Våra resorTyp av resa Praktisk informationResmålOm Albatros
Våra resor
Typ av resa
Praktisk information
Resmål
Om Albatros
Hållbarhet
Kontakt
Frågor & svar
Inspiration
Nyhetsbrev
MittAlbatros

Mån-fre: 8:30 - 16:00
Tel: 08 – 52 50 38 68
info@albatros.se
Våra resor
Typ av resa
Praktisk information
Resmål
Om Albatros
Hållbarhet
Kontakt
Frågor & svar
Inspiration
Nyhetsbrev
MittAlbatros

Mån-fre: 8:30 - 16:00
Tel: 08 – 52 50 38 68
info@albatros.se
InledningBilderDagsprogramAvresedatumPrisinformationPraktiska upplysningar
Gå till beställning

Var först med att få våra nyheter och delta i vår tävling

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och delta i vår tävling om ett presentkort på 20 000 kr till fantastiska resor.

Resmål

  • Afrika
  • Antarktis
  • Asien
  • Australien
  • Karibien
  • Europa
  • Mellanöstern
  • Nordamerika
  • Centralamerika
  • Sydamerika

Populära länder

  • Italien
  • Spanien
  • USA
  • Portugal
  • Vietnam
  • Brasilien
  • Sydafrika
  • Nya Zeeland
  • Thailand
  • Marocko

Albatros Travel
Tøndergade 16
DK-1752 Köpenhamn

Tel: 08 – 52 50 38 68
info@albatros.se

Mån-fre: 8:30 - 16:00

Typ av resa

  • Kryssningar
  • Safari
  • Rundresor
  • Långtidssemester
  • Jul och Nyår
  • Tågresor
  • Vin och Mat
  • Operaresor
  • Albatros Aktiv
  • Individuella resor

Albatros Global

  • Albatros Danmark
  • Albatros Norge
  • Albatros Finland
  • Albatros Polen
  • Albatros International
VNCRI01BSE

Flodkryssning på Mekong

image
Se mer här

Datum
2026-01-18
Varaktighet
14 Dagar
Pris
42,998
Avgång
Stockholm, Arlanda
Språk
sv

Victoria Mekong

image
Victoria Mekong

Det komfortabla och moderna flodkryssningsfartyget Victoria Mekong är ett helt nytt flodkryssningsfartyg på Mekongfloden som stod färdigt och sjösattes år 2019.

Läs mer
Till kryssningsfartyget

Galleri

Munk vid Angkor Wat
1 / 20
  • Det häpnadsväckande Angkor Wat templet
  • Munk vid Angkor Wat
  • image
  • image
  • image
  • Tempel i Siem Riep, Kambodja
  • image
  • image
  • image
  • Flera end 17.000 menneskor blev tortyrerat i fängelset, S-21
  • image
  • image
  • De berömda Cu Chi-tunnlarne blev byggt av Vietcong 1940-1960
  • Notre Dame-katedralen i Ho Chi Minh City
  • image
  • Munkar i Bayon-templet
  • I storstaden Ho Chi Minh City är trafiken framför allt en upplevelse
  • image
  • Mekongfloden i Mekongdeltaet i södra Vietnam
  • image
  • Det häpnadsväckande Angkor Wat templet
  • Munk vid Angkor Wat
  • Munk vid Angkor Wat
  • image
  • image
  • image
  • Tempel i Siem Riep, Kambodja
  • image
  • image
  • image
  • Flera end 17.000 menneskor blev tortyrerat i fängelset, S-21
  • image
  • image
  • De berömda Cu Chi-tunnlarne blev byggt av Vietcong 1940-1960
  • Notre Dame-katedralen i Ho Chi Minh City
  • image
  • Munkar i Bayon-templet
  • I storstaden Ho Chi Minh City är trafiken framför allt en upplevelse
  • image
  • Mekongfloden i Mekongdeltaet i södra Vietnam
  • image
  • Det häpnadsväckande Angkor Wat templet

Dagsprogram

Vi flyger från Stockholm och styr kosan mot Ho Chi Minh City i Vietnam.

Dag 1

Flyg Stockholm – Ho Chi Minh City

Vi flyger från Stockholm och styr kosan mot Ho Chi Minh City i Vietnam.

Vid ankomsten till Ho Chi Minh City checkar vi in på vårt hotell. Staden är Vietnams största och kanske mest känd som Saigon, som den fortfarande kallas för i folkmun. I flera hundra år har stadens belägenhet varit gynnsam både för handel och militärstrategi, och historien har satt sin prägel i form av vackra pagoder och byggnader från tiden som huvudstad i den franska kolonin Indokina. Gatubilden domineras idag av moderna höghus, färgsprakande reklamskyltar och nya bilar.

När vi har checkat in strosar vi runt och besöker en av stadens centrala torg. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883 och dess två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi passerar även stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som samtliga ligger i närheten. Vi träffas igen på kvällen för att inta en gemensam välkomstmiddag på en bra lokal restaurang.

Dag 2

Ankomst till Ho Chi Minh City. Stadsvandring och välkomstmiddag

Vid ankomsten till Ho Chi Minh City checkar vi in på vårt hotell. Staden är Vietnams största och kanske mest känd som Saigon, som den fortfarande kallas för i folkmun. I flera hundra år har stadens belägenhet varit gynnsam både för handel och militärstrategi, och historien har satt sin prägel i form av vackra pagoder och byggnader från tiden som huvudstad i den franska kolonin Indokina. Gatubilden domineras idag av moderna höghus, färgsprakande reklamskyltar och nya bilar.

När vi har checkat in strosar vi runt och besöker en av stadens centrala torg. Här hittar vi Notre Dame-katedralen från 1877-1883 och dess två 40 meter höga torn med järnspiror. Vi passerar även stadens rådhus, operahuset och stadens gamla posthus, som samtliga ligger i närheten. Vi träffas igen på kvällen för att inta en gemensam välkomstmiddag på en bra lokal restaurang.

Tidigt på morgonen kör vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna som byggdes av Viet Cong mellan 1940 och 1960. Inledningsvis för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget var på sin topp sträckte tunnlarna sig hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och bara i Cu Chi-distriktet finns det över 250 kilometer underjordiska tunnlar.

När vi är tillbaka i Ho Chi Minh City äter vi lunch och besöker några av stadens sevärdheter. Vi besöker först Presidentpalatset, eller Självständighetspalatset som det kallas idag. Palatset är en klassisk konstruktion som byggdes på 1960-talet när den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem bestämde sig för att byta ut den gamla franska guvernörsbostaden mot detta storslagna palats.  Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades år 1975.

