären

Vi flyger från Köpenhamn till Kangerlussuaq via Köpenhamn. Efter ankomst ska vi på utflykt till den så kallade Renglaciären, som står som en isvägg - på vissa platser upp till 60 meter – och bildar en tydlig kontrast mellan land och is. Namnet kommer från de renar som ofta strövar i området. Även utan renar är området fantastiskt – här blir man inspirerad av en mängd motiv till kameran och får lugn och ro i sinnet.

Utflykten till en av områdets mest sevärda glaciärer görs med fyrhjulsdriven tundrabuss som är skapad för terräng och grusvägar. Längs vägen håller vi utkik efter områdets djurliv. Här hittar vi både renas och myskoxar och guiden berättar om området och dess historia. När vi har avslutat vår utflykt beger vi oss till restaurang Roklubben där vi intar en sen lunch. Därefter kör vi till hamnen som ligger cirka 12 kilometer väster om flygplatsen, och där vårt fartyg M/S Ocean Atlantic väntar. Vi delas upp i mindre grupper och transporteras i zodiakbåtar några hundra meter ut i fjorden där fartyget ligger för ankar. Vi anvisas till våra hytter, säkerhetsprocedurerna gås igenom och medan vi avnjuter en middag i den vackra salongen inleder vi vår båtfärd ut genom den 160 kilometer långa fjorden.

Dag 3
Sisimiut. Stadsvandring och möjlighet till vandring

Vi kommer fram till Sisimiut tidig eftermiddag, och efter frukost ska vi dyka ner i det moderna Grönland. Sisimiut är Grönlands nordligaste stad med isfri hamn under vintersäsongen, och är dessutom den sydligast belägna staden där det är tillåtet att ha slädhundar. Med sina knappt 5 400 invånare är Sisimiut Grönlands näststörsta stad efter Nuuk.

Sisimiut har bebotts av människor i cirka 4 500 år: Saqqaq-, Dorset- och Thulekulturens folk kom ursprungligen från Kanada och livnärde sig främst på fisk, fågel och däggdjur som val, säl och ren. På 1600-talet kom de första europeiska valfångarna till Sisimiut-området. De hade endast en sporadisk kontakt med landets befolkning, och det var inte förrän efter den norska missionären Hans Egedes kolonisering av Grönland 1721, som en fast kontakt mellan inuiter och européer etablerades. År 1764 upprättades en koloni med namnet Holseinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, och Sisimiuts gamla stadsdel består av hus från kolonins första hundra år. Det äldsta huset i staden är från 1725, och en av de mest framstående byggnaderna är den blå kyrkan från 1775. 

Idag är Sisimiut en viktig utbildnings- och industristad, och bland fabrikerna är det värt att nämna Royal Greenlands fiskfabrik, som är den största av sitt slag på Grönland, och en av världens mest moderna. Vi ger oss ut på en spännande stadsvandring då vi framför allt tittar på den gamla kolonialtidsstadsdelen med muséet och den vackra kyrkan, men vi svänger även förbi stadens hektiska centrum där vi hittar ett antal moderna butiker. 

Efter lunch kan den som vill vara med på en vandring till Teleön (cirka 4,5 kilometer).
På eftermiddagen fortsätter vi vår sjöresa vidare norrut: Under kvällen passerar vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygderna Attu och Ikerasaarsuk samt den lilla orten Kangaatsiaq. Under natten passerar vi Aasiaat (Egedesminde) innan vi styr kosan mot den berömda Diskoön med sina karakteristiska 1000 meter höga bergen. Den morgonpigga kan få bevittna isbergen, Diskobuktens enorma isberg som pressas ut från Ilulissat Isfjord.

Dag 4
Qeqertarsuaq på Diskoön. Trevlig stund med kaffemik. Den kalvande glaciären Eqip Sermia

Under Diskoöns berg har vi gått in i en skyddad naturhamn som på danska heter Godhavn, på grönländska Qeqertarsuaq, som helt enkelt betyder Den stora ön.

