Celebrity Summit är ett av rederiet Celebrity Cruises mellanstora fartyg med plats till 2 000 gäster.
Ombord på Celebrity Summit finns allt man kan önska sig av ett modernt kryssningsfartyg. Här finns ett läckert poolområde med spa, fitnesscenter, flera trevliga restauranger och en mysig bar. Alla hytter har eget badrum, värdeförvaringsskåp, TV och minibar.
Läs mer om fartyget på https://www.albatros.se/resetyper/kryssningar/kryssningsfartyg/celebrity-summit
Vi lämnar Stockholm och flyger till Vancouver. Efter ankomsten inkvarteras vi på hotell och kan koppla av efter resan.
Dag 1
Flyg Stockholm – Vancouver, Kanada. Incheckning på hotell
Vi lämnar Stockholm och flyger till Vancouver. Efter ankomsten inkvarteras vi på hotell och kan koppla av efter resan.
Vancouver är en av de vackrast belägna städerna på den amerikanska kontinenten och på förmiddagens sightseeingtur finns det gott om tid att få ett intryck av den charmiga staden. Höjdpunkter inkluderar Stanley Park, Chinatown, den mysiga gamla stadsdelen Gastown med sina vackra viktorianska byggnader, Queen Elizabeth Park och stränderna i English Bay.
Vancouver ligger liksom San Francisco i en kuperad terräng som tillsammans med de många broarna ger en vacker utsikt över havet, små vikar och över själva staden. Få andra kanadensiska städer kan erbjuda ett liknande antal sevärdheter och attraktioner.
Eftermiddagen kan användas till att utforska området till fots med reseledaren eller på egen hand – det är helt upp till dig.
Dag 2
Vancouver. Stadsrundtur med Gastown, Chinatown, Stanley Park m.m.
Vancouver är en av de vackrast belägna städerna på den amerikanska kontinenten och på förmiddagens sightseeingtur finns det gott om tid att få ett intryck av den charmiga staden. Höjdpunkter inkluderar Stanley Park, Chinatown, den mysiga gamla stadsdelen Gastown med sina vackra viktorianska byggnader, Queen Elizabeth Park och stränderna i English Bay.
Vancouver ligger liksom San Francisco i en kuperad terräng som tillsammans med de många broarna ger en vacker utsikt över havet, små vikar och över själva staden. Få andra kanadensiska städer kan erbjuda ett liknande antal sevärdheter och attraktioner.
Eftermiddagen kan användas till att utforska området till fots med reseledaren eller på egen hand – det är helt upp till dig.
Avresa kl. 17.00
Vancouver har genomgått en anmärkningsvärd utveckling från att vara en liten industristad till att bli en av de mest levande och populära turistdestinationerna i hela Nordamerika.
Ursprungligen växte staden ur hamnen och blev känd som ett centrum för handel och transporter, särskilt inom träindustrin. Under de senaste decennierna har Vancouver dock förvandlats till en modern metropol med en god balans mellan natur och stad.
Under sommarmånaderna är staden full av gäster som går i land från kryssningsfartyg som lägger till i Vancouvers livliga hamn. Liksom de stora, vackra skeppen har de många moderna byggnaderna som pryder stadskärnan blivit en utmärkande del av stadens skyline.
På eftermiddagen kör vi till hamnen, där vårt trevliga fartyg, som ska ta oss till Alaska, ligger förtöjt. Vi går ombord och kan njuta av den vackra avresan från Vancouver innan vi äter vår första middag på fartyget.
Dag 3
Vancouver. Tid på egen hand och avresa med fartyg
Avresa kl. 17.00
Vancouver har genomgått en anmärkningsvärd utveckling från att vara en liten industristad till att bli en av de mest levande och populära turistdestinationerna i hela Nordamerika.
Ursprungligen växte staden ur hamnen och blev känd som ett centrum för handel och transporter, särskilt inom träindustrin. Under de senaste decennierna har Vancouver dock förvandlats till en modern metropol med en god balans mellan natur och stad.
Under sommarmånaderna är staden full av gäster som går i land från kryssningsfartyg som lägger till i Vancouvers livliga hamn. Liksom de stora, vackra skeppen har de många moderna byggnaderna som pryder stadskärnan blivit en utmärkande del av stadens skyline.
På eftermiddagen kör vi till hamnen, där vårt trevliga fartyg, som ska ta oss till Alaska, ligger förtöjt. Vi går ombord och kan njuta av den vackra avresan från Vancouver innan vi äter vår första middag på fartyget.
Inside Passage går genom den sydöstra delen av Alaska. Lokalbefolkningen kallar också The Inside Passage för Panhandle. Det är den smala remsan i delstaten Alaska där öar, fastland, kustsamhällen och berg möts. Passagen går från den kanadensiska gränsen i söder till bukten strax ovanför Juneau och Skagway i norr.
Öarna på områdets västra sida ger ett bra skydd mot Stilla havets ibland hårda väder och hamnstäder som Ketchikan ligger mer eller mindre i lä, så man slipper stora vågor och eventuell sjösjuka.
Regionen har ett rikt djurliv, framför allt i havet, och vi bjuds på många vackra naturscenerier. Alaska kännetecknas på det hela taget av en imponerande natur.
Så kom ihåg att ta en promenad upp på däck, och ta gärna med en kikare, för det finns inte många platser på jorden där en dag till sjöss är så välkommen.
Dag 4
Inside Passage, Alaska. Naturskön båtfärd genom sundet
Inside Passage går genom den sydöstra delen av Alaska. Lokalbefolkningen kallar också The Inside Passage för Panhandle. Det är den smala remsan i delstaten Alaska där öar, fastland, kustsamhällen och berg möts. Passagen går från den kanadensiska gränsen i söder till bukten strax ovanför Juneau och Skagway i norr.
