Shangri-La-expressen till världens tak

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

På hög höjd med Transtibetanska järnvägen med besök i Beijing, Lhasa och Chengdu

Det här är en resa som ingen annan. Efter en dag i Beijing ger vi oss ut på en odyssé som tar oss med på äventyr med världens högst belägna järnväg, Transtibetanska järnvägen; Shangri-La-expressen. Tåget tar oss nästan 2000 kilometer över det tibetanska höglandet från Xining till Tibets huvudstad Lhasa. I Tibet inleds vårt äventyr i den buddhistiska världen. Överallt vajar de tibetanska böneflaggorna i vinden, nomaderna vallar sina jakar genom landskapet och på horisonten ståtar de skyhöga bergen.
Resan avslutas i Sichuan-provinsens huvudstad Chengdu där vi bekantar oss med de berömda jättepandorna.

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Rundresor

  • Reseledare Svensk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Yuan

Dagsprogram 12 dagar
Dag 1
Flyg Stockholm – Beijing, Kina
Dag 2
Ankomst till Beijing, Kina. Himmelens tempel och avkoppling
Dag 3
Beijing. Flyg till Xining och ombordstigning på Shangri-La-expressen
Dag 4
Naturreservatet Kekexili, världens högsta tågstation – Tanggula-passet, ankomst till Lhasa
Dag 5
Lhasa. Jokhang-templet och Sera-klostret
Dag 6
Lhasa. Potala-palatset, Norbulingka-palatset och jak-museet
Dag 7
Lhasa - Gyantse. Utflykt till Yamdrok-sjön med fantastisk natur och övernattning i Gyantse
Dag 8
Gyantse - Shigatse. Palkor Chode-klostret, Kumbum-stupan och resa till Shigatse. Tashilunpo-klostret och den gamla stadsdelen med marknad
Dag 9
Shigatse – Lhasa. Transport tillbaka till Lhasa, tibetansk familj och Barkhor
Dag 10
Lhasa. Flyg till Chengdu. Avkoppling och tid för egna äventyr
Dag 11
Chengdu. Panda-naturreservat, Folkets park, Kuan- och Zhai-gatorna
Dag 12
Hemresa och hemkomst

Den transtibetanska järnvägen – Shangri La-expressen

Det här tåget är specialdesignat till att kunna köra på hög höjd. Hela tåget är utrustat med extra syre som pumpas ut genom ventilationssystemet. Dessutom finns speciella «syreuttag» med tillhörande masker i kupéerna och i gångarna om någon skulle få problem med syrebrist.

Tåget har det som i Kina kallas för liggvagnar. Det är fyrasängskupéer med ett litet bord i själva kupén och små klappstolar i gångarna så att man kan sitta och njuta av utsikten. I var ände av tåget ligger toaletterna och i den ena änden av vagnen finns tre handfat. 

Under resans gång informeras på bästa kinesiska vis om vad vi upplever genom högtalarna. För kineserna är den här järnvägen till Lhasa en hundra år gammal dröm som gått i uppfyllelse och sträckan skissades först av, Sun Yatsen, fadern till det moderna Kina, som ganska utopiskt med linjal och karta ritade streck över hela Kina till framtidens järnvägsnät. Senare tog Mao Zedong upp idén och skickade ut experter på research, utan att arbetet bar frukt. Först efter den ekonomiska boomen i Kina togs planerna upp igen och fullfördes 1 juli 2006. Det tog fyra år att genomföra projektet som kostade 25 miljoner kronor.

 

Det är mycket trafik till och från Lhasa med det här tåget och det märks. Tidens tand har gjort sitt och tåget har blivit lite slitet i kanterna och är inte alltid 100% rengjort. Man bör därför se tågresan som en enastående och autentisk upplevelse – även om bekvämligheten delvis skulle kunna vara bättre.
Stig ombord på Shangri La-expressen!

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1
Flyg Stockholm – Beijing, Kina

Vi sätter oss tillrätta på flyget som ska ta oss till andra sidan jordklotet.