Qegertarsuaq var fram till år 1950 den viktigaste staden norr om Nuuk på grund av det stora antalet valar, som fångades och drogs upp på land just här. På 1700-talet bringade valfisket välstånd till Diskoön, men idag är den på väg in i glömskans korridorer med ökande arbetslöshet och brist på förbindelser till fastlandet. Vi går genom staden med den speciella åttkantiga kyrkan, som i folkmun kallas för Vorherres Blaekhus.

Öns flacka fjäll är vulkaniska och är några av de yngsta av de grönländska geologiska formationerna. Bergen innehåller unika förekomster av rent järn och kol. Kolet bröts under många år i Qullissat på öns nordkust. När gruvan och staden stängdes enligt ett danskt dekret år 1972 skapades en stark politisk medvetenhet bland Grönlands unga. En medvetenhet som bidrog till att Grönland år 1979 blev självständigt.

Under vistelsen i Qeqertarsuaq bjuds vi på traditionell grönländsk Kaffemik med kaffe, kaka och trevligt samtal. En enastående möjlighet att uppleva den berömda grönländska gästfriheten på nära håll! 

Sent på eftermiddagen styr fartyget ut i bukten igen, med kurs norrut. Den enorma glaciären Eqip Sermia ligger i Diskobuktens nordöstra hörn. Denna glaciärfront cirka 50 sjömil norr om Ilulissat har blivit något av en kändis, och besöks dagligen av många båtar. Här hade det gamla expeditionsfolket sin bas, bland annat den franske etnologen och polarforskaren Paul-Émile Victor som byggde ett övervintringshus som han använde i samband med sina utflykter in på inlandsisen mellan 1948 och 1953.

Vi rör oss så nära iskanten som möjligt, däremot på tryggt avstånd från nedstörtande isblock och de våldsamma vågor som uppstår vid kalvningen. Tidig eftermiddag gör vi oss redo för avgång och styr nu kosan mot Ilulissat där vi läger till sent på kvällen. För säkerhets skull vill vi nämna att Ataafjorden in till Eqip Sermia då och då fylls så mycket med glaciäris att det inte går att passera med fartyget. I så fall ändras dagsprogrammet exempelvis till ett ortbesök i Diskobukten.

Dag 5
Ilulissat, vandring och möjlighet till båttur till den UNESCO-bevarade Isfjord (tilläggsköp)

Ilulissat är en av Grönlands vackrast belägna städer. Ilulissat är grönländska för isberg och stadens kallas för ”isbergens huvudstad”. I Diskobukten, strax utanför Ilulissats kust, tronar de gigantiska isbergen upp sig. De kommer från Isfjorden, cirka en halvtimmes promenad söder om Ilulissat, och de föds 30 kilometer längre in i fjorden av den enorma Sermeq Kujalleq-glaciären, som med en bredd på 10 kilometer och tjocklek på 1 000 meter är den mest produktiva ismassan utanför Antarktis. Där de flesta andra ismassor endast kalvar med en hastighet på cirka en meter per dygn, kalvar Ilulissat ismassa varje dag i en hastighet av 25 meter ut i fjorden. Det här innebär i praktiken att ismassan producerar över tio procent av alla Grönlands isberg, vilket motsvarar 20 miljoner ton per dygn. Allt det här har bidragit till att Isfjorden har tagits upp på UNESCOs världsarvslista. 

I de över 250 år som har gått sedan Ilulissats grundande har staden vuxit och är idag Grönlands tredje största med över 4 500 invånare. Det är en väldigt levande och trevlig stad med ett förhållandevis stort utbud av kulturattraktioner. Det var i Ilulissat som polarforskaren Knud Rasmussen föddes, såväl som hans goda vän, den eminente hundkusken Jørgen Brønlund som deltog i och omkom under Danmarksexpeditionen. 
Idag har du möjlighet att delta i våra två spännande tillköpsutflykter eller så kan du utforska Ilulissat på egen hand. Vi erbjuder även en vacker vandring till den fantastiska Sermermiutslätten söder om staden varifrån vi har en eminent utsikt över Isfjorden och Diskobukten. Utflykten är cirka tio kilometer lång.