Vi besöker ett av stadens mest intressanta museer, Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams långa kamp för självständighet med fokus på amerikanska kriget, som är bättre känt under namnet Vietnamkriget, och som pågick mellan 1965 och 1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om alla efterdyningar som den biologiska krigföringen fick under det så kallade Agent Orange-programmet. Utställningen handlar även om motståndet mot kriget i stora delar av världen. Ute på gården står gamla flygplan, bandvagnar med mera. Det här är ett väldigt bryskt museum men inte desto mindre viktigt för förståelsen för det Vietnam vi upplever idag.

Dag 3

Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnlarna och stadsrundtur

Tidigt på morgonen kör vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna som byggdes av Viet Cong mellan 1940 och 1960. Inledningsvis för att hjälpa den lilla landarmén mot helikoptrar och annan modern krigföring, men när Vietnamkriget var på sin topp sträckte tunnlarna sig hela vägen från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen, och bara i Cu Chi-distriktet finns det över 250 kilometer underjordiska tunnlar.

När vi är tillbaka i Ho Chi Minh City äter vi lunch och besöker några av stadens sevärdheter. Vi besöker först Presidentpalatset, eller Självständighetspalatset som det kallas idag. Palatset är en klassisk konstruktion som byggdes på 1960-talet när den sydvietnamesiska presidenten Ngo Dinh Diem bestämde sig för att byta ut den gamla franska guvernörsbostaden mot detta storslagna palats.  Man får verkligen en känsla av svunna tiders storhet och rikedom när man vandrar genom de stora salarna, som står kvar precis som de lämnades år 1975.

Vi besöker ett av stadens mest intressanta museer, Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams långa kamp för självständighet med fokus på amerikanska kriget, som är bättre känt under namnet Vietnamkriget, och som pågick mellan 1965 och 1973. Muséet är uppdelat i olika teman och berättar bland annat om alla efterdyningar som den biologiska krigföringen fick under det så kallade Agent Orange-programmet. Utställningen handlar även om motståndet mot kriget i stora delar av världen. Ute på gården står gamla flygplan, bandvagnar med mera. Det här är ett väldigt bryskt museum men inte desto mindre viktigt för förståelsen för det Vietnam vi upplever idag.

Det är dags att lämna Ho Chi Minh City och inleda vår spännande kryssning på Mekongfloden. Vi kör söderut mot det enorma Mekongdeltat. Vi gör ett stopp i den livliga handelsstaden Cai Be där vi äter lunch på en trevlig restaurang vid floden, omgivna av fruktträd. Vi fortsätter till staden Can Tho där vi går ombord på vårt pampiga flodkryssningsfartyg, Victoria Mekong.

Vi kopplar av resten av dagen och gör oss hemmastadda på vår flodbåt. På kvällen äter vi en gemensam middag i flodbåtsrestaurangen. De kommande dagarna varierar rätterna mellan allsidiga bufféer och fasta menyer med regionala rätter och lokala råvaror. Det är även möjligt att få rätter från det europeiska köket samt vegetarisk mat.

Dag 4

Ho Chi Minh City – Ombordstigning på flodkryssningsfartyg i Can Tho – Long Xuyen

Det är dags att lämna Ho Chi Minh City och inleda vår spännande kryssning på Mekongfloden. Vi kör söderut mot det enorma Mekongdeltat. Vi gör ett stopp i den livliga handelsstaden Cai Be där vi äter lunch på en trevlig restaurang vid floden, omgivna av fruktträd. Vi fortsätter till staden Can Tho där vi går ombord på vårt pampiga flodkryssningsfartyg, Victoria Mekong.

Vi kopplar av resten av dagen och gör oss hemmastadda på vår flodbåt. På kvällen äter vi en gemensam middag i flodbåtsrestaurangen. De kommande dagarna varierar rätterna mellan allsidiga bufféer och fasta menyer med regionala rätter och lokala råvaror. Det är även möjligt att få rätter från det europeiska köket samt vegetarisk mat.

Direkt efter frukost besöker vi den färgsprakande och myllrande flytande marknaden vid Long Xuyen. Hit skeppas all världens frukter, grödor och andra varor vattenvägen. Så vad passar då bättre än att göra sin båt till försäljningsplats nu när varorna ändå befinner sig ombord?
Det är en väldigt speciell upplevelse att vara med på marknaden när det är som mest aktivitet, tidigt på morgonen. Vi tar en närmare titt på Long Xuyens flytande marknad till fots, träffar invånare i flytande hus och lär oss om deras liv på vattnet.

Vi åker vidare uppför Mekongfloden medan vi njuter av lunch ombord. Vi förtöjer vid en av de många små öarna i deltat, som fått namnet Tiger Island. Vi går på upptäcktsfärd på ön, där vi stannar till vid lokala verkstäder och tittar närmare på korgtillverkning, keramik och risbönder. Vi tar oss förbi en liten pagod som lokalbefolkningen kallar Mr Tiger's Temple. Här får vi höra historien om varför ön heter Tiger Island.

I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg igen och beger oss vidare till Tan Chau.

Dag 5

Long Xuyen – Tiger Island – Tan Chau. Flytande marknad och pagodbesök

Direkt efter frukost besöker vi den färgsprakande och myllrande flytande marknaden vid Long Xuyen. Hit skeppas all världens frukter, grödor och andra varor vattenvägen. Så vad passar då bättre än att göra sin båt till försäljningsplats nu när varorna ändå befinner sig ombord?
Det är en väldigt speciell upplevelse att vara med på marknaden när det är som mest aktivitet, tidigt på morgonen. Vi tar en närmare titt på Long Xuyens flytande marknad till fots, träffar invånare i flytande hus och lär oss om deras liv på vattnet.

Vi åker vidare uppför Mekongfloden medan vi njuter av lunch ombord. Vi förtöjer vid en av de många små öarna i deltat, som fått namnet Tiger Island. Vi går på upptäcktsfärd på ön, där vi stannar till vid lokala verkstäder och tittar närmare på korgtillverkning, keramik och risbönder. Vi tar oss förbi en liten pagod som lokalbefolkningen kallar Mr Tiger's Temple. Här får vi höra historien om varför ön heter Tiger Island.

I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg igen och beger oss vidare till Tan Chau.

