Ansvarstagande produktion av resor

En ny resa är summan av många kompromisser. Det skulle vara enkelt att hävda att vi alltid använder oss av de bästa miljövänliga och hållbara möjligheterna, men skulle vara långt ifrån hela sanningen eftersom det finns så många olika aspekter att ta hänsyn till. En resa ska vara innehållsrik, förhållandevis bekväm och priset ska speglas i kvaliteten. Vi kan inte välja en specifikt miljövänlig flyglösning om denna innebär åtta timmars väntetid på flygplatsen eller ett avsevärt dyrare pris, men givetvis håller vi hela tiden utkik efter vad resenärerna önskar och vill betala för.
 
Vi fokuserar på områden där vi har en rimlig chans att göra en skillnad, och därför är många av våra initiativ kanske inte direkt synbara för våra resenärer. Det handlar både om att sopa framför egen dörr såväl som framför våra leverantörers. Vi för ett nära samarbete runt ämnen som arbetsförhållanden för anställda, rimlig lönesättning, efterlevande av anti-korruptions-regler och att ta aktiva miljöinitiativ så som att inte använda plast, främja återbruk, miljövänliga transporter som lokala tågförbindelser, socialt arbete och en miljökritisk inställning och en allmän kulturförståelse. 

Även om vi har otroligt många duktiga samarbetspartners, välutbildade och engagerade reseledare och medarbetare är det inte alltid vi träffar helt rätt, eftersom världen är komplicerad och relevanta frågor väldigt komplexa. Därför tar vi gärna emot våra resenärers iakttagelser och tips och råd.      
Under senare år har vi även fokuserat mycket på djurens välfärd och avstår helt från att delta i arrangemang där djur behandlas illa, även om det ingår i den lokala kulturen. I princip stöttar vi alla alternativ som innebär att djuren behandlas väl.
    
Vi samarbetar med World Animal Protection för att främja djurens välfärd under våra resor och låter tillverka våra egna Albatros-tröjor som levereras från den ekologiska Fairtrade-klädtillverkaren Neutral. Vi stödjer även FNs Global Compact-initiativ genom att varje år rapportera in våra CSR-aktiviteter. Vi är i konstant rörelse och försöker göra det bästa vi kan med den information vi får.

Här nedan kan du läsa mer om hur vi reser med hjärta, hjärna och attityd