Öarna på områdets västra sida ger ett bra skydd mot Stilla havets ibland hårda väder och hamnstäder som Ketchikan ligger mer eller mindre i lä, så man slipper stora vågor och eventuell sjösjuka.
Regionen har ett rikt djurliv, framför allt i havet, och vi bjuds på många vackra naturscenerier. Alaska kännetecknas på det hela taget av en imponerande natur.
Så kom ihåg att ta en promenad upp på däck, och ta gärna med en kikare, för det finns inte många platser på jorden där en dag till sjöss är så välkommen.
Ankomst kl. 7.00, avresa kl. 15.00
Det var inte länge sedan den lilla staden Ketchikan var en oraffinerad och exotisk blandning av kulturer. Många kom hit för att tjäna stora pengar på avverkning i Alaskas vidsträckta skogsområden. Men på bara 15 år har staden förvandlats till ett turistcentrum och nu är det främst stadens charm och områdets natur som lockar besökare.
Under sommarmånaderna ser man de vita kryssningsfartygen högt över Ketchikan som nybyggda, moderna byggnader på Front Street. När landgångarna sänks strömmar passagerarna ut i den lilla staden, för att bara några timmar senare lämna de slingrande gatorna igen. De flesta besöker South Alaska Discovery Center museum, som visar områdets spännande natur och kultur.
Här kan du lära känna Tongass National Forest, där människor har levt i harmoni med naturen i tusentals år. Ketchikan är också fylld med totempålar. Det finns mer än 80 av dem spridda över hela staden, så du behöver inte gå många steg utan att stöta på en. Kom ihåg regnkläder idag. Ketchikan är en av de blötaste platserna på jorden, med en årlig nederbörd mätt i meter.
Dag 5
Ketchikan, totempålarnas huvudstad
Ankomst kl. 7.00, avresa kl. 15.00
Det var inte länge sedan den lilla staden Ketchikan var en oraffinerad och exotisk blandning av kulturer. Många kom hit för att tjäna stora pengar på avverkning i Alaskas vidsträckta skogsområden. Men på bara 15 år har staden förvandlats till ett turistcentrum och nu är det främst stadens charm och områdets natur som lockar besökare.
Under sommarmånaderna ser man de vita kryssningsfartygen högt över Ketchikan som nybyggda, moderna byggnader på Front Street. När landgångarna sänks strömmar passagerarna ut i den lilla staden, för att bara några timmar senare lämna de slingrande gatorna igen. De flesta besöker South Alaska Discovery Center museum, som visar områdets spännande natur och kultur.
Här kan du lära känna Tongass National Forest, där människor har levt i harmoni med naturen i tusentals år. Ketchikan är också fylld med totempålar. Det finns mer än 80 av dem spridda över hela staden, så du behöver inte gå många steg utan att stöta på en. Kom ihåg regnkläder idag. Ketchikan är en av de blötaste platserna på jorden, med en årlig nederbörd mätt i meter.
Ankomst 7:00, avresa 15.30
Sitka är platsen där ryssarna tog sig in i Alaska. Det är en viktig del av statens historia, eftersom amerikansk, rysk och urfolkens kulturer möts här. Både natur och kultur bidrar till att ge Sitka dess mycket speciella karaktär.
När det rysk-amerikanska kompaniet invaderade Alaska 1799, bjöd det lokala Tlingit-folket hårt motstånd. Det är fortfarande möjligt att besöka slagfältet och resterna av fortet som Tlingit-folket byggde för att försvara sina hem, liv och familjer.
Sitka National Historical Park har också en imponerande samling av totempålar. Dessa pålar är en viktig del av amerikansk historia och finns över hela USA och Kanada. Många kulturer i Nordamerika producerade pålarna och använde dem för olika ändamål. Vissa markerar gravplatser, andra berättar om historiska personer, shamanernas betydelse osv.
Idag finns möjlighet att delta i någon av de utflykter som fartyget arrangerar. Utflykterna bokas och betalas ombord.
Dag 6
Sitka, Alaska. Rysk kultur och totempålar
Ankomst 7:00, avresa 15.30
Sitka är platsen där ryssarna tog sig in i Alaska. Det är en viktig del av statens historia, eftersom amerikansk, rysk och urfolkens kulturer möts här. Både natur och kultur bidrar till att ge Sitka dess mycket speciella karaktär.
När det rysk-amerikanska kompaniet invaderade Alaska 1799, bjöd det lokala Tlingit-folket hårt motstånd. Det är fortfarande möjligt att besöka slagfältet och resterna av fortet som Tlingit-folket byggde för att försvara sina hem, liv och familjer.
Sitka National Historical Park har också en imponerande samling av totempålar. Dessa pålar är en viktig del av amerikansk historia och finns över hela USA och Kanada. Många kulturer i Nordamerika producerade pålarna och använde dem för olika ändamål. Vissa markerar gravplatser, andra berättar om historiska personer, shamanernas betydelse osv.
Idag finns möjlighet att delta i någon av de utflykter som fartyget arrangerar. Utflykterna bokas och betalas ombord.
Ankomst 7:00, avresa 21.30
Juneau-området har nästan allt som Alaska har att erbjuda: spektakulärt landskap, fantastiskt djurliv och mil efter mil av orörd vildmark långt från de små, isolerade kustsamhällena som fungerar som städer i Alaska.