På morgonen går vi ombord på en sampan som är en traditionell vietnamesisk båt som ska ta oss in till flodens strand. Vi tillbringar dagen på land där vi besöker lokala verkstäder och får veta mer om tillvaron i deltat, och vi ser hur de lokala produkterna förarbetas. Vi rör oss längs fält och små byar och får se hur invånarna arbetar och lever. Vi läs oss om fiskproduktionen på fiskfarmarna.

I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg där vi ska få se traditionell vietnamesisk Lion Dance innan vi intar en god middag på fartyget.

Dag 6

Tan Chau

På morgonen går vi ombord på en sampan som är en traditionell vietnamesisk båt som ska ta oss in till flodens strand. Vi tillbringar dagen på land där vi besöker lokala verkstäder och får veta mer om tillvaron i deltat, och vi ser hur de lokala produkterna förarbetas. Vi rör oss längs fält och små byar och får se hur invånarna arbetar och lever. Vi läs oss om fiskproduktionen på fiskfarmarna.

I slutet av dagen är vi tillbaka på vårt fartyg där vi ska få se traditionell vietnamesisk Lion Dance innan vi intar en god middag på fartyget.

I dag tillbringar vi merparten av dagen på fartyget, som har massor av härliga aktiviteter att erbjuda. Ni kan inleda dagen med yogaträning på däck eller kanske bara ta en lugn start med en kopp kaffe på balkongen. Morgonen avrundas med en härlig frukost i fartygets restaurang.

Njut av landskapet från soldäck när vi rör oss mot gränsen till Kambodja eller ta ett dopp i fartygets lilla swimmingpool.

Vi förväntas korsa den kambodjanska gränsen vid lunchtid. Här får vi fylla i visuminformation med mera. När alla gränsformaliteter är avklarade rör vi oss vidare till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, som vi kommer fram till i slutet av dagen. Det finns massor av tid att bara koppla av på soldäck eller läsa en bok med en svalkande drink i handen.

Restaurangpersonalen kommer under dagen att visa hur man skär ut vackra konstverk av de exotiska frukter som så ofta pryder asiatiska bufféer.

Vi äter middag på fartyget och njuter av en vacker traditionell Khmer-dansuppvisning.  

Dag 7

Tan Chau – Phnom Penh, Kambodja

I dag tillbringar vi merparten av dagen på fartyget, som har massor av härliga aktiviteter att erbjuda. Ni kan inleda dagen med yogaträning på däck eller kanske bara ta en lugn start med en kopp kaffe på balkongen. Morgonen avrundas med en härlig frukost i fartygets restaurang.

Njut av landskapet från soldäck när vi rör oss mot gränsen till Kambodja eller ta ett dopp i fartygets lilla swimmingpool.

Vi förväntas korsa den kambodjanska gränsen vid lunchtid. Här får vi fylla i visuminformation med mera. När alla gränsformaliteter är avklarade rör vi oss vidare till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, som vi kommer fram till i slutet av dagen. Det finns massor av tid att bara koppla av på soldäck eller läsa en bok med en svalkande drink i handen.

Restaurangpersonalen kommer under dagen att visa hur man skär ut vackra konstverk av de exotiska frukter som så ofta pryder asiatiska bufféer.

Vi äter middag på fartyget och njuter av en vacker traditionell Khmer-dansuppvisning.  

I dag tittar vi närmare på Kambodjas huvudstad Phnom Penh som med sin rustika charm och elegans sjuder av fransk kolonialtid än i dag. De tidiga franska kolonialherrarna har satt sin tydliga prägel på Phnom Penhs arkitektur, och stadens breda boulevarder gjorde att den en gång i tiden ansågs vara Indokinas vackraste stad. Emellertid har historiska händelser och landets bristande resurser inneburit att endast få gamla franska kolonialbyggnader fortfarande finns bevarade i dag, och Phnom Penh är i dag en modern storstad

Vi besöker det imponerande kungapalatset från 1866 – Kambodjas svar på Grand Palace i Bangkok. Eftersom kungen fortfarande bor här är naturligtvis endast delar av palatset öppna för allmänheten. Vid palatset ligger Silverpagoden som har fått sitt namn efter de 5 000 tunga silverflisor som täcker pagodens golv. Här hittar vi även en spännande samling  Buddhafigurer i guld, silver, brons och kristall.

Efter en restauranglunch dyker vi ner i Kambodjas mörka förflutna under Pol Pots styre. Vi besöker The Killing Fields vid Choeung Ek, cirka 15 kilometer från Phnom Pens centrum. I dag är platsen väldigt fridfull, men just här misshandlades och avrättades tusentals personer på ett bestialiskt sätt under Röda Khmererna. Offrens lidande och berättelser lever än i dag i form av ett högt torn med kranier från några av de personer som avslutade sitt livs dagar i en massgrav.
Efter det kör vi till Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School som år 1975 gjordes om till fängelse av Röda Khmererna, och fick namnet S-21 (Security Prison 21). Mellan 1975 och 1978 användes fängelset som tortyrkammare, och för över 17 000 personer blev fängelset sista anhalt innan de transporterades vidare till utrotningslägren i Choeung Ek (Killing Fields). I dag ä S-21 ombildat till museet Tuol Sleng till minne av de fasansfulla begivenheterna under Röda Khmererna. Samtliga fångar som bodde här blev fotograferade, och på väggarna sitter i dag deras porträtt – och i varje ansikte ser vi desperationen. Platsen är otroligt deprimerande att besöka och påminner oss om människans mörkaste sidor.

När vi är tillbaka på fartyget möts vi av en proffsfotograf som föddes på Site B, ett kambodjanskt flyktingläger i Thailand. Vi får höra om hans fascinerande uppväxt och liv, och hur han i dag livnär sig på sina bilder, som vi givetvis ska få kika på.

Vi avslutar dagen med en middag på en lokal kambodjansk restaurang.

Dag 8

Phnom Penh. Stadsrundtur, Killing Fields och fängelset S-21

I dag tittar vi närmare på Kambodjas huvudstad Phnom Penh som med sin rustika charm och elegans sjuder av fransk kolonialtid än i dag. De tidiga franska kolonialherrarna har satt sin tydliga prägel på Phnom Penhs arkitektur, och stadens breda boulevarder gjorde att den en gång i tiden ansågs vara Indokinas vackraste stad. Emellertid har historiska händelser och landets bristande resurser inneburit att endast få gamla franska kolonialbyggnader fortfarande finns bevarade i dag, och Phnom Penh är i dag en modern storstad

Vi besöker det imponerande kungapalatset från 1866 – Kambodjas svar på Grand Palace i Bangkok. Eftersom kungen fortfarande bor här är naturligtvis endast delar av palatset öppna för allmänheten. Vid palatset ligger Silverpagoden som har fått sitt namn efter de 5 000 tunga silverflisor som täcker pagodens golv. Här hittar vi även en spännande samling  Buddhafigurer i guld, silver, brons och kristall.