Dag 2
Ankomst till Beijing, Kina. Himmelens tempel och avkoppling
Himmelens tempel i Beijing

Vi landar i Beijing mitt på dagen, och får en försmak av landet så fort vi har satt fötterna på kinesisk mark och på vägen till vårt centralt belägna hotell.

Från flygplatsen sätter vi kurs på Himmelens tempel, det mest välbevarade av det gamla Beijings många tempel och offerplatser. På en terrass av vit marmor sträcker det runda templet sitt blålaserade tegeltak mot Beijings himmel. Ett unikt exempel på Kinas traditionella arkitektur. I templet finns många gamla tavlor, rökelseskålar och musikinstrument som användes när kejsaren kom för att be om en god skörd.

Efter lunch åker vi till hotellet där vi kan tillbringa resten av kvällen på egen hand.
 

Dag 3
Beijing. Flyg till Xining och ombordstigning på Shangri-La-expressen
Den transtibetanska expressen

Pigga och utvilade är vi nu redo för fler äventyr. Vi kör till flygplatsen varifrån vi tar flyget till Xining som är den största staden på den tibetanska högplatån med sina 2 261 meter över havsytan. Vid ankomsten till Xining ger vi oss ut på en kort stadsrundtur eller inleder med en lunch, detta avgörs helt av flygtiderna. Vi passerar även en stormarknad där den som vill kan proviantera inför tågresan.

Efter middagen beger vi oss till järnvägsstationen och stiger ombord på Shangri-La-expressen som tar oss 1 972 kilometer över det tibetanska höglandet från Tibets huvudstad, Lhasa, genom Qinghai-provinsen. Vi ska ställa in oss på att vi själva behöver bära våra väskor både på stationen i Xining, ombord på själva tåget samt på stationen i Lhasa. Nu börjar en enastående tågresa över den tibetanska högplatån genom Kinas mest storslagna och dramatiska landskap, som vi dessutom kan njuta av från första parkett. Järnvägen invigdes och togs i bruk för första gången den 1 juli 2006, och dess ingenjörsarbete kan jämföras med Kinesiska muren och De tre ravinernas damm vid floden Yangtze. Vi passerar Golmud vars huvudsakliga inkomstkälla är gruvdrift och oljeutvinning och landskapet runt staden påminner mest om ett månlandskap. Vi befinner oss nu i den öde provinsen Qinghai på den tibetanska högplatån.

Provinsen är en av Kinas största, men tyvärr även en av de fattigaste. Den är tämligen okänd bland västlänningar, och har i många år framstått som en kinesisk version av Sibirien. Förutom att man faktiskt kan jämföra de två landområdena rent naturmässigt, har både Qinghai-provinsen och Sibirien helt saknat uppmärksamhet från sina respektive huvudstäder, vilket ofta har lett till ökad korruption och kriminalitet. Provinsen förtjänar bättre än så: Qinghai-provinsen utgår bland annat från tre av Asiens mäktigaste floder, Gula floden (Huang He), Yangtze (Chang Jiang) och Mekong-floden. Samtidigt är den födelseplats för några av Tibets största andliga ledare, med Dalai Lama som den mest kända. Vi vaggas till sömns av tågets gungande rörelser, allt medan vi rör oss mot Lhasa.
 

Dag 4
Naturreservatet Kekexili, världens högsta tågstation – Tanggula-passet, ankomst till Lhasa
Jakoxarna betyder än i dag mycket för livet i Tibet

