Nordvästra USA – Seattle, Oregon & Montana

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Storslagna landskap - från Stillahavskusten till höga berg och öppna vidder

Från Montanas storslagna cowboylandskap och Oregons vackra Stillahavskust till Seattles trendiga storstadspuls – på den här resan väntar upplevelser som tar dig bortom turisternas allfarvägar. Vi dyker ner i lycksökarnas, guldgrävarnas och immigranternas USA. Den här resan görs genom så många klimattyper och landskap att det är som att resa runt jorden med en avstickare till månen.
 
Stora delar av sträckan färdas vi på några av USA:s vackra vägar -– Scenic Byway – med andra ord förvandlas stora delar av vår transporttid till upplevelsetid.
 
 
Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta USD

Dagsprogram
Dag 1 Flyg Stockholm – Seattle, Washington. Övernattning i Longview, Washington
Dag 2 Longview, Washington – Astoria, Oregon – Cape Meares – Newport, Oregon. Oregons vidunderliga Stillahavskust med fyren Cape Meares
Dag 3 Newport, Oregon – Crater Lake – Klamath Falls, Oregon. Vattenfall, djupa skogar och vulkankratersjön i bergskedjan Cascades
Dag 4 Klamath Falls – Bend, Oregon. Friluftsmuseum om skogsbruk, öknen High Desert och trevlig stadsstämning i Bend
Dag 5 Bend – Portland, Oregon. Smith Rock State Park, Mount Hood och Timberline Lodge och stadsrundtur i Portland
Dag 6 Portland – Baker City, Oregon. Langs Columbia River, vattenfallet Multnomah Falls och museum om nybyggarnas och prärievagnarnas resa västerut
Dag 7 Baker City – Ketchum/Sun Valley, Idaho. Ponderosa Pine Scenic Byway – den historiska guldgrävarstaden Idaho City och genom Idahos högsta pass Banner Summit
Dag 8 Ketchum/Sun Valley, Idaho – Big Sky, Montana. Craters of the Moon National Park och Mesa Falls Scenic Byway
Dag 9 Big Sky, Montana. Möjlighet till utflykt till spökstäderna Virginia City och Nevada City (tillköp)
Dag 10 Big Sky – Great Falls, Montana. Missouri Headwaters State Park och båttur genom Gates of the Mountains
Dag 11 Great Falls – Kalispell, Montana. Lewis & Clark-museet och Glacier National Park
Dag 12 Kalispell – Spokane, Washington. Flathead Lake, det nationella bisonreservatet och silvergruvestaden Wallace
Dag 13 Spokane-Wenatchee, Washington. Grand Coulee-dammen genom Million Dollar Mile och besök vid det torra vattenfallet Dry Falls
Dag 14 Wenatchee – Seattle, Washington. Genom bergskedjan Cascades och Ikanagan-Wenatchee nationalskog, besök på Boeing-fabriken och stadsrundtur i Seattle
Dag 15 Hemresa
Dag 16 Hemkomst

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Seattle, Washington. Övernattning i Longview, Washington (ca 185 km)
Välkommen till USA!

Vi reser från Stockholm till Seattle och kör direkt till vårt hotell söder om Seattle. På det viset är vi redo att få ut mesta möjliga av följande dag och undviker dessutom rusningstiden i trafiken.
Beroende på ankomsttid kommer det att finnas möjlighet att koppla av och ta en bensträckare och promenera runt lite.  Även om du förmodligen kommer att vilja krypa ner i sängen efter den långa flygturen är det bra att försöka hålla sig vaken för att komma in i den lokala dygnsrytmen. Då får du mest ut av de kommande 15 dagarna i USA.
 
Övernattning i Longview.
Dag 2
Longview, Washington – Astoria, Oregon – Cape Meares – Newport, Oregon. Oregons vidunderliga Stillahavskust med fyren Cape Meares (ca 345 km)
Columbia River
När vi vaknar i Longview har vi avlägsnat oss från landsvägen och ska idag färdas längs resans första Scenic Byway, USAs Margueritrutt. Innan vi kommer så långt ska vi korsa den mäktiga Colombia River för att sedan stanna i den historiska staden Astoria där nordisk och nordamerikansk historia smält samman genom århundradena.
 
Det var i Astoria som de amerikanska upptäcktsresenärerna Lewis och Clarks expedition nådde den amerikanska Stillahavskusten den 12 november 1806, på den första och största transamerikanska expeditionen i nyare tid. Händelsen finns avbildad på pelaren Astoria Column som tronar högt över Columbia-flodens bredd. En molnfri dag kan man se härifrån till Stilla havet och ut över den förrädiska flodmynningen där många fartyg har gått på grund och kantrat på grund av de lömska sandbankarna och den kraftiga strömmen.
Vi besöker pelaren och den äventyrslystne kan gå upp för de 164 trappstegen upp till toppen.
 
Astoria grundades år 1811 vilket för det till USAs äldsta bebyggelse väster om bergskedjan Rocky Mountains. Välbevarade byggnader och historiska attraktioner blandas i en härlig förening med fantastiska utsiktspunkter och orörd natur. Förr i tiden, innan det fanns elektronisk navigationsutrustning, gick många fartyg på grund här i de lömska farvattnen vid Colombia-flodens mynning. Astoria fick därför det attraktiva tilltalsnamnet: Stilla havets kyrkogård och här har över 200 fartyg gått på grund.
 