Efter en restauranglunch dyker vi ner i Kambodjas mörka förflutna under Pol Pots styre. Vi besöker The Killing Fields vid Choeung Ek, cirka 15 kilometer från Phnom Pens centrum. I dag är platsen väldigt fridfull, men just här misshandlades och avrättades tusentals personer på ett bestialiskt sätt under Röda Khmererna. Offrens lidande och berättelser lever än i dag i form av ett högt torn med kranier från några av de personer som avslutade sitt livs dagar i en massgrav.
Efter det kör vi till Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School som år 1975 gjordes om till fängelse av Röda Khmererna, och fick namnet S-21 (Security Prison 21). Mellan 1975 och 1978 användes fängelset som tortyrkammare, och för över 17 000 personer blev fängelset sista anhalt innan de transporterades vidare till utrotningslägren i Choeung Ek (Killing Fields). I dag ä S-21 ombildat till museet Tuol Sleng till minne av de fasansfulla begivenheterna under Röda Khmererna. Samtliga fångar som bodde här blev fotograferade, och på väggarna sitter i dag deras porträtt – och i varje ansikte ser vi desperationen. Platsen är otroligt deprimerande att besöka och påminner oss om människans mörkaste sidor.

När vi är tillbaka på fartyget möts vi av en proffsfotograf som föddes på Site B, ett kambodjanskt flyktingläger i Thailand. Vi får höra om hans fascinerande uppväxt och liv, och hur han i dag livnär sig på sina bilder, som vi givetvis ska få kika på.

Vi avslutar dagen med en middag på en lokal kambodjansk restaurang.

Vi lägger huvudstaden bakom oss och rör oss norrut till Silk Island, en ö i Mekongfloden som är känd för sin sidenproduktion. Vi tillbringar lite tid på ön och går runt mellan de små byarna och pagoderna. Här ser vi hur kvinnorna arbetar på sina vävnader under husen. Invånarna på ön håller fast vid och livnär sig på sina gamla traditioner.

När vi är tillbaka avnjuter vi en sista lunch ombord medan vi rör oss mot staden Kampong Cham.

Innan vi äter avskedsmiddag ombord på båten möts vi för en uppfriskande cocktail och besättningarna påbörjar en demonstration av tradtionella Khmer-kläder som Krama och Chong Kben.

Dag 9

Phnom Penh – Silk Island – Kampong Cham

Vi lägger huvudstaden bakom oss och rör oss norrut till Silk Island, en ö i Mekongfloden som är känd för sin sidenproduktion. Vi tillbringar lite tid på ön och går runt mellan de små byarna och pagoderna. Här ser vi hur kvinnorna arbetar på sina vävnader under husen. Invånarna på ön håller fast vid och livnär sig på sina gamla traditioner.

När vi är tillbaka avnjuter vi en sista lunch ombord medan vi rör oss mot staden Kampong Cham.

Innan vi äter avskedsmiddag ombord på båten möts vi för en uppfriskande cocktail och besättningarna påbörjar en demonstration av tradtionella Khmer-kläder som Krama och Chong Kben.

Efter frukost är det dags att lämna flodkryssningsfartyget. Från Kampong Cham tar en buss oss till Siem Reap. Vi gör några stopp och äter frukost längs vägen. Vi stannar bland annat vid den nästan 1 000 år gamla bron Kampong Kdei, en av de få broar från Khmer-tiden som fortfarande står kvar i dag. På eftermiddagen kommer vi fram till Siem Reap där vi checkar in på vårt hotell och tillbringar resten av dagen med att bara koppla av eller titta närmare på staden.

Dag 10

Kampong Cham - Siem Reap

Efter frukost är det dags att lämna flodkryssningsfartyget. Från Kampong Cham tar en buss oss till Siem Reap. Vi gör några stopp och äter frukost längs vägen. Vi stannar bland annat vid den nästan 1 000 år gamla bron Kampong Kdei, en av de få broar från Khmer-tiden som fortfarande står kvar i dag. På eftermiddagen kommer vi fram till Siem Reap där vi checkar in på vårt hotell och tillbringar resten av dagen med att bara koppla av eller titta närmare på staden.

Idag ska vi besöka Angkor Thom, den sista huvudstaden i Khmerriket som uppfördes på 1100-talet under kung Jayavarman VII. Ruinstaden är 9 kvadratkilometer stor och är omgiven av en kvadratisk, 9 meter hög mur. När vi har passerat ingångsporten som är flankerad av imponerande elefanter rör vi oss in till Bayontemplet som ligger i mitten av staden. Templet har 54 torn med utskurna och gåtfulla ansikten som symboliserar det stora Khmerrikets 54 provinser. Vi ska även titta på vackra reliefer på Elefanternas terras och Den spetälske konungens terrass.

Vid middagstid återvänder vi till vårt hotell och håller en lång lunchpaus, och den som vill hinner koppla av vid poolen med en god bok.

På eftermiddagen byter vi ut bussen mot tuk-tuk och kör till den fantastiska tempelstaden Angkor Wat. Hela tempelkomplexet täcker 20 x 50 kilometer och var mellan 800 och 1300 huvudstad för det mäktiga khmerriket, vars makt och kulturella inflytande räckte långt in i de omgärdande länderna. Själva Angkor Wat är det största av många tempel, och har gett sitt namn åt området. Angkor Wat upphör aldrig att förtrolla sina besökare, och platsen lämnar inga tvivel om att Khmerriket har haft sin berättigade storhetstid.

Om vädret tillåter njuter vi av solnedgången över risfälten från det vackra tempelområdet innan vi återvänder till hotellet.

Dag 11

Siem Reap. Angkor Thom och Angkor Wat

Idag ska vi besöka Angkor Thom, den sista huvudstaden i Khmerriket som uppfördes på 1100-talet under kung Jayavarman VII. Ruinstaden är 9 kvadratkilometer stor och är omgiven av en kvadratisk, 9 meter hög mur. När vi har passerat ingångsporten som är flankerad av imponerande elefanter rör vi oss in till Bayontemplet som ligger i mitten av staden. Templet har 54 torn med utskurna och gåtfulla ansikten som symboliserar det stora Khmerrikets 54 provinser. Vi ska även titta på vackra reliefer på Elefanternas terras och Den spetälske konungens terrass.