Tåget har en restaurangvagn där vi kan köpa frukost och lunch. Frukosten kostar cirka 8 dollar per person och lunchen 15 dollar per person och ska betalas med kontanter på plats. Frukosten serveras mellan kl. 07.00 och 09.00 och lunchen mellan 11.30 och 13.00. Matlagningsmöjligheterna ombord på tåget är föga förvånande begränsade och urvalet kommer att vara begränsat och huvudsakligen bestå av kinesiska rätter. Väldigt tidigt på morgonen passerar vi djupa alpliknande dalar och bergsökenlandskap och kör genom naturreservatet Kekexili. Reservatet etablerades år 1995, och de 230 djurarterna har hela 45 000 kvadratkilometer att vältra sig på. Här finns flockar av jakoxe och inte minst den tibetanska antilopen som även kallas för Chiru. Tyvärr är antilopens päls upphov till en omfattande tjuvjakt. Ullen som utvinns från djurets innersta pälslager kallas för Shahoosh och anses som den finaste i sitt slag.  Eftersom det är förbjudet att jaga antilop smugglas ullen över Himalayabergen till Kashmir i Indien. Här bearbetas och vävs den till sjalar, som senare smugglas vidare från Indien till västvärlden.
Borta i horisonten skymtar de höga bergen som ska forceras med inte mindre än tre lok när etappen mot Tanggula-passet påbörjas. Banan är anlagd på permafrost och ska passera en höjd på 5 072 eter, vilket gör Tanggula-passet till resans högsta punkt. Här fungerar Kunlun-bergskedjan som en avskärmning på ena sidan och de tronande Himalayabergen gör in del på den andra sidan. Vi får inte lov att lämna tåget på världens högst belägna järnvägsstation, men kan njuta av utsikten från våra kupéer, medan vi funderar över varför man har valt att bygga en station just här, i ett så öde område. Vår tågresa fortsätter över den flacka och grönskande högplatån. Här ser vi den tibetanska böneflaggan vaja i vinden och nomader driva sina jakoxflockar och får genom landskapet.


Vi kommer fram till Lhasa sen eftermiddag eller kväll. Vi hämtas på stationen och körs till vår första tibetanska middag på en närbelägen restaurang och redan nu kan vi känna den speciella stämning som råder i Tibets och Dalai Lamas spirituella huvudstad. Efter middagen kommer vi fram till vårt hotell som går i traditionell tibetansk stil och ligger centralt. Vi befinner oss nu 3 600 meter över havet och tar det lugnt de första dagarna för att se till att alla hinner vänja sig vid den tunna luften här i Lhasa.  I Lhasa följer vi under de kommande dagarna i pilgrimernas fotspår på deras rituella vandring runt Jokhang-templet, Tibets heligaste i sitt slag.

Vi besöker Dalai Lamornas UNESCO-bevarade och makalösa Potala-palats. Och givetvis strosar vi runt och insuper den smittande heliga atmosfären och doften av flimrande smörlampor som förgyller staden.

Dag 5
Lhasa. Jokhang-templet och Sera-klostret
En spännande inblick i munkarnas liv i klostret
Efter frukost besöker vi Jokhang-templet mitt i gamla Lhasa. Här står pilgrimerna varje dag, året runt, i lång kö för att möta sina gudar. Templet grundades av kung Songtsen Gambo år 650, vilket gör det till Tibets äldsta tempel. Det byggdes för att rymma statyn över Jowo Rinpoche (Sakyamuni), den historiska buddhan. På senare år har man lyckligtvis återigen berett plats för det religiösa livet, speciellt på det formella planet. Men trots att det kinesiska förtrycket var riktigt illa 1990, fortsatte pilgrimerna att strömma till det gamla templet. Idag fokuserar vi på att följa med de fromma och hängivna individerna in i templet och dess många kapell. Vi kommer att stöta på människor från alla delar av landet. Vi möter dem med bönesnurran i ena handen och oljelampan i den andra. Ödmjuka och fulla av förväntan möter de sina gudar och gudinnor, och mantrat Om mani padme Hum som är en hyllning till buddha och betyder Juvelen i lotusblomman, flyter i en strid ström över deras läppar. I det gamla templet träder vi in i en dold och mystisk värld som endast är upplyst av stora smörlampor. Förgyllda buddhor, stående jättestatyer i sidenkläder, mystiska väsen med tjurhuvuden, guden med elva huvuden och tusen armar blandas i en salig röra med tibetanska pilgrimer. En doft av historia, smör och rökelse förstärker känslan av en avlägsen och mystisk medelålder.

