Kryssa från Vietnam till Kambodja i klassisk kolonialstil
Mäktiga Mekong – en magisk vattenvärld som skiftar i en myriad varianter av grönskande grönt. Där båtar, hus och marknader flyter fram på kanaler, floder och strömmar som ringlar sig fram genom landskapet.
Den här resan tar sin början i Ho Chi Minh City, där ger vi oss ut på stadsrundtur och ser Vietnamkrigets Cu Chi-tunnlar. Därefter går vi ombord på vår bekväma flodbåt i klassisk kolonialstil som i sakta mak tar oss från det frodiga Mekongdeltat till Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Sist men inte minst, hägrar det som för många är resans höjdpunkt: Angkor Wat – det mäktiga Khmerrikets huvudstad och Kambodjas själ och hjärta.
-
Typ Flodkryssningar
-
Reseledare Skandinavisk
-
Visum Ja
-
Vaccination Ja
-
Valuta Kambodjansk riel och vietnamesisk dong
Dag 1 | Flyg Stockholm – Ho Chi Minh City |
---|---|
Dag 2 | Ankomst till Ho Chi Minh City. Stadsvandring och välkomstmiddag |
Dag 3 | Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnlarna och stadsrundtur |
Dag 4 | Ho Chi Minh City – My Tho. Ombordstigning på flodbåt |
Dag 5 | Ben Tre – Cho Lach. Mangrove, bambulundar, fruktträdgårdar och lokala verkstäder. |
Dag 6 | Ben Tre – Con Phouc. Båttur genom fågelreservatet Gao Giong (Den gröna oasen) och utflykt till små byar |
Dag 7 | Con Phouc. Taoist-klostret, fiskfarmar och korsa gränsen till Kambodja |
Dag 8 | Phnom Penh. Stadsrundtur, Killing Fields och fängelse S-21 |
Dag 9 | Tonle Sap-floden |
---|---|
Dag 10 | Kratie – Kampong Cham. Spaning efter de sällsynta floddelfinerna |
Dag 11 | Kampong Cham - Siem Reap. Vi lämnar vår flodbåt |
Dag 12 | Siem Reap. Angkor Thom och Angkor Wat |
Dag 13 | Siem Reap. Flytande by vid Tonle Sap-sjön och tid på egen hand |
Dag 14 | Siem Reap. Tid på egen hand. Hemresa |
Dag 15 | Hemkomst |
RV Tonle Pandaw
Den bekväma flodbåten RV Tonle Pandaw från Pandaw Cuises kombinerar traditionell fransk kolonialstil med indokinesisk arkitektur.
Båten är 55 meter lång, byggdes 2002 och genomgick en större renovering 2013. De 28 hytterna är fördelade på Main och Upper Deck, är alla är utsides med panoramafönster och utgång till däcket. Här finns totalt fyra däck och gott om plats att röra sig på. På Upper Deck finns 18 av de trevliga hytterna, samt restaurangen som serverar både asiatisk och europeisk mat.
På Main Deck finns ytterligare 10 hytter. På soldäck, som är delvis täckt av en markis, kan du njuta av solen och utsikten från de sköna solstolarna. På Lower Deck finns en liten butik, samt spa-avdelningen, som erbjuder olika behandlingar. Det finns tillgång till gratis internet på alla gemensamma ytor.
Stämningen på båten är tillbakalutad och inte särskilt formell. Det finns ingen dresscode, heller inte i samband med middagarna. Reseledarna kommer att hålla fördrag och visa film ombord, samt informera om den kommande dagens aktiviteter och utflykter. Hytterna är alla trevligt inredda med eget badrum, och med skjutdörrar ut till däcket så att man kan njuta av utsikten både från däck och inifrån hytten. I hytterna finns även minibar, luftkonditionering, värdeförvaringsskåp, hårtork, samt badrock och badtofflor.