Vid middagstid återvänder vi till vårt hotell och håller en lång lunchpaus, och den som vill hinner koppla av vid poolen med en god bok.

På eftermiddagen byter vi ut bussen mot tuk-tuk och kör till den fantastiska tempelstaden Angkor Wat. Hela tempelkomplexet täcker 20 x 50 kilometer och var mellan 800 och 1300 huvudstad för det mäktiga khmerriket, vars makt och kulturella inflytande räckte långt in i de omgärdande länderna. Själva Angkor Wat är det största av många tempel, och har gett sitt namn åt området. Angkor Wat upphör aldrig att förtrolla sina besökare, och platsen lämnar inga tvivel om att Khmerriket har haft sin berättigade storhetstid.

Om vädret tillåter njuter vi av solnedgången över risfälten från det vackra tempelområdet innan vi återvänder till hotellet.

Efter flera årtionden av konflikter, inbördeskrig, Röda Khmererna, amerikanska bombningar och vietnamesisk belägring är Kambodja idag ett av de länder i världen med flest landminor. 

Än idag dödas och såras många civila av landminor och andra lämningar från tidigare strider. Landminorna finns på risfälten där människor arbetar och på småvägar som skolbarn använder när de ska ta sig till och från skolan. 

Även om miljontals landminor har tagits bort förväntas det ta ytterligare 10–20 år innan landet blir helt fritt från landminor. Vi besöker Apopo Visitor Center där du möter de modiga Hjälteråttorna, kända för att lukta sig till landminor vilket räddar livet på många människor. Här får vi veta mer om de utmaningar som de övergivna landminorna innebär och vad som görs för att få bort dem.

Efter detta speciella besök kör vi ut på landsbygden för att lära känna några av de lokala khmerbyarna och titta närmare på deras sätt att leva. Vi ser hur lokalbefolkningen odlar olika grönsaker och hur de föder upp både kycklingar och ankor, som är en viktig del av deras vardag.

Efter landsbyggdbesöket återvänder vi till Siem Reap och har eftermiddagen på egen hand till att promenera runt i staden - eller kanske frestar hotellets pool?

På kvällen njuter vi en avskedsmiddag på en lokal restaurang i stan.

Dag 12

Siem Reap. Landminemuseum, besök i by på landsbygden och avskedsmiddag

Efter flera årtionden av konflikter, inbördeskrig, Röda Khmererna, amerikanska bombningar och vietnamesisk belägring är Kambodja idag ett av de länder i världen med flest landminor. 

Än idag dödas och såras många civila av landminor och andra lämningar från tidigare strider. Landminorna finns på risfälten där människor arbetar och på småvägar som skolbarn använder när de ska ta sig till och från skolan. 

Även om miljontals landminor har tagits bort förväntas det ta ytterligare 10–20 år innan landet blir helt fritt från landminor. Vi besöker Apopo Visitor Center där du möter de modiga Hjälteråttorna, kända för att lukta sig till landminor vilket räddar livet på många människor. Här får vi veta mer om de utmaningar som de övergivna landminorna innebär och vad som görs för att få bort dem.

Efter detta speciella besök kör vi ut på landsbygden för att lära känna några av de lokala khmerbyarna och titta närmare på deras sätt att leva. Vi ser hur lokalbefolkningen odlar olika grönsaker och hur de föder upp både kycklingar och ankor, som är en viktig del av deras vardag.

Efter landsbyggdbesöket återvänder vi till Siem Reap och har eftermiddagen på egen hand till att promenera runt i staden - eller kanske frestar hotellets pool?

På kvällen njuter vi en avskedsmiddag på en lokal restaurang i stan.

Behöver du köpa de sista presenterna eller souvenirerna är det sista chansen nu. Annars står dagen till ert förfogande innan resan går med buss till flygplatsen i Phom Penh för hemresan till Stockholm.

Dag 13

Siem Reap. Tid på egen hand. Hemresa från Phnom Penh.

Behöver du köpa de sista presenterna eller souvenirerna är det sista chansen nu. Annars står dagen till ert förfogande innan resan går med buss till flygplatsen i Phom Penh för hemresan till Stockholm.

Hemkomst

Dag 14

Hemkomst

Hemkomst

Avresedatum

Välja
Avresa
Pris
39 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Sep 2025
Välja
Avresa
Pris
39 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Avresa
Pris
42 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Jan 2026
Avresa
Pris
42 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Välja
Avresa
Pris
42 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Välja
Avresa
Pris
42 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Feb 2026
Välja
Avresa
Pris
42 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Välja
Avresa
Pris
42 998:-
Varaktighet
14 dagar
Avresa från
Stockholm, Arlanda
Gästernas bedömning
4.8 * 177 Recensioner

Kryssa från Vietnam till Kambodja i klassisk kolonialstil

Se lediga datum
14 Dagar
42 998:-
Stockholm
Flyg
Svensk

Kryssa från Vietnam till Kambodja i klassisk kolonialstil

Munk vid Angkor Wat

Mäktiga Mekong – en magisk vattenvärld som skiftar i en myriad varianter av grönskande grönt. Där båtar, hus och marknader flyter fram på kanaler, floder och strömmar som ringlar sig fram genom landskapet.

Den här resan tar sin början i Ho Chi Minh City, där ger vi oss ut på stadsrundtur och ser Vietnamkrigets Cu Chi-tunnlar. Därefter går vi ombord på vår bekväma flodbåt i klassisk kolonialstil som i sakta mak tar oss från det frodiga Mekongdeltat till Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Sist men inte minst, hägrar det som för många är resans höjdpunkt: Angkor Wat – det mäktiga Khmerrikets huvudstad och Kambodjas själ och hjärta.

Mäktiga Mekong – en magisk vattenvärld som skiftar i en myriad varianter av grönskande grönt. Där båtar, hus och marknader flyter fram på kanaler, floder och strömmar som ringlar sig fram genom landskapet.

