Huvudregeln är att alla resedeltagare ska kunna ta sig fram på egen hand. Samtidigt vill vi betona att våra resor generellt sett inte är lämpliga för personer med gångsvårigheter. Även på buss- och tågresor samt kryssningar finns det behov av att ta sig till och från attraktioner. På många av våra kulturturer kan en dags besök på sevärdheter etc. lätt överstiga 5 kilometers promenad.
Alla deltagare på Albatros Travels resor bör ha en reseförsäkring som minst täcker utgifter för sjukdomsbehandling och hemtransport. Eftersom den allmänna sjukförsäkringen inte längre kan användas som reseförsäkring är det en förutsättning för deltagande på våra resor att du har tecknat en reseförsäkring. Vi rekommenderar att försäkringen även omfattar bagageskydd vid skada eller förlust av bagage.
Albatros Travel kan hjälpa dig att teckna en försäkring genom Gouda Reseförsäkring, som kan erbjuda en försäkring som passar just din resa.
På Albatros Travels gruppresor leds resan av en svensk reseledare som antingen träffar gruppen på flygplatsen före avgång eller vid ankomst till resmålet. På bussresor träffar du reseledaren senast vid sista insamlingsstället. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om platsplacering på bussen och ser till att du kommer fram säkert.
På Albatros Travels individuella resor möts du av en engelsktalande lokalguide på resmålet, och det är engelsktalande lokalguider som leder de utflykter som ingår i resan.
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, och det är det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
Vissa av våra resor är utan lokal guide, i så fall kommer detta att framgå tydligt i programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros Travel.
På våra resor kommer du i kontakt med vardagen och lokala seder. Det kan finnas förhållanden som du inte gillar eller inte är van vid, som seden att lämna dricks. I många länder är drickssystemet mer organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokala guider och chaufförer får en viss mängd dricks under resans gång, då lönen inom servicebranschen ofta anpassas efter det. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram så att du kan ta hänsyn till detta hemifrån. I priset för resan ingår inte dricks då det är en individuell fråga och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och därför bör respekteras. För ordnings skull vill vi betona att dricks såklart är frivilligt.
De angivna priserna på våra resor är baserade på att 2 personer reser tillsammans och bor i delat dubbelrum eller dubbelhytt. För våra gäster som reser ensamma tillkommer tillägg för enkelrum och/eller hytt. Tillägget är en reflektion av den prisnivå som vi som researrangörer möts av när vi köper rum och hytter från våra underleverantörer. Ett enkelrum blir alltid relativt sett dyrare per person än ett dubbelrum. Detta är ett villkor som gällt inom resebranschen i många år och kan därmed anses vara sedvanligt.
Tillägget kommer alltid att finnas i vårt material.
Observera att ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomst från resmålet. Detta krav gäller för alla våra resor, även om enskilda länder kan kräva kortare giltighetstid. Att vi som researrangör ställer detta 6 månaders giltighetskrav är för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan komma att ändras från bokning av resa till avresa.
Om du reser med barn som inte är dina egna (t.ex. barnbarn), eller om du och dina barn inte har samma efternamn, kan vissa länder neka dig inresa. Det kan därför bli nödvändigt att ta med ett födelse- och namnintyg eller ett födelse- och dopattest på engelska och en undertecknad deklaration som tillåter den minderårige att resa i sällskap med en namngiven vuxen. Tänk på att även kontrollera reglerna för handlingarnas giltighet – d.v.s. när de ska utfärdas i förhållande till avresedatum, hur de ska stämplas m.m.
USA är ett av länderna som har ovanstående krav, men det finns ingen definitiv lista över vilka andra länder det gäller. Vi rekommenderar därför att du kontaktar närmaste ambassad eller konsulat i det land du reser till för att ta reda på reglerna.
Vi vill uppmärksamma att det är flygbolaget som är suveränt ansvarigt för fördelningen av platser på planet.
Vid resor med flyg sker transporten på destinationen vanligtvis med buss. Här kan du inte boka en fast plats på bussen och det går inte heller att köpa en specifik plats innan resan startar. Det går givetvis att ordna byten under resans gång, så att alla turas om att sitta längst fram såväl som bak i bussen.
På resor som sker med buss från Sverige kan du boka en specifik plats på bussen, varav vissa kräver en tilläggsbetalning. Platser som inte är reserverade tilldelas enligt först till kvarn-principen.
Bussresorna är markerade med "BUSSRESA" på hemsidan.
På de flesta av våra resor använder vi reguljärflyg. På europeiska rutter har man oftast möjlighet att köpa olika drycker och till exempel en smörgås. Ett fåtal företag serverar vatten, juice, kaffe eller te gratis. På långa utlandsrutter ingår maten, med några företag även dryck.
Vill man ha vin, öl och sprit får man oftast betala för det själv. Tjänsten ombord varierar mycket från företag till företag och ändras regelbundet, så vi kan tyvärr inte ge mer exakt information innan resan.
På flyg ska specialkost som diabetikerkost eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avgång. Observera att vissa flygbolag kräver betalning för specialmåltider. Vi vidarebefordrar alltid önskemål om specialmåltider på flyget till flygbolaget, men kan inte garantera det. Tyvärr kan vi inte erbjuda specialkost på bussresor.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialkost på våra resor då det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn bestäms och beställs i förväg. Man måste därför räkna med att behöva äta samma mat som de andra deltagarna på resan. Vi noterar och vidarebefordrar gärna önskemål om specialkost eller information om allergier, men vi kan tyvärr inte garantera att du kan serveras specialmåltider eller att särskilda hänsyn kan tas vid allergier.
Med reservation för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att genomföra resan strikt enligt programmet, men det kan bli nödvändigt att genomföra turen i en annan ordning än vad som anges på grund av attraktionernas öppettider eller praktiska omständigheter. Dessutom kan programpunkter ställas in på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden, väglag eller försenade flygavgångar.
Slutligen måste vi uppmärksamma att alla resor kontinuerligt ses över och förbättras utifrån den feedback vi får efter varje resa. Revidering av resan kommer därför att innebära att ändringar kan ha skett i programmet från det att det köptes tills avresan sker. Innan avresan kommer alla deltagare att få det senast uppdaterade programmet, som avser att tjäna kundernas bästa och säkerställa det smidigaste utförandet av resan.
Resan säljs som ett helt "paket", och det kommer inte att vara möjligt att återbetala de delar av paketet som ev inte används.
Vi måste påpeka att köpta utflykter endast genomförs om det finns tillräckligt många anmälda deltagare. Beroende på tidpunkten för avbokning kommer priset för den inställda utflykten att återbetalas till de anmälda deltagarna antingen före eller efter hemkomsten från resan.