Många nordiska utvandrare slog sig ner i området och är ytterst medvetna om sina nordiska anor. Bland annat anordnas en stor nordisk ljusfest här varje år i juni.
 
Vi ska nu styra kosan söderut och slår in på U.S. Route 101 – en bildskön körtur längs Oregons Stillahavskust där stora delar av sträckan består av breda sandstränder och höga klippor på höger sida och täta gröna skogar på vänster. Här gäller det att luta sig tillbaka och bara njuta av turen, som anses vara en av de vackraste vägsträckorna i USA.
 
Vi stannar vid fyren Cape Meares varifrån vi har en vidunderlig utsikt över havet. Efter det fortsätter vi söderut till vårt hotell vid stranden där vi ska tillbringa natten.
Övernattning i Newport.
Dag 3
Newport, Oregon – Crater Lake – Klamath Falls, Oregon. Vattenfall, djupa skogar och vulkankratersjön i bergskedjan Cascades (ca. 600 km)
Crater Lake National Park
Vi ska nu lämna kusten och istället bege oss österut, söderut och österut in i Oregons bergiga hjärta. Dagens första etapp ger oss möjlighet att med hjälp av reseledaren fördjupa oss i koloniseringen av västra USA. Därefter ger vi oss återigen in på Scenic Byway och rör oss längs Umpqua-floden. Floden löper från bergskedjan Cascades och under den första delen av sträckan passerar vi en del vingårdar. De lokala vinodlarna har nämligen upptäckt att den kulliga topografin och avvattningen till floden förenat med kustklimat ger optimala förutsättningar för odling av bourgogne-druvor som Pinot Noir och Pinot Gris såväl som för Bordeaux-druvor som Cabernet Sauvignon och Merlot.

Efter vinlandet blir landskapet mer bergigt igen och vi fortsätter att röra oss uppåt. I slutet av vägen hittar vi en av USAs nationalparker, Crater Lake. Kratersjön är med sina 590 meter USAs djupaste och en solig dag ser vattenytan nästan safirblå ut mot de grå och bruna kraterkanterna. Kanterna bildades under Mount Mazamas förintande utbrott för cirka 7 700 år sedan då en caldera full av smältvatten bildades från snön.
Från Crater Lake slingrar sig vägen återigen längs ytterligare en Scenic Byway, nämligen Volcanic Legacy, mot Klamath Falls. Längs vägen passerar vi Oregons största sjö, Upper Klamath Lake, innan vi kommer fram till vårt hem för natten.
 
Övernattning i Klamath Falls.
Dag 4
Klamath Falls – Bend, Oregon. Friluftsmuseum om skogsbruk, öknen High Desert och trevlig stadsstämning i Bend (ca 240 km)
High Desert

Efter gårdagens långa men upplevelserika utflykt får vi idag ett något lugnare tempo. Vi kör längs en av de karakteristiskt långa vägarna norrut och dyker ner i trädfällningens historia med ett besök på ett friluftsmuseum för skogsdrift. På friluftsmuseet hittar vi både historiska bostäder, butiker och maskiner och får en inblick i den tuffa tillvaron med att avskoga enorma mängder träd som behövdes för att bygga städerna på västkusten.
Längre norrut stöter vi på ett klimat som väldigt få förknippar med Oregon och statens frodiga kuststräckor: nämligen en öken! Och då talar vi inte om vilken öken som helst. Detta är en så kallad High Desert (högöken) som i genomsnitt ligger på cirka 1 200 meter ö h. Här faller det i genomsnitt cirka 380 mm regn varje år, alltså betydligt mer än i en vanlig öken. Ändå är det bara hälften av det vi är vana vid hemifrån. Det innebär att landskapet är torrt, kargt och delvis ser ut som en stäpp. Växt- och djurlivet är naturligtvis präglat av klimatet och vi får lära oss mer på High Desert Museum. Här får vi detaljerad information om områdets ekosystem inifrån och ut.

Efter museibesöket kommer vi fram till staden Bend som under de senaste årtiondena har lockat till sig människor från Kalifornien som längtar bort från den brännande solen och alla människor till ett svalare och torrare klimat och utan det myller av människor som präglar de stora städerna längs USAs västkust. Bend är en trevlig liten stad och vi rekommenderar en eftermiddagspromenad innan vi beger oss till vårt hotell.

Övernattning i Bend. 

Dag 5
Bend – Portland, Oregon. Smith Rock State Park, Mount Hood och Timberline Lodge och stadsrundtur i Portland (ca. 320 km)
Mount Hood

Kort efter att vi har lämnat Bend kommer vi fram till ännu en vacker naturscen i form av Smith Rock State Park. Här löper bergen likt en taggig sågklinga genom landskapet och är ett av Oregons sju underverk (vi ser ytterligare fem på vår resa genom staten). Här skiner solen 300 dagar om året och landskapet lockar till sig hugade klättrare som från soluppgången till solnedgången rör sig upp och ner längs färgorgien av röda, gula och bruna klippsidor.de branta klippsidornas röda, gula och bruna färgorgie.

Härifrån fortsätter vi norrut och västerut genom indianreservatet Warm Springs tills vi når fram till ännu ett av underverken: berget Mount Hood. Om du tycker att hotellet Timberline Lodge som ligger nära Mount Hoods topp liknar något du har sett förut och ger dig en lätt obehaglig känsla så gillar du förmodligen Stanley Kubrick och/eller Steven King. The Timberline Lodge är nämligen hotellet Overlook Hotels yttre kuliss i filmen The Shining från 1980 med Jack Nicholson i huvudrollen.