Läs mer
image
Klicka på kartan för att se den i större format
Höjdpunkter
Anne 58 - 03/03/2024
"En underbar resa med mängder av möten med spännande platser och människor"
Läs mer
GoG Skåne - 03/03/2024
"En spännande resa med många fina upplevelser"
Läs mer
Karin - 03/03/2024
"En oförglömlig resa"
Läs mer
HilmerX - 03/03/2025
"Perfekt resa till Vietnam och Kambodja"
Läs mer
April57 - 03/03/2025
"En fantastisk resa!"
Läs mer
Göran - 03/03/2025
"Fantastisk och lyxig resa."
Läs mer

Prisinformation

image
Datum

2026-01-18T00:00:00+01:00

Pris

42 998:-

Tillägg för enkelrum

16 998:-

Resans pris
42 998:-
42 998:-

Tillägg för enkelrum
16 998:-
16 998:-

Rumstyp

2.498:- per person (Deluxe stateroom på Panorama Deck)
6.998:- per person (Victoria Suites på Panorama Deck)

2.498:- per person (Deluxe stateroom på Panorama Deck)
6.998:- per person (Victoria Suites på Panorama Deck)


Priset inkluderar
  • Flyg Stockholm – Ho Chi Minh City och Phnom Penh – Stockholm med mellanlandning. (hemresan med teknisk mellanlanding i Singapore).
  • Svensk reseledare
  • Utflykter och entréer enligt program
  • Boende i delat dubbelrum 2 nätter i Ho Chi Minh City på Continental (Deluxe Room)
  • Boende i delat dubbelrum 3 nätter i Siem Reap på Sokha Angkor (Deluxe Room)
  • 7 dagars/6 nätters kryssning med Victoria Mekong i delad dubbelhytt (Deluxe-hytt på River Deck alternativt uppgradering till en högre kategori mot tillägg):
  • Dryck ombord på skeppet: kaffe, te, vatten, läsk och lokal öl. Dessutom är vin inkluderat till måltiderna.
  • Frukost dagligen
  • lunch alla dagar, förutom dag 2 och 14
  • Middag alla dagar, förutom dag 3, 10, 11 og 13
  • Skatter och avgifter
  • Flyg Stockholm – Ho Chi Minh City och Phnom Penh – Stockholm med mellanlandning. (hemresan med teknisk mellanlanding i Singapore).
  • Svensk reseledare
  • Utflykter och entréer enligt program
  • Boende i delat dubbelrum 2 nätter i Ho Chi Minh City på Continental (Deluxe Room)
  • Boende i delat dubbelrum 3 nätter i Siem Reap på Sokha Angkor (Deluxe Room)
  • 7 dagars/6 nätters kryssning med Victoria Mekong i delad dubbelhytt (Deluxe-hytt på River Deck alternativt uppgradering till en högre kategori mot tillägg):
  • Dryck ombord på skeppet: kaffe, te, vatten, läsk och lokal öl. Dessutom är vin inkluderat till måltiderna.
  • Frukost dagligen
  • lunch alla dagar, förutom dag 2 och 14
  • Middag alla dagar, förutom dag 3, 10, 11 og 13
  • Skatter och avgifter

Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsskydd, 7% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/ komplement till hemförsäkring
  • Eventuell uppgradring till hytt på Panorama Deck.
  • Dricks till lokalguider och chaufförer samt fartygspersonal. Räkna med 100 USD
  • Visum till Kambodja
  • Eventuella exstra arrangement
  • Personliga förnödenheter
  • Tillägg för enkeltrum/-hytt
  • Administrationsavgift pr. faktura 150:-
  • Alt som inte näms under ”Priset inkluderar”
  • Avbeställningsskydd, 7% av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/ komplement till hemförsäkring
  • Eventuell uppgradring till hytt på Panorama Deck.
  • Dricks till lokalguider och chaufförer samt fartygspersonal. Räkna med 100 USD
  • Visum till Kambodja
  • Eventuella exstra arrangement
  • Personliga förnödenheter
  • Tillägg för enkeltrum/-hytt
  • Administrationsavgift pr. faktura 150:-
  • Alt som inte näms under ”Priset inkluderar”

Praktiska upplysningar

Resan omfattas av Albatros Travels allmänna bestämmelser som deltagarna förväntas känna till.

Visum och inresekrav

Visum krävs för inresa till Kambodja. Läs mer här



Regnperiod och programändringar

Under regnperioden kan vattenståndet i Tonle Sap-sjön stiga med upp till 100 meter och det kan vara svårt att förutse vattennivån. Programmet styrs därför av vattennivå, väder och vind vilket kan göra att rutten och enskilda utflykter kan ändras eller ställas in. Om programmet ändras strävar vi efter att hitta bästa möjliga alternativ.



Bagage

Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen.



Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.



Mer om dina resmål

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum, vaccinationer och mycket mer:

Vietnam:

www.albatros.se/resmal/asien/vietnam

Kambodja:

www.albatros.se/resmal/asien/kambodja

 

Information om resan

Visum och inresekrav

Visum krävs för inresa till Kambodja. Läs mer här



Regnperiod och programändringar

Under regnperioden kan vattenståndet i Tonle Sap-sjön stiga med upp till 100 meter och det kan vara svårt att förutse vattennivån. Programmet styrs därför av vattennivå, väder och vind vilket kan göra att rutten och enskilda utflykter kan ändras eller ställas in. Om programmet ändras strävar vi efter att hitta bästa möjliga alternativ.



Bagage

Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen.



Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 6.3.1., samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.



Mer om dina resmål

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum, vaccinationer och mycket mer:

Vietnam:

www.albatros.se/resmal/asien/vietnam

Kambodja:

www.albatros.se/resmal/asien/kambodja

 

Resans krav på fysisk rörlighet
Huvudregeln är att alla resedeltagare ska kunna ta sig fram på egen hand. Samtidigt vill vi betona att våra resor generellt sett inte är lämpliga för personer med gångsvårigheter. Även på buss- och tågresor samt kryssningar finns det behov av att ta sig till och från attraktioner. På många av våra kulturturer kan en dags besök på sevärdheter etc. lätt överstiga 5 kilometers promenad.


Reseförsäkring
Alla deltagare på Albatros Travels resor bör ha en reseförsäkring som minst täcker utgifter för sjukdomsbehandling och hemtransport. Eftersom den allmänna sjukförsäkringen inte längre kan användas som reseförsäkring är det en förutsättning för deltagande på våra resor att du har tecknat en reseförsäkring. Vi rekommenderar att försäkringen även omfattar bagageskydd vid skada eller förlust av bagage.


Gouda Reseförsäkring
Albatros Travel kan hjälpa dig att teckna en försäkring genom Gouda Reseförsäkring, som kan erbjuda en försäkring som passar just din resa.


Albatros Travels reseledare och guider
På Albatros Travels gruppresor leds resan av en svensk reseledare som antingen träffar gruppen på flygplatsen före avgång eller vid ankomst till resmålet. På bussresor träffar du reseledaren senast vid sista insamlingsstället. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om platsplacering på bussen och ser till att du kommer fram säkert. På Albatros Travels individuella resor möts du av en engelsktalande lokalguide på resmålet, och det är engelsktalande lokalguider som leder de utflykter som ingår i resan. På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, och det är det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord. Vissa av våra resor är utan lokal guide, i så fall kommer detta att framgå tydligt i programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros Travel.