Avresedatum
Avresa | Resans längd | Pris | Avresa från | OBS: | |
---|---|---|---|---|---|
34 998:– |
Stockholm
|
|
|||
36 998:– |
Stockholm
|
|
Dagsprogram
OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.
Vi flyger från Stockholm och styr kosan mot Ho Chi Minh City i Vietnam.
Vid ankomsten till Ho Chi Minh City checkar vi in på vårt hotell. Staden är Vietnams största och kanske mest känd som Saigon, som den fortfarande kallas för i folkmun. I flera hundra år har stadens belägenhet varit gynnsam både för handel och militärstrategi, och historien har satt sin prägel i form av vackra pagoder och byggnader från tiden som huvudstad i den franska kolonin Indokina. Gatubilden domineras idag av moderna höghus, färgsprakande reklamskyltar och nya bilar.
När vi har checkat in strosar vi runt och besöker en av stadens centrala torg. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883 och dess två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi passerar även stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som samtliga ligger i närheten. Vi träffas igen på kvällen för att inta en gemensam välkomstmiddag på en bra lokal restaurang.
Tidigt på morgonen kör vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna som byggdes av Viet Cong mellan 1940 och 1960. Inledningsvis för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget var på sin topp sträckte tunnlarna sig hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och bara i Cu Chi-distriktet finns det över 250 kilometer underjordiska tunnlar.
När vi är tillbaka i Ho Chi Minh City äter vi lunch och besöker några av stadens sevärdheter. Vi besöker först Presidentpalatset, eller Självständighetspalatset som det kallas idag. Palatset är en klassisk konstruktion som byggdes på 1960-talet när den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem bestämde sig för att byta ut den gamla franska guvernörsbostaden mot detta storslagna palats. Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades år 1975.
Vi besöker ett av stadens mest intressanta museer, Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams långa kamp för självständighet med fokus på amerikanska kriget, som är bättre känt under namnet Vietnamkriget, och som pågick mellan 1965 och 1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om alla efterdyningar som den biologiska krigföringen fick under det så kallade Agent Orange-programmet. Utställningen handlar även om motståndet mot kriget i stora delar av världen. Ute på gården står gamla flygplan, bandvagnar med mera. Det här är ett väldigt bryskt museum men inte desto mindre viktigt för förståelsen för det Vietnam vi upplever idag.
Det är dags att lämna Ho Chi Minh City och inleda vår spännande kryssning på Mekongfloden. Vi kör söderut mot det enorma Mekongdeltat.
I My Tho går vi ombord på vår pampiga flodbåt RV Mekong Pandaw. Vi kopplar av resten av dagen och gör oss hemmastadda på vår flodbåt. På kvällen äter vi en gemensam middag i flodbåtsrestaurangen. De kommande dagarna varierar rätterna mellan allsidiga bufféer och fasta menyer med regionala rätter och lokala råvaror. Det är även möjligt att få rätter från det europeiska köket samt vegetarisk mat.
Tidigt på morgonen tar vi oss till staden Ben Tre. Här går vi ombord på en sampan – en traditionell vietnamesisk båt – och åker genom det frodiga deltat, genom mangrove, bambulundar och konstgjorda kanaler. Vi besöker fruktträdgårdar och lokala verkstäder, där vi lär oss om livet i deltat och hur de lokala produkterna bearbetas. Vi får smaka på de exotiska frukterna och bjuds på te med honung. Mekongdeltat är känd för sin biavl, och den lokala honungen sägs vara den bästa i Asien. Fram på eftermiddagen ankrar vi vid Cho Lach-ön, där vi ska på upptäcksfärd. Vi ser den lokala keramiken och lär oss om hur man tillagar de lokala rispannkakorna, ”Banh Xeo”.