Att stå här nästan vid toppen av Mount Hood är som att stå vid en utsiktspost över världen om vädret är på vår sida. För övrigt kryper vi in i värmen och tar oss en kort titt på hotellets interiör.
Vi ska återigen bege oss till låglandet och styr nu kosan mot Oregons största stad, Portland. Här ger vi oss ut på en stadsrundtur och får bland annat möjlighet att gå genom imponerande Powell’s Books som är världens största fristående bokhandel. Vi passerar även den internationella rosenträdgården där hundratals olika sorter odlas och nya sorter utvecklas.

Övernattning i Portland.
 

Dag 6
Portland – Baker City, Oregon. Langs Columbia River, vattenfallet Multnomah Falls och museum om nybyggarnas och prärievagnarnas resa västerut (ca 500 km)
Cowboyarnas hemland
Dagen inleds med att vi färdas österut längs Columbia River, längs Historic Columbia River Scenic Byway. Detta är USAS första historiska Scenic Byway. Vi färdas med floden på vänster sida och klippor och vattenfall på höger. Vi stannar vid vattenfallet Multnomah Falls som skickar kaskader av iskallt vatten över oss och den våghalsiga kan till och med promenera upp till den högre belägna bron för att komma ännu närmare. Givetvis med risk för att inte gå helt torr därifrån!

Vi fortsätter längs den vackra rutten och håller lunchpaus i Pendleton vars huvudgata påminner om en vilda västern-stad. Trots alla moderna faciliteter känns det som att resa bakåt i tiden.
Om de har öppet svänger vi förbi sadelmakaren Hamley & Co. som är kända för att tillverka de vackraste handgjorda sadlar man kan köpa för pengar.

Efter vårt besök fortsätter vi till Baker City där vi ska dyka ner i historien om de tusentals prärievagnar som begav sig av på den långa och extremt farofyllda resan från USAs östkust. Här var prärievagnarna fullpackade med förhoppningar och drömmar om ett bättre och friare liv i väst och alla faror och hinder som behövde överbryggas för att nå fram till slutmålet. Vi ska besöka stadens museum som berättar om The Oregon Trail som var ruttens namn. Rutten sträckte sig över 3 490 kilometer och förband Missouri-floden med Oregons dalar. Ruttens östra del löpte från nuvarande Kansas över Nebraska och Wyoming. Den västra delen går genom merparten av dagens Idaho och Oregon. Därför är det som upplagt att historien utspelade sig här i Oregon där vagnsspåret slutar.
 
Övernattning i Baker City.
Dag 7
Baker City – Ketchum/Sun Valley, Idaho. Ponderosa Pine Scenic Byway – den historiska guldgrävarstaden Idaho City och genom Idahos högsta pass Banner Summit (ca 545 km)
Vykortsvackra Idaho
På morgonen fortsätter vår resa över gränsen till Idaho och vi kastar oss nu över en ny stat och allt denna har att erbjuda. Vi anländer först till statshuvudstaden Boise. Här svänger vi till vänster och fortsätter längs The Ponderosa Pine Scenic Byway. På det viset har vi återigen prioriterat den vackra körturen genom inbjudande landskap bestående av skog och berg. Vägen slingrar sig fram och bakom varje sväng väntar en ny och spektakulär naturscen.

Vi kommer fram till minisamhället där tiden nästan verkar ha stått stilla genom årtiondena, närmare bestämt nästan 100 år, och vi stannar bland annat i Idaho City som är en historisk guldgrävarstad med endast 500 invånare. Detta är verkligen smalltown America, ett litet samhälle långt ifrån storstaden där livet lunkar fram i sakta mak. Detta står i skarp kontrast till tanken på de cirka 4 000 kineser som bodde i Idaho mellan 1869 och 1875 och bland annat kom till Idaho Citys Guldberg för att arbeta i gruvorna, tvätterierna eller köken.
Vi fortsätter längs den vackra rutten och kommer fram till Idahos högsta pass Banner Summit som ligger på 2 145 meters höjd och separerar floderna Salmon River och Payette River. Härifrån påbörjar vi nedstigningen mot staden Stanley och medan vi kör genom de branta bergen och den tjocka skogen kan vi skönja bergen Sawtooth Mountains i bakgrunden. När vi kommer fram till Stanley har vi full utsikt över bergen såvida inte vädergudarna spelar oss ett spratt.

Dagens sista etapp bär av söderut längs Sawtooth Scenic Byway som har äran att kunna kalla sig nr. 100 i sitt slag i USA: Området har över 300 alpina sjöar och djurlivet bjuder bland annat på gaffelbock, hjort, wapitihjort, björn och varg.

Vi avrundar dagen i vackra Sun Valley där vi ska övernatta i en kuliss som verkar vävd av dagens naturupplevelser.
 
Övernattning i Ketchum/Sun Valley.
 