Dricks
På våra resor kommer du i kontakt med vardagen och lokala seder. Det kan finnas förhållanden som du inte gillar eller inte är van vid, som seden att lämna dricks. I många länder är drickssystemet mer organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokala guider och chaufförer får en viss mängd dricks under resans gång, då lönen inom servicebranschen ofta anpassas efter det. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram så att du kan ta hänsyn till detta hemifrån. I priset för resan ingår inte dricks då det är en individuell fråga och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och därför bör respekteras. För ordnings skull vill vi betona att dricks såklart är frivilligt.


Tillägg för enkelrum och enkelhytt
De angivna priserna på våra resor är baserade på att 2 personer reser tillsammans och bor i delat dubbelrum eller dubbelhytt. För våra gäster som reser ensamma tillkommer tillägg för enkelrum och/eller hytt. Tillägget är en reflektion av den prisnivå som vi som researrangörer möts av när vi köper rum och hytter från våra underleverantörer. Ett enkelrum blir alltid relativt sett dyrare per person än ett dubbelrum. Detta är ett villkor som gällt inom resebranschen i många år och kan därmed anses vara sedvanligt. Tillägget kommer alltid att finnas i vårt material.


Pass
Observera att ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomst från resmålet. Detta krav gäller för alla våra resor, även om enskilda länder kan kräva kortare giltighetstid. Att vi som researrangör ställer detta 6 månaders giltighetskrav är för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan komma att ändras från bokning av resa till avresa.


Resor med minderåriga
Om du reser med barn som inte är dina egna (t.ex. barnbarn), eller om du och dina barn inte har samma efternamn, kan vissa länder neka dig inresa. Det kan därför bli nödvändigt att ta med ett födelse- och namnintyg eller ett födelse- och dopattest på engelska och en undertecknad deklaration som tillåter den minderårige att resa i sällskap med en namngiven vuxen. Tänk på att även kontrollera reglerna för handlingarnas giltighet – d.v.s. när de ska utfärdas i förhållande till avresedatum, hur de ska stämplas m.m. USA är ett av länderna som har ovanstående krav, men det finns ingen definitiv lista över vilka andra länder det gäller. Vi rekommenderar därför att du kontaktar närmaste ambassad eller konsulat i det land du reser till för att ta reda på reglerna.


Placering på flyget
Vi vill uppmärksamma att det är flygbolaget som är suveränt ansvarigt för fördelningen av platser på planet.


Placering i bussen
Vid resor med flyg sker transporten på destinationen vanligtvis med buss. Här kan du inte boka en fast plats på bussen och det går inte heller att köpa en specifik plats innan resan startar. Det går givetvis att ordna byten under resans gång, så att alla turas om att sitta längst fram såväl som bak i bussen. På resor som sker med buss från Sverige kan du boka en specifik plats på bussen, varav vissa kräver en tilläggsbetalning. Platser som inte är reserverade tilldelas enligt först till kvarn-principen. Bussresorna är markerade med "BUSSRESA" på hemsidan.


Förtäring ombord på flyget
På de flesta av våra resor använder vi reguljärflyg. På europeiska rutter har man oftast möjlighet att köpa olika drycker och till exempel en smörgås. Ett fåtal företag serverar vatten, juice, kaffe eller te gratis. På långa utlandsrutter ingår maten, med några företag även dryck. Vill man ha vin, öl och sprit får man oftast betala för det själv. Tjänsten ombord varierar mycket från företag till företag och ändras regelbundet, så vi kan tyvärr inte ge mer exakt information innan resan.


Specialkost
På flyg ska specialkost som diabetikerkost eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avgång. Observera att vissa flygbolag kräver betalning för specialmåltider. Vi vidarebefordrar alltid önskemål om specialmåltider på flyget till flygbolaget, men kan inte garantera det. Tyvärr kan vi inte erbjuda specialkost på bussresor. Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialkost på våra resor då det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn bestäms och beställs i förväg. Man måste därför räkna med att behöva äta samma mat som de andra deltagarna på resan. Vi noterar och vidarebefordrar gärna önskemål om specialkost eller information om allergier, men vi kan tyvärr inte garantera att du kan serveras specialmåltider eller att särskilda hänsyn kan tas vid allergier.


Förbehåll/ändringar
Med reservation för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att genomföra resan strikt enligt programmet, men det kan bli nödvändigt att genomföra turen i en annan ordning än vad som anges på grund av attraktionernas öppettider eller praktiska omständigheter. Dessutom kan programpunkter ställas in på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden, väglag eller försenade flygavgångar. Slutligen måste vi uppmärksamma att alla resor kontinuerligt ses över och förbättras utifrån den feedback vi får efter varje resa. Revidering av resan kommer därför att innebära att ändringar kan ha skett i programmet från det att det köptes tills avresan sker. Innan avresan kommer alla deltagare att få det senast uppdaterade programmet, som avser att tjäna kundernas bästa och säkerställa det smidigaste utförandet av resan. Resan säljs som ett helt "paket", och det kommer inte att vara möjligt att återbetala de delar av paketet som ev inte används. Vi måste påpeka att köpta utflykter endast genomförs om det finns tillräckligt många anmälda deltagare. Beroende på tidpunkten för avbokning kommer priset för den inställda utflykten att återbetalas till de anmälda deltagarna antingen före eller efter hemkomsten från resan.

Allmän information

Resans krav på fysisk rörlighet
Huvudregeln är att alla resedeltagare ska kunna ta sig fram på egen hand. Samtidigt vill vi betona att våra resor generellt sett inte är lämpliga för personer med gångsvårigheter. Även på buss- och tågresor samt kryssningar finns det behov av att ta sig till och från attraktioner. På många av våra kulturturer kan en dags besök på sevärdheter etc. lätt överstiga 5 kilometers promenad.


Reseförsäkring
Alla deltagare på Albatros Travels resor bör ha en reseförsäkring som minst täcker utgifter för sjukdomsbehandling och hemtransport. Eftersom den allmänna sjukförsäkringen inte längre kan användas som reseförsäkring är det en förutsättning för deltagande på våra resor att du har tecknat en reseförsäkring. Vi rekommenderar att försäkringen även omfattar bagageskydd vid skada eller förlust av bagage.