Efter ännu en härlig frukost ombord går vi iland och ska nu åka buss till ett av Mekongs vackra fågelreservat. Gao Giong kallas också för den gröna oasen, och här hittar vi tusentals hägrar, storkar och tranor. Vi åker på en båttur genom reservatet längs med floder och små kanaler i mindre roddbåtar och kommer nära inpå häckningsområdena. Vi kan på nära håll njuta av den imponerande synen av de många vackra fåglarna. Tillbaka på fartyget är det dags för lunch medan vi stilla färdas mot Con Phuoc, som är en av de större öarna i deltat. Vi åker på upptäcktsfärd på ön med en Xi Loi, som är en lokal pick-up taxi som dras av en motorcykel. Längs med vägen stoppar vi vid lokala verkstäder och ser hur man tillverkar krogar och arbetar med träsnideri. Vi ser också en över 100 år gammal katolsk kyrka från den franska missionsperioden. Mot slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg och färdas vidare mot Kambodjas gräns.
På förmiddagen utforskar vi i mindre båtar de många kanalerna som breder ut sig likt en labyrint i området kring Tan Chau-ön. Vi går också iland på ön och åker även idag på en utflykt med Xi Loi. Vi åker genom små byar och upplever hur lokalbefolkningen lever och arbetar. Vi ser de lokala fiskodlingarna, eller fiskefarmar som de också kallas. På eftermiddagen korsar vi den kambodjanska gränsen, och vi fyller i dokument för visum. När det är avklarat har vi resten av dagen för avkoppling ombord på båten.
Idag lägger vi till i huvudstaden Phnom Penh som med sin rustika charm och elegans fortfarande osar av fransk kolonialtid. Vi ger oss ut på en avkopplande tur i cykeltaxi runt landets huvudstad. De gamla franska kolonialherrarna har satt sin tydliga prägel på Phnom Penhs arkitektur, och staden blev med sina breda boulevarder ansedd som Indokinas vackraste stad. De historiska händelserna och landets bristande resurser har emellertid inneburit att endast några få av de gamla franska kolonialbyggnaderna har fått vara kvar, och Phnom Penh har idag gatubilden av en modern storstad.
Efter lunch dyker vi ner i Kambodjas tråkiga mörka förflutna under Pol Pots styre. Vi besöker The Killing Fields vid Choeung Ek cirka 15 kilometer från Phnom Penhs centrum. Idag är detta en väldigt rofylld plats, men under Röda khmererna var samma plats scen åt en bestialisk misshandel och avrättning av tusentals personer. Offrens lidanden och historia har förevigats med ett torn med kranier från några av de oändligt många vars liv slutade i massgravarna.
Efter det fortsätter vi till Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School som år 1975 ombildades till fängelse av Röda Khmererna och fick namnet S-21 (Security Prison 21). Under perioden 1975 till 1978 fungerade fängelset som tortyrkammare, och för över 17 000 personer blev vistelsen i S-21 sista stopp innan de transporterades vidare till förintelselägren i Choeung Ek (Killing Fields). Idag har S-21 ombildats till museet Tuol Sleng till minne av de våldsamheter som ägde rum här under Röda Khmererna. Samtliga fångar som uppehöll sig här fotograferades. På väggarna sitter porträtt med desperata ansikten som talar sitt eget tydliga språk. Platsen är verkligen deprimerande att besöka, och påminner oss om människans allra värsta och mörkaste sidor.
Huvudstaden Phnom Penh ligger strategiskt nära punkten där Mekongfloden, Bassacfloden och Tonle Sap-floden rinner samman. Idag gör vi en avstickare i en mindre båt på Tonle Sap-floden. Floden smalnar av på flera ställen och vi passerar små orter och kan följa längs stranden samt den frodiga sydostasiatiska djungeln.
Vi besöker en by på ön Koh Trang (”silkesön”) som har specialiserat sig på silkesproduktion. Vi lär oss mer om produktionen från silkeslarver till det färdiga silkestyget.
(OBS: Om vattennivån är för låg genomförs dagens utflykt med buss).