Juneau köptes av Ryssland 1867, för 7,2 miljoner dollar. Juneau är i dag Alaskas huvudstad och är hem för nästan hälften av sydöstra Alaskas 75 000 invånare. Staden ligger på kanten av det enorma isberget med samma namn. Det finns mer än 40 stora glaciärer och 100 mindre, och bara några kilometer från centrum ligger Mendenhall Glacier, som förmodligen är den mest lättåtkomliga glaciären i Alaska. Här kommer du väldigt nära, och det är definitivt en upplevelse du bör unna dig.
Kusten vid Juneau är extremt rik på vilda djur. Här finns till exempel 700 kilo tunga brunbjörnar och 20 meter långa knölvalar. Den varma japanska havsströmmen, som värmer kustvattnet, för också miljontals laxar med sig varje år. De kommer hit för att leka i de tusentals mindre vattendragen.
Livet i staden är väldigt olika på sommaren och vintern. På sommaren strömmar turister hit för att uppleva storstaden i vildmarken, medan lokal politik står i förgrunden på vintern. Och året runt har de boende tillgång till den stora utomhusarenan, med goda möjligheter till bland annat vandring, jakt och fiske.
Dag 7
Juneau, den lilla statshuvudstaden på kanten av isberget
Ankomst 7:00, avresa 21.30
Juneau-området har nästan allt som Alaska har att erbjuda: spektakulärt landskap, fantastiskt djurliv och mil efter mil av orörd vildmark långt från de små, isolerade kustsamhällena som fungerar som städer i Alaska.
Juneau köptes av Ryssland 1867, för 7,2 miljoner dollar. Juneau är i dag Alaskas huvudstad och är hem för nästan hälften av sydöstra Alaskas 75 000 invånare. Staden ligger på kanten av det enorma isberget med samma namn. Det finns mer än 40 stora glaciärer och 100 mindre, och bara några kilometer från centrum ligger Mendenhall Glacier, som förmodligen är den mest lättåtkomliga glaciären i Alaska. Här kommer du väldigt nära, och det är definitivt en upplevelse du bör unna dig.
Kusten vid Juneau är extremt rik på vilda djur. Här finns till exempel 700 kilo tunga brunbjörnar och 20 meter långa knölvalar. Den varma japanska havsströmmen, som värmer kustvattnet, för också miljontals laxar med sig varje år. De kommer hit för att leka i de tusentals mindre vattendragen.
Livet i staden är väldigt olika på sommaren och vintern. På sommaren strömmar turister hit för att uppleva storstaden i vildmarken, medan lokal politik står i förgrunden på vintern. Och året runt har de boende tillgång till den stora utomhusarenan, med goda möjligheter till bland annat vandring, jakt och fiske.
Ankomst 7:00, avgång 17.00
Vid kryssningshamnen Icy Strait Point ligger Hoonah, den största bosättningen av Tlingit-befolkningen i Alaska. Här har invånarna i generationer levt vid havet som varit rikt på knölvalar och späckhuggare, hälleflundra och stillahavslax, samt havsutter. Det är fortfarande möjligt att se valar från kusten. I Hoonah kan du besöka stadens konservfabrik, som i decennier har varit huvudförsörjning för många av invånarna.
Fabriken grundades 1930 och har restaurerats för att ge besökare en inblick i livet här och i Alaskas historia. Ett annat alternativ är att ta en helikoptertur över landskapet eller vandra i naturen och spana efter några av områdets många djur.
Det är också en god idé att koppla av på en lokal restaurang och prova de lokala specialiteterna. Reseledaren kommer gärna med förslag på hur dagen ska spenderas och hjälper till med anmälan till fartygets utflykter (betalas ombord på fartyget).
Dag 8
Icy Strait Point, fiskeläget i ödemarken
Ankomst 7:00, avgång 17.00
Vid kryssningshamnen Icy Strait Point ligger Hoonah, den största bosättningen av Tlingit-befolkningen i Alaska. Här har invånarna i generationer levt vid havet som varit rikt på knölvalar och späckhuggare, hälleflundra och stillahavslax, samt havsutter. Det är fortfarande möjligt att se valar från kusten. I Hoonah kan du besöka stadens konservfabrik, som i decennier har varit huvudförsörjning för många av invånarna.
Fabriken grundades 1930 och har restaurerats för att ge besökare en inblick i livet här och i Alaskas historia. Ett annat alternativ är att ta en helikoptertur över landskapet eller vandra i naturen och spana efter några av områdets många djur.
Det är också en god idé att koppla av på en lokal restaurang och prova de lokala specialiteterna. Reseledaren kommer gärna med förslag på hur dagen ska spenderas och hjälper till med anmälan till fartygets utflykter (betalas ombord på fartyget).
Naturskön båtfärd från kl. 6:00 –10:00
Idag njuter vi av en vacker och spännande färd förbi Hubbardglaciären, Nordamerikas längsta glaciärflod. Glaciären är den mest aktiva i Alaska och har därför fått smeknamnet "den galopperande glaciären". Dess rörelser har två gånger resulterat i att den tillfälligt bildar en naturlig damm som skär av Russell Fjord från Disenchantment Bay. Det enorma vattentrycket som långsamt byggdes upp från fjorden gjorde att isdammen så småningom exploderade och slutade i ett veritabelt iskaos.
Glaciärens källa finns på berget Mount Logan djupt inne i Alaska och på väg mot havet hörs höga smällar när den kalvar och tar sig fram över landskapet. Skönheten är oöverträffad med unika blå nyanser som kan ses även på långt avstånd. Men det är när vårt skepp närmar sig den höga väggen som glaciären framstår som särskilt imponerande. Även på däcket på ett stort kryssningsfartyg känner man sig mycket liten när den 100 meter höga isväggen kommer nära.