Gouda Reseförsäkring
Albatros Travel kan hjälpa dig att teckna en försäkring genom Gouda Reseförsäkring, som kan erbjuda en försäkring som passar just din resa.


Albatros Travels reseledare och guider
På Albatros Travels gruppresor leds resan av en svensk reseledare som antingen träffar gruppen på flygplatsen före avgång eller vid ankomst till resmålet. På bussresor träffar du reseledaren senast vid sista insamlingsstället. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om platsplacering på bussen och ser till att du kommer fram säkert. På Albatros Travels individuella resor möts du av en engelsktalande lokalguide på resmålet, och det är engelsktalande lokalguider som leder de utflykter som ingår i resan. På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, och det är det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord. Vissa av våra resor är utan lokal guide, i så fall kommer detta att framgå tydligt i programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros Travel.


Dricks
På våra resor kommer du i kontakt med vardagen och lokala seder. Det kan finnas förhållanden som du inte gillar eller inte är van vid, som seden att lämna dricks. I många länder är drickssystemet mer organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokala guider och chaufförer får en viss mängd dricks under resans gång, då lönen inom servicebranschen ofta anpassas efter det. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram så att du kan ta hänsyn till detta hemifrån. I priset för resan ingår inte dricks då det är en individuell fråga och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och därför bör respekteras. För ordnings skull vill vi betona att dricks såklart är frivilligt.


Tillägg för enkelrum och enkelhytt
De angivna priserna på våra resor är baserade på att 2 personer reser tillsammans och bor i delat dubbelrum eller dubbelhytt. För våra gäster som reser ensamma tillkommer tillägg för enkelrum och/eller hytt. Tillägget är en reflektion av den prisnivå som vi som researrangörer möts av när vi köper rum och hytter från våra underleverantörer. Ett enkelrum blir alltid relativt sett dyrare per person än ett dubbelrum. Detta är ett villkor som gällt inom resebranschen i många år och kan därmed anses vara sedvanligt. Tillägget kommer alltid att finnas i vårt material.


Pass
Observera att ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomst från resmålet. Detta krav gäller för alla våra resor, även om enskilda länder kan kräva kortare giltighetstid. Att vi som researrangör ställer detta 6 månaders giltighetskrav är för att undvika situationer där ett lands giltighetskrav kan komma att ändras från bokning av resa till avresa.


Resor med minderåriga
Om du reser med barn som inte är dina egna (t.ex. barnbarn), eller om du och dina barn inte har samma efternamn, kan vissa länder neka dig inresa. Det kan därför bli nödvändigt att ta med ett födelse- och namnintyg eller ett födelse- och dopattest på engelska och en undertecknad deklaration som tillåter den minderårige att resa i sällskap med en namngiven vuxen. Tänk på att även kontrollera reglerna för handlingarnas giltighet – d.v.s. när de ska utfärdas i förhållande till avresedatum, hur de ska stämplas m.m. USA är ett av länderna som har ovanstående krav, men det finns ingen definitiv lista över vilka andra länder det gäller. Vi rekommenderar därför att du kontaktar närmaste ambassad eller konsulat i det land du reser till för att ta reda på reglerna.


Placering på flyget
Vi vill uppmärksamma att det är flygbolaget som är suveränt ansvarigt för fördelningen av platser på planet.


Placering i bussen
Vid resor med flyg sker transporten på destinationen vanligtvis med buss. Här kan du inte boka en fast plats på bussen och det går inte heller att köpa en specifik plats innan resan startar. Det går givetvis att ordna byten under resans gång, så att alla turas om att sitta längst fram såväl som bak i bussen. På resor som sker med buss från Sverige kan du boka en specifik plats på bussen, varav vissa kräver en tilläggsbetalning. Platser som inte är reserverade tilldelas enligt först till kvarn-principen. Bussresorna är markerade med "BUSSRESA" på hemsidan.


Förtäring ombord på flyget
På de flesta av våra resor använder vi reguljärflyg. På europeiska rutter har man oftast möjlighet att köpa olika drycker och till exempel en smörgås. Ett fåtal företag serverar vatten, juice, kaffe eller te gratis. På långa utlandsrutter ingår maten, med några företag även dryck. Vill man ha vin, öl och sprit får man oftast betala för det själv. Tjänsten ombord varierar mycket från företag till företag och ändras regelbundet, så vi kan tyvärr inte ge mer exakt information innan resan.


Specialkost
På flyg ska specialkost som diabetikerkost eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avgång. Observera att vissa flygbolag kräver betalning för specialmåltider. Vi vidarebefordrar alltid önskemål om specialmåltider på flyget till flygbolaget, men kan inte garantera det. Tyvärr kan vi inte erbjuda specialkost på bussresor. Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialkost på våra resor då det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn bestäms och beställs i förväg. Man måste därför räkna med att behöva äta samma mat som de andra deltagarna på resan. Vi noterar och vidarebefordrar gärna önskemål om specialkost eller information om allergier, men vi kan tyvärr inte garantera att du kan serveras specialmåltider eller att särskilda hänsyn kan tas vid allergier.


Förbehåll/ändringar
Med reservation för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att genomföra resan strikt enligt programmet, men det kan bli nödvändigt att genomföra turen i en annan ordning än vad som anges på grund av attraktionernas öppettider eller praktiska omständigheter. Dessutom kan programpunkter ställas in på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden, väglag eller försenade flygavgångar. Slutligen måste vi uppmärksamma att alla resor kontinuerligt ses över och förbättras utifrån den feedback vi får efter varje resa. Revidering av resan kommer därför att innebära att ändringar kan ha skett i programmet från det att det köptes tills avresan sker. Innan avresan kommer alla deltagare att få det senast uppdaterade programmet, som avser att tjäna kundernas bästa och säkerställa det smidigaste utförandet av resan. Resan säljs som ett helt "paket", och det kommer inte att vara möjligt att återbetala de delar av paketet som ev inte används. Vi måste påpeka att köpta utflykter endast genomförs om det finns tillräckligt många anmälda deltagare. Beroende på tidpunkten för avbokning kommer priset för den inställda utflykten att återbetalas till de anmälda deltagarna antingen före eller efter hemkomsten från resan.
Reseledare

Svensk

Visum

Ja

Vaccination

Ja

Valuta

Kambodjansk riel och vietnamesisk dong

Reseledare

Svensk

Visum

Ja

Vaccination

Ja

Valuta

Kambodjansk riel och vietnamesisk dong

Liknande resor

Se alla 0 Albatros-resor