Dag 8
Ketchum/Sun Valley, Idaho – Big Sky, Montana. Craters of the Moon National Park och Mesa Falls Scenic Byway (ca 530 km)
Craters of the Moon
 
Idag tar vi farväl av Idaho för en stund och kommer på eftermiddagen fram till Montana. Vår väg går förbi nationalmonumentet Craters of the Moon (Månens kratrar) som är som ett enda stort friluftsmuseum som bildats från otta stora vulkanutbrott för mellan 15 000 och 2 000 år sedan. Fram tills nästa utbrott inträffar kommer varje jordskalv och tektoniska förskjutningar förändra en bit av landskapet varje gång, och därför hoppas vi att det inte blir idag som vi får uppleva vulkanens galenskaper. Istället ska vi ”gå på månen”.
Den 22 augusti 1969 landade bland annat Apoll0 14-astronauterna Alan Shepard och Edgar Mitchell på den lilla flygplatsen Arco och fortsatte därefter till Craters of the Moon. Här utforskade de lavalandskapet och lärde sig det mest grundläggande bakom vulkanisk geologi. Astronauterna skickades till Craters of the Moon eftersom de var piloter och inte geologer. Den amerikanska rymdfartsadministrationen NASA ansåg att männen skulle få resa till månen. De skulle även få den unika möjligheten att samla in stenprover och eftersom de bara kunde ta med sig 450 kilo sten från sammanlagt sex månlandningar var det viktigt att de hade tillräckligt med geologiska kunskaper för att kunna ta med sig de mest värdefulla stenproverna hem. Astronauterna besökte platser som Hawaii, Island och Crater of the Moon. Närmare månen än så här kan vi inte komma eftersom vi inte kan upprepa samma resa som Shepard och Mitchell gjorde 1971.
 
Efter besöket vid nationalmonumentet slår vi in på vackra Mesa Falls Scenic Byway där transporttiden ännu en gång är som upplagd för en naturskön upplevelse. 
 
Sent på eftermiddagen kommer vi fram till dagens mål Big Sky i Montana. Här inkvarteras vi på 320 Guest Ranch där vi ska bo i två nätter. Här kan vi koppla av och bearbeta intrycken från den första delen av vår resa.
Ranchens historia börjar år 1898 då Sam Wilson övertog 65 hektar längs Gallatin River. Den 16 januari 1936 köpte Dr. Caroline McGille, en kvinna som var långt före sin tid, ranchen från familjen Wilson. Förutom att vara Montanas första kvinnliga läkare och första patolog var Dr. McGill även en entusiastisk jägare och fritidsfiskare. Hon ansåg att det var bra för kropp och själ att befinna sig nära naturen. Här kan vi bara koppla av till ljudet av flodens brusande och utsikten över bergen strax utanför fönstret.
Dag 9
Big Sky, Montana. Möjlighet till utflykt till spökstäderna Virginia City och Nevada City (tillköp) (0/ 360 km)
Nevada City
Idag har vi möjlighet att koppla av efter den första delen av vår upplevelserika resa. Och är det någonstans man kan koppla av så är det här. Med Big Sky-bergen som kuliss kan du gå en promenad, testa ranchens flugfiske (mot betalning) eller bara koppla av med en bok. Det är inte lunchöppet i ranchens restaurang och om du stannar hemma idag kan du med fördel beställa ett matpaket från ranchen. Detta beställs senast klockan 19 kvällen före (ingår inte i resans pris). Vår reseledare hjälper naturligtvis till med det praktiska.
guldgrävarstäderna från en svunnen tid.

Om du vill följa med på utflykt kör vi idag till spökstäderna Virginia City och Nevada City som är som att stiga rakt in i svunna tiders guldgrävarstäder.

Innan vi kommer fram kör vi längs Earthquake Lake. Detta är ingen vanlig sjö och dess fridfulla natur är sprungen ur naturkrafter. Sjön skapades bildades ur en naturkatastrof som tagen ur en domedagsfilm. I augusti 1959 skickade ett jordskalv på 7,3 på Richterskalan 80 miljoner ton jord och sten genom ravinen mot Madison River i 160 km/h. Längs floden befann sig campare som helt ovetande om den förestående katastrofen låg och sov i sina tält när de blev levande begravda under vatten, jord och sten. 28 människor miste livet.
Vi gör ett kort stopp vid besökscentret innan vi fortsätter tillbaka i tiden till spökstäderna. När Virginia City var som störst bodde det 25 000 personer här, och det var den största staden mellan Denver och San Francisco. Det beror på att man i juni 1859 hittade en enorm silverådra som genom ett trollslag lockade till sig tusentals gruvarbetare med allt vad detta innebär. Vi promenerar genom dagens lilla stad och kan kika in i husen och butikerna. Härifrån fortsätter vi till Nevada City som bjuder på ett friluftsmuseum som ger en god inblick i perioden med sin skola, saloon, bostäder smedja, sadelmakeri, köpman med mera.
 
På eftermiddagen återvänder vi till 320 Guest Ranch och kan tillbringa ännu en kväll och natt i de lugna omgivningarna på ranchen i varandras eminenta sällskap.
 
(Dagens utflykt ingår inte i resans pris men kan bokas och betalas hemifrån senast 45 dagar före avresa).
Dag 10
Big Sky – Great Falls, Montana. Missouri Headwaters State Park och båttur genom Gates of the Mountains (ca. 410 km)
Missouri River
Rutten går nu norrut genom Montanas vidsträckta landskap och genom samma områden som Lewis och Clarks expedition till och från Stillahavskusten. Dagens första stopp har en stark förbindelse till expeditionen eftersom vi stannar i Missouri Headwaters State Park där floderna Jefferson, Madison och Gallatin sammanstrålar och bildar den stora Missouri-floden.

Meriwether Lewis skrev i sin dagbok att landskapet plötsligt öppnade sig till stora och vackra slätter och ängar som i alla väderstreck verkar omgivna av höga berg i fjärran. Expeditionens legendariska indiankvinna tillika tolk Sacajawea togs till fånga här som barn och såldes slom slav och hamnade efter många om och men i Lewis och Clarks team.