Om vi har tur kan vi se fåglar och sälar vila på isbergen vi passerar. Det finns också chans att se havsuttrar som leker i vattnet, brunbjörnar på jakt efter föda samt älgar och rådjur som strövar omkring. Det gäller att hålla ögonen öppna.
Vänligen notera att landstigning inte är möjligt här.
Dag 9
Hubbardglaciären. Färd på Alaskas längsta glaciärflod
Naturskön båtfärd från kl. 6:00 –10:00
Idag njuter vi av en vacker och spännande färd förbi Hubbardglaciären, Nordamerikas längsta glaciärflod. Glaciären är den mest aktiva i Alaska och har därför fått smeknamnet "den galopperande glaciären". Dess rörelser har två gånger resulterat i att den tillfälligt bildar en naturlig damm som skär av Russell Fjord från Disenchantment Bay. Det enorma vattentrycket som långsamt byggdes upp från fjorden gjorde att isdammen så småningom exploderade och slutade i ett veritabelt iskaos.
Glaciärens källa finns på berget Mount Logan djupt inne i Alaska och på väg mot havet hörs höga smällar när den kalvar och tar sig fram över landskapet. Skönheten är oöverträffad med unika blå nyanser som kan ses även på långt avstånd. Men det är när vårt skepp närmar sig den höga väggen som glaciären framstår som särskilt imponerande. Även på däcket på ett stort kryssningsfartyg känner man sig mycket liten när den 100 meter höga isväggen kommer nära.
Om vi har tur kan vi se fåglar och sälar vila på isbergen vi passerar. Det finns också chans att se havsuttrar som leker i vattnet, brunbjörnar på jakt efter föda samt älgar och rådjur som strövar omkring. Det gäller att hålla ögonen öppna.
Vänligen notera att landstigning inte är möjligt här.
Ankomst kl 6.00
Idag anländer vi till den pittoreska hamnstaden Seward som har valt det lite kaxiga mottot "Alaska börjar här". Men det är sant att Seward är porten till nationalparken Kenai Fjords, som är en guldgruva av naturlig rikedom.
Det är dags att lämna fartyget och fortsätta landvägen på vår resa genom Alaska. Vi hämtas med buss vid kajen, och beger oss sedan mot Exit-glaciären, där vi kommer väldigt nära. Det är också den enda glaciären i nationalparken som kan nås med motorfordon.
Vi fortsätter mot berget Alyeska. Aleut-ordet Alyeska betyder "det stora landet", och det är verkligen ingen underdrift. Vi tar en tur med gondol till toppen av berget, och om vädret är bra har vi en underbar utsikt över Turnagain Arm River och regnskogen nedanför.
I slutet av dagen anländer vi till Talkeetna, som är utgångspunkt för bergsbestigare som vill testa sin förmåga i Talkeetna, Alaska. Berget är hela 6 168 meter högt, vilket vida överträffar de högsta topparna i Europa, och toppen är alltid täckt av ett tjockt snötäcke.
Vi håller dock lite avstånd och kan beundra berget från vår mysiga bergsklättrarby, 106 meter över havet, där vi också övernattar.
Dag 10
Seward. Kryssningen är över, vidare med buss till bergsbestigarbyn Talkeetna. Exit-glaciären, gondoltur till Mount Alyeskas topp (387 km)
Ankomst kl 6.00
Idag anländer vi till den pittoreska hamnstaden Seward som har valt det lite kaxiga mottot "Alaska börjar här". Men det är sant att Seward är porten till nationalparken Kenai Fjords, som är en guldgruva av naturlig rikedom.
Det är dags att lämna fartyget och fortsätta landvägen på vår resa genom Alaska. Vi hämtas med buss vid kajen, och beger oss sedan mot Exit-glaciären, där vi kommer väldigt nära. Det är också den enda glaciären i nationalparken som kan nås med motorfordon.
Vi fortsätter mot berget Alyeska. Aleut-ordet Alyeska betyder "det stora landet", och det är verkligen ingen underdrift. Vi tar en tur med gondol till toppen av berget, och om vädret är bra har vi en underbar utsikt över Turnagain Arm River och regnskogen nedanför.
I slutet av dagen anländer vi till Talkeetna, som är utgångspunkt för bergsbestigare som vill testa sin förmåga i Talkeetna, Alaska. Berget är hela 6 168 meter högt, vilket vida överträffar de högsta topparna i Europa, och toppen är alltid täckt av ett tjockt snötäcke.
Vi håller dock lite avstånd och kan beundra berget från vår mysiga bergsklättrarby, 106 meter över havet, där vi också övernattar.
Vi hämtas på morgonen på hotellet och körs till tågstationen i Talkeetna, som knappast är mycket mer än en perrong. Men hur anspråkslös stationen än är, desto mer imponerande är tågresan vi ska på idag. Vi kan se fram emot en fyra timmar lång och vacker tågresa genom Alaskas imponerande natur. Luta dig bara tillbaka på dina platser och njut av naturen när tåget glider fram, som vore vi upptäcktsresande i en svunnen tid.
Mitt på eftermiddagen anländer vi till Denali Nationalpark, där höga granittorn och snötäckta toppar möter oss. Det är en magnifik syn, och flera stenar liknar förstenade jättar. Horisonten domineras av Nordamerikas högsta berg, Mount McKinley, som sedan hösten 2015 har kallats vid sitt ursprungliga namn, Mount Denali, och som bestegs första gången i juni 1913.
Vi njuter av utsikten och förbereder oss för morgondagens upplevelser när vi gästar besökscentret och hör om nationalparkens natur och historia innan vi går till hotellet och checkar in.