På förmiddagen ger vi oss ut på en tur på cykel på Koh Trang, som är en av de många öarna i Mekong. Vi kommer även idag nära inpå det lokala livet. Vi lär oss om arbetet med att återställa skogen i Kambodja, som på många ställen är helt borta efter många år av skövling. Efter lunch är vi tillbaka på båten och på eftermiddagen ger vi oss ut på en spännande utflykt till ett område av Mekongfloden där den sällsynta färskvattendelfinen Irrawaddy-delfinen lever. Färskvattendelfinen är utrotningshotad och lever idag endast på tre platser i världen: Makahanfloden på Borneo, Irrawaddyfloden i Burma och slutligen i denna del av Mekongfloden. Med små bussar kör vi cirka 15 kilometer norr om Kratie varifrån vi i mindre båtar ger oss ut på Mekongfloden. I just det här området är floden särskilt djup, och här älskar delfinerna att tumla runt. Man tror att det lever cirka 100 delfiner här. Om turen är med oss kan vi från våra båtar se delfinerna när de kommer upp till ytan för att andas in luft innan de snabbt försvinner ner i vattnet igen. Delfinerna är bruna och har platta nosar precis som valarna, som de för övrigt är släkt med. Efter dagens upplevelser återvänder vi till vår flodbåt och färdas till staden Kampong Cham.
(OBS: Om vattennivån är för låg kan vår båt inte ta sig fram till Kratie, och delfinutflykten utgår. I så fall blir denna ersatt med en annan utflykt).
Efter frukost är det dags att lämna flodbåten. Från Kampong Cham kör vi med buss till Siem Reap. Vi stannar till i staden Kampong Thom innan vi på eftermiddagen kommer fram till Siem Reap. Ńär vi har kommit fram till Siem Reap checkar vi in på vårt hotell och tillbringar resten av dagen med att koppla av och titta på staden.
Idag ska vi besöka Angkor Thom, den sista huvudstaden i Khmerriket som uppfördes på 1100-talet under kung Jayavarman VII. Ruinstaden är 9 kvadratkilometer stor och är omgiven av en kvadratisk, 9 meter hög mur. När vi har passerat ingångsporten som är flankerad av imponerande elefanter rör vi oss in till Bayontemplet som ligger i mitten av staden. Templet har 54 torn med utskurna och gåtfulla ansikten som symboliserar det stora Khmerrikets 54 provinser. Vi ska även titta på vackra reliefer på Elefanternas terras och Den spetälske konungens terrass.
Vid middagstid återvänder vi till vårt hotell och håller en lång lunchpaus, och den som vill hinner koppla av vid poolen med en god bok.
På eftermiddagen byter vi ut bussen mot tuk-tuk och kör till den fantastiska tempelstaden Angkor Wat. Hela tempelkomplexet täcker 20 x 50 kilometer och var mellan 800 och 1300 huvudstad för det mäktiga khmerriket, vars makt och kulturella inflytande räckte långt in i de omgärdande länderna. Själva Angkor Wat är det största av många tempel, och har gett sitt namn åt området. Angkor Wat upphör aldrig att förtrolla sina besökare, och platsen lämnar inga tvivel om att Khmerriket har haft sin berättigade storhetstid.
Om vädret tillåter njuter vi av solnedgången över risfälten från det vackra tempelområdet innan vi återvänder till hotellet.
Tonle Sap-sjön är den största färskvattensjön i Sydostasien och en del av Mekongs flodsystem. Floden är den enda i världen vars strömning skiftar riktning två gånger om året, och sommarens monsunregn får sjön att fyrdubbla sin storlek. Vi besöker en landsort med cirka 6 000 invånare som bokstavligt talat lever på vattnet. Samtliga hus, från bostäder och restauranger till butiker och skolor, är antingen husbåtar eller så står de på pelare. Invånarna livnär sig framför allt på fiske, och under regnperioden förvandlas stadens gator till kanaler och man måste ta sig fram med små båtar.
Efter landsortsbesöket återvänder vi till Siem Reap och har på eftermiddagen tid att på egen hand strosa runt i staden. Eller varför inte ta ett dopp i hotellpoolen.