  • Båtutflykt till Isfjorden (varar i cirka 2,5 timmar) där vi upplever de fantastiska is-scenerna på nära håll. Båtturen bjuder på en naturupplevelse vi sent ska glömma. Kom ihåg att ta med varma kläder!
  • Flightseeing med Airzafari (själva flygningen varar i cirka 40 minuter). Ombord på det lilla bekväma flyget får vi en fängslande flygtur över kalvande glaciärer och isfyllda fjordar. Med en garanterad fönsterplats har alla en perfekt utsikt över isen, stora och små isberg och kanske till och med valar! Vår flightseeing kan bli inställd om vädret slår om.

(Utflykterna till Isfjorden och flightseeing ingår inte i resans pris, utan bokas separat. Läs mer under prisinformation).

Tidig kväll ger vi oss återigen ut i Diskobukten och fortsätter vårt äventyr söderut. Innan vi lägger isbergen som har följt oss i flera dagar bakom oss hoppas vi på att stöta på knölvalarna som håller till utanför Aasiaat. 

Om vi mot all förväntan inte kan ta oss in till Ilulissat på grund av is vid inseglingen till hamnen besöker vi istället orterna Qasigiannguit och Aasiaat söder om Ilulissat.

Dag 6
Till havs mot Nuuk

Fartyget har fortsatt söderut under natten, och vi har nu lagt Diskobukten bakom oss. Vi tillbringar den sista dagen ombord på att beundra den fantastiska utsikten över Grönlands västkust och hoppas att vi ska stöta på valar eller andra däggdjur på vår väg mot Nuuk.

Dag 7
Grönlands huvudstad Nuuk

När vi anländer till Nuuk med vårt fartyg har vi alla möjligheter att uppleva stadens nästan fasta knölvalsbestånd. En av världens minsta huvudstäder är med grönländska mått mätt en mäktig storstad med över hela 18 000 invånare, vilket utgör nästan en tredjedel av landets befolkning. Precis som Sisimiut var området runt Nuuk bebott av olika Inuitkulturer från 2 500 f.Kr. Från cirka år 1000 till 1400 följde nordborna efter Erik den Röde som bosatte sig på södra Grönland i Nuuk-området. Under samma period anlände medlemmar av den så kallade Thulekulturen, inuit-förfädrar till dagens grönlänningar. Dessa ”neo-eskimåer” var mycket bättre rustade att överleva i den tuffa arktiska naturen än nordborna, som försvann helt från Grönland på 1400-talet. Inte långt efteråt började européerna återigen att visa sig längd den grönländska kusten. Holländska, baskiska och skotska valfångare kom till landet redan på 1500-talet.

Grönlands nyare historia inleddes år 1721 då den norska missionären Hans Egede grundade den första året-runt-kolonin och handelsstationen nära Nuuk.  Faktum är att Egede kom till Grönland för att omvända de katolska nordborna till lutheraner, men han kom ganska snabbt fram till att nordborna var försvunna, ett mysterium som ännu inte är löst.

Nuuk blev utbildningscentrum år 1847 då lärarseminariet placerades här. År 1908, då handel och administration officiellt skildes åt, blev Nuuk värdar för södra Grönlands landsråd, en styrelseform och ett råd som fortsatte att verka fram till andra världskriget, då staden blev administrativt, handelsmässigt och politiskt centrum för hela landet. År 1979 föll det sig naturligt att Landstinget placerades här, och staden fick sin slutgiltiga huvudstadsroll. Grönlands vackra nationalmuseum ligger i den gamla kolonialhamnen Förutom en inuitisk generalförsamling kan man även se de berömda kvinno- och barnmumierna från Qilaqitsoq vid Uummannaq.

Dag 8
Arsuk-fjorden, flottstationen Grønnedal och Ivittuut

Tidig förmiddag anländer vi till Arsuk-fjorden och vår insegling präglas av det 1 418 meter höga berget Kuunnaat. Arsuk var fram till för bara några år sedan en av Grönlands rikaste bygder. Här bodde många skeppare och matroser som livnärde sig på att fånga tork. Men det räckte med att temperaturen i Davidsundet sjönk en grad för att fisken skulle söka sig söderut. 

Lite längre ut i fjorden ligger Ivittuut, kryolitens huvudstad. Inuiter i trakten hade observerat och utnyttjat en speciell klippa som inte syntes under vatten. Därför var den perfekt att använda som agnar på fiskegarn och den fick av områdets första geolog namnet issten eller kryolit. Kryoliten skulle få en ännu större betydelse eftersom den visade sig vara oumbärlig i aluminiumproduktionen i USA och Europa, och man började bryta den för export i slutet av 1800-talet. Malmen skeppades till Österbro i Köpenhamn där Kryolitbolaget Öreund hade sin arbetsanläggning. Eftersom kryoliten inte fanns i motsvarande mängd någon annanstans i världen fick Ivittuut en enorm strategisk och inkomstmässig betydelse. Under andra världskriget kunde Danmark inte längre hålla kontakten med Grönland och kryoliten användes som handelsvara mot Amerika, vilket fick en enorm betydelse för landets framtida utveckling mot självstyre och oberoende av Danmark. Dessutom var det en av anledningarna till att amerikanerna upprättade militärbaser på södra Grönland.

Vi planerar att landstiga vid den numera nedlagda flottstationen i Grönnedal som anlagts av amerikanerna under andra världskriget, under namnet Blue West Seven.

Dag 9
Södra Grönland. Erik den Rödes Brattahlíð

Tidigt på morgonen har vi tagit oss in i Eriksfjort som på grönländska heter Tunulliarfik. Vi kastar ankar framför Erik den Rödes boplats Brattahlíð, där Qassiarssuk ligger idag. Här ser vi bland annat en rekonstruktion av Tjodhildurs kyrka, som var den första kyrkan på den nordamerikanska kontinenten. Här hittar vi även andra ruiner efter nordborna, som försvann på 1400-talet. Här känner vi verkligen historiens vingslag och förundras över varför nordborna försvann så plötsligt från Grönland.

Det var från Brattahlíð, som Eriks och Tjodhildurs son Leif Eriksson runt år 1000 reste väster ut och upptäckte Baffin island, Labradorkusten och Newfuondland innan han efter några år återvände till södra Grönland. På eftermiddagen rör vi oss ut från Eriksfjord och passerar nära Qooroq Isfjord. 

Dag 10
Prins Christians Sund, passage mellan västra och östra Grönland

Rutten går inte via Kap Farvel, som är Grönlands sydligast belägna punkt. Det råder inga tvivel om att de nakna klippskären 59° 47’ Nord har ett legendariskt rykte, men den alternativa skärgårdsrutten är mycket mer spännande och självklart mindre plågad av vindar och sjögång. Vi fortsätter in genom Prins Christians sund som är en 60 kilometer lång fjord som från Davis-sundet och det gröna västra Grönland sig in genom landet till östra Grönlands glaciärspäckade fjordar. 

Sundet har branta bergssidor och många äventyrslystna kajakpaddlare har hamnat i knipa till följd av det väldigt begränsade antalet landstigningsplatser. Den gamla väderstationen Prins Christians sund som fram till för bara några år sedan bemannades av hårdnackade meteorologer, är en intressant punkt i ruttens östra del. Vi passerar Prins Christians sund tidigt på morgonen. För den morgonpigga är det spännande att följa övergången i denna kritiska passage. Även under de bästa förhållanden kan två till tre isberg ligga i vägen för genomfarten. Kommandobryggan hämtar varje dag iskartor och satellitbilder som tillsammans med officerarna är vår pålitliga utsiktspost. 

Tidigt på eftermiddagen har vi tagit oss igenom hela Grönland, och letar oss under dagen ut ur och upp längs östra Grönland. Över stora sträckor når inlandsisen hela vägen ut till kusten där den bildar de stora hyllor som även finns på Antarktis. I Bernstorff Isfjord finns den mest produktiva glaciären på sydostkusten, och vi håller ett bra avstånd till det isfyllda och svårframkomliga farvattnet.

Dag 11
Skjoldungen/Saqqisikuik

Skjoldungen har med all rätt hyllats som ett av östra Grönlands vackraste områden. Öns position är  63° norr, och är inklämd mellan smala fjordar och längst in hittar vi ett grönskande och milt klimat.

Här passerade Fridjof Nansen sensommaren 1888 under sitt sökande efter en landstigningsplats för den första inlandsiskryssningen, och han skrev: ”Skjoldungen är ett landskap som med sin vilda skönhet inte överskuggas av något annat vi har sett. På alla håll och kanter störtade kalvande is ner i vattnet”! Skjoldungen är dessutom namnet på en numera nedlagd utpost som ligger på öns sydvästra sida. Uppemot 100 personer bodde här fram till 1965, och det finns fortfarande enstaka hus kvar. Vi fortsätter till Dronning Marie Dal i områdets nordvästra hörn, för att titta närmare på den intressanta floran.

Vi lämnar nu Grönland och beger oss ut i Danmarkssundet med siktet inställt på Island.

Dag 12
Till havs mot Island

Under båtresan kan vi lyssna till inspirerande och lärorika föredrag om såväl Islands som Grönlands historia om det arktiska klimatet samt om den natur och det djurliv vi får uppleva längs kryssningens gång. Under dagen ska vi självklart hålla utkik efter havsfåglar och valar.

Dag 13
Ankomst till Reykjavik och hemresa

Under natten har kaptenen börjat styra fartyget mot Reykjavik dit vi anländer på morgonen. Efter frukost ombord är det dags att lämna Ocean Atlantic och dess besättning innan turen går vidare till flygplatsen där flyget hem igen väntar. 

Extra utflykter på Grönland

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat 

Upplev den fängslande nordliga glaciären och den stora Kangia Isfjord, födelseplats för isberget
Under denna 40 minuter långa utflykt får vi en fantastisk möjlighet att se den vackra naturen runt Ilulissat. Vårt bekväma flyg tar oss nära landskapet och med en garanterad fönsterplats har alla en perfekt utsikt över isen, stora och små isberg och kanske till och med valar!  

Pris: 3 598 kr per person

Båttur mellan isberg i Ilulissat

Båttur mellan isberg i Ilulissat
Det finns möjlighet att delta i en spännande båttur till isbergen vid Ilulissat. Utflykten ska bokas och betalas senast 45 dagar före avresa. 
Utflykten leds av en guide från vår lokala agentur.

Pris: 848 kr per person

Prisinformation

Resans pris

Från 42 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum

Tillägg för enkelhytt
  • Enkelhytt kategori G: 14 998:- SEK
  • Enkelhytt kategori D: 21 498:- SEK
Uppgradering av hytt
  • Pris för kat. C: 4 298:- per person
  • Pris för kat. B: 27 998:- per person
  • Pris för kat. A: 34 498:- per person
  • Pris för Premium Suite: 38 498:- per person 

3-personshytter

  • Tillägg för kat. B 12 498:- per person
Barnrabatt 2-15 år

50 procent av grundpriset vid minst 2 betalande vuxna i samma hytt (endast möjligt i kategori B). Max 4 personer varav 2 barn som delar bäddsoffa. Fartyget är inte inrett för barn och har inte utrustning som barnsäng och barnstol. Detta tar man själv med.

Kontakta oss om ni vill resa med barn.
Rabatterna kan inte kombineras.

Priset inkluderar
  • Flyg Stockholm – Köpenhamn - Kangerlussuaq och Reykjavik – Stockholm
  • 1 hotellövernattning i Köpenhamn med frukost
  • Skandinavisk och engelsktalande reseledare på kryssningen.
  • 12 dagars/11 nätters kryssning med aktiviteter och utflykter enligt program
  • Boende i delad dubbelhytt (kategori D)
  • Helpension på hela kryssningen
  • Utflykt med lunch i Kangerlussuaq innan ombordstigning
  • Transport mellan flygplatsen och fartyget
  • Kaffe och te samt eftermiddagssnacks på fartyget
  • Informationsmöten och föredrag ombord
  • Hamnnära utflykter i besöksorterna
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelhytt och uppgradering av hytt
  • Eventuella måltider och drycker på land
  • Drycker utöver kaffe och te dygnet runt samt juice och dylikt till frukosten.
  • Flightseeing med Airzafari i Ilulissat, dag 4 
  • Båttur mellan isberg i Ilulissat, dag 4
  • Andra tillköpsutflykter och extra evenemang
  • Dricks till besättningen på Ocean Atlantic (cirka 13,50 USD per dag och deltagare)
  • Utlägg för läkemedel och andra personliga förnödenheter.
  • Expeditionsavgift 130 kr. per faktura (bortfaller vid onlinebokning)
  • Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Koncept för expeditionskryssning

Albatros har under flera år utvecklat en kryssningsform som är speciellt lämpad för polarförhållanden där is tillsammans med en begränsad infrastruktur och en otillgänglig ödemark kräver resor av en mer expeditionsliknande karaktär, perfekt för den som vill ha en unik reseupplevelse. Det här är en exklusiv naturresa som skiljer sig en del från traditionella kryssningar. De relativt få deltagarna innebär att resan känns som en gruppresa eftersom alla kan delta i landstigningar, besök på forskningsstationer, exkursioner, föreläsningar och valsafari.
Resan är relativt bekväm och utan obligatoriska strapatser eller speciella krav på deltagarna. Det förutsätts dock att deltagarna är fullt rörliga och vill uppleva naturen på dess egna premisser. Man bör tänka på att resan skiljer sig från vanliga turistresor eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Det finns många oförutsägbara inslag och rutten avgörs av vind, väder, is och strömförhållanden.  Ruttbeskrivningen bör ses som det perfekta målet, men den kommer förmodligen inte att kunna följas även om vi skulle få flera veckor av högtryck och strålande sol.
Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden.  Om vi helt plötsligt åker genom en flock valar kan dagsprogrammet genast ändras.
En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiaktyp. Dessa ska transportera oss in till öde kuster, längs glaciärer och på valsafari. Fartyget är försett med en extern trappa (lejdare) varifrån vi kan kliva i gummibåtarna, som är försedda med en kraftig motor. Fartyget seglar så nära sevärdheter som möjlighet och även glaciärer, fågelfjäll och därefter stiger vi ombord i gummibåtarna för att gå i land eller kryssa runt mellan valar, sälar, isberg eller fågelöar. Det är tämligen enkelt för alla med full rörlighet, men kan vara ett problem för funktionshindrade personer. Vi kan även få uppleva ett ganska kallt och vått klimat. Alla som vill kan stanna på fartyget som är utrustat med ett välsorterat bibliotek. När vi använder ordet expedition bör det tas bokstavligt. Resan sker i expeditionsform vilket innebär att vi inte kan förutse den aktuella resans alla steg in i minsta detalj. Ovanstående dag-för-dag-beskrivning är en grov skiss eller önsketänkande, som med största sannolikhet kommer att ändras.

Ej lämplig för personer med rörelsehinder

Fartyget är tyvärr inte anpassat efter personer med rörelsehinder som inte kan röra sig av egen förmåga. Det beror bland annat på säkerhetsmässiga skäl eftersom rederiet kräver att alla ska kunna förflytta sig från en båt till en annan utan hjälp från personal eller medpassagerare.
Av säkerhetsmässiga skäl får rullstolar och rullatorer inte heller föras ombord på fartyget. Samtliga gångar måste ha fri passage.

Särskilda hälsovillkor

Enligt rederiets regler är du förpliktad att informera Albatros om eventuell sjukdom eller handikapp, graviditet eller andra omständigheter som kan ha betydelse för ditt välbefinnande eller hälsotillstånd under kryssningen.

Om att resa på Grönland

Information

Kryssningen ställer inga specifika krav på deltagarna, men det förutsätts att du är frisk och fullt rörlig. Enskilda landstigningar görs med fartygets zodiakgummibåtar och du behöver kunna ta dig både i och ur på egen hand.

Resan görs tidig höst och vi räknar med en del sol och friskt väder med en temperatur på upp emot 10 grader - och lätt frost på natten.

Pass och passupplysningar till Albatros

För att kunna utfärda flygbiljetter behöver vi passupplysningar för samtliga resenärer, senast 14 dagar efter bokning av resan. Upplysningarna kan skrivas in elektroniskt via https://pas.albatros-travel.org/se/. Om du skickar in dina passupplysningar med posten är det viktigt att du anger fakturanummer, avresedatum och resans namn. Om du får ett nytt pass från och med den tid då du har skickat in dina passupplysningar till oss (till och med avresedatum), så är mycket viktigt att du genast skickar in upplysningarna i ditt nya pass.

Mer om Grönland

Här kan du läsa mer om ditt spännande resmål:

www.albatros.se/resmal/europa/gronland

Mer om expeditionskryssningar:

Vad är en polarkryssning?

En polarkryssning skiljer sig avsevärt från vanliga turistresor och kryssningar eftersom vi inte har samma möjligheter att planera resan i detalj. Många inslag är oförutsägbara och ruttbeskrivningen och programmet ska ses som ett mål medan vind, is och strömmar oundvikligen kommer att medföra ändringar i programmet. Expeditionsledaren lägger tillsammans med fartygets kapten upp rutt och dagsprogram längs vägen, och ser till att vi får största möjliga utbyte av resan under aktuella förhållanden. Och möjlighet att se valar eller andra arktiska djur.

En viktig del av resan är kryssning och landstigning i medföljande gummibåtar av zodiactyp. Fartyget går så nära orter, sevärdheter, glaciärer och fågelberg som möjligt, och zodiacbåtarna äntras från en solid trappa på sidan av fartyget, och det är även här man sedan kliver ombord på fartyget igen. Fartygets matroser hjälper till med ombordstigningen och både de och Albatros expeditionsteam är certifierade att köra zodiacbåtarna.

Viktiga regler vid landstigningar och utflykter

När vi vistas på land är det självklart väldigt viktigt att på alla sätt och vis värna om den unika naturen. Det innebär att agera efter devisen: Lämna inte något annat än dina fotspår och ta inte med dig något annat än dina minnen från naturen. Vi vill också be samtliga att hålla sig i närheten av den övriga gruppen. Framför allt under en expedition i Arktis, där det inte är helt ovanligt att stöta på en isbjörn. Det är även väldigt viktigt att noggrant följa expeditionsledarens instruktioner.

Särskilda säkerhetsregler

1. Informera reseledaren om du vill gå i land på egen hand.
2. Gå inte in i ett hus eller en byggnad om du inte uttryckligen är inbjuden.
3. Gå inte själv i obebodda områden, se till att du alltid ser gruppen och kom ihåg att vädret kan skifta plötsligt och försämra sikten.
4. Håll säkerhetsavstånd till djur och fåglar (minst fem meter).
5. Håll koll på klockan och när fartyget avgår igen. Se till att din klocka visar samma tid som fartyget.
6. Notera alltid på påmönstringstavlan när du lämnar båten och när du kommer tillbaka ombord.

Klädsel

En kryssning längs Grönlands kust kräver en ganska varierande klädsel. På mellersta Grönland kan vi på land förvänta oss temperaturer på upp till 5-10 grader. Men på havet krävs varma och vattentäta kläder, mössa och vantar. Ta med kombinationskläder som långärmad ylletröja underst, tröja eller fleece som mellanlager och vatten- och vindtät jacka ytterst. Tätt vävda fritidsbyxor som kan kombineras med ylleunderställ samt vattenavvisande och vindtäta överdragsbyxor. Kraftiga och halksäkra vandringskängor är perfekta ombord på båten, för promenader i de olika orterna och för flygresan hem. På den här kryssningen reser fartyget exklusivt för Albatros Travel och därför krävs ingen klädkod ombord. Praktiska reskläder är därför det enda som behövs, även under mer festliga kvällar som vi givetvis anordnar.

Skydd mot myggor och insekter

Vi rekommenderar att du tar med myggbalsam, eftersom det är myggsäsong på Grönland i juni och juli och knotten kommer i augusti. Oftast finns inte myggen och knotten inne i orterna, men kan ändå förekomma där också. Om du ska ge dig ut på vandring i naturen rekommenderar vi att du tar med ett myggnät som skyddar hela huvudet. 

Solkräm

Trots att vi befinner oss långt norrut är solens strålar förhållandevis starka. Vi rekommenderar därför att du tar med dig solskyddskräm på resan.

Sjösjukemedel

Trots att vi rör oss i skärgården kan det bli ganska kraftig sjögång. Sjösjukeplåster (Scopoderm eller liknande) fungerar helt eller delvis för de flesta. Sjösjuketabletter som alternativ. Tänk på att sjösjuketabletter kan ha en dämpande effekt.

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor

20GLCSC09ASE3008