Dag 11
Talkeetna – Denali Nationalpark. Tågresa med Alaska Railroad Gold Star genom vildmarken (245 km)
Vi hämtas på morgonen på hotellet och körs till tågstationen i Talkeetna, som knappast är mycket mer än en perrong. Men hur anspråkslös stationen än är, desto mer imponerande är tågresan vi ska på idag. Vi kan se fram emot en fyra timmar lång och vacker tågresa genom Alaskas imponerande natur. Luta dig bara tillbaka på dina platser och njut av naturen när tåget glider fram, som vore vi upptäcktsresande i en svunnen tid.
Mitt på eftermiddagen anländer vi till Denali Nationalpark, där höga granittorn och snötäckta toppar möter oss. Det är en magnifik syn, och flera stenar liknar förstenade jättar. Horisonten domineras av Nordamerikas högsta berg, Mount McKinley, som sedan hösten 2015 har kallats vid sitt ursprungliga namn, Mount Denali, och som bestegs första gången i juni 1913.
Vi njuter av utsikten och förbereder oss för morgondagens upplevelser när vi gästar besökscentret och hör om nationalparkens natur och historia innan vi går till hotellet och checkar in.
Det är inte bara Mount Denali som gör Denali National Park så speciell. Parken är också hem för 37 däggdjursarter, allt från lodjur och murmeldjur till snöfår, rävar och snöharar.
Dessutom finns det cirka 130 fågelarter, inklusive den imponerande kungsörnen. Det är dock särskilt fyra djur som drar till sig uppmärksamhet: älg, nordamerikansk vildren (caribou), varg och brunbjörn eller grizzlybjörn.
Vi ska på en heldagsutflykt till tundravildmarken och det gäller att vara vaksam. Det finns goda chanser att se åtminstone några av nationalparkens "Big Four".
Vi övernattar igen vid ingången till nationalparken och vilar så vi kan vara redo för ännu fler Alaskaäventyr.
Observera att vind och väder ofta påverkar tillståndet på vägarna i Denali. Därför kan det bli nödvändigt att ändra eller korta dagens rutt om vägen är oframkomlig. Ingen ersättning lämnas för en sådan force majeure-ändring.
Dag 12
Denali Nationalpark. Tundra och safari
Det är inte bara Mount Denali som gör Denali National Park så speciell. Parken är också hem för 37 däggdjursarter, allt från lodjur och murmeldjur till snöfår, rävar och snöharar.
Dessutom finns det cirka 130 fågelarter, inklusive den imponerande kungsörnen. Det är dock särskilt fyra djur som drar till sig uppmärksamhet: älg, nordamerikansk vildren (caribou), varg och brunbjörn eller grizzlybjörn.
Vi ska på en heldagsutflykt till tundravildmarken och det gäller att vara vaksam. Det finns goda chanser att se åtminstone några av nationalparkens "Big Four".
Vi övernattar igen vid ingången till nationalparken och vilar så vi kan vara redo för ännu fler Alaskaäventyr.
Observera att vind och väder ofta påverkar tillståndet på vägarna i Denali. Därför kan det bli nödvändigt att ändra eller korta dagens rutt om vägen är oframkomlig. Ingen ersättning lämnas för en sådan force majeure-ändring.
På morgonen lämnar vi Denali och beger oss mot Alaskas inland och Fairbanks, Alaskas näst största stad. Härifrån kommer vi djupare in i vildmarken.
Efter ankomst ska vi på en avkopplande tur med hjulångare på Chenafloden. Floden har sin källa i bergskedjan White Mountains, cirka 160 kilometer från Fairbanks, och det är en underbar upplevelse att ta sig fram i lagom takt på floden medan hjulet för oss fram.
Här får du verkligen upplevelsen av hur det kunde ha varit för guldgrävare att ge sig ut i vildmarken mot det okända. Längs vägen besöker vi en urfolksby och får även en demonstration av hur bushflyg fungerar.
De små flygen är livsviktiga för att transportera både människor och varor till Alaskas avlägsna områden.
I ett så vidsträckt område, där landbaserad infrastruktur är nästan obefintlig, kopplar dessa plan samman vildmarkens små bosättningar. Vi hör om utmaningar och transporter, men vi kommer inte att flyga den här gången. Vi övernattar i Fairbanks och är nu redo att ta en närmare titt på staden imorgon.
Dag 13
Denali – Fairbanks. Med hjulångare på Chenafloden, urfolksby och introduktion till små bush-flyg (200 km)
På morgonen lämnar vi Denali och beger oss mot Alaskas inland och Fairbanks, Alaskas näst största stad. Härifrån kommer vi djupare in i vildmarken.
Efter ankomst ska vi på en avkopplande tur med hjulångare på Chenafloden. Floden har sin källa i bergskedjan White Mountains, cirka 160 kilometer från Fairbanks, och det är en underbar upplevelse att ta sig fram i lagom takt på floden medan hjulet för oss fram.
Här får du verkligen upplevelsen av hur det kunde ha varit för guldgrävare att ge sig ut i vildmarken mot det okända. Längs vägen besöker vi en urfolksby och får även en demonstration av hur bushflyg fungerar.
De små flygen är livsviktiga för att transportera både människor och varor till Alaskas avlägsna områden.
I ett så vidsträckt område, där landbaserad infrastruktur är nästan obefintlig, kopplar dessa plan samman vildmarkens små bosättningar. Vi hör om utmaningar och transporter, men vi kommer inte att flyga den här gången. Vi övernattar i Fairbanks och är nu redo att ta en närmare titt på staden imorgon.