På kvällen träffas vi till en gemensam middag på en restaurang i staden.
Om du vill göra några sista inköp eller hitta souvenirer är detta sista chansen. Vi har lite tid på egen hand innan det är dags att påbörjan hemresan till Stockholm.
Prisinformation
- Resans pris
-
Från 34 998:– kr per person i delat dubbelrum.
Se priser för alla avresedatum
- Tillägg för enkelhytt
- 16 998 kr
- Tillägg för hytt på Upper Deck
- 1 998 kr
- Priset inkluderar
-
- Svensk reseledare
- Flyg Stockholm – Ho Chi Minh City och Siem Reap – Stockholm med Thai Airways via Bangkok
- Utflykter och entréer enligt program
- Boende i delat dubbelrum 2 nätter i Saigon på Continental (Deluxe Room).
- Boende i delat dubbelrum 3 nätter i Siem Reap på Sokha Angkor (Deluxe Room).
- 8 dagar och 7 nätters kryssning med RV Tonle Pandaw i delad standardhytt på Main Deck
- Dricks ombord på flodbåten (fartygspersonal)
- Frukost dagligen
- Lunch alla dagar förutom dag 2 och 14
- Middag alla dagar förutom dag 3, 11, 12 och 14
- Dryckespaket ombord på fartyget, inkl. läsk, öl och lokal starksprit (vin ingår inte)
- Skatter och avgifter
- Priset inkluderar inte
-
- Avbeställningsskydd, 6 % av resans pris
- Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
- Eventuell uppgradering till hytt på Upper Deck
- Dricks till lokalguider och chaufförer före och efter kryssningen. Räkna med cirka 400-500 kr
- Visum till Kambodja 35 USD. Kom ihåg att ta med 2 x passfoto
- Eventuella extraarrangemang
- Personliga förnödenheter
- Tillägg för enkelrum/-hytt
- Administrationsavgift per faktura 150 kronor (bortfaller vid onlinebokning)
- Allt som inte nämns under ”Priset inkluderar”
Inför din resa
Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.
Information om resan
Regnperiod och programändringar
Under regnperioden kan vattenståndet i Tonle Sap-sjön stiga med upp till 100 meter och det kan vara svårt att förutse vattennivån. Programmet styrs därför av vattennivå, väder och vind vilket kan göra att rutten och enskilda utflykter kan ändras eller ställas in. Om programmet ändras strävar vi efter att hitta bästa möjliga alternativ.
Visum
Visum till Kambodja erhålls vid ankomsten till Kambodja. Kom ihåg att ta med 2 x passfoto samt 35 USD i kontanter. Det krävs inget visum till Vietnam på den här resan eftersom vistelsen i Vietnam inte överstiger 15 dagar. Du måste däremot skicka in en kopia på ditt pass till Albatros Travel. (Gäller vid svenskt pass, kontakta gärna Albatros Travel för ytterligare information).
Bagage
Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen.
Deltagarantal
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Mer om dina resmål
Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum, vaccinationer och mycket mer:
Vietnam:
www.albatros.se/resmal/asien/vietnam
Kambodja:
www.albatros.se/resmal/asien/kambodja
Allmän information
Hälsokrav för att kunna delta på resan
Reseförsäkring
Gouda Reseförsäkring
Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning.
Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.
Albatros Travels reseledare och guider
Dricks
Tillägg för enkelrum och –hytt
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa.
Pass
Resa med barn/minderåriga
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.
Placering ombord på flyget
Placering i bussen
På Albatros bussresor kan du reservera en specifik plats i bussen, varav några platser reservas mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn.
På våra resor med flyg genomförs transporten på destinationen ofta med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte köpa en specifik plats i förväg. Däremot kan man under resans gång kommer överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
Service ombord på flyget
När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.
Önskemål om specialkost
På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.
Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.
Förbehåll/ändringar
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.