Men trots den allvarliga stämningen är det inte svårt att komma i kontakt med tibetanerna. De är stolta över sin kultur och visar gärna upp den. Härnäst beger vi oss strax utanför staden till Sera-klostret. Sera ligger vid foten av bergen, och det stora komplexet är byggt som en mindre stad som som mest rymde 5 500 munkar på 1400-talet. Idag lever det cirka 400 munkar här, med rykte om sig att vara tämligen politiskt militanta. I slutet av 1950-talet var munkarna aktiva i upproret mot kineserna. Ett uppror som drev den nuvarande fjortonde Dalai Laman på flykt till Indien. En av Sera-klostrets viktigaste skatter finns i Sera Ji-kollegiet. Denna består av en skräckinjagande beskyddare som kallas för Tamdrin (Hayagriva i sanskrit) och som kan översättas till ”den hästhövdade”. Tamdrin är en skrämmande manifestation av Chenrezig (Avolokiteshvara), bodhisattva för oändligt medlidande och Tibets skyddsgud. Den tibetanska buddhismen är mycket att ta in och smälta, men så är den också väldigt omfattande och komplex. Förenklat är Tamdrin en outtröttlig bekämpare av det onda och beskyddare av det goda, och pilgrimerna står ofta i långa rader för att tillbe denna gud.  Vi besöker givetvis även debatträdgården, där munkarna tränar sig på retorik och logik. Debatterna påminner nästan om en tävling, eftersom varje nytt argument belönas med kraftiga applåder.
 
Dag 6
Lhasa. Potala-palatset, Norbulingka-palatset och jak-museet
Potala-palatset i Lhasa
Idag ska vi besöka Lhasas största sevärdhet och ett av världens absoluta underverk, Potala-palatset som ligger på toppen av Marpo Ri (Det röda berget). Det kolossala palatset grundades år 1690 som regeringssäte för Dalai Lama. Med sina 13 våningar tar palatset andan ur de flesta. Det sägs att palatset rymmer 1 000 rum, 10 000 altare och 20 000 statyer och figurer i ädelmetall. Men bara lugn, vi kommer inte att titta på samtliga. Vi besöker den femte Dalai Lamans gravmålning som är en 14 meter hög chörten (klockformad buddistisk helgedom, även kallad för stupa) som är täckt med 3 700 kilo guld, pärlor och allsköns ädelstenar.

Vi besöker även den nuvarande Dalai Lamas (den fjortonde i raden) residens. Vi ser både hans praktfullt utsmyckade audiensgemak och de mer privata salarna. Från taket under de gyllene pagoderna kan vi blicka ut över hela Lhasa, dalen och de ändlösa bergen. Potala är en unik kulturpärla som mirakulöst undkom kulturrevolutionens katastrofala ödeläggelse tack vare att den dåvarande kinesiske utrikesministern Zhou Enlais ingrep personligen. Så sägs det i alla fall. År 1980 öppnades palatset återigen för allmänheten, och år 1995 renoverades det för fyra miljoner amerikanska dollar, något som den kinesiska regeringen gärna skryter om.
Efter det besöker vi Norbulinka (Juvelparken). Parken byggdes på 1700-talet och användes som sommarresidens för olika Dalai Lamor. Bakom höga murar finns en vackert anlagd trädgård med fontäner, och palatset är framför allt känt för sina vackra fresker som berättar om buddha Shakyamunis liv, samt de viktigaste buddhistiska händelserna i Tibet. Den fjortonde Dalai Lamans arbetsrum ser ungefär likadant ut som det gjorde när han var tvungen att fly in i exil år 1959.

Vi avslutar dagen med ett besök på jak-museet. Här får vi lära oss mer om detta stora djur och den viktiga roll det har spelat och fortfarande spelar för dagens tibetaner.
 