Att Fairbanks är så relativt stort som det är beror bland annat på järnvägen, motorvägen, universitetet, militärbaserna och The Trans-Alaskan Pipeline. Oljeledningen byggdes 1974–1977 i spåren av oljekrisen 1973, då oljepriset steg kraftigt i USA och i resten av världen. Här blev det tydligt att om man inte ville vara beroende av oljepriset på världsmarknaden i nästan samma utsträckning som tidigare så måste man uppnå en mycket högre grad av självförsörjning.
Vi ska på en spännande stadsrundtur, där vi bland annat ska se Creamer's Field. Det är ett 800 hektar stort fågelreservat med ett intressant besökscenter. Vi kommer också att besöka Santa Claus House, där amerikanska juldekorationer säljs året runt.
På University of Alaska ser vi Museum of the North som bland annat berättar om guldgrävartiden.
På museet kan du se statens största guldutställning och fördjupa dig i en utställning om The Trans-Alaskan Pipeline.
Dag 14
Fairbanks. Stadsrundtur: universitet, jultomtens hus och fågelreservat
Att Fairbanks är så relativt stort som det är beror bland annat på järnvägen, motorvägen, universitetet, militärbaserna och The Trans-Alaskan Pipeline. Oljeledningen byggdes 1974–1977 i spåren av oljekrisen 1973, då oljepriset steg kraftigt i USA och i resten av världen. Här blev det tydligt att om man inte ville vara beroende av oljepriset på världsmarknaden i nästan samma utsträckning som tidigare så måste man uppnå en mycket högre grad av självförsörjning.
Vi ska på en spännande stadsrundtur, där vi bland annat ska se Creamer's Field. Det är ett 800 hektar stort fågelreservat med ett intressant besökscenter. Vi kommer också att besöka Santa Claus House, där amerikanska juldekorationer säljs året runt.
På University of Alaska ser vi Museum of the North som bland annat berättar om guldgrävartiden.
På museet kan du se statens största guldutställning och fördjupa dig i en utställning om The Trans-Alaskan Pipeline.
Det har blivit dags att lämna Fairbanks, och vårt flyg till Anchorage väntar på flygplatsen. Efter ankomst till Anchorage åker vi på stadsrundtur och passerar Lake Hood, som är Nordamerikas mest trafikerade flygplats – för sjöflygplan.
Här lyfter och landar en till synes oändlig ström av sjöflygplan från norr, söder, öster och väster med människor och varor på väg till Anchorage. Låt dig imponeras av hur enkelt det ser ut och föreställ dig hur många plan som behövs för att transportera allt som behövs varje dag.
Vi ser också Anchorages historiska centrum och hör om den förödande jordbävningen 1964 som förstörde större delen av staden.
På kvällen äter vi en trevlig avskedsmiddag, vårt stora Alaskaäventyr går nu mot sitt slut.
Dag 15
Flyg Fairbanks – Anchorage. Nordamerikas mest trafikerade flygplats för sjöflygplan och den historiska stadskärnan (580 km, med flyg)
Det har blivit dags att lämna Fairbanks, och vårt flyg till Anchorage väntar på flygplatsen. Efter ankomst till Anchorage åker vi på stadsrundtur och passerar Lake Hood, som är Nordamerikas mest trafikerade flygplats – för sjöflygplan.
Här lyfter och landar en till synes oändlig ström av sjöflygplan från norr, söder, öster och väster med människor och varor på väg till Anchorage. Låt dig imponeras av hur enkelt det ser ut och föreställ dig hur många plan som behövs för att transportera allt som behövs varje dag.
Vi ser också Anchorages historiska centrum och hör om den förödande jordbävningen 1964 som förstörde större delen av staden.
På kvällen äter vi en trevlig avskedsmiddag, vårt stora Alaskaäventyr går nu mot sitt slut.
Vi äter frukost i lugn och ro och tar oss därefter till flygplatsen.
Dag 16
Tid på egen hand och hemresa
Vi äter frukost i lugn och ro och tar oss därefter till flygplatsen.
Vi landar i Sverige med mängder av minnen från ett närmast otroligt och vackert nordamerikanskt äventyr.
Dag 17
Ankomst till Stockholm
Vi landar i Sverige med mängder av minnen från ett närmast otroligt och vackert nordamerikanskt äventyr.
Alaska. Själva namnet frammanar bilder av guldgrävare, glaciärer och grizzlybjörnar. Mod och äventyr. På vår storslagna resa genom USA:s största delstat står äventyret i fokus, men vi ska också njuta av en komfort som ligger långt från dåtidens resor.
Vi upplever både den unika naturen från havet när vi färdas nära land, och vi utforskar vildmarken. Den första delen av resan sker ombord på kryssningsfartyget Celebrity Summit, som tar oss in bland de många öarna i Alaskas Inside Passage.
Vi passerar dramatiska väggar av is som bryts av från glaciärer och blir till isberg i det djupblå vattnet, och vi bekantar oss med guldgrävarstäder, nationalparker, totempålar och ett djurliv så rikt att det knappt finns dess like någon annanstans på jorden.
På resan har vi också goda chanser att se älg, björn, vithövdad havsörn och valar som dyker i vågorna.
Alaska. Själva namnet frammanar bilder av guldgrävare, glaciärer och grizzlybjörnar. Mod och äventyr. På vår storslagna resa genom USA:s största delstat står äventyret i fokus, men vi ska också njuta av en komfort som ligger långt från dåtidens resor.