’En annan medlem av expeditionen var John Colter som senare blev den första av europeiskt ursprung som upptäckte vad som senare skulle komma att bli Yellowstone nationalpark, och gjorde sedermera flera utflykter till området för att jaga päls. Det var även här där floderna rann ihop som han jagades av indianer som han lyckades undfly – en berättelse som alla amerikanska skolbarn känner till under namnet Colter’s Run.
Vi njuter av åsynen av de tre mäktiga floderna och deras konflux innan vi fortsätter norrut till Gates of the Mountains (porten i bergen).
 
En sommarkväll i juni 1805, i vildmarken som senare blev Montana, kämpade Lewis och Clark och deras expedition sig uppströms på Missourifloden. På denna plats var klipporna längs floden så höga att det var omöjligt för dem att dra sina båtar och den djupa kanalen tvingade männen att istället staga sig fram. Plötsligt reste några skyhöga klippformationer sig framför dem på en höjd av 400 meter. De enorma stenväggarna såg ut att spärra vägen för expeditionen men som i ett trollslag öppnades dem som om en jätte hade öppnat portarna till sin boning. Meriwether skrev i sin dagbok: ”Jag kommer att kalla den här platsen för Gates of the Mountains” och så blev det! Vi slipper däremot staka oss fram och ger oss istället ut på en trevlig båttur där vi själva får uppleva det spektakulära fenomenet här på Missourifloden.
 
På väg mot vårt hotell i Great Falls kör vi som en fin avslutning på den natursköna dagen genom den vackra röda ravinen längs Reflection Road och korsar flera gånger över Missourifloden innan vi når fram till staden på prärien.
 
Dag 11
Great Falls – Kalispell, Montana. Lewis & Clark-museet och Glacier National Park (ca 400 km)
Glacier National Park
Dagens första inslag är en fin uppföljning på gårdagens upplevelser. Den första anhalten är Lews & Clark-museet i Great Falls, som förutom att vara ett vackert museum även ger en fantastisk inblick i de strapatser som Lewis, Clark och Co tvingades övervinna för att nå Stillahavskusten. Museet har bland annat en modell av en av expeditionens båtar.

Härifrån fortsätter turen över prärien och vi tar farväl av Missourifloden och bekantar oss istället med Rocky Mountains som vi passerar på vår väg till Glacier Nationalpark. Om vädret är med oss och bergspasset inte är stängt (överst i passet kan det nämligen falla upp till 24 meter snö på en enda vinter!!) stiger vi ombord på de små röda bussarna som ska ta oss tvärs genom den bildsköna nationalparken på vägen Going-to-the-Sun Road.

Om du får en känsla av att du kanske har varit här förut så stämmer säkert det, och nu återvänder vi till upplevelserna vid Mount Hood och Timberline Lodge, har sett The Shining. Det är nämligen den vackra sträckan som leder upp till hotellet som vi ser i filmens öppningsscen.
 
Going-to-the-Sun Road färdigställdes år 1932 och spänner över brädden till Glacier Nationalpark som korsar the Continental Divide som utgör en vattendelare mellan östra och västra Nordamerika. Det högsta passet är Loga Pass på 2 000 meters höjd. Vägen löper genom nästan alla typer av terräng i nationalparken och vi ser stora glaciärsjöar och cederträd i de nedre dalarna och den vindomsusade alpintundran på toppen av passet, och vi passerar många natursköna utsiktsplatser längs vägen.
 
Om vädret är på vår sida och vägen är stängd tar vi istället den södra turen längs parken med vår egen buss så tänk på att den här dagen över överlämnad i naturens händer.
 
Övernattning i Kalispell.
Dag 12
Kalispell – Spokane, Washington. Flathead Lake, det nationella bisonreservatet och silvergruvestaden Wallace (ca 430 km)
Bisonoxarnas hemland
Dagen bjuder på ännu fler av de vackra naturupplevelser som Montana har så mycket av. Vår väg fortsätter söderut längs Flathead Lake som är den största naturliga färskvattensjön väster om Mississippi (med undantag för Alaska). Det är en vacker resa med utsikt över sjön vars södra del ligger i Flathead Reservation som är hemvist för de två indianstammarna Condeferated Salish och Kootenal. Det är även här i reservatets område som vi hittar bisonreservatet. Vi kör genom en del av det och som alltid när det rör sig om djur hoppas vi på att bisonoxarna har lust att visa sig för sina besökare just idag. Det finns dock inga garantier.

Man tror att det på 1700-talet fanns över 60 miljoner bisonoxar i Nordamerika. År 1889 fanns det 541 djur kvar. Ett antal som på senare tid har höjts till cirka 500 000 varav en liten del bor i bisonreservatet idag.
Härifrån tar vi farväl av The Rockies och fortsätter västerut längs Clark Fork River och över Lookout Pass som ligger på gränsen mellan Montana och Idaho som vi får ett kort återseende med. En av våra anhalter i Idaho blir nämligen den trevliga staden Wallace där vi, om det är öppet, bland annat kan avlägga ett besök hos Idaho Trading Co.; en pantbank som verkar ha fastnat i år 1910.
 
Vi fortsätter sedan till delstaten Washingtons näststörsta stad Spokane där vi övernattar.
 