Dag 7
Lhasa - Gyantse. Utflykt till Yamdrok-sjön med fantastisk natur och övernattning i Gyantse
Yamdrok Tso, Tibet

Idag ska vi besöka den vackra turkosa sjön Yamdrok, som ligger knappt 100 kilometer från Lhasa. Vi lämnar Lhasa och kör mot staden Gyantse sydväst om Lhasa. Vi ringlar oss upp för de många serpentinvägarna till Gamta-passet varifrån vi har en sagolik utsikt över sjön Yamdrok Tso, den turkosfärgade skorpionen, en av Tibets många heliga sjöar. Bakom det blänkande vattnet ser vi enorma snötäckta bergstoppar på över 7 000 meter. Vi kör cirka en timme längs den vackra sjön, och däremellan stannar vi för att titta lite på en av de små trevliga orterna vid sjöns stränder. På ängarna runt sjön betar ofta getter och får.

Vi fortsätter till Gyantze och på vägen passerar vi den imponerande glaciären Karuola, en av de tre största glaciärerna i den tibetanska regionen. Vi kommer fram till Gyantse som sedan urminnes tider har varit en viktig handelsknutpunkt. Staden har i motsats till de flesta andra tibetanska städer lyckats undvika ett större kinesiskt inflytande. Trots en viss kinesisk prägel har staden fortfarande en härlig gammeldags charm och utstrålning och det är en härlig upplevelse att släntra genom den nästan orörda tibetanska stadsdelen. Vi kan lämna vårt stora bagage på hotellet i Lhasa och endast resa med en lätt packning de närmaste dagarna. 
 

Dag 8
Gyantse - Shigatse. Palkor Chode-klostret, Kumbum-stupan och resa till Shigatse. Tashilunpo-klostret och den gamla stadsdelen med marknad
Palkor Chode, Gyantse

Det går inte att ta fel på det gigantiska fortet, Dzong-fortet, som är högt beläget på en klippa i utkanten av staden. Vi tittar på det på avstånd eftersom själva promenaden upp till klostret är väldigt tuff. Vi fokuserar därför på de två andra större sevärdheterna i staden, Kumbum-stupan och Palkhor Chode-klostret. Den enastående åttkantiga stupan, Kumbum, stod färdig år 1444 och är uppförd i fyra våningar som var och en rymmer en separat bönesal. Stupan anses som en av de finaste i Tibet och är fylld av ett otal gamla Buddha-föremål. Palkhor Chode-klostret särskiljer sig från andra klosterkomplex eftersom det är det enda kloster som huserar munkar från tre olika ordnar, Gelugpa-, Sakyapa- och Kadhampa-ordnarna som inte har ett förflutet av att kunna enas. Själva klosterbyggnaden är uppförd i traditionell tibetansk byggnadsstil och sjuder av atmosfär och tibetansk mystik.

Vi fortsätter vidare till Shigatse, Tibets näststörsta stad som består av en modern stadsdel och ett gammalt tibetanskt kvarter. Shigatse är mest berömt för sitt enorma Tashilunpo-kloster som grundades år 1447 och är ett få kloster som i stort sett förblev orört efter Kulturrevolutionen. Klostret är vitmålat och breder ut sig över ett enormt område på en klipptopp och utgör en imponerande syn. Vi besöker klostret samt den gamla stadsdelen där vi även gör ett stopp på den lokala marknaden.

Dag 9
Shigatse – Lhasa. Transport tillbaka till Lhasa, tibetansk familj och Barkhor
Bönehjul i templet

Vi kör tillbaka till Lhasa som innebär en körtid på cirka 6-7 timmar beroende på trafik, väder med mera. Vi gör ett stopp längs vägen och besöker en tibetansk familj som bjuder på egentillverkat vin på korn. Väl tillbaka i Lhasa besöker vi närbelägna Barkhor, området runt Jokhang-templet, ett av de mest välbevarade områdena i Lhasa och en riktig meditationsgata. Här vandrar pilgrimerna runt templet i timmar, med det ordnade rummet (templet) till höger och det oordnade rummet (vardagslivet) till vänster. De hänger sig åt böner, snurrar sina bönesnurror och enskilda faller dramatiskt till marken. Kvinnorna är traditionsenligt klädda i färgrika bondeplagg eller eleganta klänningar. Männen bär ofta en tung kofta med ärmar ner till knäna, ett rött band i det flätade och upprullade håret och en silverbelagd dolk i sidan. Det finns alla möjligheter att köpa med sig souvenirer hem innan vi lämnar Tibet imorgon.
 