Dubbelhytt
Tillägg för utsides hytt med fönster kategori O2: 2 398:-
Tillägg för balkonghytt kategori V1: 9 498:-
Tillägg för balkonghytt kategori V2: 7 998:-
Enkelhytt
Tillägg för enkelrum / utsides enkelhytt med fönster kategori O2: 29 598:-
Tillägg för enkelrum / enkelhytt med balkong kategori V1: 46 998:-
Tillägg för enkelrum /enkelhytt med balkong kategori V2: 43 998:-
Dubbelhytt
Tillägg för utsides hytt med fönster kategori O2: 2 398:-
Tillägg för balkonghytt kategori V1: 9 498:-
Tillägg för balkonghytt kategori V2: 7 998:-
Enkelhytt
Tillägg för enkelrum / utsides enkelhytt med fönster kategori O2: 29 598:-
Tillägg för enkelrum / enkelhytt med balkong kategori V1: 46 998:-
Tillägg för enkelrum /enkelhytt med balkong kategori V2: 43 998:-
Det ingår ett Classic dryckespaket under hela kryssningen. Paketet är värt ca. 365 kr per person och dygn och inkluderar utvalda alkoholfria drycker, öl, vin (per glas), cocktails och husets sprit – allt ad libitum. Mer information om dryckespaketet finns här: https://www.celebritycruises.com/int/things-to-do-onboard/onboard-packages/beverage-packages
Det finns olika hyttkategorier – från fina, rymliga insides hytter till magnifika sviter med privata balkonger. Gemensamt är att samtliga naturligtvis har eget badrum och toalett och rimliga garderobs- och sittutrymmen, enkelsängar eller dubbelsäng. Dessutom är alla hytter utrustade med minibar (mot avgift) och hårtork. Om du vill boka en svit, vänligen kontakta Albatros Travel.
Balkonghytt
Kategori V2, däck 6. Utsides hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort fönster från golv till tak samt två enkelsängar eller dubbelsäng.
Kategori V1, däck 7. Utsides hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort fönster från golv till tak samt två enkelsängar eller dubbelsäng.
Utsides hytt med fönster
Kategori O2, däck 2. Utsides hytt med fönster och två enkelsängar eller dubbelsäng.
Insides hytt
Kategori I2, däck 2. Två enkelsängar eller dubbelsäng.
Det är en bra idé att ha med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter och resdagar, då du oftast inte ser ditt stora bagage igen förrän på kvällen.
Det ingår ett Classic dryckespaket under hela kryssningen. Paketet är värt ca. 365 kr per person och dygn och inkluderar utvalda alkoholfria drycker, öl, vin (per glas), cocktails och husets sprit – allt ad libitum. Mer information om dryckespaketet finns här: https://www.celebritycruises.com/int/things-to-do-onboard/onboard-packages/beverage-packages
Det finns olika hyttkategorier – från fina, rymliga insides hytter till magnifika sviter med privata balkonger. Gemensamt är att samtliga naturligtvis har eget badrum och toalett och rimliga garderobs- och sittutrymmen, enkelsängar eller dubbelsäng. Dessutom är alla hytter utrustade med minibar (mot avgift) och hårtork. Om du vill boka en svit, vänligen kontakta Albatros Travel.
Balkonghytt
Kategori V2, däck 6. Utsides hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort fönster från golv till tak samt två enkelsängar eller dubbelsäng.
Kategori V1, däck 7. Utsides hytt med egen privat balkong. Hytterna har stort fönster från golv till tak samt två enkelsängar eller dubbelsäng.
Utsides hytt med fönster
Kategori O2, däck 2. Utsides hytt med fönster och två enkelsängar eller dubbelsäng.
Insides hytt
Kategori I2, däck 2. Två enkelsängar eller dubbelsäng.
Det är en bra idé att ha med en mindre ryggsäck eller väska för dagsturer/utflykter och resdagar, då du oftast inte ser ditt stora bagage igen förrän på kvällen.
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. All elektronisk utrustning och mobila enheter som tas med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator, etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon eller dator, etc. Du måste se till att batteriet på utrustningen är fullt laddat när du anländer till flygplatsen. Om din medhavda utrustning inte kan sättas på kan den inte tas med ombord utan måste lämnas i säkerhetskontrollen. De nya kraven beror på att elektronisk utrustning kan användas i samband med terrorhandlingar. Vi hänvisar till British Airways hemsida för ytterligare information: https://www.britishairways.com/travel/helpcentre/public/en_gb/faq/content/baggage/electronic-items
Vänligen uppmärksamma att amerikanska myndigheter har infört strängare säkerhetskrav vid flygresor till USA. All elektronisk utrustning och mobila enheter som tas med i handbagaget på flyget (mobiltelefoner, surfplattor, Ipad, bärbar dator, etc.) ska ha fullt uppladdat batteri, så att man vid en kontroll i säkerhetskontrollen kan sätta på sin telefon eller dator, etc. Du måste se till att batteriet på utrustningen är fullt laddat när du anländer till flygplatsen. Om din medhavda utrustning inte kan sättas på kan den inte tas med ombord utan måste lämnas i säkerhetskontrollen. De nya kraven beror på att elektronisk utrustning kan användas i samband med terrorhandlingar. Vi hänvisar till British Airways hemsida för ytterligare information: https://www.britishairways.com/travel/helpcentre/public/en_gb/faq/content/baggage/electronic-items
När du reser med Albatros Travel måste ditt pass vara giltigt i minst 6 månader efter hemresa. Detta krav gäller i de fall förändringar eller oförutsedda händelser inträffar under resan. Om du reser med ett pass som har mindre än 6 månaders giltighet sker detta på eget ansvar. Alla länder har sina egna regler för passets giltighet och dessa finns att se på Sweden Abroads hemsida: https://www.swedenabroad.se
Barn måste ha ett eget pass oavsett ålder.
Om du inte är svensk medborgare måste du kontrollera vilka regler som gäller för dig. Det är ditt ansvar att se till att du har rätt resedokument när du möter upp på flygplatsen.
Det är krav på ESTA eller visum när man reser till USA. Om du måste söka visum, ska du göra det i god tid och om du ska söka ett ESTA (inresetillstånd) ska du ansöka om det senast 72 timmar före avresa.
Läs mer här: https://www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa/visum
Anländer du med flyg till Kanada ska du senast 72 timmar innan avresa ansöka om inresetillstånd på https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html
Här får du ett förhandsgodkännande på inresa och ett nummer, som du ska skriva ut och skriva ner och ta med på resan, då flygplatsmyndigheter i både Sverige och Kanada kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp – 7 CAD – som betalas med kreditkort. Godkännandet gäller i 5 år, eller till dess att passet slutar gälla, om detta sker inom 5 år.
Om du reser tillsammans med barn som inte är dina egna, eller om du och dina barn inte har samma efternamn, måste du, förutom eTA-tillståndet ha ett speciellt tillstånd. Läs mer på https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/minor-children-travelling-canada.html
När du reser med Albatros Travel måste ditt pass vara giltigt i minst 6 månader efter hemresa. Detta krav gäller i de fall förändringar eller oförutsedda händelser inträffar under resan. Om du reser med ett pass som har mindre än 6 månaders giltighet sker detta på eget ansvar. Alla länder har sina egna regler för passets giltighet och dessa finns att se på Sweden Abroads hemsida: https://www.swedenabroad.se
Barn måste ha ett eget pass oavsett ålder.
Om du inte är svensk medborgare måste du kontrollera vilka regler som gäller för dig. Det är ditt ansvar att se till att du har rätt resedokument när du möter upp på flygplatsen.
Det är krav på ESTA eller visum när man reser till USA. Om du måste söka visum, ska du göra det i god tid och om du ska söka ett ESTA (inresetillstånd) ska du ansöka om det senast 72 timmar före avresa.
Läs mer här: https://www.albatros.se/resmal/nordamerika/usa/visum
Anländer du med flyg till Kanada ska du senast 72 timmar innan avresa ansöka om inresetillstånd på https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html
Här får du ett förhandsgodkännande på inresa och ett nummer, som du ska skriva ut och skriva ner och ta med på resan, då flygplatsmyndigheter i både Sverige och Kanada kan kräva att få se det. Det kostar ett mindre belopp – 7 CAD – som betalas med kreditkort. Godkännandet gäller i 5 år, eller till dess att passet slutar gälla, om detta sker inom 5 år.
Om du reser tillsammans med barn som inte är dina egna, eller om du och dina barn inte har samma efternamn, måste du, förutom eTA-tillståndet ha ett speciellt tillstånd. Läs mer på https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/minor-children-travelling-canada.html
Bussarna som används i Kanada och USA har en annan design och utformning än vi är vana vid från Europa, vilket de flesta kanske känner igen från film och tv. En så kallad turistbuss är inte av samma typ som i Europa, och själva designen gör att bussarna påminner om något vi hade för 20 år sedan. Alla bussar vi använder är givetvis funktionella, godkända och besiktigade. Bussarna har ofta bara en ingång längst fram i bussen och ingen bakdörr, som vi är vana vid hemifrån. Dessutom finns det ofta inga mugghållare eller nät i framsätet. Därför är det en bra idé att ta med en bra ryggsäck som kan användas till personliga tillhörigheter under utflykter och på bussen.
Den amerikanska frukostkulturen är relativt enkel jämfört med den skandinaviska. Frukost på de flesta standardhotell i USA är så kallad "continental breakfast", som vanligtvis betyder kaffe/te, juice och rostat bröd med smör och sylt. Det är inte ovanligt att hotell i USA bara har engångsservice till frukost, eftersom många använder det som en "to go"-lösning.
Den amerikanska kulturen med att lämna dricks, kan upplevas som irriterande för oss från Norden. För att du som resenär ska besväras så lite som möjligt har vi valt att ta med dricks till lokala guider och chaufförer i resans pris. Det kommer dock fortfarande att förväntas av städpersonalen på hotellen att man lägger 1–2 USD per person och natt innan du lämnar hotellet.
Bussarna som används i Kanada och USA har en annan design och utformning än vi är vana vid från Europa, vilket de flesta kanske känner igen från film och tv. En så kallad turistbuss är inte av samma typ som i Europa, och själva designen gör att bussarna påminner om något vi hade för 20 år sedan. Alla bussar vi använder är givetvis funktionella, godkända och besiktigade. Bussarna har ofta bara en ingång längst fram i bussen och ingen bakdörr, som vi är vana vid hemifrån. Dessutom finns det ofta inga mugghållare eller nät i framsätet. Därför är det en bra idé att ta med en bra ryggsäck som kan användas till personliga tillhörigheter under utflykter och på bussen.
Den amerikanska frukostkulturen är relativt enkel jämfört med den skandinaviska. Frukost på de flesta standardhotell i USA är så kallad "continental breakfast", som vanligtvis betyder kaffe/te, juice och rostat bröd med smör och sylt. Det är inte ovanligt att hotell i USA bara har engångsservice till frukost, eftersom många använder det som en "to go"-lösning.
Den amerikanska kulturen med att lämna dricks, kan upplevas som irriterande för oss från Norden. För att du som resenär ska besväras så lite som möjligt har vi valt att ta med dricks till lokala guider och chaufförer i resans pris. Det kommer dock fortfarande att förväntas av städpersonalen på hotellen att man lägger 1–2 USD per person och natt innan du lämnar hotellet.
Svensk
Ja
Nej
Amerikansk dollar
Svensk
Ja
Nej
Amerikansk dollar