Dag 13
Spokane-Wenatchee, Washington. Grand Coulee-dammen genom Million Dollar Mile och besök vid det torra vattenfallet Dry Falls (ca 315 km)
Columbia River
Idag färdas vi återigen genom ett väldigt varierat landskap som inleds med ett gyllene klipplandskap så långt ögat kan nå och avslutas med frodiga fruktplantager och vinodlingar.

När vi har lämnat Spokane har vi återigen Rocky Mountains inom sikte på höger sida och landskapet blir gradvis mer kuperat, kargt och klippigt. På vänster sida passerar vi Fairchild Airforce Base med över 5 200 medarbetare som därmed gör flygbasen till den största arbetsgivaren i östra Washington.

På förmiddagen börjar vi kryssa oss fram genom klippmassivet till en gammal bekant, nämligen Columbiafloden. Vi anländer till dammen Grand Coulee Dam som byggdes mellan 1933 och 1942 och som både är den största betongstrukturen och den största producenten av vattenkraft i USA. Dammen är både älskad och hatad eftersom byggnaderna sätter ett markant avtryck på det ursprungliga djur- och växtlivet samt livet för de folkslag som bodde här. Samtidigt skapade dammen tillräckligt med ström för att kunna försörja flygfabrikerna i området och aluminiumindustrin under andra världskriget. Och även om förespråkarna för dammen tillskriver den all ära för att man vann kriget kan denna sanning modifieras till att dammen förvisso bidrog till krigsinsatsen. Just nu produceras årligen 21 000 000 000 Kwh i genomsnitt vilket motsvarar den årliga strömförbrukningen till över en miljon familjer.

Oavsett inställning är nog de flesta överens om att det är en imponerande byggnation som får den som vistas där att bli väldigt ödmjuka inför naturens krafter.

Från dammen fortsätter vi genom ravinen som under flera miljoner år har formats av vattnet och når fram till Million Dollar Mile. Denna del av vägsträckan har fått sitt namn eftersom denna del av Coulee Corridor Scenic Byway kostade en miljon amerikanska dollar att bygga när den byggdes år 1948.

Därefter kommer vi fram till Dry Falls som förmodligen endast ett fåtal har hört talas om, men som alla skulle veta namnet på om det såg ut som det gjorde för 20 000 år sedan. Dry Falls är ett 5,5 kilometer brett torrt vattenfall som tros ha varit cirka fem gånger bredare än Niagarafallen. Det skulle i så fall ha gjort det till världens största vattenfall om en ispropp inte hade ändrat Columbiaflodens förlopp. Å andra sidan innebar isproppen att vi idag kan avnjuta ravinen Grand Coulee och Dry Falls.
 
Långsamt förändras landskapet från guldfärgade klippor till fruktbar odlingsjord efterhand som vi kommer in i dalen Columbia Valley. Här är klimatet perfekt för att odla frukt och vin och träden och stockarna står på rad så långt ögat kan nå i en skarp kontrast till dagens första upplevelser.
 
Efterhand börjar vi skönja allt mer av bergskedjan The Cascades när vi närmar oss Wenatchee där vi ska övernatta. 
Dag 14
Wenatchee – Seattle, Washington. Genom bergskedjan Cascades och Ikanagan-Wenatchee nationalskog, besök på Boeing-fabriken och stadsrundtur i Seattle (ca 290 km)
Pike Market
Idag kör vi genom Okanogan-Wenatchee nationalskog och bergskedjan the Cascades. Det blir den sista sevärda transportsträckan för den här gången.

Vi inleder dagen med ett kort stopp i den lilla staden Leavenworth som är en liten bit av Bayern i staten delstaten Washington. Leavenworth är resultatet av invånarnas uppfinningsrikedom i samband med sjunkande intäkter från träindustrin. Istället för att låta staden somna in valde man att istället omvandla den till den romantiska sydtyska stil den står i idag. Några älskar det, andra hatar det, men faktum är att Leavenworth varje år lockar till sig över två miljoner turister.

Vi kommer nu in i själva bergskedjan och rör oss uppåt genom den vackra djupa skogen och på vår väg genom The Cascades korsar vi Stevens Pass, ett bergspass som ligger på cirka 1 200 meters höjd. Å andra sidan väntar en b(e)rusande upplevelse vid vattenfallet Deception Falls där vattenmassorna forsar nerför bergssidan.
Tidigt på eftermiddagen kommer vi fram till dagens slutmål, den smaragdgröna staden Seattle. Stadens pampiga läge på en strimma mark mellan Lake Washington och Puget Sound blir till en perfekt naturhamn. I bakgrunden skymtar Mount Rainiers snöklädda topp. Staden var från början en vilda-västern-stad där guldgrävarna fyllde på sina depåer innan de fortsatte sin färd till Klondike i Alaska. Idag balanserar staden mellan det gamla och det moderna. Skyskraporna trängs bredvid byggnader som vittnar om ett tufft förflutet.
Framför allt efter världsutställningen år 1962 började staden att manifestera sig som en sofistikerad kulturstad. Idag finns det många elektronik- och mjukvaruföretag i staden och världens största flygfabrik Boeing där ikoniska Jumbo 747 producerats och världens mest sålda flyg 737 (båda är i produktion än idag, bara i modernare tappning).
 
Idag är det just Boeing-fabriken som står på programmet och vi kör till Everett som ligger strax norr om Seattles centrum. Här får vi en rundvisning som bjuder på både flyghistoria och en inblick i Boeings många flygplanstyper. Fabriken är världens största byggnad mätt i volym med över 13 miljoner kvadratmeters plats för att bygga de olika flygplanstyperna som inkluderar nya 787 Dreamliner (det första byggdes år 2009). Det är en aktiv arbetsplats och både oljud och aktivitet råder. Nya 777X har hopfällbara vingspetsar och förväntas vara färdigt nästa år, så håll utkik! Om du inte var någon flygplatsentusiast innan du gick in i fabriken är det stor chans att du är det när du kommer ut igen.
 
Vi avslutar dagen med en stadsrundtur downtown. Höjdpunkten blir historiska Waterfront med Pike Place Market som på allvar fick sitt genombrott under depressionen på 1930-talet (öppnade år 1907). Marknaden återuppstod som Seattles landmärke år 1986, framför allt efter filmen FISH! Philosophy) som visar hur fiskhandlarna slänger fiskarna mellan sig och skojar runt med kunderna. Många besöker dagligen marknaden och det närbelägna Starbucks som var den första Starbucks som öppnades. Vi kör genom den här delen av staden och avlägger ett besök i affärsområdet Union Square om vi hinner.
 
Boende i Seattle vid Bellevue-området.
Dag 15
Hemresa
Seattle

Idag är det dags att lämna nordvästra USA och styra kosan hem till Sverige. Beroende på tid för hemresan finns det eventuellt möjlighet att tillbringa förmiddagen i Seattle-stadsdelen Bellevue på egen hand innan vi kör till flygplatsen.

Dag 16
Hemkomst

Prisinformation

Priset inkluderar

• Svensk reseledare
• Flyg Stockholm – Seattle t/r (med mellanlandning)
• Utflykter enligt program
• Boende på bra hotell i delat dubbelrum
• Frukost dagligen (frukosten består antingen av amerikansk frukost eller så kallad continental breakfast)
• Skatter och avgifter
 

Priset inkluderar inte
• Avbeställningsförsäkring, 6 % av resans pris
• Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
•Tillägg för enkelrum 10 998 kronor
•Virginia och Nevada City extrautflykt (dag 9) 298 kronor
• Dricks (räkna med cirka 75 USD per person för guider och chaufförer)
• Avgift för inreseregistrering till USA (ESTA, cirka 14 USD)
• Personliga förnödenheter
• Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
• Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
 
Tillägg för enkelrum

6 498 kr

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Bussresorna

USA är ett fantastiskt resland och upplevelserna är många och skiftande. Under den här typen av resa tillbringar vi mycket tid i bussen, och det är bra att vara väl förberedd. USA Har i allmänhet bra vägar och våra duktiga chaufförer kör oss tryggt i mål. Vi stannar regelbundet och bussresan genom det fantastiska landskapet är en upplevelse i sig. 


Turistbussarna i USA är vanligtvis bekväma. Däremot finns det oftast endast en ingång längst fram i bussen. Dessutom finns varken mugghållare eller förvaringsfack på stolsryggarna. Ta gärna med en bra ryggsäck för personliga ägodelar vid utflykter och under bussturerna.
 

Bagage

Om du vill låsa din resväska behöver du ett så kallat TSA-lås. Bagaget kontrolleras av Transportation Security Administration på flyget till och från USA, och de har en universalnyckel som kan öppna TSA-lås. Om du har låst din resväska med ett annat lås förbehåller de sig rätten att bryta upp låset. Detta väller även inbyggda lås på resväskan. TSA-lås kan köpas i de flesta väskbutiker och finns både som hänglås och koffertrem.
Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska för dagsutflykter och resdagar, eftersom du oftast inte har tillgång till ditt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med handduk.

 

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Klimat och klädsel

Du kan se vädret på ditt resmål hemifrån på t. ex. smhi.se. Tänk på att temperaturen kan skifta ganska mycket mellan de olika platserna på resan. Den klassiskt varma säsongen i nordvästra USA infaller mellan juni och september och därför har vi valt att förlägga resorna till just denna period. Det kan regna året runt men regnsäsongen varar från oktober till maj och snösäsongen från november till februari.

 

Wi-fi och internet på hotellen i USA

Många av våra hotell har gratis Wi-fi eller internet via nätverkskabel på rummen. Detta ingår i servicen precis som teve.

Anslutning och kvalitet kan dock vara något ostadigt. Några av hotellen erbjuder gratis Wi-fi på rummen medan andra erbjuder gratis internet på gemensamma ytor (fråga gärna efter Wi-fi eller internet när du checkar in på hotellet eller fråga din reseledare). Ibland kan det löna sig att utnyttja servicen på de gemensamma ytorna eftersom anslutningen är bättre där än på rummen. Signalstyrkan beror ofta på var ditt rum är placerat i förhållande till närmaste Wi-fi-router.
 
Enskilda hotell kräver en avgift för användning av Wi-fi eller internet via nätverkskabel på rummet. Här är kvaliteten oftast bättre.
 
Det finns även möjlighet utnyttja gratis Wi-fi på allmänna platser som Starbucks, som oftast finns på nära avstånd i de större städerna.

Mer om USA

Här kan du läsa mer om USA:
www.albatros-travel.se/resmal/nordamerika/usa

Läs bland annat om klimat och väder, tidsskillnad, dricks och se om du behöver visum.

 

Före avresa

Pass

Passet ska vara giltigt i minst 6 månader från hemresedatum. Barn – oavsett ålder – ska ha eget pass. Det är inte tillräckligt att de står i föräldrarnas pass. Skicka en kopia av ditt pass till Albatros Travel senast 14 dagar efter din resebokning. Tänk på att namnet på biljetten ska stå exakt som det står i passet. Om inte namnet på biljetten är stavat exakt likadant som i ditt pass kan du bli nekad inresa i USA och då måste du själva stå för din egen hemresa.

I USA råder inte visumplikt för svenska medborgare eller övriga EU-medborgare vid vistelser upp till 90 dagar, men du ska fylla i tullhandlingar ombord på flyget. Vid inresa får du automatiskt 90 dagars vistelse om du har en giltig returbiljett.

ESTA - inresetillstånd till USA

Senast 72 timmar före avresa ska du ansöka om inresetillstånd till USA.

Det gör du genom att klicka här:  https://esta.cbp.dhs.gov

Här får du ett preliminärt inresetillstånd och ett nummer som du ska printa ut eller skriva upp och ha med dig under hela resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och USA kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp, ca. 14 dollar, som du betalar med kreditkort. Inresetillståndet gäller i två år eller till ditt pass utlöper om detta sker inom två år.

Krav om visum om du har besökt Irak, Iran, Syrien och Sudan

Om du som svensk medborgare har rest till Irak, Iran, Syrien eller Sudan efter den 1 mars 2011, kan du inte längre resa in i USA på ESTA-godkännande. Du ska istället ansöka om visum hos den amerikanska ambassaden i Stockholm. Detsamma gäller medborgare med dubbelt medborgarskap i antingen Irak, Iran, Syrien eller Sudan.

Du kan läsa mer på den amerikanska ambassadens hemsida https://se.usembassy.gov/

 

Elektronisk utrustning i handbagaget

Information om elektronik

Säkerhetskrav vid flygresor till USA

Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. Alla mobila enheter som man tar med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon etc.
Om din mobila enhet inte är uppladdad eller kan sättas på är det inte tillåtet att ta med den på flyget, utan man måste lämna den i säkerhetskontrollen och man är heller inte garanterad en plats på flyget längre

 

Handen på hjärtat

Högsäsong och priser

Vid en första anblick kan det verka som att den här resan skiljer sig från andra USA-reser eftersom priset per dag är högre. Detta är ett medvetet val eftersom nordvästra USA har en relativt kort säsong. Det gör att priserna höjs under just den här perioden. Det är under den här perioden som området visar sig från sin bästa sida och därför har vi prioriterat att förlägga resan just då. Dessutom har vi valt att bo på ranch de första två nätterna.

Scenic Byways

När transportsträckan blir en sevärdhet i sig! Med detta menar vi att vi har planerat den här resan utifrån att vi färdas på mindre landsvägar istället för breda motorvägar (Interstates). Just i nordvästra USA finns det nämligen flera stycken av de så kallade Scenic Byways som ligger överst på listen över de mest sevärda rutterna i landet. Helt enkelt USAs svar på Margueritrutten! Transporttiden blir något längre men det är en del av resan. Vi hoppas att ni värdesätter detta lika mycket som vi har gjort när vi har provkört rutten.

320 Guest Ranch

Ranchen vi övernattar på är inte en ranch i traditionell bemärkelse. Här finns exempel ingen boskap och inga cowboys. I gengäld finns det hästar som det går att rida på (mot betalning) och den som vill kan lära sig mer om flugfiske i ranchens lilla sjö (mot betalning). Det charmiga med 320 Guest Ranch är dess lugna läge samt att vi sover i ranchens trevliga träbyggnader. Dessutom har ranchen en utmärkt restaurang där vi kan inta en delikat middag. Det finns inga butiker i närheten eftersom ranchen ligger långt ifrån allmän väg.

 

Bussresa

USA är ett fantastiskt resland och upplevelserna är många och skiftande. Under den här typen av resa tillbringar vi mycket tid i bussen, och det är bra att vara väl förberedd. USA Har i allmänhet bra vägar och våra duktiga chaufförer kör oss tryggt i mål. Vi stannar regelbundet och bussresan genom det fantastiska landskapet är en upplevelse i sig. 

Turistbussarna i USA är vanligtvis bekväma. Däremot finns det oftast endast en ingång längst fram i bussen. Dessutom finns varken mugghållare eller förvaringsfack på stolsryggarna. Ta gärna med en bra ryggsäck för personliga ägodelar vid utflykter och under bussturerna.

Frukost

Den amerikanska frukostkulturen är förhållandevis enkel jämfört med den skandinaviska. Frukosten på de flesta standardhotell i USA består av continental breakfast vilket brukar innebära kaffe/te, juice och toast med smör och marmelad. Det är inte heller ovanligt att frukosten serveras på papperstallrikar, eftersom det är många som gärna tar med sig frukosten och äter den på språng.

 

Dricks

Den amerikanska drickskulturen kan framför allt av oss skandinaver ses som ett irritationsmoment. För att du som resenär ska besväras så lite som möjligt brukar reseledaren ofta erbjuda sig att samla in dricks från hela gruppen, fördelad över de olika programpunkterna på resan. Du kan läsa mer om dricks och Albatros inställning här:
www.albatros.se/praktisk/ingar-dricks-i-resans-pris
 

 

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter gruppen reseledaren på en av bussens första uppsamlingsplatser. I avreseinformationen framgår det vad som gäller för din specifika resa.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.
 

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros bussresor kan du reservera en specifik plats i bussen, varav några platser reservas mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn.

På våra resor med flyg genomförs transporten på destinationen ofta med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte köpa en specifik plats i förväg.  Däremot kan man under resans gång kommer överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
 

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Liknande resor

USRTR30ASE