Dag 10
Lhasa. Flyg till Chengdu. Avkoppling och tid för egna äventyr
Chengdu, Kina

Idag lämnar vi Tibet och efter en lugn morgon på hotellet kör vi till flygplatsen för att ta flyget till Chengdu, huvudstad i Kinas Sichuan-provinsen. Vid ankomsten kör vi till hotellet och kan sedan tillbringa resten av tiden på egna äventyr och avkoppling. Imorgon väntar fler upplevelser.
 

Dag 11
Chengdu. Panda-naturreservat, Folkets park, Kuan- och Zhai-gatorna
Vi besöker pandorna

Förmiddagen går i pandans tecken och efter frukost beger vi oss in i ett av världens största panda-naturreservat. Reservatet ligger i ett område som lokala poeter har döpt till ”de jadegröna bergstopparnas dal”. Med detta syftar man på de vackra omgivningarna som pandorna rör sig i.


Efter mötet med pandorna äter vi lunch och har sedan tid att koppla av i Folkets park där vi kan betrakta folklivet och avnjuta en kopp kinesiskt te. Chengdu kallas med all rätt för Kinas trevligaste stad och efter ankomsten ger vi oss ut på promenad längs de så kallade Kuan och Zhai-gatorna som är smala gator med röda lyktor i fönstren. Gatorna ger ett bra intryck av hur Chengdu såg ut förr i tiden.
 

Dag 12
Hemresa och hemkomst

Det har blivit dags att bege sig hemåt igen efter en underbar resa till världens tak.

Prisinformation

Priset inkluderar
• Svensk reseledare
• Flyg Stockholm – Beijing / Chengdu – Stockholm, med mellanlandning
• Inrikesflyg Beijing – Xining och Lhasa - Chengdu
• 9 nätter i delat dubbelrum på hotell
• 1 natt på transtibetanska järnvägen från Xining till Lhasa i förstaklass-sovvagn. Fyrapersonerskupé med luftkonditionering
• Utflykter enligt program
• Inresetillstånd till Tibet
• Dricks till lokalguider och chaufförer
•  Lunch dagligen (förutom dag 4)
• Lunch dagligen (förutom dag 4 och 10)
• Middag dag 2 och 10
• Skatter och avgifter
 
Priset inkluderar inte
• Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
• Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
• Tillägg för enkelrum
• Gruppvisum till Kina, från 1498 kr
• Övriga måltider och drycker
• Personliga förnödenheter
• Administrationsavgift per faktura utgår med 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
• Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
 

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Bagagehantering och hotell

Ta gärna med en mindre ryggsäck eller väska med plats för det mest nödvändiga. Kom även ihåg en liten handduk till själva tågresan. Ta gärna med ficknäsdukar eller en toalettpappersrulle. Vi ska ställa in oss på att vi själva behöver bära våra väskor både på stationen i Xining, ombord på själva tåget samt på stationen i Lhasa. Det kan vara ont om förvaringsutrymme för bagaget ombord och därför rekommenderar vi en lätt packning inför resan.
Tänk på att hotellen i Tibet brukar hålla en något lägre standard än på andra platser i världen.
 

Läs mer om Kina

Här kan du läsa mer om visum, vaccinationer, tidsskillnad och mycket mer. 

www.albatros.se/resmal/asien/kina

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Höjdsjuka

Den här resan sker på tämligen hög höjd vilket påverkar alla människor. De flesta symptom kan undvikas om man följer några enkla förhållningsregler: tar det lugnt vid ankomsten, undviker alkohol och dricker fem liter vatten och liknande vätska per dag under de första tre till fyra dagarna. Dessutom ska man vara uppmärksam på att det kan vara ganska kallt uppe bland bergen.
 

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor